Didakta maj 2013 Informacijska varnost 3 Biti informacijsko napredna vzgojiteljica Vladka Štrucl VVE pri OŠ Dragatuš Novodobna tehnologija je postala del na- šega vsakdana. Hočeš ali nočeš smo vsi postali njeni uporabniki: najsibo doma, v trgovini, na bančnem avtomatu, da mobil- nih telefonov sploh ne omenjam. Svojo pot si je utrla tudi v vrtec in je v veliko pomoč vzgojiteljicam. Vsaj meni, saj si svojega vzgojno-izobraževalnega dela brez upora- be te tehnologije ne predstavljam več. Uvod Vzgojiteljica sem že veliko let in fotoaparat je pri mojem delu prisoten že dolgo. Upo- rabljala sem ga za fotografiranje otrok z namenom, da staršem pokažem otroke pri dejavnostih in jim približam utrinke iz okolja, v katerem otroci preživijo čas, ko so sami v službi. Fotografije so bile dobrodošle tudi meni, saj sem jih tekom let shranjevala v mape po kronološkem zaporedju in zraven pripisala spremno besedilo. So slikovna spo- ročila mojega minulega dela v vrtcu, izbor zanimivih dogodkov. V vrtcu se je pojavil nov izraz – IKT, infor- macijsko-komunikacijska tehnologija. Sama beseda mi ni povedala nič. Laično sem si razlagala, da gre za uporabo računalnika pri pisanju priprav in ostale dokumentacije v programu Word. Zame nič novega, saj sem to že počela. Ampak kaj v resnici pomeni beseda IKT? Podatke, pa tudi konkretne ideje, kako informacijsko-komunikacijsko tehnologijo uporabiti in vpeti v svoje vzgojno-izobraževal- no delo, sem dobila v e-šoli in na seminarjih, ki jih je razpisal Zavod RS za šolstvo. Nova spoznanja sem izkoristila pri delu v vrtcu, pa ne le zato, ker so mi v pomoč pri strokovnem delu, temveč tudi zato, ker so všeč otrokom. IKT v igralnici pomeni drugačen pristop k aktualni temi in nudi veliko izzivov in mo- žnosti pri razvoju otrok. Fotografija Fotografijo kot didaktično sredstvo vpletam v konkretno delo in igro z otroki. Metode in oblike dela pri souporabi fotografije se izoblikujejo sproti in so posledica zanima- nja otrok in spodbud, ki prihajajo z njihove strani. Fotografijo odkrivamo skupaj in je odlična vez med nami v razvijanju jezika, spoznavanju novih besed, tvorjenju stavkov in oblikovanju besed v vprašanja. V pogo- vor spontano vpletamo matematiko, širimo in spoznavamo matematične pojme ter jih uporabljamo v medsebojni komunikaciji. Fotografija je v igralnici nov izziv. Fotografija nam nekaj sporoča razstavljene fotografije otroke vabijo, da se ustavljajo ob njih in si jih ogledajo. Lahko si jih ogledujejo posame- zno ali v majhnih skupinah, ki vzpostavijo medsebojno komunikacijo. Tudi takšna si- tuacija, ki jo samoiniciativno ustvarijo otro- ci, lahko postane usmerjena dejavnost in kurikul nam to dopušča (načelo aktivnega učenja in možnosti verbalizacije in drugih načinov izražanja). Otroci fotografije zlagajo po kronološkem zaporedju in si medseboj- no pripovedujejo o dogodkih, ki so ujeti na njih. Njihove komentarje s sodelavko Alenko zapiševa in iz fotografij nastane zanimiva knjiga, ki jo izdelamo skupaj z otroki. S pro- gramom naredimo projekcijo, ki ji lahko dodamo spremno besedilo in glasbo. Ogled projekcije je za otroke vedno zanimiv, saj si jo ogledamo na velikem platnu (računalnik in projektor). Fotografija je v naši igralnici vedno prisotna, saj s sodelavko fotografira- va otroke pri njihovih dejavnostih in v igri. Ogled fotografij na računalniku je motivacija pri komunikaciji z njimi. Video in zvočni posnetek Prednost našega vrtca je, da delujemo v okviru osnovne šole (OŠ Dragatuš). Naše varovance spremljam tekom njihovih šol- skih let; srečujemo se tudi kasneje, ko so že odrasli ljudje. Tako se je zgodilo, da sem se zapletla v pogovor z najstniki na naši šolski prireditvi. Črnolasi fant je povedal, da sem tudi njega »čuvala«. Postavil mi je vprašanje, h kateremu se tudi danes velikokrat vračam: »Kateri otroci so ti ostali najbolj v spominu?« Bila sem v zadregi. Le kako naj bi mu pove- dala, da se spomnim vseh, ki so izstopali iz skupine, otrok, ki so mi katero zagodli … ali pa otrok, ki so hoteli biti vedno v ospredju? Mirni, tihi otroci, ki so se izgubili v skupini, so se izgubili tudi iz mojega spomina. In med njimi je bil tudi on! Sam je to povedal. Vedel je, da mu ne bom dala konkretnega odgovora, a sem se izgovorila, da se vseh pač ne morem spomniti. In zato danes veli- kokrat snemam otroke in si posnetek večkrat pogledam. Z vsakim ogledom posnetega vi- dim nekaj več. Opazovanje osredotočim na otroke, ki so nekje v »sredini.« Po obnašanju, mimiki obraza in kretnjah lahko razberem, kaj jih je pritegnilo, iz katere situacije so se umaknili. Na osnovi opazovanj laže načrtu- jem dejavnosti, igro izbiram metode dela, pa tudi motivacijo, ki bo pritegnila vse otroke. Večjo pozornost namenjam otrokom, ki se ne želijo izpostaviti in se umikajo iz dejavnosti, ki jih ne pritegne dovolj ali jim ni zanimiva. S spodbudami jim pomagam, da se v dolo- čeno aktivnost poglobijo in uspešno rešijo zadano nalogo. Tudi snemanje zvoka je posledica mojega izobraževanja in je novost v igralnici. Ko po- snetke poslušamo otroci prepoznavajo glasove in ugotavljajo, kdo poje in katero pesmico je zapel. Ugotovila sem, da s pomočnico Alenko preglasiva otroke in naju je preveč slišati. Dogovorili sva se, da bova peli tiše. Ob ogledu novega posnetka je bilo veliko bolje slišati petje in deklamacijo otrok. Kaj pa starši? Starši mi zaupajo svoje otroke. Zanima jih, kako je njihov otrok preživel dan v vrtcu. Le delček dogajanja lahko razberejo iz pri- povedovanja svojih otrok in v pogovoru z menoj, vzgojiteljico svojih otrok. S pomočjo IKT lahko staršem nazorno pokažem poču- tje otrok med sovrstniki. Tehnologija, ki jo uporabljam v vrtcu, prikaže aktivnost otrok, njihovo navdušenje in zatopljenost v načrto- vane in spontane dejavnosti. Utrip življenja otrok v vrtcu predstavim s fotografijo staršem na spletni strani našega vrtca (http://www2. arnes.si/~vrtdrag/), prav tako si jih lahko ogle- dajo na panoju na hodniku vrtca. Ob ogledu fotografij se s starši pogovorim, izmenjujemo si podatke o otrokovih izkušnjah in znanju, ki ga je osvojil z določeno aktivnostjo, ujeto na fotografiji. Z videoposnetkom in posne- tim glasom pa še toliko bolj lahko približam staršem aktivnosti otrok v vrtcu, saj vidijo svojega otroka v okolju, ki mu nudi veliko izzivov in priložnosti, da spoznava svet, ki zahteva vedno več znanj in veščin. Samokritika Biti vzgojiteljica je lep poklic. A kot vzgoji- teljica se moram izobraževati tudi sama in iti v tok s časom in tehnologijo, ki zahteva Kolumna Cena: 19,99 € Se sprašujete o lastnih mejah? 4 Didakta maj 2013 Informacijska varnost določeno znanje. V spoznavanje in obvlado- vanje IKT je bilo potrebno vložiti veliko časa in truda. Rezultat mojega znanja iz računal- ništva je urejanje spletne strani našega vrtca. Izobraževanje v e-šoli me je vzpodbudilo, da sem postavila spletno učilnico. Vstop je prost, prijavite se kot »gost«. V njej berete besedila pesmic, poslušate pesmice, ki jih pojemo in poslušamo v vrtcu. V njej najdete ideje, da lahko doma ustvarjate z otrokom, si ogledate digitalne zgodbe, naše filmčke ali preberete članke, ki vas utegnejo zanimati. Spletna učilnica se bo nadgrajevala, tako da bo v njej vedno nekaj novega, zanimivega in uporabnega za vse, ki si jo boste ogledali. Biti vzgojiteljica je tudi odgovornost. V var- stvo in vzgojo so mi zaupani otroci, s katerimi preživim del dneva. Z njimi se igram, jih spoznavam, nadgrajujem in jim posredujem nova znanja. In ko že mislim, da imam odgo- vor na vse, me preseneti mali nadebudnež z vprašanjem, ki se začne z besedo ZAKAJ? Točnega odgovora ne vem, a se izgovorim, da ga bom poiskala na internetu in mu povedala naslednji dan. Doma iščem odgovor na nje- govo nepričakovano vprašanje in si potihem želim, da bo dotičen otrok to pozabil. A otrok ne pozabi in od mene pričakuje odgovor. Nov izziv zame pa je tudi bojazen, če mu bom znala razložiti tako, da bo razumel. In zato sem rada vzgojiteljica, ker se v vrtcu vedno kaj dogaja in nam ni nikoli dolgčas. Pri vseh dejavnostih pa moram pohvaliti sodelavko Alenko, s katero sva tim in dobro sodelujeva, se dopolnjujeva in pomagava druga drugi. Kot skupina smo celota in delujemo s ciljem, da je vsak dan, ki ga preživimo skupaj, za- nimiv in lep. Snemanje je v igralnici zelo dobrodošlo, saj zabeleži naše prijetno druženje, otroke pri igri in komunikacijo, ki poteka med njimi. V igri z drugimi otroki se otrok sprosti, zato ga lahko spremljam. Trajno ohranim posnetek, v katerem je razviden napredek v besednem izražanju otrok, kar je zanimivo tudi za njihove starše. Sodelavka je posnela tudi mene v inte- rakciji z otroki. Zame osebno je bilo poslušanje zanimivo. Iz vprašanj in odgovorov otrok sem laže načrtovala nadaljevanje, pa tudi pristope, s katerimi sem jih želela pripeljati do določe- nih novih spoznanj. Poslušati svoj posneti glas in analizirati svoj govor je bila zame novost. Spoznala sem, da bi lahko vprašanja postavila drugače in uporabila katero drugo besedo. Samokritika je vedno dobrodošla; posnetek mi ponuja možnost, da slišim sebe in svoj govor, pa tudi da bolje prisluhnem otrokom v njihovih izraženih interesih. In za zaključek? Biti vzgojiteljica je danes tudi obveza. Do sebe kot strokovnega delavca v vzgoji in iz- obraževanju in do otrok, ki so mi zaupani v varstvo. Letos mineva 30 let mojega služ- bovanja v vrtcu. Tekom let se je spremenil sistem dela v vrtcu in se prilagodil otroku tako, da se lahko razvija optimalno in v pri- jaznem okolju. Kurikul je začrtal delo v vrtcu s poudarkom na otroku, na njegovih željah, potrebah in sposobnostih. V polni skupini otrok v oddelku le stežka sledim vsestran- skemu razvoju posameznika. IKT mi delo olajša in omogoča, da dogajanje v oddelku posnamem in si ga doma ogledam. Enkrat, dvakrat, trikrat in delam zapiske. Svoje delo na podlagi opažanj prilagajam otrokom, ga nadgrajujem in otroke vodim, da v okviru svojih zmožnosti napredujejo in sami iščejo ter najdejo poti do rešitve zastavljenih nalog. IKT mi daje možnost, da se posneto ohrani in lahko posnetke medsebojno primerjam. Napredna tehnologija mi omogoča, da nje- gov napredek pokažem tudi otroku in mu vlijem samozaupanje, da lahko veliko doseže sam. Otroci odraščajo v svetu, ki je prepojen s tehnologijo. In eno izmed znanj, ki jim jih želim posredovati, je tudi to, da spoznajo IKT in njeno varno uporabo. • Kolumna