Poštnina plačana v gotovini. 1ET« IX. V LJUBLJANI 5. NOVEMBRA ŠTEV. 4. »Meč sem prinesel na svet...« Na gorskem obronku sedim. K meni prisede postaren krnet. Kramljava, kadiva in gledava v dežel. Po ravnini pelje bela cesta. Južna sapa prinaša do naju: »tu — tun — tu«. Venomer tutanje, prkunje sodobnih vozil. »Ali ni čudno,« povzame kmet, »ko sem bil še otrok, sva z očetom vdelovala snop je v slog. In pripelje voz, prečuden voz po cesti. Oče zleze s sloga in oba hitro gledat. To je bil prvi avto, ki sem ga videl jaz, in oče tudi. Ko je počasi odropotal in se od-zibal. je oče zmajal z glavo: .Fant. začelo se je. Jaz ne bom več učakal, ti pa pomni prerokovanje starih: Ko bodo tekli po cestah vozovi brez ojesa in brez konj, se prične obletenje sveta. In leclaj bodo pod oblaki frčali železni ptiči; tudi to je prorokooalu SV. Simbilja, Salomonova sestra, naj- ivaiiu-Ouderman. Spomenik padlim v Kamniku. modre jšu ženska na svetu « »MHvi nas učijo živeti« »Ali ni čudno, da so ljudje take reči napovedovaliP« me pogleda kmet in iztrka pepel iz čedre. »Sam Bog ve,« sem mu odgovoril raztresen in zamišljen. »Svetovno vojno sem prebil o jarkih in o ujetništvu. Kakšne trume mrličev sem videl! In kakšni fantje in možje! Večna škoda. In še se nam obeta.« »Kaj misliš, zakaj tako obletenje?« ga vprašam. »Svet je postal premoiler, tako moder, da je potegnil Bogu vajete iz rok in je mislil, da bo sam vozil. Pa ne vozijo ljudje, kučira hudič. Taka je moja vera, čeprav mi ne verjamete.« Ko sem se pretikal nato sam skozi goščo brez steze, so se mi pletle misli krog modrosti tega možaka. In celo, ko sem zagledal srno s tolarjasto pisanim mladičem, se nisem ustavil. Bodel sem skozi grmovje, kakor da me žene ta prerokba, ki ji nisem vedel ne vira ne konca in me je vsega prevzela. Ko sem se dokopal do poznane stezice, sem se podvizal do svojega stana. Segel sem po sv. pismu in kar na slepo odprl. Prikazalo se mi je devetnajsto poglavje Jeremije, preroka. Berem: »To pravi Gospod: Glej, tako nadlogo bom navlekel na ta kraj, da bo vsacimu, ki jo bo slišal, zvenelo po ušesih, zato ker so mene zapustili. —-In dal bom to mesto (Jeruzalem) k strmenju in k zasmehovanju. Vsak, kdor mimo njega pojde, bo strmel in žvižgljal zavoljo vse njegove nadloge.« Ljudje preroku niso verjeli. Celo duhoven Fasur, ko je slišal tako prerokovanje, je pretepel preroka in ga dejal v klado. In vendar se je vse izpolnilo. In je isti Jeremija pel žalostne pesmi na razvalinah Jeruzalema. Zaprl sem sv. pismo. Izza Triglava so kakor plameni goreli žarki v zaton se potapljajočega sonca. Sami goreči meči ti žarki, zataknjeni v raztresene ovčice belih oblačkov. V spomin se mi je spovračala kmetova beseda: »Kučira hudič,« in Jeremijeva: »Ker so mene zapustili...« Daleč pod sabo sem opazil samotno suho drevo. V iharji so sklestili z njega vse, razen dveh rogovilastih vej, ki sta štrleli od sivega, golega debla v podobi križa. Žarek večerne zarje je obsvetil ta križ, da je ves žarel ob temi gozda. Kakor goreč meč se mi je zdel, zasajen v zemljo. In tedaj sem šele pomislil, da je teli križev, teh božjih mečev poln ves svet: Na grobovih so, ob cestah, na razpotjih, po polju. In še tam, kjer Kristusov križ sovražijo, jim rastejo meči križa na drevju, na brzojavnih drogili, na ogrodju streh — povsod. In mi hodimo hladni mimo teh križev, komaj da pomežiknemo proti njim. Gluhi smo za besede, ki nam jih nemo, a vendar tako glasno govore: »Meč sem prinesel na svet. Pa ne meč, da ga pomakate v kri bratov ■— ,Vtakni meč v nožnice', je velel Gospod Petru. — In tudi ne meč laži, ki je hudičevo orožje od začetka, in ne dvorezen meč jezika, ki natolcuje, obrekuje, sumniči. In ne meč, ki zahteva po satanu: Predme padi in me moli, lej, vse to, ves svet ti dam. Ne, tak meč ni meč, ki ga je prinesel Gospod na svet. Njegov meč je meč borbe človeka s samim seboj. Meč za boj zoper našo prazno vsevednost, zoper naš smešni napuh, zoper malikovanje človeka — maledictus, qui confidit in hominem — zoper lažno prepričanje, da vodi človek, ki je zapustil Boga, pa le človeka vodi oče laži z lažjo: »Boš kakor Bog!« Ali ni slavni mislec F. Mauriac občutil prav io, ko je zapisal ob izbruhu sedanjih vojnih grozot: »Nič ni bolj nepoznano, kakor pomen križev, zasajenih na vseh razpotjih sveta. Kličejo v boj. pa jim ljudje ne vedo več spoštovanja, ker se ne pomudijo pri njih s svojo mislijo.« F. S. Finžgar. Venci in lučke z grobov govore, da moli za brate in sestre v vicaf) trpeče, da pridejo ic Bogu, da najdejo mir, da Cuč jim neugasna zasveti! Lojze Žabkar Marija v polju Sredi njiv in travnikov stoji kapela. Grm jasminov kakor krilo jo zagrinja, liha sleherna do nje stopinja v prahu neopaženo izginja. Nekomu Mati bila je na poti, v temni noči je zločinska roka vzela Usmiljeni z naročja božje Dete, malega otroka. Nemo potok žuborel je mimo, cesta v klancu obstrmela , Žalostna Marija sama je sedela, žalostna z N jo bila je kapela. Valerijan Učak Velika Za|>OYC