LETO IV. ŠT. 20 (165) / TRST, GORICA ČETRTEK, 20. MAJA 1999 SETTIMANALE SPEDIZ. IN A.P. - 45% - ART. 2 COMMA 20/b LEGGE 662/96 - FILIALE Dl GORIZIA ISSN 1 124 - 6596 CENA 1500 LIR/0,77 € NOVI GLAS JE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 EVROPSKI PARLAMENT IN MANJŠINE Sredi junija bomo spet volili poslance za parlament v Strasbourgu. Te bodo že pete neposredne volitve tega najvišjega evropskega izvoljenega telesa. Pred letom 1979 so namreč poslance za Strasbourg volili oz. imenovali posamezni državni parlamenti. Z novim in direktnim načinom volitev pa je zelo narasel politični pomen evropske skupščine, ki ima danes že nad 600 poslancev iz petnajstih držav. Vsaka izmed članic ima zaenkrat svoj zakon za izvolitev lastnih evropskih predstavnikov. Večje države (kot so Velika Britanija, Francija, Nemčija in Italija) imajo največje število poslancev (nad osemdeset). Sledijo si vse ostale, pač v razmerju s številom volivcev oz. prebivalstva. Najmanj (šest) jih ima Luksemburg, ki je pa v zadnjem obdobju imel celo predsednika Evropske komisije (vlade). Parlamentarne skupine se tu ne delijo po narodnosti, ampak po strankah (najbolj številne so ljudska stranka - krščanski demokrati, socialisti, nato pa druge sredinske oz. manjše stranke). Še pred nekaj leti je obstajala uradna parlamentarna skupina Mavrica (Arc-en-ciel), ki je v Evropski svobodni zvezi (ALE - Alliance Libre Euro-peenne) povezovala manjšinske in avtonomistične stranke. eh je bilo kar veliko. Od Irske in Škotske v Veliki Britaniji, mimo Baskov in Kataloncev ter Andaluzijcev v Španiji, Bretoncev in Korzičanov ter predstavnikov Alzacije v Franciji vse do Italije (sardinska stranka), ki pa je dejansko odražala znane koalicije manjšin v Italiji. S tem pa smo že v središču problema, ki ga naslov nakazuje. Znano je, da živi v državah Evropske unije nad 50 milijonov pripadnikov narodnih manjšin oz. malih jezikovnih skupnosti. Že prej smo omenili glavne. Pri tem lahko štejemo narodne manjšine v klasičnem smislu kot podaljšek matičnega naroda v tuji državi (pri nas primer Slovencev in Južnih Tirolcev) ali pa drugače avtohtonih skupin, ki sploh nimajo za seboj matice (Furlani, Sardinci v Italiji, Baski v Franciji in Španiji, itd.). Vsi pa težijo po ohranitvi lastne identitete in kulturne ter jezikovne avtonomije. In tako imamo tudi v evropskem parlamentu že danes lepo število poslancev teh skupnosti. V evropski skupščini so dragocen glas različnosti in posebnosti v bogatem mozaiku evropskih narodov. Čeprav je glas manjšinskih predstavnikov večkrat "glas vpijočega v puščavi", pomeni vseeno ta glas izraz življenjske in tudi politične volje po lasmi samobitnosti v širšem evropskem okviru. Manjšine v Italiji so imele do sedaj različna predstavništva. Bo obstoječem zakonu za evropske volitve, ki predvideva udeležbo nemške, francoske in slovenske manjšine (je pa stvaren in uresničljiv zaenkrat le za južnotirolsko manjšino), je vsa leta imela svoje predstavnike stranka Siidtiroler Volkspartei (poslanca Joachim Dalsass in Michl Ebner). Druge manjšine so si do leta 1994 s koalicijo priborile mesto v Strasbourgu in imele kot predstavnika evropskega poslanca Sardinske akcijske stranke (PSd'Az), ki sta bila Michele Columbu in Mario Melis. Tu žal ni prišlo do predvidene rotacije s predstavniki drugih manjšinskih strank, zlasti Union Valdotaine in Slovenske skupnosti, kot je bilo izrecno predvideno. Vsekakor je treba reči, da so tako narodne in jezikovne manjšine v Italiji le bile na neki način zastopane v evropski skupščini. Želeti je, da bi tudi novi evropski parlament imel v svoji sredi izvoljene poslance vseh narodnih manjšin oz. skupnosti m tako dejansko odražal tudi že pravo Evropo narodov. ANDREJ BRATUŽ ITALIJA OB VSTOPU V NOVO TISOČLETJE CIAMPI DESETI PREDSEDNIK REPUBLIKE Dne 28. maja letos bi se moral končati sedemletni mandat predsednika republike Scalfara. V vidiku te zapadlosti so se že pred časom začele zakulisne priprave za izbiro najbolj primernega kandidata za njegovega naslednika. Ker je za izvolitev predsednika republike pri prvih treh glasovanjih potrebna dvetretjinska večina glasov velikih volilcev (poslancev, senatorjev in deželnih delegatov), mora biti kandidat o-sebnost, da lahko zbere okrog sebe takšno večino. V sedanjem italijanskem parlamentu pa bi bilo težko doseči tudi absolutno večino. Že od vsega začetka je bilo jasno, da, če ne bo prišlo do predhodnega dogovora med večjimi političnimi strankami, se bo nujno ponovila KRIZA NA BALKANU TRPLJENJU NI VIDETI KONCA DRAGO LEGISA Je kriza na Balkanu zares brezizhodna? Bo Atlantska zveza še nadaljevala z bombardiranjem Srbije oziroma Zvezne republike Jugoslavije, čeprav bo Kosovo še dalje zapuščalo albansko prebivalstvo in bo Miloševičev režim s tem dejansko dosegel svoj glavni cilj? Obe vprašanji sta gotovo upravičeni, potem ko sta potekla dva meseca od prvih letalskih napadov Atlantskega zavezništva. Iz Beograda še ni uradne novice, da je tamkajšnja o-blast pripravljena sprejeti znanih petih pogojev, ki jih je postavila Atlantska zveza. Res je sicer, da je Beograd v zadnjem času izjavil, da se je njegova vojska začela u-mikati s Kosova, vendar je kot glavni razlog navedel u-ničenje albanskih "teroristov", s čimer je mislil naOVK (Osvobodilno vojsko Kosova). Kot stalni refren pa se še dalje sliši zatrjevanje, da Albanci trumoma zapuščajo svoje domove, ker se bojijo Natovih bomb. Prav gotovo drži, da so se odločilni dejavniki Atlantske zveze globoko zmotili, če so računali, da bodo le z letalskimi napadi na Srbijo prisilili Miloševiča in njegov krog na predajo. Kdor je tako mislil, očitno ne pozna srbskega naroda, za katerega je značilen predvsem velik na- rodni ponos, ki mu je treba dodati še globoko prepričanje, da je Kosovo zibelka srbske kulture. Ne smemo končno pozabiti, da se je Miloševič povzpel na oblast in jo utrdil prav s tem, da je od konca osemdesetih let dalje do skrajnosti izkoriščal takšno gledanje na kosovsko stvarnost. Ne glede na to je prav tako res, da je Miloševič veljal za zahodni svet za zanesljivega in dejansko edinega sogovornika. Takšen je do neke mere tudi danes. Seveda je popolnoma jasno, da je Nato v tako veliki vojaški premoči, da bi lahko s pravo vojno dosegel gladko zmago. —— STRAN 2 ALOJZ TUL nelepa slika iz prejšnjih obdobij, ko je bilo treba opraviti številna glasovanja, preden je kak kandidat dosegel zadostno število glasov. V pričakovanju prvega glasovanja, določenega za 13. maj, so se pojavljala imena raznih možnih kandidatov. V zadnjih dneh se je to število skrčilo na tri oz. štiri imena (notranja ministrica Jervoli-no, predsednik senata Man-cino, nekdanji predsednik vlade Amato in sedanji zakladni minister Ciampi). Za ministrico Jervolinovo in senatorja Mancinija seje močno zavzemala Ljudska stranka, medtem ko se druge vladne stranke do zadnjega niso jasno izrekle. Prav tako je Pol svoboščin čakal na predloge vlade. Ko je ministrski predsednik DAlema ugotovil, da bi opozicija okrog Pola svoboščin bila pripravljena podpreti edinole kandidaturo zakladnega ministra Ciampija, kolikor ne pripada nobeni stranki in uživa ugled kot finančni strokovnjak, so izpadle vse druge kandidature. S tem so bili dani pogoji za trdno izvolitev ministra Ciampija. Tako se je tudi zgodilo. V četrtek, 13. maja, se je v dvorani poslanske zbornice v Rimu zbralo 990 velikih volilcev (od skupno 1010 upravičencev) in že v prvem glasovanju izvolilo Carla Azeglia Ciampija za novega državnega poglavarja. Prejel je namreč 707 glasov, t.j. 33 več od zahtevane dvetretjinske večine (674 glasov). 185 volivcev se očitno ni držalo navodil svojih strank in je glasovalo po svoje. Vendar to v ničemer ne zmanjša pomena prodorne Ciampijeve izvolitve že v prvem glasovanju. STRAN 2 1 ČETRTEK 20. MAJA 1999 Naše bralce in ljudi dobre volje pozivamo, naj po svojih močeh pomagajo trpečim in preganjanim s Kosova. POMAGAJMO TRPEČIM IN PREGANJANIM! m Vida Valenčič RUSKE ZAGATE ŠTMAVER OB PETJU IN GLASBI pi Drago Legiša / intervju ANDREJ MERVIČ P Iva Koršič TEČAJ SLOVENŠČINE SE IZTEKA m ; ANTON VOVK: NEUKLONLJIV SLOVENEC Marjan Drobež CILJI SLOVENSKE POLITIKE ČEZMEJNA TELEVIZIJA, KAJ JE TO? Igor Cotič USPEŠEN OBRAČUN ODBOJKARJEV pi Ivan Žerjal RAZSTAVA O VEČJEZIČNOSTI TRSTA m Verena Koršič O PRENOVLJENI CERKVI NA PEČI IM Darove v denarju sprejema tudi naša u-prava, ki bo poskrbela, da bodo prispevke nemudoma prejele pristojne ustanove in dobrodelne organizacije. NOVI GLAS V PRIMEŽU SPLOŠNE KRIZE RUSKE ZAGATE S 1. STRANI CIAMPI DESETI PREDSEDNIK... ČETRTEK 20. MA|A 1999 KDO JE CARLO AZEGLIO CIAMPI Rodil se je v Livornu leta 1920 in ima torej 79 let. Po izobrazbi je humanist in pravnik. Je poročen in ima dva otroka. Službo pri Banki Italije je nastopil že leta 1946 in seje udejstvoval v njenem okviru do upokojitve pred nekaj leti. Upoštevajoč njegov nepristranski položaj in izkušnje visokega državnega funkcionarja, mu je predsednik Scalfaro v kritičnem obdobju odkritja velikih podkupovalnih afer leta 1993 poveril vodenje prehodne vlade. Nato je sodeloval še v Berlusconijevi, Prodijevi in DAle-movi vladi kot finančni oziroma zakladni minister. Je človek laične usmeritve, a obenem tudi praktičen katoličan, ki ni nikdar silil v ospredje in se ni dal povleči v strankarska kolesja. Državi je pomagal s svojim strokovnim znanjem in z vztrajnim delom pri vodenju osrednje državne banke in njene monetarne politike. Veliko zaslug mu pripisujejo pri tem, da je uspel Italijo vključiti v evropsko monetarno unijo z evrom kot skupno valuto, kar mu je prineslo ugled tudi v mednarodnih krogih. Prav zgoraj opi-sane lastnosti so odločilno pripomogle, da je bil sprejemljiv kandidat za tako širok politični krog. POZITIVNI ODMEVI Kot smo že v uvodu omenili, je Ciampijeva nenadna in prodorna izvolitev nekaj nenavadnega za italijansko politično življenje. Starosta italijanskih novinarjev Indro Montanelli je v svojem tipi-| čnem sarkastičnem slogu ta politični "čudež" pripisal nič manj kot patru Piju, ki je bil teden prej slovesno proglašen za blaženega. Ima pa ta i čudež tudi svoje stvarno ozadje. Italija se namreč v tem trenutku znajde v tako zaple-i tenem položaju zaradi vpetosti v vojno na Balkanu, da si ni mogla privoščiti še dolgotrajnega strankarskega kockanja za najvišjo državno j službo pred očmi celotne javnosti. Ko je tudi opozicija pristala na Ciampija, ni bilo | več poti nazaj in odpasti so morale vse druge kandidature. Pri tem se je najbolj prizadeto čutilo vodstvo Ljudske stranke, ki se je zavzemala za izvolitev kandidata iz svojih vrst po načelu politi-■ čne uravnoteženosti pri zasedbi vodilnih mest, kakor se je skoro po pravilu dogajalo v preteklosti. Iz solidarnosti do vladne koalicije se je sicer j sprijaznila z izvršenim dejstvom, a že napoveduje kri-j tično zaostritev do vladne politike. Značilno je, da italijanska cerkvena hierarhija pozitivno jemlje na znanje Ciampijevo izvolitev in ne solidarizira z vodstvom Ljudske stranke. Glasilo italijanskih škofov Avvenire jo brez dlak na jeziku poziva, naj vendarle "menja