UDK 001.895:630*3(045)=163.6 Tehnološke inovacije - študija primera sekalnika za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku Technological Innovations - Mobile wood drum chipper Tine PREMRL * Izvleček: Premrl, T.: Tehnološke inovacije - študija primera sekalnika za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku. Gozdarski vestnik, 67/2009, št. 9. V slovenščini z izvlečkom v angleščini, cit. lit. 4. Prevod Breda Misja, jezikovni pregled slovenskega besedila Marjetka Šivic. V prispevku je prikazana uvedba sekalnika za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku kot primer tehnološke inovacije. Predstavljeni so dejavniki spodbujanja in zaviranja inovacije ter vpliv inovacijskega sistema. Prispevek obravnava tudi procesne inovacije v gozdarstvu držav Srednje Evrope in vključuje ugotovitve iz študij primerov procesnih inovacij v programu EU Socrates INNOFOREST. Ključne besede: inovacija, lesna biomasa, gozdarstvo, sekalnik na tovornjaku, lesni sekanci Abstract: Premrl, T.: Technological Innovations - Mobile wood drum chipper. Gozdarski vestnik (Professional Journal of Forestry), 67/2009, vol. 9. In Slovenian, abstract in English, lit. quot. 4. Translated by Breda Misja, proofreading of the Slovenian text Marjetka Šivic. The article presents introduction of mobile wood drum chipper as an example of technological innovation. The factors for stimulating and inhibiting the innovation and the influence of the innovative system are presented. The article also deals with process innovations in the forestry of the central European countries and includes the results of the process innovations example studies in the EU program Socrates INNOFOREST. Key words: innovation, wood biomass, forestry, mobile wood drum chipper, wood chips 1 UVOD V prispevku bomo predstavili inovacijo, ki je bila uvedena v Sloveniji na področju proizvodnje lesne biomase. Izdelali smo študijo primera s pristopom, ki je bil uporabljen v okviru študijskega izobraže- vanje EU Socrates INNO-FOREST 1. Udeleženci iz različnih evropskih držav so analizirali primere inovativnosti iz gozdarstva oziroma z gozdom povezanih inovativnih dejavnosti iz svojih držav. Primere so na podlagi skupne metodologije pri- merjali ter določili ključne dejavnike uspešnih inovacij oziroma ugotovili posebnosti posameznih primerov inovacij. Metodologija študije primera temelji na raziskavi inovativnosti in podjetništva v gozdarstvu v Srednji Evropi, INNOFORCE2 . Primeri tehnoloških inovacij v Srednji Evropi Za namen prispevka je inovacija definirana kot namerna nezvezna sprememba proizvodov, procesov ali izdelkov podjetja. Inovacija je nekaj novega po funkcionalnosti, tehničnih rešitvah, obliki in je tržna ter prinaša določene spremembe oziroma izboljšave. Inovacija je lahko novost za podjetje ali novost za trg. Inovacije, ki so nove za podjetje, veljajo kot prirastne inovacije, tiste, ki so nove za trg, pa kot radikalne inovacije. Ino- vacije razvrščamo v dve glavni skupini, in sicer inovacije produktov, ki jih nadaljnje delimo na inovacije proizvodov in inovacije storitev, ter na procesne inovacije, ki jih delijo na tehnološke in organizacijske inovacije. V prispevku bomo izpo- stavili tehnološke inovacije, ki jih nadalje delimo na infrastrukturne, druge tehnološke ter strojne inovacije. V slednje po inovativnosti izvedbe sodi tudi obravnavani primer sekalnika za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku. Po raziskavi INNOFORCE je v Srednji Evropi v povprečju 9 % lastnikov gozdov inovatorjev,3 *T. P., univ. dipl. inž. gozd., Gozdarski inštitut Slovenije, Oddelek za gozdno tehniko in ekonomiko, Večna pot 2, 1000 Ljubljana ki so v zadnjih teh letih na svojem gozdarskem obratu vpeljali vsaj eno novost (RAMET- STEINER et al., 2005). Pregled uspešnih ino- vacij, kot so jih zaznali inovatorji v Srednji Evropi, kaže, da je 53 % uspešnih inovacij procesnih, 47 % pa inovacij produktov. Izmed vseh uspešnih inovacij so organizacijske z 39 % pogostejše kot inovacije v tehnoloških procesih, ki jih je 14 %. Znotraj tehnoloških inovacij so tudi strojne inovacije, ki med uspešnimi inovaci- jami zavzemajo 5 % delež. Produktne inovacije, ki so v primerjavi s procesnimi manj prisotne (47 %), delimo na inovacije produktov 18 % uspešnih inovacij in inovacije) storitev 29 % uspešnih inovacij. V nadaljevanju predstavljamo nekatere primere iz raziskave INNOFORCE , ki so blizu naše študije primera iz nadaljevanja prispevka. Ogrevalna skupnost Grossraming (Avstrija) je primer o ustanavljanju daljinskega sistema ogrevanja na lesno biomaso iz Avstrije. Inova- tivno je bilo: uvedba lesnih sekancev kot kuriva, povezovanje lastnikov gozdov pri investiciji in oskrbi sistema ter nova storitev združenih lastnikov gozdov, ki je trg v Avstriji takrat še ni poznal. Uvedba proizvodnje lesnih sekancev (Slovaška) je primer gozdarskega podjetja, ki je sodelovalo pri razvoju domačega trga z lesno biomaso in je v proizvodni proces uvedlo zelo zmogljiv mobilni sekalnik ter prilagodilo gospo- darjenje z gozdovi . Storitev proizvodnje lesnih sekancev (Slo- venija) je primer kmeta, lastnika gozdov, ki je trgu ponudil nov proizvod, lesne sekance, in novo storitev, proizvodnjo lesnih sekancev Nova tehnologija sečnje (Češka) je primer uvajanja strojne sečnje v podjetju, s katero se je povečala produktivnost, kakovost sortimentov s hkratnim zmanjšanjem stroškov proizvodnje. Iz izbranih primerov uspešnih inovacij iz Sred- nje Evrope lahko ugotovimo, da uspešne inovacije prihajajo tudi s področja lesne biomase in njene uporabe za ogrevanje. V teh primerih so izpostav- ljene inovacije produkta, storitev, sodelovanja ter povezovanja lastnikov lesne biomase. 1.1 Igralci v inovacijskemu procesu Inovacija nastaja v procesu od predhodnega stanja, znanja/ideje, prepričevanja, odločanja, implementacije do potrditve. V takem procesu poleg inovatorja, ki je ponavadi vlečna sila celotnega procesa, sodelujejo tudi drugi igralci. Relevantni igralci so: javne inštitucije na državnem, regionalnem in lokalnem nivoju, raziskovalno- izobraževalne inštitucije, igralci iz finančnega sistema, poslovni partnerji ter stranke, interesne skupine z različnih področji. V predstavljenih primerih so bili kot igralci prepoznani: župan in podjeten kmet kot gonilna sila projekta, regionalna razvojna agencija, kmeti- jska zbornica, zadružno združenje, podjetja, ki se ukvarjajo z ogrevanjem na lesno biomaso iz prvega primera. V drugem primeru so v procesu izvedbe sodelovali zaposleni iz podjetje na različnih nivojih, energetsko podjetje, državna gozdarska služba, državna okoljska služba, državni gozdarski inštitut. V tretjem primeru je bil glavni igralec inovator sam, odločilen igralec pa je bila s svojo tehnično pomočjo kmetijska svetovalna služba, s finančno pomočjo sta sodelovali tudi občina in država. Igralci iz zadnjega primera so bili: podjetje samo, sodelujoča gozdarska izvajalska podjetja, šola in univerza, kmetijsko ministrstvo, banke ter lastniki gozdov kot stranke podjetja. 1.2 Spodbujevalni in zaviralni dejavniki uvajanja inovacij Po pogostosti so spodbudni dejavniki iz insti- tucij, znotraj podjetja, z osebne ravni, poslovnih sodelovanj med podjetji ali med podjetji in institucijami. Inovatorji kot najpomembnejše tri dejavnike spodbujanja novosti v Srednji Evropi omenjajo: sodelovanje z dobavitelji in kupci 69 %, horizontalno sodelovanje z drugimi lastniki gozdov 58 % ter dostopnost informacij o inova- cijah 53 %. Kot najmanj pomembne dejavnike spodbujanja pa so inovatorji omenili kmetijsko- gozdarske zbornice oziroma svetovalne službe, sodelovanje med inštitucijami ter urade za pod- poro inovacij v industriji (RAMETSTEINER et al., 2005). Udeleženci INNO-FOREST (2006) so iz inovacijskih primerov, ki so jih raziskali, kot dejavnike spodbujanja na področju procesnih inovacij izpostavili ekonomske prednosti inova- cije, izboljšanje kakovosti dobrin in storitev ter povečanje prožnosti proizvodnje. V primeru daljinskega sistema za ogrevanje na lesno biomaso iz Avstrije so bili dejavniki spodbujanja naslednji: sodelovanje med županom, ki je tudi sam lastnik gozda, ter med podjetnim lastnikom gozda, ki je zbral znanje o ogrevanju na lesno biomaso. Pomembne okoliščine za uvajanje inovacije so bile: velik potencial biomase v regiji, visoka cena kurilnega olja ter visoka ekološka zavest javnosti. Na inovacijo je spodbujevalno vplivala tudi svetovalna vloga regionalnih raz- vojnih agencij, kmetijske zbornic, zadružne zveze in možnost pridobitve finančnih podpor iz regionalnih skladov za podporo in razvoj. V primeru proizvodnje lesnih sekancev iz Slovaške sta bila dejavnika spodbujanja sposobnost pod- jetja, da prevzame ekonomsko tveganje inovacije, ter bližina glavnega kupca lesnih sekancev. V slovenskem primeru so bili glavni spodbujeval- niki: osebna zavzetost inovatorja, sodelovanje s kmetijsko svetovalno službo ter pozitivno javno mnenje o uporabi lesne biomase kot okolju prijaznega goriva. V primeru nove tehnologije sečnje so bili dejavniki spodbujanja zajeti v cilju povečati produktivnost dela, zmanjšati produkci- jske stroške in zmanjšati poškodbe na gozdnih cestah in sortimentih. Zaviralni dejavniki lahko prihajajo iz samega podjetja na institucionalnem področju, v obliki poslovnega tveganja na osebnem nivoju ter pov- ezav med podjetji in institucijami ter podjetji. Inovatorji kot najbolj zavirajoče dejavnike v Srednji Evropi navajajo: tveganje pri prodaji in trženju inovacij 53 %, pomanjkanje informacije o prodaji na trgu 51 % ter pomanjkanje lastnih finančnih sredstev 50 %. Zaviralni dejavnik je tudi ne razvit trg za inovacijo, ko je inovativna rešitev sicer na trgu, a po njej pa še ni dovolj povpraševanja (problem zgodnjih petelinov - inovatorjev, ki prehitevajo primeren čas za uvedbo inovacije). Tak zaviralni dejavnik se je pojavil v primeru nudenja storitve strojne sečnje, kjer trg, uporab- niki storitev ter gozdarski institucionalni sistem še ni bil pripravljen na sprejem novih tehnologij (RAMETSTEINER et al., 2005). Izmed vseh zaviralnih dejavnikov je pomembno prepoznati tiste dejavnike oz. dejavnik, ki so tako zavirali inovacijski projekt, da ga sploh niso realizirali. Najpogosteje, v dveh tretjinah, se dejavniki pojavijo znotraj podjetja samega: finančni, velikost posesti, proizvodne značilnosti, človeški viri. Glede na to, da se v povprečju večina inovacij začne brez začetne zunanje podpore, je odpravljanje notranjih zaviralnih dejavnikov toliko pomembneje. Udeleženci INNO-FOREST (2006) so iz inovacijskih primerov, ki so jih raziskali, kot dejavnike zaviranja na področju procesnih inovacij izpostavili: zakonodajne ovire, precenjevanje tve- ganj, pomanjkanje informacij in znana, prisotnost močnejših igralcev ali celo monopolistov. V navedenih primerih inovacij so se pojavili številni zaviralni dejavniki. V primeru ogrevanja z lesno biomaso je bil glavni zaviralni dejavnik in izziv finančna kalkulacija, ki je predvidela zelo nizko stopnjo donosnosti ogrevanja z lesno biomaso. V primeru proizvodnje lesnih sekancev na Slovaškem je bil dejavnik zaviranja velika začetna investicija nabave sekalnika za izdelavo lesnih sekancev. V primeru lesnih sekancev v Sloveniji sta bila dejavnika zaviranja poman- jkanje državnih spodbud na področju rabe lesne biomase ter nerazvit trg z lesno biomaso. V primeru uvedbe strojne sečnje so nastale težave v obliki velikuh stroškov pri nabavi novih strojev, velikih stroškov vzdrževanja strojev, pomanjkanje izkušenih delavcev, majhne državna podpore za investicije ter organizacijske težave pri zagotavl- janju konstantnega dela. 1.3 Inovacijski impulz Impulz, ki spodbudi iniciativo ter odločitev za začetek inovacijskega projekta, je ključna točka, ki sproži načrtovanje opravil na poti k izvedbi pro- jekta. V povprečju tak impulz prihaja iz podjetja, saj se polovica najpomembnejših projektov začne, če impulz prihaja znotraj podjetja od zaposlenih, lastnikov, menedžerjev ali samega inovatorja. Vir zunanjega impulza so lahko institucionalni, kot so prispevki v revijah, sejmi, tečaji, ekskurzije, izobraževalne in raziskovalne organizacije. Vir impulza z najmanjšim deležem je sodelovanje med podjetji in med podjetji in institucijami ter strankami. 2 ŠTUDIJ PRIMERA TEHNOLOŠKE INOVACIJE - SEKALNIK ZA IZDELAVO LESNIH SEKANCEV NA TOVORNJAKU 2.1 Predstavite primera Sekalnik za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku je uvedlo podjetje Biomasa, d. o. o.4. Podjetje se ukvarja s prodajo, montažo in servisiranjem ogrevalnih sistemov na lesno biomaso ter proizvo- dnjo, prodajo in oskrbovanjem z lesnimi sekanci. Vizija podjetja je prisotnost v celotni verigi od oskrbe z lesno biomaso do svetovanja, prodaje, montaže ter vzdrževanja ogrevalnih sistemov. V Sloveniji so doslej postavili že več kot 700 kotlov na lesno biomaso za zasebne sisteme pa tudi večje industrijske kotle ter kotle za daljinsko ogrevanje. Proizvodnjo lesnih sekancev opravljajo z dvema sekalnikoma, ki sta: Eschlbock Biber 70 ter sekal- nikom na tovornjaku Holzmatic BHM 1000 na tovornjaku MAN TGA 26.480 (ustni vir). V nadaljevanju bomo analizirali inovativno uvedbo sekalnika za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku v proizvodni proces podjetja ter sodelovanje pri razvoju sekalnika. 2.2 Inovacijski proces V inovacijskem procesu je bila pomembna oko- liščina povpraševanje po lesnih sekancih, ki je presegalo ponudbo. Povpraševanje po lesni biomasi se je na območju Savinjske doline, kjer je podjetje Biomasa, d.,o.,o., zelo povečalo zaradi dejavnosti podjetja in promocijskih projektov ter finančnih podpor države za ogrevalne sisteme na lesno biomaso. V podjetju so ocenili, da se bo povečevanje povpraševanja po lesnih sekancih nadaljevalo tudi v prihodnje. Dotedanja tehno- logija in organizacija v podjetju nista mogli zado- voljiti tekočega in pričakovanega povpraševanja po lesnih sekancih. V podjetju so potrebovali rešitev organizacij- sko-proizvodnega problema, ki bi zagotavljala učinkovito in zadostno proizvodno količino, lesnih sekancev. Iskali so sekalnik, ki bi bil učin- kovit, imel visoko proizvodno zmogljivost ter bil čim bolj mobilen. Inovator, direktor podjetja, je našel rešitev v nadgradnji triosnega tovornjaka s sekalnikom brez lastnega pogonskega agregata. Prednosti take rešitve so v manjši masi in velikosti stroja, s tem pa se poveča mobilnost, dostopnost do mest proizvodnje lesnih sekancev. Idejo o nadgradnji tovornjaka s sekalnikom, ki bi ga gnal agregat tovornjaka, je inovativna rešitev, ki jo je spodil direktor podjetja. Vir za idejo pa je prišel iz prejšnjih izkušenj v proizvodnji lesnih sekancev. Ideja je bila posredovana proizvajalcem sekalnikov in tovornjakov v presojo možnosti izvedbe. Izvedbe sta se lotila proizvajalec sekalni- kov Holzmatic in proizvajalec tovornjakov MAN, ki sta potrdila izvedljivost idejnega načrta. Z Uvedbo nove tehnološke rešitve so bile na začetku težave v obratovanju, ki pa so jih nato odpravili. Inovacija se je pokazala za uspešno, saj je upra- vičila pričakovanja na področju kakovosti pa tudi učinkovitosti proizvodnje ter mobilnosti stroja. 2.3 Igralci v inovacijskem procesu Glavni igralci v inovacijskem procesu izdelave sekalnika so bili na nivoju sodelovanja podje- tje - podjetje oziroma podjetnik - podjetnik znotraj poslovnega sektorja, vendar prostorsko ločena tako, da si nista bila konkurenca. Drugi nivo je bil na nivoju medsektorskega sodelova- nja podjetje - podjetje, in sicer na eni strani kot kupec in idejni vodja proizvoda na drugi strani pa podjetje, ki proizvaja sekalnike. Glavni pretok informacij in znanja se je prenašal med igralci, ki so sodelovali v tem procesu. V tem procesu so bile poleg glavnega vira informacij prisotne tudi informacije, pridobljene na sejmih. Z vidika procesne inovacije so bili igralci v inovacijskem procesu tudi stranke podjetja, prodajalci in kupci lesnih sekancev ter naj emniki storitev proizvodnj e lesnih sekancev. 2.4 Pospeševalni in zaviralni dejavniki Klj učni dej avnik inovacij e je bil podj eten in inova- tiven direktor podjetja. Prejšnje izkušnje in znanje s področja proizvodnje in uporabe lesne biomase so naslednji pospeševalni dejavnik. Finančna in promocijska podpora države za uporabo obnovlji- vih virov energije se kot spodbujevalni dejavnik v primeru pojavi dvakrat: prvič kot vpliv na oblikovanje povpraševanja na trgu, drugič pa kot podpora investiciji v obliki subvencij. V našem primeru j e glavni pospeševalni dejavnik povečano povpraševanje po lesni biomasi. Pospeševalna dejavnika sta bila še konkurenca ter sodelovanje s podjetnikom, ki ga je zanimala enaka rešitev proizvodnega problema. V podjetju niso zaznali pomembnejših zavi- ralnih dejavnikov v procesu uvedbe inovacije. V fazi implementacije inovacije so nastale težave z delovanjem stroja, ki pa so jih odpravili. Nega- tivni dejavniki so bili tudi zavrnitev ideje s strani drugih proizvajalcev kamionov in sekalnikov ter zakonske omejitve o masi tovornjakov. 2.5 Učinki inovacije in perspektiva v prihodnosti Glavni izziv inovacije j e bil odgovoriti na povečano povpraševanje po lesnih sekancih in storitvah predelave lesa v lesne sekance. Inovativna rešitev uporabe sekalnika na tovornjaku se je izkazala kot uspešna, ker so z njo povečali proizvodnjo v podjetju in si zaradi mobilnosti razširili območje opravljanja storitev izdelave lesnih sekancev. Ugotovljeno je bilo, da je sekalnik na tovornjaku primerjalno s prejšnjim sekalnikom učinkovitejši, gospodarnejši ter ob izdelavi nasutega kubičnega metra lesnih sekancev varčnejši (BEZOVNIK, 2007) Inovativno tehnološko rešitev pogona sekalnika so nato prevzeli tudi drugi proizvajalci sekalnikov. Podjetje pa je že pred novim izzivom, saj sta glavna pospeševalna dejavnika, povečanje povpraševanja in konkurenca, še vedno prisotna na trgu. Cilj podjetja je nabava še zmogljivejšega sekalnika na tovornjaku, s katerim bi lahko zadovoljili povpraševanje ter tako ostali korak pred konkurenco. 3 RAZPRAVA IN ZAKLJUČKI Obravnavani primer inovacije sodi med tehnološke inovacije in nadaljnje med strojne inovacije, saj gre za uvedbo nove strojne tehnologije v proizvodni proces. če obravnavani primer primerjamo s predstavljenimi primeri inovacij v uvodu, spo- znamo sorodnost na področju lesne biomase v prvih treh primerih. Biomasni pionir iz Avstrije je dokaj podoben v dejavnosti podjetja Biomasa, d. o. o.. Drugi primer je po tehnološki inovaciji sorodnejši z obravnavanim primerom, saj gre za tehnologijo proizvodnje lesnih sekancev z glavno razliko, da sta stroja za izdelavo sekancev različna, da v primeru iz Slovaške podjetje ni sodelovalo pri razvoju sekalnika in da podjetje prej ni imelo izkušenj s proizvodnjo lesnih sekancev. Ravno v tem je tudi tretji primer različen od našega pri- mera sekalnika na tovornjaku. četrti primer ni neposredno povezan z lesnimi sekanci, soroden pa je v tem, da gre tudi tu za uvedbo nove teh- nologije z namenom povečanja produktivnosti proizvodnje. Vodilni igralci in gonilna sila projekta so posamezniki. V obravnavanem primeru je bilo za razliko od drugih primerov manj igralcev, ki bi vplivali na inovacijski proces. Prejšnje znanje, ki ga je imel inovator našega primera, je bilo tudi v analizi INNOFORCE opredeljeno kot pomemb- nejši vir inovacijskega impulza. V Srednji Evropi ima sodelovanje med podjetji majhen pomen za nastanek novosti, v našem primeru pa je bilo zelo pomembno sodelovanje med podjetji na trgu strojev. Posebej izpostavljenih zaviralnih dejavnikov nismo odkrili. V preostalih opisanih primerih so bili izpostavljeni naslednji: negotovost, povezana z donosnostjo sistema daljinskega ogrevanja na lesno biomaso, veliki začetni stroški v primeru iz Slovaške, česar v podjetju Biomasa, d. o. o., niso izpostavili, čeprav sta zelo sorodni investiciji. V primer proizvodnje lesnih sekancev iz Slovenije je kot dejavnik zaviranja izpostavljen nerazvit trg z lesno biomaso, v primeru podjetja Biomasa, d. o. o., pa je bilo veliko povpraševanje glavno gonilo inovacije. Pospeševalni dejavnik našega primera je bilo povečano povpraševanje po lesnih sekancih, na kar je vplivala država s podporo lesni biomasi s subvencijami in promocijo ter podjetje, ki je aktivno razvijalo trg z lesno biomaso. V drugih primerih, razen v zadnjem primeru, potrebe po povečanju produktivnosti proizvodnje niso bile posebej izpostavljene. Iz analize primera sekalnika za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku, ki temelji na vodenemu intervjuju, je bilo zaznati, da je celoten proces potekal v prepričanju v uspeh inovacije tako v inovativni rešitvi pogona sekal- nika kot v inovativni vključitvi takega sekalnika v proizvodni proces podjetja. Nujnost rešitve proizvodnega problema in zavzetost direktorja, ki je hkrati postavil tudi koncept sekalnika, sta bili gonilni sili projekta. Verjetno zato zaviralni dejavniki niso bili tako vplivni in tudi drugi spodbujevalni dejavniki, kot so finančne pod- pore, niso bili posebej izpostavljeni, čeprav so bili dobrodošli. Uspešnost inovacije se je potrdila z uporabo in podjetje razmišlja že o novi investiciji v sekalnik za izdelavo lesnih sekancev na tovornjaku. Uspešna inovacija našega primera sodi med 82 % inovacij, ki se izkažejo kot zelo pozitivne ali pozitivne za podjetje. Za podjetje je nevtral- nih 15 % inovacijskih projektov, 3 % pa je za podjetje negativnih (RAMETSTEINER et al., 2005). Vzroke za visok odstotek zelo pozitivnih in pozitivnih inovacij lahko iščemo med dobro premišljenimi projekti, med trdno prepričanostjo inovatorjev po uspehu projekta ter med zavze- tostjo posameznikov - inovatorjev skozi celoten inovacijski proces. 4 ZAHVALA Zahvaljujem se zaposlenim v podjetju Biomasa, d. o. o., za sodelovanje v raziskavi. 5 VIRI RAMETSTEINER, E., WEISS, G., KUBEZKO, K. 2005. Innovation and enterpreneurship In Forestry in Centaal Europe. - Leiden Boston, Brill, 179 s. INNO-FOREST. Integrating innovation and entre- preneurship in higher forestry education , 2006. http://www.inno-forest.org/index.php?id=60 (11. sept. 2009) BEZOVNIK Š. 2007 Primerjava dveh sekalnikov za izdelavo lesnih sekancev: diplomsko delo. Ljubljana, samozaložba: 57 str. ŠPEH D. Voden intervju na temo inovativnosti, julij 2009 Opombe 1 http://www.inno-forest.org/ 2 http://www.efi-innoforce.org 3 Za namen prispevka so lastniki gozdov ali menedžerji, ki so vpeljali inovacijo, poimenovani kot inovatorji. 4 http://www.biomasa.si/