Gašper Kralj Politično življenje izginulih: naracije upora v Gvatemali 1. UVOD V pričujočem besedilu se bomo ozrli v Gvatemalo, "deželo večne lepote in večne tiranije", kot je leta 1954 zapisal Luis Cardoza y Aragón. Najprej bomo lapidarno predstavili kontekst političnega delovanja v Gvatemali, v katerega je umeščena etnografska refleksija iz opuščenega plantažnega posestva na zahodu države. Primer je dan v presojo, kako misliti oblast v skrajnih različicah neoli-beralne ofenzive kapitala. V drugem delu se besedilo osredotoči na rešitve, predvsem estetsko-politične prakse svojcev izginulih (desaparecidos) med dolgoletnim vojaškim konfliktom. Študij primera je HIJOS,1 kot prostor srečanja, kjer so otroci in hčere izginulih svoje osebne zgodovine poenotili v pričevanje o celi generaciji družbenih upornikov. Tako so se postopoma preoblikovali v kolektiv, sposoben političnega življenja, javnega branja realnosti in snovanja sveta po svoji podobi. 2. KONTEKST POLITIČNEGA DELOVANJA V GVATEMALI Po štiridesetletnem vojaškem obračunu z gverilskimi uporniki in terorju države nad staroselci so bili konec leta 1996 podpisani Mirovni sporazumi. Na eni strani jih je podpisalo visoko vojaško poveljstvo, na drugi strani so bili podpisniki zastopniki krovne militantne levice Unidad Revolucionaria Nacional Guatemalteca (URNG)2, ki se je vzporedno s podpisom prestrukturirala v uradno po- 1 HIJOS - Hij@s por la Identidad y la Justicia contra el Olvido y el Silencio (Sinovi in hčere za identiteto in J pravičnost, proti pozabi in molku) sestavljajo povečini otroci izginulih med vojaškimi obračuni z revolucionarnimi nasprotniki. Prvi kolektiv s tem imenom je leta 1994 nastal v Argentini. Leta 1999 je bil zasnovan v ^ Gvatemali. Zdaj je po vsej Latinski Ameriki razširjena mreža kolektivov HIJOS, ki so postopoma prerasli 'te- J, rapevtske' delavnice in se zavzeli za neko radikalno politično spremembo, temelječo na nadaljevanju boja ^ njihovih izginulih staršev. K 2 V URNG so se leta 1982 združile gverilske organizacije Fuerzas Armadas Rebeldes (FAR), Organizaci- £ ón del Pueblo en Armas (ORPA), Ejército Guerrillero de los Pobres (EGP) in delavska stranka Partido J Guatemalteco del Trabajo (PGT). « o 107 litično stranko. Generali niso zmagali v vojni, da bi izgubili mir. V sporazume so privolili šele ob popolni vojaški zmagi nad odporniškim gibanjem. S podpisom sporazumov o miru je bila URNG poražena še politično. S to vizijo se ne strinjajo politični aktivisti in aktivistke iz kolektiva HIJOS. Menijo, da se boj proti izključevanju in zatiranju nadaljuje, četudi je področje drugačno. Po eni strani so bili priče vojaškemu porazu odporniškega gibanja; da bi ga vojaške sile (ob izdatni podporni ZDA) uničile, je moralo umreti več kot 200.000 ljudi, okoli 45.000 jih je izginilo, velika večina staroselcev in revnih ladinov, ki so se na eno ali drugo stran v vojaškem spopadu vključevali predvsem zaradi njihovega golega preživetja. Po drugi strani so bili priče političnemu porazu institucionalizirane levice, v katero se je prestrukturirala URNG, z njo pa tudi preživela peščica nekdanjih revolucionarjev. Na zadnjih predsedniških, poslanskih in lokalnih volitvah, ki so bile novembra 2003, se je ponovno izkazalo, da tako ne morejo spreminjati sveta po svoji podobi. Prenovljeno URNG je na volitvah zastopal Rodrigo Asturias, nekdanji vodja gverilske organizacije in sin znamenitega gvatemalskega pisatelja Miguela Angela Asturiasa. Medtem ko nihče ni pričakoval triumfa levice, je bila vsa pozornost nacionalnih in mednarodnih množičnih medijev fokusirana na kandidaturo vojaškega generala in predsednika kongresa Enfraína Ríos Montta in njegovo stranko Frente Republicano Guatemalteco (FRG). Po mnenju Franka La Rueja, vodje Centro para Acción Legal en Derechos Humanos (CALDH), bi že njegovo napredovanje v drugi krog predsedniških volitev lahko pomenilo, da bi avtoritarnega fundamentalista še naprej varoval Zakon o amnestiji, ki so ga vojaški poveljniki izsilili med 'mirovnimi pogajanji' v Oslu, ratificirali pa sočasno s podpisom Mirovnih sporazumov v Mehiki. Četudi se je izkazalo, da niti Ríos Montt niti FRG nista ponovila "uspeha" izpred štirih let, levico zastopa le osem poslancev v kongresu, skupaj iz Alianze Nueva Nacíon (ANN) in URNG. Na mesto predsednika je bil izvoljen kandidat desnosredinske Gran Alianza Nacional (GANA) Oscar Berger, ki je v drugem krogu porazil Alvaro Coloma I (Ríos Montt je izpadel v prvem krogu volitev); GANA je na poslanskih volitas vah porazila FRG in januarja 2004 sklenila koalicijski pakt z Unión de la Espe-| ranza Nacional (UNE) in Partido de Avanzada Nacional (PAN); FRG je kljub f porazu na predsedniških in poslanskih volitvah obdržala večino na lokalnih vo-| litvah. V lokalnem vladanju desnih ekstremistov na podeželju moramo upošte-| vati, da je prav tam Ríos Montt zasnoval svojo vojaško kariero. Njen vrhunec je tako imenovana operacija Tierra Arrasada (1981-83), ko je število množič-| nih pobojev nad staroselci v Gvatemali geometrično naraslo, postavitev 'moli delnih vasi' za nastanitev in nadzor preživelih in institucijo vojaških patrulj, ta« ko imenovanih Patrullas de Autodefensa Civil (PAC). Medtem ko so bili v PAC o 108 med letoma 1981 in 1983 prisilno rekrutirani vsi moški med 15. in 65. letom, lahko verjamemo napovedi raziskovalcev z oddelka za politične študije na Univerzi San Carlos v Gvatemali (USAC), ki so prepričani, da FRG lahko še vedno pričakuje neposredno podporo okoli 500.000 lokalnih zastopnikov nekdanjih patrulj (ex-PAC). Njihova hipoteza je bila v praksi potrjena med 24. in 25. julijem 2003. Ex-PAC so dobesedno preplavili prestolnico in ustavili delovanje države. Zasedli so vse njene vitalne institucije, med njimi tudi vrhovno sodišče, in tako izsilili protiustavno kandidaturo nekdanjega diktatorja. 3. SIVO POLJE:3 REVNI PROTI REVNIM, ŽRTVE PROTI ŽRTVAM Različico izrednega stanja v Gvatemali, kjer je teror dejansko postal nekaj vsakdanjega (Taussig, 1992), kjer izredno stanje ni izjema, temveč pravilo (Benjamin, 1940), bomo v nadaljevanju ilustrirali z etnografsko refleksijo z prizorišča perečih zemljiških konfliktov v regiji Izabal, ki meji na Honduras. Organizacije staroselskih in kmečkih bazičnih skupnosti se v Izabal, pa tudi drugih ruralnih regijah v Gvatemali, nenehno srečujejo s problemom nelegitimnega prilaščanja zemlje premožnih posameznikov, nekaterih državnih institucij in mednarodnih korporacij. V nacionalnem okviru je ključni problem nefunkcionalni zemljiški kataster, s tem pa tudi neizpolnjevanje Mirovnih sporazumov.4 Poleg izmere zemljišč, določitve lastništva in razmejitve posesti naj bi vlada z njim spodbujala prodajo neobdelanih zemljišč, vzpostavila sistem za obravnavo legitimnih zahtevkov in dostopnih posojil za njihov nakup, prisodila državna zemljišča kmečkim in staroselskim skupnostim itn. Kljub zavezujočim mirovnim sporazumom ni bila izpolnjena nobena od teh zahtev, so mi zatrdili na sedežu tradicionalne kmečke organizacije Comite de Unidad Campesina (CUC). Po drugi strani so se izrazili kritično do vladne agencije FRONTIERRAS, ki je S "sivim poljem" mislimo predvsem na tiste hibridne družbene prostore, kjer so vloge žrtev in njihovih krvnikov nerazdružljivo povezane. Kot nas opozarja Primo Levi (1986/2003), moramo temu navkljub pripoz-nati razliko. Res je, da represija iz žrtev ne dela svetnikov, temveč jih dela sebi podobne. Tak primer so PAC v Gvatemali. Po drugi strani jih ne smemo zamešati s hladnokrvnimi morilci. To bi bila "moralna bolezen, esteticistična razvada ali zlovešče znamenje naklonjenosti, predvsem pa dragocena (hotena ali nehotena) usluga tistim, ki zanikajo resnico. [...] Z mešanjem vlog žrtve in rablja bistveno potvarjamo svojo potrebo po pravičnosti" (Levi 2003: 37). Medtem ko bi iz refleksije Giorgio Agambena (1998/2005) na "snov, ki se upira vsakemu ugotavljanju odgovornosti" lahko sklepali na simetrijo odnosov med žrtvami in njihovimi krvniki, kjer "zatiralni postane zatiralec in krvnik tudi sam postane žrtev", nas Marta Verginella (2003) opozarja, da med žrtvami in morilci ni mogoče vzpostaviti simetrije. Na skrajnem primeru izkrivljenih odnosov, v "sivem polju" taborišča smrti, kjer so bili nekateri (do neke mere pa vsi) pripravljeni sklepati krvava zavezništva s preganjalci, Levi odstira aktualna vprašanja sodobne družbe. Pri tem ves čas ponavlja: četudi krivec ostaja krivec in žrtev ostaja žrtev, "naj bo jasno, da nosi največjo krivdo sistem" (Levi 2003: 33). Ena osrednjih topik Mirovnih sporazumov je bil catastro nacional oz. nacionalni kataster, ki naj bi ga vlada izdelala do marca 1997. bila zasnovana na predpostavki mirovnih sporazumov za razrešitev zemljiških konfliktov kot prednostne naloge vlade. FRONTIERRAS je razvojna institucija Svetovne Banke. Uničujoče učinke bliskovite odprodaje malih zemljišč na "prostem trgu" so primerjali s Kolumbijo, Južno Afriko in Filipini. Po drugi strani so bili prepričani, da FRONTIERRAS ni edini dejavnik za naraščajočo revščino in lakoto na podeželju. Navedli so primer sosednje Mehike. Kot prvi pogoj vstopanja Mehike v severnoameriško prostotrgovinsko območje NAFTA je mehiška vlada spremenila 27. člen ustave, ki je vsem polnoletnim osebam dovoljeval upravičeno rabo komunalnih zemljišč ali ejidov. Srednjeameriško različico CAFTA je Gvatemala z ZDA podpisala 10. marca 2005. S tem bodo tudi v Gvatemali najbolj oškodovane samoorganizirane skupnosti, nedvomno staroselske skupnosti in skupnosti kmetov brez zemlje, ki so napoti neoliberal-ni ofenzivi kapitala. Moji sogovorniki so se izkazali kot družbeni kritiki, ki izhajajo iz prakse. V zadnjih letih so vodili vrsto zasedb neobdelanih zemljišč. Po pričevanju vodje zavezništva kmečkih organizacij Coordinadora Nacional de Organizaciones Campesinas (CNOC) je po vsej državi zasedenih okoli 60 zemljišč, večina v regiji Izabal, kjer so življenja zasebnikov nenehno ogrožena. Zaradi orkana Mitch, ki je leta 1998 povsem opustošil regijo,5 je eno od največjih podjetij s tropskim sadjem na svetu, Del Monte Fresh Produce, omejilo svojo proizvodnjo in odpustilo večino svojih delavcev v Izabal, najbolj prizadete plantaže banan pa oddalo vplivnim družinam iz glavnega mesta Morales. V Morales sem skupaj z zastopnico Derechos en Accion, ameriške nevladne organizacije, ki v prizorišča konfliktov novači mirovne opazovalce, in kanadsko aktivistko, ki je v Morales prišla na pobudo CUC, počakal na človeka, ki me je v množičnem spremstvu pobral na postaji. Na kasonu džipa je bilo vsekakor varneje kot postopati po Moralesu, ki mu pravijo tudi mesto duhov. Skozenj teče ena glavnih poti trgovine z drogo v Srednji Ameriki. Vstopanje v "sivo polje" plantaže se je začelo ob spuščeni zapornici. Zapornica ni razmejevala le mesta Morales od prostranstva, ki mu ni bilo videti konca. Ločevala je ljudi, ki so se delili na privilegirane in navadne plantažne delavce, in na tiste, ki so bili po letu 1998 odpuščeni. Skrbno izbrani privilegirani delavci, mnogi med njimi z dolgoletno kariero v PAC, so bili re-krutirani v varnostno službo podjetja. Varnostnikom so sledili vozniki osebnih 5 Nedavno je bila Gvatemala ponovno prizorišče naravne katastrofe. Oktobra 2005 je siloviti orkan Stan pri- j| zadel Mehiko in Srednjo Ameriko. Samo v Gvatemali je za posledicami tropskega neurja umrlo na stotine o ljudi, na tisoče jih je ostalo brez domov. Pri CUC poročajo, da bo imel Stan daljnosežnejše posledice kot K Mitch (glej tudi: http://www.nodo50.org/pchiapas/guate/noticias/cuc21.htm). Pri nevladnih organizacijah £ v Gvatemali so prepričani, da bo v najbolj prizadetih regijah že ob koncu leta izbruhnila množična lakota, J če ljudje ne bodo dobili mednarodne pomoči v hrani. Ob tem naj dodamo, da je v nekaterih regijah, med te njimi tudi v Izabal, ki tokrat ni bila v epicentru vrtinca, podhranjenih od 50 do 80 odstotkov otrok. avtomobilov, džipov in avtobusov. Z vozniškimi dovoljenji Del Monte jim je uprava podjetja v zameno za minimalne zaslužke prepovedala prevoz nezaposlenih potnikov. Navadnim delavcem je bil tako omogočen prevoz, medtem ko sta bila veliki večini odpuščenih delavcev prepovedana tako prevoz kot vstop na plantažo. Tako so mi sopotniki pojasnili lestvico privilegijev, ki uravnavajo razmerja med ljudmi na plantaži. Varnostnike so prepoznali kot člane na-jemniških tolp ali pistoleros. Ti privilegirani delavci so bili za "najmanjši dobiček pripravljeni storiti največje zlo" tistim, ki so izgubili mesto v podjetju, pa so si onkraj zapornice ustvarili svoje domove. Zastopnik je povzel CNOC: "Bolj kot pomanjkanje hrane jih vsak dan ogrožajo oborožene tolpe nekdanjih sodelavcev". Ekonomija človeških odnosov, ki mi je ostala skrita, je našemu vozniku in množici na kasonu, vključno z mano, dovolila, da smo prestopili mejo. Z vstopnim obredom v "sivo polje" plantaže sem se ponovno srečal nekaj dni zatem, ko sem potoval na ljudsko skupščino (asamblea popular), ki jo je sklicala skupnost odpuščenih delavcev iz različnih vasi. Zaradi opravkov v Morales sem se na srečanje vračal v avtobusu, ki se je prenapolnjen ustavil ob stražarnici Del Monte, ki mi v spominu ostaja kot podoba manjše vojaške ka-ravle. Stisnjen v gneči pri sprednjih vratih sem lahko videl voznika, ki je z varnostnikom v maskirni obleki in z avtomatskim orožjem izmenjal nekaj vljudnostnih fraz in mu podal zvit časnik. Ta drobni detajl na meji se mi je z neko nerazumljivo intenzivnostjo vtisnil v spomin. Na ljudski skupščini se je odločalo o zasedbi neobdelanega zemljišča. Kot opazovalec sem bil pozvan, da izrazim svoje mnenje. Četudi se za opazovalce predvideva nevtralnost, je zveza absurdna. Ze s tem, ko sem spregovoril, sem izrazil zanimanje. Zavzel sem se za podporo zasebnikov in se po svojih najboljših močeh informiral o okoliščinah, pravnem ozadju, izkušnjah iz preteklosti, predvidenih taktikah in motivaciji. Dogodki so prehitevali moje prizadevanje, da bi "razumno" dojel položaj. V zmešnjavi, ki je nastala ob koncu pogovora, mi je povsem jasno ostalo le to, da se začenja zasedba zemljišča. § á 4. ŽIVLJENJE NI DELO £ o Sama struktura plantažnega sistema, lestvica privilegijev, ki ureja človeške f odnose, in njene posledice, v številnih pogledih izražajo emblematično in pa- | radoksalno izredno stanje (po eni strani se človečnost odpuščenega plantažne- I ga delavca postavlja v negotovost, po drugi on ali ona ohranita alternativne f perspektive naproti času, delu in sebstvu). In če poskušamo etnografsko reflek- | sijo umestiti v zgodovinski okvir, se v diahroni perspektivi neizogibno srečamo J s problematiko suženjstva. Pri tem se zavedamo, da je zveza med sužnjem in de- « lavcem problematična, onkraj plantaže morda celo povsem neustrezna. Po drugi strani lahko tako izpostavimo dve skrajnosti: na eni strani sužnja, ki je zaposlen dosmrtno, in na drugi delavca, ki je zaposlen prekerno, ki sanja o zaposlitvi za nedoločen čas, o tistem torej, kar suženj po definiciji ima - delo do smrti. Z zbliževanjem teh dveh skrajnih pozicij lahko izpostavimo trojno izgubo odpuščenih delavcev, ki so si na plantaži ustvarili svoje življenjske svetove: izgubo doma, izgubo pravice nad njegovim ali njenim telesom in izgubo političnega statusa. Ta trojna izguba je identična z "absolutno dominacijo, natalno alienacijo in družbeno smrtjo" oziroma tistim, kar kamerunski teoretik Achille Mbembe (2003) imenuje "popoln pregon iz človečnosti" (Mbembe 2003: 21). Ce si plantažo Del Monte v Izabal, v širšem pomenu besede, predstavljamo kot zapuščino politično-pravne strukture, kot prostor, kjer je suženj pripadal gospodarju, kaj lahko potemtakem rečemo o neodnosu odpuščenega delavca? Ce ga primerjamo s sužnjem, potem lahko rečemo naslednje: Kot instrument je imel suženj ceno. Kot lastnina sta imela on ali ona vrednost. Sužnjevo delo je bilo potrebno in uporabno. Odpuščeni delavec je v nasprotju s temi označevalci sužnja brez cene in brez vrednosti. Njegovo delo je nepotrebno in odvečno. Medtem ko se sužnja, kot pravi Mbembe, "ohranja pri življenju v stanju poškodbe" (Mbembe 2003: 21), je odpuščeni delavec na plantaži lahko ubit. Ta logika ne pripada zgolj kolonialni zgodovini plantažnega terorja. V skrajni različici naš boj za delo izhaja iz našega strahu pred smrtjo.6 Posebnost terorja v "sivih poljih" plantaž, kjer se prekrivata življenje in smrt, politika krutosti in simbolika profanosti, je njegova koncentracija stanja izjeme in izrednega stanja. Tukaj lahko vidimo prve sinteze med državno birokracijo in masakri nad revnimi ladini in staroselci v Gvatemali kot izrazom kontinuitete zahodnjaške racionalnosti na kolonialnih in postkolonialnih prizoriščih terorja. Po drugi strani je administracija množične smrti nad prebivalci 6 V režimu nacističnih taborišč je bilo delo zgolj v funkciji trpinčenja, brez produktivnih ciljev. Ljudi so pošiljali na delo, da bi jih terorizirali. "Delo plemeniti" je v nacistični in fašistični retoriki pomenilo, da nasprot-§ niki režima niso bili upravičeni do dela v običajnem pomenu besede; njihovo delo je moralo biti "izpraznjeni no delo", namenjeno zgolj trpljenju brez učinka ali profesionalizacije: vlečenje, potiskanje, prenašanje, > upogibanje, dvigovanje, zabijanje, premetavanje itn. Po drugi strani je trpinčenje "sovražnikov" postala

americana de Asociaciones de Familiares de Detenidos-Desaparecidos (FEDEFAM) v Argentini, Bolivi-

12 Med redkimi, ki so bili privedeni na sodišče in obsojeni sorazmerno s storjenim zločinom, je nedavni pri-