Poročilo o uresničevanju DD o oblikovanju jn izvajanju kadrovske politike in problematika zaposlovanja v občini V poročilu, ki temelji na analizah o izvajanju družbenega dogovora o kadrovski politiki v 130 organizacijah združenega dela naše občine (79% odzivnost), smo podrobneje osvetlili po-dročja: izvajanje pravic in dolžnosti udeležen- cev družbenega dogovora o kadrovski politiki, vloga delovnih Ijudi pri izvajanju le-te, izvajanje načel \n meril za opravljanje najodgovornejših del in nalog, organizacija kadrovskih služb v OZD, planiranje in načrtovanje potreb po ka- drih, izobrazevanje ob delu, štipendijska politi-ka, zaposlovanje, pripravništvo, pogodbeno in nadurno delo. Kazalci nizke zaposlenosti Po podatkih zadnjega popisa leta 1981 ima občina 73.309 stalnih prebivalcev, med katerimi je okoli 64,3% aktivnih in okoli 35,7% vzdrževa-nih prebivalcev. V naši občini predstavlja število zaposlenih delavcev (okoli 42,7% prebivalcev) v odnosu na prebivalstvo okoli 24,6%, kar je znat-no nižje od podobnih kazalcev v drugih mestnih občinah (Center20,3%, Bežigrad 59,9%, Moste-Polje 46,1%, Šiška 43,3%) in nas uvršča med slovenske občine z najnižjo raposlenostjo pre-bivalcev. Seveda je dejanska zaposlenost naših občanov višja, vendar je pokazani odnos po-memben za oceno gospodarske razvitosti in do-hodkovne sposobnosti občine. Družbeni dogovor o oblikovanju in izvajanju kadrovske politike na območju Ijubljanskih ob-čin (Ur. I. SRS št. 19/79 in 27/82), določa skupno politiko, načela in naloge samoupravnih in dru-gih družbenih dejavnikov na področju kadrov-ske politike. V naši občini je bil dogovor podpi-san v 99% OZD. Tak uspeh se ni ponovil pri sprejemanju sprememb in dopolnitev dogovora v prvi polovici 1982 (83%). Spremembe in do-polnitve dogovora so na področju kolektivnega dela, delovnih razmerij, vzgoje in izobraževanja. Že od leta 1981 se ponavlja ocena, da OZD nimajo usklajenih samoupravnih splošnih aktov z določili dogovora. Ta ocena le deloma drži, saj je 93 OZD že vskladilo svoje samoupravne splošne akte. V glavnem pa so vse OZD vskladile zahteve, ki govore o načinu delovanja razpisnih komisij pri izbiri kandidatov za najodgovornejše naloge. Pri izbiri kandidatov za navedena dela je po-leg strokovne usposobljenosti potrebno enako-vredno vrednotenje družbenopolitičnih meril, aktivnosti ter samostojnosti in uspešnosti opravljanja del in nalog. Podatki o delavcih, ki opravljajo najodgovornejše naloge (področje vodenja in organizacija dela, financ, komercia-le, tehničnega sektorja...), kažejo na dokaj ugodno izobrazbeno strukturo, saj ima kar 198 (od 434) delavcev visoko izobrazbo (ali magiste-rij in doktorat). Starostna struktura pa je pomak-njena v 40 in 50 leta (170 delavcev od 434). Usposobiti kadrovske službe Za učinkovito izvajanje kadrovskih funkcij so nujne strokovno usposobljene in organizirane kadrovske službe. Ustrezna organiziranost po-gojuje strokovno izvajanje nalog, le-ta pa je odvisna od števila in strokovnosti zaposlenih. V naši občini (večje število OZD z manjšim števi-lom zaposlenih), prevladujejo kadrovske službe z 2-4 delavci. 180 delavcev izvaja kadrovske naloge, vendar jih 72 delavcev nima ustrezne izobrazbe. Na osnovi pozitivnih izkušenj ter dopolnjene zakonodaje je bil za leto 1983 oblikovan na osnovi javne cazprave dopolnjen samoupravni sporazum o usklajevanju letnih načrtov zapo-slovanja, ki ga je do 10. 3. 1983 podpisalo 65% zaposlenih delavcev v občini. Ugotovitve iz na-črtov zaposlovanja za leto 1983 kažejo na to, da OZD načrtujejo izboljšanje izobrazbene struktu-re zaposlenih predvsem v pogledu zniževanja deleža kadrov s I. in II. stopnjo in povečanja deleža kadrov z višjimi stopnjami izobrazbe. Uresničitev začrtanega razvoja (prestrukturi-ranje, proizvodna usmeritev, visoka udeležba kvalificiranega ustvarjalnega dela), terja premi-ke v sedanji kvalifikacijski strukturi, vendar šte-vilo delavcev, ki se izobražujejo ob delu pada (leta 1979/80 - 363 delavcev, 1980/81 - 356 delavcev, 1981/82 - 313 delavcev.) Premalo kadrovskih štipendij S sprejetjem DD o štipendijski politiki v SRS in občinskimi samoupravnimi sporazumi so bili podani pogoji za nove, vsebinsko kvalitetnejše premike v politiki štipendiranja. V občini je 419 kadrovskih štipendistov in 293 štipendistov iz združenih sredstev. Primerjava (po oceni) med številom kadrovskih štipendij in številom zapo-slenih kot relativnim kazalcem razvitosti kadrov-skega štipendiranja kaže, da je občina udeleže-na z 2,1 % glede na republiško povprečje (4,5%), zato je aktivnost za povečanje deieža kadrov-skih štipendij toliko bolj pomembna. Ugotavljamo, da OZD pogosteje planirajo šti-pendije za II., III. in IV. stopnjo izobraževanja. Vendar. ostaja precej nepodeljenih štipendij prav na nižjih stopnjah izobraževanja. OZD so se s sklenitvijo samoupravnega sporazuma ob-vezale, da bodo imeli pri zaposlovanju prednost mladi, ki so zaključili šolanje. Iz odgovorov OZD je razvidno, da so v zadnjem letu zaposlile 258 pripravnikov (69 OZD). Podatki o gibanju brezposelnosti koncem de-cembra 1982, kažejo da je bilo v občini prijavlje-nih pri skupnosti za zaposlovanje 423 iskalcev zaposlitve. V primerjavi z decembrom 1981, be-ležimo torej porast za 105 delavcev ali za 33%. Glede na kvalifikacijsko strukturo je največ iskalcev zaposlitve s srednjo šolo (128 ali 30,3%). Relativna brezposelnosl (razmerje med iskalci zaposlitve in zaposlenimi), je koncem decembra 1982 znašala 2,13, kar je precej nad Ijubljanskim povprečjem (1,01%). Izvršni svetse je ob obravnavi poročila o izvajanju kadrovske politike in problematike zaposlovanja, zavzel za zahteve po doslednejšem podružbljanju kadrov-ske politike s posebnim poudarkom na večjem zaupanju v mlade delavce, ki bodo s svojo stro-kovno in družbenopolitično sposobnostjo pre-vzemali najodgovornejša dela in naloge, ustrez-nejšo organiziranost in izvedbo del in nalog v kadrovskih službah, predvsem z vldika izboljša-nja kvalifikacijske strukture teh delavcev, izbolj-šanje celotne kadrovske strukture zaposlenih, s posebnim poudarkom na področju kmelijstva in industrije, z večjo aktivnostjo in usmerjanjem delavcev v izobraževanje.