Predlog Z namenom, da se priznavalnine udeležencev narodnoosvobo-dilnc vojne in drugih vojn čimbolj poenotijo, sprejemajo na pod- lagi 147. člena ustave socialistične republike Slovenije skupščine slovenskih občin, republiška konferenca socialistične zveze delov-nega ljudstva Slovenije, republiški odbor zveze združenj borcev narodnoosvobodilne vojne Slovenije in izvršni svet skupščine SR Slovenije DRUŽBENI DOGOVOR O SKUPNIH OSNOVAH IN MERILIH ZA PODELJEVANJE PRIZNAVALNINE UDELEŽENCEM NARODNOOSVOBODILNE VOJNE IN DRUGIH VOJN, Kl JIH UREJAJO OBČINSKE SKUPŠČINE S SVOJIMI PREDPISI 1. člen S tem družbenim dogovorom udeleženci določajo: — kroo udeležencev narodnoosvobodilnc vojne in drugih vojn, ki so upravičeni do občinskih priznavalnin — vrste občinskih priznavalnin — pogoje in merila za podeljevanje občinskih priznavalnin — financiranje občinskih priznavalnin. 2. člen Udeleženci družbenega dogovora so se sporazumeli, da imajo pravico do občinskih priznavalrsin: !. Udeleženci narodnoosvobodilne vojnc, ki so vstopili v na-rodnoosvobodilni boj pred 9. septcmbrom 1943 oziroma do 13. oktobra 1943 in ki jim je po predpisih o pokojninskem zavarova-nju čas od odhoda v NOB do 1 5. maja 1945 dvojno vštet v pokoj-ninsko dobo ter udeleženci NOV, ki imajo po predpisih o starost-nem zavarovanju kmetov priznan status kmeta borca NOV pred 9. septembrom 1943 oziroma do 13. oktobra 1943; 2. Žene udeleženke NOV, ki so vstopile v NOB do 1. julija 1944 in ki jim je po predpisiho pokojninskem zavarovanjučas od odhoda v NOB do 15. maja 1945 dvojno vštet v pokojninsko dobo; 3. Udeleženci NOV, ki so vstopili v NOB do 1. julija 1944, predcn so dopolnili 18. leto starosti in ki jim je po predpisih o pokojninskem zavarovanju čas od odhoda v NOB do 15. maja 1945 dvojno vštet v pokojninsko dobo; 4. Udelcženci NOV, ki so vstopili v NOB po 9. septembru 1943 oziroma 13. oktobru 1943 in ki jim je po predpisih o pokojnin- skemzavarovanju časododhoda v NOB do 15. maja 1945 dvojno vštet v pokojninsko dobo; 5. Borci za severno mejo v letih 1918—1919 in slovenski vojni dobrovoljci iz vojn 1912—1918. 3. člen Občinske priznavalnine po tem dogovoru so: 1. stalne, 2. občasne, 3. enkratne. 4. člen Pravico do stalne priznavalnine po tem dogovoru imajo udele-ženci NOB iz 1., 2. in 3. točke drugega člena tega dogovora, če njihov skupni mesečni dohodek in skupni mesečni dohodek ciru-žinskih članov, s katerimi živijo v skupnem gospodinjstvu,ne prc-segajo vsakokratnega mejnega zneska najnižjih pokojninskih prejemkov v pokojninskem zavarovanju delavcev v SR Sloveniji na družinskega člana. Udeleženci NOV in borci iz 4., 5. točke 2. člena tega dogovora imajo pravico do stalne priznavalnine, če njihov skupni mesečni dohodek in skupni mesečni dohodek družinskih članov, s katerimi živijo v skupnem gospodinjstvu, ne presega 80 odstotkov vsako-kratnega mejnega zneska najnižjih pokojninskih prejemkov v pokojninskem zavarovanju delavcev v SR Sloveniji na družin-skega člana. Za dohodke, ki se upoštevajo pri odločanju o pravici do prizna-valnine po tem dogovoru, se štejejo vsi dohodki, razen tistih, ki se po posebnih predpisih ne štejejo za dohodek. Za dohodek iz kmetijske dejavnosti se računa dvakratni katastr-ski dohodek iz prejšnjega leta. Če je zemljišče oproščeno davka od osebnega dohodka iz kmetijske dejavnosti, se dohodek od kmetij-ske dejavnosti ne upošteva. 5. člen Udeleženci družbenega dogovora so se sporazumeli, da je za udeležence narodnoosvobodilne vojne iz 1., 2. in 3. točke 2. člena tega dogovora najvišja stalna priznavalnina enaka vsakokratnemu mejnemu znesku najnižjih pokojninskih prejemkov v pokojnin-skem zavarovanju delavcev v SR Sloveniji, za udeležence NOV in borce iz 4. in 5. točke 2. člena tega dogovora pa 80 odstotkov vsa-kokratnega mejnega zneska najnižjih pokojninskih prejemkov v pokojninskem zavarovanju delavcev v SR Sloveniji. Pri določanju višine stalne priznavalnine se upošteva število družinskih članov, ki jih upravičenec vzdržuje, zdravstveno stanje upravičenca in njegove družine, udeležba upravičenca v NOV ter stanovanjske in druge socialne okoliščine, pri kmetih samohranil-cih pa zlasti tudi starost. 6. člen Če se spremenijo pogoji iz 4. člena tega dogovora ali drugi pogo-ji. ki so vplivali pri odločanju o pravici do stalne priznavalnine, se priznavalnina lahko zviša, zniža ali ukine. Dohodki, ki vplivajo na odločanje o pravici do priznavalnine iz prvega odstavka tega člena, se ugotavljajo v začetku vsakega leta. Spremenjeni pogoji se upoštevajo od prvega dne naslednjega meseca, ko so bili ugotovljeni. 7. člen Občasna ali enkratna priznavalnina se po tem družbenem dogovoru lahko v izjemnih primerih podeli udeležencem NOV in drugih vojn iz 2. člena tega dogovora, če zaidejo v težje razmere zaradi bolezni, nezgode, smrti družinskega člana, hujših elemen-tarnih nesreč ali zaradi drugih podobnih okoliščin. Občasna ali enkratna priznavalnina znaša največ 120 odstotkov vsakokratnega mejnega zneska najnižjih pokojninskih prejemkov v pokojninskem zavarovanju delavcev v SR Sloveniji. Podeljevanje občasne ali enkratne priznavalnine po tem členu ni odvisno od pogojev iz 4. člena tega dogovora. 8. č!en Pravico do stalne priznavalnine iz 4. člena oziroma pravico do občasne ali enkratne priznavalnine iz 7. člena tega dogovora imajo tudi družinski člani umrlega udeleženca narodnoosvobodilne vojne in drugih vojn iz 2. člena tega dogovora, če jih je umrli pre-življal, če so pridobitno nesposobni in če izpolnjujejo druge pogoje iz tega dogovora. 9. člen Udeleženci tega družbenega dogovora so se sporazumeli, da imajo uživalci stalne priznavalnine in njihovi ožji družinski člani (zakonec, otroci, oče, mati) po tem dogovoru zagotavljeno zdrav-stveno varstvo v obsegu, kot je določen z zakonom in s splošnim aktom skupnosti zdravstvenega zavarovanja za zavarovance — delavce, če nimajo zagotovljenega zdravstvenega varstva na drugi podlagi. Udeleženci narodnoosvobodilnega boja iz 1., 2. in 3. točke 2. člena tega dogovora, ki prejemajo stalno priznavalnino, imajo zase tudi pravico do podaljšanega ali nadomestnega bolnišničnega zdravljenja v naravnih zdraviliščih, če te pravice nimajo zagotov-ljene na drugi podlagi. 10. člen Udeleženci tega družbenega dogovora so se dogovorili, da se sredstva za priznavalnine in druge pravice iz naslova priznavalnin iz tega dogovora zagotavljajo na podlagi dogovorjene porabe v vsakoletnem republiškem dogovoru o splošni porabi v občinah. 11. člen Udeleženci tega družbenega dogovora so se dogovorili, da bodo za občane, ki jih ta dogovor ne obsega in katere zajemajo sedanji občinski odloki o priznavalninah oziroma materialnih družbenih pomočeh borcem NOV, obdržali ureditev drugih oblik pomoči po občinskih odlokih rra sedanji ravni. Udeleženci tega družbenega dogovora so se dogovorili, da je najvišja stalna priznavalnina, ki je navedena v 5. členu tega dogo-vora, lahko tudi višja. Sredstva za pokrivanje izdatkov iz prvega in drugega odstavka tega člena zagotovijo občinske skupščine v svojih proračunih. 12. člen Udeleženci tega družbenega dogovora so se dogovorili, da bodo po podpisu tega dogovora v svoje predpise o priznavalninah spre-jeli določila, ki jih vsebuje tadogovorz veljavnostjo od 1. januarja 1977. 13. člen Izvajanje tega družbenega dogovora spremlja poseben odbor (odbor udeležencev), ki ima 16 članov in njihove namestnike. Po enega člana in njegovega namestnika imenuje republiška konfe-renca socialistične zveze delovnega ljudstva Slovenije, republiški odbor zveze združenj borcev NOV Slovenije in izvršni svet skupš-čine SR Slovenije. Predstavnika občin in njihove namestnike v odboru udeležencev imenujejo izvršni sveti občinskih skupščin. Odbor udeležencev spremlja in analizira uresničevanje tega družbenega dogovora, zlasti glede poenotenja pogojev in meril za podeljevanje priznavalnin, glede vrst priznavalnin in sistema fi-nanciranja s solidarnostnim združevanjem sredstev ter predlaga udeležencem ustrezne ukrepe. Udeleženci soglašajo, da bo administrativnotehnične posle za odbor udeležencev opravljal republiški komite za vprašanja bor-cev NOV in vojaških invalidov. Udeleženci se zavezujejo, da bodo republiškemu komiteju za vprašanja borcev NOV in vojaških invalidov v skladu z določbami tega dogovora zagotavljali potrebne podatke za spremljanje izva-janja dogovora, in sicer v rokih, ki jih določi odbor udeležencev. 14. člen Ta družbeni dogovor se objavi v Uradnem listu SRS. Številka: ............ Ljubljana, dne: ............... Udeleženci: 1. Skupščine občin SR Slovenije 2. Republiška konferenca SZDL Slovenije 3. Republiški odbor ZZB NOV Slovenije 4. Izvršni svet skupščine SR Slovenije Obrazložrtev predloga družbenega dogovora o skupnih osnovah in merilih za podeljevanje priznavalnin udeležencem narodnoosvobodilne vojne in drugih vojn, katere urejejo skupščine občine s svojimi predpisi. Predlog družbenega dogovora vsebuje skupne osnove in merila za podeljevanje občinskih priznavalnin udeležencem NOV s priz-nano posebno dobo v dvojnem štetju pred in po 9-9-1943 oziroma 13-10-1943 in borcem za severno mejo v letih 1918—1919 ter slovenskim vojnim dobrovoljcem iz vojn 1912— 1918. Po predlo-ženem predlogu družbenega dogovora ni razlik glede uveljavijanja pravic, ki izhajajo iz predloga dogovora med navedenimi kategori-jami udeležencev NOV in drugih vojn. Razlike so le v cenzusih in višini priznavalnin. V 1. členu predloga družbenega dogovora so določeni bistveni elementi, ki naj bi bili enotni, ker so pomembni za vse občinske skupščine, da lahko s svojimi predpisi (odloki) dosežejo poenote-nje priznavalnin. Gre za določitev kroga upravičencev do prizna-valnin, za določitev vrst priznavalnin, pogojev in kriterijev ter za pokrivanje finančnih izdatkov za priznavalnine. V 2.členupredloga družbenegadogovorasonavedeniobčani, ki imajo pravico do občinske priznavalnine, če izpolnjujejo pogoje družbenega dogovora. Upoštevani so udeleženci NOV z dvojno dobo pred in po 9-9-1943 oziroma 13-10-1943 ter udeleženci drugih vojn, za katere je treba urediti občinske priznavalnine po enotnih osnovah in merilih. V družbeni dogovor so uvrščene tudi žene-udeleženke NOV z dvojno dobo do 1-7-1944 in udeleženci NOV z dvojno dobo do 1-7-1944, ki so vstopili v NOV pred 18. letom starosti. V 3. členu predloga družbenega dogovora so naštete vrste ob-činskih priznavalnin, ki naj bi bile enotno urejene. To so stalne priznavalnine, kot osnovna družbena pomoč ter občasna in en-kratna priznavalnina, ki se podeljujeta v izjemnih primerih. Neka-tere občine imajo v svojih odlokih o priznavalninah tudi oblike pomoči, kot so npr. stalna ali enkratna denarna pomoč pri šolanju otrok, enkratna denarna pomoč za zdravljenje v zdraviliščih itd. Te oblike pomoči niso uvrščene v predlog družbenega dogovora, ker so urejene v drugih posebnih predpisih ali družbenih dogovo-rih in ker imajo skupščine občin po 11. členu tega družbenega dogovora dolžnost ohraniti sedanjo raven drugih oblik pomoči. V 4. členu predloga družbenega dogovora so določeni različni cenzusi dohodkov za udeležence narodnoosvobodilne vojne pred 9-9-1943 oziroma do 13-10-1943 in za udeležence NOV po teh datumih ter za borce za severno mejo v letih 1918—1919 in za slovenske vojne dobrovoljce iz vojn 1912—1918. Cenzus dohod-kov prosilca in njegovih družinskih članov, ki živijo z njimi v skup-nem gospodinjstvu, je mejni znesek najnižjih pokojninskih pre-jemkov v pokojninskem zavarovanju delavcev v SR Sloveniji (v letu 1976 je mejni znesek 1.713 din) oziroma 80% tega mejnega zneska. Za dohodke iz kmetijske dejavnosti se računa dvakratni katastr-ski dohodek, kot v posebnih predpisih pri uveljavljanju pravic iz starostnega zavarovanja kmetov in pravic po zakonu o vojaških invalidih, dohodek iz kmetijske dejavnosti pa se ne upošteva, če je zemljišče oproščeno davka od osebnega dohodka iz kmetijske dejavnosti. Člen 5 predloga družbenega dogovora določa višino stalne priz-navalnine. Višina priznavalnine je po predlogu različna glede na čas udeležbe v NOV oziroma za udeležbo v drugih vojnah in naj za udeleženceNOVzdvojnodobopred9-9-1943oz.dol3-10-1943 ter za žene-borke in za mladoletne borce z dvojno dobo do 1-7-1944 znaša največ do višine mejnega zneska najnižjih pre-jemkov v pokojninskem zavarovanju delavcev v SR Sloveniji. Z:i udeležence NOV z dvojno dobo pa navedenih datumih ter za borce za severno mejo v letih 1918—1919 in za slovenske dobro-voljce iz vojn 1912—1918 pa 80 odstotkov od tega zneska ali 1.370 din. Navedeni člen vsebuje tudi določila, da pristojni organi pri odlo-čanju o višini priznavalnine upoštevajo število vzdrževanih družin-skih članov, zdravstveno stanje, udeležba v NOV, stanovanjske ter druge socialne okoliščine upravičenca. V 6. členu predloga družbencga dogovora so določbe,na podlagi katerih je podeljeno priznavalnino možno spremeniti ali ukiniti. Člen 7 družbenega dogovora obravnava občasno in enkratno priznavalnino. ki bi ju podeljevali samo v izjemnih primerih, ko borci zaidejo v težje razmere (npr. bolezen. nczgode, hujše ele-mcntarnc nesreče itd.). Navedeni člcn \ scbujc tudi določbc o višini občasne ali enkratne priznavalnine, ki bi znašali največ 120 od-stotkov mejnega zneska najnižje pokojnine zavarovancev — de-lavcev v SR Sloveniji. Za leto 1976 je 120 odstotkov mejnega zneska najnižjih pokojninskih prcjemkov 2.056 din. Po 8. členu družbenega dogovora imajo pravico do stalne, obča-sne ali enkratne priznavalnine tudi družinski člani umrlega udele-ženca NOV in drugih vojn, s pogojem, da jih je umrli preživljal, da so pridobitno nesposobni in da izpolnjujejo ostale pogoje tega dogovora, zlasti glede premoženjskega cenzusa. Izpolnjeni morajo biti vsi našteti pogoji. Člen 9 predloga družbenega dogovora daje zdravstveno varstvo uživalcem stalne priznavalnine in njihovim ožjim družinskim čla-nom (zakoncu, otrokom, očetu in materi upravičenca) v enakem obsegu, kot ga imajo zavarovanci — delavci. Po določbah tega člena imajo zdravstveno varstvo tudi družinski člani umrlega borca, če so uživalci stalne priznavalnine. Pravico do zdravstve-nega varstva po tem dogovoru imajo uživalci stalne priznavalnine, če nitnajo zagotovljene na drugi podlagi. Gre predvsem za uživalce stalne priznavalnine, ki niso zavarovanci po predpisih o zdravstve-nem zavarovanju. Po tem členu imajo udeleženci NOV pred 9-9-1943 oz. 13-10-1943, žene-udeleženke NOV do 1 -7-1944 in udeleženci NOV do 1-7-1944, ki tedaj še niso bili stari 18 let, možnost pridobiti pravico do podaljšanjega ali nadomestnega bolnišničnega zdravljenja v naravnih zdraviliščih, če seveda niso drugače zdravstveno zavarovani. Po 10. členu predloga družbenega dogovora bi se vsa sredstva za priznavalnine in za zdravstveno varstvo po tem dogovoru zagotav-I jala v proračunih skupščin občin na podlagi družbenega dogovora o splošni porabi. Po II. členu predloga družbenega dogovora bodo skupščine občin v svojih odlokih lahko zadržale ureditev drugih oblik pomoči na sedanji ravni. Skupščine občin so namreč s temi odloki doslej urejale tudi zadeve nekaterih občanov, ki ne sodijo v ta družbeni doiiovor. Clen 12 predloga družbenega dogovora nalaga občinskim skupščinamtda po podpisu družbenega dogovora sprejmejo v svo-jih predpisih (odlokih) določila dogovora z veljavnostjo od 1. 1. 1977. Člcn 13 predloga družbcnega dogovora določa, da spremlja izvajanje tega družbenega dogovora poseben odbor udeležencev, ki naj bi imel 16 članov (13 rcgij, RK SZDL Slovenije, RO ZZB NOV Slovenije, IS skupščine SR Slovenije) in njihove namestni-ke. Ta odbor bi spremljal in analiziral uresničevanje tega dogovora ter predlagal udeležencem ustrezne ukrepe. P» določbah tega člena bi administrativnotehnične poslc za odbor opravljal republiški komite za vprašanja boicev NOV in vojaških invalidov. katcromu bi udeležcnci dogovora zagotavljali potrcbnc podatke. l.jubljana. dnc 22-1 1-1976