PREPOVEDANE FRESKE Popotmiku, ki se pelje po cesti iz Ptuja proti Ormožu, se pogled nehote ustavi na mogočnem gradu in cerkvi v Veliki Nedelji. Obiskovalec si lahko ogleda muzej v gradu in cerkev, ki se je skozi osem stoletij spreminjala. Le redki poznavalci vedo, da se nahajajo v bližnjem župnišču, ki je tudi kulturni spomenik, prav posebne freske. Posebne zato, ker so v sakralni hiši posvetne poslikave. Po znamenitosti so tretje v Evropi. Pred dvajsetimi leti je bila v župnišču vidna samo ena freska, ki se nahaja v viteški dvorani. Takratni župnik Drago Avsenak je zaradi madežev pri barvanju sobe odkril še druge poslikave. PREPOVEDANE FRESKE 2 3 Naslov: Prepovedane freske Besedilo: Janko Štampar Fotografije: Matjaž Chvatal 39, Janko Štampar 6, Luka Bogovčič 3 Uredil in oblikoval: Matjaž Chvatal Leto izdaje 2014 www.krizniski-red/prepovedane-freske.pdf Založba: Križniški red Šišenska 30 1000 Ljubljana Viri in literatura BIBLIJA.net - Sveto pismo na internetu 1 Mojzesova knjiga 4,1-19 1 Mojzesova knjiga 39,1-20 2 Mojzesova knjiga 21,37-22,16 2 Mojzesova knjiga 31,18 2 Mojzesova knjiga 35,1-3 3 Mojzesova knjiga 24,10-16 5 Mojzesova knjiga 9, 8-17 1 knjiga kraljev 3,16-27 1 knjiga kraljev 21,1-29 Tobit 11,1-14 Daniel 13,1-64 Sodniki 14,1-9 1 Samuelova knjiga 17,1-54 2 Samuelova knjiga 11,1-27 Razodetje 6,1-8 http://www.zgodovinarka.si/seznam-grskih- bogov/ http://sl.wikipedia.org/wiki/Merkur- (mitologija) http://forum.arheo-amateri.rs/istorija- kroz-vekove/rimska-mitologija/10/'wap2 27-523.42(497.4Velika Nedelja)(0.034.2) PREPOVEDANE 726:27-268(497.4Velika Nedelja)(0.034.2) ŠTAMPAR, Janko Prepovedane freske (Elektronski vir) / (besedilo Janko Štampar ; fotografije Matjaž Chvatal, Janko Štampar, Luka Bogovčič). El. knjiga. - Ljubljana : Križniški red, 2014 ISBN 978-961-281-641-4 (pdf) 1. Gl. stv. nasl. 276774144 FRESKE 4 5 UVOD Popotniku, ki se pelje po cesti iz Ptuja proti Ormožu, se pogled nehote ustavi na mogočnem gradu in cerkvi v Veliki Nedelji. Obiskovalec si lahko ogleda muzej v gradu in cerkev, ki se je skozi osem stoletij spreminjala. Le redki poznavalci vedo, da se nahajajo v bližnjem župnišču, ki je tudi kulturni spomenik, prav posebne freske. Posebne zato, ker so v sakralni hiši posvetne poslikave. Po znamenitosti so tretje v Evropi. Pred dvajsetimi leti je bila v župnišču vidna samo ena freska, ki se nahaja v viteški dvorani. Takratni župnik Drago Avsenak je zaradi madežev pri barvanju sobe odkril še druge poslikave. Antisemitski nemški vojaki so med drugo svetovno vojno dali prebarvati freske Davida, Goljata in Samsona. Takoj po mojem prihodu v Veliko Nedeljo, si je freske v viteški dvorani ogledal velik umetniški strokovnjak dr. Emilijan Cevc. Posebej je pohvalil lepo narisane rože v vseh štirih kotih oboka. Povedal je, da so že prej sondirali vse sobe v župnišču. Ugotovili so, da je pod sedmimi plastmi barve samo trdi obok. Križniška moštranca iz 18. stoletja Leta 2008 je priznani restavrator Anton Sever iz Huma pri Ormožu, slučajno (Kog, Sv. Bolfenk). Pred 60 leti je bila odkril tri nove freske in odprl pot odkrivanju in restavriranju, ki ga je pred ukradena. Leta 2011 je bila vrnjena iz nekaj meseci zaključil “Restavratorski atelje Bogovčič, Triptih, d.o.o. Avstrije. Ljubljana.” Zakaj sem knjigi dal naslov “Prepovedane freske”? Zato, ker so jih pred približno dvesto leti, takratni lastniki, namerno (iz Pfarrkirhe St. Dreieinigkeit meni neznanega razloga) zakrili - ometali s cementu podobno malto. Zelo trdi sloj malte je škodljivo vplival na barvo fresk in jih skoraj uničil. Einleitung Auf dem Wege aus Ptuj nach Ormož bleibt der Anblick unabsichtlich Strokovnjaki menijo, da so freske stare vsaj 275 let, tako kot tudi župnišče v sedanji obliki. Kdo je takrat bival v župnišču am mächtigen Deutschordensschloß und der Deutschordenskirche stehen. Die altehrwürdige Kirche wurde seit dem 13. Jahrhundert immer wieder ni popolnoma jasno. Zagotovo so bili križniki (nekoč nemški viteški red) lastniki gradu v Veliki Nedelji. Bili so gospodarji erweitert und mehrmals renoviert. Die Touristen können im Schloß auch vsega lokalnega, svetnega in inkorporiranega cerkvenega imetja ter dovolj bogati, da so lahko plačali umetnike. die Museumsausstellung besichtigen. Nur wenige Kulturliebhaber wissen aber auch, daß sich im naheliegenden Pfarrhaus, dem Kulturdenkmal, ganz besondere und seltene Fresken befinden. Sie sind sonderartig, weil darin eine profane Malerei im Pfarrhaus Platz gefunden hatte. Nach Berühmtheit und Sehenswürdigkeit nehmen sie in ganz Evropa auf der dritten Stelle ein. Vor 20 Jahren war im Pfarhaus nur eine Freske im Rittersaal zu finden. Župnijska cerkev sv. Trojice v Veliki Nedelji je eden Der damalige Pfarrer, P. Drago Avsenak hatte wegen der Flecken beim Streichen der Zimmer noch andere Malereien entdeckt. Die antisemitische najpomembnejših sakralnih spomenikov v Sloveniji. deutsche Soldaten hatten während des zweiten Weltkrieges noch die Ohranjena je romanska pozidava z istodobnimi Fresken vom David, Goljat und Samson zudecken lassen. Gleich nach meiner Ankunft nach Velika Nedelja sah sich die Fresken im plastikami. Rittersaal der große Fachmann für die Kulturdenkmähler, Dr. Emilijan Cevc an. Er lobte die schön aufgezeichnete Rosen an allen vier Ecken des Gewölbes. Er bestätigte, daß schon vorher alle Zimmerräume des Pfarrhauses sondiert wurden. Es wurde damals festgestellt, daß unter den sieben Schichten der Farbe nur ein hartes Gewölbe stattfindet. Im Jahre 2008 hat der anerkannte Restavrator Anton Sever aus Hum bei Ormož zufälligerweise drei neue Fresken entdeckt und öffnete damit den Weg zur Entdeckung und Restaurierung, welche vom Luka Bogovič aus dem Restaurierungsatelier “ Triptih” aus Ljubljana vor einigen Monaten beendet hatte. Warum gab ich dem Buch den Titel: “ Die verbotene Fresken” ? Weil vor ungefähr200 Jahren die damaligen Eigentümer absichtlich, aus mir unbekannten Gründen, diese Fresken mit einem, dem Zement ähnlichen, Mörtel zugedeckt hatten. Die fest harte Schicht des Mörtels wirkte schädlich auf die Farbe der Fresken und machte sie fast zunichte. Die Fachleute sind der Meinung, daß die Fresken 275 Jahre alt sind, so wie das Pfarrhaus in der jetzigen Form. Es ist aber immer noch nicht klar, wer damals im Pfarrhaus wohnte. Die Eigentümer der großen Deutschordenskommende, des Schloßes Velika Nedelja waren bestimmt die Deutschordensbrüder, die damaligen Deutschordensritter gewesen. Sie waren Herrscher über die lokale weltliche und inkorporierte kirchliche Güter und Liegenschaften und deswegen genug wohlhabend, daß sie die Künstler auch bezahlen konnten. Doch Grad Velika Nedelja trotzdem habe ich über die Künstler manche Bedenken. Auf keiner Freske Velika Nedelja 6 7 Vseeno pa se mi pojavlja dvom o lastnikih. Na nobeni freski v župnišču ni Marije in njenega sina Jezusa. Križniški red pa je posvečen Mariji. Iz nove zaveze so samo freske iz RAZODETJA (Janezovo skrivno razodetje – pečati). Razodetje in staro zavezo pa radi poudarjajo Protestanti. Vsekakor je bil naročnik fresk svobodomiselni človek. Ni uporabljal ustaljenih načinov umetniškega izražanja. Ni se držal po Evropi ustaljenih motivov iz rimske mitologije. Očitno je bil navdušen nad nekaterimi starejšimi grškimi bogovi. Velika svobodomiselnost naročnika se vidi tudi na freski v Župnišče v Veliki Nedelji sedanji dnevni sobi. Človeška PRAVICA, ki ima zavezane oči, bi morala biti do vseh enaka. Vendar ni, ker “VIDI” Na dveh freskah je poudarjen človeški napuh in domišljavost skozi ruto. Zato ne more pošteno soditi. zaradi odkritij Sveta (globus) in znanosti (knjižnica plošč na katere so pisali v stari zavezi). Lik dostojanstvenika, ki sedi Teološko pravilno umetnik ugotavlja, da je človek najbolj na zlatem stolu in pred njim ženska, mogoče hoče povedati, moder pred Bogom (trikotnik z očesom) takrat, ko ponižno da je bogatim dostikrat več kot Bog lepa ženska. prekriža roke in skloni glavo. Napisanega na ploščah, ki jih Apokaliptični jezdeci na osrednji freski napovedujejo konec drži deček v rokah, nisem mogel razbrati. Sveta, ko bo Bog zmagal in sodil žive in mrtve ljudi. Še najbolj svetopisemske so freske v sedanji knjižnici. Čeprav sem si prizadeval, da pridem do podatkov, kdo je Domiselno je umetnik narisal sedmo božjo zapoved NE gradil župnišče in ga poslikal, nisem uspel. To nalogo KRADI. V vseh časih, najbolj krade, ropa, požiga in uničuje prepuščam drugim. vojska. Na vseh ostalih freskah so narisane znane svetopisemske zgodbe. Vse kar sem napisal je moje osebno razmišljanje. V duhu takratnega razburkanega časa, se je najbolj izrazil Velika Nedelja, 17. 11. 2014 na god križniške zavetnice umetnik na freskah v sedanji spalnici. Vse freske so sicer Elizabete Ogrske. im Pfarrhaus ist weder Mutter Gottes noch das Jesu Kind den Fresken des jetzigen Schlafzimmers am besten ausdrücken. Alle narisane kot prizori iz časa Janezovega razodetja (način dargestellt worden, obwohl der Orden der Mutter Gottes schon Fresken zeichnen im Anblick auf die Bekleidung und Umgebung die seit dem Anfang geweiht wurde. Szenen aus der Offenbarung vom Apostel Johannes. Diese Fresken betonen oblačenja in okolje). Verjetno posebej poudarjajo božjo Janko Štampar, prior Aus dem Neuen Testament gibt es nur Fresken aus der geheimen wahrscheinlich den Zorn Gottes über die Menschensünden der damaligen jezo nad človeškimi grehi takratnega časa. OFFENBARUNG vom Apostel Johannes – die Petschaften. Das Alte Zeit. Testament und die Offenbarung wurde gerne von den Protestanten zitiert. Die zwei Fresken stellen die menschliche Hoffart und Einbildung wegen Auf jeden Fall war der Auftraggeber der Fresken ein freidenkender der Entdeckung des Weltalls / des Universums /, was das Globus darstellt, Mensch. Er berücksichtigte keine gewöhnliche Arten der künstlichen und der Wissenschaft, was die Tabularplatten, auf welche im Alten Ausdrucksweise. Er hielt sich nicht an gewöhnliche Motive in Evropa aus Testasment geschrieben wurde, dar. Die Figur des Würdenträgers auf dem der römischen Mytologie. Augenfällig war er vielmehr für einige ältere goldenen Sitz und der Frau vor ihm, will vielleicht sagen, daß einem griechische Götter begeistert. Mächtigen eine schöne Frau meistens viel mehr bedeutet als Gott, der Herr. Die große Freidenkerei des Bestellers wird auch an der Freske in dem Die apokalyptischen Reiter auf der mittleren Freske sagen das Ende des jetzigen Arbeitszimmer erkennbar. Das Menschen-RECHT mit Weltalls voraus, als der Herrscher der Welt, der Herr Gott siegen und verbundenen Augen müßte zu allen gleich sein. Aber nein, denn sie “ richten wird. SIEHT” durch den Kopftuch hindurch. Darum kann sie nicht ehrenhaft Obwohl ich mir viel Mühe gemacht hatte um genaue Daten zu richten. erforschen, wann und von wem das Pfarrhaus gebaut wurde, wer die Theologisch richtig stellt der Künstler fest, daß der Mensch am klügsten Fresken bestellt und ins Werk gesetzt hatte, ist mir dies leider nicht vor Gott, dargestellt mit dem Auge im Dreieck, nur dann handelt, wenn er gelungen. Diese Aufgabe überlasse ich den Anderen. Alles, was ich demütig die Hände kreuzt und seinen Kopf beugt. Der Anschrift auf den geschrieben habe, sind meine persönliche Überlegungen in Bezug auf das, Tafeln, welche der Knabe in den Händen hält, konnte ich nicht entziffern. was ich von verschiedenen Fachleuten dankbar erfahren konnte. Am meisten biblisch scheinen die Fresken in der jetzigen Bibliothek zu sein. Einfallsreich zeichnete der Künstler das siebente Gebot Gottes: DU Velika Nedelja,am 17. November 2014 SOLLST NICHT STEHLEN! In allen Zeiten wurde im Krieg am meisten gestohlen, geplündert, in die Asche gelegt und zunichte gemacht. Auf dem Ordensfest der Hl. Elisbeth von Thüringen allen übrigen Fresken sind bekannte Bibelgeschichten dargestellt. P. Janko Štampar, Prior OT Im Geiste der damaligen aufgewühlten Zeit konnte sich der Künstler auf 8 9 Priorski križ Soba v jugozahodnem delu župnišča (župnikova spalnica) Velika freska na sredini stropa. Janezovo skrivno RAZODETJE – jezdeci (pečati). Razodetje 6,1-8. Pečati 1 Videl sem, kako je Jagnje odtrgalo prvega izmed sedmih pečatov. Nato sem slišal prvo izmed štirih živih bitij, kako je reklo z glasom kakor grom: “Pridi!” 2 In glej, prikazal se mi je bel konj, in tisti, ki ga je jezdil, je imel lok. Jezdec je dobil venec in odšel kot zmagovalec in da bi zmagal. 3 Ko je odtrgalo drugi pečat, sem slišal, kako je drugo živo bitje reklo: “Pridi!” 4 Tedaj je prišel drug konj, rdeč kot ogenj. Tistemu, ki ga je jezdil, je bilo dano odvzeti mir Moje osebno mišljenje je, da hoče slikar na štirih z zemlje, tako da se ljudje koljejo med seboj. In dan mu je stranskih freskah simbolično prikazati grehe v bil velik meč. njegovem času (18. stoletje). Obleka prikazanih ljudi 5 Ko je odtrgalo tretji pečat, sem slišal, kako je tretje na vseh freskah je starozavezna. živo bitje reklo: “Pridi!” In glej, prikazal se mi je črn konj, in tisti, ki ga je jezdil, je držal v roki tehtnico. 6 In slišal sem kakor glas, ki je govoril sredi štirih živih bitij: “Merica pšenice po denariju in tri merice ječmena po denariju! Olju in vinu pa ne delaj škode!” 7 Ko je odtrgalo četrti pečat, sem slišal glas četrtega živega bitja, ki je reklo: “Pridi!” 8 In glej, prikazal se mi je konj mrtvaško blede barve. Tistemu, ki ga je jezdil, je bilo ime Smrt, za njim pa je prihajalo Podzemlje. In dana jima je bila oblast nad četrtino zemlje, da morita z mečem, z lakoto, s smrtjo in z zverinami zemlje. 10 11 Stranska freska na južnem delu sobe skoraj zagotovo prikazuje božjo jezo nad človeškimi žgalnimi daritvami, ki Stranska freska na severnem delu sobe prikazuje pretirano zanašanje človeka na učenost, ki ni všeč Gospodu (mladenič v zamahu s palico). V ozadju freske so tabulariji (plošče na katere so nekoč pisali). Na mizi so verjetno Bogu niso všeč. kakšni pomembni dokumenti. Pod mizo pa je prevrnjeno stojalo globusa. Stranska freska na zahodni strani sobe (okno) verjetno poudarja človeški napuh zaradi odkritja novih Stranska freska v severovzhodnem delu sobe (vrata) verjetno hoče pokazati na greh, ki ga delajo moški na zlatem kontinentov. V centru pozornosti je globus. sedežu zaradi lepih žensk. 12 13 1. knjiga kraljev 3, 16-27. Salomonova sodba Soba na severovzhodu župnišča Tedaj sta prišli h kralju dve vlačugi in stopili predenj. Tedaj je kralj rekel: “Ena pravi: ›Moj sin je ta, ki živi; 16 23 Ena od žená je rekla: “O, moj gospod, jaz in ta žena mrtvi pa je tvoj.‹ Druga pa pravi: ›Ne, mrtvi je tvoj sin, živi 17 (dnevna soba) stanujeva v isti hiši. V njeni navzočnosti sem rodila v hiši. pa je moj.‹” In kralj je rekel: “Prinesite mi meč!” Ko so 24 Tri dni po mojem porodu je rodila tudi ta žena. Bili sva prinesli pred kralja meč, je kralj rekel: “Presekajte živega 18 25 V tej sobi je samo ena velika stropna freska, ki po mojem mišljenju hoče prikazati PRAVICO in BOŽJO MODROST. Pred skupaj, nikogar drugega ni bilo pri naju v hiši; sami sva bili otroka na dvoje in dajte polovico eni, polovico pa drugi!” Bogom (trikotnik z božjim očesom) je resnično velik in moder tisti, ki s sklonjeno glavo priznava, da nič ne ve in ne razume. v hiši. Sin te žene pa je ponoči umrl, ker je ležala na njem. A žena, katere sin je bil živ, je rekla kralju – kajti zaradi sina 19 26 Na drugi strani je upodobljena Pravica z zavezanimi očmi in v vzhodnem kotu freske Salamonova sodba. Sredi noči je vstala, vzela mojega sina z moje strani, medtem se ji je trgalo srce: “O, moj gospod, dajte njej živega otročička 20 ko je tvoja dekla spala, in ga dela sebi v naročje; svojega in nikar ga ne umorite!” Druga pa je rekla: “Ne bo ne moj ne mrtvega sina pa je položila meni v naročje. Ko sem zjutraj tvoj, presekajte ga!” Tedaj je kralj odgovoril in rekel: “Prvi 21 27 vstala, da bi sina podojila, glej, je bil mrtev. Ob jutranjem dajte živega otročička in nikar ga ne umorite: ona je njegova svitu sem si ga natančno ogledala, in glej, to ni bil moj sin, mati!” Ves Izrael je slišal o razsodbi, ki jo je izrekel kralj. 28 ki sem ga rodila.” Druga žena pa je rekla: “Ne, živi otrok je Navdal jih je strah pred kraljem, ker so videli, da je Božja 22 moj sin, mrtvi pa je tvoj!” Ta je rekla: “Ne, mrtvi je tvoj sin, modrost v njem za izrekanje razsodbe. živi pa je moj!” Tako sta se prerekali pred kraljem. 14 15 Prva zapoved VERUJ V ENEGA BOGA je močno poškodovana in upodablja Mojzesa z tablami zapovedi, ki ogorčen gleda kako plešejo okrog zlatega teleta. Zlato tele Izrael prelomi zavezo 5 Mz 9,8–29 1 Ko je ljudstvo videlo, da Mojzes odlaša priti z gore, se je zbralo pri Aronu in mu reklo: “Vstani, naredi nam bogove, Soba v sredini župnišča Ali boga. (knjižnica) ki bodo hodili pred nami! Kajti ta Mojzes, mož, ki nas je izpeljal iz egiptovske dežele – ne vemo, kaj se mu je zgodilo.” 2 Aron jim je rekel: “Izderite zlate uhane iz ušes svojih žena, Glavna stropna freska prikazuje kako Bog na gori Sinaj sinov in hčera in mi jih prinesite!” 3 In vse ljudstvo si je daje v roke Mojzesu na kamniti tabli 10 zapovedi. Od izdrlo zlate uhane iz ušes in jih prineslo Aronu. 4 Vzel jih je vzhodnega dela sobe je po vrsti narisanih 10 fresk, ki iz njihovih rok, vse to oblikoval s kalupom upodabljajo 10 božjih zapovedi. Ali z dletom. in naredil ulito tele. Tedaj so ljudje rekli: “To so tvoji bogovi, 2. Mojzesova knjiga 31, 18 Ali bog. Izrael, ki so te izpeljali iz egiptovske dežele!” 5 Ko je 18 In ko je nehal govoriti z Mojzesom na Sinajski gori, Aron to videl, je pred teletom postavil oltar; nato je razglasil: mu je dal dve plošči pričevanja, “Jutri bo praznik za GOSPODA!” 6 Drugo jutro so ljudje Ali zaveze, tj. plošči desetih zapovedi. zgodaj vstali, darovali žgalne daritve in prinašali mirovne kamniti plošči, ki ju je popisal Božji prst. daritve; potem so sedli jest in pit in so vstali, bi se zabavali. 16 17 Druga božja zapoved Tretja božja zapoved NE SKRUNI BOŽJEGA IMENA POSVEČUJ GOSPODOV DAN je upodobljena na vzhodnem delu oboka in prikazuje je narisana na jugovzhodnem delu oboka. Prikazuje kako kamenjanje Izraelca, ki je preklel Boga. človek in celo živali počivajo. Tudi ta freska je 15 Izraelovim sinovom pa spregovôri in reci: poškodovana. 3. Mojzesova knjiga 24,10-16 ›Kdor koli preklinja svojega Boga, si nakoplje greh 16 in kdor sramoti GOSPODOVO ime, naj bo usmrčen. Vsa 2. Mojzesova knjiga 35, 1-3 Kazen za bogokletje – skupnost naj ga posuje s kamenjem. Naj bo tujec ali domačin: ker je sramotil Ime, Sobota povračilno pravo Tj. ime Izraelovega Boga. mora umreti. 17 Kdor ubije katero koli človeško bitje, naj 1 Mojzes je zbral vso skupnost Izraelovih sinov in jim 10 Sin izraelske žene, ki pa je bil sin Egipčana, je nekoč bo usmrčen. 18 Kdor ubije žival, naj jo povrne, žival za žival. rekel: “To so stvari, ki jih je GOSPOD zapovedal narediti. prišel med Izraelove sinove. Izraelkin sin in neki Izraelec sta 19 Kdor svojemu rojaku prizadene poškodbo, naj mu storijo, 2 Šest dni naj se opravlja delo, sedmi dan pa vam bodi svet, se sporekla v taboru 11 in Izraelkin sin je sramotil Ime kakor je storil: 20 zlom za zlom, oko za oko in zob za zob; sobota, dan počitka za GOSPODA! Kdor koli bi ta dan delal, Tj. ime Izraelovega Boga. kakor je on prizadel človeka, tako naj prizadenejo njega. mora umreti. 3 Na sobotni dan ne smete netiti ognja v in ga preklinjal. Pripeljali so ga k Mojzesu. Njegovi materi 21 Kdor ubije žival, naj jo povrne, kdor pa ubije človeka, nobenem svojih prebivališč. je bilo ime Šelomíta in je bila hči Dibríja iz Danovega rodu. mora umreti. 22 Isto pravo imejte za tujca kakor za domačina; 12 Zaprli so ga, da bi iz GOSPODOVIH ust prejeli navodilo. kajti jaz sem GOSPOD, vaš Bog.‹” 13 In GOSPOD je spregovoril Mojzesu ter rekel: 14 “Pelji 23 Mojzes je to povedal Izraelovim sinovom. In odpeljali so preklinjevalca iz tabora in vsi, ki so ga slišali, naj mu položijo preklinjevalca iz tabora in ga posuli s kamenjem. Izraelovi roke na glavo. Nato naj ga vsa skupnost kamenja! sinovi so storili tako, kakor je GOSPOD zapovedal Mojzesu. 18 19 Četrta božja zapoved SPOŠTUJ OČETA IN MATER, Peta božja zapoved NE UBIJAJ “Pojdiva ven!” Pojdiva ven tako sam., prevodi; manjka v hebr. DA BOŠ DOLGO ŽIVEL IN TI BO DOBRO NA je narisana na jugovzhodnem delu oboka v župnijski Ko pa sta bila na polju, se je Kajn vzdignil proti svojemu ZEMLJI prikazuje spoštovanje in ljubezen sina Tobija do knjižici. Prikazuje kako je Kajn z gorjačo ubil svojega brata bratu Abelu in ga ubil. slepega očeta Tobita, ki mu z ribjim žolčem ozdravi oči. Abela. 9 GOSPOD je rekel Kajnu: “Kje je tvoj brat Abel?” Odvrnil Vidna je tudi lepa črna mačka. 7 Rafael pa je rekel Tobiju, preden se je približal očetu: je: “Ne vem. Sem mar jaz varuh svojega brata?” 10 In Freska je narisana na jugovzhodnem delu oboka v 1. Mojzesova knjiga 4,1-19 “Vem, da se mu bodo oči odprle. 8 Pomaži njegove oči z GOSPOD župnijski knjižnici. ribjim žolčem! Zdravilo bo razpokalo in odstranilo bele pege Kajn in Abel Dodano. z njegovih oči. Tvoj oče bo spregledal in videl svetlobo.” je rekel: “Kaj si storil? Glas krvi tvojega brata vpije iz zemlje 9 Hana je stekla in se vrgla sinu okoli vratu ter mu rekla: k meni. 11 Bodi torej preklet z zemlje, ki je odprla svoja usta Tobit 11,1-14 “Videla sem te, sin! Zdaj lahko umrem.” In je zajokala. 10 Tudi 1 Človek je spoznal svojo ženo Evo. Spočela je in rodila in iz tvojih rok sprejela kri tvojega brata! 12 Ko boš Tobít je vstal, se opotekal in stopil skozi dvoriščna vrata. Kajna. Rekla je: “Dobila sem obdeloval zemljo, naj ti ne daje več svoje moči, blodil in 11 Sin se mu je približal, v roki je imel ribji žolč, mu ga nanesel Hebr. izraz spominja na ime Kajn. begal boš po svetu.” 13 Kajn je rekel GOSPODU: “Moja Tobít ozdravi na oči, obenem ga je čvrsto prijel in mu rekel: “Pogumno, moža od GOSPODA.” krivda oče!” 12 Nato je razmazal zdravilo in mu ga vtisnil. Z obema Db. z GOSPODOM, tj. z njegovo pomočjo. Ali kazen. 1 Ko sta se približala Kaserínu, ki leži pred Ninivami, je rokama je z očesnih kotov odstranil bele pege. 13 Tedaj se 2 Nato je rodila njegovega brata Abela. In Abel je pasel je prevelika, da bi jo mogel nositi. 14 Glej, danes me izganjaš Rafael rekel: 2 “Ti veš, v kakšnem stanju sva zapustila je Tobít vrgel sinu okoli vratu, zajokal in mu rekel: “Zdaj te drobnico, Kajn pa je obdeloval zemljo. 3 Ko je preteklo nekaj iz dežele in moral se bom skrivati pred tvojim obličjem. Blodil tvojega očeta. 3 Pohitiva naprej pred tvojo ženo in vidim, sin, ti luč mojih oči!” Nato je še rekel: časa, je Kajn daroval GOSPODU daritev od sadov zemlje. in begal bom po zemlji. Kdor koli me bo našel, me bo ubil.” pripraviva hišo, preden pridejo za nami.” 4 In oba sta skupaj 14 “Slavljen bodi, Bog! 4 Tudi Abel je daroval od prvencev svoje drobnice in 15 GOSPOD pa mu je odgovoril: “Ne tako; odpotovala. Nato mu je Rafael rekel: “Vzemi žolč v roke!” Slavljeno bodi njegovo veliko ime! njihove tolšče. GOSPOD se je ozrl na Abela in njegovo Tako gr., sir., lat.; hebr. Torej. Pes pa ju je dohitel ter Rafaela in Tobija spremljal od zadaj. Blagoslovljeni naj bodo vsi njegovi sveti angeli! daritev, 5 na Kajna in njegovo daritev pa se ni ozrl. Zato se kdor koli ubije Kajna, bo sedemkrat maščevan.” In GOSPOD 5 Hana je sedela in gledala na pot, po kateri naj bi prišel Njegovo veliko ime naj prebiva med nami! je Kajn zelo ujezil in obraz mu je upadel. 6 GOSPOD je rekel je dal Kajnu znamenje, da ga nihče, ki bi ga našel, ne bi ubil. njen sin. 6 Ko se je bližal, ga je takoj spoznala in rekla Blagoslovljeni naj bodo vsi angeli na vse veke! Kajnu: “Zakaj se jeziš in zakaj ti je upadel obraz? 7 Ali ga ne 16 Kajn je odšel izpred GOSPODOVEGA obličja in se naselil njegovemu očetu: “Glej, tvoj sin in človek, ki je šel z njim, Zakaj on me je udaril – boš vzdignil, če delaš dobro? Če pa ne delaš dobro, greh v deželi Nod, prihajata!” in glej, zdaj vidim svojega sina Tobija!” preži nate pri vratih, njegovo poželenje se obrača proti tebi, Ime pomeni ‘bloditi’. a ti mu gospoduj!” 8 Tedaj je Kajn rekel svojemu bratu Abelu: vzhodno od Edena. 20 21 Šesta božja zapoved NE NEČISTUJ . Na freski povzdignila glas in zavpila, je pustil svojo obleko ob meni hišni gospodar približa Bogu, češ da ni iztegnil roke po Sedma božja zapoved NE KRADI . Še danes najbolj in zbežal ter odšel ven.” blagu svojega bližnjega. 8 Pri vsakem sporu glede lastnine, na jugozahodnem oboku sobe je narisana Putifarjeva žena, krade, požiga in uničuje vojska. Ta prizor je naslikan na 16 Pustila je njegovo obleko poleg sebe, dokler ni prišel pa naj gre za vola, osla, ovco, ogrinjalo ali za katero koli ki je hotela nečistovati s svojim služabnikom Jožefom. jugozahodnem oboku knjižnice. izgubljeno reč, o kateri se pravi “to je tisto”, naj pride zadeva gospodar domov. 17 Tedaj mu je govorila z istimi besedami obeh pred Boga. Tisti, ki ga Bog razglasi za krivega, naj 1. Mojzesova knjiga 39, 1-20 in rekla: “K meni je prišel hebrejski suženj, ki si nam ga svojemu bližnjemu povrne dvojno. pripeljal, da bi se zabaval z menoj. 18 Ko pa sem povzdignila 1 Če kdo zasači tatu pri vlomu in ga udari, da umre, nima 9 Kadar kdo da svojemu bližnjemu v varstvo osla ali glas in zavpila, je pustil obleko ob meni in zbežal ven.” krivde prelite krvi. 2 Če pa je sonce že vzšlo nad njim, ima Jožef in gospodarjeva žena vola ali ovco ali katero koli živinče, pa ta pogine ali se 19 Ko je Jožefov gospodar slišal ženine besede, ko mu je krivdo prelite krvi. – Tat mora dati odškodnino; če nima polomi ali ga odpeljejo, ne da bi kdo videl, 10 naj prisega pri ničesar, naj ga prodajo za vrednost ukradenega blaga. 3 Če govorila: “Tako mi je storil tvoj suženj”, se je silno razjezil. GOSPODU Jožef pa je bil lepe postave in zalega obraza. 7 Po teh najdejo tisto, kar je ukradel, še živo v njegovi roki, najsi bo 20 Dal ga je prijeti in vreči v ječo, v kraj, kjer so bili zaprti Db. GOSPODOVA prisega. dogodkih je žena njegovega gospodarja vrgla oči nanj in vol, osel ali ovca, naj povrne dvojno odloči med obema, da res ni iztegnil roke po blagu svojega rekla: “Lezi z menoj!” 8 Pa ni hotel; rekel je ženi svojega kraljevi jetniki. Tam je bil torej v ječi. bližnjega; gospodar mora to sprejeti, oni pa ni dolžan dati gospodarja: “Glej, moj gospodar se ne meni ob meni za nič O premoženjskih prekrških odškodnine. 11 Če pa mu je bilo ukradeno, mora dati v hiši, in vse, kar ima, je dal meni v roke. 9 Sam ni večji od gospodarju odškodnino. 12 Če je bilo kaj raztrgano od zveri, mene v tej hiši in ničesar mi ni odrekel razen tebe, ker si naj to prinese za dokaz; za raztrgano pa mu ni treba dati njegova žena. Kako naj torej storim tako veliko hudobijo in 4 Kadar kdo pase na polju ali v vinogradu in spusti svojo odškodnine. se pregrešim zoper Boga?” 10 In čeprav ga je dan na dan živino, da popase polje drugega, naj da kot odškodnino 13 Kadar si kdo sposodi od svojega bližnjega živinče, pa 2. Mojzesova knjiga 21, 37 – 22, 16 nagovarjala, je vendar ni poslušal, da bi legel k njej in bil pri najboljše od svojega polja in najboljše od svojega se to polomi ali pogine, ne da bi bil gospodar zraven, naj da njej. 11 Ko je nekega dne prišel, da bi opravil svoje delo, v vinograda. odškodnino. 14 Če je bil gospodar zraven, ni treba dati hiši pa ni bilo nobenega služabnika, 12 ga je zgrabila za O kraji živali 5 Kadar nastane ogenj in zažge trnje in zgori kopica odškodnine; če je najemnik, naj gre od njegove plače. obleko in rekla: “Lezi z menoj!” On pa je pustil svojo obleko snopja ali stoječe žito ali polje, naj škodo povrne tisti, ki je Hebr. nejasno. v njeni roki in zbežal ter odšel ven. zanetil ogenj. 15 Kadar kdo zapelje še ne zaročeno devico in leži z njo, 13 Ko je videla, da ji je pustil obleko v roki in zbežal ven, Po drugačnem štetju 22,1. 6 Kadar kdo da v hrambo svojemu bližnjemu denar ali mora plačati ženitno odkupnino in jo vzeti za ženo. 16 Če 14 je sklicala služabnike in jim rekla: “Glejte, pripeljal nam je 37 Kadar kdo ukrade vola ali ovco in žival zakolje ali predmete, pa je iz njegove hiše ukradeno, naj tat, če ga pa mu je njen oče ne mara dati, naj plača toliko denarja, Hebrejca, da bi se zabaval z nami. Prišel je k meni, da bi ležal proda, naj povrne pet goved za vola in štiri ovce za ovco. najdejo, povrne dvojno. 7 Če pa tatu ne najdejo, naj se kolikor znaša odkupnina za device. z menoj, pa sem na ves glas zavpila. 15 Ko je slišal, da sem Po drugačnem štetju 22,2. 22 23 Osma božja zapoved NE PRIČAJ PO KRIVEM . Pohotna sodnika krivično obsodita lepo Suzano. Daniel reši Suzano (Dan 13,1–64) 22 Suzana je zaječala in rekla: “Od vseh strani sem stiskana, kajti če tako storim, je to zame smrt, če pa tega ne storim, ne bom ubežala vajinim rokam. 23 Vendar pa je zame 1 V Babilonu je živel mož, ki mu je bilo ime Jojakím. 2 Vzel bolje, da tega ne storim in padem v vajine roke, kakor da bi je ženo, ki ji je bilo ime Suzana, Hilkijájevo hčer. Bila je zelo storila greh pred Gospodovim obličjem.” lepa in bala se je Gospoda. 3 Tudi njeni starši so bili pravični 24 In Suzana je na ves glas zavpila, pa tudi starešini sta in so vzgojili svojo hčer po Mojzesovi postavi. 4 Jojakím je zavpila proti njej. 25 In eden je stekel ter odprl vrtna vrata. bil zelo bogat. Ob svoji hiši je imel vrt. Judje so se zbirali pri 26 Ko so domači zaslišali vpitje na vrtu, so planili skozi njem, ker je bil od vseh najuglednejši. stranska vrata, da bi videli, kaj se ji je pripetilo. 27 Ko sta Dva sodnika starešini povedala svoje besede, je bilo služabnike zelo sram, 5 Tisto leto so izmed ljudstva postavili za sodnika dva ker se o Suzani nikoli ni reklo česa takega. starešini, o kakršnih je Gospod dejal: “Krivica je prišla iz 28 Ko se je naslednjega dne ljudstvo zbralo pri njenem Babilona od starešin, sodnikov, ki so le na videz vodili možu Jojakímu, sta prišla tudi oba starešini, polna ljudstvo.” 6 Ta dva sta se precej zadrževala v Jojakímovi nepostavnih naklepov proti Suzani, da bi jo dala umoriti. hiši in k njima so prihajali vsi, ki so imeli tožbo. 29 Rekla sta vpričo ljudstva: “Pošljite po Suzano, 7 Ko je opoldne ljudstvo odšlo, je prihajala Suzana in se Hilkijájevo hčer, ki je Jojakímova žena.” In poslali so ponjo. sprehajala po vrtu svojega moža. 8 Oba starešini sta jo vsak 30 Suzana je prišla skupaj s svojimi starši, otroki in vsemi dan opazovala, kako je vstopala in se sprehajala, in sta jo sorodniki. poželela. 9 Spridila sta svojo pamet in odvrnila svoje oči, da 31 Bila je zelo nežna in lepega videza. 32 Ker pa je bila nista videla nebes zagrnjena, sta kršilca postave ukazala, naj jo odgrnejo, da Tj. Boga. bi se tako nasitila njene lepote. 33 Njeni domači in vsi, ki so in se nista spominjala pravičnih sodb. 10 Oba sta bila jo zagledali, so zajokali. potrta zaradi nje, vendar si med seboj nista razodela svoje 34 Oba starešini sta vstala sredi ljudstva in položila roke bolečine. 11 Sram ju je bilo namreč razkriti svoje poželenje, na njeno glavo. 35 Ona pa je objokana pogledala v nebo, da sta hotela spati z njo. 12 Vsak dan sta vneto iskala kajti njeno srce je zaupalo v Gospoda. 36 Starešini sta rekla: 47 Vse ljudstvo se je obrnilo k njemu in reklo: “Kaj “Ko sva se sama sprehajala po vrtu, je vstopila tale z dvema 56 Ko ga je dal odpeljati, je ukazal, naj privedejo drugega. priložnost, da bi jo videla. pomenijo besede, ki si jih izrekel?” 48 On pa je stopil mednje mladima služabnicama, zaklenila vrtna vrata in odslovila In rekel mu je: “Rod Kánaanov, ne Judov! Lepota te je 13 Nekoč sta rekla drug drugemu: “Pojdiva domov, ker in odvrnil: “Ste tako nespametni, služabnici. 37 In k njej je prišel mladenič, ki je bil skrit, in je zapeljala in poželenje je pokvarilo tvoje srce. 57 Tako sta je čas za kosilo.” Odšla sta torej in se ločila, 14 nato pa sta se Ali nori. legel k njej. delala z Izraelovimi hčerami, in ker so se vaju bale, so z vama vrnila in prišla na isto mesto. Ko sta drug drugega spraševala Izraelovi sinovi? Brez preiskave in zanesljivega spoznanja Db. z njo. spale, toda Judova hči ni prenesla vajine nepostavnosti. po vzroku, sta si priznala svoje poželenje. In tedaj sta se ste obsodili Izraelovo hčer? 49 Vrnite se na kraj sodbe, kajti 38 Midva, ki sva videla to nepostavnost, ker sva bila v 58 Zdaj mi torej povej: Pod katerim drevesom si ju zasačil, skupaj domenila za ugoden čas, ko bi jo lahko dobila sámo. ta dva sta proti njej lažnivo pričala.” kotu na vrtu, sva pritekla k njima. 39 Videla sva ju sicer, da da sta spala skupaj?” “Pod hrastom,” je odgovoril. 59 Daniel 15 Čakala sta na primeren dan. In nekoč se je zgodilo, da 50 In vse ljudstvo se je hitro vrnilo in starešine so Danielu sta bila skupaj, pa mu je odvrnil: “Pravilno si se tudi ti zlagal proti svoji je kakor včeraj in predvčerajšnjim rekli: “Pridi, sedi med nas in nam povej; kajti Bog ti je dal Omiljevalni izraz za spolni odnos. glavi, kajti Božji angel z mečem že čaka, da te prežaga Tj. kakor prejšnje dni. starešinsko oblast.” 51 Daniel jim je rekel: “Ločite ju daleč vendar njega nisva mogla prijeti, ker je bil močnejši od Besedna igra; besedi hrast in prežaga sta si v gr. podobni. prišla samo z dvema deklicama in se je hotela na vrtu narazen in ju bom zaslišal.” naju; odprl je vrata in se pognal ven. 40 To pa sva prijela in po sredi in vaju pokonča.” okopati, ker je bilo vroče. 16 In tam ni bilo nikogar razen teh 52 Ko so ju ločili, je poklical enega od njiju in mu rekel: vprašala, kdo je tisti mladenič, 41 vendar nama ni hotela 60 In ves zbor je zavpil z močnim glasom in slavil Boga, dveh starešin, ki sta se skrila in prežala nanjo. “Ti, ki si se postaral v preživljanju hudobnih dni, zdaj so povedati. To pričava.” ker rešuje tiste, ki upajo vanj. 61 Nato pa so se vzdignili Ali in jo opazovala. prišli na dan grehi, ki si jih delal v preteklosti, 53 ko si izrekal Zbor jima je verjel, ker sta bila starešini ljudstva in sodnika, proti obema starešinama, saj jima je Daniel iz njunih ust 17 Rekla je deklicama: “Prinesita mi olja in ličila krivične sodbe, nedolžne obsojal in krivične oproščal, čeprav in je Suzano obsodil na smrt. dokazal, da sta lažnivo pričala, in so jima storili, kar sta sama Ali mazila. Gospod govori: ›Nedolžnega in pravičnega ne ubijaj.‹ 42 Suzana pa je glasno zavpila in rekla: “Večni Bog, ki hudobno nameravala svojemu bližnjemu. 62 Ravnali so po in zaklenita vrtna vrata, da se bom okopala.” 18 Storili 54 Zdaj torej povej, če si jo res videl, pod katerim drevesom poznaš, kar je skrito, in vse veš, preden se zgodi, 43 ti veš, Mojzesovi postavi in ju usmrtili. In tako je bila tisti dan sta, kakor jima je rekla. Zaklenili sta vrtna vrata in šli skozi si ju videl, da sta spala skupaj?” “Pod akacijo,” je odgovoril. da sta lažnivo pričala proti meni. Glej, umrla bom, čeprav rešena nedolžna kri. 63 Hilkijá in njegova žena sta hvalila stranska, da bi prinesli, kar jima je naročila, nista pa opazili 55 Daniel je odvrnil: “Pravilno si se zlagal proti svoji glavi, nisem storila ničesar, česar me ta dva zlobno dolžita.” Boga zaradi svoje hčerke Suzane, in prav tako Jojakím, njen starešin, ker sta bila skrita. kajti Božji angel, ki je že dobil od Boga razsodbo, te bo 44 In Gospod je uslišal njen glas. mož, in vsi njeni sorodniki, saj se na njej ni našlo nič 19 Ko sta deklici odšli, sta oba starešini vstala in stekla k presekal Danielova sodba nespodobnega. 64 Daniel pa je od tistega dne naprej postal Suzani. 20 Rekla sta: “Glej, vrtna vrata so zaklenjena, nihče Besedna igra; besedi akacija in presekal sta si v gr. velik med ljudstvom. nas ne vidi – in midva te želiva. Zato privoli in spi z nama, 45 Ko so jo vodili v smrt, je Bog obudil svetega duha v podobni. 21 sicer bova pričala zoper tebe, da je bil s teboj mladenič in mladem dečku, ki mu je bilo ime Daniel. 46 Na ves glas je po sredi.” si zato odposlala deklici od sebe.” zavpil: “Čist sem pri krvi te žene.” 24 25 Deseta božja zapoved NE ŽELI SVOJEGA BLIŽNJEGA BLAGA Na severozahodnem oboku knjižnice je freska Nabotov vinograd. 1. knjiga kraljev 21, 1-29 Nabótov vinograd 1 Po teh dogodkih se je zgodilo tole: Jezreélec Nabót je veljakom, ki so prebivali z Nabótom v njegovem mestu. 9 V imel vinograd v Jezreélu poleg palače Ahába, kralja v pismih je zapisala: “Razglasite post in posadite Nabóta na Samariji. 2 Aháb je govoril Nabótu in rekel: “Daj mi svoj čelo ljudstva! 10 Njemu nasproti pa posadite dva moža, vinograd, da mi bo za zelnik, ker je tik ob moji hiši! Dal ti ničvredneža, da bosta pričala proti njemu in rekla: ›Preklinjal bom zanj boljši vinograd; če pa ti je ljubše, ti dam v denarju si Boga in kralja.‹ Potem ga odpeljite ven in ga kamnajte, da za njegovo ceno.” 3 Nabót pa je rekel Ahábu: “GOSPOD bo umrl!” 11 Njegovi someščani, starešine in veljaki, ki so me varuj tega, da bi ti dal dediščino svojih očetov!” 4 Aháb bivali v njegovem mestu, so storili, kakor je naročila Jezabela, se je vrnil domov nevoljen in jezen zaradi odgovora, ki mu kakor je bilo napisano v pismih, ki jim jih je poslala. ga je dal Jezreélec Nabót, ko je dejal: “Ne dam ti dediščine 12 Razglasili so post in posadili Nabóta na čelo ljudstva. svojih očetov!” Legel je na posteljo, obrnil obraz vstran in 13 Prišla sta tudi dva moža, ničvredneža, in sedla njemu ni hotel jesti. nasproti; ničvredneža sta pred ljudstvom pričala proti 5 Tedaj je prišla k njemu njegova žena Jezabela in mu Nabótu in rekla: “Nabót je preklinjal Boga in kralja.” In govorila: “Zakaj si tako slabe volje in nočeš jesti?” odpeljali so ga ven iz mesta in posuli s kamenjem, da je umrl. 6 Odgovoril ji je: “Govoril sem z Jezreélcem Nabótom in mu 14 Jezabeli pa so poslali sle in rekli: “Nabót je bil kamnan in rekel: ›Daj mi svoj vinograd za denar, ali pa ti dam, če želiš, je umrl.” Deveta božja zapoved NE ŽELI SVOJEGA zanj drug vinograd.‹ A je rekel: ›Ne dam ti svojega 15 Ko je Jezabela slišala, da je bil Nabót kamnan in je “Pošlji mi Hetejca Urijája!” Joáb je poslal Urijája k Davidu. vinograda!‹” 7 Žena Jezabela pa mu je rekla: “Zdaj ti umrl, je rekla Ahábu: “Vstani, vzemi v last vinograd Jezreélca BLIŽNJEGA ŽENE 7 Ko je Urijá prišel k njemu, ga je David vprašal, kako se izvršuješ kraljevsko oblast nad Izraelom! Vstani, jej in bodi Nabóta, ki ti ga za denar ni maral dati. Kajti Nabót ni več živ, Na severozahodnem oboku knjižnice je freska, ki godi Joábu, kako se godi ljudstvu in kako kaže boj. 8 Potem dobre volje! Jaz ti bom dala vinograd Jezreélca Nabóta.” temveč mrtev.” 16 Ko je Aháb slišal, da je Nabót mrtev, je prikazuje vojaka Urija, ženo katerega je poželel kralj je David rekel Urijáju: “Pojdi v svojo hišo in si umij noge!” 8 V Ahábovem imenu je napisala pisma, jih zapečatila z vstal in šel v vinograd Jezreélca Nabóta, da ga vzame v last. David. Ko je Urijá odšel iz kraljeve hiše, je prišlo za njim kraljevo njegovim pečatom in pisma odposlala starešinam in jedilo. 3. Samuelova knjiga 11, 1-27 Db. darilo. 9 Urijá pa je spal pri vhodu v kraljevo hišo z drugimi David se pregreši hlapci svojega gospoda in ni šel v svojo hišo. 10 Povedali so Davidu: “Urijá ni šel v svojo hišo.” David je rekel Urijáju: kraj, o katerem je vedel, da so tam junaški možje. 17 Ko so močnejši od nas. Prišli so ven proti nam na polje, mi pa smo “Mar nisi prišel s pota? Zakaj nisi šel v svojo hišo?” 11 Urijá možje prišli iz mesta in se bojevali z Joábom, jih je padlo jih potisnili do mestnih vrat. 24 Toda strelci so streljali na 1 Ko se je leto obrnilo, ob času, ko hodijo kralji na vojsko, je rekel Davidu: “Skrinja, Izrael in Juda bivajo v šotorih; nekaj iz ljudstva, izmed Davidovih hlapcev. Tudi Hetejec tvoje hlapce z obzidja in tako so nekateri izmed kraljevih je David odposlal Joába in z njim svoje hlapce ter vse Izraelce. tudi moj gospod Joáb in hlapci mojega gospoda taborijo na Urijá je umrl. hlapcev umrli. Tudi tvoj hlapec Hetejec Urijá je mrtev.” Porazili so Amónce in oblegali Rabo. David pa je ostal v polju. In jaz naj bi šel v svojo hišo, da bi jedel in pil in spal s 18 Joáb je dal Davidu sporočiti o vsem, kar se je zgodilo 25 David je rekel slu: “Tako reci Joábu: ›Naj te ta stvar ne Jeruzalemu. svojo ženo! Kakor živiš in kakor živi tvoja duša, ne bom v boju. 19 Zapovedal je slu in rekel: “Ko poveš kralju do vznemirja, kajti meč žre zdaj tako zdaj drugače. Okrepi svoj 2 Proti večeru je David vstal s svojega ležišča in se storil tega!” 12 Tedaj je David rekel Urijáju: “Ostani še danes konca vse, kar se je zgodilo v boju, 20 in če se kralj razsrdi in napad na mesto in ga razdeni!‹ Tako ga opogumi!” sprehajal po strehi kraljeve hiše. Tedaj je s strehe videl ženo, tu! Jutri te odpošljem.” Tako je ostal Urijá v Jeruzalemu ta in ti reče: ›Zakaj ste se šli bojevat tako blizu mesta? Ali niste 26 Ko je Urijájeva žena slišala, da je njen mož Urijá mrtev, je ki se je kopala. Žena je bila zelo lepa na pogled. 3 David je naslednji dan. 13 David ga je povabil, da je jedel in pil pred vedeli, da bodo streljali z obzidja? 21 Kdo je ubil žalovala za svojim soprogom. 27 Ko je bilo žalovanje mimo, dal poizvedeti o ženi. Rekli so: “Ali ni to Eliámova hči njim in ga je upijanil. Zvečer pa je odšel spat na svoje ležišče Jerubéšetovega sina Abiméleha? Mar ni ženska vrgla nanj Batšéba, žena Hetejca Urijája?” 4 David je poslal sle in jo je je David poslal ponjo in jo pripeljal v svojo hišo. Postala je pri hlapcih svojega gospoda in ni šel v svojo hišo. gornjega mlinskega kamna z obzidja, da je umrl v Tebécu? vzel. Prišla je k njemu in je legel z njo – prav tedaj se je 14 Zjutraj je David Joábu napisal pismo in ga poslal po Zakaj ste se približali obzidju?‹ – tedaj reci: ›Tudi tvoj njegova žena in mu je rodila sina. Toda to, kar je storil David, očistila svoje nečistoče. Potem se je vrnila v svojo hišo. Urijáju. 15 V pismu je napisal: “Postavite Urijája spredaj v služabnik Urijá je umrl.‹” je bilo hudo v GOSPODOVIH očeh. 5 Žena pa je spočela in poslala sle; sporočila je Davidu najhujši boj! Potem se umaknite od njega, da bo zadet in bo 22 Sel je šel in prišel k Davidu ter povedal vse, kar mu je in rekla: “Spočela sem.” 6 Tedaj je David sporočil Joábu: umrl!” 16 Ko je tedaj Joáb oblegal mesto, je dal Urijája na bil Joáb naročil. 23 Sel je torej rekel Davidu: “Možje so bili 26 27 Viteška dvorana Pred dvajsetimi leti je takratni župnik p. Drago Avsenak pri pleskanju viteške dvorane opazil na obokih sobe madeže. Z gobico so mojstri odstranili belež in odkrili osem fresk. Med drugo svetovno vojno so bil v viteški dvorani nemški vojaki, ki so iz sovraštva do tudi naslikanih Židov prebarvali freske. Pri miru so pustili samo glavno fresko na stropu, ki je iz grške mitologije. Glavna freska na stropu viteške dvorane je vzeta iz grške mitologije. Mogočna in lepa žena s čelado na glavi in sulico v roki ter ščitom, ki ga drži angelček je ATENA (rimska Minerva). Boginja modrosti in obrti, zaščitnica pametnih in pogumnih mož. Atena je bila oborožena boginja bojevnica. V grški mitologiji je pomočnica številnim junakom. ORFEJ je največji mitološki pevec, sin boga Apolona. Po smrti ljubljene žene Evridike, ki je umrla zaradi pika kače, je HERMES (rimski Merkur). Upodobljen je kot mladenič s igral in pel le žalostne melodije. Upodobljen je z liro v roki. čelado na kateri so krila. Pod njim drži v roki angelček gosli. V renesansi je Marsilio Ficino ustvaril lik Orfeja, ki se je po ženini smrti odrekel Krila (perutnic) so tudi na njegovih nogah. V roki pa drži ljubezni do žensk in se posvetil ljubezni do Boga. K liku palico na kateri so v obliki osmice prepleteni kači. Orfeja spadajo tudi (na tej freski) narobe narisane note. Bil je zaščitnik trgovcev, prekupčevalcev in popotnikov, Na popisani tabli v roki angelčka verjetno piše, da bo iz božji sel, bog prometa, trgovine z žitom, tatov in gimnastike. dečka, ki mu pomagajo vsa tri božanstva, zrasel velik, Merkur vodi duše mrtvih v podzemlje. sposoben, hraber in pameten mož. 28 29 Samson in lev. Freska se nahaja takoj nad vrati v viteški dvorani. David premaga Goljata 13 Šli pa so trije starejši Jesejevi sinovi za Savlom v boj. Ti trije sinovi, ki so šli v boj, so se imenovali: prvorojeni Eliáb, njegov drugorojeni Abinadáb in tretji Šamá. 14 David pa je 1. Samuelova knjiga 17,1-54 bil najmlajši. Trije starejši so torej šli za Savlom. 15 David pa se je od Savla vračal in hodil past drobnico svojega očeta v Sodniki 14, 1-9 1 Filistejci so zbrali svojo vojsko za boj. Zbrali so se pri Betlehemu. 16 Filistejec je prihajal zjutraj in zvečer in se Sohóju Judovem in se utaborili med Sohójem in Azéko v nastavljal štirideset dni. Efes Damímu. 2 Tudi Savel in Izraelovi možje so se zbrali, se 17 Jese je rekel svojemu sinu Davidu: “Vzemi vendar za Samsonova ženitev utaborili v Terebintovi dolini in se razvrstili za boj proti svoje brate škaf tega praženega zrnja in teh deset hlebov in Filistejcem. 3 Filistejci so stali na eni strani pogorja, Izraelci teci k svojim bratom v tabor! 18 Teh deset sirov pa nesi 1 Samson je šel v Timno. V Timni je videl žensko izmed so stali na drugi strani, med njimi pa je bila dolina. tisočniku! Poizvedi, kako se godi tvojim bratom, in vzemi hčera Filistejcev. 2 Vrnil se je in to naznanil svojemu očetu 4 Iz filistejskega tabora je stopil posredovalec, ime mu je od njih mezdo. 19 Savel in oni in vsi Izraelovi možje se in svoji materi ter rekel: “V Timni sem videl žensko izmed bilo Goljat, iz Gata. Visok je bil šest komolcev bojujejo s Filistejci v Terebintovi dolini.” hčera Filistejcev. Vzemita mi jo zdaj za ženo!” 3 Njegov oče Gr. štiri komolce. 20 David je zjutraj zgodaj vstal, izročil drobnico čuvaju, in njegova mati sta mu rekla: “Ali ni med hčerami tvojih in eno dlan. 5 Na svoji glavi je imel bronasto čelado in se oprtal in šel, kakor mu je ukazal Jese. Ko je prišel do bratov in med vsem našim ljudstvom ženske, da si greš jemat bil je oblečen v luskinast oklep; teža oklepa je bila pet tisoč ograde, je vojska ravno odhajala v bojno vrsto in zagnala ženo izmed neobrezanih Filistejcev?” Samson je rekel očetu: šeklov brona. 6 Na svojih nogah je imel bronaste golenice bojni krik. 21 Izrael in Filistejci so se razvrstili v boj, vrsta “To mi vzemi, kajti ta je prava v mojih očeh!” 4 Oče in mati in med rameni bronasto kopje. 7 Kopjišče njegove sulice je nista vedela, da je to od GOSPODA, kajti iskal je povod za bilo kakor tkalsko vratilo, konica njegove sulice je bila šeststo spor s Filistejci. V tistem času so Filistejci gospodovali v šeklov železa. Ščitonoša pa je stopal pred njim. 8 Obstal je Izraelu. in zaklical proti Izraelovim bojnim vrstam. Rekel jim je: “Zakaj 5 Samson je šel s svojim očetom in svojo materjo v Timno. ste se prišli razvrščat za boj? Mar nisem jaz Filistejec in vi Prišli so do timnatskih vinogradov in glej, nasproti je zarjovel Savlovi hlapci? Izberite si koga in naj pride dol k meni! 9 Če levji mladič. 6 GOSPODOV duh je šinil vanj in raztrgal ga je, se bo mogel bojevati z menoj in me bo ubil, bomo mi vaši kakor raztrgaš kozliča, čeprav ni imel ničesar v svoji roki. hlapci. Če pa ga bom jaz premagal in ga ubil, boste vi naši Svojemu očetu in svoji materi pa ni povedal, kaj je storil. hlapci in nam boste hlapčevali.” 10 Dalje je Filistejec rekel: 7 Potem je šel in govoril z žensko, in bila je prava v “Danes sem zasramoval Izraelove bojne vrste: ›Dajte mi Samsonovih očeh. 8 Čez nekaj dni se je vrnil, da bi jo vzel. koga, da se bova skupaj bojevala!‹” 11 Ko so Savel in ves Skrenil je, da bi pogledal levjo mrhovino; in glej, v levjem Izrael slišali te Filistejčeve besede, so se prestrašili in se truplu je bil roj čebel in med. 9 Vzel ga je v svoje roke, šel silno bali. naprej po poti in jedel. Prišel je k svojemu očetu in svoji 12 David pa je bil sin tistega Efratejca iz Betlehema materi ter jima dal, da sta jedla. Ni pa jima povedal, da je Judovega, ki mu je bilo ime Jese in je imel osem sinov. V med vzel iz levjega trupla. Savlovih dneh je bil mož že prestar, da bi prihajal med može. 30 31