α α Σ Povzetek Prispevek predstavlja tematski sklop Potence in koreni, v ka- terega so načrtno vključene bralne učne strategije VŽN, PV3P in grafični organizator (miselni vzorec, primerjalna matrika, zaporedje dogodkov) kot elementi kognitivnega vidika ključ- ne kompetence učenja učenja. Vsebina tematskega sklopa Po- tence in koreni temelji večinoma na predznanju dijakov, kar jim omogoča samostojno delo pri usvajanju nove snovi, ki ga je z uporabo bralnih učnih strategij ob uporabi IKT najlažje izvesti. Vodilo za delo dijaka je v nadaljevanju prikazan učni list, ki omogoča sistematično in pregledno izgrajevanje baze znanja dijakov, k čemur učitelj kot vodja in koordinator učne- ga procesa s svojimi napotki, pripombami in nasveti samo še pripomore. V sklepu je predstavljen izsek iz evalvacije uporabe bralnih uč- nih strategij pri učenju dijakov na vzorcu 28 dijakov programa ekonomske gimnazije, ki se nanaša posebej na matematiko. Ključne besede: bralne učne strategije (VŽN, PV3P, grafični organizator), potence in koreni elena rudolf Srednja ekonomska šola Maribor Σ Abstract The article presents the learning unit »Exponents and square roots« with intentionally incorporated reading and learning strategies, i.e. KWL, SQ3R and graphic organisers (mind map, Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij Incorporation of Reading and Learning Strategies in Discussing Exponents and Square Roots Matematika v šoli ∞ XX. [2014] ∞ 53-68 54 Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij a Vsebinsko-didaktična priprava tematskega sklopa Potence in koreni Z obravnavo tematskega sklopa Potence in koreni v 2. letniku gimnazijskega oddelka želimo uresničiti naslednje operativne cilje iz UN za GIM: • razv i j a n j e m a t em a t ičn e k o m p et en ce; • razvi ja n j e k o m p et en ce učen ja učen ja (načrtovanje lastnih dejavnosti, od- govornost za lastno znanje, samostoj- no učenje, razvijanje metakognitivnih znanj, delovne navade); • razv i j a n j e k o m p et en ce s p o razum e va n j a v maternem jeziku (bralno razumevan- je, pisno in govorno sporočanje). Operativni cilji (vsebinski, proceduralni, odnosni oz. kot so opredeljeni v UN) 1 so: 1 http://portal.mss.edus.si/msswww/programi2008/ programi/media/pdf/un_gimnazija/un_matemati­ ka_gimn.pdf (dostop: 17. 7. 2013) • u t em e l ji t i in u p o ra b l j a t i p ra v i l a za ra- čunanje s potencami z naravnim eks- ponentom, s celim eksponentom, z racionalnim eksponentom in jih med- sebojno primerjati; • u p o ra b l j a t i p ra v i l a za rač un a n j e s k vad­ ratnimi in kubičnimi koreni ter koreni poljubnih stopenj in jih medsebojno primerjati; • s p r et n o u p o ra b l j a t i žep n o rač un a lo za računanje n-tih korenov; • p r e o b li k o va t i za p i s n­t ega k o r en a v za- pis potence z racionalnim eksponen- tom in obratno; • p o v e za t i in p r im er j a t i r eš e va n j e n a log z n-timi koreni z reševanjem s potencami z racionalnimi eksponenti; • p r ep o zn a t i iracio n a ln o en ač b o t er j o r e- šiti in utemeljiti korake pri reševanju in interpretirati rezultate; • razvi ja t i ma t ema t ičn o miš l j en j e: a b- straktno-logično mišljenje; comparative matrix, sequence of events) as elements of the learning to learn key competence’s cognitive aspect. Contents of the learning unit »Exponents and square roots« is mostly based on the students’ background knowledge, which enables inde­ pendent study for assimilating new information. This can be easily achieved through implementation of reading and learn­ ing strategies, aided by ICT. The worksheet presented later on in the article serves as guidelines for the students, as it provides them with a tool for systematic and comprehensive knowledge acquisition. The teacher’s role is that of a leader and coordina­ tor of the learning process by giving instructions, comments and advice. Results of a survey regarding use of reading and learning strate­ gies for study of mathematics, carried out on a sample of 28 high school of economics students, are presented in the final section. Keywords: reading and learning strategies (KWL, SQ3R, graphic organiser), exponents and square roots 55 • izraža t i s e v ma t ema t ičnem j e zi k u , ustno, pisno in drugih izraznih oblikah; • u p o ra b i t i m a t em a t i k o v k o n t e ks t i h in povezovati znanje znotraj matematike; • s p o zn a va t i m a t em a t i k o k o t p r o ces, raz- vijati ustvarjalnost ter zaupati v lastne matematične sposobnosti; • s p o zn a va t i in u p o ra b l j a t i različn e IKT kot pomoč za učinkovitejše učenje in reševanje problemov; • razv i j a t i s p os o b n os t k o m unicira n j a in sodelovanja z drugimi. V danem tematskem sklopu so pričako- vani dosežki /rezultati v zvezi z operativnimi cilji iz UN za gIM naslednji: Dijak/dijakinja: • o b v l ad a t em e l jn a m a t em a t ičn a zn a n j a in veščine izbranega tematskega sklopa; • za u p a v l a s t n e m a t em a t ičn e s p os o b n o- sti; • j e zm o žen/zm o žn a izrazi t i sv o j o u s t va r- jalnost in učinkovito uporabo matema- tičnega znanja; • izkazu j e do b r o razum e va n j e izb ra n e vsebine in jo zna povezati in uporabi- ti pri drugih matematičnih problemih, medpredmetno in drugih življenjskih situacijah; • j e zm o žen/zm o žn a log ičn ega s k lep a n j a in posploševanja; • zn a a bs t ra k t n o razmi š l j a t i; • razum e in u p o ra b l j a m a t em a t ični j e zi k (branje, pisanje, sporočanje, iskanje in upravljanje z viri); • im a razv i t e učin k o v i t e b ra ln e s t ra t eg i j e za učenje; • j e zm o žen/zm o žn a n ačr t o va n j a, izv e d- be in evalvacije lastnega procesa učen- ja, pri delu je samostojen/samostojna in ima razvita metakognitivna znanja (odgovornost za lastno znanje, delovne navade); • j e v eš č/v eš č a u p o ra b e IKT p r i u sva j a n j u novih matematičnih pojmov in izvajan- ju matematičnih postopkov ter reševan- ju matematičnih problemov. Pri izpeljavi tematskega sklopa je načrto- vana uporaba naslednjih didaktičnih pristo- pov (strategij): • k o m p et en čni p r i s t o p; • a k t i v n e m et o de p o u ka (di s k u si j a, de lo z viri, didaktična igra, reševanje proble- ma, strukturiranje podatkov v sistem); • a k t i v n e o b li k e p o u ka (in di v id u a ln o in tandemsko delo, sodelovalno učenje, možganska nevihta); • u p o ra b a IKT (in t era k t i v n a t a b l a, p r o- gram x-mind, portal e-um). V tematski sklop so vključene bralne stra- tegije učenja – VŽN, grafični organizatorji (miselni vzorec, primerjalna matrika, zapo- redje dogodkov). b Shematski prikaz dejavnosti učite- lja in dijaka, vezanih na organiza- cijo učnega procesa, iz katerih je razvidno spodbujanje KKUU PRED UČENJEM DIJAKA Dejavnosti učitelja Zaradi začetka izvedbe učnega procesa z uporabo bralne učne strategije VŽN učitelj pozove dijake, da si v zvezek pripravijo zapis prazne tabele s tremi stolpci – V (Kaj že vem?), – Ž (Kaj želim vedeti?), – N (Kaj sem se naučil?). V 1. stopnji izvedbe bralne učne strategije VŽN učitelj z uvodno motivacijo: (Z dve- ma števkama zapiši izraz, ki ima največjo 56 vrednost: 9 9 ) napelje dijake na zapis zelo velikih in zelo majhnih številk s potencami. Ilustrira primere zapisa velikih števil s po- tencami: 1 svetlobno leto je dolgo 9,461 · 10 12 km Premer vijačnice DNK je 2 nm = 2 · 10 –9 m Avogadrovo število NA = 6,022 · 10 23 mol −1 - št. delcev v 1 molu Učitelj zastavlja vprašanja: – Kaj že veš o potencah in korenih? – Potence s kakšnimi eksponenti že poznaš? Potence z naravnimi in celimi eksponenti. – Kdo je prvi uporabil simbole za pisanje potenc? Diofant (200–284) iz Aleksandrije – Kje v življenju se pojavljajo potence? Pri fiziki, kemiji, biologiji, elektrotehniki, stroj­ ništvu, gradbeništvu, računalništvu, astro­ nomiji, ekonomiji, geografiji …. – V katerih strokah se uporablja potenca 10 n za zapisovanje količin? – Katera števila glede na velikost je smisel- no zapisovati s potencami? Zelo majhna in zelo velika števila. – Kdo je prvi znal zapisati √2 na 8 decimalk natančno? Babilonci – dolžina diagonale kvadrata s stranico 1. – Kdo je prvi ugotovil, da se √2 ne da izrazi- ti z ulomkom? Pitagorejci. – Od kod izvira izraz koren? Indijci – izraz mula za koren pri rastlini, prevod v latin­ ščino radikand. – Kdo je prvi uporabil znak √2 za zapis ko- rena? Christoff Rudolff (1525) – Zakaj je dobro, da poznaš potence in ko- rene? – Kaj o potencah in korenih moramo še iz- vedeti? Na 2. stopnji izvedbe bralne učne strate- gije VŽN učitelj pozove dijake, da odgovo- rijo na vprašanje, kaj o potencah in korenih želimo še vedeti, in z dijaki ponovi osnovne matematične pojme v zvezi s potencami in koreni. Z metodo možganske nevihte (bra- instorming) učitelj vodi dijake do zapisa že znanih pojmov o potencah in korenih na tablo. Nato pozove dijake, da poiščejo med- sebojne povezave med navedenimi pojmi in poskušajo strukturirati zapis v obliki misel- nega grafičnega organizatorja. Dijake razdeli v dve skupini, pri tem pa 1. skupina vihari na temo potenca, 2. skupina pa na temo koren. Dejavnosti dijaka Dijaki v zvezku izpolnjujejo 1. stolpec ta- bele VŽN in si zastavljajo vprašanja, kaj že vemo o potencah in korenih. Zapišejo tudi svoje ideje o tem, česa še ne znajo o tej tema- tiki, ter razmislijo o smiselnosti znanja o po- tencah in korenih. Pri odgovarjanju na vpra- šanja učitelja aktivirajo svoje predznanje. Na podlagi svojih izkušenj navedejo vsakdanje primere, kjer se pojavljajo potence in koreni (fizika, kemija, elektrotehnika, strojništvo, gradbeništvo, ekonomija, računalništvo, astronomija …). Na 2. stopnji izvedbe bral- ne učne strategije VŽN dijaki izpolnjuje- jo 2. stolpec tabele VŽN in odgovarjajo na vprašanje, kaj o potencah in korenih želimo še vedeti, in z učiteljem ponovijo osnovne matematične pojme v zvezi s potencami in koreni ter izdelajo ustrezen grafičen organi- zator. Glavni poudarki učnega sklopa, ki se nanašajo na razvijanje kompetence učenja učenja • s p o d b u j a n j e rado v e dn os t i; Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij 57 • u p o ra b n os t zn a n j a o p o t en c a h in k o r e- nih; • s mi s e l n os t p o zn a va n j a p o t en c in k o r e- nov. MED UČENJEM DIJAKA 1. Potence z racionalnimi eksponenti Dejavnosti učitelja Učitelj razdeli učne liste, kjer so zbrana vsa gradiva iz tematskega sklopa Potence in koreni, omenjena v prispevku. Usmerja delo dijakov, poda navodila za samostojno delo dijakov z bralnimi učnimi strategijami (VŽN, grafični organizatorji) ob uporabi učbenika in učnega lista. Dijakom veli, da preberejo besedilo in iščejo odgovore na za- stavljena vprašanja ter v tandemu izpolnjuje- jo učni list, ki je oblikovan v obliki primer- jalne tabele (Priloga 1). Opozori dijake, da za začetek izpolnijo prva dva stolpca v primer- jalni tabeli, ki se nanašata na definicijo in ra- čunanje s potencami z naravnimi in celimi eksponenti, ter pri tem spodbuja aktiviranje njihovega predznanja. Definira pojem potence z racionalnim eksponentom in dijake usmeri k temu, da s sklepanjem po analogiji zapišejo pravila za računanje s takimi potencami v 3. stolpec primerjalne tabele na učnem listu. NAVODILO Izpolni učni list s pomočjo svojega predznanja in uporabo učbenika. Rešitve preveri pri sošolcih in učitelju. 1. Potence z racionalnimi eksponenti NAVODILO Dopolni naslednje trditve. Z dvema števkama zapiši izraz, ki ima največjo vrednost: __________ Zapiši primere uporabe potenc v drugih strokah: __________________________________________ __________________________________________________________________________________ Zapiši nekaj namenov uporabe potenc v drugih strokah: _____________________________________ ______________________________________ Zapiši pomen potence a n : _____________________________________________________________ Potenca je krajši zapis______________________ enakih faktorjev. NAVODILO Izpolni tabelo s pomočjo svojega učbenika. Potence Potence z naravnimi eksponenti Potence s celimi eksponenti Potence z racionalnimi eksponenti Definicija (opis) Pravila za računanje [Priloga 1] Potence z racionalnimi eksponenti 58 Ko dijaki izpolnijo celotno primerjalno tabelo o potencah, učitelj pozove dijake k reševanju učnega lista (Priloga 2), na kate- rem so naloge za utrjevanje pridobljenega znanja o vseh treh vrstah obravnavanih po- tenc. Naloge so zapisane v obliki križanke, katere skrito geslo se glasi: Naše napake so naši najboljši učitelji. V prilogi 2 ne nava- jamo vseh primerov, podajamo samo nekaj ilustrativnih primerov. Dejavnosti dijaka Dijaki z bralnimi učnimi strategijami, ob podpori učbenika in učnih listov gradijo in dopolnjujejo svoje predznanje o posamez- nih vrstah potenc. Svoje znanje utrjujejo na praktičnih primerih, zapisanih na učnem listu. Pravilnost svojih rezultatov preverja- jo z žepnim računalom. Sproti si izpisujejo pojme, povezane s potencami, in preverjajo njihovo razumevanje (sošolci, učitelj, obisk spletnih strani, npr. e-um …) NAVODILO Pri vsaki nalogi poenostavi dani izraz, obkroži pravilen rezultat in črko pred pravilnim odgovorom prenesi v spodnji lik, kjer boš ob pravilni rešitvi vseh nalog lahko prebral skrito geslo. Skrito geslo je: [Priloga 2] Naloge za utrjevanje – križanka Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij 1 N 2 A 3 Š 4 E 1 N 2 A 5 P 2 A 6 K 4 E 7 S 8 O 1 N 2 A 3 Š 9 I 1 N 2 A 10 J 11 B 8 O 12 L 10 J 3 Š 9 I 13 U 14 Č 9 I 15 T 4 E 12 L 10 J 9 I 2. (–4) –3 = O) 64 I) 1 64 A) – 1 64 13. 0,2 –2 –81 0,75 + 32 1,4 – 25 1 2 = R) 93 H) 71 U) 1 3. – 3 7 0 = Š) 1 T) – 5 8 S) 0 8. t 3 v 4 8s 3 p 2 –2 : t 2 v 3 4sp 2 –2 = L) s 4 2t 2 p 2 O) 4s 4 t –2 v –2 T) 2s 4 t 2 v 2 11. 2 q+2 q–2 ∙ 2 (q–1) 2 : 4 q(q–1) = S) 8 B) 2 –4q–3 A) 0,125 59 2. Koreni poljubnih stopenj Dejavnosti učitelja Učitelj pojasni dijakom, da lahko vsako potenco z racionalnim eksponentom zapiše- mo kot koren in obratno, in jim to pokaže na konkretnih primerih. Pozove dijake, da aktivirajo svoje predznanje in v primerjalno tabelo na učnem listu (Priloga 3) zapišejo de- finicijo kvadratnega in kubičnega korena ter pravila za računanje z obema vrstama kore- nov. Učitelj definira pojem korena n-te stop- nje in veli dijakom, da s sklepanjem po ana- logiji poskusijo zapisati pravila za računanje s takimi koreni. Njihove odgovore komen- tira, po potrebi doda še razlago in dopolni zapis. Pojasni tudi določilne pogoje za obstoj n-tega korena realnega števila in predstavi nekatere posebnosti. [Priloga 3] Koreni poljubnih stopenj 2. Koreni poljubnih stopenj NAVODILO Dopolni naslednje trditve. DEFINICIJA Vsako potenco z racionalnim eksponentom lahko zapišemo kot _______ poljubne stopnje in obratno. Zapiši potence s koreni: Zapiši korene s potencami: NAVODILO Izpolni tabelo s pomočjo svojega učbenika. Koreni Kvadratni koren Kubični koren Definicija (opis) Pravila za računanje Koreni Koreni s sodim korenskim eksponentom Koreni z lihim korenskim eksponentom Definicija (opis) Pravila za računanje a 2 3 = a – 3 4 = a m n = √a 2 = √a –5 = 7 60 Ko dijaki izpolnijo celotno primerjalno tabelo o korenih, učitelj pozove dijake k reše- vanju učnega lista (Priloga 4), kjer se nahaja- jo naloge za utrjevanje pridobljenega znanja o vseh vrstah obravnavanih korenov. Tudi v tej prilogi navajamo le nekaj tipičnih nalog, ki smo jih zastavili dijaku. Dejavnosti dijaka Dijaki z bralnimi učnimi strategijami, učbenikom in učnim listom gradijo in do- polnjujejo svoje predznanje o posameznih vrstah korenov. Sproti si izpisujejo pojme, povezane s koreni, in preverjajo njihovo ra- zumevanje (sošolci, učitelj, obisk spletnih strani, npr. e-um …) Svoje znanje utrjujejo na praktičnih pri- merih, zapisanih na učnem listu. Pravilnost svojih rezultatov preverjajo z žepnim raču- nalom, v primeru težav pa se po potrebno pomoč obrnejo na učitelja, ki je v vlogi koor- dinatorja celotne aktivnosti in posredovalca povratne informacije. [Priloga 4] Naloge za utrjevanje NAVODILO Dopolni. POSEBNOSTI NAVODILO V nadaljevanju je navedenih nekaj nalog, pri katerih poenostavi dani izraz s koreni poljubnih stopenj: Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij 61 3. Delno korenjenje Dejavnosti učitelja Učitelj z dijaki ponovi pojem delnega ko- renjenja in jim osveži spomin na delno kore- njenje kvadratnih in kubičnih korenov, nato pa jih pozove, da z uporabo učbenika sami raziščejo, kako delno korenimo korene po- ljubnih stopenj. V primeru nejasnosti dodat- no razloži in dopolni zapis. Dejavnosti dijaka Dijaki z bralnimi učnimi strategijami, učbenikom in učnim listom gradijo in do- polnjujejo svoje predznanje o delnem kore- njenju. Svoje znanje utrjujejo na praktičnih primerih, zapisanih na učnem listu (Priloga 5). Pravilnost svojih rezultatov preverjajo z žepnim računalom, v primeru težav pa se po potrebno pomoč obrnejo na učitelja, ki je v vlogi koordinatorja celotne aktivnosti in po- sredovalca povratne informacije. [Priloga 5] Delno korenjenje 3. Delno korenjenje NAVODILO Opiši, kako delno korenimo. Korenimo le nekatere _____________________________ korenjenca, druge faktorje pa pustimo pod ____________________. NAVODILO Navedenih je nekaj korenov poljubnih stopenj. Pravilno razvrsti korene po stolpcih tabele in dopolni tabelo s pomočjo svojega predznanja in uporabo učbenika. Kvadratni koren Kubični koren Koren poljubne stopnje 62 4. Racionalizacija imenovalca ulomka Dejavnosti učitelja Učitelj z dijaki ponovi pojem racionaliza- cije imenovalca na ulomkih, ki imajo v ime- novalcu kvadratni oz. kubični korenm, nato pa jih pozove, da z uporabo učbenika sami raziščejo še dva tipa racionalizacije imeno- valcev ulomkov. V primeru nejasnosti do- datno razloži in dopolni zapis. Dejavnosti dijaka Dijaki z bralnimi učnimi strategijami, uč- benikom in učnim listom (Priloga 6) gradijo in dopolnjujejo svoje predznanje o racionali- zaciji imenovalcev ulomkov. Svoje znanje utr- jujejo na praktičnih primerih, zapisanih na učnem listu. Pravilnost svojih rezultatov pre- verjajo z žepnim računalom, v primeru težav pa se po potrebno pomoč obrnejo na učitelja, ki je v vlogi koordinatorja celotne aktivnosti in posredovalca povratne informacije. [Priloga 6] Racionalizacija imenovalca ulomka [Priloga 7] Iracionalna enačba 4. Racionalizacija imenovalca ulomka NAVODILO Opiši, kaj pomeni racionalizacija imenovalca. Je odpravljanje ______________________________ iz imenovalca ulomka z ___________________ ________________________ ulomka. NAVODILO Izpolni tabelo s pomočjo svojega predznanja in ob uporabi učbenika. V 1. stolpcu so ulomki, ki imajo v imenovalcu le en kvadratni koren, v 2. stolpcu so ulomki, ki imajo v imenovalcu vsoto oz. razliko kvadratnih korenov, v 3. stolpcu pa so ulomki, katerih imenovalec je koren poljubne stopnje. TIP 1 TIP 2 TIP 3 5. Iracionalna enačba NAVODILO Opiši, kaj je iracionalna enačba. Je enačba, ki ima neznanko ___________________________________. NAVODILO Navedenih je nekaj iracionalnih enačb. Reši enačbe in zapiši množico rešitev enačbe. Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij 63 5. Iracionalna enačba Dejavnosti učitelja Učitelj vpelje pojem iracionalne enačbe in pojasni njeno reševanje ter interpretira re- zultate. Opozori na neekvivalentnost enačb v poteku reševanja iracionalne enačbe in po- sledično potrebo po preizkusu. Pozove dijake, da ob uporabi učbenika sami rešijo konkretne primere enačb na učnem listu (Priloga 7) in zapišejo zaporedne korake pri reševanju iraci- onalnih enačb v pripravljeno shemo (grafiični organizator zaporedje dogodkov) na učnem listu (Priloga 8). V primeru nejasnosti dodat- no razloži in dopolni zapis (Priloga 9). Dejavnosti dijaka Dijaki z bralnimi učnimi strategijami, uč- benikom in učnim listom gradijo in dopol- njujejo svoje znanje o reševanju iracionalnih enačb. Svoje znanje utrjujejo na praktičnih primerih, zapisanih na učnem listu. Pravil- nost svojih rezultatov preverjajo z žepnim računalom, v primeru težav pa se po potreb- no pomoč obrnejo na učitelja, ki je v vlogi koordinatorja celotne aktivnosti in posredo- valca povratne informacije. Ob koncu zapi- šejo zaporedje korakov v postopku reševanja iracionalnih enačb na zadnjo stran učnega lista. [Priloga 8] Reševanje iracionalne enačbe [Priloga 9] Rešitev Reševanje iracionalne enačbe NAVODILO V spodnje oblačke vpiši zaporedne korake pri reševanju iracionalnih enačb. Po potrebi lahko dodaš ali odvzameš kakšen oblaček oz. korak Reševanje iracionalne enačbe – zaporedje dogodkov – rešitev Poskušamo osamiti koren Potenciramo obe strani enačbe Rešimo dobljeno enačbo Preskus za vsako potencialno rešitev Zapišemo rešitve prvotne enačbe 64 Glavni poudarki učnega sklopa, ki se nanašajo na razvijanje kompetence učenja učenja • u p o ra b a B US (VŽN, g ra f ični o r ga ni- zator – primerjalna matrika, zaporedje dogodkov); • razv i j a n j e b ra ln e p i sm en os t i in m a t e- matičnega izražanja; • n ačr t o va n j e l a s t n ega p r o ces a učen j a; • p r e vzema n j e o dg o v o r n os t i za las t n o znanje,; • razvi ja n j e met a k og ni t i vni h ka t eg o r i j (samostojnost, delovne navade); PO UČENJU DIJAKA Dejavnosti učitelja 1. Pripravi učni list z nalogami za ponav- ljanje in preverjanje znanja. 2. Posreduje domačo nalogo: Na spletnem naslovu www.e-um si naj dijak samostojno sestavi test z nabo- rom 10 nalog. Dijak naj naloge reši in na spletnem naslovu preveri rešitve ter z odstotki oceni svoj dosežek. 3. Dijake pozove, da naredijo kratek pov- zetek obravnavane teme v obliki poljub- nega grafičnega organizatorja (priporo- ča jim uporabo programa X-mind). 4. Z dijaki opravi evalvacijo obravnave te- matskega sklopa Potence in koreni ob uporabi bralnih učnih strategij. Dejavnosti dijaka 1. Dijaki rešijo učni list in preverijo svoje znanje tematskega sklopa. 2. Opravijo domačo nalogo in rešijo test na spletni strani e-um. 3. Z uporabo grafičnih organizatorjev na- redijo kratek povzetek obravnavane te- matike. 4. Rešijo anketni vprašalnik, s katerim ovrednotijo način dela z bralnimi učni- mi strategijami pri matematiki. Odgo- varjajo na vprašanja učitelja in sošolcev ter preverijo, ali so dobili odgovore na zastavljena vprašanja z začetka obrav- nave nove snovi. Glavni poudarki učnega sklopa, ki se nanašajo na razvijanje kompetence učenja učenja • razvi ja n j e met a k og ni t i vni h ka t eg o r i j (samostojnost, samoevalvacija, ustvar- jalnost); • e va l vaci j a s a m os t o jn ega učen j a z B US (prednosti, slabosti) in predlogi za spre- membe/izboljšave. γ Mnenja učitelja in vtisi o izvedbi Tvorba vprašanj pri strategiji VŽN se je dijakom v prvi fazi zdela nepotrebna in ča- sovno potratna, v fazi končavanja in eval- viranja pa so bila zapisana vprašanja dober vodnik pri iskanju odgovorov in povzemanju učne snovi. Dijakom razdeli anketne vprašalnike in jim zastavlja vprašanja: – Kaj ste se novega naučili? – Kaj je bistveno? – Kje lahko novo znanje uporabimo? – Kaj bi naslednjič napravili drugače? – Je bilo učenje z bralnimi učnimi strategi- jami dobro in učinkovito? – Vam ta način dela ustreza? – V čem je ta način dela boljši/slabši od kla- sičnih učnih metod? – Smo dosegli zastavljene cilje? Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij 65 Pri uporabi strategije grafičnih organiza- torjev (miselni vzorec) je bila izbira vrste in oblike grafičnega organizatorja ter izdelava le-tega (prostoročno, ob uporabi programa X-mind) prepuščena dijakom, ki so delali v tandemu ali skupini, kar se je izkazalo kot dobro, saj so tako še bolj lahko razvijali svojo ustvarjalnost. Izdelava povzetka tematskega sklopa z grafičnimi organizatorji po mojem mnenju s svojo strukturiranostjo prispeva k boljšemu pomnjenju informacij, razumevan- ju učne snovi in trajnosti znanja, medsebojni odnosi med elementi v sistemu pa so na ta način nazorno prikazani in predstavljivi tudi slabšim poznavalcem določene tematike. Nevralgične točke sklopa Ob obravnavi tematskega sklopa poten- ce in koreni sem opazila nekaj nevralgičnih točk. Presenetilo me je slabo predznanje dija- kov o potencah in korenih, saj se večina di- jakov ni spomnila definicije kvadratnega in kubičnega korena, še več težav pa so imeli pri uporabi pravil za računanje z njimi na konkretnih primerih (zamenjevali so sešte- vanje in množenje korenov, napačno delno korenili in zapisovali korene kot potence z negativnim eksponentom). PRIMERI napak dijakov: 3 · √28 = 3 · √4 · 7 = (3 + 2) · √7 = 5 · √7 3 · √28 = 3 · √4 · 7 = 12 · √7 3 · √28 = 3 · √4 · 7 = 21 · √4 √5 = 5 –2 √4 = 4 –3 Dijaki so izkazovali tudi težave z abstrakt- nim razmišljanjem, ki se je kazalo pri preho- du z lažjih nalog s številskimi korenjenci na težje naloge, kjer so bili korenjenci algebrski izrazi. Ko so dijaki morali samostojno zapi- sati pravila za računanje s potencami z raci- onalnimi eksponenti, so imeli velike težave s sklepanjem po analogiji, saj jim ni bilo jasno, da so v eksponentu ulomki, za katere velja- jo znana računska pravila. Glede na to, da so dijaki večino učnega lista reševali samostoj- no ob uporabi učbenika in šele v sklepni fazi pregledali rešitve z učiteljem, so imeli nekate- ri učno šibkejši dijaki težave z razumevanjem snovi. Največ težav pri izvedbi je bilo z moti- vacijo dijakov za vztrajanje pri samostojnem učenju, saj so številni dijaki ob najmanjšem nerazumevanju hoteli iskati takojšnjo pomoč učitelja v obliki dodatne razlage in se izogniti samostojnemu iskanju odgovorov na zastav- ljene probleme ob uporabi učbenika. δ Refleksija dijakov Po obravnavi tematskega sklopa Potence in koreni z uporabo bralnih učnih strategij, ki je temeljila na samostojnem delu dijakov, sem z dijaki enega oddelka ekonomske gim- nazije (28 dijakov) opravila evalvacijo z na- vedenim anketnim vprašalnikom (Priloga 10). Zanimali so me zlasti naslednji elementi refleksije: • n ačini učen j a (učn e s t ra t eg i j e), k i ji h di- jak uporablja doma, • š t e v i lo di j a k o v , k i u p o ra b l j a B US do m a, • ci l j in smi s e ln os t u p o ra b e B US, • izk u šn j e in mn en j e di j a k o v o u p o ra b i BUS, • p r e dn os t i B US, • p o m a n jk l ji v os t i B US. 3 66 Analiza ankete je pokazala, da se večina dijakov (20 dijakov – 71 %) samostojno uči iz zvezka in učbenika, pri tem pa največji pomen pripisujejo svojim dobro izdelanim zapiskom (24 dijakov – 86 %), saj se v njih odraža tudi osebna nota dijaka in specifič- ni poudarki učitelja pri posamezni temi. Najmanj dijakov se uči s poslušanjem, kar [Priloga 10] Anketa za dijake – bralne učne strategije Anketni vprašalnik za dijake po uporabi učnih strategij V okviru projekta Učenje učenja sem vam predstavila bralne učne strategije. V zvezi s strategijami želim pridobiti še nekaj informacij, zato te prosim, da pazljivo prebereš vsako vprašanje in nanj čim bolj celovito odgovoriš. Za sodelovanje se Ti iskreno zahvaljujem! Če ti zmanjka prostora za pisanje, piši na drugi strani. 1. Navedi načine učenja (učne strategije), ki jih uporabljaš doma. Podčrtaj ustrezen odgovor. • p i s a n j e za p i s k o v • p i s a n j e p o vzet k o v (izp i s k o v) • p o dčr t o va n j e in r o b n e o zn a k e • mi s e lni vzo r ci • učen j e s p os l u š a n j em • učen j e iz uč b eni ka • učen j e iz zv e zka • učen j e n a g l a s in p o n a v l j a n j e b es e di l a v mi s li h • dr ug o (n a p i ši) 2. Ali si bralne strategije učenja že uporabljal/a pri učenju doma? Obkroži ustrezen odgovor. DA NE 3. Kaj je po tvojem mnenju cilj bralnih učnih strategij? Podčrtaj ustrezen odgovor. • s a m os t o jn o de lo in učen j e • b o l jš e razum e va n j e in p o mn j en j e vs e b in e b es e di l a • učen j e izde l a v e izp i s k o v • l ažj e in učin k o v i t o učen j a • b o l jš a o r ga nizira n os t in s t r u k t ur ira n os t inf o r m aci j • dr ug o (n a p i ši): 4. Kakšne so tvoje izkušnje oz. tvoje mnenje o uporabi bralnih učnih strategij pri učenju? 5. V čem vidiš prednosti bralnih učnih strategij? 6. Kaj so po tvojem mnenju pomanjkljivosti oz. slabosti bralnih učnih strategij? Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij 67 nakazuje na to, da so le maloštevilni avditiv- ni učni tipi. BUS pri učenju uporablja sko- raj dve tretjini dijakov testiranega razreda (64 %), kar je razveseljivo glede na načrtno vložen trud po popularizaciji teh strategij učenja v zadnjih dveh šolskih letih. Cilj uporabe bralnih učnih strategij je po mnenju dijakov njihov prispevek k boljšemu razumevanju in pomnjenju obravnavane te- matike (18 dijakov – 64 %) in zlasti bistven gradnik pri samostojnemu delu in učenju (20 dijakov – 71 %). Izkušnje dijakov z uporabo BUS pri ma- tematiki so različne – učno šibkejši dijaki so izpostavljali časovno potratnost omenjenih učnih strategij in potrebo po izdatni dodat- ni pomoči učitelja, samostojnejši in dobro organizirani dijaki pa so hvalili prispevek BUS k boljši strukturiranosti informacij. Kot primerne jih ocenjujejo zlasti za učenje družboslovnih predmetov, kot so zgodovina, geografija in sociologija (20 dijakov – 71 %), pri matematiki in naravoslovju pa se jim zdijo pomembne za povzemanje bistvenih informacij. Pri tem so najverjetneje pomislili na grafične organizatorje (pojmovne mape, zaporedje dogodkov, ribja kost, miselni vzo- rec), ki smo pri učnih urah največkrat upora- bljali za izdelavo povzetkov. Med prednostmi BUS dijaki navajajo pris- pevek k samostojnosti dijaka in primernost za poglobljen študij določene tematike, med pomanjkljivostmi pa neuporabnost pri vseh učnih predmetih in že omenjeno zahtevnost teh strategij v povezavi z dalj časa trajajočim potekom njihove priprave. Med drugimi slabostmi so dijaki navajali še nesmiselnost uporabe teh strategij pri pouku pred začet- kom 4. letnika in dolgočasnost, saj so njiho- vo uporabnost vezali le na njihovo primer- nost za samostojni študij določene vsebine. ε Sklep in predlogi za nadaljnje delo Načrtovanje in izvedba tematskega sklopa z vključevanjem BUS kot KKUU v pouk ma- tematike je smiselna obogatitev obstoječega načina učenja matematike, saj dijake navaja na samostojnost in lastno organizacijo pro- cesa učenja, kar sicer zahteva njihovo ne- nehno aktivnost in popolno zbranost, hkrati pa so tako pridobljene veščine dijakom nuj- no potrebne tudi po koncu srednješolskega izob raževanja in jih usposabljajo za samo- stojni študij. Med dijaki različnih spolov, starosti in sposobnosti, je pomembno, da učitelj osmi- šljeno vodi svoje aktivnosti in prepozna sposobnosti, spretnosti in interese pri po- sameznikih ter vsakega od njih z različnimi pristopi vodi do skupnega cilja. Bistvenega pomena za dosego zastavlje- nih ciljev je tudi dobro razvita sposobnost dijaka, da se zaveda svojih učnih spretnosti in sposobnosti, načinov učenja in zna opre- deliti svoja močna in šibka področja. Zato je prav, da dijake od 1. do 4. letnika sistematič- no navajamo na uporabo kognitivnih, meta- kognitivnih in motivacijskih strategij, bodisi z obravnavo vsaj enega tematskega sklopa letno pri posameznem predmetu bodisi z vključevanjem teh strategij pri posameznih urah določenega predmeta ali v obliki med- predmetnih povezav (timsko poučevanje, kurikularne povezave), ki pa bi si sledile po vnaprej zastavljenem načrtu (opredeljenem v LDN šole). Strokovni aktiv matematike na šoli, kjer poučujem, si je letos npr. zadal za cilj, da z bralnimi učnimi strategijami v 1. letniku gimnazije usvaja tematski sklop Geometrija v ravnini, v 2. letniku Potence in koreni, v 3. letniku Geometrijska telesa in v 68 4. Letniku Funkcije. Vsi štirje izbrani temat- ski sklopi omogočajo samostojno delo dija- kov, saj temeljijo predvsem na predznanju dijakov in hierarhični gradnji matematičnih pojmov skozi štiri leta srednješolskega izob- raževanja. Z uporabo različnih učnih strategij, ki jih bodo dijaki spoznali med srednješolskim izobraževanjem, bodo lahko izbrali sebi last- no strategijo, ki jim bo pomagala do učinko- vitega učenja, kar jim bo omogočalo samo- stojnost pri učenju in študiju v prihodnosti. Dolgoročno je pričakovati, da bi tako uspo- sobljeni posamezniki lažje in bolje dosegali svoje zastavljene učne cilje in jih tudi prese- gali, seveda pa bo praksa pokazala svoje. ζ Viri in literatura: 1. Pečjak, S., Gradišar, A. (2012). Bralne učne strategi- je. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. 2. http://portal.mss.edus.si/msswww/programi2008/ programi/media/pdf/un_gimnazija/un_matemati- ka_gimn.pdf (dostop: 17. 7. 2013) Obravnava potenc in korenov z vključevanjem bralnih učnih strategij