iz raziskav MIIJANA VEGNin I* Značilnosti uporabnikov socialnih storitev in socialne obravnave njihovih problemov Računalniško vodena evidenca oseb. ki so v letu 1991 iskale in dobile socialno pomoč na 19-ih centrih za socialno delo v Sloveniji, je po zasnovi preizkusni model informacijskega sistema socialnega varstva. Izvajalec tega projekta je Enota za socialno varstvo pri Inštitutu za varovanje zdravja. Temeljni namen te zbirke je bil zamenjava in poenostavitev ročne evidence ter sprotna dopolnitev podatkov, ki jih centri za socialno delo morajo dati drugim institucijam, ob tem pa bi seveda ista baza podatkov omogočala analitične obdelave na različnih ravneh. Izkazalo se je, da se je tako načrtovana zbirka bolj »obnesla« zunaj konkretnega časa, prostora in tudi drugih lastnosti, saj je skoraj neuporabna na centrih za socialno delo pri delu s konkretnimi strankami. Razlogi za tak izid so seveda v naravi dela s strankami, ki so v vlogi nosilcev problemov visoko individualizirane in praktično neponovljive. Temu ustrezna je tudi obravnava njihovih problemov na centrih za socialno delo in zdi se celo. da so te storitve tem bolj kakovostne, čim manj so standardizirane. Uporaba pozitivističnega načela, da vse. kar obstaja, obstaja v količinah, ki jih je v načelu mogoče meriti, sploh ni vprašljiva, če vemo, kaj meriti in s čim. Pomanjkanje empiričnega znanja o realnosti »socialnega primera«, predvsem njegove kvalifikacije in klasifikacije, in na drugi strani metcxiika njegove sanacije, vodita k slabim teoretičnim izhodiščem, ki so podlaga za prav tako slabo konstrukcijo inštrumentov za zajem podatkov. Podatki, za katere ne vemo natančno, kaj merijo, ne omogočajo dobrega empiričnega preverjanja teorije in krog je tako zaprt. Računalniška zbirka podatkov informacijskega sistema socialnega varstva se je v prvi fazi naslonila na že obstoječe klasifikacije socialnih primerov/problemov in storitev za njihovo sanacijo (to klasifikacijo uporablja tudi Zijvod za statistiko Slovenije). Kategorialni aparat centrov za socialno delo je v nomenklaturo stisk ali težav strank vnesel neko apriorno ponderacijo. Ti ponderji so starost osebe, zakonski status osebe, invalidnost osebe itd. Na tej podlagi se zdi. da so problemi, kot so npr. materialna ogroženost, nasilje, motnje v vedenju, tipično drugačni, če gre za mladoletnika ali če gre za odraslo osebo. Pripisovanje določene stopnje ogroženosti nekim skupinam po starosti ali celo drugih značilnostih' je v socialni dejavnosti vkoreninjena in zelo stereotipna. * Miljana Vcgnuti. dipl Mxnologinia. Inititut /jl varovanje /dravja K Slovenije. ' bna lakih vkupin. kt je a pnori -proMemahCna«. je ludi vkupina KMroa ra/vezanih vtar Vsebinska izhixliiia te analize, ki jo zdaj prvič omogoča več primerno organiziranih zapisov (pribl. 66.()()()) o socialni obravnavi socialnega primera,' so tale: - Na velikem vzorcu, ki je reprezentativen in ga sestavljajo stranke centrov za socialno delo. pt)imenujemo jih tudi uporabniki socialnih storitev, sklepamo o demografskih značilnostih te »rezidualne« (R. Titmuss) skupine prebivalstva. Bistveno vpraSanje pri tem je, ali so stranke centrov za socialno delo po kateri koli od splošnih značilnosti vnaprej prepoznavne. Metodološko se to vprašanje nanaša na testiranje sor;izmerij po posameznih lastnostih med celotno populacijo in vzorcem. Namen je ugotoviti, ali glede na starost, spol. nacionalnost, vrsto in številčnost družin ter obstoj duševne ali telesne prizadetosti lahko govorimo o »socialno rizičnih skupinah« prebivalstva, ki je implicitno in eksplicitno vseskozi prist)ten v socialni dejavnosti in njeni organizaciji. - Vzroki, ki privedejo prebivalce do tega, da se obrnejo na centre za socialno delo za pomoč pri reševanju težav ali stiske", so lahko njihove težave, tako kot st) jih zaznali sami. lahko pa so v socialno obravnavo »prišli« po ključu siKialnega nadzora na pobudo sodišč, policije, šole itd. Večina osebno izraženih težav strank centrov za s^Kialno delo se suče okrog materialnih potreb, ki se kažejo kot |X)trebc same zase. ali pa kot potrebe, ki se najpogosteje združujejo še z drugimi brezštevilnimi težavami. Primerjava deležev prebivalstva, za katerega so centri za socialno delo opravljali storitve, po letih Zbirka podatkov o socialnovarstvenih storitvah za leto 1991. ki vsebuje zapise 19-ih občinskih centrov za socialno delo. fizično »pokriva« potrebe dobre tretjine (34,5%) prebivalstva Slovenije. Večina statističnih ocen 7ja podatke po tem »\7.orcu« v relativnih številih ne bo pomembno odstopala od btxlocega celotnega zajema podatkov, seveda pa to ne velja za absolutna števila, ki so v posameznih postavkah evidence nujno potrebna. Odstotek prebivalstva, obravnavan na centrih za socialno delo v letu 1991. je v ptnprečju manjši od pričakovanega odstotka po trendu podatkov o MKialnovar-stveni dejavnosti, ki jih zbira Zavod za statistiko Slovenije (glej tabelo I). Po predlogi novega, računalniško vodenega registra je bilo vsaj ene iz programa socialnoskrbstvenih storitev, ki jih izvajajo centri za socialno delo, deležnih »samo« 5% prebivalstva. Seveda je interpretacija te številke močno pi»d vtisom že stereotipne predstave o naraščajoči(?) socialni stiski ljudi. Primerjava s podatki v SZ-1 (zbirko vodi Zavod za statistiko Slovenije) za leto 1986 kaže, da ima distribucija novega zajemanja po shemi informacijskega sistema socialnega varstva nekoliko homogenejšo strukturo v tem, s kolikšnim deležem prebivalstva se posamezni centri v svojih oličinah ukvarjajo, saj so razlike (standardni odkloni) med posameznimi centri za stKialno delo manjše in tudi videti realnejše kot pri predhodnem zajemu podatkov po obrazcih. Za leto 1986 na primer so bile razlike v obsegu prebivalstva, ki je dobilo socialno pomoč, med posameznimi centri za scKialno delo tudi 10- in večkratne. Npr. CSD Bežigrad, ki - SocuUfu obravnava jc araz za delo v vtronko. ki )c na ccnicr /a socialno delo prilnoletnosti). in prav tako velja tudi za stare nad 65 let, sorazmerno enako pogosto zastopana. Nobenega razloga za socialno obravnavo - pomoč torej ni starost sama pt) sebi v grobih raz.sežnostih, kot so mladi - odrasli - stari, le pri skupinah mlajših in starejših mladoletnikov so socialne obravnave razmeroma pogostejše. V povprečju namreč velja, da centri za socialno delo obravnavajo vsakega 35. prebivalca in že vsakega približno 20. mlajšega ali starejšega mladoletnika. Tabela 2: Posamezne skupine prebivalstva po njihovi relativni velikosti v celi populaciji in populaciji iskalcev socialne pomoči ODSTOTEK ODS TOTEK PREB. OBRAVNAV. PRE- PO STAR SKUPI BIVAI.STVA NAH PRED.tol.SKI OTROCI 4.80 8.43 UČENCI 9.00 13.15 MLAJŠI MLADOLETNIKI 4.20 1.49 STAREJSI MI.ADOLETNIKl 5.50 1,46 MLAlSl POLNOLETNIKI 5.10 5,74 OD 22 DO 64 LET 61.40 58.73 STAREJŠI OD 65 LET 10.00 11.00 100.00 100.00 Starostna, spolna in nacionalna struktura oseh, ki so bile deležne ene od socialnoskrbstvenih storitev Distribucija starosti uporabnikov socialnoskrbstvenih storitev je normalna in zelo podobna distribuciji celotne populacije Slovenije, kar mimogrede zopet potrjuje tezo, da sama starost ni značilnost »socialne ogroženosti«, zaradi katere bi v splošnem kdor koli bolj potreboval socialno pomoč kot drugi. ' Biza pudaikijv m(ormad|ikcp uucnia Okrog 107o podatkov o starosti uporabnikov je manjkajočih oziroma logično napačno izpolnjenih. Za uporabnike - enkratne stranke ki jih je skupaj v devetnajstih občinah kar 10.489. nimamo demografskih ptxlatkov. Grafični prikaz 1: Distribucija starosti prebivalcev, ki so jim centri za socialno delo dali socialno pomoč STA ROS I frckvenca sredina razreda 486 O _ 1621 7.5 - 3046 15.0 2982 22.5 3336 30.0 4167 37.5 1983 45.0 1405 52.5 966 60.0 822 67.5 543 75.0 722 82,5 181 90.0 1 + I + 1 + I + I + I O 1600 3200 4800 6400 8000 Povprečna starost oseb, ki so bile na centrih za stKialno delo obravnavane, je 34 let, najpogoslej.ša starost (modus) pa 18 let. Iz vrste prikazanih podatkov torej ni mogoče ugotoviti, da bi bila katera koli starostna skupina prebivalstva bolj socialno ogrožena kot druga. Vsebinska narava predmetov obravnave na centrih za socialno delo pa določa, da k tej obravnavi bolj težijo mladi kot stari. To pa je možno razlagati tudi z vrsto drugih vzrokov, ki so verjetno bolj v večji dinamiki življenja mladih (spreminjanje vlog in statusov). Seveda pa po drugi strani prav nestabilnost in menjavanje položaja pomenita večje tveganje za socialno ogroženost. Ob upoštevanju manjkajočih podatkov za spol strank centrov za socialno delo je bilo obravnavanih 45.3% moških in 51.8% žensk. Kar zadeva vloge, v katerih stranke nastopajo, je zanimivo, da moški nastopajo v vlogi očetov bistveno redkeje kot ženske v vlogi mater. Vsaka tretja ženska oseba je mati. medtem ko je oče šele vsak šesti moški, iz česar lahko z manjšo poenostavitvijo problema sklepamo, da so matere splošni referenčni domet socialne službe, ne glede na to ali so prišle na lastno pobudo ali so bile klicane. Malenkost manj kot mater je med osebami, ki so bile vsaj enkrat v letu 1991 obravnavane. otrok. Kot je razvidno iz zapisov obravnav, v katerih je v obravnavi več oseb hkrati, so očetje najpogostejši udeleženci t. i. relacijskih obravnav (44.3%), in sicer v odnosih z materjo. Tabela 3: Vrste socialne pomoči, kadar je v socialni obravnavi samo ena stranka in kadar sta v obravnavi vsaj dve stranki sočasno VRSTA OSEBNE POMOCi ODNOSI ENA STRANKA % % Informativni razgovor 22.8 30.5 Diagnostični razgovor 7.3 7.3 Svetovalni razgovor 30.0 22.5 Svetovanje 13.0 6.2 Psihoterapija 0.1 0.1 Pomoč pri drug. pravicah 13.3 13.1 Skoraj vsak drugi oče. ki je bil obravnavan, je nastopal v dialogu z drugo osebo v družini. najpogi>steje je bila to mati. Matere pa so bile obravnavane največkrat v odnosih z otroki. Ti odnosi imajo seveda zvezo tudi z vsebino obravnavane problematike. V računalniških zapisih je t. i. relacijskih obravnav, v katerih sodelujeta vsaj dve osebi - verjetno v isti zadevi sočasno - 16,28%. Da je ta interpretacija najbrž pravilna, v prid temu smi.sclno govorijo tudi ustrezne oblike osebne pomoči. Ob relacijskih obravnavah so namreč pogostejši svetovalni razgovori in svetovanje kot oblike osebne pomoči. Večina oseb, ki so dobile socialno pomoč, je slovenske narodnosti (71,8%), med osebami drugih narcnlnosti je komaj nekoliko »večja« skupina Muslimanov - 4,6%. SievUo. vrste in oblike družin Tudi v tem delu za analizo nimamo podatkov o tistih strankah, ki so bile označene kot »enkratne stranke«, torej se interpretacija nanaša na 24.635 oseb, ki so prejele najmanj eno obliko socialne pomoči iz programa socialnega skrbstva. Kot je iz predh(xlnega že znano, je lahko v isti družini več oseb. ki so dobile socialno pomoč. Z nekoliko neprecizno tehniko, vendar druge možnosti obstoječi podatki ne ponujajo, smo preračunali, koliko različnih družin je bilo v neposredni ali posredni obravnavi na centrih za so ura/ la obbravnavo 12.^4 624 2746 4604 8.4 19996 36.6 5509 10.1 29068 53.3 54591 100 Prikazani podatki zelo zgovorno pričajo o tem. da ljudje samoiniciativno prihajajo na centre za socialno delo zlasti zato. da bi jim ta omogočil, da hi uredili svoje materialne težave, pa tudi da bi jim pomagal urejali probleme starševstva, čeprav se zdi, vendar to na tej ravni podatkov ni mogoče dokazati, da so obravnave izraženih problemov starševstva šele posledica tistih problemov v zvezi Z odraščanjem otrok, ki so jih najprej praviloma registrirale inštitucije. Med institucijami, ki zelo budno spremljajo otroke, seveda sodijo Sola, sodiSče in policija. Nenormalno vedenje oziroma celo nelegitimno ravnanje posameznika sta najpogostejša povzročitelja tuje pobude za obravnavo, in to je tudi najpogostejša oblika začetka obravnav neke stranke.» Tudi pri tem sklopu se postavlja vpraSanje, v kolikšnem deležu so tudi obravnave »na lastno pobudo« šele sekundarne, torej so se zgodile šele po tem, ko je stranko nekoč prej v obravnavo poklical center na tujo pobudo. Problemi Vsaka različna evidenčna enota (družina) je imela v preteklem letu povprečno več kot štiri obravnave. Najpogostejše so bile obravnave materialnih težav družine in posameznika. Obravnav s kar tremi različnimi povodi je bilo 6.4%, obravnav z dvema različnima povodoma pa 15,9%. ' Ob icm na) ipomnimo na zanimivn podobno» » ramenu med obravnavami dulcvno in lelculo-pnndelih oseh. Ofilno )e. da okolica teije prenala du^no prizadelo«! in nenormalno snlenie kol materiahlo ali telesno prizadetost Ti primeri so vsekakor po||iM1e)e problem, ki na| ga reStlje inititucija, in ne prthaiajo od nosilcev lastnosti ah proNemov Zelo podobno sliko je mogoče zaznan lodi v pred nekaf len nareKiu analizi spisov, ko smo ugotovili, da )e bil večkrat izražen problem dutestllh bolezni pn ženskah, ki v populaci|i sicer niso toliko pogoslejte kot pn moikih, vendar okolica tcž|c prciSKU žensko ncpnticvnost kot moiko Materialne težave družine in odraslega posameznika so sicer povod obravnave, ki je najpogosteje sam in edini problem neke družine, je pa hkrati tudi problem, ki se zelo rad povezuje Se z drugimi, najpogosteje korelira s psiho-socialnimi težavami odraslega posameznika. Težave v vlogi starSevstva in težave v vlogi partnerstva so prav tako povod, ki pogosto nastopajo skupaj. Skoraj vse stranke (1192 od 1256) s težavami v vlogi partnerstva, ki so bile obravnavane sočasno še zaradi drugega pt)voda, so bile obravnavane prav zaradi težav v vlogi starševstva. Težave pri odraščanju in psihosocialne težave odraslega posameznika so kot povod obravnav značilne po tem, da se obravnavajo v različnih inačicah tega problema, med katerimi so najpogostejše kombinacije - kaznivo dejanje in težave v družini mladostnika ter osebnostne težave in težje ali kronično bolna oseba. Okrog 4% obravnav zadeva alkohol, kar je relativno mnogo manj od deleža alkoholikov v populaciji. Ce primerjamo to oceno z drugimi dostopnimi podatki, kaže. da je alkoholizem mnogo bolj medicinski kot socialni problem. Povod obravnave trpinčen otrok je v številnih razmerjih med povodi prav tako eden najredkejših problemov. V distribuciji vseh problemov je po številu komaj opazen, saj gre za 287 primerov obravnav, po teži tega pojava pa velja, da bi bil tudi en primer trpinčenega otroka že preveč. Obravnave s tem povodom so bile najpogostejše na Centru Ljubljana Moste-Polje. Najpogostejši pobudnik poleg centrov je .šola, najpogostejši način sodelovanja je sicer individualno delo, na drugem mestu pa je sodelovanje s šolo. Vsega skupaj je bilo izvedenih devet ukrepov; med njimi trije ukrepi odvzema otroka in trije otroci so šli v rejništvo. Druge sestavine tega pojava, ki bi bile analitično zanimive, pa v tej organizaciji in strukturi podatkov žal niso dostopne. Na drugem mestu po številu povodov za obravnavo, torej za materialnimi težavami strank, so že kazniva dejanja in na tretjem razvezni postopki. Oba ta večja povoda sta po zakonu določena za obravnavanje na centrih in sta zato pretežno določena s tujo, institucionalno pobudo. Značilnost zapisov o stKialni obravnavi strank je, da jih skoraj 90 odstotkov dobi osebno pomoč, ki se najpogosteje daje v obliki informativnega razgovora. vsaka tretja oblika osebne pomoči pa je svetovalni razgovor. Tabela 6: Vrste pomoči glede na različne povode socialnih obravnav POVODI Informa- Diagno- Svetoval- Svetova- Pomoč OBRAVNAV tivni r. stični r. ni r. nje pri dru- gih p. Težave v vlogi 2138 277 2992 1057 838 7312 starševstva 29,2 3.8 40.9 14.5 11.5 16.6 Težave v vlogi 391 130 1101 342 158 2123 partnerstva 18.4 6.1 51.9 16.1 7,4 4.8 Prikrajšanje otrok 669 116 639 258 425 2107 31.8 5.5 30.3 12.2 20.2 4.8 Težave 1881 1280 1844 1046 635 6697 v odraščanju 28.1 19.1 27.5 15,6 9.5 15.2 415 Tcohia m piak«. Ici 30. 4t 5-6. t.|uM|aiu IW3 POVODI Informa- Diagno- Svetoval- Svetova- Pomoč OBRAVNAV tivni r. stični r. ni r. nje pri dru- gih p. Moten razvoj 433 284 243 200 260 1420 30,.'! 20.0 17,1 14.1 18,3 3.2 Invalidnost otrok 209 46 43 21 97 416 50.2 11.1 10.3 5.0 23.3 0.9 Psihosocialne 2559 528 1904 706 1247 6948 težave odraslega 36.« 7.6 27.4 10.2 17.9 15.7 Invalidnost odraslih 671 99 201 57 621 1650 40,7 6.0 12.2 3.5 37.6 3,7 Materialne težave 5478 900 3210 1.30 2193 11912 družine in 46,1 7.6 26.9 1,1 18.4 27,0 posameznika Drugi povodi 1415 320 867 221 737 3560 39.7 9.0 24.4 6.2 20,7 8,1 15845 3980 13044 4038 7211 44145 35.9 9,0 29.5 9.1 16.3 100,0 • Iz tabele je izpuščena oblika osebne pomoči psihoterapija, ki jc bila dana 27-kral, vendar je pri skupnih p^alkih upoštevana. Tabela po izračunu kaže, da obstajajo statistično pomembne zveze med določenimi povodi in določenimi oblikami metod osebne pomoči. Informativni razgovor je praviloma pri povodih materialne težave, invalidnosti odraslih in njihovih psihosocialnih težavah ter nespecifičnih drugih povodih. Svetovalni razgovor pa je oblika pomoči za težave v vlogi partnerstva in starševstva. Socialna sanacija problemov strank Kot smo že omenili, jc bila vsaka četrta stranka obravnavana zaradi materialnih težav, ki so najpogostejši problem strank. Materialno pomoč je dejansko dobilo 19,3 odstotka strank, torej ne vse, ki so potrebo izrazile, med njimi so tudi stranke, za katere materialna težava ni bila registrirana; največkrat stranke iz sklopa povodov psihosocialne težave odraslih. Poleg osebne pomoči v različnih oblikah, ki je sicer najpogostejša oblika pomoči, so stranke deležne tudi varstva privacqf m so n».«aialc na podlagi raziskav v Angliji, ki jih )c vodU Keiih Joicph (zaitiki I »72), Tabela 8: Skupni prikaz dejavnosti centrov za socialno delo z vidika uporabnikov njihovih storitev - 90% strank je dobilo osebno pomoč, od katere so bili najpogostejši informativni razgovori - 19,3% strank je dobilo materialno pomoč - 17,7% strank jc bilo deležnih ene od oblik varstva po zakonu* - 7.9% strank je dobilo enega od ukrepov po zakonu o zakonski zvezi in družinskih razmerjih - 3.2% strank je bilo nameščenih v ustanove socialnega varstva Po predpostavki, da stranke niso dobile več kot ene »dokumentirane« storitve, torej ali materialno pomoč, ali varstvo po zakonu, ali ukrep, ali namestitev, je to skupaj 48.1% strank, za katere je bila storitev opravljena verjetno bolj ali manj poleg osebne pomoči. Več kot polovica strank centrov za socialno delo torej pride samo po osebno pomoč (ali pa jo dobi) v eni od predvidenih oblik. Končno in ker znotraj tega neopredeljenega sklopa osebne pomoči strankam ni možna nobena podatkovna manipulacija o kakovosti njenega učinka, lahko sklepamo, da je razmerje med osebno pomočjo in institucionalnimi ukrepi dobro. Oblike vantva po zakonu so iclc: opravljen svetovalni razgovor ob razvezi, urejanje prehsnine. urejanje stikov, tiogovor o varstvu ut vzgoji otrok, rojenih v zunajzakonski skupnosti. preJlog za zaupanje otroka enemu od siartev. priznanje očetovstva, dogovor o prispevku zavezancev, priznanje statusa invalidni osebi, napotitev na usposabljanje, vaistsn odraslega v drugi dniiini. pomoč obsojenemu med in po presujanju kazni.