Urbani izziv, posebna izdaja, 2015 165Predstavitve in informacije Gaja TRBIŽAN TURaS (ang. Transitioning towards urban resilience and sustainability) – Prehod k odpornosti urbanega prostora in trajnostnemu razvoju mest Časovni okvir projekta: 1. 10. 2011–1. 10. 2016 (60 mesecev) Financiranje projekta Projekt TURaS je v 75 % sofinanciran iz 7. Okvirnega programa Evropske skupnosti za raziskave, tehnološki razvoj in predstavitvene dejavnosti v skladu s sporazumom o dodelitvi sredstev št. 282834. Izhodišča projekta Trenutno več kot polovica svetovnega prebivalstva živi v mestih in urbanih območjih. Veliko mest je občutljivih za podnebne spremembe in druge okolj- ske vplive, družbeno-ekonomski trendi pa še povečujejo morebitne negativne vplive teh sprememb. Ocenjuje se, da bosta zaradi dviga morske gladine in podnebnih sprememb do polovice tega stoletja ogroženi več kot dve tretjini vseh velikih svetovnih mest, pri čemer bo na milijone ljudi izpostavljeno nevar- nostim poplav, cunamijev in neurij. Po drugi strani so mesta vse bolj ogrožena zaradi globalnega segrevanja in učinka urbanega  toplotnega otoka  (ang. heat island effect), ki vodi do nesorazmerno višjih temperatur v urbanih okoljih. V številnih svetovnih mestih vodi pregre- vanje do zniževanja kakovosti zraka in težav z oskrbo z energijo. Glavni vzrok mnogih težav je netrajnostni urbani razvoj, ki povzroča spremenjena raz- merja med vrstami rabe zemljišč; zman- jševanje kmetijskih in gozdnih površin ter naravnih območij, širjenje razprše- ne urbane poselitve, ustvarjanje velikih prometnih koridorjev ipd. Ob neneh- nem naraščanju mestnega prebivalstva, širjenju suburbanizacije, soočanju s podnebnimi spremembami in vse bolj omejenimi naravnimi viri se na global- ni ravni iščejo nove praktične rešitve za razvoj trajnostnega in odpornejšega urbanega prostora. Pri tem ima ključno vlogo sodelovanje vseh déležnikov. Podobni trendi se kažejo tudi v sloven- skem prostoru, predvsem glede proble- matike razpršene primestne gradnje, ki je potekala brez celovitega urbanistične- ga načrtovanja in urejanja, kar je prived- lo do težav, s katerimi se soočamo da- nes: velika poraba kmetijskih zemljišč, poplavna ogroženost na območjih po- selitve, draga in neracionalna komunal- na oprema, višji stroški javnih storitev, predvsem javnega prevoza, naraščajoča dnevna mobilnost in z njo povezano ob- remenjevanje okolja ter izguba krajinske identitete. Našteti procesi, težave in iz- zivi, ki se ob upoštevanju prihajajočih podnebnih sprememb še poglabljajo, so prepoznani tudi na ravni Ljubljanske ur- bane regije (LUR), zato se je Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane re- gije  (RRA LUR) kot zastopnica lokal- nih skupnosti osrednjeslovenske regije skupaj z raziskovalno skupino znotraj Univerze v Ljubljani, Fakultete za grad- beništvo in geodezijo  (UL FGG), pri- Slika 1: Dimenzije urbane odpornosti (arhiv projekta TURaS) Urbani izziv, posebna izdaja, 2015 166 Predstavitve in informacije družila evropski pobudi TURaS  (ang. Transitioning towards urban resilience and sustainability), ki povezuje lokalne oblasti, skupnosti, podjetja in razisko- valce, da bi se oblikovale nove praktične rešitve za bolj trajnostni in odpornejši urbani prostor. Projekt TURaS se izvaja v sklopu 7. Okvirnega programa (v nadaljevanju: 7.  OP), ki je glavno orodje Evropske unije za �nanciranje raziskav v Evro- pi in  je usmerjen v velike sodelovalne raziskovalne projekte, v okviru katerih se zbira kritična masa vrhunskih stro- kovnjakov in raziskovalcev. Projektni konzorcij sestavlja 28  priznanih evrop- skih partnerjev, predstavnikov lokalnih oblasti, akademskih raziskovalnih inšti- tucij in podjetij, ki združujejo praktične izkušnje evropskih mest in regij ter ino- vativna znanja, metodologije in orodja za prilagajanje in blaženje podnebnih sprememb. Namen, cilji in vsebina projekta Projekt TURaS se osredotoča na mesta in urbana območja. Z namenom razis- kati, razviti, preizkusiti in razširiti raz- lične strategije prehoda evropskih mest in njihovih zaledij k večji trajnostni odpornosti  (ang. resilience) urbanega prostora združuje lokalne skupnosti, raziskovalne ustanove in gospodarska podjetja. Znanstveni in tehnični cilji projekta TURaS so neposredno po- vezani s tematskim področjem 7.  OP »Trajnostna in odporna zelena mesta«. Ključni izzivi projekta so prilagajanje in blaženje podnebnih sprememb, poman- jkanje naravnih virov, nenadzorovana rast urbanih območij, zelena infrastruk- tura, lokalna samooskrbna ekonomija in vključevanje lokalnih skupnosti na pod- ročjih, kot sta začasna raba degradiranih in podizkoriščenih območij. Za doseganje čim večjega učinka je projekt TURaS razvil inovativen pri- stop medinstitucionalnega sodelovan- ja  (ang. twinning), ki povezuje lokalne oblasti z malimi in srednje velikimi podjetji  (MSP) ter akademskimi razis- kovalnimi ustanovami, kar zagotavlja, da se pomembna raziskovalna dognanja realizirajo v resnične spremembe že med trajanjem projekta. V projekt TURaS je vključenih 11 evropskih mest in regij, ki s pilotnimi študijami usmerjajo raziska- ve in razvoj v smeri trajnostnih izzivov, s katerimi se soočajo. Pri pilotnih aktiv- nostih jih podpira 9  vodilnih akadem- skih raziskovalnih ustanov in 8  MSP, ki skupaj iščejo nove vizije, prostorske scenarije, strategije izvedljivosti (ang. fe- asibility strategy) in druga usmeritvena orodja, ki bodo pripomogla k reševanju zastavljenih izzivov. Izsledki pilotnih študij posameznih ur- banih območij se bodo med seboj pri- merjali, na podlagi česar bo oblikovan nabor skupnih strategij in orodij za sou- porabo v drugih evropskih mestih. Ne nazadnje bo projekt mestnim skupnos- tim, načrtovalcem in upravljavcem pri- kazal, kako se lahko ob sočasnih priza- devanjih za prehod k bolj trajnostnemu življenju v mestih oblikujejo in izvajajo tranzicijske strategije. Vsebina posameznih sklopov projekta Delo je razdeljeno na več vsebinskih sk- lopov, tako imenovanih delovnih pake- tov, od katerih se vsak ukvarja z določe- no tematiko oziroma podobnimi izzivi: • DP1: Informacijska podporna in- frastruktura za večjo urbano od- pornost • DP2: Javna in zasebna zelena in- frastruktura • DP3: Kreativna urbana regenera- cija in prostorsko načrtovanje • DP4: Prostorsko načrtovanje mest, infrastrukture in sistemov, bolj odpornih in odzivnih na pod- nebne spremembe • DP5: Omejevanje razpršene po- zidave • DP6: Lokalna samooskrbna eko- nomija. V končnem sklopu projekta se bodo rezultati posameznih vsebinskih pa- ketov združili in nadgradili v celostne tranzicijske strategije  (ang. Integrated transition strategies), metodologijo, ki bo podpirala druga nepartnerska mesta pri pripravi njihove strategije prehoda k večji trajnosti in odpornosti urbanega prostora. Najpomembnejši rezultati projekta RRA  LUR in UL  FGG se aktivno uk- varjata s tematiko trajnostnega načrto- vanja mest, infrastrukture in sistemov, ki bi bili odpornejši na podnebne spre- membe; natančneje s prilagajanjem na Slika 2: Shema delovanja regionalnega GIS-portala (arhiv projekta TURaS) Urbani izziv, posebna izdaja, 2015 167Predstavitve in informacije poplavno ogroženost in trajnostno pro- metno infrastrukturo. Da bi se združile številne že obstoječe izolirane rešitve v dolgoročno trajnostno vizijo celotne re- gije, se izvaja pilotni projekt – regionalni spletni geografsko informacijski  (GIS) portal, ki z gra�čnimi in opisnimi in- formacijami pokriva ti tematski ravni. Regionalni GIS-portal tehnično razvija Prometnotehnični inštitut UL  FGG, vsebinsko pa ga nadgrajuje RRA LUR. Portal bo uporabno orodje za odloče- valce, upravljavce, interesne skupine in tudi širšo javnost, saj bo na enem mestu združil zdaj razpršene parcialne podatke, omogočil sodelovanje javnosti v obliki pobud in pripomb ter beleženje in lažje razvrščanje pridobljenih podat- kov. Sama struktura platforme omogoča širjenje in nadaljnji razvoj z dodajanjem novih podatkovnih slojev in vključevan- jem novih funkcij  (na primer zbiranje mnenj občanov in drugih déležnikov o načrtovani spremembi ali različicah predlaganega posega, razgrnitev predlo- ga prostorskega akta z možnostjo elek- tronskega zbiranja pripomb in pobud ipd.). V agenciji upamo, da bo ob kon- cu projekta regionalna GIS-platforma zaživela in se razvijala še naprej kot neke vrste »živi načrt«, orodje in osnova za interaktivno prostorsko načrtovanje, ki usklajuje zainteresirane akterje ter omo- goča njihovo sodelovanje pri izdelavi strategij, politik in načrtov. Partnerji v projektu Partnerji v projektu TURaS prihajajo iz vse Evrope: iz Bruslja, Dublina, Londo- na, Rima, So�je, Ljubljane, Nottingha- ma, Seville, Rotterdama, Stuttgarta in Aalborga. Lokalne partnerje pri pro- jektu predstavlja 11  lokalnih oblasti ali razvojnih agencij, pri njihovem delu pa jih podpira 9 akademskih raziskovalnih ustanov in 8  MSP. Slovenska partner- ja pri projektu sta Regionalna razvoja agencija Ljubljanske urbane regije in Univerza v Ljubljani, Fakulteta za grad- beništvo in geodezijo. Gaja Trbižan, univ. dipl. inž. kraj. arh Regionalna razvojna agencija Ljubljanske urbane regije E-pošta: gaja.trbizan@ljubljana.si