Katollšk cerkven list. Tečaj XII. V Ljubljani 4. vel. serpana 1859. List 10. Prikazni in rnzaiienfa presr. JMarife Derive. (M časov apostcljnov pa do današnjih dni se je nebeška Kraljica brez števila krati prikazala in razodela ubogim popotnikarn skoz solzno dolino, jiiu je moč dajala, upanje budila, solze utirala, jih k sveti zanesljivosti, stanovitnosti. ljubezni iu sleherni čednosti vnčmala. Velikrat se sliši iu bere od tacih razodetij, ali bolj natank nauk od njih se le malokje sliši. Ni davno, kar je piišlo na svitlo imenitno delo od nar iiuenituišib in zaucsljivših prikaziu in razodetij Matije l)e\iee začenši ud njeniga ra/.odenja sv. apostcljuu .fakopu staršimu pa do naj poslednjih današnjih časov (Krschcinungen uud Ofleiibarungeu der allerseligsten Jungfrau Maria votu llegiiuie des Christciithuuis bis /u un-seien Tagen: nach d. fraue. v. Paul Sausseret, Khren-douihen \on Troves. deutsch hcrausgegeb. v. .los. Chovva-netz, 2 IMc. .Schaflhauseu is;>s). V predgovoru tega dela je precej obširna obravnava od prikaziu in razodevanj Marije Device sploh, po kteri naj tudi bravcam našiga ccr-kveniga lista kratek poduk podamo. Taki poduk pa. se ve de. je le za verne, in ne za nejeverni k e. Ta opomba je tolikanj bolj potrebna, ker se najde celo med bolj priprostinii kak prederzneš iu širo-koustucz. ki dvomljivo rad pogodernja tudi še zoper pridige, kterih zapopadek se njegovim ušesam in njegovimu z greham zablateuiiiiu sercu ne prileze. rK! kdo neki ve. kako je t a iii k e j. sej ni bilo še nobeni ga nazaj, de bi u a iii povedat'" Ze marsikterikrat je kdo s temi besedami zoper slišano pridigo rogovilil. iu prav čudno je. kar je v bukvah modrosti v 2. pogl. pisano, de so neverni ljudje že v starim testamentu ravno ta brezbožni opore k imeli, čes: ..Se nikogar ni bilo nazaj z onkraj groba; kadar u iii e r I j i v i g a grob s p r e j m e. je za vselej zanj obdelano, i n še nikogar ni bilo, d e bi bil n a z n a n i I, kaj s e v u n i h k r a j i h g o d i. v ktere vsaki gre iu nikogar i/, njih nazaj ni.** (Sap. Cap. 2.) To je znamnje. de je naš dušni sovražnik dobro zapisal tiste besede in izreke, s kterimi si je svoje dni nar več služabnikov pridobil, de jih ne pozabi, in jih še zmiraj na ušesa iu v serce šepta tistim, ki ga poslušajo. Sej najdemo, de tudi sploh sovražniki resnice iu lepiga življenja navadne izbrušenc ugovore in kratke iažnjivc stavke na jeziku imajo, ktere pri vsaki priložnosti resnici v oči bersuejo. iu dc tudi v hudobii ni nič noviga pod solncam, ampak sc Ic staro ponavlja, kar ima spačeui svet in hudoba v svoji stari krami. Taki ljudje, kaj pa dc. najdejo še toliko bolj tudi zoper vsaktere razodenja in prikazni dosti oporekanja in ugovorov. Drugi sicer s sveto katoliško Cerkcvjo terdno verujejo, de za tem časnim življenjem nasleduje večno, ki bo tirečno za dobre, nesrečno za hudobne; menijo pa vender, de je med teui in prihodnjim življenjem neprestopljiva stena Ti in uni naj premislijo, kar piše učeni spisavec bukev od Marije Device, ki se rdrcifache krone** imenujejo. Leta pripoveduje več prečudnih dogodb. prikazin iu razodetij Marije Device, iu potem nekako tako le iiadaljcva: „Zdi se mi. de mai-ikteiiga naših prebrisanih posvetnih otrok slisim, tle se čez vse posmehuje, kar sim lavno rekel. ... Dd tih tih tenkih glav se tudi pač druziga ne da misliti, ker oni vso svojo bistroumnost v to stavijo, di ne verujejo, kar se njih očem vidno ne pokaže. K » jih človek sliši govoiiti. I»i menil, de s>> nakarili ljuhimu Bogu postave dajati in njegove milosti prikrajševati: iu ker so oni pae deleč od take zaupljivosti, hočejo sami -ebe preslepili. de v skazovanji čednosti ni nič holjsjga razun kai so sami nad seboj skusili iu sami v djauji skazovali V tem [iu je po moji misli ravno toliko nevednosti kolikor domišljije. Zakaj po eni strani je znamnje velike prevzetnosti. se le samiga sebe za pametniga imeti in meniti, dc sc je (oliko modrih mož motilo, ki so uuc "udeže preiskovali. bogoučenc obsoditi, desiravno sam morebiti ne besedice od hogouka ne razume, določila v rečeh delali, od kterih nima nikakoršniga znanja in še manj -kusiijc: za-stran /.notranjih (duhovnih) reči soditi, kakor se kje travnik ali ven presojuje. iu sploh nad vsim dvomiti, kar se cnaciga v življenji -vetnikov najde. Po drugi strani pa jc znamnje majhiiiga uma. ako sj doinisljujc. de ll<»g ne zamore sploh več storiti, kakor listo, kar navadnim ali vsakdanjim dušam skaže. ali de ui nikakor-nih druzih dobrot za tiste, ki Njega i/, vsiga serca ljubijo in zanj velike reci terpe ali delajo, meni tistih dobrot, ki jih vsim ljudem skazuje, kteri so že s tem zadovoljni, dc hudobni niso kdor koli tako sodi. si dela vse premajhiu zapopadek od dobrote Možje, in kratko iu malo ne pozna neskončne glo-bočine milosti lložje. ktera a uni napčuo sodijo, in de li-tim. ki -e v Njem vesele, je malo mar. če jim to cuaki modroiiki poterdijo ali ne; nasproti pa govore z nevesto: rrMeni saoiil mu i mojo skrivnost, meni saiiii(mu) mojo skriv nost !***• (Iz. 24, Iti.) .le pa na tem ležeče, dc ti duhovi iu terdoverci boljši misel dobe od Boga iu od tistih, kteic Bog hoče počastiti. — zlasti zato. zakaj ako se tako tcrdovenio vedejo, oni postavo milosti kratijo, — ker ali ne verujejo, kar -c uči od govorjenja Boga z Abiahamam. Mozesam in druziini. ali pa se morajo v to podati, de je llog pozneje svojo roko umaknil in svojo dobrotnost v tesnil, česar pa noben pravi sin katoliške Cerkve nikoli ne bo dopustil. Iz lega ne mislim sklepa izpeljevati, dc naj sc vse verjame in vse sprejme. Dobro vem, de Modri tistimu lahkomiselnost očita, ki pre- lahko viruje (Non omiit vcrho credas: ne verovaj vsaki besedi. Kccli. l'J). in de sv. Janez uči, naj duhove poskušamo, de spoznamo, če od Boga prihajajo (Jan. 1, 4). Rečem pa nar poprej, de to ne gre. komur si bodi; zakaj ako se v reči /.najdeni sodniki pokličejo, de prepir zavolj polja ali vinograda razločijo; ako si kdo nc upa usnja si nakupovali, de bi čevljarja seboj ne vzel; ako se ljudje pri naj navadniših opravilih zaneso na može, ki so izurjeni v tistim delu: ali v tako imenitni in pretezavni reči bi smela pa tako razberzdana vc-tna prostost gospodariti? Drugič terdim. kadar so enake reci zredama poterjene. de je nar varniši. se ne dalje ustavljali; sej je tudi nekdaj Zveličal* svojiga \rcniga Očeta hvalil, dc jc enake skrivnosti modrim tega sveta skril, malim pa — to je. ponižnim iu pri-p ros t i m — jih j- razodel.44 Poslednjic ni vprašanje, če je mogoče, de so razo-denja. ali ni mogoče? Zakaj ko bi nc bilo mogoče, bi jih pa ne bilo. Prikazni in razodciija so bile ob vsih časih keršanske zgodovine, od pervih dni katoliške Cerkve pa do ca-a. v kterim mi živimo; k temu imamo spričevanja in pristne dokaze naj svelejšib in nar bolj razsvilljeuih mož. ki s«» priseže iti sovražniki vsake goljufije in slepila. To dokazujem zapisniki naj imenitniših in naj vestniših zbirališ; veci del njih je bilo silo natanko, prcojstro in globoko preiskovanih. Veliko število jih je od visoke nezmotljive ve-Ijave sv. Ceikve polerjeiiih. zoper ktere ui več ugovora, in ga ne sme biti. De ludi v ti reci ui brez goljufije, jc gotovo. Hrepenet . - c ponašati s ceznatorniiui darovi jc marsiktero iiečiin« ruo dušo / »peljalo, de se je mislila v zavezi biti z a; gel in druziiui izvoljenimi, iu potem razglascvati. de je vidila skrite in diugim umerl)ivim zakrite reči. kakoršne Bog I- redkokiat na zemlji razodeva in jih navadno le svojim po-ebiiim prijatlam prihranuje za njih izverstno čednost in svetost Tode ravno lažnjivc prikazni in lažnjive razodeval ja pričajo, de so tudi resnične prikazni iu razodciija. kakoi ponarejeni denar kaze. dc mora tudi pravi na svetu biti. kakor zmota priča, de mora tudi resnica biti. in icma svedot i, de tudi svitloba biva. ^veta Cerkev ni nikoli vsih enacih reči lahkoverno sprejela za resnične; vselej iu povsod so bile enake dogodil- od sodnikov preiskovane; vsaki čas so vedili. dc lake pripovedovane zaveze z duhovnim svctain utegnejo biti tudi slepilue. ler /.najdenje listih, ki se z njimi hvalijo, golju-fije angela icmote, /.hlode zbeganih možgan. igre in do-zdeve bolne domišljije, ali pa nasledki iz oslabeuja duhovnih iiioci in t« lesniga življenja. Od nekdaj so dobro vedili. dc prevzetnost in hinavšina se pod vsaktere podobe skriva, dc -e angel teme ludi sem ter tje v podobi angela luči prikazuje, de bi celo izvoljene preslepil in zapeljal, ko bi Jiog 11 ipuslil. Od iickdai so dobro vedili. de čisto natorne sanje niegtie imeti kdo za razodeiijc Božje in prikazin. in zblode zmešane glave za govorjenje iu povelja iz nebes. Torej je bila vselej v tacih rečeh ojstra sodba, koliko •a« iii leči je Inlo zavcžciiih in so bile zaznaintijane kakor •a/.. zmota, slepilo, goljufija. Nc nevernimi!, prekliiiovavnimu modrijaiislvu Vollčr-jevc sole. temveč kersaiiskimu bogoslovju se nam je zahvalili za naslednje premišljevanji:: „l.e z nar veci zderž-Ijiviisij.i in le z naj nc/.au| Ijiv.si previdnostjo; Ic po počasni, previdni in obširni preiskavi. Ic po zrelim prevdarjauji in n ziiiiii natančnim po/vcdovanji se minejo posamezne razodciija sprejeli, kako potrebno de je to. se prepričamo, ako pomislimo, kako de se je nad stirkrat dogodilo, de seje k osle pen ju duš padli angel spremenil v angela luči. iu de ir pod videzam m heskiga razodciija domišlii dajal zapeljive slepila in prazne sanjarije. Tode od druge strani se ludi ne -me iicspieinišljcno in že naprej vsako razodeiijc zavreči. \li šc i nkiat rečem, sprejeti se sme le po zvesti preiskavi, iu sicer ue le samo razodetih reči, ampak tudi oseb, kte- rim so bile razodete. Verh tega se mora t odi preiskovati, če te razodevanja niso nasproti misli sv. pisma, veri svete Ceikve in splošnim mislim bogoslovov." (C. de Veg. The-olog. marian. nuni. 381.) Take reči pa imajo vikši in znajdeni možje preiskovati, in drugim kristjanam je potem lahka reč, se namreč tega deržati. kar je po vere vrednih možeh ali oblastih po-terjeno, sprejeto, spričano. In desiravno vse enake razode-nja in prikazni sploh niso enake tistim resnicam sv. vere, ktere jc človek dolžan pod težkim greham verovati, ker sv. Cerkev jih ni med take povzdignila; so vender za ver-niga katoličana silno vesele in tolaživne, in prav pripravne, češenje, ljubezen in zaupnost do visoke Božje Matere v sercih buditi in poživljati: one duha s svetimi občutki, z Božjim straham iu pobožuostjo napolnujejo. One nam živo ohranijo vero v občestvo svetnikov, ker iz njih vidimo, de je zares zmiraj občenjc med živimi in mertvimi, med temi, ki so še v dolini solz in unimi, ki so se v večnost preselili. Dobro nam je pri sercu. ker vidimo iz enacih razodenj , de sta nebo in zemlja po hratovsko zvezana. dc ni še poderta tista lestva, gred ali lojtra, ktero je vidil očak Jakop v skrivnostnih sanjali in ki je bila z enim končam na zemljo operta. z drugim pa je segala do nebes, de po nji angeli Božji in vsi nebeški prebivavci še vselej gori iu doli hodijo; de Bog ne pozabi človeka. Res. tolazivno je za nas v dolini solz. si po tacih razodenjih svestim biti. dc aogeli in svetniki sem ter tje. svoje častitljivo prebivanje popu-stivši nas obišejo in nam prijazno roko podajo, in de Marija, njih in vsih visoka Kraljica, ne spozna nevredno, nas obiskali, kterimu svojih služabnikov in služabnic pomagat. ga tolažit, mu kaj posebniga razodet. K temu naj pristavimo eno razodeiijc Marije Device iz naj starših časov. Popisano je v imenovanih bukvah, kako sc je bila Marija Devica razodela že sv. aposteljnu Jakopu staršimu še ko je bila na zemlji, apostelj pa na Spanjolskim; dal je apo-steljnam malo dni po svojim vnebovzetji, pobožni kristjani Vil I i I. 4ti ali 47 po Jezusovim rojstvu, in nadalje njih silo mnogim do današnjih časov. Poslušajmo, kako se je bila prikazala sv. Gregorju Taumaturgu ali čudodelni k u. ►Sv. Gregor i ima primek ču donel ni k zavolj obilnih in velikih čudežev, ktere je Bog po njem delal, in je bil imenitni svetilnik svojiga časa. Njegovi spisi so priča, kako učen. verin in visoke modrosti je bil. Torej ima pred tem imcnain sveto spoštovanje in češenje slehern krisljan. kterimu ni prevzetnost in slepota pameti zatemnila. Imenitni spisovavec njegoviga življenja, sv. Gregori Nisenčan. pripoveduje, de sc je bilo Gregorju Cudodeluiku krog lela 231 to le dogodilo. Sv. Gregori Cudodclnik je bil učenec slovitniga Ori-gena. kteri je bil sicer silo učen. vender je bil pa njegov uk sem ter tje nekoliko skaljen in se ni prav čisto vjemal s čistim naukani. Zraven lega so bile marsiktere vprašanja od listihmal bolj na tanko določene; marsikterim resnicam, ki so dandanašnji po veljavi sv. Cerkve ze določene, se je takrat šc zopergovorilo. in bogoslovskc besede še niso bile takrat tako ojstro razlocetie. kakor pozneje, desiravno je bil nauk ravno tisti, resnice ravno tiste. Tudi je bilo mo-droslovie. iz greških šol izvirajoče, prineslo marsiktere zmešnjave v bogoslovje razodetih naukov. Sv. Gregori tedaj je imel dolžnost, učiti podstavne resnice in nauke svete vere. silo pa se ie bal vestni mož, dc bi kakih zmot ue razširjal: torej je bil v velikih britko-slib in stiskah. Neko noč. ko je v velikih stiskah molil, ga premaga spanje. V spanji zagleda častitljiviga starčka v človeški podobi, ki jc bil v resnici čeztialornc lepote in veličastva, ki jc v svoji hoji. deržanji in pogledu imel skorej nekaj božjiga. njegovo obličje je sijalo v neizrečeni pohlevnosti in ves njegov obraz sploh je razodeval nadzemeljsko visokosL Sv. Gregori sc prestraši in ostermi pred to prikaznijo, vstane in vpraša obiskovavca, kdo de je iu kaj hoče. Le-ta v pervo z lahnimi besedami osupnjeniga Gregorja vmiruje, potem mu reče. de ga je Bog poslal, oblake razdjat, ki so Gregorjeviga duha obdajale, pritežnosti rešit, kterih pojasnjenja on iše, in mu dat spoznati nauk resnice. Te besede so Origenoviga učenca vpokojile. Veselje je v novo napolnilo njegovo dušo, boječnost se je upanju umaknila in oserčil se je. zaupljivo pogledati vanj, s kterim je govoril. Le-ta pa je roko stegnil, kakor de bi hotel s pcrstam na nekaj pokazati, in ko je Gregori roko tega skrivniga bitja z očmi spremljal, vgleda drugo prikaziu, ki ga je vnovič osupnila, de je skorej ostermel. Hila je žena. lepa, ljubeznjiva in častitljiva, de je lepoto, ljubezujivost in ča-stitljivost druzih ljudi deleč presegla. To bitje je bilo viditi čcznaturno, iu zdelo se je, ko de bi več božjiga kot člo-veškiga nad seboj imelo. Sv. Gregori, premagan od prečistiga bliša. ki je od nje kakor iz lučniga morja lil. je obličje odveruil in oči v tla oberne. Njegoviga duha pa so v novo neštevilne misli zuepokojevale. kakor ob viharnim dnevu nevihte znepoko-jujejo in vzdigajo veršino na morji. Vse stanovanje pa je tisti čas svitloba napolnovala. ki jo je bilo kaj čudno viditi v globoko temni noči: vsako tih prečudnih bitij se je tako prečuduo svetilo in sijalo, de ste bili (ako rekoč gorečima baklama enaki. Se stoji sv. Gregori boječ in pretresen, moško bitje pa spregovori na znamnje. ki ga da ženska prikaziu. iu ga vpraša, kaj mu britkosti dela? odgovarja na njegove dvome, inu razjasuuje. kar je težko umljiviga in mu poslednjič dodeli popolnama znanje praviga nauka in besed. kterc so potrebne, de se prav zaznamnja. Ti dve skrivni bitji pa ste bili sama sveta Devica in sv. Janez evangelist. Ko sta bila zginila. jc sv. Gregori vse popisal, kar si je bil v spominu ohranil, in v vsih svojih spisih in pridigah se jc vedno po tem ravnal. Tudi je naslednjim ča-sam zapustil razlaganje keršanskiga nauka, ki ga jc veliko število keršanskih občin sprejelo in sc po njem ravnalo, in kije njegovo lastno škofijo dolgo časa krivoverstva obvarovalo. ]\elioliho oii jezuitov, Marsikaj so hudovoljni ljudje, nezbožni pisači. zani-karni časniki, zvijačni krivovcrci ua svetu zaničevali, obrc-kovali, se lagali, čez marsikaj lajali, bevskali. vpili in rogovilili; vender ne kmalo čez kako reč toliko, kolikor čez jezuite iu njih sveti red. Iu kar se je godilo, se godi tu ali tam, več ali manj še dan današnji, kakor sc ravno zdaj iz Laškiga sliši, in je Danica že nekaj omenila. Sme se pa terditi, de nobeniga reda Bog bolj ui ljubil kakor tega. ker nobeden ni zavolj njegoviga Fdinorojeniga toliko prestal kakor le-ta. Ako jc zaničevanje in preganjanje ter sploh križ znamnje. de je kdo pravi Kristusov učenec, zares nihče tega znamnja očituiši ne nosi, kakor red Jezusove družbe. Sv. Ignaci, pravi ljubivec križa, si je bil od lloga gnado sprosil in naprej povedal, de udje njegoviga reda ne bodo ui-koli brez preganjanja. In ta prošnja in prerokovanje sc spolnuje do današnje ure. Njegov red ni imel ob nobenim času pokoja; ako sc jc v eni deželi zmagovito vojskoval iu v iniru delal za razširjanje kraljestva Božjiga. se je v drugi deželi zoper njega vzdigoval vihar preganjanja, in ob enim času se je slišalo strašno bučaujc zoper jezuite in pa njih čast in hvala. Kakor gotovo pa jc, de se jezuiti vojskujejo za Boga in razširjanje Njegoviga kraljestva; tako s vest i naj si bodo preganjavei tega reda, de so oni pomagači očeta Jazi, razdiruvci in sovražniki kraljestva Božjiga. Edini namen jezuitarskiga reda je, kakor je bil od- menil njih začetnik, sv. Ignaci, „veči Božja čast. pomoč za zveličanjc duš, zvišanje in razširjanje sv. katoliške Cerkve, zatiranje krive vere in nevere, kjer koli se razodeva. in hramba resnice, kjer se ona napada.u Malopridnež je katoličan, sram ga bodi do kosti iu kože, skrije naj sc, — komur taki sveti namen ni po volji! Bomočki k temu namenu so, molitev, pokora, čisto življenje, oznanovanje besede Božje, sveta učeuost in — mučenstvo ali martra za Boga in svoj sveti namen. Ti pomočki so služili jezuitam ob vsih časih in jim služijo še vselej, njih so se poprijeiuali iu se jih poprijemajo s sklenjenimi močmi in z vso gorečnostjo, z njimi so delali iu delajo neizrečeno veliko dobriga. Jezuiti so pravi učeniki molitve. Bo duhovnih vajah ali sv. eksercicijah sv. Ignacja so tavžente in tav zeutc grešnikov spreobernili. tavžente iu tavžente jih moliti in premišljevati naučili, jim pot v /.notranje, duhovno življenje odpcrli. Sej je znano, de še zmiraj, kdor želi prav dobro iu z velikim dušnim pridani cksercicije opraviti, jih gre opravljat k jezuitam. — Njih sovražniki so jim vsaktere pregrehe uatvezali iu jih obrekovali tako ostudno, kakor le hudoba sam in njegovi pomagači zamorejo izmisliti; nikoli pa niso mogli svojih krivičeuj spričali. — ravno zato uc. ker so bile same laži. Vedno nova moč življenja, ki se v tem redu razodeva, sveta gorečnost, ki vse ude poživlja, nepremagljiv a seič-nost. ki iz žive vere izvira, daje naj lepši sprieevanje njih čistimu. bogoljubuiiuu življenju, in duhu spokoruosti in zatajevanja. ki v tem svetim redu vlada. Ta red šteje osem sto niarteruikov. iu zanesljivo zdaj ze vce. ki so za s v. vero kri prelili. in še zmiraj namaka njegova ki i zemljo na Jutru, kjer za razširjanje sv. evangelija žive iu umiiajo .lezuitarski prednik pokliče kogar si hoče i/, reda in mu reče: rJutri greš na Kitajsko, tamkaj te čaka preganjanje. tudi morebiti še smert marterstva.'* .....le že prav. moj Oče!Uk* odgovori jezuit, in gre brez ugovora, mučenstvo terpet v daljni deželi, iu pod mečem umret. Kje se najde vikši pokoršina. veči zatajevanje sainiga sebe. go-rcčuiši ljubezen do Jezusa? Ako senc molimo, lo mcscov jc odločeno novimu misijonarju, ki ima med tuj narod oditi, de sc mora zadevniga jezika naučiti, kakor nam je neki jezuit sam pravil. Kaj pa porečetno od učenosti očetov jezuitov? Tudi nar bolj zagrizeni sovražniki jezuitarjev ne morejo tajiti, dc je ui učenosti, kterc bi ne bili jezuiti obdelovali iu bi se uc bili v nji izverstnih skazovali. Cez dvanajst tavženi učenih spisovavcov (Schriftstellcr) spričujc njih učenost, pridnost in gorečnost. Sme se reči. dc po vsih okrajnah na zemlji delajo naprave za čedno oliko iu lepo odrejo mladosti. In povedo naj posvetnjaki ali kteri koli si bodi kak zgled ua zemlji, de bi bili učenci s toliko ljubeznijo svojim učenikam vdani kakor pri jezuitih ? Gojenci iz naj v išjih stanov ne morejo pozabili svojih jezuitarskih učenikov. Jezuiti so pravi mojstri v oliki in odreji mladosti. Torej pa tudi imajo učeneov iz vsili narodov na zemlji. Leta I5ti"» je jezuit Maldonat učil iiiodroslnvstvo v Barizu. Število njegovih učeneov jc bilo toliko, »le je mogel pod milim neham učenje napraviti, de so ga mogli vsi slišati. Iz njih šol izhajajo nar slavniši in nar učenejši možje iz vsih stanov; brez števila svetnikov in imenitnih učenikov ta red šteje. Kdo ne pozna s v. mladcnča Aloj/.ja, sv. Stanislava, zvel. Janeza Bcrhmana. lih ljube/njivih cvetlic jczuiškiga reda9 Neizmerne reči zares pa so jezuiti storili za inisi-jone. Sv. Ignaci sain že je svoje učence pošiljal na vse kraje, dc so z orodjem besede Itožjc in svete vede luč »v. vere ali prižigali ali pa podžigali, resnico branili, se zoper zmoto vojskovali, pregrehe zatirali. Komej de je bil svojo družbo vstanovil. je bil poslal pobožuiga Betra Faber-a. ki ga je imenoval angela svoje družbe, na Nemško, kjer jc Luter s pomagači vred svoje laži in zmote trosil. Povsod ♦ si je bil zaupljivost pridobil iu jc zlasti ob Kafiii in Majui sveto vero vterdil. Dve leti pozneje je bil poslal papež dva jezuita. I.ejav-a in Bobadilla. ua Nemško, ki sta zlasti v Regensburgu. Ingoldstadtu, Dillingi, Solnigradu, Vormsu in na Dunaju povoduji luteranstva močin jez delaia. Silo silo veliko je sioril sv. Peter Kanizi na Parskim iu sploh na Nemškim za sv. vero in lepo življenje. I.utrov pomagač pri puntu zoper mater sv. Cerkev, Melanhton. je bil ves razdražen zavolj zmagovitih jezuitov-skih vojsk in veekrat je sklical: rO gorje, gorje, kako se bo godil i noviiiiu evangeliju! Ves svet se z jezuiti napolnuje!" Ako iii bili prntestanski poglavarji ob tistim času jezuitam v svoje dežele dovolili, ne bilo bi se moglo luteranstvo vkoreniniti: zakaj kamor s.» jezuiti prišli, učili in pridigali, seje moglo krivoverstvo ustaviti iu jenjati. in zapeljani so se ventili k edinosti sv. Cerkve. — Kdo se bo pri tacih okolišinah sC eudil. de posvttnjaki. krivovcrci. volkovi v ovčjih ko/ah. zlodieji. vragovi iu hudirji tolikanj vpijejo in taki lagoj ženejo zoper jezuite, in mnogi v njih rog trobijo. ki ne vedu. kaj delajo! Protestantje so bili torej njih smeiIni sovražniki, iu jih se dandanašnji v pisanji iu z besedo pikaio. grizejo, zaničujejo iu obrekujejo. Kjer pun-iai|i zrogovilijo in saiana odklenejo, ta morivec. de le sapo dolu. nai pervo plane na jezuite, kakor vidimo ravno zdaj na l.asksm. Kavno tako so delali iu delajo še zatiraj nejeverniki, neko ri tako imenovani .omikani** in od mojstra satana ogred' s;.ni katoličani, puntarji zoper dezelsko in duhovsko oblast, ii zu.oieni sovražniki kersaiistva in zlasti katoliške Cerkve, bi radi. kai pa de. tudi jezuite v žlici vode vto-j..Si. .mi bi h.lo Piogoce. ker len se njih počenjanju serčno Ustavliaio. s\.-to vero pregorccc varujejo, pokoršiuo živo pripono aio. se zoper pregrehe vroče vojskujejo, ali ob kratki n k» r so oni vojšaki zoper peklensko moč. .Misiion jezuilarski ni le samo p»» Kvropi. Od vec kot 31 m i let ic s|«» rez *»ooo jezuitov na vse strani sveta, svoje delo iu zivlienje ilaro\at razširjanju imena Jezusoviga iu zvelit e\anju neiimerljivih duš. Sv. Frančisk Ksaverjan je bil s. | na povelje sv. Iguacja tje doli v Indijo, je ondi oznauoval Jezusa kiizaniga. je spreobernil v 'iti letih dve in ptidesfj kraljestev, je pes prehodil okrajiuo 1000 milj in jc ^ svojo la-tuo roko kerstil milijon muhameilaiiov m malik .vavcov. Bil le Krančisk Ksaverjan jezuit, prijatel in uccii' «• s\ . Ignaeia. V \/.ii so jezuiti napravili 150 misijonov. Sli so skoz nar lahni-i pušave v Alriko in so tamkaj postavili znamnje Kriza. Predhodnik našiga rojaka dr. Iguacja Knoblt herta je bil jezuit. D. Kilo. Poljak po rodu. močili duh. de »e tudi v Kimu pred njim vse spoštovanje imelo, in iiiega ediniga so spretuiga našli za silo težavni misiion v \hiki. knobleher je bil njegov učenec, sprem-Ijavec \ ini-ii-.n iu naslednik: vse njegovo djanje je kazalo, kako si hil navzcl duha svojiga prednika. Ako se ozremo na Aimriko. je dosti, ako omenimo sv. Petra KI a-v c r - a iu misijon v Paragvaji: sleherni mora spoznati: Tukaj dela Božja roka. (Primeri l.eg. Ott. 31. Jul.) jJlMrrHfifrtp šlozjifjf siuzubHika Sar-kantira. >arkander. /.a kteriga obravnave v Rimu že h koncu gredo, de bo za svetnika lazglašen. je bil I. 1616 dekan v llolešav-i. lioreč za sveto vero, je bil oče vdov iu sirot Vcncel llilovski mu je \ pervo odrekel desetino, jc posamerne odpadnike zoper njega podpihoval in je napravil celo. de je nek utrakvistišk pridigar zoper njega vstal, še njegovo življenje ni bilo brez nevarnosti. V taki •) Pripor«.'im» s to priliko bukve: „Petrus Claver, Hklave der N. t;er>kla\rn; Bildcr aus d Misa. d. Negcr. V. J. Holzvvarth Tubingco lbJi. britkosti je Sarkander romal na božjo pot v Cenštohovo, se je nazaj grede nekoliko v Krakovim mudil, in desiravno so mu žugali, se je vender nepričakovano poveruil v svojo duhovnijo. Kmal prihrujejo Kosaki, od cesarja Ferdinanda v pomoč poklicani, tudi na Moravsko, ter ropajo in razdirajo. De bi svojim ovčicain prizanesenje pridobil, jim Sarkander z moštranco naproti gre. Ko razberzdani vojaki sv. Kešnje Telo vgledajo, poskakajo s konj, se na kolena ver-žejo, de prejmejo blagoslov in mirno gredo dalje. Zdaj pa sc neutegama glas razširi, rekoč: Sarkander jih jc poklical v deželo! Zavoljo tega so ga preganjali, de se je mogel po gojzdih skrivati, kamor so ga Pikarditi šli iskati. Njih psi ga zasledijo. V železje ga deucjo. zvežejo, v Olomovec odpeljejo in v temno luknjo veržejo. 13. svečana se zbere sodba zoper njega: Ladislav Zierotin (Buchlieiin), nekteri druzniki nekatoliškiga svetovavstva v Olomovcu; llilovski jc bil ujih predsednik. Naj pervo lirjajo. dc naj jim razodene. kaj iiiu je I.ohkovic. pregnani deželni poglavar, v spovedi razodel. Sarkander se temu kar naravnost ustavi; v drugim očitanji sc sklicuje ua svojo duhovsko dolžnost. Na to sc zadere eden zmed njih na svetiga moža z gerdo besedo in reče: ..Nočeš tedaj resnice povedati; moramo te z rabeljnam prijc !!u Na večer ga spet izprašujejo. Ker so bili pa njegovi odgovori ravno taki. so ga dali odpeljati v triiiožnico iu ga zroče trinogu. Sarkander kleče naprej razglasi vse z:i neveljavno, ako bi med terpiučenjeiii kaj resnici uasprotniga izrekel, potem potcrpežljivo terpi, de iiiu duhovsko obleko poropajo iu ga zvežejo. „ Proč z nji in,u je zarjul Buchheim rabeljnu. ..na suho tezavnico!** Kmal zarenci spet: ,.Bolj napni! * Kolikorkrat je potem Sarkander na vprašanja odgovoril, de nit- ne ve. je bil rabclj naga-njan. dc naj ga hujši nate/.a. dc se je poslednjič žc sam branil, ga bolj natezati. 17. svečana pridejo zasliševavci pijani v jeco, pripeljejo seboj tudi krivo pričo. Na ponovljeno vprašanje: čimu jc šel na Poljsko, in kakošen namen jc imel napad od oii-dod? je Sarkander odgovoril, dc jc tamkaj samo v duhovnih rečeh imel opraviti. Na ta odgovor jc rabclj dobil povelje: „Zdaj skaži svojo umetnost nad njim !** Kakoršno koli ne-usmiljenje je rabelj tudi počenjal, je vender bil vedno zmerjali, tle je to premalo, in poslednjič je mogel mučenca s prižganimi svečami v ledja žgati. To je terpelo vpričo sodnikov dve uri. de so se rabcljui strudili. ki so pri odhodu svojimu terpinu klicali: ..Ne šali se z nami!*4 Drugo jutro sodniki in rabcljui zopet v ravno takim stanu v ječo pridejo. Sarkander na vse vprašanja odgovarja, za terdno pa prireka. dc nc ve nič zastran Kosakov. in ravno tako stanovitno odvrača vse vprašanja zastran l.obkovicovc spovedi. Njegov sercui govor zastran spovedue skrivnosti jih se Ic prav razkači. Buchhcim ga ukaže z baklami žgati. Ko so pa bakle od tekoče kervi žc v tretje ugasnile in jih rabelj jezili na zemljo verže. mu ucki drugi zareži: „Ali je tvoja učenost ze h koncu; ali ne veš celo nič iz njega spraviti?** Na to je neki tretji rekel, de je na Ogerskim vidil, kako peresa v olji in zeplu pomakajo. jih ljudem nastavljajo, in potem prižigajo. Kar precej tudi to poskusijo; šest peres mu na persih zažgd in v ledja vtaknejo. To grozovinsko počenjanje jih je več vidilo. Katoličani so se jokali, utrakvisti momlali. sodniki divjali. Ker se mučcncc tudi šc zdaj ni nič vdal, so trinogi rekli, dc jc to copernija. Dajo ga sleči, nohti na nogah mu porezati in lase postriči, ter vse sežgati. pepel v vodo vsujejo iu mu dajo. de mora piti. Meti terpiiičenjem je Sarkander večkrat zdihnil: Jezus! Marija! Ana! Buchheim se je s strašnim bogokletstvam nad njim zaderl iu pristavil. kaj te kliče, de mu ne bodo nič pomagali! Skoz tri ure v takim kervavim zdelovanji so bili cehi rabeljni vtru-deni. Sarkander je bil tako zdelan, de so bile žile očitne, vžiganjc mu je bilo meso tolikanj posmodilo, de se je drob zamogel viditi. Pri odhodu so mu sodniki klicali, de je to Ic igrača, kar jc bilo dosihmal, de se bo mogel pač se bolj politi. — Drugi dan so storili sklep, Sarkandra v ječi sezgati. Mestni notar Rudolf Mandel, mestni sodnik Scintilla, še celo rabelj — so se te su ustavljali. V tem strahovitnim stauu je bil dal Mandel mučencu eniga rabeljnov v postrežbo. Tode ta, Pikardit, je tuhtal, kako bi njegovo terpljenje še zvikšal. Na Sarkandrovo prošnjo za nekoliko postrežbo je Buchheim naravnost odrekel, de ne. V poslednje so darila usmiljenih inestnjanov in gospa nagnile jetniškiga čuvaja, de mu je nekaj živeža privolil, od kteriga je pa zamogel le malo vžiti. Desiravno je bilo vse njegovo telo ena sama rana, vender ni nobenkrat opustil duhovnih ur moliti. Od konca je liste v brcvirji /. je-zikam in z ustnicami obračal, in ko tudi tega več ni mogel, jc prosil obiskovavce za to postrežbo. V takim stanu je umeri po vedui molitvi vpričo dveh duhovnov IT. sušca 1020, izrekši besede 114. psalma: ..Daj moji duši iti v tvoj mir; Gospod je s teboj dobro storil." Truplo jc bilo iz ječe preneseno v hišo neke bogo-Ijubnc vdove, dc bi sc od tam spodob » pokopalo. Veliko ljudstva je bilo k pogrebu zbraniga; tedaj prihruini Buchheim in se dere: „Na vislice z izdajavcam dežele!4 in razsaja zoper tiste, ki so mu ta častni pokop napravili. Ljudstvo se med jokanjem razkropi. Tez pet dni pride od vodjev iz Berna dovoljenje, umcrliga tiho pokopati. Vender ga je obilno ljudstva spremljalo v cerkev N. I.. G. (naše ljube Gospe ) v nebo vzete. Tamkej je bil v kapeli sv. I.orcnca pred altarjem sv. Barbare med glasnim jokanjem v pokoj djan. (Gesch. Ferd. II. llurter VIII. B., S. 121: Sehalf-hausen 1857. ) Kaj ha. MMroMine za nedeljsko šolo. Somenj. Brata Siinen in Feliks sta bila pobožna iu za tega voljo od svojih staršev močno ljubljena. Ker je bil v bližnji vasi somenj. jima nameni oče veselje napraviti, in ji ob enim poskusiti, koliko dc sta v dobrim vterjena. Daruje jima tolar, rekoč: Glejta sinka, ker se dobro obnašata vama dam terdnjak. ko gresta ua someni. glejta, de ga prav in dobro oherneta! Siinen in Feliks se zahvalita in gresta ua terg. Priilši ua somenj med prodajavnicami sem ter tje hodita, vse lepe reči pregledujeta, ki so bile razpostavljene na prodaj. Slednjič prideta k čevljarju, vgledata žalostno ženico, ki jc za svojiga bosiga fantiča hotla par čevljev kupiti. Ko ženica s čevljarjem pogodbo ima. pride možak, jo za ramo na stran cuknc, rekoč: Vidim žena, ti imaš dnarje: plačaj tedaj, kar si mi dolžna! Ženico sram spreleti, iu mu odgovori: Imejte poterpljcnje! moj mož je še Ic pred 14 dnevi umeri; meso, ki sini ga pri vas jemala, sim za-nj v njegovi bolezni potrebovala; zdaj sim sirotica obdana s štirimi otročiči, nimam ne jest ne oni kaj ugrizniti; ravno sim tu. de bi čeveljcc za pobica kupila, ki mora bos hoditi. — Nate. tu imam še eno dvajsetko, ako jo hočete, njo vam dam. Mesar vzame denar, in odide. — Siinen in Feliks sta bila pričujoča, ko je ženica zavolj svojiga uhoštva solzicc pretakala, in to je seglo Simuu v globočino njegoviga čutniga serca; pokliče ženko na stran, in ji da svoj od očeta mu podarjeni denar. Feliks vidi iu sliši, ko Siinen ženi priporoča: rKu-pite svojimu sinku čeveljcc za le-ta denar,- in brata zmirja: Ti si v resnici prismukjen, de si ji pol tolarja daroval.— Simen odgovori: Danes ne potrebujem denarja; vidil sim somenj, in naravnost jo puham na dom: — in gre. Bilo mu je prav dobro pri sercu, čutil je za-dovoljnost, kakor še nikdar ne. — Pač sladek je spomin v sercu, kolikorkrat se ponavlja, rekoč: rdobro si storil." — Feliks pa gre v gostivnico, zapije in zaigra svoj denar. Ko ga je želel nazaj dobiti, zastavi suknjo pri nekim judu, zgubi pa tudi posojeni denar! — Glejte, kaj sledi: Feliks si ne upa pred svojiga dobriga očeta, bo potepin, ni bilo več ne duha ne rluha za njim. — Simen pa je ostal pri svojih ljubljenih starših, bil je pobožen, delaven, usmiljen do ubožuih, iu je imel zmiraj dobro vest in blagoslov Božji. - — Daj milošnjo od svojiga premoženja, ne obračaj svojiga obličja od siromaka; in tudi Gospod svojiga obličja ne bo od tebe odvernil. — Vsim pomagaj kolikor moreš; imaš veliko, daj veliko; imaš pa malo. tudi od tega maliga daj z voljnim sercam, tako si spravljaš velik zaklad za dneve potrebe (.lop 4. 7. !l. 10.). Poslov. J. K. k oso r/ca jubclki. Fantek je šel v hišo. de hi sosedov iga sinka seboj v šolo poklical. Pride v slanico, iu ue zagleda tukej žive duše. pač pa blizo okna polno košarico jabclk. — rO pač lepe jabcika" — si misli, iu gre bližej, ter jih še želnejc gleda. — Slednjič seže v košarico, iu vzame venkej-----! u ne ne! — si misli. rto ui prav."4 tega ne smem storiti, — ako me tudi riobcdin ne vitli, me Bog vidi. On vse ve. — Pusti jabcika iu košarico, in že se odpravi iz slanice. — rSldj !u se oglasi nekdo v izbi. — Strah in trepet za fantiča! — iu še veči, ko v hipu starček, ki je za pečjo sedel, proti njemu pride. — .Ne boj se.** — potolaži stari mož fantiča, ti si dobro olroče. ker si imel Boga v mislih. Vzemi zdaj jabelk. kolikor želiš, in zapazi si za ve moči. celo :ie-katoliškc. so obljubile s svojo besedo iu veljavo pripomoči, de se red poverile v razmgoviljcnih papeževih okrajinah. Misli pa. de bo Napoleon sam moz beseda iu bo po-skerbel za ohraujcnje papeževe svetne oblasti, kakor jc večkrat zaterdoval. iu dc se sv. Oče menijo zavoljo tega z njim dogovoriti. Časniku rAmi della Religionu iz Rima pišejo, de sedanji čas kardinali skorej neprenehama zbore imajo. Ptuji pooblasteuci imajo ondi dokaj opraviti, de bi sc punt in njegovi nasledki odvernili. «,V čast vsili evropejskih vlad.44 je rečeno dalje, «,kterc imajo iiaiiicstovavce pri sv. rimskim stolu, moramo spoznati, dc nc ena zmed njih. ko jim je bilo naznanjeno, kaj de se godi, ui opustila, svetimu Očetu zagotoviti, de zadevne vlade uohciiiga djauja pun-tarjev ne bodo spoznale ko pravno in veljavno. in ravno nekatoliške moči so to še nar bolj zaterdile. Spanjol nabi raje zdaj doma cvetlice Hladili bom« vruče si glavice. |lr z kogoljubjem »as bi napolnila! končano v se?iih dneh je blo stvarjenje. In sedmi dan jc ca- bil praznovanja; Podobno umu učeneov je življenje: \ erste nn-d Idam dnevi se njih djanja. Na zadnje pa. ko neha spet učenje. Nastopi mili čas jim pvčivanja! Nožarjev. Domače da home en je, s v e to živeti i n zveliča n o u m r e t i. (llalje.) krotiti se iii o r a p o ž e I e n je po časnih r e č e h. v po k oje vati se serce p r i njih zgubi. Vprašanje je. če bi se zmed sto najdel vselej saj eden. de bi se po Božji volji obnašal. kadar ga nesreča zadene? Bog nam daj v enačili priincrljejih v opomin bogoljubniga terpina Jopa iu njegov prelepi nauk: ..Gospod je dal. (i o s pod j c v z e I: k a k o r j e b i I o G o s p o d u v š e č. t a k o s e j c zgodilo: i iii c Gospodovo b o d i č e š e n o!u (Jop. 1, 21 kaj pa pomeni tisto silno tarnanje in vdelovanje. — tista kletvinja. jeza. - tisto vpitje čez ljudi. — tisto ostudno godernjanje. — tista nejevolja in tožba zoper do-brotljivo previdnost Božjo, kadar kaka nesreča pride? Ako ne veš. ti hočem povedali: poprej pa mi povej, kaj pomeni veliko pretrcscnje in silne bolečine, ko sc zob izdira? Ali ne tega. de je zob globoko v čeljusti tičal. Vedi in pomni, de ravno to pomeni tvoje silno rojenje in vdelovanje o zgubi časnih dobrot. One pregloboko tiče v tvojim sercu in v tvoji duši. - od tod tolika bolečina ko si ob iijc. Zakaj si [ia morebiti tako incrzcl in vnemami, kadar zgubiš stan gnade. Je mar tebi prijaznost Božja kaj maliga; nekoliko srtbia. kos zemlje itd. pa kaj prav silo vcliciga? ker veš. de brez množili udareov. večih ali manjših, boš javalne šel skoz dolino solz: poskušaj svojo moč. vprašaj samiga sebe, kako se boš obnašal, ako te kaj hujšiga zadene? Pšice. ki jih kdo že prej leteti vidi. manj hudo zadenejo, pravi modri; in junaško pripravljanje na nesreče in tepeže pridobi človeku zmagovite gnade za čas poskuš-nje. kdor vse spozna za Božje darove in ne za svojo la-stino. bo pač veliko ložej prenašal, ako bo vidil, de so mu ti darovi odmaknjeni. Prcdposlednji dan uniga mesca se bete v življenji svetnikov spomin sv. J ulite, ktere serčnost in ljubezen do Jezusa je kej žlahtna in imenitna. Ta sv. devica je bila doma v Česan ji na kapodoškini. ali kakor nekdo besedo tolmači, v kapotočii. Starši so ji bili zapustili silo zemljiša iu premoženja in blaga, ali naj drajši zmed vsiga je bila sveta vera v kr is tuša. Veljakov eden v tistim mestu, gerd lakoinnež, oderuh in ropar v lepši obleki, je devici ugrabil nar veči del njeniga premoženja. l)e bi pred sodbo izhajal, si je najel krivih prič iu sodnike podkupil. Julita si ni vedila drugači pomagati iu gre tožit za svojo pravico. Zaslišni dan pride, sodniki sede na stoleh. in Julita jim razloži neslišano zatiranje in odiranje lakoinniga človeka, ter si upa hrambo in pravico najti. Tode lesičji tat in ropar vstane in reče: ..Julita jc kristu-sova naslednica, in dokler se kristusu ne odpove, po postavi ni pripušeno. de bi sodnik poslušal njeno tožbo.u Sodnik hudodclniku prav da in ukaže pri ti priči prinesti oglja in kadila ter reče: ^Cesarska postava veleva, de kri.stjanjc zamorejo le potem pravico doseči, ako se kristusu odpovedo iu malikam kadilo darujejo; ako se tedaj hočeš zanašali na deržavsko hrambo, daruj poprej bogo-vam !" — Julita pa ni dolgo pomišljcvala. kristus ji je bil ljubši meni vsih zakladov ua svetu, bolj ga je ljubila kakor svoje lastno življenje, iu brez omahovanja jc rekla: „Rajši naj gre življenje; rajši naj gredo vse moje posestva v nič, kakor de bi kdej usla brezbožna beseda zoper mo-jiga Boga i z mojih ust!" krivični sodnik pri daljni stanovitnosti serčne device svoje togote ni več berzdati premogel in v velikim serdu obsodi Julito, tle mora zgubiti vse svoje premoženje in počasne smerti na ognji umreti. Julila jc to sodbo slišala, in naj bi jo bil vidil kdo zmed navezanih na ta svet. kako mirno iu jasno sc je ona nato v nebo ozirala in Bogu darovala svoje življenje. — In kaj se zgodi naslednjič? Gerinada je postavljena. — oginj se vžge, — keršanske žene opominjajo nedolžno devico, de naj bo stanovitna. — rabeljni se pripravljajo, de bi jo ua germado vlekli. — že se vzdiguje plemen s skladovnice: Julita pa brez strahu in s stanovitnim korakam na gorečo germado gre. Pričujoči sc čudijo in stenue. de nikoli tega. groza jih obhaja, ko vidijo svetnico sredi žerečiga plamena stati, moliti iu umirati. Plemen jo je vdušil. ali oginj svetiga telesa ni bil poškodoval; celiga so bili našli kristjanje, ko je bil oginj vgasnil. in pokopali so jo pred veliko cerkcvjo v Cesareji. Sv. Bazili pripoveduje, de je bil bister studenec na tistim mestu vdaril iz tla. ki je bolezni ozdravljal in odvračal. — Tako Bog poveličuje že na tem svetu dostikrat tiste, ki se velikoserčno vsimu časiiiinu zavolj Boga radi odpovedo. tudi še življenje dajo. ako je treba. Duhov s ke zadeve. V ljubljanski škofii. Gospod Fr. P ust a verh, duh. pom. v Smartnu na Tuhinskiin pride za duh. pom. v Vclcsovo. Dobrotni darovi. Za afiikanski misijon: Po sporočilu raujcc Uršule llauplinan 5 gold. Neka gospa v Gorici HI gld. n. d. Bratovšiua sv. Uršule v k. 5 gold. 25 kr. n. d. Odgovorni vreduik: Luka Jeran — Založnik: Jožef Blainik