BRANKO SMERDEL* Nove demokracije in konstitucionalizem Problemi in dileme 'ustavnih revolucij' Dogodki, v katerih je bil na pretežno miren način v letih 1989-1990 porušen komunizem v Sovjetski zvezi in v državah Vzhodne in Srednje Evrope, so nekatere ameriške pisce in komentatorje pripeljali do pravega izbruha navdušenja. Dovolj je, da se spomnimo človeka z imenom Francis Fukijama in njegovega članka o Koncu zgodovine, objavljenega poleti 1989. leta.' Pa tudi nekateri, sicer po definiciji bolj previdni ustavni teoretiki, se navdušujejo nad podobnimi iluzijami: »Od Varšave do Moskve, od Havane do Beiinga je tako, kot da bi duh. ki je vstal iz groba, krožil po svetu - vrnitev revolucionarnega demokratičnega liberalizma«, piše Bruce Ackerman in tako parafrazira znani prvi stavek Komunističnega manifesta iz leta 1848.' Težko je najti upravičenost za takšen optimizem. Kajti če po svetu novih demokracij, ki so na svojih zastavah in v svojih ustavah uporabile liberalna načela, kroži kakšen duh, je to duh negotovosti, spopadov, gospodarskih tragedij in na mnogih območjih tudi vojn. Izhod iz takih stanj in položajev je težko enoznačno predvideti, ker spopadi med populisti in liberalci odpirajo možnost različnih rešitev v različnih državah, vendar pa v vseh grozi obnova neke oblike avtoritarne ureditve. Temeljno vprašanje, ki se postavlja v tem trenutku, je, koliko je upravičena začetna optimistična diagnoza večjega števila ameriških opazovalcev, kako potekajo »ustavne revolucije«, torej temeljite in radikalne spremembe političnega režima, gospodarskega sistema in družbene ureditve nasploh, ki naj bi se, v primerjavi z vsemi prejšnjimi revolucijami, zgodile nenasilno, to je z uporabo ustave in zakonov kot sredstva za N'zpostavljanje nove ureditve. Pri tem naj bi meddržavne vojne tako na področju nekdanje Jugoslavije kot tudi v Sovjetski zvezi pomenile neko izjemo od splošnega procesa mirne institucionalne reforme, skladnega z dosežki človeštva v zadnjem desetletju dvajsetega stoletja. V konceptu »u.stavne revolucije« je imanentno prisotno nagnjenje, da se normativno stanje jemlje kot dejansko, oziroma z drugimi besedami, da se šteje za bistveno družbeno spremembo že sam sprejem nove ustave in ustrezne zakonodaje. Vzemimo za zgled enega od značilnih sklepov te vrste razprav: »Kljub vsemu temu (tj. predhodno opisanemu tragičnemu položaju v nekaterih novih demokracijah - B. S.) se je zgodil zelo pomemben razvoj. Vladam je uspelo pripraviti veliko število zakonov temeljnega pomena, družbena ureditev pa se ni zrušila. Trenutni krizni položaj je verjetno neizbežen in mnoga vprašanja ostajajo nerešena. Po mojem mnenju pa je glavno vprašanje vendar rešeno - ni vrnitve na staro stanje stvari.«' * Dr. Branku SmcrdcI. redni prof- na Pravni fakulteti v Zagrebu ' Na članek Fuki|amc. objavljen sicer v Pregledu. ča.sopisu AiiKnike ambasade v Beogradu leta ki me je takrat presenetil s svojim naivnim optniuzmooi. pa sem ga med tragičnimi dogudki na območju nekdanje lugosiavije popolnoma pozabil, s« skbcuje Ralph Oahrendorf \ svoji knjigi Reflections ivn the Revolution in Europe. Times. Books. Random House. London 1990 . sir. 37-41 ' Bruce Ackerman: The Future of Liberal Revolution. Yale L'niversils Press. 1992 Glej tudi recenzijo Richarda Posnet)a v East European Consinution Rewiew, vol I. M. 3. jescn 1992. sir 35-36. Kar zadeva vrnitev na staro, je vse bistveno, kar bi lahko povedali, rekel že Heraklit. a znanost se mora vprašati, kaj bo sledilo, ob polnem spoznanju, da besedila novih ustav in zakonov ostajajo mrtve črke na papirju, dokler z družbeno akcijo ne postanejo institucije, ki se tudi spoštujejo. Iluzije o tem. kako so s sprejemom ustav in zakonov problemi v temelju rešeni, izničuje zgodovinska izkušnja večine zrušenih režimov, v katerih so ustave služile samo kot demokratična fasada realnih političnih procest)v. Sprejem teh ustav je komaj začetek poskusov za vzpostavljanje nove družbene ureditve. Njihovega pomena pa ni mogoče presojati brez vpogleda v dejanske posledice, ki jih povzročajo.' Ustavni optimizem je vse prevečkrat služil kot podlaga za iluzije o dejanskem stanju in možnosti, da se na to stanje vpliva. Izkušnje z ustavnostjo v nekdanji Jugoslaviji pa najbolje kažejo, kako se lahko z ustavnimi institucijami zavestno manipulira ob navdušenju naivnega dela zunanjih opazovalcev. Sicer pa reformistični zakoni, kakršne so v zadnjih nekaj letih sprejemale komunistične elite, niso preprečili propada sistema, kakršnega je malokdo predvideval, kot tudi niso pripeljale do vzpostavitve demokracije, niti do mirne transformacije, kar je bil, vsaj uradno, cilj njihovih tvorcev.' Toda njihovo sprejemanje je imelo druge, z nameni zakonodajalcev nepovezane učinke, na kakršne je že v svoji analizi vzrokov francoske revolucije iz 1789. opozarjal Alexis de Tocqueville. takšne namreč, da je popuščanje najboljši napovedovalec skorajšnjega padca avtokratskih režimov.» Povezovanje pojma revolucije z ustavo je zato problematično. Lasswell razlikuje reformo od transformacije po globini izvedenih sprememb, revolucijo pa od reforme po kriteriju uporabljenih metod, to je glede na to, ali so radikalne ali zmerne. Reforma se odlikuje po tem. da se izvaja znotraj obstoječega sistema in se izvaja z zmernimi metodami; sukcesija ima težišče na personalnih spremembah na vrhu strukture oblasti: medtem ko programska reforma zajema širše področje. Revolucija pa po definiciji pomeni radikalno in nasilno spremembo obstoječega režima: politična revolucija je radikalna sprememba strukture oblasti; socialna revolucija je nasilna sprememba sistema socialne kontrole; v njej vedno neposredno sodelujejo množice.' Ali se lahko z nefwsrednim angažiranjem širokih množic državljanov, brez neposredne uporabe nasilja, čeprav ob grožnji z njim, temeljito in radikalno spremeni družbena ureditev z legalnimi sredstvi, to je z vzpostavljanjem nove ustave in zakonodaje, to je osrednje in najpomembnejše vprašanje sedanjega trenutka. Prejšnji poskusi opuščanja nasilnih sredstev in nadaljnja upo- ) Pnmcrjai JuiWy Ban; Easlrrn ainl Ccnlial (:ufo|>c: Ftom Kc(ann lo Translurmalion. «r. 273 v Gilbert Rounan. Sciiaburo Salo m GcraM Scgsil (cds >: Dismantling Comniunisin: Common Causes and Regional Vaiialions. John Hopkins University Press. Baltimore ITO2 ' Poudarimo Je enkrat ta. lahko bi rekli Je aksiom /rnanosli o političnih insliluci|ah. ki se tako pogosto zanemalja Klasik ameritke /nanosti o politiki Harold Lassssell pile -ObUo| formalne legalne strukture ni dovoli u pravno vladavino Plurahzem centrov tnoii je v tem pogledu pumembnejii od tormainih omeiitev oblasti Carl Friedrich pove to lelo preprosto: vsaka raoi podleie jlorabi. toda koncentrirano moč je veliko U>c ahiendorf- presenetljist) - podcenjuje TocqueviUovo prifevan)t t razlago. M da je TocqueviUe obseden od tega. da bi pojasnil vzroke padca arisiokrae^e. kateri je pripadala tudi njegova dnitina Koliko je lake znanstveno utemeljenemu pristopu k sistemu demokratifnih dni}b. kot je to dosegel Toojuevilk v svojih knjigah Glej Transformation of Institutions some critical reflections, porotilo na konferenci "Institutioaal Change". IPSA. Buenos Aires. Argentina, julij I9on Bevme: America s Model. The Impact ol Amencan Democracv in the World. St Martin Press. New York 1987 tudi reformistiCnc ideje tudi v državah, ki jih - v primerjavi z novimi in mladimi - lahko imenujemo zrele demokracije, tako da razprava o zahodnih modelih praktično neprestano poteka v samih »modelskih državah«. Nepoznavanje takega delovanja in dilem omogoča, da se bistvene ustavne odločitve sprejemajo intuitivno. bolj na podlagi iluzij o tem. kako mcxleli delujejo, kot pa na temelju resničnega vpogleda in zavesti o tem. da samo preimenovanje ne bo prineslo demokracije, prav tako kot ni prineslo niti socializma, niti komunizma, tudi takrat ne. ko je Hruščov 1964. uradno objavil vstop v njegovo zgodnjo fazo." Takšen primer je značilen že na ravni dela strokovnih skupin, ki niso. vsaj ne neposredno, vključene v politične boje. ali vsaj niso popolnoma instrumentalizirane s političnimi interesi oziroma vsaj skušajo ohraniti nekaj strokovnega dostojanstva." Toda potem ko ustavna vprašanja pridejo v parlament, ali še slabše, na ulico, tedaj ni meja za manipuliranje z modeli, da bi dosegli neposredni politični cilj. To je najbolj vidno ob sprejemanju volilnih zakonov, kjer se stališča spreminjajo brez oklevanja, v skladu s trenutno oceno razmer pri posameznih strankah ali voditeljih. Ta pojav je seveda prisoten tudi v zrelih demokracijah in zalo dobro znan. tako da se podmena o nenačelnosti strank jemlje kot izhodiščna točka vseh resnejših analiz volilnih sistemov; še veliko bolj pa je ta pojav resen v razmerah nezadostnega znanja in nerazvite politične kulture. Z bolj zapletenimi ustavnimi koncepti, kot je to problem organizacije oblasti, ki se tudi znanstveno, med zahtevami po demokratičnosti in zahtevami po učinkovitosti približuje vprašanju kvadrature kroga, je Se laže manipulirati pred javnostjo, okuženo s simplicistično idejo o demokratičnosti zakonodajnih skupščin. Raven civilizacije ter pravne in politične razsvetljenosti je v novih demokracijah problematična. Posebnosti posameznih držav so pomembne, toda podobnosti popolnoma prevzamejo, kar niti ni tako čudno, kadar se razmisli o skupnem problemu. Kajti, kot piše Vladimir Tismaneau: »Ena stvar je zrušiti komunistične birokracije, druga pa je izgraditi nov svet. v katerem ljudje začenjajo verjeti eni drugim. Ponovno vzpostavljanje politike, odkritje javne arene kot prostora tekmovanja vrednot ter pojavljanje raznih interesnih skupin so označili odpiranje javnega prostora. Toda demokracija s svojo neosebno proceduralno kulturo se mora graditi na še vedno krhkih temeljih, po katerih še divjajo demoni preteklosti. Kot je v 18. brumaireu Louisa Bonoparta napisal Kari Marx, »tradicije vseh mrtvih generacij kot da obremenjujejo pamet živih.« Preteklost, ki je bila že desetletja odpravljena, se zdaj vrača z vsemi kompleksi in nevrozami, ki jih je ustvarila drama vzhodnoevropske zgodovine v teku stoletij pred prihodom komunizma.«" " Anioni Kamimki duhovito analirir« lo poiglavin|c » ptcinirnovanii v «•oji knjig) An Inslilutional Thcorv of Coromimi« Rcpmn; Dciiipi. Kunciion and Breakdo»ii. ICS P»e». San Francnco koopoMij« daui na nii«i(ikao)o pojma -tovjeltki.. kai k ne more prevcui drugače kol .Iisli. ki rboroje. Mseda.. m je lorej piiveian » pojmom republika, pomeni >zborujo " KoafeiciKi -Exccutiw -1 jrgnlalive RcUlioas in New Dcmocradev. The Univcnilvof ChKap> Law School. 2.-3. decembra 1993 " Ta llleramra vkljufuje »eliko mien m del « podroOja raziskovanja kolekliviK akci)e. javne ubite (pubiK cllo«x). proMeina ypravl|an|a t javnuni dobrinami (tragedy ol commons concept m kasnefSa proo^cvania tega koncepta), kot so Kenneth Arrow. Oliver WUhamson. Vincent in tluior Osirom. Jon Elster. Michael Oakshott. Bernard CrKk in drup Pnmerjai npr James M Buchanan; Constitutional Economics, Oxford. L'k Cambridge. Mass. 1991; WiUum H. Riker; Against Populism. Waveland, Illinois 1982.; ali / drugaOnim pristopom, btez poskusov mudelirania in (ormaliiaaie Jon Elslet; Sour Grapes. University of Cambridge. Great Bntain I9li3.. odllden pregled Margaret Levi: The Limits of Ritiona-lity. ChKago University Press. 1991) Za teonio i/bire ustav* gle| Vuicenl Ostrom politiika teotija slotene republike. Informatot. Zjigteb. 1989, prevod in uvodna itudija Branko Smetdel Prav tako je treba oponiriti. da raziskovanje polititncga odloianja na fni racionalno-iracionalno datira 4e ii Aristotelovih Časov m |e tcmcl|ni predmet (lolititnih dc srbske imperialistične vojne na Balkanu - kar je znano tudi navadnim državljanom. Toda to vprašanje je še bolj resno v prehodnih obdobjih, katerih bistvena značilnost je prav anomija, neobstajanje pravil, ki grozi, če se podaljša, z vrnitvijo v neko obliko avtoritarnega režima ali omejene demokracije, za kar je skovana zloženka demokradura." Problem ohranjanja ustavnega okvira Predvideni sodniki v tej tekmi brez meje, novoustanovljena ustavna sodišča se obotavljajo in se ne angažirajo odločno v presojanju odnosa med najvišjimi državnimi telesi - kar nas ne sme preveč začuditi, če ni pravne podlage, po kateri bi mogli postopati, obstaja pa niz drugih problemov v zvezi z vprašanjem neodvisnosti sodstva." Kot izjema se jc izkazalo madžarsko ustavno sodišče, vzpostavljeno 1989. leta. ki ni oklevalo sprejeti, čeprav izbrano od parlamenta, nekaj pogumnih odločitev, tako da ga Elster ocenjuje kot »pomembno pt)litično silo in pravzaprav najmočnejše ustavno sodišče na svetu.«" Toda to je tudi najboljši primer za osvetlitev naše trditve, ker se položaj sodišča prav zato stalno postavlja pod vprašaj: teoretično, na podlagi trditve, da so sodniki neodgovorni in da jih je zato treba narediti odgovorne pred parlamentom;-'" praktično, ker npr. odločitev sodišča z dne 23. septembra, s katero je poseglo v razmerje med predsednikom Republike in prvim ministrom, oba razlagata vsak na svoj način in zavračata izvedbo.-'' To je po oceni Andrasza Saja, enega od najbolj znanih madžarskih pravnikov in pravnega svetovalca predsednika Republike, samo kazalec ozračja, ki ni naklonjeno razvoju »duha konstitucionalizma«: »Ni občutka za supremacijo Ustave kot take, na delitev oblasti pa se gleda na način, ki spada v 18. stoletje, kot na oviro za sodni nadzor nad izvršno, še zlasti pa nad zakonodajno oblastjo. Ta " Tcmeljiu «uitij» proccsm tniuKi>c »laiii»klnvilvi)o: .Nt Ic iih|ckti tr hotljo ne le a urevnifenje «ojih nepovrcdnih interesov m'ali interesov tbtih. za katere nieni)o. da |ih predstavljaj«, temvei isiohn Hopkins Univrrsitv. Baltimore. 19S6 Seveda tudi ne gre podc«n|cvaIi niti odsevov prc|in)e;a rebrna, v katerem so ustavna zagotovila stabilnosti položaja imela vedno dvomljiv pomen Ka|ti. kot je tekel Slobodan NbkiSevK!. takr«i v funkciji « Toro piSe •Ustavno sodiUe ima neomejeno oblast Ijihko preklice zakon na podlagi lastnega pojmovanja, ka) je ustavno Ne nadzoruje ga sedanja utuva, ne marala, javno mnenje in volja večino Cit. Judith Pataki; The Constitutional Court's Search For Identitv. Radio Free Europe/Radio Ubert> Research Report (naprei citirano RFtiyRL). 21 junija 1991; Judith Pataki in John w Schieman Constitutional Court Limns Presidential Posters. RFF7RI.. 18. oktobri 1992. str. 5-9. Edith Oltay: The Postcommumsl Judiciarv'. RF^RL. 11. oktobra 1991. sir IS-20. " Do spopada med Gonzom m Antallom je prrtlo potem, ko jc predsednik Republike, književnik m znani borec za elovekove pravice, poskuial zasfttiti dva direktorja radia in lelevizne. ki )u |e Anull hotel zamenjati aradi neodmerjcnc m nekomtruklivne kritike vlade Boj se jc prenesel v Parlament, na določbe zakona o medijih - glq Andras Bozoki The Battle lor Ihe Media. East European Reporter. V tt 6. str 14-16, Zdi se. da je nazadnje prevladala Antallova zahteva po kontroli medijev, ker »ta oba direktorja odstopila ». januarja 199J. po poročilu Nev» York Timcsa. 9 januarja 199J: Hungarian Media Thrown m Crisis. TV&Radio Chicls resign Over Issue ol Governmental Control, str 4A ideja... je izrazito nasprotna duhu vladavine prava, ki ga razglaša ustava. Pomanjkanje spoštovanja ustave (ki v resnici doslej ni pripeljalo do kakšnih nej»-pravljivih napak), lahko samo oteži nastajanje tistega, kar imenujemo »zaupanje v ustavo«, to je prepričanja v višje vrednote konstitucionalizma kot trajnega procesa. ki omejuje vsako oblast... V najboljši hegeljanski tradiciji sledi po komunizmu intelektualni Auflieben in vrnitev v imaginarno preteklost, v kateri ni prostora za moderni konstitucionalizem. Konstitucionalizem se šteje za še večjo oviro, ker je moderen. Tak je položaj v družbah, ki se srečujejo s problemi postmodernizma, toda njihove intelektualne strukture (ohranjene ali celo okrepljene med komunizmom) spadajo v predmoderno dobo. Komunizem se je zlomil med drugim tudi zato. ker je živel s svetovno postmoderno potrošniško družbo. Prav tako so post-komunistični sistemi odvisni od sveta, ki je med drugim v veliki meri naklonjen konstitucionalizmu. Demokracije v nastajanju potrebujejo zunanjo legitimacijo (»zahodnjakov«), to pa zahteva določeno spoštovanje ustavnih določb.«" Namenoma smo izbrali to oceno stanja konstitucionalizma na Madžarskem, ki ima v tem pogledu po splošni oceni najbolj stabilen položaj med novimi demokracijami in največ možnosti, »da bo ohranila demokratično strukturo in kjer je vrnitev k diktaturi malo verjetna.«" Demokratičnost sedanjih ustavnih razprav Kljub vsemu je mogoče ugotoviti, da so ustavne razprave omejene na ozki krog strokovnjakov in politikov, medtem ko državljani kažejo malo zanimanja in so se bolj pripravljeni obračati k vladi, predsedniku ali h komur koli. ki jim obljublja hitro rešitev njihovih življenjskih težav.Brž ko se politični položaj v določeni državi umiri, se državljani srečajo z vso težo gospodarskih problemov, kar ima za posledico volilno abstinenco in izgubo zanimanja za politične boje v javnih arenah, kakršen je parlament. Raziskovanja javnega mnenja na Madžarskem so pokazala, kako nasprotno od pričakovanj televizijski prenosi zasedanja parlamenta neposredno vplivajo na padec popularnosti in zaupanja v to institucijo. Državljani se pritožujejo nad nesposobnostjo svojih predstavnikov, nad praznimi in slabo organiziranimi neskončnimi razpravami in predvsem nad neprisotnostjo velikega števi- " Andras/ Sajo: The Airogan« or Power. Ea« Eura|>ean Reponer. V Ji 3. ma|-|uni| 1W2. Mr. 47 Sajo navaja zanimiv primer. Iiako je parlamcnumi mkovni urad. da bi k izognil odlotiivi uuavncga todiWa o rokih za prilagajanje zakonodaje z mlavnimi amandmaji iz 1989 in 1990.. preprosio •pozabil- vnesli roke v ustrezno publikacijo " Polillki imajo seveda svojo razlago za taktne diagnoze; .Vii ocenjiqejo naie rezultate bolje kot mi sami MadJan vedno vidijo samo najslaMe To prihaja od kmečke mentaliieie. ki nikoli ne bo prognozirala dobre teis-e«. je izjavil premier Antall, cil. Tismoneau. str. 262 -Tetko je verjeti, da ustava kar koli pomeni za malega floveka. stisnjenega med tnalom in nakovalom Ta je brezbnjen do .svoje' ustave, ker jc ustava indifercntna do njega Ljudske množice so dovolj pmtvelljene. da bi bile pooblaščene, da zahtevajo temeljno družbeno (pravičnost in ekonomsko varnost Toda tudi najlepie napisana ustava ne mote zadovoljili leh telja, prav tako kol lega ne morejo niii pretenciozm zakoni o druibenoekonomskih pravicah Ustava ne more premostili prepada med revUino in bogastvom Ne more zagotovili hrane, stanovanja, obleke, izobraievanja in rekreacije - temeljnih tivljenjskih potreb Povsod lo druibeslztavx usmerjene v drlavo blaginje Poleg tega je bistvo napisanih ustav posulo stagnantno. O tivljenjskih vpraJanjih, ki vplivajo na vsakdanje tivljenje ljudi, ne odločajo več ustavno vzpostavljeni organi, temveč skupine za pritisk in politične «ranke, ki jih ustave največkrat ignorirajo, te pa najbo^ pogosto delujejo zunaj njihovih okvirov. Tolikina indiferentnosi, če ne tudi sovtativo ljudskih mnoiic do .njihove' ustave se zdi upravičena: lo. kat ustave kalejo skozi svoje zapletene in izdelane podrobnosti - se ne tiče navadnega človeka; tisio, kar ustave zanemarjajo, pa so bistvene potrebe njegove vsakdanje eksistence. Propagandne ideolotke postavke pomenijo zanj prazne obljube Ustavi ni uspelo v ustem, kar se je od nje najbolj pričakovalo m uspelo vz)X»iaviii družbene ureditve, vame pred ioki in krizami» (Kari Lowenstein' Political Power and Governmental Proccss, Umversiiy ol Chicago Press, Chicago 1957 sir 160-161. la predstavnikov na sejah ob močno prisotni zavesti, da z njihovim denarjem dobro plačani predstavniki slabo opravljajo svoje delo. Med pojasnili o svojem absentiz-mu na devetkrat ponovljenih dopolnilnih volitvah v nekaj krogih navajajo predvsem tista, da eden več ali manj med temi profesionalci ne bo v bistvu nič spremenil." Treba je reči, da so zrele demokracije mnogo bolj previdne glede dostopnosti do vseh vrst razprav v svojih najvišjih telesih vsej javnosti po televiziji. V ZDA je bilo televizijsko snemanje zasedanja domov Kongresa dovoljeno šele z Zakonom o reorganizaciji zakonodajstva 1970. leta. toda pod pogojem, da ne ovira dela parlamentarcev. To pomeni, da predsednik doma »režira« prenos, torej da brez njegovega dovoljenja kamera ne sme »šariti« po klopeh. Pravzaprav je kamera vedno usmerjena na govorniški oder. Ko je na neki seji 1984. leta govornik Predstavniškega doma, demokrat Thomas O'Neal, določil, naj se kamera med govorom nekega člana republikanske stranke obrne proti dvorani, je to izzvalo javni škandal, ker se je videlo, da je dvorana skoraj pra/na in da član kongresa pravzaprav govori samo za zapisnik.» V britanskem Spodnjem domu je prenos tudi danes bistveno odvisen od odločitve govornika. V večini novih demokracij, tako tudi na Hrvaškem, pa se je prenašanje zasedanj štelo za poseben izraz demokratičnosti nove oblasti. Pa vendar je poleg svobode in enakosti pravic politična participacija bistveni sestavni element pojma demokracije." Prav zato opozarja Dahrendorf: »Če se monopol partije zamenja z zmago množic, bo vse izgubljeno, ker množice nimajo strukture niti trajnosti... ključno vprašanje je, kako zapolniti razkorak med državo in državljani - ponekod, kot npr. v Romuniji, v zastrašujočem obsegu - z dejavnostmi, ki s svojo avtonomijo postanejo vir družbene moči. Dokler se ta razkorak ne prevlada, bo vzpostavljanje svobode in celo tržnega gospodarstva še nadalje viselo v zraku.«" " Tu K je korMno ipomniti ludi |H«ia. ki ga je hrvalkerou Saboru poslala neka enota hrsaike vo)ike ii «ojih rovov, ofortena nad napol pran» dvorano parUmenta - prebral ga (e pred lelevuiiskini avdilontem predsednik Žarko Domjan. na pomlad 1992. leta. «e te prav spominjam * Branko Smerdel: Evolucqa pfedsiednifke vlade v SAD: Kongresni velo. Zagreb 1986. stt. 69-70. " Primerjal William Riker, op. eii. «r 3-11. " Op. dt. str. 105. Toda Dahrendortovo opozorilo ponekod zveni prav diamaiiCno: -Zoprno mi (e pomislili na kombinacije voinih voAieljev. dunonskih nafttovalcev in rasjstiiiuh ideologov, ki jih lahko pripeljejo na oblast razburjene io razoiatane skupm. Pazimo od uCetka' Fundamenialisli takajo za vsakim vogalom na prispevke tistih, ki so izgubili thnx na poti k svobodi,- sn 115-116.