UVOD Rejništvo obstaja v vseh družbenih okol- jih, odkar obstaja monogamna družina. V neformalne oblike nameščanja otrok iz revnih družin v tuje družine, bodisi za plačilo ali za pomoč pri delu, pa je v za- četku tega stoletja začela posegati država, da bi zavarovala otroke. Glede na to, da letos v Sloveniji praznujemo že sedemdeseto obletnico organiziranega rejništva, za katerega so se zavestno odločili naši predhodniki — stro- kovnjaki na področju otroškega varstva — in ga izbrali kot najustreznejšo obliko skrbi za otroke, ki iz različnih razlogov ne morejo živeti pri starših, je nedvomno primerno, da se ozremo tudi po svetu in primerjamo dosežke na tem področju pri nas in drugje. Pred nedavnim (aprila 1996) sem mesec dni preživela v India- napolisu, v Indiani, ameriški državi Sred- njega Zahoda, z namenom, da podrobne- je spoznam organizacijo rejništva in vlo- go socialnih delavcev na tem področju. Nedvomno je, namreč, prav na po- dročju rejništva najbolj vidna odgovor- nost strokovnih delavcev za nadaljno usodo klientov, otrok, katerih razvoj je v matični družini iz kakršnegakoli razloga ogrožen. Odločitev o izločitvi otroka iz matične družine ima tako za otroka kakor tudi za ves družinski sistem pomembne posledice. Nasprotna odločitev, da otrok ostane pri starših, pa je prav tako pogosto povezana z določenim tveganjem za otrokovno usodo. Vsaka od možnih alternativnih reši- tev mora biti sprejeta na temelju nedvo- umnih strokovnih argumentov in s pomočjo tistega neopredeljivega občutka socialnih in drugih strokovnih delavcev, ki izhaja iz njihove osebne naravnanosti in jim »pravi«, kaj je v določenem primeru majboljša možna rešitev. Ravno vprašanja strokovne kompetentnosti, različnih in- tervencij, posameznih strokovnih kora- kov pri pomoči ogroženemu otroku in pogled socialnih delavcev na svojo strok- ovno vlogo pri delu na področju rejništva so bila v ospredju mojega zanimanja ob obisku v Indiani. Nekatere vidike rejništva v Indiani bom prikazala s pomočjo primerjave te oblike skrbi za otroke in tega pomemb- nega področja socialnega dela s stanjem pri nas v Sloveniji. Presenetljivo je, kot bomo videli iz opisanega, časovno uje- manje določenih ukrepov na področju rejništva pa tudi sprejetih strokovnih rešitev. RAZVOJ REJNIŠTVA V ZDA IN PRIMERJAVA A SLOVENIJO Organizirano rejništvo ima v ZDA še dalj- šo tradicijo kot pri nas. Začelo se je že v petdesetih letih prejšnjega stoletja kot de- javnost dobrodelnega Društva za pomoč otrokom v mestu New York ^Children's Aid Society of New York City), katerega ustanovitelj je bil Charles Loring Brace (1826-1890). Društvo se je soočalo s ti- soči ogroženih otrok iz revnih družin. 301 Vida Miloševič-Arnold REJNIŠTVO V INDIAN VIDA MILOŠEVIČ-ARNOLD med njimi mnogih brezdomcev, ki so tavali po ulicah velemesta. Brace je bil prepričan, da je zanje edina rešitev pre- selitev na podeželje Srednjega in Dalj- njega Zahoda in njihova namestitev v kmečke družine. V podeželskem okolju so bile temeljne potrebe otrok zadovol- jene, hkrati pa so jih umaknili iz mest- nega okolja. Upoštevati je treba, da druge oblike otroškega varstva takrat še niso bile razvite. Vsa ta prva rejništva so pome- nila dokončno preselitev otrok v novo okolje, bila so torej dolgoročna, saj so bili otroci v teh družinah do osamosvojitve. V obdobju po državljanski vojni (1865-1900), za katerega je značilna hitra industrializacija, ekonomski razcvet in množične migracije, so se razvili številni socialnovarstveni programi za varstvo otrok, vključno z nekaterimi specializira- nimi institucionalnimi oblikami, pa tudi koncepti za moderno rejništvo. Vse te de- javnosti so nastajale v okviru neprofitnih dobrodelnih organizacij, saj je država na področje socialnega varstva posegla veliko pozneje. Na Prvi konferenci Bele hiše o otro- cih in mladini (1909) so sprejeli načela sodobnega rejništva: zgolj revščina ne more biti razlog za namestitev otroka v rejniško družino; rejništvo mora biti ča- sovno omejeno in organizirano v okolju, iz katerega otrok izhaja; rejniki in rejenci se morajo čim bolje prilagoditi drug drugemu; rejniki morajo za svoje delo do- bivati plačilo (rejnino). Zakon o socialni varnosti iSocial Security Act) iz leta 1935 je dal tudi osnovo za uresničevanje teh načel, saj je zagotovil denarno pomoč revnim družinam z otroki in tudi plače- vanje rejnin. Kljub temu je neplačano rejništvo v praksi še dolgo obstajalo, deloma zaradi pozitivne motivacije rejniških družin, de- loma pa zaradi pomoči rejencev pri kmečkem delu. Država je tako na račun rejnikov in rejencev prihranila veliko de- narja (Galaway 1990:14). Tudi v Sloveniji ima rejništvo že kar dolgo zgodovino. Država in dobrodelne organizacije so se za to obliko varstva otrok začele zanimati in urejati ta vprašanja v približno enakem časovnem obdobju kot v ZDA, namreč leta 1906. Takrat je časopis Laibacher Zeitung po- ročal o nameščanju otrok v tuje družine. Poročilo o tem je obravnaval tudi Prvi avstrijski kongres o otroškem varstvu. V obdobju po prvi svetovni vojni je bilo veliko otrok brez staršev, zato je po- stalo poleg domskega varstva pomembna oblika skrbi za te otroke tudi rejništvo. Zato je jugoslovanski Zakon o zaščiti otrok iz leta 1922 uvedel institut rej- ništva, ki je bilo namenjeno zlasti sirotam in zapuščenim otrokom brez svojcev. Slabe gmotne razmere matične družine niso mogle biti razlog za namestitev otroka v rejniško družino. Za rejnike so po zakonu izbirali »poštene« družine, od katerih se je pričakovalo, da bodo otroku zagotovile potrebno varstvo in vzgojo. Določbe zakona so veljale le za tista re- jniška razmerja, kjer je državni skrbstveni organ, ki je izdal odločbo o namestitvi otroka v rejniško družino, sklenil z rejniki posebno pogodbo in tudi nadziral potek rejništva. Državni skrbstveni organ je la- hko naloge v zvezi z rejništvom zaupal tudi humanitarnim društvom (Zupančič 1973: 94-96). Organizirano rejništvo se je pri nas začelo leta 1926. Mladinski oddelek tak- ratnega Ministrstva za socialno politiko je ustanovil Dečji dispanzer in Dečji in ma- terinski dom kraljice Marije. Otroški dis- panzer in dobrodelno društvo sta se pozneje združila, tako da je nastal Zavod za zaščito mater in otrok. Vendar pa je zavod kmalu postal pretesen za vse otroke, ki so potrebovali varstvo, zato so razvili prvo otroško kolo- nijo v Lukovici pri Domžalah. Ker se je re- jništvo izkazalo kot uspešna oblika skrbi za otroke, je Zavod za zaščito matere in otroka postopoma razvil še več takih otroških kolonij (v Ljubljani, njeni oko- lici, na Polici pri Grosupljem, v Želez- nikih in pozneje še drugje). Zaradi dobre organizacije in sistematičnega sprem- ljanja otrok v rejniških družinah v otroških kolonijah štejemo leto 1926 za začetek sodobnega rejništva pri nas. Te prve kolonije so zlasti v okolici Domžal in 302 REJNIŠTVO V INDIANI Grosupljega ustvarile rejništvo kot tradi- cionalno družinsko dejavnost, ki se v teh okoljih vse do danes prenaša iz roda v rod. Zanimivo je, da so že številne prej- šnje generacije slovenskih strokovnih de- lavcev na področju otroškega varstva dajale prednost rejništvu pred domskim varstvom. Danes je v ZDA okoli pol milijona rejencev, v Indiani pa jih je bilo konec leta 1994 3.011 (Indinana ima okoli 5 milijonov prebivalcev), predvidevanja za letošnje leto pa kažejo velik porast potreb po rejništvu, in sicer kar na 7.000 otrok (podatki Indiana Family and Social Services Administration, 1996). V Sloveniji pa je danes po podatkih Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve v rejništvu 1.550 otrok. ZAKONSKA UREDITEV REJNIŠTVA V ZDA (IN INDIANI) Skrb za otroke in družino je v ZDA ure- jena z zveznim zakonom. Seveda lahko posamezne zvezne države sprejemajo do- datne predpise, s katerimi izboljšajo temeljne socialne pravice prebivalcev, vendar pa morajo zanje zagotoviti tudi us- trezne finančne vire. Zato je večina do- datnih programov zagotovljenih v okviru delovanja dobrodelnih organizacij, ki pa jih lahko država pooblasti tudi za opravljanje storitev, ki so po zakonu v njeni pristojnosti, kot je denimo rej- ništvo, posvojitve in podobno. Rejništvo je bilo v ZDA po drugi sve- tovni vojni urejeno z novelo Zakona o so- cialni varnosti iz leta 1961, podrobneje pa z Zakonom o posvojitvah in otroškem varstvu iz leta 1980. Namen programa re- jništva, v skladu z gornjim zakonom (po- glavje rV-E), je zaščita in skrb za tiste otroke, ki so izločeni iz lastnih družin. Z rejništvom želijo onemogočiti izrabljanje in zanemarjanje otrok in zagotoviti us- trezna strokovna obravnava za tiste otroke, ki potrebujejo pomoč zunaj matične družine. Zakon zagotavlja plače- vanje stroškov za vzdrževanje otroka (rejnino) in kritje stroškov zdravstvenega varstva za otroke, katerih matične dru- žine so upravičene do denarne pomoči za otroke. Program je torej namenjen otro- kom, za katere starši ne skrbijo primerno. Sodnik Mladinskega sodišča (Juvenile Court) mora ugotoviti, da: a) je bilo storjeno vse, da bi se pre- prečila izločitev otroka iz družine, ali da je bil opravljen poskus ponovne vklju- čitve otroka v matično družino in b) je namestitev v rejništvo v inte- resu otroka. Sodnik mora tudi potrditi otrokovo namestitev v rejništvo (prek agencij, ki imajo koncesijo za to dejavnost, ali pa neposredno v rejniške družine, ki imajo licenco za opravljanje rejniške funkcije), k sorodnikom ali v ustrezno institucijo. Tukaj smo že pri dveh bistvenih razlikah pri ureditvi rejništva v Sloveniji in v ZDA oziroma Indiani. Odločitev o premestitvi otroka je tam v pristojnosti sodnika za mladoletnike, ki se pri tem la- hko opira na predloge strokovnjakov, ne pa nujno. Socialni delavci, s katerimi sem se pogovarjala in jim predstavila našo ureditev, so vsi po vrsti dejali, da je naš sistem boljši, saj daje socialnim delavcem več pooblastil in moči. Seveda pa kompe- tence in moč, ki se kaj lahko sprevrže tudi v nemoč, povečajo tudi odgovornost socialnih delavcev. O tem, v kolikšni meri sodnik upošteva strokovna mnenja, si moji sogovorniki niso bili edini. Večina jih je trdila, da strokovna mnenja pome- nijo osnovo za sodnikove odločitve, če so le dovolj utemeljena, nekateri pa z upo- števanjem predlogov ukrepov niso zado- voljni. Druga pomembna razlika je v tem, da se v Indiani z rejništvom ne ukvarja le državna socialna služba na ravni okrajev (county), temveč tudi za to pooblaščene zasebne agencije. Država tem agencijam podeli koncesije, sodnik pa jim lahko zaupa otroka, če njihov program ustreza otrokovim specifičnim potrebam. Držav- na socialna služba tem agencijam storitve tudi plačuje v skladu s pogodbo. V Indiani se z rejništvom, poleg dru- gih programov skrbi za ogrožene otroke. 303 VIDA MILOŠEVIČ-ARNOLD ukvarjajo tri agencije: Children's Bureau, Pleasant Run in Villages of Indiana. V praksi te agencije skrbijo za otroke, ki potrebujejo zahtevnejšo, terapevtsko ali specializirano obliko rejništva, za rej- ništvo otrok brez posebnih potreb pa navadno poskrbi državna socialna služba. Poznajo tri vrste rejništva, in sicer: redno rejništvo (regular family foster care), namenjeno otrokom brez poseb- nih potreb, terapevtsko ali specializirano rejništvo (therapeutic family foster care) in rejništvo za nujne primere (emergency family foster care). Tretja oblika je na- menjena otrokom v času, ko so izločeni iz matične družine in še čakajo na sodni- kovo odločitev o svoji nadaljnji usodi. Rejniške družine za nujne primere so še posebej preskušene in za svojo stalno pripravljenost tudi denarno stimulirane. TERAPEVTSKO REJNIŠTVO Glede na to, da te oblike rejništva pri nas ne poznamo (z izjemo projekta, ki je po- tekal pred nekaj leti, s katerim so name- ravali v Sloveniji vpeljati specializirano obliko rejništva), jo bom tukaj na kratko predstavila. Terapevtsko rejništvo se je razvilo po dveh poteh. Prva je peljala različnih oblikah rejništva — brezplačno rejništvo, namestitev otroka v rejniški družini kot ukrep države za zaščito otroka in re- jništvo za težavne otroke. Druga pot je povezana z deinstitucionalizacijo na po- dročju varstva otrok in mladostnikov z motnjami, ki se je začela v zgodnjih šest- desetih letih. Takrat so začele številne in- stitucije za usposabljanje ali prevzgojo otrok in mladostnikov vpeljevati tera- pevtske rejniške družine kot dopolnitev ali alternativo celostni zavodski obrav- navi. Zakon o socialni varnosti iz leta 1961 je omogočil višje izdatke za otroke s posebnimi potrebami. Tako so lahko dru- žine, ki so bile pripravljene in sposobne skrbeti za otroke s posebnimi potrebami in težavami, dobile k običajni rejnini še poseben dodatek. To možnost so strokov- ne službe otroškega varstva seveda upo- rabile in tako so rejniki v zgodnjih sedem- desetih letih prejemali te dodatke kar za polovico rejencev (Galaway 1990:10). O pravem terapevtskem rejništvu la- hko govorimo potem, ko so izoblikovali in izpeljali sistematične izobraževalne programe za rejnike pred sprejemom otroka in tudi v času bivanja rejenca v nji- hovi družini. Tako so rejniki dejansko partnerji socialnim delavcem in staršem v skrbi za otroka. Bistvene značilnosti terapevtskega rejništva so naslednje: a) pomoč otroku se zagotavlja v družini na domu rejnikov, b) rejniki so izbrani in usposobljeni za pomoč otrokom in mladostnikom s posebnimi potrebami, ki izvirajo bodisi iz čustvenih, vedenjskih ali razvojnih mo- tenj, bodisi iz posebnih zdravstvenih ali kulturnih potreb, c) strokovnjaki obravnavajo ome- jeno število rejencev in rejnikom zago- tavljajo vso potrebno oporo, nasvete in redni strokovni nadzor, č) rejniki prejemajo plačilo, ki bist- veno presega običajno rejnino, d) specializirane programe rejništev vodijo bodisi posebne službe, ki so se specializirale za to dejavnost, ali pa posebne enote v okviru obstoječih služb. To vrsto rejništva lahko opredelimo takole: terapevstsko (ali specializirano) rejništvo je program, s katerim za otroke in mladostnike iz zelo neurejenih družin- skih razmer uredijo namestitev v izbranih rejniških družinah, ki so za to posebej usposobljene in imajo zagotovljeno strok- ovno pomoč in nadzor ob soočanju z vedenjskimi problemi otroka (Galaway 1990:15). Rejništvo najstnikov (od 13 do 20 let) v praksi že zaradi težavnega razvo- jnega obdobja štejejo med terapevtska rejništva. POSTOPEK NAMESTITVE OTROKA V REJNIŠTVO Denimo, da v šoli opazijo, da je z otrokom nekaj narobe. Šola je dolžna to takoj spo- ročiti pristojni službi za zaščito otrok (Child Protective Services), ki je sestavni 304 REJNIŠTVO V INDIANI del Oddelka za socialno varstvo in deluje znotraj njegove službe za pomoč družini in otrokom. Če vodja primera (case- manager) iz te službe, ki opravi vse poiz- vedbe o konkretnem primeru, presodi, da je otrok v matični družini ogrožen, ga začasno namestijo bodisi v otroški dom (Childrens' Guardian Home) ali pa v rej- niško družino za nujne primere, kjer po- tem otrok počaka na odločitev sodnika o ukrepu za njegovo varstvo in vzgojo. Otroke, ki so starejši od dvanajst let, na sodišču zastopajo posebni zagovorniki (child's advocate), ki poskušajo uveljaviti njihove želje. Ti zagovorniki so prav tako zaposleni na oddelkih za socialno varstvo — v službi za pomoč družini in otroku. Delavec, ki je odgovoren za otroka (ime- nujejo ga case-worker ali case-manager in ni nujno socialni delavec), zbere o primeru vse potrebne podatke in skliče konferenco o primeru (case conference), na kateri sodelujejo vsi, ki so povezani s primerom: vodja primera, njegov supervi- zor, strokovna skupina za permanentne namestitve (3 vodje primerov in njihovi supervizorji), otrokovi starši ali rejniki (tisti, ki trenutno skrbijo za otroka in po- znajo njegove potrebe). Na tem sestanku skupina izoblikuje predlog najustrez- nejšega ukrepa, ki ga posreduje sodišču. Odločitve, kot smo že rekli, sprejema sod- nik, največ vpliva nanje pa ima vodja primera. Seveda je vprašanje, zakaj je case- worker le izjemoma socialni delavci. Odgovor je verjetno v tem, da je delo v državnih službah, v primerjavi z neprofit- nimi organizacijami, manj ugledno in slabše plačano, poleg tega pa so delavci neprimerno bolj obremenjeni kot v zasebnih socialnih agencijah. Do letoš- njega leta je zanje veljal normativ 70 primerov letno, sedaj so ga znižali na 35, kar pa še vedno ni primerljivo z zaseb- nimi agencijami, kjer velja normativ od 12 do 18 primerov letno Če na tem področju dela socialni de- lavec, je to praviloma tisti, ki ima nižjo stopnjo strokovne izobraze, torej »le« vi- sokošolsko, ne pa tudi magisterija iz so- cialnega dela. Sodelovala sem na timskem sestan- ku vodij primerov Službe za rejništvo v okviru Odseka za pomoč družini in otrokom Oddelka za socialno varstvo Marion County v Indianopolisu, kjer je bila edina socialna delavka vodja oddelka (hkrati tudi supervizorka ostalim). Vsaka od petih delavk (dve sta bili tisti dan od- sotni) je predstavila po en primer, kjer je želela dobiti nasvet ali pa potrditev vodje (komuniciranje je potekalo le vertikal- no). Razpravljale so predvsem o prime- rih, kjer je šlo za utemeljevanje potrebe po denarnih izdatkih (podaljšanje re- jništva, denarna pomoč družini ob vrnitvi otroka in podobno). Dobila sem vtis, da vse obravnave v državni socialni službi za pomoč družini potekajo bolj formalno in da je dejanska skrb za otroka prepuščena zasebnim agencijam, ki zagotavljajo rej- ništvo. Sprašujem se le, kako se to odraža na življenju otrok v rejništvu, ki ga zago- tavlja sama državna služba. Sicer pa je 15-letni rejenec Jimmy, eden mojih sogo- vornikov, izjavil, da je delavka, ki je zanj odgovorna na državni ravni, »lena« in »nezainteresirana za njegovo življenje«! Sodišče za mladoletnike po obrav- navi, na kateri sodelujejo vsi, ki so bili vključeni v predhodni postopek, odloči o tem, ali se bo otrok vrnil k staršem ali pa se bo zanj zagotovilo varstvo izven matične družine. V primeru odločitve, da se otroka začasno ali stalno izloči iz matične družine, so možnosti namestitev v otroški dom, stanovanjsko skupino ali rejniško družino, ali pa posvojitev. Posvo- jitev se prav tako kot pri nas dokončno uredi šele po (polletnem) poskusnem ob- dobju; dotlej je otrok pri bodočih posvo- jiteljih dejansko v rejništvu. Otroka, ki ima določene motnje ali težave, sodišče najpogosteje zaupa eni od treh zgoraj navedenih zasebnih agencij, ki se ukvarjajo z zaščito otrok na podlagi koncesije. Nekatere od teh agencij pre- vzamejo tudi vse delo z otrokovo matično družino, druge pa le delo z rejenci in re- jniškimi družinami. Opredelitev nalog posameznih služb, ki so vključene v po- moč otroku in matični družini, zadolžitev rejnikov in roditeljev, včasih pa tudi 305 VIDA MILOŠEVIČ-ARNOLD otroka (Če je starejši od 14 let), opravijo v pisni obliki kot načrt primera (case plan) na sodišču. Vodja primera mora vsake tri mesece poročati sodniku, ki ponovno presodi pravilnost prvotne odločitve. Vsake pol leta pa sodišče preverja načrt primera, ki se ga po potrebi dopolni ali spremeni. Sprejeti ukrep se spremeni, če se prejšnji iz kakršnega koli razloga po- kaže neučinkovit. Če se starši ne držijo dogovora, se sproži postopek za odvzem otroka ali za odvzem roditeljskih pravic. Ti postopki so, v primerjavi s stanjem pri nas, dokaj kratki (do šest mesecev). Zakon je ne- dvomno strožji, in roditeljske pravice avtomatično ugasnejo že, če je otrok leto in pol v rejništvu in starši kljub strokovni pomoči niso zagotovili možnosti, da bi se varno vrnil domov. Za rejence, ki iz matičnih družin od- hajajo v samostojno življenje, so socialni delavci razvili posebne programe priprav na osamosvojitev, da jim tako pomagajo prebroditi morebitne težave ob prehodu iz rejniške družine, NAČELA NA PODROČJU REJNIŠTVA To, kar je v ZDA dobro in bi nedvomno kazalo posnemati, je način oblikovanja politike na tem področju in sprejemanja oziroma spreminjanja zakonodaje. Tako ekspertne skupine opravijo ustrezne raziskave, ocenijo dotedanjo prakso in na tej osnovi izdelajo predloge za nove zak- onske rešitve. Strokovnjaki imajo tako prek raziskovalnih projektov (ki jih na- vadno naroči in financira država) in eval- vacije praktičnih izkušenj priložnost vnašati nove ideje v prakso in neposred- no vplivati na oblikovanje razmerij v za- pletenm sistemu rejenec-rejniki-matična družina-strokovna služba. Do pomembnih regulativnih in kon- ceptualnih sprememb na področju re- jništva v letu 1961, ki so omogočile bolj organizirano, sistematično vodeno in kvalitetnejše rejništvo in je pripeljalo tudi do terapevtskega rejništva, je prišlo na os- novi raziskave, ki je opozorila na tisoče izgubljenih otrok, ki so jih socialne službe namestile v rejniške družine na območju drugih zveznih držav in sča- soma nanje — pozabile! Ugotavljali so tudi številne premestitve otrok iz ene rejniške družine v drugo in iz rejniških družin v zavode. Takrat so strokovnjaki s področja socialnega dela opozorili tudi na kad- rovsko pomanjkljivost državne socialne službe, na nizke rejnine in druge po- manjkljivosti, ki so ovirali boljšo skrb za otroke v rejništvu. Načelo, ki se je izoblikovalo na pod- lagi ugotovitev iz prakse in je usmerjalo tudi še pripravljalce poznejše zakonodaje na tem področju, je bilo načrtovanje tra- jne namestitve za otroke, ki ne morejo živeti v lastnih družinah. To načelo in z njim usklajeno zakonsko določilo (ki v In- diani velja šele dve leti) pomeni, da je la- hko otrok v rejništvu le 18 mesecev, nato pa lahko staršem avtomatično odvzamejo roditeljske pravice in otrok lahko gre v posvojitev. Nadaljnje raziskave rejništva na zvezni, pa tudi na državni ravni, ki so bile podlaga za poznejšo zakonodajo na tem področju (Zakon o posvojitvah in Zakon o otroškem varstvu, oba iz leta 1980) so opozorile, da je odločitev za izločitev otroka iz matične družine pogosto pre- malo pretehtana in da ni storjeno dovolj za njegovo vrnitev k staršem. Veljavna zakonodaja temelji na načelu ohranitve družine in njene ponovne združitve (/a- mily preservation, family reunification). Tukaj gre za zelo intenzivno in vnaprej načrtovano delo z matično družino in vključitev staršev v proces pomoči otro- ku, ki poteka v obliki ustreznih terapij, rednih obiskov socialnih delavcev na domu, rednih, a kontroliranih obiskov otroka pri starših, če živi izven doma, in podobno. Cilj tega dela je obdržati dru- žino skupaj in zagotoviti vsakemu članu ustrezno strokovno pomoč. Zelo razviti in razširjeni so programi za starševstvo, s katerimi učijo starše opravljati to nalogo in konstruktivno razreševati konflikte v družinski skupini. Ne glede na to, da se je to načelo izoblikovalo na osnovi ekonomskih po- kazateljev, torej prevelike porabe na 306 REJNIŠTVO V INDIANI področju rejništva, je njegova ideja v bistvu v korist otroka, saj ima vsak otrok pravico živeti v družini, najprej seveda v svoji lastni. V praksi pa to načelo pomeni bolj poglobljeno obravnavo razmer v otrokovi družini in načrtno delo s celost- nim družinskim sistemom, da se člani družinske skupine naučijo živeti skupaj in usklajevati svoje družinske vloge. V kontekst tega načela sodi tudi za- konska zahteva in iz nje izhajajoča za- vestna strokovna odločitev, da v primeru potrebe po izločitvi otroka iz matične družine najprej poiščejo rejnike med so- rodniki. Tudi na ta način se ohranja in utrjuje socialna mreža, ki jo ima otrok s svojci. V praksi pa socialni delavci upošte- vajo še eno načelo, namreč tega, da re- jence nameščajo v družine, ki so jim kulturno blizu. To pomeni, da poskušajo otroke nameščati v družine, ki pripadajo isti rasni skupini kot otrok, saj je rasa si- nonim za kulturo. Za različne rase, ki živijo v ZDA, namreč ne moremo trditi, da živijo skupaj, lažje bi rekli, da bivajo nekako vzporedno in se tolerirajo, ali natančneje, belci kolikor toliko tolerirajo pripadnike ostalih ras. Tudi statistiko vodijo glede na rasno pripadnost obrav- navanih primerov. Kot smo že omenili, je zakonodaja v šestdesetih letih omogočila kvalitetnejši razvoj rejništva, vključitev številnih neprofitnih organizacij v to dejavnost in seveda velikansko povečanje sredstev za otroke v rejništvu. Ne glede na to pa so- cialni delavci še vedno tožijo, da imajo na razpolago premalo kvalitetnih rejniških družin. DELO Z REJNIŠKIMI DRUŽINAMI Omenili smo že, da je delo strokovnih de- lavcev (tukaj mislimo tiste v službah neprofitnih organizacij) z rejniki poglob- ljeno in načrtno. Čeprav socialni delavci pravijo, da jim rejniških družin primanj- kuje, pred namestitvijo otroka vanje vseeno dodobra pretehtajo, ali so za to primerne (imajo pa seveda na razpolago še številne druge možnosti, kot smo že navedli). Pred sprejemom otroka morajo bodoči rejniki tudi na 20-urno usposab- ljanje za rejniške družine, ki ga plača država. Vsebina tega usposabljanja je na- menjena zlasti spoznavanju samega sebe, osebni rasti in spoznavanju mehanizmov za reševanje konfliktov. V času skrbi za rejenca imajo rejniki letno še po 12 ur usposabljanja za svojo vlogo. Poleg tega pa imajo rejniki, ki se ukvarjajo s terapevtskim rejništvom, zagotovljen stik s socialnim delavcem ob vsakem času, podnevi in ponoči, kadar se za to pokaže potreba. Po programu mora socialni delavec enkrat tedensko vzposta- viti stik z rejniško družino (če ni poseb- nosti, opravi to po telefonu), vsaka dva tedna pa družino obišče na domu. Ob tako intenzivnem sodelovanju se lahko med rejniki in socialnimi delavci dejan- sko razvije medsebojno spoštovanje in poseben partnerski odnos, ki omogoča, da otroka skladno usmerjajo. Vsi rejniki, s katerimi sem se po- govarjala, sprejemajo socialne delavce kot sodelavce v procesu pomoči otroku. Nanje se obračajo vedno, kadar potrebu- jejo strokovni nasvet ali oporo zaradi vzgojnih težav z rejencem. FINANCIRANJE REJNIŠTVA Rejnine se zagotavljajo deloma iz zvez- nega proračuna in deloma iz sredstev kra- jevno pristojnih okrajev. Višina rejnine je določena po dnevih, odvisno od otro- kove starosti in njegovih specifičnih potreb, je pa neprimerno višja za otroke v terapevtskem rejništvu. Pa si oglejmo še mesečne vsote: Rejniške družine, ki so stalno pri- pravljene sprejemati otroke, tudi za kraj- šo dobo, dobivajo samo za pripravljenost 307 VIDA MILOŠEVIČ-ARNOLD 17,25 dolarjev dnevno, za otroka pa še pripadajočo rejnino. Že na prvi pogled vidimo, da so rej- niške družine v Indiani za svoje delo kar primerno nagrajene. Če vzamemo za pri- mer rejnico, ki ima v oskrbi najstnika z vedenjskimi težavami, in gre pri tem za terapevtsko rejništvo, dobiva mesečno po 817,50 dolarjev (111.180 tolarjev). Pri- merjali raje ne bomo, navedemo naj le še, da lahko rejniška družina zahteva še pose- ben dodatek za otrokova oblačila in obutev. Kolikor sem lahko spoznala med razmeroma kratkim obiskom, lahko re- čem, da tudi v ZDA socialno varstvo in so- cialno delo ne sodita ravno med ugledne in dobro plačane dejavnosti oziroma stroke. V primerjavi s stanjem pri nas pa moram poudariti nekatere značlnosti, ki izstopajo in dajejo vsem udeležencem v procesu rejništva bistveno ugodnejše možnosti. To so: a) Socialno varstvo je že dolgo zelo razvejeno in neprofitni sektor nevomno ponuja klientom in državni socialni službi veliko alternativnih možnosti. Po drugi strani pa ravno bogata ponudba iz- ven javnega sektorja v nekem smislu hromi njeno delovanje, tako da socialna služba v državni upravi deluje kot nekak- šen socialni urad. b) Socialno delo je že visoko profesionalizirano in je razvilo precizne strokovne korake za različna področja de- lovanja, torej tudi pri rejništvu, in jih primerno poimenuje (razvit strokovni jezik!). Sem sodi tudi razvita raziskovalna dejavnost na področju socialnega dela, katere rezultate zakonodajalec tudi upo- števa. Naj omenim še bogato strokovno literaturo, ki nastaja na podlagi razis- kovanja in evalviranja prakse. Nedvomno so tudi idealni normativi dosežek profe- sionaliziranosti in dobre organiziranosti socialnih delavcev. c) Med številnimi službami, insti- tucijami in posameznimi strokovnjaki po- teka dobra koordinacija, ki po eni strani zahteva visoko raven profesionalnosti, po drugi pa tudi razvito in dosegljivo tehno- logijo, ki omogoča neovirano komunici- ranje (telefonski odzivniki, računalniška mreža, pagerji, telefaksi in podobno). d) Glede na plače strokovnih delav- cev in višino rejnin lahko ugotovimo, da je delo vseh udeležencev na področju re- jništva cenjeno, kar tudi daje podlago za dobre dosežke v pomoči otrokom in nji- hovim matičnim družinam. Določene dosežke bi nedvomno kazalo posnemati, nikakor pa ne moremo sprejeti vseh rešitev. Nedvomno pa lahko začnemo v Sloveniji brez posebnih težav postopoma vpeljevati posamezne strok- ovne korake pri delu z rejenci, rejniškimi in matičnimi družinami. Literatura Encyclopedia of Social Work (1965). New York: NASW. B. Galaway (1990), The Place of Special Foster Family Care in a System of Child Welfare Serv- ices. V: International Perspectives on Specialist Foster Family Care. Saint Paul: Human Service Association. Foster Care (1996). Indiananpolis: Indiana Family and Social Services Administration. V. Milosevic (1982), Rejništvo v Sloveniji. Raziskovalno poročilo. Ljubljana: Višja šola za so- cialne delavce. K. Zupančič (1973), Pravni aspekti rejništva. Doktorska disertacija. Pravna fakulteta Univerze v Ljubljani. 308