Leto I. V Trstu dne 1. Maja 1908. Cena tej št. je 10 vin. St. 18. Izhaja v Trstu vsak - petek popoldne Uredništvo in upravništvo ulica Boschetto št. 5. II. nad. = Telefon št. 1570 = Glasilo slovenskih socialistov na Primorskem. Posamezna številka ===== 6 vin. ===== Inserati po dogovoru. Naročnina za celo leto 4.20 K., pol leta 2.10 K., četrt leta 1.05 K. - Ino¬ zemstvo več poštnina Prvi majniK 1908 . Vera v končno zmago bratstva, enakosti in svobode oživi v nas na današnji dan, ko se ozremo v pre¬ teklost in se radujemo nad izvrševnim delom vedno naraščajoče socialistične družine. Kar nas letos veseli ni morda šte¬ vilo zastopnikov, ki jih je poslalo de¬ lavstvo v državni zbor, tudi ne šte¬ vilo glasov, ki smo jili dobili pri raz¬ nih deželnozborskih in mestnih volitvah. Ampak radujemo se nad vsemi zma¬ gami delavstva, in se veselimo nad rastočim številom sobojevnikov velike človečanske ideje, ki se zbirajo pod prapor jem solnčne bodočnosti. Veseli¬ mo se, ko se ozremo okrog in vidimo, da se razširja socialistična ideja vsled naše racijonelne in intenzivne agitacije med vse kroge današnje družbe. Radujemo se, ko vidimo, da je ravno socialistična ideja, ki vspodbuja delavstvo do duševne samonaobrazbe, ki ga napravi sposobnega razpravljati o najvažnejših splošnih koristi tudi v krogih drugih strank, ki so začele spoštovati in jemati v poštev tudi nje¬ govo besedo, tudi njegovo voljo. In končno se veselimo s zadošče¬ njem, ko vidimo ustanavljati se nove skupine delavske solidarnosti iz katerih se poraja toliko vstrajnih, neutrudljivih značajev, toliko pogumne in veliko¬ dušne mladine v srcih katere gori mogočno hrepenenje po zmagi pravice nad krivico, po zmagi resnice nad lažjo. Toda ravno tako, kakor se na da¬ našnji dan veselimo zmag in na¬ predka, se moramo spominjati tudi krivic, ki se nam gode, spominjati se moramo še neizvojevanih pravic in letošnji prvi majnik bodi dan, ki ga praznujemo v svrho zmage splošne in enake volilne pravice za de¬ želne zbore in mestne zastope, v svrho zmage osemurnega de¬ lavnega Časa in v svrho zmage splošnega zavarovanja za sta¬ rost, preskrbe vdovam in zava¬ rovanja proti nezgodam na delu in na polju. V imenu teh treh zahtev praznu¬ jemo letošnji prvi majnik. Delavstvo hoče vedeti kako se opravlja deželno in občinsko imetje. S svojo solidarnostjo, si je izvojevalo splošno volilno ' pravico za državni zbor. Če je zrelo za državni zbor, mora biti zrelo tudi za deželne in ob¬ činske zastope. Enake dolžnosti, enake pravice. Tedaj ven s splošno vo¬ lilno pravico za deželne in ob¬ činske zbore. Delavstvo potrebuje počitka in raz¬ vedrila, potrebuje časa v svrho izo¬ brazbe in hoče zmanjšati armado pri¬ siljenih brezposelnih. Družba sama nima nobene koristi ako se uničuje delavne moči v dolgotrajnem in na¬ pornem delu in delavstvo nima nobene koristi zgubljati v predolgem in pre¬ napornem delu svoje moči v prid malega števila gospodarskih privile¬ girancev; zato zahtevamo kot najdaljši osemurni delavni čas! Delavstvo ima pravico živeti, tudi kadar mu opešajo moči in ne more vsled starosti več delati. Ko postane star ga pa delodajalec vrže stran, kakor izprešano limono. Prepusti ga usmiljenju drugih tovarišev in prepusti ga smrti. Pravico do življenja imajo tudi vdove delavcev in pravico do življenja ima tudi delavstvo, ko vsled nezgode na delu je zgubil del svojih delavnih moči. Mezda današnjega de¬ lavca je komaj zadostna za vsakdanje potrebe. Nesmiselno je zahtevati od njega, da bi si odtrgal od ust sedaj in prihranil za starost, za vdovo in za nesreče. Zato je ena najvažnejših naših zahtev, ki jo hočemo izvojevati: Splošno zavarovanje za starost, in zoper nezgode na delu in na polju. Tudi na polju, kajti mali kmet je ravno tako potreben zavarovanja kakor delavec. Naložili so nam dolžnosti, zahte¬ vajmo tudi naše pravice polagoma eno za drugo do končne popolne zmage pravice nad krivico. Živel prvi majnik! Živela splošna enaka volilna pravica za deželne in mestne zastope! Živel osemurni delavni čas! Živelo splošno zavarovanje za starost, preskrba vdovam in proti nezgodam na delu in na polju! Živela mednarodna socialna demkracija! ‘Delavci! Sodrugi! Somišljeniki! Delavski List“ Ura na Oljski gori. Ura presenečenja — kdo je ne pozna? Tudi Krist zavzet v svoji misiji ji ni izostal. Tisti večer na Oljski gori, ki bi naj bil poslednji njegovega agitacijskega življenja, ga prešinja bol. Žalosten postaja in boječ : Žalostna je moja duša do smrti. In trikrat ponovi molitev: «Oče, če je mogoče, vzemi ta kelih od mene...* Narav¬ nost pretresujoče in na nekak plastičen način, pa pripoveduje o tem evangelist Luka, ko pravi: «Smrtni strah ga začne spreletavati in vedno tesneja je bila njegoVa molitev, njegov p6t pa mu je, padal na zemljo, kakor krvave kaplje.*. Ko sem pred 20 leti stopil v socialno demokracijo sem ravno zapustil latinske šole. V nemški nalogi zrelostnega izpita sem tudi jaz, kakor je navada, pri tujih, čitiva- želj nih gimnazijcih, ki pregleduj o in prebrskaj o vse knjige, opeval, razvem Sokrata, Brata, Glracčha, tudi Jezusa iz Nazareta, kot prvoboritelja za svobodo in oznanjevalca novih časov. Motile pa vedno so me one vrstice v evangelju, kajti nevstrašenemu zanikovalcu vsega obstoječega, ne pristoja tako prese¬ nečenje in strah. Delovala je pač mladost in navdušenje, ki se tukaj vrti češ, da se mora poditi od zmage da zmage in kar naenkrat pasti — prihiteti v bliššu potem, ko se je živelo in vživalo v blesku. Tudi jaz in vi vsi bojevniki ste okusili marsikatero uro na Oljski gori v vsej njeni grenkobi.... V sredi boja smo. Naprej in naprej! Dan in noč, leto za letom še dela za stranko. Dela je vsake vrste. Podrobno, površno v velikih de¬ monstracijah, delo po časopisju, kjer se govori tisočerim, delo po zakotnih shodičih, da. se sem in tje pridobi stranki jednega ali dva nova delavca; pri rokah je delo proti sovražniku proletarijata, delo, dušiti nemir in zavist v lastnih vrstah. Počuti se že še, da ni zastonj, da leze naprej; uspehi se pokažejo z leti, zmage pri volitvah, na novo pridobljena sredstva, podreti zidove priviligirancem in napeljati nove pritoke v najbolj zapuščen del dru¬ žabnega organizma. Ugled stranke delavstva raste, veča se pa strah pred nami in tem hujša je jeza in srd proti naraščaju stranke; — vsekakor dobro’ merilo za na§. Vedno dalje! Zmiraj naprej! Tupatam se nam vtihotapi blamaža, celo udarec ali sunek od zadej ne izostane. S ponovljeno energijo in s podvojeno močjo še krepkejše napademo razburkane valove: naprej! In gremo naprej! Kriza je končana, spet je košček sveta več naš. V ljutem hoju se niti ne opazi, da je človek utrujen, na smrt izmučen, da je sveča že prižgana in da bo kmalu dogorela, se niti ne opazi. V boju je pač, kjer se človek more vese¬ liti zmag. Sicer jih je zelo malo, ki bi uživali veselje življenja, ker so vse, tudi sleherno telesno mišico posvetili boju; a tem večja je potem radost nad to prido¬ bljeno stavko, nad ustanovitvijo tega časo¬ pisa ali one organizacije. Stranka se veča in postaja močneja. V boju, pijani zmage, vidimo le, kak narašča naša bojevita četa. «No, naprej gremo* pritrdava od znotraj, in vriska se od prenapetosti. Toda v najlepših trenutkih pridrvi temna ura, ura, ko je človek kakor na Oljski gori. Ravno po pridobljeni zmagi je, ko postaja žalosten in boječ, zraven še pa zaspanost nekaj pripomore. In v tej, ta- korekoč usodepolni uri presenečenja, se naj primerja število pripadnikov velikan¬ skemu številu topoglavih in indiferentnih, ki se še niso zganili z mesta. Primerjajmo, in prepričali se bodemo, da bi bil največji shod teh, le izmeček par valov svetovnega morja. Koliko pridobljenih, se spet pora¬ zgubi. Neprenehoma prihajajo nove mase nezavednega proletarijata sem s kmetov v delavska predmestja, katera smo skoraj pridobili. Vsak dan se mora pričeti jedno in isto delo z nova; — na vsakem shodu se opazi tuje obraze, pričeti se mora spet z A B C. POGUM. Kaj si? Fantom? Izrodek domišljije? Stvor demona, ki čuje nad menoj, odkar mladost samotna moja klije, odkar v daljine pogled sili moj? Iz mesta grem z večernimi mrakovi, čez polje pred menoj hitečimi ... na moji levi, tam Leže grobovi, temno leže nad vami spečimi... Spi car-ponos, spe misli do neba, in vsa bodočnost, v kali započeta, nedozorela in nikdar požeta, oči pogum in vroča kri srca, ki ni prineslo svoje zadnje žrtve še na oltar... Ah vse — kot za gobami zarje mrtve, ah vse — ne dvigne več se vse nikdar?. Zarotil sem tvoj grob: « Ti temnousti, odkrij skrivnost mi smrti in življenja — kar pod teboj se še boji trohnenja, umreti noče, pod nebo izpasti! » In dvignila se senca je visoka iz groba tvojega, temna do zvezd, in kot bila je bela njena roka, spoznal sem jo — ime ji je: Bolest. In šla sva, kjer najtišja je tihota polja in naj svetlejši čar noči, pogledal tuje njene sem oči, spoznal sem jo — ime ji je: Samota. In šla sva, kjer je luč pregnala mrak, in bil je množic valujoči šum, in kot je samosvoj bil njen korak, spoznal sem jo — ime ji je: Pogum. Oton Zupančič. Iz knjige Cez Plan k DELAVSKI LIST Povsod novi Faraon, ki ne pozna Jožefa. V boju se je videlo kreposti sobojevnikov, njihovo junaštvo, darežljivost in navdušenost; a ob uri na Oljski gori je videti le njihove slabosti. Opazuje se križe in težave tepta¬ nih, raztresenosti brezpametnih. Ko se vrača človk pozno v noč z dela za stranko domov, mu vdarja neprijeten vzduh (čad) iz temnih, nizkih beznic. Tukaj zapravljajo čas, denar in zdravje. Potemtakem seveda nimajo, 'sredstev in časa za kakšno knjigo, za gledišče ali za kak umetniški večer, za svojo organizacijo, za svoj časopis. Po ce¬ stah, ki vodijo do fabrik pa se naleti na delavce, za katere se bojujemo, ki z ne¬ kakim ponosom drže v rokah časopiis svojega nasprotnika, ali pa take, ki kar na cesti prodajajo svoje prepričanje. To so dokazi, ki nam služijo in nam namigavajo: odpreti slehernemu delavcu oči; a vse je zastonj. In pri teh razmerah, kjer se «hočeš ali nočeš* povprašaš: Li ni vse zastonj ni brez potrebe? Kako strašno počasi gremo naprej? kako malo smo še prekoračili in koliko še imamo? Bo-li mogoče napraviti iz sedanje neznatne manjšine, mogočno večino? Kje je za pri¬ tisniti, da se bo blagotvoreče vzgojilo. Bi-li ne bilo boljše prenehati obupajoči boj v tem kritičnem času in porabiti svoje moči zase in za svojo družino? To je ona mračna ura na Oljski gori, ko postaja človek otožen in boječ ter mu od strahu, da je zgrešil svoje življenje, pada pot, kakor krvave kaplje. To je ona temna ura - presenečenja, ko obupa agitator nad samim seboj in nad ljudstvom tako daleč, da je njegova duša žalostna do smrti.... Potem pa, ko se gre po cestah in se ogle¬ duje izpite obraze delavcev, ko se vidi blede in bosonogo otroke, ko se opazi obraze bolehajočih mater, ko se toži o stiski, draginji, o bolezni in smrti, ko se dobi pri njih kakšen časopis kapitalistov, kjer se zasramnje in blati delavce, ki stavkajo za boljši grižljaj kruha, ko se človek spomni na te svetovne reditelje kakor so država, cerkev, šola, pravosodje in in vojaštvo, ki posezajo po delavčevih pra¬ vicah in zahtevah, se še-le zasledi prave gromade revščine in še zraven glad, celo morje nesreč, tedaj se še spozna krivico kapitalistične družbe, ki pa vedno skrbi za svoje lastne junaške čine iz rok delavca, sužnja. Ko bi nas ne bodrila nekdanja darež¬ ljivost, bratstvo in drugo, ko bi nas ne oživljala vedno sveža moč socijalizma, bi bili že davno padli. Kar pa se je storilo vkljub vsem zaprekam, nas navdušuje, da se ne smemo plašiti; S podvojemo silo lahko obrnemo današnjo krivično svetovno uredbo. Zginile bodo mračne ure žalosti in obupa na Oljski gori: kupo življenja bomo iz¬ praznili in naj si bo grenka ali sladka¬ ne smrtni pot in bojazljivost, temveč pot dela za proletarijat naj pada na zemljo; če bo pa kapljal krvav, bo začelo na istem mestu poganjati in rodilo bo sad.... Mvmila je ura na Oljski gori — ker boriti se je treba naprej! Mihael Schacherl. a n .--T3—h— p—13 Robna in troškovna vrednost kot tvoriteljici menjalne vrednosti. Danes vlada v produkciji posebna po¬ slovna oblika. Družba nima nikakega pro¬ dukcijskega načrta. Producira se v svrho izmenjave in ne potrebe. Način izmenjave tiči v lastnostih produktov. Če abstrahiramo od različnih form, ki branijo na prvi pogled spoznati bistvo in povod izmenjave, vidimo, da se izmenjava produktov opira na razmerje med ljudmi. Meščanski ekonomi trdijo, da dandanes izmenjavo in njen način določuje razmerje med produkti. S tem se produktom nekaj pripisuje, kar v resnici ne obstoji. To na¬ pako meščanskih ekonomov je spoznal prvi Marks. Imenuje jo fetišizem blaga; tudi kapital nosi značaj fetišizma. V družbi privatne lastnine zadobi izmenjava produk¬ tov, lice, kakor da to izmenjavo določuje razmerje med produkti, med tem ko se je izmenjava v prvotnem komunizmu določala po razmerju med ljudmi. Produkcija je slonela na drugi podlagi: bila je stvar družbe in ne posamnika. Ce je produkcija družabna zadeva, se določa po potrebi. Če tega ni, je produkcija po¬ trebna samo radi izmenjave. Brez zasebne lasti ne more biti produk¬ cije, ki bi imela za cilj kaj drugega nego izmenjavo in tej sledeče profite. Pogoj današnje kapitalistične produkcije je torej zasebna last. Iz tega nujno sledi premoč kapitala nad delom. Človek je v ustvarjanju družbe pozabil sam nase, odnosno njegova volja ni bila obsolutna. Blago se izdeluje v svrho izmenjave. Čemu se producira? Radi potrebe. Da se utešč človeške potrebe, ki so prirojene ali pa pridobljene, se producira. To bi bilo potrebno, naravno. Vsako blago mora imeti torej rabno vrednost. Nemogoče je izmenjati produkt, ki ima samo za producenta vrednost. Da se produkti morejo izmenjati, je nujno, da so isti koristni za vse druge ali pa vsaj za gotovi del ljudi. Če je produkt, ki sem ga pridobil, zame koristen in potreben, tedaj pravimo, da ima zame rabno vrednost. Ta rabna vrednost pa se določa po fi¬ zičnih lastnostih produktovih. Vsako blago poseduje rabno vrednost, kajti blago, ki nima rabno vrednosti, ne more biti predmet izmenjave, če nočemo ponižati izmenjave do nezmisla. Nasprotno pa moramo vedeti, da ni vse blago, kar ima rabno vrendnost. So dobra (Giiter), ki imajo rabno vrednost, pa vendar niso blago ali produkt dela. Divjačina v gozdu, ribe v vodi, rastline, sadovi — vse to so dobra, imajoč rabno vrednost, ki pa lahko obstoje in se raz¬ množujejo brez človeškega dela. Ta dobra so nepremična, dokler divjačina ni ujeta ali rastlina ni utrgana; tudi ta dobra niso nastala radi izmenjave; to torej ni blago. Blago se imenuje samo ono, kar je bilo produciranega v izmenjavo ali pa se je pozneje določilo za izmenjavo. Razmerje, v katerem se blago izmenjava, ustvarja menjalno vrednost. Vsemu blagu je določena neka podlaga, ki jo v življenju zovemo vrednost = vrednost blaga. V blagu, katero se menja, mora biti nekaj skupnega z blagom, s katerim se menja. Ta skupnost mora biti radi prime¬ rjanja produktov. Oba produkta morata biti enake vrednosti. Povod izmenjavi dajejo različne lastnosti različnih dober. Če bi imela vsa do ra jednake lastnosti, bi odpadla vsaka izme¬ njava. Torej radi različnih dober se blago izmenjava kot rabna vrednost. Da se najde vrednost blaga, ne smemo gledati na njega rabno vrednost. Ce ne upoštevamo rabne vrednosti, nam ostane za cenitev blaga samo še en pot. Blago ceniti kot produkt človeškega dola. V blagu, kjer je skrito človeško delo, moremo iskati le eno vrednost. Pregledati je treba množino dela, ki se je potrebovalo za ustvaritev produktov. S tem, da smo konstatirali množino dela v blagu, še nismo našli vrednosti blaga. Sedaj je treba ceniti to v produktu vteleseno delo. Marks pravi, da se delo meri po času, ki se ga je potrebovalo za ustvaritev pro¬ dukta. Čas je torej najpoglavitnejša stvar. Pri tem si lahko mislimo: če se delo meri po času, se pripeti, da imajo produkti enih in istih lastnosti različno vrednost. En delavec dela hitreja, drugi počasneje. Težko je dobiti dva delavca, ki bi eno in isto delo v istem času dodelala. Toda tu ne smemo prezreti: če govorimo o delu, se ne smemo ozirati na individualno delo, temveč na družabno delo. Marks pravi povsem jasno: «Skupna delavna moč družbe, ki se zrcali v vred¬ nosti blaga, velja tu kot ena in ista člo¬ veška delavna moč, če tudi obstoji iz številnih individualnih delavnih moči. Vsaka teh individualnih delavnih moči, je ista človeška delavna moč kakor ona, dokler ima značaj družabne povprečne delavne moči, in kot taka potrebuje v produkciji blaga tudi le povprečno potreben ali dru¬ žabno potreben delavni čas». Iz tega moramo logično izvajati, da z zvišanjem produktivne moči dela, pada družabno potrebni delavni čas in ž njim — vrednost. Ricardo, ta duhoviti učenec Adama Smitha, je prvi spoznal, da se blago ceni po delu, ki je skrito v produktu. Marks pravi, da je Ricardo prezrl družabni značaj dela, ki je skrit v vrednostni formi blaga. To pa je bil povod, da meščanski ekonomi niso zasledili fetišizma blaga. Blago se izmenjava raditega, ker je raz¬ lično. Če ta stavek razširimo, moramo reči, da je človeško delo oni element, ki ustvarja realno vrednost. To pa daje povod pro¬ dukciji. Povod, da se blago kot rabna vrednost lahko izmenjava, daje kvalitativno različno koristno delo, kot vsebina blaga. Iz vsakdanjega življenja vemo, da je blago kot vrednost kvantitativno različna. Ker je rabna vrednost blaga različna, se blago izmenjava kot realna vrednost — na di ngi strani pa se blago radi vred¬ nosti izmenjava. Vrednost blaga se torej ne določa po kvalitativnem delu, temveč splošno po tem, koliko življcnske moči se je izdalo za produkt, po primeri poedinca. Marks je torej upravičen reči: Delo ni edini izvor bogastva. Če raste produktivna moč dela radi novih iznajdeb in jednakega, raste tudi bogastvo, ki pa je v kapitalistični družbi s pomočjo zasebne lasti le v prid posam- nikom — imetnikom proizvajalnih sredstev. Sestava vrednosti blaga odgovarja pro¬ dukciji njegovi. Razločevati moramo torej med menjalno vrednostjo blaga pri pro¬ dukciji za prodaj in menjalno vrednostjo pri drugačnem produkcijskem načinu. Ponavljamo še enkrat: 1. Fetišizem blaga je, da se v meščanski kapitalistični družbi na prvi pogled vidi, kakor da bi pri iz®,, nj a vi blaga odločevalo razmerje med pro . dukti in ne, kar je v resnici razme* med ljudmi. — 2. Ce se kaj zdela, prod J čira, to ni blago. Sele če ga hočemo i, menjati, postane blago. < loveska volja nima kot taka na to nikakega .direktnega* vpliva. Menjalna vrednost je produkt dodatne i troškovne in anticipativne rabne cenitve. ; Oba menjalca sta troškovni vrednosti in rabni vrednostni cenitvi jiodvržena. Tržna cena je viden nasledek posredujoče po denarje merjene troškovne in rabne vrednostne cenitve. Vsaka izmenjava dveh dober (samo on a dobra, ki imajo vrednost, morejo biti pred. met izmenjave; dobro brez vrednosti ne more v ekonomičnem ali pravnem oziru imeti veljave) sc more vršiti le po posre- do vanju nekega splošnega ekvivalenta. V tem splošnem ekvivalentu morajo biti spojene druge vrednosti blaga. Menjalna vrednost je pomen dobra, ki je vsled praktične menjave od menjajočih pridejana dobru z ozirom na provzročene troske in dobiček. Menjalno blago mora imeti dva glavna ' predpogoja v sebi: Produkt, kije namenjen < za izmenjavo, mora imeti rabno vrednost za one, ki teh produktov nimajo, in me- j njajoči stranki morata biti zasebni lastnici menjalnih predmetov. Napačna je misel, da so ljudje začeli izmenjavati, ker so bili privatni lastniki. Obratno je res: Ko so ljudje pričeli zde- lavati blago, to je producirati v svrho izmenjave, je postala zasebna last nujna, potrebna. Če kdo producira več, nego potrebuje, tedaj ta nadprodukcija izgubi rabno vred¬ nost za posestnika tega delavnega produkta. To nadprodukcijo utemeljuje zasebna last. Izmenjava produktov je postala potrebna in utemeljena, ko produkcija ni bila več družabna zadeva. S tem, da se niso izmenjavali samo produkti, ki so segali črez lastno potrebno rabno vrednost, temveč da se je črez lastno potrebo izdelavalo v svrho izmenjave, je postalo razmerje, pod katerega vplivom se blago izmenjava, vedno bolj odvisno od produkcijskih pogojev. Obenem se je pokazal razloček med rabno vrednostjo in vrednostjo. ~ čim več delavnih produktov se izjn-e- minja v blago, toliko bolj raste izmenjava blaga. Razvoj izmenjave se veča, čim večja j je produktivnost dela. V tem postaja splošni ekvivalent nujen. V začetku je izmenjaval vsak to, kar j ni potreboval, z onim, kar je imelo zanj rabno vrednost. To je bilo enostavno. Toda j če je A, ki je bil krojač, potreboval kruha j je šel k Bju, ki je bil pek. B pa je imel dovolj obleke, in zanj produkt Ajev ni imel rabne vrednosti. Dobiti se je moral neki splošen ekvivalent, neka forma, po kateri se je različno blago primerjalo — kot vrednost. /a ta sjološni ekvivalent se je potrebovala sedaj ena, sedaj druga vrsta blaga. Naposled so se pojavile drage kovine. Nastal je denar, on je nastopil kot blago proti blagu. Bil je poosebljenost človeškega dela. Zlato in srebro sta si za stalno pri- dobda monopol, da služita kot splošni ekvivalent. Donai je iz teh kovin. Ker je denar i splošni ekvivalent in je torej v njem ob- Narodnjaštvo. Ce premišljuje vseh narodnih čutov vnet Slovenec položaj našega naroda, se mora njegovi mehki duši razodeti bridka resnica, da je organizacija naroda še nad vse po¬ manjkljiva. Za najvažnejše zadeve nimamo krvavo potrebnih instanc. Rad priznam, da sc j c že marsikaj zboljšalo izza dobe splošne nevezanosti; dobili smo poklicane faktorje, ki določajo narodnemu življenju smer ter dele blagoslove in izrekajo anateme. Ven¬ dar pa nas dovaja navadno, vsakdanje živ¬ ljenje še vsak hip na razpotja, ob katerih stoje dvomi kakor žugajoče pošasti, da strepeče srce in se .skali jasno oko. Prijatelji, izrecimo odkritosrčno besedo priznanja: Komu se še ni zgodilo, da ni vedel, če sme, ali ne sme, ali naj se obrne na desno, ali na levo, ali pa nazaj? Recimo: Človek čita knjigo domačega ali tujega pisatelja. Kdo mu povč z neo- vržno v kompetenco, če mu sme ugajati ali ne ? Čitatelju se morda zdi vsebina bogata, krepka, oblika umetniška. Toda kje je fo¬ rum, ki razsodi, če je tako dozdevanje do¬ voljeno? Kadar dobim v roko Cankarjevo, Zupančičevo, Medvedovo, stvar, še upam, da mi povedo kritike v časopisih, kaj in kako. A kaj naj počne ubogi bralec ali bravec, če si nasprotujejo recenzije kakor pes in mačka? Da postavi Aškerca „Slo- venec“ med paralitike ali med roparske morilce in da mu „Narod‘ položi lovorjev venec na glavo ter degradira pred njim Homera in Goeteja, Byrona in Dostojevs¬ kega, vemo a priori. Bolj nas spravi Adolf Robida v zadrego, če ga „Slovenec ostreže do krvave kože, „Ljubljanski Zvon ‘ pa posadi na Parnas, dočim špekulira „Slov. Narod“ na lenobo čitateljev, ki se jim ne bo ljubilo, razvozlavati davno pozabljenih latinskih in grških izrazov, Končno so kritičarji literati, torej sploh ne morejo biti merodajni, vsaj ne dokler ne nosijo narodne uniforme in kraguljčkov okoli vrata. Zaradi umetnosti, književnosti in takih reči sploh ne bi bilo treba obu¬ pati. Najbolje je, ako se človek ne peča z ' njimi; koliko '-odoljubov je že živelo brez njih 1 Toda važnejša vprašanja se javljajo v življenju, katerini človek ne more tako lahko ubežati, kakor gledališču ali knjigi. Vseh se seveda ne more našteti, ako sc ne piše enciklopedičnega dela. A nekoliko primerov nam bo pokazalo, da jo avtori¬ tativen naroden tribunal z vseobsežno kompetenco in z dekrctalno pravico krvavo potreben. V Ljubljano se je pripeljalo te dni 92 Bavarcev, nemških Bavarcev, članov ba¬ varskega „Flottenvereina“, ki nosijo svoj društveni ^značaj po svetu kakor Dalma¬ tinec palice, držke za smotke in nože. V Ljubljano so prišli, skoraj vsi, hvala ba¬ varskim pivovarnam, dobro rejeni in že vsled tega simpatični. Rešpekta pa zaslužijo še posebej kot člani Flotten Vereina, ki je na Nemškem skoraj še nekaj več, kakor pri nas veteransko društvo. Na kolodvoru jih je sprejel in pozdravil osebno, v vsej svoji gloriji župan Ivan Hribar, sicer pred¬ sednik izvrševalnega odbora slovenske li¬ beralne stranke. Slovenski ljudje, ki pre¬ morejo konje in kočije, so jim dali na raz¬ polago ekvipaže, da so si lahko ogledali lepote slovenske Ljubljane. I o je vse kaj neda ? zanimivo. In gotovo bi bilo vse v redu, če se ne bi zdramilo vznemirjeno narodno srce in tre¬ petaje vprašalo: Ali res ni greh, če pozdrav- ” ~ j uaom spiasena venska duša v ljubljanskem uradnem kjer je bilo povedano, da so izletniki ugledni ljudje, veliki trgovci, tovar odvetniki itd. Torej gospodje, ki imaj pod. palcem. Tudi gospod župan jo ug moz in zato je lahko uganil, da sc spe pozdraviti ugledne ljudi, tudi če so iz dežele Spatenbrana in Salvatorbier Gospod župan, pravim, je lahko ui toda kako naj bi našli, pravi izhr take dileme nn, ki nismo ugledni ljud; £ms so učili, da jo Nemec krvni sovi Slovencu. Slišali in Čitali smo neštet« ] ? nemška govorica sramotna in ževalna za Slovenca. To nam prih: spomin ob takih težkih' ugankah in ] ne bi upali. A še hujše je to: Tisti F v erem hoče povečati nemško bojno narico, Človek se ustraši in nehotč vj Zoper koga? Najbrže misli s s' oklopnjacami in križarkami napasti vence. Tam na Bavarskem pijejo vrček za vrčkom, zdaj marčno, zdaj koz dovek bi mislil, da krokajo, želi j uhu dober tek, v resnici pa grade kc m Legate, ki se naenkrat, kakor v s' Priloi ..Delavnemu ListT št. 18. i dne 1. Maja. seženo vse bogastvo, vse človeško delo, je zmagal nad človekom. Danes je to mrtvo delo človekovo in njegovih razmer, kralj vsega ljudstva od kneza do prosjaka. Abdutis. Narodnost in socialna demokracija Govor sodr. HINKO TUME na shodu v Podgori v nedeljo dne 26. aprila. Pojma narod in narodnost sta, dasi to¬ likokrat rabljena, vendarle precej nejasna. Naroden, mednaroden ali protinaroden (na- cijonalen, internacij onalen ali antinacijonalert) ti pojmi se ne ločijo, in to je ravno povod, da se socijalni demokraciji očita, da je protinarodna. Narod in narodnost sta oba u korei nosa pojma in odgovarjata le novim razmeram, ki so nastale vsled zgodovinskega ra zvoja ljudstva, O narodu v tem zmislu kakor danes se ne more govoriti niti pri starih Grkih, niti v srednjem veku, niti v novem veku, marveč se jame razvijati ta pojem po francoski revoluciji, in je dobil polno jasnost šele, ko je zavzela socijalno- demokratična stranka svoje stališče proti temu. Vsa plemena so v starem in srednjem veku stopila v zgodovino kot čete napa- dovalcev-roparjev. Tako daleč kakor sega človeški spomin nazaj, so iskala človeška plemena boljših sedežev, bogatejših in mi¬ lejših pokrajin ali že, ker jih je gnala s prvotnih sedežev lakota ali vremenske nezgode, ali ker jih je zavist gnala iskat pri sosednjem plemenu večjega blagostanja. Tako so stari Grk i prišli od Azije sem ter zasedli pokrajine na' balkaskam polotoku, kjer so si podvrgli dotična plemena in razdelili njihovo imetje kot plen med seboj. Posamezne bojne čete so si ustanovila svoja mesta, kjer so prebivali zmagovalci kot gospodujoče pleme in živeli od dela podvrženih plemen, ki so bili sužnji liki živali. Le gospodujočemu plemenu je bil pristopen poduk, vera umetnost in sploh kultura, za sužnja je bilo vseeno, katere vere je bil in kak jezik je govoril. Ni torej govora o eni ljudski celoti, ki so tvorile male grške državice, marveč je bilo vedno malo število gospodujočih slojev, in veliko večje število nižjih slojev, brez vsakih pravic. Znak teh državic je bilo gospoda- vanje enega nad drugim, in v tem je bila bistvena razlika razredov v državi. Pri tem sestavu ni mogoče govoriti o narodu in o narodnosti. Enako so tudi stari Rimljani, ki so na¬ stali iz bojne čete grškega pokolenja, ki je zašla v Italijo, tam premagali prebivalce okoli Tibera, se z njimi zlili v eno krepko bojno četo, ki je potem napadala vse de¬ žele daleč okoli, si jih podvrgla ter pod¬ vržena plemana zasužnjila. Dočim so med Grki posamezne čete ustanavljale svoja središča in je prišlo do velikega števila manjših držav, pa je že prvi nastop Rim¬ ljanov v zgodovini značil strogo bojno organizacijo. Zato razlika med gospodujočim in sužnjem pride pri Rimljanih do ostre oblike, in ljudstvo (populus) je le, kdor je Rimljan in član rimske armade. Tudi Rim¬ ljan kot gospodujoče pleme je živel od dela svojih sužnjev in od bogatega plena svojih vojsk, o narodu kot Celoti pa more biti ravno tako malo govora kakor pri Grkih. Vidnejši za nas, ker bližji po zgo¬ dovini, je nastop germanskih bojnih čet. Te so od severa Teih napadale veliko rimsko državo, jo razkosale in razdelile med seboj ter ustanovile nove države tako, da so si bojevniki kot vitezi razdelili celo deželo ter ji gospodovali s svojih gradov, zasužnjili prejšnje prebivalce ter živeli od njihovega dela. Vitezi in grofje so bili organizirani le v svrho boja kot bojne čete ter so imeli svojega voditelja v vojvodu ali kralju. Tudi v tem državnem sistemu je nastala družba maloštevilnih gospodu¬ jočih, velike mase so pa ostale kakor pri Grkih in Rimljanih brez pouka in je bilo vseeno, kake vere in kakega jezika so bile. R avno tem u se imamo Slovenci zahvaliti, da nismo izginili docela na svojih tleh. Italijanski signorii, ki je gospodovala po naši vipavski dolini, je bilo vseeno, kako živi njegov slovenski kolon, odnašala je plod njegovega dela in ga zapravljala po velikih mestih. Prav tako so delali nemški vitezi po Kranjskem, Štajerskem in Koro¬ škem. Izžemali so ljudstvo kot delavca in živino, ne plemensko, ne jezikovno vpra¬ šanje ni imelo najmanjšega pomena. Du- hovstvo, ki je živelo med nami, je imelo itak oporo v plemstvu in se je nanj na¬ slanjalo, zato 'so učili ljudstvo le pokoriti se in delati, za to so jim obljubili plačilo po smrti. Tako je tej okolnosti pripisati, da smo se jezikovno ohranili, tako pa je tudi s tem dokazano, da se za celo dobo srednjega veka ne more govoriti ne o narodu ne o n arodno sti.. Ko je jela propadati moč plemstva vsled vednih bojev in razsipanja premoženja, je rasla moč kraljev, ki so se jeli naslanjati na one sloje, ki so polagoma tekom srednjega veka obogatili, t. j. na meščanske sloje, rokodelce in trgovce. Ker je bilo plemstvo prosto davščine in ker je bila cerkev od nekdaj taka, da ima precej široko odprto roko, kadar jemlje, in bolj stisnjeno mošnjico, kadar daje, so vladarji našli edino denarno oporo pri meščanih. Kmeta niso mogli naravnost izžemati, ker je bil podvržen vitezom in grofom. Z na¬ branim denarjem pa so vladarji prišli do stalnih vojsk in plemstvo je izgubilo svojo moč kot edini predstavitelj vojske, iskalo je v kraljevi vojski le častna mesta. Tako je prišlo v srednjem veku do absolutne države, katere predstavitelj je Ludvik XIV., ki je ošabno izrekel: IVčtat c’est moi, država sem jaz, — okoli sebe močno vojsko, vzdrževano z meščanski denarjem, okoli sebe cele čete plemstva, ki so prišli s svojih gradov ponujat vojaško službo kraljevi armadi, ter višje duhoven- stvo, da je povečalo sijaj kraljevega dvora, je moral vladar skrbeti za povzdigo obrti in trgovine, ki je imela moč in denar. Tako se je meščanstvo okrepilo, ker se je poleg tega iz njegove srede razvijala povečem tudi posvetna inteligenca. Delavec, ki je služil v različnih manifakturah in trgovinah, in kmetovalec nista prišla v poštev. Delavec je bil raztresen po manjših obratiščih, kmet pa je bil vezan na zemljo, oba pa sta bila prav tako brez političnih pravic kakor rimski sužnji. Tudi v absolutističnih novih državah ni mogoče govoriti o narodu v današnjem pomenu. Saj je bilo celo gospodujočim krogom vseeno, kak jezik so govorili in je zavladal na pr. na avstrijskem dvoru pred kakimi 300 leti docela latinski jezik kot jezik vladujočih krogov in olikaiicev. Kmet in delavec sta bila prepuščena sama sebi brez šole in brez vpliva od zgoraj. Velika večina prebivalstva vsake države se torej ni zavedala, in nikjer nimamo naroda kot celote. Kjer je vprvič prišlo do zavesti skupnosti celega prebivalstva države, je bilo to na Francoskem ob prvi revoluciji 17^9. Inteligenca in meščanstvo so pa prišli po mišljenju do sklepa, da je j neznosno dosedanje stanje, izžemanje pri- | dobivajočih slojev in zloraba vladajočih oblastev. Vzbudili in pridobili so zase ljudske proste mase, da so se. oborožile, strmoglavile aristokracijo in duhovenstvo in odsekale absolutnemu vladarju glavo. Tudi tu je bil pravzaprav boj za prvenstvo med meščanstvom in inteligenco proti ari¬ stokraciji, hierarhiji in absolutizmu. Ali pod geslom: «enakost, bratstvo in svoboda» je' bilo lahko pridobiti mase, da so šle za njimi v boj. Vsa stara Evropa in med njenimi državami prva naša Avstrija, ki je bila vsikdar pripravljena zatirati vsako prosto gibanje, so zbrali svoje vojske, da bi pokorili francosko revolucijo. Takrat se • je vprvič vse francosko prebivalstvo, braneč svojo eksistenco, postavilo v bran in prišlo do spoznaj a ene skupnosti kot naroda po jeziku in enem stremljenju proti navalu premočnih sovražnikov. Kar se je godilo na francoskem že pred več nego sto leti, se, je, p orodilo..pri ijas... leta 1848, takrat, ko sta inteligenca in meščanstvo dovolj narastla ter se zavedala po eni strani svojih moči, po drugi strani 'pa so tudi inteligenti zahrepeneli po svo¬ bodnem razvoju. Pri nas v Avstriji se da šele od leta 1848 naprej govoriti o narod¬ nostih kot celotah in še takrat so nastopila le štiri plemena, ki so se čutila kot zgo¬ dovinski narodi, t. j. Nemci, Poljaki, Ma- žarji in Italijani. Vsi so imeli zgodovinske spomine in so se sestavljali iz razredov nekdaj samostojnih držav. O nas Slovencih tudi takrat ni nikakega sledu kot o narodu in ga tudi ni moglo biti, ker nas je značil o edinole, da smo govorili en jezik in služili razdrti po posameznih občinah tam laškemu, tam nemškemu gospodarju. Lastnega me¬ ščanstva nismo imeli, še manj lastno plem¬ stvo. Duhovniki se za našo kulturo sploh niso brigali, saj ako bi se bili, bi slovensko pleme ne bilo ostalo do najnovejših časov pleme pastirjev in majhnih kmetovalcev skoraj brez vsake kulture. Lastna inteli¬ genca se kaže v skromnen številu šele v pričetku šestdesetih let prejšnjega stoletja, to so posamezni odvetniki, notarji in pro¬ fesorji, ki so se kot študentje prestradali skozi visoke šole in se pozneje, iskaje kruha, poizgubili med nemštvom in itali- janstvom, ali se pa nastanili med svojim ljudstvom in izkoristili ravno nasprotje po jeziku, da so se opirali na slovenske kme¬ tovalce in med njimi iskali svojih klijentov. Ob njih strani se počasi jame zavedati svojega domačega jezika nižje meščanstvo. In tudi sedaj nimamo ne velike industrje, ne veliki' trgovine, ne lastne aristokracije. Tudi meščanstvo ni razvito tako, da bi tvorilo celoten razred zase, in slovensko prebivalstvo, lahko rečemo, je z 90% ali vsaj z 80 % tudi danes še delavec in mali kmetovalec, ki je bil do začetka tega stoletja takorekoč brez vsakih političnih pravic. Zanj so se trgale majhne meščanske klike, in vsa naša politika je obstajala v tem, da so se po trgih in mestih družile politične skupine okoli posameznih oseb: na eni strani odvetniki, na drugi strani kak uglednejši meščan. Vsak je nabiral svojih pristašev, in v prvem početku je bilo tako, da je bila meščanska klika nem- pravljici o čarovnicah, prikažejo na Savi in na Ljubljanici. Ne, kar nas je neuglednih ljudi, se ne bi upali pozdravljati tako sumljive tujce na kolodvoru in napijati jim pri souperu. Kdo v 6, če niso špijoni, ki so prišli izvohat najlepšo priložnost za napad. Gospod župan seveda ve, kaj je in česa ni. Toda kam naj gremo s svojimi dvomi mi v takem težkem slučaju? Kje je forum, ki nas pouči? Narodnjaštvo ni tako enostavno, kakor bi mislil človek, ki ni pogledal y vse nje¬ gove globočine. Trideset, štirideset let živiš; misliš, da si Slovenec, kajti Slove¬ nec ti je bil oče, Slovenka mati, sam go¬ voriš slovensko; torej misliš, da si Slovenec. A na svoja stara leta se prepričaš, da nič ne veš. Kdo vč, kaj si? Slovenec ne. Delavec si. Od mladih rok moraš z delom svojih rok služiti sebi in svojcem vsakdanji kruh, podjetnikom pa pečenke in pogačo. Ra ti zmanjka včasi še vsakdanjega kruha. In tedaj se ti zazdi, da bi bilo dobro, če bi se združil s tovariši, katerim se godi tako kakor tebi. Tako bi morda dosegel vsaj še malo soli za svoj kruh. Misliš, storiš, organiziraš se. Stoj! Ko si storil to, nisi več Slovenec. Kdo pravi, da ne? Hm — čitaj patriotične časopise, poslu¬ šaj rodoljubne prvake. Vsi ti povedo: Ekskomuniciran si, izobčen iz naroda. Kajti združil si se z nemškimi in z italijanskimi delavci; tega pa ne sme storiti Slovenec. Kako? Ti ne razumeš tega? Pravijo, da drugače ne dosežeš ne boljše mezde, ne krajšega delavnega časa ? Misliš, da je narodu koristno, če slovenski delavci več zaslužijo, če jim ostane nekoliko več časa za sVoje družine, za razvedrilo, za izobrazbo? Meniš, da je to celo kulturno? Ne verjameš, da bi se mogel v ta namen združiti z Gorjupom in z Gorupom in s Kalistrom ali pa z Jakiljem ? Nič ne govori, nič ne misli. Rodoljubi so prepovedali tako organizacijo, kakršna je ritaja, torej nisi več Slovenec. . Da se Hribarju ne šteje v greh, če po¬ zdravlja Bavarce? Da še nihče ni zameril Mandiču, če je govoril italijansko? Da izdaja narodna organizacija nemška vabila. Da je glasilo istrskih rodoljudov italijansko ? Prijatelj, ne le vera, ampak tudi narod¬ njaštvo ima- svete skrivnosti, katerih ne razumeš in ne boš razumel nikoli. Toda to je: Cerkev ima svoje duhov¬ nike in česar ti ne razumeš, tega sicer oni tudi ne razumejo, toda oni so avtoritete. Če komandira kaplan: Na desno — tedaj veš, da je prav, ako se obrneš na desno, ker ti je tako ukazano, naj si je že pametno ali pa ne. Za narodnjaštvo pa še nimamo take avtoritete in to je pomanjkljivost, ki jo britko čutimo. Dajte nam institucijo narodnjaških popov, od kaplana do papeža, ali pa vsaj do škofa. In narodnjaški škof mora biti nez¬ motljiv. Če reče, da je za slovenskega de¬ lavca narodno, poginiti brez organizacije, tedaj mora to veljati kakor čudodelna moč lurške vode. In če dekretira, da se sme slovenski kapitalist' brez škode za narodnost družiti z nemškimi in italijan¬ skimi kapitalisti, tedaj je to tako pribito, kakor da sme Rotschild opravljati kupčij- | ske posle za rimskega papeža. Dajte nam narodnjaške pope! Dokler jih nimamo, nam bo dvom raz- | jedal srce in nikdar ne bodemo vedeli, če j je večerja greh ali ne. Rešite nas teh dvomov! Dajte nam narodnjaške pope! Etin n Kristan. 3 škutarska, odvetniki pa Slovenci, in ko so nabirali politične bojne čete, takrat se je izdajala glavna parola na eni strani narod¬ nost, nemška in italijanska kulturna premoč, na drugi strani pa boj za najpriprostejše pravice pouka in govora v domačem jeziku, In ves boj je postajal malenkosten, oseben boj brez velikih načel, in slovenski politiki niso prišli, če so tudi še tako poudarjali slovensko narodnost, niti do ene velike vodilne ideje. Politiki štajerski, kranjski in primorski niso prestopili mej svojih kro- novin, in še danes ni ižgiriit~nied nami provincijalizem. «Ti prokleti Kranjec, ti prokleti Stajerc» se sliši ne toliko med neizobraženimi ljudmi, temveč med polizo- braženci in inteligenco tudi pri nas v Go¬ rici. Skupnega narodnega programa, vodilne ideje slovenskega naroda niso naši politiki še do danes našli, in na stališču, da tvo¬ rimo eno celoto enega jezika in enega cilja, še danes nismo. Iz česa pa se sestavlja naše ljudstvo? Iz 80-90% neukega ali le malo poučenega delavca iri kmetovalca, ki je služil do danes v izkoriščanje meščanskim strankam in duhovenstvu. Duhovenstvo se ni brigalo za naše širše mase, in šele ko je malošte¬ vilna posvetna inteligenca jela poudarjati svobodna načela, je začelo duhovenstvo iskati kmeta pri volitvah, da si vstvari politično moč. Sele takrat se je duhovnik spomnil tudi kmetskega ljudstva in danes objema duhovnik svoje farane z gorko po¬ litično ljubeznijo. Ali je to narod, ki se sestavlja iz delavskih in kmečkih slojev, ki je bil dosedaj brez zavesti svoje moči, brez vsakega političnega, ekonomičnega in socijalnega cilja? Tudi pri velikih narodih je stopilo ljud¬ stvo v kolo ene celote šele s trenutkom, ko je nastopil socijalizem, ko so se razvile socijalnodemokratične stranke, ki so pou¬ darjale, da je le ljudstvo poklicano k vladanju, da je poklican k vladanju le oni, ki proizvaja, t. j. delavec in kmetovalec. Kar ima človek, hrano in obleko, vse je produkt dela človeških rok in človeškega uma po strojih in pridelkih. Vse naše znanje je produkt dela in do¬ tike s prirodo. Vsa veda ima služiti bolj¬ šemu in lažjemu proizvajanju, ima dvigniti delavske mase, ali že kmečke ali fabriške, s poukom, da pride do spoznanja sebe in prirode. Inteligent in duhovnik imata služiti le tej s vrhi in nista poklicana, da gospo¬ dujeta nad maso. Šele kadar pride do zavesti in veljave vsa delavska masa, da se združijo delavci z rokami in delavci z umom v svrho višje kulturne skupnosti, šele takrat smemo govoriti o narodu kot eni celoti, in znak naroda je ravno zasledovanje skupnega kulturnega, ekonomičnega in socijalnega cilja. Sredstvo pa, da pride ta celota do priobčevanja, pa jc skupen jezik, in edino sredstvo za neuke široke mase. Šele ljudstvo z željo za poukom je vstvarilo končno vprašanje narodnosti, in boj Za prosti razvoj narodnosti je postal šele s trenutkom aku¬ ten, ko je nastopil delavec v boj za kulturo. Šele sedaj pridemo po celi Evropi do celih ljudstev po državah, ki po svojem jeziku in svojem stremljenju tvorijo eno celotono skupino in zahtevajo enake pravice in enake dolžnosti vsem narodom. Bistven pomen narodnosti je torej stremljenje po skupni ideji, nastali vsled zgodovinskega skupnega bivanja in enega jezika ljudstva, na enem teritoriju, v gotovem socijalnem in ekono¬ mičnem položaju. S tem je pa tudi dan odgovor s stališča socijalnodemokratične stranke proti narod¬ nostnemu vprašanju. Ako je\ stremljenje ljudske mase ne le stremljenje -po vsakda¬ njem kruhu, marveč stremljenje po kulturi, in ako je jezik edino sredstvo do kulture, potem mora vsaka socijalnodemokratična stranka po svojem bistvu zahtevati, da se da vsakemu, narodu polna svoboda za vsestransko razvijanje, politično, ek ono" mično in socijalno, da se mu da možnost razvijati se samostojno v ljudskih, srednjih in visokih šolah. Socijalnodemokratična stranka mora torej poudarjati svobodo na¬ rodov, ker vidi tudi v kulturnem tekmo¬ vanju narodov napredek in razvoj človeštva k končnemu skupnem cilju. Zato pa mora socijalnodemokratična stranka obsojati na- cijonalizem kot imperijalističen in še bolj v njegovi skrajni obliki kot šovinizem. Šo¬ vinistični nacij onalizem ni nič drugega nego nepojmovanje bistva narodnosti ter se izgu¬ blja v podviganju lastne krvi, lastnega pokolenja in plemenskega čustva. To ple¬ mensko čustvo je bilo morda pred sto in sto leti znak skupnosti prvotnih držav, danes pa je smešno govoriti o plemenskih prednostih in o prednosti krvi, ko je ne¬ mogoče vzdržati čistost plemena. Ako vzamemo vzgled iz vsakdanjega življenja tukaj v Gorici, sem imel predpar dnevi priložnost biti zagovornik v kazenski ! pravdi in je bilo od osem zastopanih slo- | venskih strank in prič sedem z italijanskimi imeni in od šestih nasprotnih italijanskih j strank pot s slovenskimi imeni. Sklicevati se pri takih okolnostih na prednost krvi ! in plemena, postaja gola nezmisel. Ali ta nezmisel je, ki se od nacijonalistov umetno vzgaja že v mladini, kjer se uči otroke sovražiti drugo narodnost in uči poviševati lastno pleme. To pa je povod, posebno v Avstriji, da je prišlo do tako strupenega sovraštva med posameznimi narodnostmi in da se je izgubil prvotni pojem o narodu kot kulturni skupini, vezani po enem jeziku, ki bi vsi združeni morali skrbeti za zbolj¬ šanje socijalnega in ekonomičnega položaja. Kot mladi, v politiko vstopajoči narodi kažejo posebno nedoslednost ravno slovan¬ ski narodi. Ali ne bije naravnost v obraz ideji Solidarnosti Slovanov, ko vidimo, da da v Galiciji izkorišča Slovan Poljak Slo¬ vana Rusina mnogo bolj nego v sosedni deželi Mažarji druge narodnosti. Res je, da Mažar rabi svojo moč in bolj kruto silo, a Poljak se poslužuje zavratnih sredstev, ki morajo človeka gnati do upora. Ako bi se vsi slovanski politiki zavedli pravega pojma narodnosti, bi pač brez drugega stopili v kolo socijalističnih strank in s tem bi bilo že samo rešeno narodnostno vprašanje v Avstriji. Da niso socijalni domokratje proti na¬ rodnosti, se vidi posebno v Avstriji, kjer je ogromna večina prebivalstva slovanska, in bi po sprejetju splošne in enake volilne pravice, neomejene po deželnih- mejah in ne tako prikrojene kakor sedaj, izgubile vladajoče narodnosti, pri nas nemška in italijanska, svoja gospodujoča mesta in bi jih morali oddati Slovanom. Socijalna de¬ mokracija v Avstriji je precizirala tudi svoje stališče leta 1899 na konferenci v Brnu, kjer se je izrekla za popolno enakost vseh narodnosti in predlagala kot sredstvo za izvršitev te enakosti avtonomijo po na¬ rodnostnih skupinah na gotovem teritoriju tako, da se varuje tudi prosti razvoj narod¬ nostih manjšin. In ravno sredstvo, privesti do temeljne izpremembe avstrijske ustave, je neomejena splošna volilna pravica. A kaj so storili naši slovenski politiki dosedaj, da se to doseže? Ali ne vidimo posebno pri nas Slovencih zastopnike posebne kli- kovske politike in da se pri domačih kul¬ turnih vprašanjih dogaja, da eden pri mi¬ nistrstvu odbija to, kar drugi priporoča. Ako je torej naš narod skoraj izključno delavski in kmečki narod, in ako se naši politiki niso zavedali nikdar enega|skupnega, političnega, ekonomičnega in socijalnega cilja, potem ostane edina rešitev narodnost¬ nega in kulturnega vprašanja za nas Slovence v tem, da se delavec in kmet združita in vprvič nastopita kot nastala naša slovenska narodnost pod enim za¬ vednim skupnim ciljem. STAVKE V zadnjem času opažamo, kako se upri¬ zarja stavke kar zaporedoma ena za drugo. Slede se prav tako kakor upniki pred bančno blagajno, kadar preti kaka finančna kriza. Delodajalci in kapitalisti sploh, se pa niso že vedno nič naučili. Prav kakor bi se ne bilo nič posebnega zgodilo ostajajo še nadalje v temi svojega ponosa in nimajo ni najmanjše volje proučevati vzroke takih gospodarskih spopadov med delom in ka¬ pitalom. Pri vsaki stavki je njih prvo delo blatiti osebe, ki vodijo stavko in delati z vsemi silami in sredstvi, da bi vžgali med stav- kujočimi nesoglasje. Tudi skrbijo, da raz¬ glaša njihovo časopisje o škodi, ki jo trpi ljudstvo vsled stavke. Najbolj se pa jeze delodajalci, če stopijo delavci v stavko v trenutku, ko jih oni največ potrebujejo. Mi bi radi povedali da je vse to popolnoma naravno. Kadar ima delodajalec malo dela, tedaj odslovi delavce kar čez noč in se prav nič ne zmeni, če bodo imeli drugi dan kaj jesti in kako bodo preživeli svojo družine. Stavke moramo primerjati vojni in kot tako jo moramo tudi smatrati ker jih ni mogoče preprečiti v sedanj ih razmerah. Stavka je tedaj boj in naša dolžnost je samo ublažiti jo, toda zato ker je boj mo¬ ramo uporabiti vsa sredstva, ki jih rabimo v boju, ako hočemo, da izvojujemo naše pravice. Kadar stopijo delavci enestroke v stavko, je prva njih dolžnost zahtevati od vsakega posameznika popolno solidarnost z drugimi tovariši. V takih trenotkih je naravnost smešno govoriti o svobodi dela in sc za¬ tekati k principu svobode dela, da se opraviči nastop krumirjev potom katerih se hoče preprečiti vspeh stavke. Kadar en narod napove drugemu vojno, tedaj zahteva od vseh svojih, orožja zmožnih članov, pri¬ družiti se boju in braniti domovino pred namišljenim sovražnikom. V takih bojih ne prihajajo v poštev nazori onih članov, ki nasprotujejo vsaki vojni, vsakemu boju. Kdor v takem boju zbeži iz vojnih čet, je smatran za izdajalca naroda. Ravno tako je ; opravičeno delavstvo smatrati za izdajalce svojih koristi vse one, ki v imenu svobode dela kršijo solidarnost stavkajočih. Stavka je boj vsled česar se jo mora voditi z ono trezno in mrzlo taktiko s ka¬ tero se vodi druge boje. V takih trenotkih mora izginiti vsako samoljubje in užaljenje ponosa. Stavka je nad vse in v prvi vrsti obrt, katero jc treba znati vodit. Danes je j stavka še edino sredstvo potom katerega zamore priti delavstvo do zboljšanja svo- ! jega položaja in potom katere edino zamore priti do najvišje plače, katerej delodajalec iahko ugodi. Ni dovolj, ako delodajalec j reče, da ne more dovoliti vsega kar de¬ lavstvo zahteva, treba je poskusiti če je res, kar on pravi. Stavka je v velikem to, kar je trgovina j v mali prodajalni. Jaz pojdem v prodajalno in vprašam po stvari, ki bi jo rad kupil. Prodajalec mi jo pokaže in zahteva zanjo j deset kron; jaz mu ponudim sedem in j pretim, ako mi je ne da za ceno, ki sem mu jo ponudil, da odidem. Prodajalec zniža ceno na devet kron, toda jaz vstrajam pri svoji ponudbi. Naposled ali zniža on, ali znižam jaz ali pa znižamo oba in odidem ne da bi kaj kupil. To bi bila nekaka stavka kon- sumenta. Mala obrt in mala trgovina seveda pro- i pada dan za dnenf. Tako sc bo godilo tudi stavki. Kapitalisti, delodajalci se bodo po¬ lagoma pričeli prilagoditi in skušali bodo preprečiti iz svoje strani stavke ravno tako, kakor bi jih rado preprečlo de¬ lavstvo. Stavka je «kšefP\ Recimo da stopi go¬ tovo število delavstva, ki dobiva skupno stotisoč kron na leto, v stavko potom ka¬ tere si pridobi deset tisoč kron na leto. To bi bilo ravno toliko kakor spraviti denar v obrt, ki daje deset odstotkov na leto dobička. Iz tega je razvidno, kako si zamoremo prido¬ biti potom stavk en, dva, tri, deset, dvajset in več odstotkov zboljšanja. I 11 toliko veče bodo koristi kolikor lažji bo vspeh stavke. — Zgodi se tudi, da se ne pridobi ničesar ali tudi da nam napravi škodo. Toda na po¬ lom se računa v vsaki obrti. Večkrat se zgodi, da so dividende pasivne mesto aktivne. Inteligenten delodajalec ne privoli takoj v stavko. V takem slučaju pozabi na sa¬ moljubje in računa s stavko prav tako kakor v trgovini. Preračuna koliko časa bodo delavci lahko vstrajali v stavki in koliko škode bo trpel on v tem času. Ka¬ pitalizma svoto zboljšanja, ki jo delavci zahtevajo in vidi takoj, če jim sme ali ne dati kar zahtevajo. Naravno je, da bo raje zboljšal delavcem plače za deset tisoč na leto kakor da bi zgubil na enkrat milijon. Iz tega je razvidno, kako da dosežejo stavke največ vspeha tam kjer je razvita industrija in meščanstvo inteligentno. Kjer je industrija razvita igra veliko vlogo stroj in le malo vlogo ročno delo. Plača delav¬ stva je samo majhen del troskov v vele- obrti. Zato trajajo stavke v velikih delav¬ nicah le malo časa in od njih ima delav¬ stvo vedno le korist. Drugače je seveda kjer ni veleobrti in kjer igra veliko vlogo ročno delo. Ako stavkajo delavci tam kjer igra vlogo ročno delo, nima od tega obrt velike škode. Ce pa pusti delavstvo ugas¬ niti peči in ustaviti stroje v veleobrti je to velikanska škoda, ki jo morajo delodajalci preprečiti. Gotovo je, da so stavko povspešile zelo razvoj veleobrti ker so prisilile kapitaliste omisliti si sredstva, potom katerih so ho¬ teli pokriti plače, ki so jih mogli povišati delavstvu vsled stavk. Vsem vspešnim stavkam jc sledil veli¬ kanski razvoj tehnike. Noben delodajalec ne rabi stroja, ki stane deset tisoč kron, ako mu isti ne pokrije petdesetisoč kron plač. Stari Rimljani so n. pr. poznali mline na vodno silo, toda rabili so vedno sužnje dokler se niso podražili. In danes se vidi kako obrt napreduje najbolj ravno tam kjer so zahteve delavstva največje in opaža se da tvorijo stavke naravno impuls vele¬ obrti. V luči teh svitlih in resnih principov bi se morale vršiti stavke, katerih ne mo¬ rejo danes preprečiti delavci in jih nočejo delodajalci. Viljeln Evans. njih le zato, ker prebivamo v mestu kjer je delavstvo razvito in razvita obrt. Na Slovenskem pa je obrt malenkostna in delavstvo še mlado. Dobro je pa, da smo že danes na jasnem, kaj nam bo na¬ rediti v gotovem trenotku. KOLEKTIVIZEM. Mi socialisti vedno in v enomer povda- rjamo, da smo kolektivisti povdarjamo, kadar hočemo povedati da smo za gospodarsko enakost. Mnogokrat nas nasprotniki pov¬ prašujejo, kaj je kolektivizem, kaj je gospo¬ darska enakost, kakšna bode človeška družba v socializmu, KaKo bo mogoče živeti v skup¬ nosti brez delodajalcev in delojemalcev? Kolektivizem je beseda, ki v slovenskem jeziku znači. skupnost. Rabimo jo, kadar hočemo označiti skupno last vsega bogatsva kar ga ekzistira na svetu. Hiše, tovarne, obdelana in neobdelana zemlja naj postane lastnina vseh ljudi na svetu. Nihče nima več pravice reci to je moje, temveč vse naj postane naše, to se pravi svet naj bo last vs'c v človeške družbe. Človeška družba je sestavljena iz raznih narodov in raznih plemen. Narodi in ple¬ mena so v gospodarskem oziru popolnoma enaki. Vsi so dolžni delati in imajo pra¬ vico' do dela. Sad človeškega dela postane skupna last človeške družbe. Človeška družba je dolžna rediti stare ljudi, otroke in sploh vse one člane, kisoza delo nezmožni in nesposobni. Enake 'dolžnosti in enake pravice za vse! Nasprotniki zmajejo z glavami ter pra¬ vijo: Res lepa je vaša ideja, toda neizved¬ ljiva in nedosegljiva. Vaša teorija je le utopistična, fantastična; je sanjarija. Večini človeštva se zdi res nemogoče, da se naš ideal kedaj dejansko uresniči. Toda kdor pozna le nekoliko napredek človečanstva, temu se nobena stvar ne zdi nemogoča. Ako bi bil rekel kdo pred sto leti, da se bodo sto let pozneje vozili ljudje iz Trsta na Dunaj v desetih urah, bi ga bili tedaj smatrali za blaznega. Danes ni to nič čudnega ampak čisto navadna stvar je. Če bi bil kdo trdil še pred 50 leti, da bode iz Dunaja v Berolin govoril s prija¬ teljem kakor da bi bil tik njega, bi se mu bili vsi smejali —> danes se -to dejansko vrši ker imamo telefon. Torej, če se je uresničilo kar se je zdelo nekdaj nemogoče, zakaj naj bi se ne ures¬ ničil naš ideal o kolektivnosti? Posebno ako pomislimo, da je že danes veliko kolektivistične, skupne lastnine v državi, deželi in občini. Ni morda železnica skupna last vseh državljanov? Pošta, tele¬ graf, tobačne tovarne, državne ladjedelnice, niso li last vseh državljanov? Ceste, ulice’, vodovodi po mestih, niso morda dejanski kolektivizem ? Če tvori skupna last vže danes toliko bogatstva, zakaj se upirati ideji splošne skupne svetovne lastnine? Dokazano je, da izvira privatna lastnima po večini iz indirektnega ropa mogočnežev nad slabotneži. Karl Marx je znastveno dokazal, da je privatno bogatsvo neplačana mezda, takozvana večvrednost dela. Tisto bogatstvo uživajo posamezniki po krivici in v splošno škodo. Kapitalizem ima ten¬ denco sc vedno bolj množiti; Bogate ga obresti izprešane iz ljudskega dela in v korist posameznikov. Ti posamezniki so me¬ ščani in vse stranke, ki tak družabni sistem podpirajo so meščanske stranke. Klerikalci, ki pridgajo krščansko ljubezen, ne delajo druzega nego podpirati krivični družabni red v katerem živimo. Krščanska ljubezen je danes nemogoča. Kapitalist zahteva obresti in jih izpreša tudi kristjanu. Kapitalist, ki je kristjan, dela na vse kriplje, da bi uničil kapitalista kristjana. Konkurenca ne dopušča krščanske ljubezni. Tudi delavec, če je še tako dober kristjan ko se nahaja mnogo časa brez dela in je lačen želi, da drugi delavec, ki je tudi kristjan, si nogo zlomi, da potem on delo dobi. Jaz sam sem slišal zidarje, ki so prosili potres, ker so bili dolgo časa brez posla. On, ki na pokopališču jame koplje, je ne¬ zadovoljen če nihče ne umre, ker potem mu zmanjka dela in konsekvetno 1 — kruha! Človek je v današnjih razmerah prisiljen želeti slabo svojemu bljižnjemu. Se hujši je liberalec. Ta hoče popolno svobodno izkoriščati in bogateti se ob delu družili. Seveda se te kanibalizem. Klerikalci strašijo ljudstno s peklom; narodnjaki s patriotizmom. Narod, udstvo pa trpi bede in pomanjkanja. J Socialisti pa zahtevamo odpravo pnvat- nega kapitala, ki jo knv vsega zla, ln uvedbo skupne lasti. Človek naj ne sme človeka izkoriščati temveč človek naj člo¬ veka podpira, ljubi. Ne družba razjarjenih volkovo ampak družba bratov, ki žive mirno in srečno, izvršujoč dolžnosti in uživajoč človečanske Mir, svoboda, sreča morajo vladati na svetu. To bo pa le tedaj mogoče, ko bo plapolala zmagonosno rdeča zastava po vsem svetu t. j. ko bo zmagal socializem. Vrance Milost. Seveda se pri nas na Slovenskem ne da še govoriti o teh stvareh. Govorimo o se te meščanske stranke skrivajo jiod raznimi imeni; ena se naziva ljudsko, druga narodno, tretja krščansko socialno in vse skupaj se ljudstvu kažejo kot pri¬ jateljski in se hvalijo kako imajo ljudstvo rade. loda resnica je, da bra KDO SI? človeških Telesna sužnost je 'bila rop bitij ktereseje z bičem v roki prisililo de¬ lati za sužnjedržce. Tlaka jc bila jiolovično ali nadpolovično brezplačno delo za ple¬ menitaše, ki so imeli zemljo v svoji po¬ sesti. Mezdna sužnost je pa lastnina zem¬ lje, strojev, železnic, tvornic in rudnikov po’ kapitalistih, kteri dovolijo rabiti to svojo lastnino le tedaj, ako uvidijo, da jim to I16SG. Iz tega lahko razvidiš delavec, da med tem trojnem delu ni veliko razločka; vse zavisi le od tega, kdo poseduje produktiv¬ na sredstva. Izkoriščanje jc vedno po po¬ sedujočem razredu, kterega žrtev jc delavski razred; in naj ti bo v času telesne suž- nosti, tlake ali mezdne sužnosti. Da si izkoriščan, to veš, delavec, ali vsaj misliš si, da veš. Ampak povem ti, da se še ne zavedaš tega, dasiravno morda veš, da si izkoriščan. Cuj eno primero: recimo, da si ti nasilno prijet in v verigah odpeljan na kraj, kjer moraš vse svoje življenje biti last enega človeka in delati kar ti on ukaže. Tvoj gospodar te sme pretepati, zapirati v smradljive luknje, na¬ lagati post in početi iz tebe kar se mu zljubi ne da bi smel ti ugovarjati. Kaj ne, taka «služba» bi ti gotovo ne ugajala. Naravno jc torej, da bi bile v tem položaju vse tvoje misli osredotočene na beg; vsak trenotek bi iskal prilike, da uideš in pos- taneš prost. Danes kot mezdni suženj se nahajaš ravno v istem položaju, — toda tebi ne pride na misel, da bi skušal niti iz tega položaja. Ti ne misliš na Beg, ker si ne domisliš, da si hlapec, ki mora delati ravno to, kar mu ukaže gospodar. Razmere, v katerih se nahajaš, ti niso znane v pravi luči. Kdor je najet in dela za plačo, on je hlapec. Kako se ti dopade to? Ali te ve¬ seli hlapčevati in vzgajati otroke, ki naj bi hlapci ? Le pomisli: državljan države, a vse svoje življenje bili tudi svobodne biti hlapec — mezdni suženj! Najraje bi ti vžgal to besedo globoko v možgane, da bi sc je enkrat dodobra zavedel. Ali nisi ti iz mesa in krvi — človek, kakor vsak tvoj izkoriščevalec in kapita¬ list? Ali misliš, da si zato rojen, da boš hlapec drugih ljudi? Ali je to tvoja ideja o svobodi in pravici? Ali je to prepričanje o družabnem redu? — Vstani, brat moj! Srečnejše življenje* imaš lahko ti in tvoji otroci, samo če delavci izrabijo svojo po¬ litično moč. Tvoji otroci se lahko vzgajajo, kakor danes otroci milijonarjev, samo če ti in vsi tvoji tovariši-delavci vstanejo iz mrtvila, pri poznajo razredno borbo in gredo v boj proti kapitalizmu pod praporjern socializma. Socialistična stranka je edina stranka, katera naredi iz današnjega hlapca m mezdnega'sužnja, gospodarsko svobod¬ nega človeka in gospodarja vseh produktnih sredstev. Premišljuj torej: kdo si. In ko sc zaveš, da si živo blago na kapitalistu tedaj boš tudi bojevnik za Miroval ne boš poprej, _ bode cela delavska masa s popolno človeško zlate* gospodarske svobode. V boj proti kapitalizmu ! •nem trgu, svoje pravice, mirovala ne poprej, dokler si pravico ne priboriš ■anijo meščanski Dolžnost vsakega so- druga je, biti naročen tudi na glavno glasilo jugoslov. soc. demokra¬ tične stranke „ RDEČI PRAPOR" DELAVSKI LIST 5 jugoslov. socialno demokratična stranka. -- . — PRVI MAJNIK. Delavci! Praznujte tudi letošnji prvi majnik: Praznujte o-a v imenu boja , za splošno in enako volilno pravico za deželne in mestne zastope. ^ za osemurni delavni čas, za splošno zavarovanje za starost, vdovam in zoper nezgode na delu in polju. V imenu mednarodne delavske solidarnosti, v imenu bratstva, enakosti in svobodeI Da bo tudi letošnji prvi majnik ponosna mani¬ festacija delavstva, se je sklenilo sledeči program praznovanja: Ob lO. uri zjutraj se vrši na starem TRGU SENA (Montebelio) ===== JAVNI 5= LJUDSKI SHOD dnevni red: PRVI MAJNIK. Popoldne ob 4. uri se vrši na vrtu GOSCIliNE „PRI ZbflCI KRONI" v Rojanu, poleg cerkve z godbo, šaljivo pošto, umetaljniini ognji in plesom katero priredi slovensko organizirano delavstvo. Vstopninam na veselico je 40 vin za osebo. Delavci! Vdeležite se shoda in veselice v velikem številu, da manifestirate mogočno in ponosno svojo voljo in moč. Zbirališče slovenskih delavcev za na shod je Delavski Dom. Popoldne ob 3. uri se pa zberejo državni želez¬ ničarji v gostilni „Alla Citta di Klagenfurt 11 in z godbo na v čelu odkorakajo v Rojan na veselico. Živel prvi majnik! Živela mednarodna socialna demokracija! Politični odbor. Domače stvari. Občni zbor skupine delaveev v prosti luki sc je vršil v nedeljo 26. t. m. Predsednik sodr. Ivan Zolija poroča o predlogih, ki se jih bo stavilo na pri¬ hodnjem občnem zboru zveze prometnih delavcev. Sklenilo se je da imenuje odbor sam dva svoja zastopnika na občni zbor .zveze. Nato poroča sodrug Zolija o obrtnem sodišču ter priporoča navzočim, da pojdejo pogledati v imenik, ki je v občinskem uradu na razpolago, če so vpisani. Vsi se mo¬ ramo zanimati za volitve v obrtno sodišče in agitirati, da zmagajo kandidatje naših strokovnih organizacij. Sodr. Gorjup govori o praznovanju pr¬ vega majnika. «Vam delavcem v prosti luki — pravi — ni treba še enkrat raztol- I maeiti pomen ki ima za delavstvo prvi majnik. Priporočam Vam samo da agitirate ' 1 svojimi tovariši posebno med tržnimi j težaki, da naj tudi oni ta dan počivajo j in praznujejo delavski praznik prvega I maja. Sodrug Muiesan priporoča navzočim Ilista „Lavoratore“ in „Delavski List“. Za- Ipomnimo si — pravi, da kadar nas meš- i. cansko časopisje obrekuje in skuša nam iškodovati, sta samo „Lavoratore“ in .De¬ lavski List“ ki nas branita. Oba lista sta sad našega požrtvovanja, sta sad našega dela in napredka, zato je naša dolžnost da ju še nadalje podpiramo in razširjamo, ker I sta mogočno sredstvo v boju zoper naše • sovražnike. Sodr. A. Kovic pravi da vsi delavci bi morali narediti kakor on. Vsako jutro bi j morali pustiti delavci svoji ženi ali materi tudi denar za »Lavoratore" odnosno za O,Delavski Llst“. Predlaga naj se da razven Detne podpore „Lavoratoru“ in „Delavskemu j Listu" vsakemu po 100 kron v dar. Sodr. Zolija podpira ta predlog in se j spominja boja, ki ga je vodil »Delavski : List proti glasilu slovenske narodne stranke in v bran delavcev ‘proste luke. Predlog je sprejet enoglosno. i Sodr. Pagnini. Veliko je število časopisov. Imamo klerikalne liste, ki jih podpira meščanstvo in delavske katere morajo podpirati delavci. Vsak dela svojo politiko, vsakdo brani svoje koristi. Dolžnost de¬ lavcev je tedaj, da podpirajo in čitajo liste, ki branijo njihove koristi in ti so socia¬ listični listi. Nekateri navzoči priporočajo da naj vodstvo zadrug jemlje na delo najprej stare organizirane delavce. Sodr. Coviz naznanja, da je že ukrenilo v tem smislu. Naposled se izvoli nov odbor v katerega so izvoljeni sodrugi: Ivan Zolija, preds.; Drago Coviz, tajnik; Josip Tence, blagaj¬ nik ; Avgust Maffioli, Alojz Petrigner, Albert Valentič, odborniki in Anton Bran- dolin, Rudolf Kenda, Josip Sinkovič nad¬ zorniki. Vera naših klerikalcev je pač v večni nevarnosti. V zadnji št. svojega tr¬ žaškega glasila se jočejo, ker jim »Delavski List" krade vero. Nas, ki smo pošteni ljudje, je tako obrekovanje in denuncijan- stvo razžalilo. Včasih se pa zgodi, da človek res napravi nehote in nevede kako napako j pa smo si mislili, da je morda kdo naših vkradel vero uredniku Zarje ali kakemu drugemu voditelju tržaških ultra- montancev. Pregledali smo naš arhiv in vse kotičke naše sobe in naših stanovanj. Toda nikjer nismo našli sledu kakšne ukradene vere. Nazadnje smo se spomnili, da je bil pri nas pred kratkim sodr. Etbin Kristan, ki pravijo da krade vere kranjskim ščurkom in ki si je nekdaj prižgal cigareto s Štefetovo vero. Prašali smo ga in od¬ govoril nam je da je našel v uredniškem košu Krekovo in Gostinčarjevo in še ne¬ koliko drugih kranjskih ver, toda nobene tržaške. In vendar mora manjkati kakemu tržaškemu ščurku, kajti drugače bi ne rekli da jo krademo. Ti ljudje se nam pa res smilijo. Kaj bodo zdaj brez vere in kaj bo, če bomo nadaljevali naše delo. Svetujemo jim da gredo v Pariz po nekoliko ver, tam jih ljudje preč mečejo in v toliki meri, da lahko zalagajo vse tiste, ki tu ostanejo brez nje. O ti ubogi slovenski narod in čenčičeva «Zarja» brez vere. Gabršeekovo strašilo. Stari agi¬ tator umirajoče, odnosno umrle liberalne stranke na Goriškem straši v „Slovenskem Narodu dr. Tumo in svoje pristaše z N. D. O. v kateri se baje ne gleda delav¬ cev čez rame. Revež se je namreč zagledal v častno diplomo sežanskega častnega meščana dr. Gregorina, s katero misli strašiti goriško delavstvo. Mož se je zelo vstrašil nastopa dr. Tume za socialno demokracijo pa se je spozabil in zgubil duševno ravnotežje. V „Slov. N.“ je priobčil članek v katerem pripoveduje, kako se bo dr. Tuma gibal le nekaj časa med socialisti, kako da bo vladal dr. Tuma kot absolutni vladar svoje sodruge in jim stopal na tilnik baš ravno tako, kakor on (Gabršček) svojim pristašem. In o veliko drugih stvareh govori mož, ki misli da kakor sam tudi drugi ne razumejo nič o socialni demokraciji, katero bo kar čez noč požrla Gregorinova diploma t. j. N. D. O. „Mi socialni demokratje se bijejo po prsih — pravi Gabršček — pa ne vidijo da se v N. D. O. ne gleda delavcev čez ramo. Če bi bil članek, ki ga je napisal Ga¬ bršček v „Slov. Nar.“ resen, bi mu odgo¬ vorili tudi mi resno, toda človeka, ki se opira na Gregorinovo diplomo t. j. na tisto N. D. O. ki jo je še pred kratkim označil kot budalost, takega človeka ne moremo smatrati več za resnega. Kdaj se bodo ti ljudje spametovali res ne vemo. Žilavost in vstrajnost socialno demokra¬ tične stranke je res zbudila pri naših gos¬ podih strah in zavist. Radi bi bagatelizirali nas in naše sodruge, pa se spozabijo in pokažejo javnosti samo strah pred nasto¬ pajočo silo organiziranega socialističnega delavstva. Nas ta strah čisto nič ne ženira in zaradi njega in zaradi lepšega pred gospodom Gabrščekom ne bomo ostavljali naše poti, ampak šli bomo preko strahu, preko otroških buč naših rodoljubov do našega cilja. Toliko za danes gospodu Gabrščeku, ki če ravno noče povedati, da je njegova stranka samo bila mu povemo, da so mi- noli časi za naše Spispiirgerje in da je ves njih napor, da bi se ohranili na po¬ vršju popolnoma brezuspeše tudi s pomočjo budalne Gregorinove diplome. Okrajna bolniška blagajna v Trsta. — Število bolnikov ostalo od XVII. tedna (od 12 do 18 aprila) je 985. Število bolnikov, ki dobivajo subvencije v XVII. tednu (od 19. do 25. aprila je 596. Število odpadlih bolnikov v poslednjem tednu 483. Odpadlo je tedaj 9261 dni subvencije. Bolnikov, ki vživajo subvencijo ostane v blagajni še 1098 od katerih zdra¬ vijo specijalisti 302 bolnika in sicer 110 radi spolnih in kožnih dolezni 137 bolnikov je pa v bolnišnici. Od 1. januvarja pa do 25. aprila je bilo naznanjenih 10.595 novih bolnikov, od¬ padlo jih je pa 10.663 t. j. 142.766 dni bolezni. Blagajni naznanjenih porodov je bilo v pretečenem tednu 13 in 11 članov je umrlo. Od prvega januvarja pa do 25. aprila šteje bolniška blagajna 179 porodov in 137 slučajev smrti. Porodnih, bolniških podpor in podpor v slučaju smrti se je izplačalo v preteče¬ nem tednu 13.459'70 Iv. Sv. Križ pri Trstu. Praznovanje prvega majnika se vrši v Sv. Križu pri Trstu po sledečem programu. Zjutraj obhod po vasi z godbo na čelu. Popoldne ob 4. uri shod v gostilni Maganja. Po shodu dramatična predstava in koncert. Igralo se bo šaloigro »Trije ptički 1 , ki jo je spisal Jaka Stoka. Sodruge poživljamo, da se vdeleže ob hoda, shoda in veselice v velikem številu Prvi maj v Gorici. Slovenska in italijanska soc. dem. stranka v Gorici ste sklenili za letošnji prvi majnik sledeči program praznovanja. Popoldne ob 2. uri in pol javni ljudski shod na telovadnem trgu. (Piazza della Ginastica). Na shodu bo poročal v slovenskem jeziku sodr. HINKO TUMA v ita¬ lijanskem pa sodrug RAIMUND SCABAE. Po shodu obhod po mestu z godbo na čelu. OI) 4. uri pop. se vrši v restavra¬ ciji „Catarini“ na trgu Catarini velika ljudska veselica z godbo, petjem, plesom in drugimi zabavami. Iz shoda gredo sodrugi po obhodu po mestu naravnost na veselico. Goriške in okoličanske delavce po¬ življamo, da se udeleže shoda i ve- solice v velikem številu, da tudi oni manifestirajo svojo voljo svojo moč solidarnost z delavci vsega sveta. DOPISI. GORIŠKO. Gorica. Pevsko glasbeno društvo v Gorici priredi v soboto dne 2. maja svoj XII. redni koncert v dvorani »Trgovskega Doma“. Začetek ob 8V2 uri zvečer. Podgora. Javni shod, ki se je vršil v nedeljo 25i t. m. ob 3% popoldne, je dobro uspel. Organizacija v Podgori ne stoji zadnje čase na posebno dobrih nogah, ker ni čilih delavcev, po drugi strani pa se prav ostro napada od dveh strani, od klerikalne in liberalne. Na shodu sc je po¬ kazalo, da vlada vendar precejšnje zani¬ manje, za nove ideje, in je upanje, da se ravno v Podgori organizacija najkrepkejše razvije, ker ima tudi ugodna tla kot naj¬ večji industrijski kraj v slovenskem delu dežele. Shodil je predsedoval sodrug Franc Milost, ki je pozdravil navzoče, posebno pa tudi iz Gorice došle goste, italijanske sodruge. Podal je nato besedo sodr. Hinko Tumi, govor katerega priobčujemo v posebnem članku. K besedi se je oglasil sodrug Peter Krebelj iz Gorice, ki je zahteval pojasnila, zakaj še polaga toliko važnost na jezikovno vprašanje, ko je vendar bolj važno vpra¬ šanje vsega človeštva, in da je vseeno, kak jezik kdo govori, da bi se pa dalo človeku kot takemu vse pravice. Nato je pojasnil sodr. Milost, da gre ravno za tekmovanje narodov za skupnim ciljem, t. j. za blagor vsega človeštva, da imamo pred očmi de¬ janski položaj, da so se po zgodovini in po teritoriju narodi ločili po jeziku, in da je jezik edino sredstvo, da pride vsak narod do svoje kulture in da se pride po tekmovanju narodov do splošnega cilja. Predavatelj poudarja pravo važnost jezika v tem, da je jezik sredstvo po katerem se pride do kulture, da je jezik izraz inteli¬ gence. Zaradi tega se končno da odgovo¬ riti na vprašanje, kaj je narodnost: jezik in skupna misel, oziroma jezik in intelekt. Nato zaključi predsednik shod ter sta navzoča pevska zbora italijanskih sodrugov iz Gorice in domače organizacije zapela par krepkih zborov. V razgovoru pa se je kazalo na okolnost, da primankuje povsod, tudi v goriški bližnji okolici učiteljev petja in predavateljev, da ljudstvo povsod željno pričakuje pouka, ali da se često, kakor ravno v Podgori, mora zatekati k učitelju druge narodnost. Dejanski je požrtvovalni učitelj petja v Podgori sodrug italijanske narodnosti. Ako se goriški okolici očita; da goji italijansko petje, izvira to pač od tega, ker narodni krogi v Gorici niso prišli še do tega, da bi dobili dovolj moči za razširjanje domačega petja in slovenske kulture v okolici sploh. Bilje. Na dolgo in široko je pisarila tržaška »Edinost o shodu ki so ga prire¬ dili matadorji N. I). O. pri nas. Shod ni bil seveda tista velikanska manifestacija, kakor bi jo rada pokazala »Edinost . Cist navaden shodček bi bil, če bi bili poslali k nam ljudi, ki bi znali vsaj kaj povedati in govoriti. Toda povem, da to kar zna povedati kak Jaklič ali Bufonček, tako so znali pri nas ljudje že pred davnim, ko se še ni reklo, da napredujemo. Toda ker ni bilo govornikov, se je spremenil shod v navadno ščuvanje. Toda odgovoriti bi hotel vsekakor nad¬ učitelju gospodu Urbančiču, ki ima to sla¬ bost, da zamore vplivati nanj že vsak Bufonček, ki ga delavstvo ne mara niti poslušati. Ta inteligentni in nad vse pra- vicolj ubni gospod Urbančič, je pripovedoval, da iz goriške bolniške blagajne se pošilja slovenskim delavcem in gospodarjem okrož¬ nice v italijanskem jeziku, čeravno jo imajo v rokah socialni demokratje. Gospod nad¬ učitelj je namreč vedel da se laže. Bolniško blagajno so dobili socialisti v svoje roke šele sedaj in če bi bil gospod nadučitelj pravičen, bi moral tudi povedati, da po¬ šiljajo slovenskim članom slovenske okrož¬ nice. Toda gospodu Urbančiču se ni šlo za jezikovno marveč za gospodarsko vpra¬ šanje. Želel bi namreč, da mesto delavci, bi imeli administracijo tega delavstvu ko¬ ristnega zavoda v rokah delodajalci. To sem hotel konstatirati in je dobro da iz¬ vedo tudi naši Biljčani komu služi učitelj, ki bi moral vzgajati naše otroke, ki posta¬ nejo kmalu ravno taki pare kakor smo mi danes in katere bodo delodajalci zaničevali, če se ne bodo znali združiti v svojo korist in v bran pred napadi kapitalistov. Tako je gospod nadučitelj Urbančič! Demokrat. Vrtojba. Prvi pomladanski ples priredi tuk. krajevna organizacija jugoslov. soc. dem. stranke v nedeljo dne 3. maja v prostorih gostilne Faganelija v Doljni Vrtojbi. Čisti dobiček je namenjen v svrho usta¬ novitve javne ljudske knjižnice v Vrtojbi. Sodruge, delavce in prijatelje izobrazbe poživljamo, da se vdeleže tega pomladans¬ kega plesa v velikem številu in tako pri- morejo k ustanovitvi potrebne knjižnice. . Gospodu Pinu nočem niti jaz več od¬ govarjati saj bom, kakor pravi, odgovarjal pred sodnikom. Toda, ta gospod Pine piše po časopisih, da sem bil sam klerikalno in da sem se zavzemal za Ličena itd. Seveda gospod Pino ve, da je lagal. Jaz nisem imel opraviti prav nič nikdar s škofijskim tajnikom Ličenom. Ampak ponosen sem, če mi pravi da sem bil liberalec od katere ideje sem se pa toliko emancipiral, da sem postal socijalni demoki‘at, seveda, ne da bi postal vodja sodrugov v Vrtojbi, — kakor piše Pino — ampak da se pridružim sodrugom in delavcem v boju za njihove, za naše in splošne koristi. In ker sem jaz to naredil, bi moral narediti tako še marsi¬ kdo drugi in stanje delavstva bi bilo tudi pri nas nekoliko boljše nego je dandanes pod varstvom naših ljubljenih gospodov li¬ beralcev. Miha Gorkič. Iz stranke. Konferenca krajevnih organizacij goriške okolice se je vršila v nedeljo 26. aprila t. 1. ob lOih dopoldne v pro¬ storih Marzinijevih ter so bili zastopane krajevne organizacije iz Solkana, Vrtojbe, Mirna, Podgore in Sovodenj. Shodu je pred¬ sedoval sodrug Henrik Bratina, zapisnikar DELAVSKI LIST pa je bil sodrug dr. Henrik Tuma. Debate so se udeležili sodrugi: Miha Gorkič za Vrtojbo, Orešek in Bradaček za Solkan, Petejan za Miren in kot gost sodrug ita¬ lijanske narodnosti Bosetti. Sklenilo se je, da se praznuje prvi maj, kakor običajno vsako leto, z obhodom, javnim shodom in sledečo veselico, Na shodu prevzame govor sodrug dr. Henrik Tuma od slovenske strani ter pravi, da se ima določiti program za majsko slavnost sporazumno, z italijan¬ skimi sodrugi. Poudarjal je, da so slo¬ venske socijalnodcmokratične organizacije na Goriškem še prešibke, da bi sploh mogle samostojno nastopiti. Zaraditega kaže pod¬ vreči se za letos docela programu goriške krajevne organizacije, katera je tudi v prvi vrsti poklicana, da priredi majsko slavnost na svojem teritoriju. Tudi se je priporo¬ čalo agitirati delegatom vsakemu v svoji občini, da bodo tudi slovenski socijalisti na isti dan primerno zastopani. V to svrho se je delegiralo za občino Vrtojbo Miho Gorkiča, za Solknn Antona Crneta, za Miren Leopolda Petejana, za Podgoro Rudolfa Černiča, za Sovodnje Antona De¬ vetaka, za Št. Andrež Andreja Novaka in za Bilje Weinbergerja. Debata je bila precej živahna ter se je h koncu poudarjala po¬ trebnost zdatnejše agitacije in tesnejše or¬ ganizacije. Pozdravljen je bil zato z ve¬ seljem sklep tržaškega odbora, da se 10. maja skliče skupna konferenca v Trstu in reši posebno vprašanje o organizaciji. GLEDALIŠČE Dramatična predstava v Sv. Križu, ki jo je priredilo, kakor smo že poročali, tamošnje godbeno društvo «Lira», na velikonočni pondeljek, je vspela najsi¬ jajnejše. Udeležba je bila naravnost ogromna. Domači diletantje so predstavljali znano Ganglovo žaloigro “Sin*. To je drama, ki nam ne dodaja nič nadnaravnega in izred- nega, pač nam pa podaja čisto vsakdanjo življensko sliko; v živih potezah nam ka- rakterizuje psihologičen prizor iz vsakda¬ njega realnega življenja. In vendar je njen efekt naravnost pretresljiv. Drama nas iztrga iz pestre in mnogo- lične vsakdanjosti zbog katere obstajamo čestokrat mirni in ravnodušni celo vpričo najtagičnih življenskih katastrof ter nas sili, da se utr jemo in omislimo v en sam enoten in sicer žalosten prizor našega ze¬ meljskega životarjenja. In to je kar oklepa našo dušo in upliva na nas z neodoljivo silo. Sin poduradnika Slemenca. Ciril, se za¬ ljubi v priprosto mlado Tilko. Ljubi jo s vso silo ljubezni, kakor je zmožen le po¬ polnoma nepokvarjen, idealen mladenič. Ljubi jo tiho in tajno, a strastno. Njegov življenski cilj je združiti se čim prej žnjo. Zato prosi očeta naj mu omogoči skromno a dostojno ekzistenco. Oče njegove prošnje ne vsliši. To Cirila potare in sklene po¬ dati se v tujino, ki naj mu leči srčno bol. Vstopi v neko dunajsko tvrdko pod tujim imenom Artur Neuberg. Tu pa je usluž- bena tudi njegova svakinja Helena, ki se nesmrtno zaljubi vanj. Ciril seveda ni mogel preboleti in pozabiti svoje stare ljubezni, ki jo je ohranil slej ko prej v svojem srcu, ne da bi je bil odkril niko¬ mur, niti očetu, niti ljubljenki. Tudi sedaj se ni izdal Heleni. Nesreča ga je tako po¬ trla, da je kmalu spreobrnila idealnega človeka v brezobzirnega egoista, ki sodi vse samo iz stališča svoje koristi. Tako je videl v Heleni le dobrodošel objekt vži- vanja. Hlinil se je pa, da jo ljubi. Helena pa ga je ljubila resnično in z ono požrtvo¬ valnostjo, ki ne odreka več ničesar, in ki je pripravljena na največje žrtve. Cirilu ni bilo torej težko pregovoriti jo, da se mu je popolnoma udala. Tako je v novem uživanju iskal utehe za svojo srčno bolest. Helena je postala mati in porodila sina. Arturjevo duševno stanje pa je postalo vedno slabše: V svoji moralični pobitosti se je pozabil tako daleč, da je poneveril tvrdki večo svoto denarja in zbežal. Helena je šla domov in odkrila bratu in Cirilovi materi, da je mati. Za njo pride nepričakovano tudi Ciril, ki se mu je zbudila med tem vest strašna in pekoča vest. Sedaj prizna Heleni odkrito, da jo je varal, da ji je nesramno lagal, da je bil navaden lopov in slepar, ker je mislil, da na ta način utolaži samega sebe. On je ne more ljubiti in ne more ljubiti niti lastnega otroka. Ona pa ga ljubi še vedno z ono strastjo, ki ne more pozabiti ljubezni niti ob najpodlejši prevari. Izsili mu sedaj ves njegov denar pod pretvezo, da ga rabi za otroka. Ko ima denar v rokah, ga pošlje nazaj poneverjeni tvrdki in doseže, da tvrdka odstopi od nadaljnega preganjanja nad Cirilom. Njegov oče je pa smrtno bolan. Ko izve za razmerje in zločin svojega sina, ki sev razburjenosti ne more več utolažiti, umre. “Bodi proklet* je njegov zadnji pozdrav nesrečnemu sinu, ki zbeži. Ciril tava sedaj in se potika po gozdih; rad bi se skril pred posvetno oblastjo. Ko se vrne zopet domov, pa najde orožnike, ki čakajo nanj, očeta pa v krsti. To je zadnji udarec za njegovo nesrečno in potrto dušo, udarec, ki ga popolnoma potre. Med tem pa pride pismo od dunajske tvrdke, ki ga oprošča vsake krivde, a bilo je že prepozno. Zgubljeni sin je zblaznel. To je v glavnih potezah vodilna snov cele drame. Predstava pa je splošno izborno izpala. — Videlo se je, da so se igralci splošno potrudili rešiti kar najboljše svoje uloge, dasiravno bi bilo želeti, da bi po¬ samezniki naštudirali svoje uloge temelji¬ tejše. Posebno pa nam je omeniti tri igralce, ki so nas s svojim nastopom naravnost očarali. Gospoda N. N. ki je predstavljal Cirila. Gospoda Sirk, ki je predstavljal očeta, in gospico G. Sirk. Vsi trije so igrali kar izvrstno. Gosp. N. N. je fingiral zlasti markanto blaznost. Gosp. Sirk pa je poka¬ zal, da je igralski talent, na katerega bi bilo ponosno lahko vsako slovensko gledišče. Takisto je bila popolna gospica G. Sirkova, ki je posebno izborno markirala ono du¬ ševno vzvalovonje, ko je priznala da je mati in ono psihološko vzhičenost, ko je spoznala kruto prevaro. Tudi drugi so re¬ šili svoje vloge jako dobro, vsekakor se je pa poznalo nekaterim, da so prvič nastopili na odru. Pri nekaterih se je opažalo pre¬ malo živahnosti. Sicer pa se mora upošte¬ vati, da je to šele začetek. Le tako naprej po začrtani poti do stal¬ nega ljudskega gledišča, ki bi bilo popol¬ nega izobraževalnega pomena Nekaj pa nam je odkritosrčno karati, disharmonijo dela ljudstva, ki se je smejalo ob najžalostnejših prizorih. Tu je treba pač še mnogo podrobnega dela, ki so ga zanemarili tisti, ki mislijo, da delajo za narod a so pitali vedno ljud¬ stvo s praznimi frazami ter apelirali na najnižje njegove instinkte. Odkrito priznanje gre tudi godbi, ki je pod vodstvom spretnega domačega kapel¬ nika prav izborno igrala, Le naj bi se pri takih igrah igralo prihodnjič žalostinke mesto koračnic. Vekoslav Mrak. Izdajatelj in odgovorni urednik VINKO KERMOLJ. Tiska.TISKARNA MODERNA M. Susmel & Comp. ulica della Zonta 8. Zadruga lesnih delavcev izdeluje pohištva, izložbe prodajaln, kakor vsa druga lesna dela. Delavnica: Trst - Ulica Ferriera št 3 - Trst. | ANTON CECH ^ TRST - Ulica Fonderia št. 12. • g •! tg e loga libolji lIlliltllMIII in mm VI Maršale, Vermuth, i. t. d. Gostilna „ Cfi$a del Popolo (Zadružna delavska gostilna) Trst, til. S. Tazzaro in til- St. Cattenna Domača kuhinja vedno dobro preskrbljena . - Cene zmerne. = [Vfggr- Shajališče zunanjih sodrug ov. Slovani! Podpirajte edino Slovani! Slovansko knjigarno in papirnico | Josipa Gorenjca, Trst, ul. Valdirivo 40 Edina tovarna pohištva v Trstu = ul. della Tesa št. 46. ALEXANDER LEVI MINZI Zaloga. Piazza Rosario št. 1. Cene zmerne. Urad: 'II BELLINI št. 13 (blizu cerkve Sv. Antona Telefon št. 1402-1403 N°v° pogrebno društvo Na razpolago ima nove in bogate pogrebne vozove. = VELIKA ZBIRKA SVEČ = Prodaja na drobno in debelo. Vsako pogrebno naročilo izvrši točno. Cene zmerne. VODSTO. =: TRST. Ulica Acquedotto št. 6. Velika zbirka igrač, okraskov, parfu- marij, mila, ovratnikov, zapestnikov, kravat, i. t. d. II I® §Ie - Napitnina je odpravljena. — - Velika zbirka političnih in leposlovnih revij - in časnikov v vseh jezikih. - -