150 LET LETALSTVA Leto 1933. nam prinaša dva pomembna jubileja v zgodovini tehnike. 150 Ict je minilo, odkar so napravili prvi uspešni polet z balonom, pred 30. leti, pa so iznašli pr\'O motorno lctalo. V prejšnjih časih so se mnogo trudili. da bi pogruntali umetnost ptičjega leta; zadovoljili so se le s staiimi pravljicami o lctcčih Ijudeh, o Ikaru, ki je hotel leteti na sonce, in o bogovih s perutastiroi čevlji (I-Iermes = bog trgo-vine in promcta). Znameniti slikar Leonardo da Vinci (1452—1519) jc izumil v 16. stoletju netopirjeve peruti, s katerimi pa ni poskušal nikoli letati. Tudi Francozi, Nemci in Angleži so mnogo poskušali v tej panogi tehnike do 19. stoletja, toda nihče ni uspel. Sele 1. 1783. sta imela precejšen uspeh 8 svojim balonom, ki je bil napol-njen z vročim zrakom, brata Mongolfier. V njem so napravili prvi poskusni polet, ki je trajal le 10 minut, slcdeči pasažirji: petelin, raca in ovca. Se istega leta so sc dvignili ljudje z »Mongolfierovo zračno ladjo« 1000 metrov visoko in so preleteli za tiste čase prccejšno razdaljo 140 fcm. Prvi uspešen polct s krili se je posrečil nemškcmu inženjerju Otonu Lilienthalu 1. 1896. z jadralnim letalom, ki je še danes vzor za vsa sedanj« jadralna letala brez motorja. Danes, ko je poteklo od prvih početkov letalstva 150 Iet, pa plovejo po zraku zračni velikani iz aluminija, polnjeni z negorljivim plinom helijem, baloni se dvigajo do stratosfere (ozračje brez zračnih strtij. kjer vlada mraz do 60° C), velikanska letala prenašajo potnike \n na stotine kilogramov težke tovore v daljne dežele, bojna Ietala v obliki goloba pa krožijo po zraku in so nevarno orožje za nasprotnika v primeru vojne. Danes imamo že aero-plane, ki se dvignejo na^ično v zrak in lahko na isti način tudi pristancjo; na zadnji pariški Ictalski razstavi smo videli celo udoben aeroplanček za eno osebo, ki se da zložiti. Mogoče ni niti tako daleč tisti čas, ko bo imel vsak žlovek par perutnic na hrbtu in v žepu majhen motor, da se bo lahko kosal s pticami- V zapuščini slikarja Leonarda da Vincija so našli tudi risbe z načrti prvega padala. Prva taka naprava v obliki velikanskega dežnika, ki se je dala dokaj uspešno uporabljati, je stara tudi 150 let. Danes pa imamo že padala, ki so pritrjena pod sedežem v letalu, da potnike v primeru nevarnosti kar s sedežem vred varno pripeljejo na zemljo. 160