AMORAL INDIFERENCIA ANTE EL GENOCIDIO LIBANES El diario del Vaticano “LlOsservatore Romano”, condeno duramente “la amoral indiferencia ante el genocidio del pueblo libanes’', indiferencia que “pesara sobre la conciencia de las personas y de los pueblos y sobre todo de aquellos que delben responder del mal que hacen1’. Revelando con tristeza que “morir en el Lfbano ya no es noticia”, e‘ diario de la Santa Sede exhorta: “La conciencia del mundo no debe permitir que ocurran hechos tan dolorosos ni en el Libano ni en ningiuna otra parte. Eln visperas de un nuevo mileno, en el umbral de una era de grandes esperanzas, la humanidad no puede aceptar con indiferencia que una parte de ella se muera”. PREJELI SIMO S PROŠNJO ZA OBJAVO: OB DOGODKIH V SLOVENIJI Slovenski narodni odbor, ki že 45 let združuje demokratične P°' litične stranke v skupno predstavništvo, najprej v medvojni ilegali in nato v emigraciji, opozarja ob pomembnih parlamentarnih odločitvah v Sloveniji, da gre za korak, ki predstavlja novo okrepitev naravne težnje po slovenski suverenosti, ki pa še vedno ne izpolnjuje narodovih zahtev po resnično demokratični družbeni ureditvi' Stranke, ki sestavljajo SNO, v svojih programih poudarjajo, da ima slovenski narod po naravnem pravu pravico do svoje države Ta naj bo osnovana na ustavi, ki bo sad pluralistične, svobodno izvolje" ne ustavodajne skupščine, ter zagotovilo tako človekovih osebnih pravic kakor svobodnega delovanja vseh demokratičnih političnih smeri, ki sestavljajo slovensko narodno občestvo. Omenjeni programi se tedaj povsem strinjajo z zahtevami demokratskih gibanj v Slc' ven"ji, ki ,so z letošnjo Majsko deklaracijo postavila osnovo bodoči slovenski demokraciji. Ob tej priložnosti SNO ponovno poudarja, da se bo naš narod dokopal do novih možnosti za rast pa tudi za vključitev v zbor svc' hodnih evropskih narodov le tedaj, ko bo prost vsakega totalitarizma, to je, ko bo z enako odločnostjo zahteval in dosegel pravico do samostojnega, demokratičnega odločanja tako o odnosih do drugih držav kakor tudi o notranji ureditvi svoje družbe. SLOVENSKI NARODNI ODBOR V septembru 1989. DUHOVNO ŽIVLJENJE SLOVENSKA VERSKA REVIJA LETO 56 DECEMBER 1989 OBILJE blagoslova in pravega duhovnega VESELJA OB PRAZNOVANJU BOŽIČNIH PRAZNIKOV VAM ŽELI VAŠA REVIJA »DUHOVNO ŽIVLJENJE" Advenini čas in adventne pesmi V pripravi na praznovanje Gospodovega rojstva imajo zelo pomembno vlogo naše adventne pesmi. Poleg tega nam pomagajo, da adventni čas bolj učinkovito postane čas pričakovanja drugega Kristusovega prihoda ob koncu sveta. Tako se ves advent tesneje povezujemo z Odrešenikom, ki po Svetem Duhu stalno prihaja v naša srca in v naše skupnosti. Adventne pesmi so naši predniki peli v domačem jeziku že v srednjem veku, čeprav je med adventnimi pesmimi v naših pesmaricah najbrž le ena, ki izvira še iz srednjega veka, in sicer pesem Poslan z nebes je angel. Adventne motive pa imajo tudi nekatere stare Marijine pesmi, npr. Je angel Gospodov. Razen Poslan z nebes je angel so v pesmaricah še sledeče pesmi: Čuj iz višav veseli glas, Dopolnjen je obljube čas, Vi, oblaki, ga rosite, Vso zemljo tema krije in še druge. Pričakovanje Jezusovega zgodovinskega prihoda Glavna vsebina naših adventnih pesmi je podoživljanje dobe, v kateri so ljudje pričakovali O- drešenika. To je čas od prvega greha na začetku človeškega rodu in prvega veselega oznanila o prihodnjem Odrešeniku do angelovega oznanjenja Mariji, da bo postala Odrešenikova mati. Razumljivo je, da ima zato v adventnih pesmih poleg pričakovanega Odrešenika prvo vlogo Devica Marija. Kakor temno ozadje je v naših adventnih pesmih prikazano stanje neodrešenega človeštva in ljudi v grehih: „Raj je zapravljen, nebo je zaprto." „Uprli smo se grešniki, pokorščino odrekli ti.“ „Verige greha nas teže, življenje božje v nas more." Podoba te ne-odrešenosti je prihajajoča zima: „Ni cvetja na tratah zelenih, utihnila log sta in gaj, tema zagrnila je zemljo kot mrak, ki zatemnil je raj." Skupaj s prerokom Izaijem, adventnim glasnikom, in adventno liturgijo rotimo nebesa: „Vi, oblaki, ga rosite ali zemlja naj ga da! Ve, nebesa, ga pošljite skor Zveličarja sveta." Ta motiv se v več pesmih ponavlja. Ob naslonitvi na sv. Pavla vse stvarstvo zdihuje po odrešenju: „V revi zdihuje celo stvarjenje, jeza ga stiska tvoja, Gospod. Pošlji nam skoraj že odrešenje, o trni človeštvo bremena zmot.“ Uresničujejo se starozavezne napovedi Odrešenika: „Iz Jakoba bo zvezda vzšla in vzradostila ljustva vsa. Ta zvezda vstaja, že žari, človeštvu upanje budi." Stanje neodrešenega človeštva ni brezupno, kajti: „Čuj iz višav veseli glas, ki z upanjem navdaja nas. Izgini, temni mrak noči, na nebu Jezus se blešči." ..Dopolnjen je obljube čas, rešenje se že bliža: Usmili Bog se grešnih nas, z višav se k nam poniža." ,,Že božje Jagnje iz nebes prihaja na ta revni svet." Najboljša adventna Pesem Vi, oblaki, ga rosite božje učlovečenje takole izraža: ,,Oče večni se usmili zemlje bridkih bolečin; da bi se ljudje rešili, se ponudi božji Sin." Z učlovečenjem božjega Sina je bistveno povezana Devica Marija, o kateri govori večina adventnih pesmi. Vsebinsko se nanašajo na svetopisemsko poročilo o angelovem oznanjenju Mariji. Marijo naše pesmi označujejo kot brezmadežno Devico, nevesto Svetega Duha, izvoljeno Kraljico, blaženo ženo, mater Kralja nebes, zgodnjo danico, jutranjo zvezdo, milosti polno. Marijino materinsko vlogo lepo izražajo besede: „V noč nam pregrehe pošlji utehe, tipanja luč nam prižgi." Učlovečenje božjega Sina je zelo odrešenjsko usmerjeno, ozko povezano z Jezusovo velikonočno skrivnostjo, kajti »uničit grehov naših zlo v trpljenje Jezus gre voljno". „Z nebes prihaja večni iBog, sprejema smrt za greh o-trok." „Že bliža se rešilni dan, Odrešenik prihaja k nam! Dovolj je solz, dovolj gorja, rešilna do- ba je prišla. Le pridi, Zveličar, božji Sin, rešit človeštvo iz temin." Odrešenikov duhovni prihod po milosti Podoživljanje dobe, v kateri so pričakovali Odrešenika in se pripravljali na njegovo človeško rojstvo, ima namen, da nas pripravi na Odrešenikov sedanji prihod, na njegovo duhovno rojstvo v naših srcih. Spominjanje preteklih dogodkov v liturgiji nikoli ni samo spominjanje. Tisto, česar se spominjamo, postaja na neki način navzoče. Tudi adventne pesmi na neki način pretekle odrešenj-ske dogodke ponavzočujejo, saj spadajo k adventnemu bogoslužju. Kristus nas po teh dogodkih danes odrešuje. Adventne pesmi nam pomagajo, da se na to Kristusovo odrešenjsko delovanje pripravljamo, se zanj odpiramo. Za danes veljajo besede: ,,Srce otožno, zdrami se, pogled povzdigni od zemlje! Glej, nove zvezde blaga moč pregnala bo nesrečno noč." Tako so adventne pesmi polne upanja in veselega pričakovanja. Ne velja le za čas pred dva tisoč leti, ampak še bolj za danes, za pevce, ki pesem pojejo, za tiste, ki jo z odprtim srcem poslušajo: „Usmi-li Bog se grešnih nas, z višav se k nam poniža." Čeprav nas pesem postavlja v čas, ko so hrepeneli po prvem O-drešenikovem prihodu, hoče prav danes v nas zbuditi hrepenenje po sedanjem Odršenikovem prihodu in nas odpira za njegov duhovni prihod v adventnem in nato v božičnem času: „Le kdaj, Zveličar, prišel boš z Očeta večnega močjo? 'Prihod tvoj napovedali že davno nam preroki so. Verige greha nas teže, življenje božje v nas more. O pridi čimprej nas otet in breme težko nam odvzet!" Pri Kristusovem odrešenjskem delovanju v naših dušah ima posebno sredniško vlogo Devica Marija: „češčena, Marija, izprosi nam to, da dušni sovražnik nas zmagal ne bo. češčena, Marija, je angelski glas, le prosi, Marija, v nebesih za nas." „Marija, mati božja, le prosi ti za nas, naj božja milost z nami ostane slednji čas." Današnjo Marijino vlogo v adventnem času lepo predstavi pesem Vso zemljo tema krije, po kateri „Cerkev v čast Marije obhaja zcrnice". Še več nam pove pesem Zdaj razsvetljena je noč: „S srca Marije vsakemu sije milost in božja pomoč." V pesmi Ni cvetja na tratah zelenih ..Brezmadežna v dalji žari, v adventnem nam času naznanja vse lepše in srečnejšo dni." Nekatere pesmi še posebej o-pevajo današnje Odrešenikovo delovanje: „Bratje, dosti je že spanja, glas nebeški kliče nas, dan se bliža, noč odganja, zdaj prihaja srečni čas. Zdaj Boga za moe prosimo, da sebičnost odložimo, da ljubezen svet spozna, da po nas dobi Boga. O Zveličar, pridi sko- ro> spolni, .kar srčno želim: moč Prinesi mi od zgoraj, da povsem se spokorim." Pesem Milo nekdaj rod človeški govori o Jezusovem rojstvu v naših srcih: „Jezus hoče pa roditi tudi v srcih naših se.“ Ista Pesem govori o že izvršenem o-drešenju, kar je v adventnih pesmih redek motiv: „Bog izpolnil je obljube, Jezusa poslal je že, ki nas rešil je pogube; uslišal mile vzdihe je." Odrešenikov drugi prihod Adventni čas je tudi čas pričakovanja drugega Kristusovega Prihoda. V adventni liturgiji je ta misel močno navzoča, v naših adventnih pesmih pa manj Adventna pesem Vi, oblaki ga rosite, Se konča s prošnjo: „Zberi nas na sodni dan med ovce na desno stran." Pesem čuj iz višav veseli glas ima v zadnji kitici misel o drugem Kristusovem prihodu, kjer ga slika kot strogega sodnika: „Ko zadnjič se nam bližal bo, pretresel s strahom bo zemljo. Pravični se ne bo ga bal, krivični bo težko, obstal." Tudi veselo pričakovanje prvega Kristusovega prihoda nas u-smerja na drugi Kristusov prihod. Prvi Kristusov prihod je namreč podoba drugega in priprava nanj. Ko pojemo ali poslušamo naše adventne pesmi, ki večinoma govore o prvem Kristusovem prihodu, naša misel že lahko poleti k drugemu Kristusovemu prihodu, čeprav je škoda, da v naših pesmih ta motiv ni bolj navzoč. Anton Nadrah BOŽIČNA MOLITEV Hrup tekmujočih korakov — kam? Lažne, odvečne besede — čemu ? Koliko udarcev po srcu in senc na poti! Jezus v jaslicah daleč in sam, jaz sem pribit in ne morem od tu, pridi mi Ti naproti! Novorojeni, o vzdigni me, z milostjo operi te kalne oči, dušo z odmevi tišine napoji! Naj me otroštva čisti zrak otme, zgled nepozabnih iz najlepših dni varje po stezi me Tvoji! Vinko Beličič Rojen je Rešenik Dragim slovenskim rojakom doma, v zamejstvu, zdomstvu in izseljenstvu bi rad po naročilu slovenskih škofov zaželel po stari slovenski krščanski navadi obilje božjega blagoslova in miru za svete božične dni in novo leto 1990, ki jo še povsem zastrto pred nami. Božični prazniki so od nekdaj imeli v sebi čudovito moč združe-vanja. Nikoli med letom nismo občutili tega, kar smo občutili o božiču. Kako nas je kar vleklo drugega k drugemu tako v družinskem okolju, med sosedi, vaščani, člani župnijske skupnosti. Stisk roke je ta dan vse bolj zgovorno oznanjal resnico', da nas je Kristus, ki je prišel na svet „zaradi nas in našega zveličanja", povezal v tisto najmočnejše bratstvo, ki ga ne morejo nadomestiti nobene še tako idealne svetne strukture. Tudi v tem letu Gospodovem se bo neslišno spustil med nas sveti večer z vso svojo presežno vsebino. Spustil se bo v naš slovenski prostor. Na sveti večer naš duhovni pogled sega prek teh naših pravnih meja in bi rad ta slovenski prostor razširil doi skrajnih meja, kjer prebiva slovenski človek. Naš slovenski svet ni samo prostor med Triglavom in Gorjtanci, med Prekmurjem in 'Jadranom. To je tudi svet našega zamejstva, zdomstva in izseljenstva. In v tem širokem prostoru bomo tudi letos znova doživljali zgodovinsko dejstvo rojstva Boga-človeka med nami. Božič, to je mali Bog med nami. Žal so mnogokrat zunanjosti prekrile to osnovno resnico praznovanja božiča. Novorojeni Kristus se bo tudi letos v tem. našem svetu srečal z nami. „Razodei!a se je božja milost, ki prinaša odrešenje vsem ljudem" (1 Tit 2, 11). Kristus bo v tem našem prostoru našel ljudi, ki so upravičeno zaskrbljeni za našo bodočnost, našel bo strah, nerazumevanje, krivice, mnogokrat tudi obup in občutek nesmisla življenja. Tudi svet, v katerega je prvikrat prišel Kristus, ni bil dosti drugačen. Vemo, da Kristus ni iskal tistih, ki so bili „v kraljevih palačah" (Lk 7, 25), pač pa se je hotel približati malemu človeku, zapo- stavljenemu, obdanemu z mnogoterimi skrbmi, čeprav je Kristus do dna poznal tedanji svet krivic, gorja vseh vrst, strahu in greha, je vendarle na ves glas povedal, da „ni prišel, da bi svet sodil, ampak da bi ga rešil“ (Jn 12, 47). Ob vseh mogočih krizah in negotovostih, ki so zajele tudi ta naš slovenski svet, iščemoi čudežnega rešenika, ki bi nas popeljal v boljši, mirnejši, pravičnejši in svobodnejši svet. Božični praznik pa nas z vso svojo pestrostjo, mnogokrat združeno z romantiko, vodijo k tistemu Uešeniku, ki ga je Bog poslal, da bi ta svet „re]šiil“. Ta Rešenik je po. stal človek, da bi človek postal bolj človeški in bolj božji. Zato bomo letošnji božič kot kristjani in Slovenci zares doživeto praznovali samo. tedaj, če bo vsakdo, izmed nas odprl svojo notranjost Luči, Resnici, kravici in Ljubezni, ki nam sijei iz novorojenega Boga in človeka. Zato le navdušeno ponavljajmo refren božične pesmi: Rojen je Rešenik !“ + Stanislav Lenič Blagoslovljen in vesel božič Božični nagovor slovenskega metropolita dr. Alojzija Šuštarja na sveti večer 1988 med polnočnico v ljubljanski stolnici, ki jo je prvič prenašal ljubljanski radio. Dragi bratje in sestre! „Ne bojte se; glejte, oznanjam vami velike veselje, veselje za vse ljudstvo: Hodil se vam je danes v Davidovem mestu Zveličar, ki je Kristus Gospod." Spet oznanja na to sveto noč Cerkev ta božični evangelij, to veselo novico. Oznanja jo vsem ljudem, kajti veselje je za vse ljudi, ker se je Kristus Zveličar rodil za vse ljudi. In Izato vam vsem, vam, ki ste zbrani tu v ljubljanski stolnici, in tilstim, ki me poslušajo po ljubljanskem radiu, voščim prav od sr. ca: Blagoslovljen in vesel božič! Božjega miru in božje milosti -ob tem prazniku božje ljubezni in božje dobrote, da bi mogli nocoj, ko »mo kot ena družina zbrani tu o-krog (oltarja, doživeti božjo navzočnost med nami in da bi ta božični evangelij dosegel čim več ljudi, tudi tistih, ki ne morejo priti, da bi se sami udeležili slovesnosti v cerkvi, pa hrepenijo po božji besedi na to božično noč; da hi te besede dosegle bolne -in ostarele, -osamljene in trpeče, tiste v zaporih in tiste v vojasni-cah, tiste, ki kjerkoli tavajo in hrepenijo po miru, po ljubezni, po dobroti. Čudno je poročilo, (ki smo ga slišali, in v čudnih razmerah se je rodil božji Sin Jezus Kristus: na robu družbe, ker ni bilo prostora zanj tam, kjer se zbirajo drugi ljudje. In prvi, ki !so slišali novico o njegovem rojstvu, so bili ljudje na robu družbe, izločeni iz družbe, pastirji, ki so bili pri svoji čredi na poljanah. Njim je bilo oznanjeno, da je rojen Kristus Zveličar, odrešenik vsega človeštva. In s tem poudarja božični evangelij, da Bog ne postavlja nobenih pogojev, ampak sprejema vsakega človeka in sprejema posebno tiste, ki jih ljudje odrivajo, Bog je drugačen kakor smo mi ljudje. Mi ljudje postavljamo v srečanju med seboj pogoje, se ločujemo in izločujemo. In iz tega nastajajo nasprotja in sovraštva. Bog Pa je drugačen. On sprejema človeka in mu odpusti njegove krivde in ga spremeni in ga sprejme kot svojega otroka. In zato, bratje lin sestre, če sprejmemo Boga, tudi mi postanemo drugačni. Osvobodimo »e svo- je. sebičnosti, zaprtosti sami vase, nasprotovanja bližnjemu, najdemo dobroto in ljubezen Ido vsakega človeka. In za ta dar prosimo to ■•'Vetn. noč, zase in za vse druge. Na to sveto noč se odpirajo naše cerkve in eo razsvetljene in vabijo ljudi: Pridite, da tudi v teh temnih in težkih časih slišite božično oznanilo in božični evangelij; oznanilo, d'a se je s Kristuso. vim rojstvom začelo naše odreše-nje; oznanilo, da je naš Bog Boig ljubezni, ki ise zanima za ljudi in zanje skrbi. In da bi nocoj doživeli resnico tega božičnega evangelija, v tej razsvetljeni cerkvi, je naša iskrena prošnja za vse, kajti ta odprta cerkev, ki vabi, da se zberem® kot ena družina, ta razsvetljena cerkev je podoba in naj bo podoba naše notranjosti, našega srca. če se bomo tudi v notranjosti odprli Bogu, da Ibi bilo tudi v našem srcu, v naši notranjosti vse svetle vsaj to noč, bomo dobili novega upanja za svoje življenje. Zaprta srca — kako nekaj žalostnega fin težkega je to, če so zaprta zaradi nevednosti, zaradi sebičnosti, zaradi upornosti, zaradi sovraštva! Nocoj nas Bog sam vabi, naj odpremo svoje srce njegovi luči, dobroti in ljubezni. Nocoj velja be-eda iz Razodetja sv. Janeza: »Glej, stojim pred tvojimi vrati in trkam. Kdor sliši moj glas in mi odpre, pri njem bom vstopil in bom večerjal z njim in on z menoj." Da bi nocoj slišali njegov glas, mu odprli in sprejeli Gospoda v svoje življenje, da bi bila luč in novo upanje v naših srcih in da bi se s to lučjo vrnili v vsakdanje življenje in nekaj od te luči, od tega novega upanja prinašali tudi drugim! Ne bodimo razočarani, dragi bratje in sestre, če se nam bo dogajalo kakor pastirjem: doživeli so močno luč in slišali so angel-sko petje, a potem je luč ugasnila, petje je utihnilo in pastirjem je bilo naročeno: Pojdite in boste našli mater in dete, v jasli poloi-ženo; našli boste vsakdanjost, nekaj čisto vsakdanjega. Ko je luč ugasnila, so se pastirji vrnili v temo, a v srcu so nosili luč in ta uč je bila močnejša kakor vsaka tema. Dragi bratje in sestre, od srca vam želim, da bi se nam zgodilo nocoj to, kar se je zgodilo pastirjem: ko bodo ugasnile luči, ko se bomo vrnili v svojo- vsakdanjost, v svoje družine, morda tudi v marsikakšno trpljenje -in preizku-šnjo, v svojem srcu bomo nosili luč, ki bo močnejša kot vsaka tema. Luč vere, luč zaupanja in luč ljubezni, kajti zares rodil se je Kristus Gospod in tu sredi med nami je in z nami bo ostal na naši življenjski poti. Da bi to doživljali, da bi vedno močneje spremljali Kristusa in z njim hodili svojo življenjsko pot, tega vam še enkrat želim na to sveto božično noč. Amen. Božič v celici ši. 134 Premeril sem celico. Sedem kratkih korakov. K steni je bila pritrjena premična železna postelja. In na njej slamnjača. Zdelo se mi je neverjetno. V Tolminu brez slamice, v smrtni celici kup smeti in prahu v blazini, zdaj pa nabita slamnjača. Kakšen napredek! Od vseh strani sem jo ogledoval in otipaval. Ni bilo odeje ne rjuh, vendar bom po enajstih mesecih zopet ldžal na svoji postelji, čeprav le na slami. Kdor ni poskusil, ne more razumeti, kaj človek občuti v takem trenutku. Tudi mizica je bila v celici in štirioglat stolček. Mizica je imela celo predalček. Na steni je visel obešalnik s polico. Vse je bilo prazno, vendar so ti predmeti napolnjevali celico in dušo. Postali smo si prijatelji. Pozvonilo je. V vseh celicah je zaropotalo. Snemali so postelje. Tudi jaz sem odpel svojo in jo spustil na tla. S posebnim užitkom sem to napravil. Potipal sem slamnjačo in jo pobožal od vzno- Jožko Kragelj je bil leta 1949 kot mlad duhovnik obsojen na smrt. Dolgo je čakal izvršitve smrtne kazni, nato so ga pomilostili na zaporno kazen, poleti 1956 pa spustili iz ječe. Zapis o božiču v samici v ljubljanskih zaporih je del Kragljeve zgodbe, ki izhaja v Družini pod naslovom Moje celice. žja do vzglavja. Pravzaprav nisem niti vedel, na katerem koncu bo glava. Premišljeval sem, kako naj se zleknem, da bom lepo počival, časa ni bilo veliko, ker je paznik Povž kmalu začel ugašati luči. Posvetilo se mi je. Na sredini sem slamnjačo odvezal, nekoliko odmaknil slamo in se zaril vanjo. Kratek suknjič sem slekel in z njim pokril, kar je kukalo iz slamnjače. Leva roka in glava. Vse je bilo v slami. Zdelo se mi je, da sem v seniku v domači senožeti. Le slama je imela drugačen vonj kot sveže seno. Kmalu me je objela toplota, ki sem jo po drugih celicah in bunkerjih zaman pričakoval. Zaslišal sem korake. Paznik se je ustavil pri vratih. Pokukal je skozi linico in dolgo gledal. Ni me videl. Moral sem se premakniti, da se je prepričal o moji navzočnosti. Nato je ugasnil luč. Koraki so se oddaljevali. Na steni poleg sebe sem zaslišal trkanje. Na drugi strani so bili radovedni, kakšnega soseda so dobili. Tudi to je za jetnika doživetje. Neverjetno je, kako hitro najde ključ za sporazumevanje. Niti zidovje niti stene niso več ovire, časa ima na pretek, zato se s posebno abecedo pogovarja. En udarec pomeni črko A Dva udarca B in tako dalje. Trkaš in trkaš, počasi sestavljaš besede. če sosed razume, udari dvakrat in ti nadaljuješ. Po kratki vaji postane tudi ta govorica nagla. Morsejevi znaki niso primerni ker črtic-drsanja ne slišiš. Udarci Pa so slišni, zlasti če pritisneš uho ua steno. Dvignil sem glavo in prisluhnil. Štel sem. Dvanajst, črka K. Dal sem znamenje, da sem razumel. Pet udarcev, črka D. Zopet moj udarec. Nato šestnajst udarcev, črka O: kdo. Zaporedna udarca — Konec besede. „Kdo tam?“ je sledilo vprašanje. Pomislil sem. Ali naj se javim? Morda je past? Včasih so tudi pazniki trkali. Nekaj časa tišina. Tudi na drugi strani so Čutili, da oklevam. Končno sem začel trkat. „Tukaj Jožko," sem povedal. >,In tam?" „Tukaj Vera,' je bil odgovor. Ženske? Zopet tišina. „Ste sami?" je sledilo vprašanje. „Da. Pa vi?" „Ne. Sva v dveh." Spet tiho. Vsak je svoje razmišljal. »Obsodba ?“ je vprašal. „Na smrt." ,/Tudi jaz." Naslonil sem glavo na steno in razmišljal. Kako čudno je to življenje. Nikdar nisi videl človeka, nikoli mu nisi podal roke, nisi še slišal njegovega glasu, ničesar ne veš o njem in zdaj ti s hladnimi udarci na steno zaupa, da ga je doletela ista usoda kct tebe: Na smrt! Kdor je sam v stiski, razume tudi bližnjega. „Od kod?" je nadaljevala. „Iz bunkerja," sem hitel odgovarjati, čeprav še ni dokončala vprašanja. „Doma?" je sledilo telegrafsko vprašanje. ..Primorec/ „Tudi jaz, Kras." „Jaz, Tolmin," sem pojasnil. Po trkanju, vprašanjih in odgovorih sem spoznal, da je nadarjena. Hitro je sledila črkam in še hitreje sestavljala besede. Želela je nadaljevati pogovor, a si prvi večer nisem upal predolgo, da ne bi opazili. Paznik je namreč od časa do časa obhodil »ladjo", prižgal luč in pokukal v celico. Sreča je bila v tem, da se je trkanje slišalo tudi iz spodnjega nadstropja in tako paznik ni bil gotov, kdo trka. če je ko- ga zalotil pri dejanju, mu je mogel dokazati, drugače pa so se jetniki sklicevali na trkanje iz drugih nadstropij. „Dalje jutri," sem se opravičil. „Lahko noč." , .Enako." * Veri sem ..telefoniral", da so mi prinesli brevir. Razložil sem ji, kaj je to. S prijateljico sta bili veseli, da sem prišel do knjige. Težko jima je bilo, ker sem bil še vedno brez paketa. Radi bi pomagali, a nista vedeli, kako. Čim bolj se je bližal božič, tem pogosteje smo se pogovarjali o njem. O jaslicah, o božičnem drevescu, skratka o vsem tem, kar smo nekoč doživljali in nam je sedaj odvzeto. Povedal sem jima, da imam na prvi strani brevirja naslikane jaslice, čeprav nas loči stena, si bomo blizu in bomo pri teh skromnih jaslicah praznovali božič. Na sveti večer mi Vera spet ..telefonira". Z dvema udarcema sem dal znamenje, da poslušam. Potrpežljvo je stresla črke na steno. „Dve svečki imava." „Odkod?“ sem trkal. „Unra škatle so povoščene. Nastrgali sva vosek in naredili svečke. Ena je za naju, ena zate. Zvečer ju prižgeva." „Kako?“ „Kadim. Imam vžigalice." Jetnik je vedno iznajdljiv. Iz niča naredi umetnino. Z najmanjšo uslugo osreči sotrpina. Popoldan je hitro minil. Znočilo se je. Dolgo niso prižgali luči po celicah, tako da smo ostali v temi. Zgodnji zimski mrak je bil najbolj prikladen za pogovore skozi steno. Pazniki so bili zaposleni s pripravami na večerjo, zato smo se čutili varne. Po večerji sem se sprehajal po celici in koval verze. S spominom sem poromal v otroška leta. ko smo postavljali jaslice in prižigali lučke. Nato smo zlezli na peč in vsi zamaknjeni stimeli v raznobarvne svečke. Videl sem sivo odejo, na kateri smo sedeli s prekrižanimi nogami. Oče je stopil v sobo, nam ponudil skodelico z blagoslovljeno vodo, da smo se pokrižali, in s smrekovo vejico začeli kropiti po hiši... Zazvonilo je. Postelje po celicah so zaropotale in me prebudile iz otroških spominov. Ustavil sem se pri slamnjači. Nehote so mi misli splavale v Betlehem. Tudi tam je bila slama. Jasli in slama. Letos bo moj prvi božič na slami. Počasi sem snel železno posteljo, porabljal slamo na sredini slamnjače in se zleknil nanjo kar oblečen. Pokril sem se z edino o-dejo, ki sem jo imel. Še ta je bila tanka. Nekaj časa sem mežikal v luč in čakal, da jo paznik ugasne. V linici je zaškrtalo, pokazalo Re je oko in luč je ugasnila. Objela me je tema. Sredi te teme sem čutil svetlobo svete noči. Predal sem se čustvom. Spomnil se vseh, ki so Kristusa spodili in odslovili iz svojih stanovanj kakor nekdaj v Betlehemu. Jaz bi Ka rad sprejel v svojo celico. Poleg sebe bi mu postlal, odstopil bi mu slamo in sam legel na tla. V njegovi družbi bi mi bilo laže. Križ bi skupaj nosila. Spet sem v spominu poromal na Livek. Pred letom dni sem bil še v cerkvi in dokončaval jaslice. Takrat nisem niti slutil, da jih delam zadnjikrat. Vse mi je bilo živo pred očmi. Ovčke, pastirčki, s Peskom posejane poti, ki so vodile do hlevčka. Na steni je potrkalo. Odgovoril sem. „Spiš?‘ je trkala Vera. „Ne!“ sem odgovoril. „Pazi!“ »Da." »Prosim, blagoslovi svečke. Nato jih bova prižgali." Po enem letu sem dvignil roko *n skozi steno blagoslovil svečki. Roka se mi je tresla. Zdelo se mi je, da nisem vreden. „Si?“ je sledilo vprašanje. „Sem,“ je bil odgovor. Trenutek odmora. „Gorita,“ je trkala Vera. Zaprl sem oči in zdelo se mi je, da vidim plapolanje plamenčkov teh dveh preprostih svečk, ki so ju naredile roke jetnic. „Uho na steno!" je sledil ukaz. Ubogal sem. Uho sem pritisnil na steno. „Sveta noč, blažena noč..." sta peli jetnici v duetu. Srce mi je začelo hitreje utripati. Kolikokrat sem slišal to pesem! Kolikokrat sem jo učil! Tudi pri učenju harmonija sem jo med prvimi zaigral. Vedno mi je nekaj novega povedala. Med temi stenami pa je dobila še posebno melodijo in čarobno moč. Morda nisem nikdar tako blizu betlehemski votlini kot v tej božični nči. „Si slišal?" je vprašala Vera. „Da. Lepo je bilo. Voščim vama, da bi kmalu praznovali božič doma." „Hvala. Enako medve. Lahko noč!" „Lahko noč!" Sledilo je še hitro trkanje z vsemi prsti. To je bil vedno naš prvi in zadnji signal. Dolgo nisem mogel zaspati. Iz frančiškanske cerkve sem slišal uro, ki je bila polnoč. »Tisoči in milijoni se zdaj zbirajo k polnočnici po vsem svetu," sem premišljeval, „moja polnočnica pa bo preprosta, kot je bila prva na betlehemskih poljanah." Jožko Kragelj Božični sijaj i Težavni dan in gluha noč: kako zgubljeni raj boli! Za rodom rod vzdihujoč iz mraka hrepeni. „Le kjer je luč, je kraj miru, odpadejo bridkosti vse, tegob ni več in ne strahu, srce spočije se.“ II Temni konji stoletij nosijo čas čez kaluže sveta. Pa skoz noč in žalost posveti žarna beseda preroka — upanje vzklije na dnu srca. „Luč Emanuel bo zasijala! On te odreši obupa in joka, meče prekuje v orala, zemlji usahli odklene raj, pot pokaže k Bogu nazaj." III Kaj tam blešči se nočno nebo? Kakšne trume od zgoraj pojo. Črede, pastirji iz spanja zbude se, petje, svetloba noči jih pretrese. Angel oznanja iz višav: „Nič se ne bojte, vzšla je danica, Sina nocoj je rodila Devica, svetu je Bog rešenika dal." IV IV Mimo je ura polnoči, v pastirski staji luč gori; pojdimo tja, hitimo tja, premrli od prezebanja! Marija, Jožef srečna se smehljata v božje Detece. Kje sladke rože zdaj cveto, da srcu je tako lepo? V O luč, sijoča iz božje slave, operi milostno nam kalne oči, Novorojeni, duše nam umij! Vstanimo, h grudi prikovani, zavriskajmo, o sestre, bratje zbrani: prišel nam Jezus je naproti! Kako lahko bo odslej po poti: ni ječe več, odprte so višave. Vesolje srečno si odpeva, Vsa zemlja blažena odmeva in stvarstvo je en sam sijaj — ne ugasne več nam vekomaj. Vinko ReličiČ Dober večer, Dete! Vsi so odšli, pozno je in tudi jaz moram k počitku. Vendar lučka v jaslicah tako mehko meče nežno svetlobo po sebi, da se težko odtrgam od tod. Božična noč je mimo, utihnile so mile pesmi, ljudje so se odpravili spat. Kakšni bomo vstali jutri, kristjani? Se bo božično sporočilo, poznalo v naših delih ali bomo živeli naprej, kot da se ni nič zgodilo? Kot da se nas je ta čudežna noč dotaknila samo bežno, kot da iso samo ustnice pele lepe pesmi, v srcu pa se ni nič zganilo? Si zelo žalosten, dobri Bog, ko nas gledaš, iz leta v leto, kako živimo kot vsi drugi, vsi tisti, ki niso nikoli slišali tvoje napovedi ljubezni? Te boli, da se nas tvoj nauk dotakne komaj kaj, le toliko, da opravljamo bogoslužje in včasih molimo? Ti si dal vse. Sprejel nase podobo človeka, da bi nam bil bliže in da bi razumeli. Da bi Vžgal v nas ogenj, ki ne pogasne, da bi nas napolnil iz ljubeznijo, s to najmogočnejšo idejo vesolja, da bi s teboj gore prestavljali. Odpri ušesa svojim zvestim, da bomo slišali, kaj si nam povedal, ko si govoril o lačnih, preganjanih, brezdomcih, bolnih, zapr- tih... Naredi naša srca občutljiva, da bomo nad tujo žalostjo jokali prav tako kot nad svojo, da bomo trpeli z vsakim, tudi najmanjšim od človeških otrok. Odpri naše oči, da bomo videli nesrečo in bedo, da ne bomo kot slepci hodili mimo potrebnih, ki nas čakajo in ki nas v njih čakaš ti. Dvigni svoji drobni ročici in blagoslovi naš trud, ko si pripravljamo praznike v spomin tvojega rojstva, blagoslovi vsako našo dobro misel, da bi res postala molitev. Blagoslovi naše želje, ko poskušamo narediti kaj dobrega in očistiti vsa naša dejanja, da bodo res drugim v dobro. Spremeni naša življenja, pomagaj nam da bi jih hoteli posvetiti bratom, sprejmi vse naše skrbi in delo in jih posvečuj, da bomo vedno .bolj služili drug drugemu in vedno manj sami sebi. In kadar bomo nesrečni, obupani, utrujeni, zmedeni in malodu-šni, nam daj, da bi začutili tihi mir in nežno srečo božične noči, da bi čutili, kot da se nam je De-tece v jaslih nasmehnilo in nas prav nežno pobožalo. Kajti potem bomo nosili ta spomin vedno v sebi in ničesar več nas ne bo strah, ampak bomo pozabili nase. In šele potem bomo mogli biti pravi znanilci tvoje ljubezni. . Govor škofa dr. Gregorija Rožmana na slavnostni akademiji 16. X. 1949 v Buenos Airesu Prva beseda mora biti beseda zahvale vsem, ki ste ta pozdravni večer pripravili. Poznam ameriška mesta in moram povedati, da so po obsegu ravno taka kakor tu v Argentini. V (Ljubljani ne bi bilo tako velikih žrtev za pevce, tudi ne za prireditev takega pozdravnega večera ali jutrišnje maše, kakor tu. (Moram reči, da se je vse to pripravilo pri razdaljah, kakor če bi v Sloveniji hodili k vajam iz Kranja v Ljubljano ali narobe ali pa celo iz Jesenic. Ko sem gledal na oder pred seboj, sem se spomnil na približno tako akademijo pred dvajsetimi leti. Vse je bilo lepo pripravljeno, v srcu pa vendar nisem bil vesel. Pogled v svet pred dvajsetimi leti je bil tak, da je moral vsak, ki mu je bil naložen škofovski križ, reči: strašnim časom gremo nasproti. V srcu sem se moral vprašati, ali bom kos postavljenim nalogam. Tisti čas je bil uvod v vse te strahote, ki so polagamo prihajale, dokler med drugo svetovno vojno niso popolnoma dozorele. 'Slišal sem na tej akademiji toliko besed hvale, da me je kar strah, ali to leti name ali na koga drugega. Je pa vsa stvar, ki mi jo štejejo za zasluge, zelo skromna in preprosta. -Ko sem jaz škof postal in sem Pred dvajsetimi leti Moja skrivnost 1. avgusta 1930 prevzel škofovsko odgovornost, sem prebiral dnevnik Škofa Jegliča. Ko. je on kot mlad duhovnik na Dunaju študiral, kjer sem pozneje študiral tudi jaz, je vzel v univerzitetni knjižnici knjižico za duhovno branje. Prebral je uvod: »Delajmo vse v čast božjo. To naj bo edini namen našega dela, načrtov in vseh 'žrtev, ki jih sprejemamo nase vsak dan.“ Zaprl je Jeglič knjigo in dejal: „Kaj več modrosti v knjigi itak ne bo več, kakor so te besede,“ in jo je odložil. Napravil je sklep, da bo vse življenje iskal božjo čast, Bogu Pa je dejal: „Ti pa poskrbi za mojo!" Tudi jaz sem podobno pogodbo z Bogom napravil. 'Bal sem se rasa, ki prihaja. Bal sem se, če bom zadosti sposoben zanj. Zato sem dejal ljubemu Bogu, da mu dam in darujem tudi svojo čast in do bro ime. Žrtvoval sem mu svoje dobro ime, osebno čast in vsega samega sebe s prošnjo, da ne bi bila nobena duša pogubljena zaradi Ploje nesposobnosti. Na to sem se spomnil, ko je prišlo potem nad nas, kar smo skupaj doživljali, da so začeli že v tistih podtalnih lističnih napadati vas in mene, ko so raznesli, da sem se zapil in postal pijanec, da sem odšel na Bled v gestapovski uniformi, kjer sem pil in plesal in tako naprej. To se je nadaljevalo, ko sem bil že v begunstvu, pa sem se Bogu zahvalil za vse to, zopet z edino prošnjo, da se zaradi mene ne bi nobena duša pogubila. Vse to sem prestal z vašo pomočjo. Sam ne bi mogel vsega napraviti brez vaših molitev. To naj vam bo povedano o. moji skrivnosti, ki jo danes prvič javno povem. Želel sem videti posebno tiste, ki jih nisem mogel videti v begunstvu. Že eno leto sem v Ameriki in sem mislil, da poznam daljave; vendar sem se uračunal, ko sem upal, da bom v nekaj tednih tukaj lahko vse videl. Preveč časa bi mi vzelo. 'Zato bom vse poskusil, da mi bo dana prilika, da vas še obiščem v Argentini. Pogled v bodočnost Kakšna bo bodočnost? Prerok nisem. Pravim pa: upanja ne izgubimo! Res je, da včasih izgleda, da bo šla rdeča metla povsod, da bo izčistila ves svet. S tem drugim vesoljnim potopom naj bi Bog Prečistil vse, tako da bi ostalo 'samo zdravo seme za nov človeški r°d. To je mogoče. Ne vidimo božjih načrtov. Toda Marija je rekla y Fatimi, da bo končno ona zmagala. Vedno materino srce zmaga. Saj jo tak tudi v naših družinah: še tako odločnega očeta in moža kon-ono vedno le materino srce zmaga. Ni je močnejše sile kot je mate-vlno srce. Tudi satana bo Marijino iSrce premagalo. Verujmo in upaj- mo v našo rešitev! Ne vemo sicer, koliko časa bo še trajalo, da bt> naša: revna, obubožana in oplenjena domovina zopet .svobodna. Trdim in. do sedaj mi te trditve ni mogel še nihče ovreči: naš slovenski narod, v kolikor je bil svoboden, je prvi narod na svetu, ki se je kot narod posvetil brezmadežnemu Marijinemu srcu. Še danes so katoliški narodi na svetu, ki se niso posvetili v takem smislu, kot »mo se mi. In če kaj velja beseda Marije, potem smemo upati. Seveda nas lahko Marija vodi še skozi morje trpljenja. Veste pa, da kadar je človeku najhujše, mu je Bog najbližje. Doma so začeli verovati tudi tisti, ki so govorili, da smo v zmoti, da ne delamo prav. Držite glave nad vodo! Od Kanade na severu do konca Južne Amerike, povsod se je razleze] naš narod. Sedaj smo tu. Kaj naj naredimo? Smo kakor v deroči reki. Kam nas bo zanesla, kje naplavila? Ali bomo prišli iz nje živi in zdravi, ali pa popolnoma utonili. Držite glavo nad vodo! Ne dajte, da bi vas voda odnesla! To je glavno! Da vzdržite, je najglav-nejše! Ne ločimo se, ne godimo sami! Povežimo se med seboj! Zedinite se v vseh vprašanjih narodnega obstoja. Ne pozabite idealov! Slovenci, ne pozabite idealov, zaradi katerih ste prišli sem in zaradi katerih .ste se doma ustavljali rdeči nevarnosti! Ohranite jih-če bi te izgubili, bi bila to popolna tragika naša in našega naroda- Če se svobodna misel v nas budi, če se nam zdi, da imamo boljše načrte, bi se morali pogovoriti kot zreli ljudje, bi morali najti način, da se med seboj moško in odkrito pogovorimo in napravimo dogovor na temeljih, ki so potrebni, če hočemo ostati takšni, kakršni smo prišli v svet. Povežite se med seboj! To vas prosim in 'želim: povežite se med seboj! Držite enotnost in edinost, v kateri smo močni in lahko kaj dosežemo, če smo med seboj edini in če gremo za istim ciljem, če ni nobenega razdora med nami, potem bomo kljub temu, da nas je tukaj malo, dosegli, da se bo naš glas daleč slišal. Izrabimo naše zaklade! Prišli smo v druge dežele, z drugimi navadami, z drugo zgodovino, z deloma drugačno kulturo. Mnogo se nam zdi včasih nerazumljivo. Ne razumemo jezika, ki ga govore okoli nas. Prinesli pa smo nekaj s seboj: ne milijonov, prinesli smo našo slovensko poštenost, pridnost in delavnost. Darujte to našo slovensko pridnost, poštenost in delavnost veliki Argentini, ki vam je tako širokosrčno odprla vrata v svobodo, vas tako gostoljubno sprejela in dala vam, beguncem, nov dom! Imamo še en zaklad: našo slovensko pesem. V ZDA je med štirimi rodovi ostala premnogokrat še edina vez slovenska pesem, čuvajmo, gojimo in ohranimo ta naš veliki zaklad! V novi domovini sprejmite vse, kar je dobrega, in mnogo tega boste našli in boste tako postali še bolj očiščeni in izklesani. Molimo za sovražnike! Za tiste pa, ki so povzročili, da smo morali oditi po svetu, za vse, ki so nas preganjali, za vse, ki so pozabili na svojega Boga, prosimo, naj najdejo pot do resnice. Jaz sam nisem noben večer pozabil dati blagoslova tudi vsem svojim sovražnikom v domovini, če imamo mi resnico in nas ona dviga, potem naj ta odpre pot tudi 'tistim, ki so v zmoti. Iskrena hvala vsem! Ostanimo si prijatelji! četudi ne vem za vsakega posameznika, nikogar ne zgreši moja misel, ko zjutraj vstanem in ko zvečer legam k počitku. Blagoslavljam vse in prosim Boga za vse vas Njega, ki ve za vsakega od vas, in tako moj blagoslov velja vsem, prav vsem. Štirideset let "Gallusa" Ko smo mi starejši — pred desetletji — živeli še v Slovniji, je tam nekoč izšla knjiga „S štiridesetimi leti se življenje pričenja". Ker se zadeva nas ni tikala, je nismo brali, čutili pa smo, da je pri „starih“ (to so bili za nas vsi, ki so imeli več kot trideset let...) bila toplo sprejeta. Morda jim je bila v opogumijenje... Zelo verjetno, če pomislimo na kakega Tavčarja, ki se je ob pogledu na pratiko nenadoma zavedel, da ima „že osemintrideset let“ in kako ga je ta izavest starosti „prav potlačila"... No, desetletja kasneje in v izgnanstvu se je človeku odkrilo: moralo je iti za resno knjigo, saj — naposled — se res po štiridesetem letu začenja nova doba, resnična polnost življenja. Samo pri človeku? Naš „Gallus“ praznuje štirideset let... Koliko koncertov! Koliko doživetij! Aplavzov in priznanj ! Dolga doba in vendar... Pa gre spomin nazaj... Prva leta... Petje pri mašah... Prve božične in velikonočne polnočnice pod tujimi hladnimi zvezdami in vendar sredi starih toploto prinašajočih pesmi... Potem prvi koncerti, potem tudi že prvi »Gallu-sovi" nastopi pred argentinsko publiko. Takrat smo s ponosom prebirali po tukajšnjih dnevnikih hvalnice našemu zboru. In tistih kritik ni pisal kak — kakor tukaj pravijo — »gospod Nihče"! Pisali so jih ljudje, katerih so se tudi najboljši tuji pevci, inštru-mentisti, zbori in orkestri bali, ljudje ki so vodili »Buenos Aires Musical", ki so bili ravnatelji Teatra Colona, ki so bili predsedniki Svetovne zveze glasbenih kritikov v ,New Yorku... Naš »Gallus" je takrat pel sam ali ob spremljavi orkestrov, vendar — kakor smo kmalu odkrili — tudi argentinska publika si je želela predvsem naiše narodne pesmi. Bila je to zlata doba. Toda nič manj zlata, čeprav na zunaj morda manj blesteča so bila naslednja leta. Na videz manj burna, toda zato nič manj bogata. Slovenska pesem, ki je nekaj več kot pa samo »melodija", je prihajala iz srca, in ni čudno, če smo si želeli vedno novih koncertov. Saj so pevci »Gallusa" za nas tudi nekaj več kot pa samo — pevci. Saj jih pa tudi veže kaj več kot pa samo krhke črte pentagrama. To je slovenski zbor, ki poje slovenske, ki poje naše pesmi. Zbor, ki v starejših ohranja doživetja mladosti, v mlajših pa prebuja zavest, da je naš narod skozi stoletja veselja in trpljenja združevala tudi naša kdaj vesela kdaj Slovenski pevski zbor Gallus ob sivoji 40-letnici. V sredi prve vrste njegova sedanja pevovodkinja Anka Savelli-Gaserjeva. žalostna pesem. V naši pesmi je naiša zgodovina. Koncert za koncertom... Še po-selbej se spominjamo koncertov-mejnikov, kakršen je bil — recimo — tisti ob desetletnici, ali pa oni ob dvajsetletnici zbora. Koliko Ljubljanice je od takrat steklo pod Tromostovjem, koliko mokre sivine se je od takrat prevalilo po Srebrni reki mimo Buenos Airesa... Kje je že naš dragi Matija Tomc (ki je prav za slavnostni koncert ob dvajsetletnici skom-poniral svojo »Slovenijo v svetu"), kje agilni Marijan Šijanec (ki je Prav tako zboru poklonil poleg drugih pesmi tudi svoj venček koroških narodnih), kje razni pevci, katerih glasovi so nekoč doneli po dvorani...! In vendar... In vendar so vsi ti še vedno tukaj in z nami. Pravijo, da se v zgodovini noben dogodek, najsi še tako neznaten, ali celo namenoma zakrit v resnici ne izgubi. Mar ne velja isto tudi za »pevsko zgodovino"? Vsi skladatelji, vsi pevci, vse tiste melodije so zapustile nekaj v meni in tisti »nekaj", pa četudi je morda že povsem v podzavesti, živi naprej... In niti ne samo v meni samem! Živi v vseh, sredi katerih živim. »Gallus" pa je za nas seveda vse kaj več kot pa samo »pevski zbor". V preteklih štiridesetih letih so razni argentinski zbori nastopali tudi po Evropi, doživljali velike uspehe. Toda tudi ko bi bili najboljši na svetu, niso za svojo domovino to, kar je »Gallus" nam. Mont Elane je najvišja gora v Evropi, pa vendar Francozu še daleč ne pomeni isto, kar nam pomeni Triglav. Triglav je vse več kot pa samo naša najvišja gora, vse več kot samo spomin na staroslovansko božanstvo, Triglav je vsakomur, ki mu srce bije za ,,boleči okvir... za bridki obroč od Triglava do Kolpe" (Gradnik) simbol slovenstva: moči, ponosa, trdnosti. V podobnem smislu je tudi naš „GaIlus“ za nas vse kaj več kot pa samo osrednji slovenski pevski zbor v Argentini. Ob koncertu pred dvajsetimi leti je bilo v programski knjižici najti tudi seznam „vseh dosedanjih članov od 1948 do 1968". Tam je bilo objavljenih 240 imen in samo pred štirimi je stal križec. Čas je tekel... Danes bi morali postaviti križec pred 33 imen... Toda po drugi strani bi iz objave imen članstva zvedeli pa tudi, da so še danes, po štiridesetih letih, pri zboru: oče argentinskega „GaIlusa“, naš dr. Julij Savelli; da je v zboru še vedno petnajst starih članov, ki pa danes v niem pojejo že s svojimi sinovi; da več ko polovico zbora predstavljajo mladi, katerih starši so nekoč peli v njem.., In da je tu »gospa Anka", naša Anka Savelli-Gaserjeva, ki je pred leti od očeta prevzela taktirko... Pa še v nečem je „Galusova" posebnost. »Gallus" poje v — tujini. A ne zato, ker je morda sem prišel na turnejo... Poje v tujini, a še v dobah, ko ne nastopa, zgolj s svojo eksistenco priča o usodi, o tragični usodi našega naroda. „Gallus“ poje pod tujimi zvezdami, ker se pa njegovih koncertov udeležujejo tudi domačini, je tudi še danes ..potujoča ambasada svobodnega slovenskega naroda", kakor je nekdo ob desetletnici naš zbor posrečeno označil. „Gallus" poje v tujini. In še bo pel: Niti najmanj ne dvomimo, da bo pel vse dotlej, dokler mu ne bo nekoč dano zapeti tudi doma, tam v Cankarjevem domu, in to v resnični svobodi. Do takrat (pa morda tudi še potem...) pa bo „Gallus“ pel v »Sloveniji v svetu". Vzbujal bo spomine klical v zavest leta in stoletja, ko so se rojevale te naše narodne in umetne pesmi, prebujal vest, dajal kisika za vedno močnejše slovensko življenje. Stotine koncertov! Tisoče vaj... (Ob tem misel, ki sicer ne govori o naši glasbeni kulturi, ki pa nekaj pove o duši našega naroda in njegovi povezanosti s pesmijo: Ali bi kdo imel časa in energij, da ibi preračunal kilometražo, ki so jo v teh štiridesetih letih naredili pevci s hojo na vajo? Kolikokrat okoli sveta bi šla? Saj tukaj vaje niso »kar tam za o-glom"...) Obletnice pa niso samo zato, da bi obujali spomine ali pa se ustavljali samo ob pogledu na sedanjost. Zbor sestavljajo ljudje, in kaj torej bolj človeškega, kakor »prožiti misel tudi v prihodnost? Če velja, da je sedanjost polna Preteklosti, da pa je sedanjost tudi že „noseča“, da že nosi v sebi Prihodnost, mar ne velja to tudi za sedanjost ljudi, združenih v zboru? Zadnjikrat 'ko sem poslušal „Gallusa", je bilo letos pri maši pred proslavo za padle domobrance in žrtve komunizma na naši zemlji. In zadnja pesem, ki »em jo slišal iz njegovih grl, je bila Gallusova „Eece quomodo moritus justus — Glej, kako u-mira pravični". V srce segajoče je bilo tisto petje, pa vendar me je med poslušanjem zamotila misel : ,,Ali bi si naš Jakob Petelin-Gallus, 'Ob vsej svoji bogati fantaziji, ki jo je gotovo imel, mogel kdaj predstavljati, kje in komu bodo to pesem čez 400 let peli? Sedemnajst tisoč kilometrov od domovine..." Pa je to misel izpodrinila druga: „Tu v Slovenski hiši nismo zdaj zbrani samo mi živi, mi preživeli; te glasove Poslušajo zdaj tudi naši mrtvi.. A „Gallus“ predvsem poje in bo pel — živim. Razdaja lepoto, ki nam je tako potrebna, prinaša veselje in vzbuja zdravo žalost, Poje stare in nove pesmi — da, to je zares globok pehar: vsega je v njem dovolj in — za vse je! Vsem tistim med nami, ki hočejo živeti, ponuja „Gallus" življenjske sokove... — zato pa iz tega novega življenja tudi sam sebi stalno rojeva nove podmladke... Ko se danes pri štiridesetih letih tudi „Gallusu“ pričenja novo življenje, vemo, da nam bo tudi še v bodoče ogreval srca. Vemo, da nam bo tudi v bodoče s svojo pesmijo govoril: „Tu je naša pesem! Tu je tvoja pesem! V njej je duša našega naroda, v njej je — tvoja duša. Imej jo rad, imej se rad!" „Gallusu" še mnogo svetlih, bogatih, še bolj cvetočih let! Zorko Simčič • * ‘V > Si|^ .'.nalivi.*: ■:j-11' '' v,u j v::■ ‘riV 'Sl 'ii,! v 'Vil !■ 'K.‘tri:'. . Pismo našim dekletom in fantom ob 40- letnici lili' 1 ... '. .Jv ,,, I , , ; mladinskih organizacij Prehodnost bo le zdrave in krščanske , ter slovensko ponosne mladine. Ob 40-letnici Slovenske dekliške organizacije in Slovenske fantovske zveze, naših mladinskih organizacij, nam iz srca pri vrč besede zahvale za preteklost in misli poguma za prihodnost. Preteklost, 40 let, je bila kot žuboreča reka. V jutru našega prihoda v novi svet sta SDO in SFZ privreli na dan. Vsi čisti in svetli sta bili. Podobni sta bili gorskemu potočku. Nato sta razširili svoji strugi. Potoček se je spremenil v reko. Reka je dobivala nove pritoke. Ni manjkalo seveda hladnih večerov in noči s črnimi oblaki. In vendar, lepo je bilo! Štirideset let že vstopajo v Slovensko dekliško organizacijo in Slovensko fantovsko zvezo mladi obrazi, sinovi in hčere slovenskih staršev na južni polobli ob Srebrni reki. Štirideset let se že zbirajo k mladinskim mašam. Po mladinskih mašah pa so bili sestanki Na njih so strokovnjaki obravnavali aktualna vprašanja. Ni manjkalo petja, prijetnih snidenj in dobre volje. Mladinskim mašam in sestankom so se pred dobrimi dvajsetimi leti pridružili vsakoletni glasbeni večeri. Z njimi sta mladinski organizaciji znatno obogateli. Vsa skupnost je nanje ponosna. Leta za letom so se vrstili mladinski dnevi, zvezni in krajevni. Nekateri so bili silno bogati, tako da so bili vidni dokazi, „kaj mladi slovenski duh zmore", drugi pa so bili malo bolj ubogi. Vsi so pričali, da mladinski organizaciji živita in delujeta. Brez njune prisotnosti si naše skupnosti ne moremo predstavljati. Za vse prisrčna zahvala! Bogu in ljudem. Bogu, ki nas je vodil preko vseh čeri, ki nas je tola-i žil in bodril, da nismo omagali. Bogu, ki nam je za sivimi večeri pošiljal jasna jutra. Zahvala pa tudi ljudem. Vsem tistim, ki so v organizacijah delovali, nanje mislili, se o njih razgovarjali, zanje molili, z njimi trpeli in se veselili. Pred nami je prihodnost. Najprej leto 1990. Nato čez pet let leto 1995. Potem pa kar kmalu leto 2000. Kakšna bodo ta leta? Kako bo z našima organizacijama? Bosta dočakali zlati jubilej ? Bodo na južni polobli še ponosni sinovi slovenskega rodu? Odgovori na ta življenjska vprašanja so kaj različni. Pesimisti bodo napovedovali črne dneve. Pretirani optimisti bodo govorili, da bo tudi v bodoče vsaj tako šlo kakor doslej. Trezni realisti pa bodo poudarjali, da bo bodočnost le tistih, ki bodo imeli dovolj poguma. Kratko in jedrnato: bodočnost bo le zdrave in krščanske ter slovenske ponosne mladine, Vse drugo bo v desetletjih, ki so Pred nami, utonilo in se stopilo, kot se stope bele snežinke. Mladi rod slovenskih staršev na južni polobli naj zato z veseljem in vztrajnostjo, iz dneva v dan, i'z leta v leto, uresničuje tri jasne smernice, ki jih je dal sveti oče Janez Pavel II. Te smernice so: 1. Vera v poslanstvo vsakega človeka, članicam Slovenske de- kliške organizacije in članom Slovenske fantovske zveze naj vedno sveti luč vere, da ste božji otroci, ljudje okrašeni z dostojanstvom in svobodo, sinovi in hčere slovenskih staršev. Otroci, dedov katerih domovina je pod Triglavom. Sinovi in hčere rodu, ki je že dvanajst stoletij v krogu krščanstva. Potomci ..plemenitega naroda, ki je vreden vsega spoštovanja in ljubezni", kot je poudaril papež 18. oktobra 1979 ob zgodovinskem sprejemu. 2. Iz te žive vere naj se vedno bolj oblikuje zavest, da bo od vas odvisna bodočnost naših družin, skupnosti, Argentine, Slovenije, sx,eta. čim več vas bo v Bogu zasidranih, čim več zdravo ponosnih na slovensko dediščino, tembolj krepke bodo naše družine, mladinske organizacije in naša skupnost. 3. Za to vzvišeno poslanstvo pa se morate nenehno pripravljati. Vaše družine in mladinske organizacije ter vsa naša skupnost naj bodo visoke šole vašega vsestranskega oblikovanja. Družabna, socialna, kulturna in narodna vzgoja naj temelji na verski in moralni vzgoji, ki izvirata iz Boga. Če bosta Slovenska dekliška organizacija in Slovenska fantovska zveza pogumno hodili po teh stopinjah, potem — bodimo prepričani — bomo z božjo pomočjo in po Marijinem posredovanju dočakali nove jubileje. Alojzij Starc In živi j enj e Ječe naprej... il&i« ;. • •: (Iz begunskega dnevnika), .• IV . I V : a . .1)0 . ■ Plavaj, plavaj, (barčica srebrna, po zelenem morji! Tam za morjem, za zelenim morjem, tam so zlata polja,11 pa za polji,1 za poljanami nam šume lesovi. O. Župančič Torek 25. januarja 1949 Ob 6.15 zjutraj so ladjo zasukali za 180 stopinj, zaropotali so stroji in stresali ladjo, ki se je, težko naložena, pcčasi in dostojanstveno obračala. Zatulila je sirena, ladja je zaplavala v ravni smeri proč od starega sveta dalje novemu nasproti. Za en teden ne bomo videli kopne zemlje, ampak 'samo brezmejno, neizmerno morje. Pred nami se pne v brezkončnost Atlantski ocean. Tam v veliki daljavi se poljubljata nebo in morje... Pretresa me pogled na to neizmerno vodovje. Naša potujoča velikanka je na tej vodni masi kakor galeb. Še nas spremljajo ti beli prijatelji, a vedno manj jih je, zapuščajo nas. Osamljeni, Bogu izročeni v varstvo, pod modrim in skrbnim očesom krmarja, ki noč in dan stoji ob krmilu, pri navigacijskih instrumentih in gleda zdaj v daljavo, zdaj v smer, ki mu jo kažejo instrumenti, in narav- nava ladjo v smer proti novi zemlji. Popoldne, takole med 4. in 5. uro, so nas Vse potnike sklicali na krov in postrojili. Začudeni gledamo to početje, ker gledamo hkrati velike kupe reševalnih pasov. Pod nadzorstvom kapitana in oficirjev nam mornarji natikajo rešilne pasove. Po tolmačih zvemo, da nam ne preti nevarnost, da je to samo vaja, da si znamo privezati rešilne pasove, če bi bilo to potrebno, da moramo v primeru resne nevarnosti ostati kar moč mirni in skrajno disciplinirani in v miru čakati na preložitev na rešilne čolne, ki jih vidimo obešene na ladjinem boku. S tem je bila za nas, hvala Bogu, zadeva opravljena. Presneto čudni občutki so nas vse spreletavali. Mornarji pa so se še drugi dan ukvarjali z dviganjem in spuščanjem čolnov. Na Atlantskem oceanu — v sredo 26. januarja 1949 Noč je bila zelo soparna, slabo smo spali. Zato smo že zgodaj zjutraj prilezli na krov, da se malo ohladimo in naužijemo jutranje svežine. Epidemija pojenj uje in ljudje so dobro razpoloženi. Otroci na ležalnih stolih nadomeščajo, za kar so bili ponoči pri- krajšani, in sladko dremuckajo. Slonim na ograji in gledam srebrno grivaste valove, ki se premetavajo ob ladji, in opazujem dolgi, beli rep, ki ga ladja vleče za seboj kot imetnitna nevesta svojo poročno vlečko. Nenadoma pred menoj nekaj močno zablešči. Gledam, kaj naj bi to bilo. Spet se za-blišči in zdaj vidim, da se je iz morja dvignila velika jata srebrnih ptičev, se pognala kakih 200 metrov naprej in se spet zagnala v morje. To se je občasno ponavljajo'. Da, sem se domislil, zdaj pa že vem, to so leteče ribe, o katerih smo v šolah slišali, a predstave o tem nismo imeli. Le kako naj riba leti po zraku, kakor leti ptič. To je edinstvena prilika, ki je otroci ne smejo zamuditi. Grem k otrokoma, ju prebudim in Povabim, naj si ogledata leteče ribice. Iz prijetnega spančkanja sta se vzravnala, vstala in stekla za menoj k ograji. Na glas sta vriskala od veselja, ko sta opazovala to zanimivo igro letečih ribic. Ni bilo ne konca ne kraja Povpraševanju in pojasnjevanju. Nobena šolska razlaga in nobena slika ne bi mogla dati tega, kar sta otroka na lastne oči opazovala in gledala. Brž sta stekla budit še druge prijateljčke, naj gredo pogledat, kako ribice letajo kakor ptički. Na krovu je postalo izredno živahno in tudi starejši niso bili nič manj zvedavi kot otroci. Cele jate rib so se pred ladjo v primerni razdalji od ladje in ob ladji, nikoli pa ne tik pred ladjo ali prav ob ladji, kakor izstreljen torpedo pognale iz morja v zrak, se po zelo kratkem vzletu spet zagnale in izginile v morju. Ker te ribe ne morejo biti velike, jate so pa dobro vidne, sklepam, da jih je moalo biti v jati vsaj po 100 ali tudi 200 skupaj. Zdi s.e mi, da se držijo samo v toplem morju, ker do zdaj navzlic enotedenski kar nagli vožnji tega pojava nismo zaznali. Plovemo po toplem morju, saj smo že tik pred ekvatorjem. Vsak večer, preden se odpravimo spat, gremo v obednico pogledat diagram, koliko milj smo že prepluli, kje, na kateri zemeljski širini se nahajamo, koliko je ta dan časovna razlika, koliko milj moramo še prepluti do cilja in kaj je pred nami jutrišnji dan. Tudi je povedano, za koliko moramo nocoj pomakniti nazaj ure. Doživetje današnjega dneva, ki se je že pomaknil v večnost, je nepovratno, saj tega do zdaj ni bilo mogoče videti v nobenem tudi najpopolnejšem velemestnem akvariju, čudovito je stvarstvo tudi v tej grozovitosti Atlantika. Vročina je vsak dan večja in močnejša. Opozarjajo nas, naj sc preveč ne izpostavljajmo soncu in naj si pokrivamo glave. Široko-krajni slamniki že dobro služijo in pred soncem varujejo že itak razgrete mlade glave. Četrtek 27. januarja 1949 Noč je bila vroča, pa vendar smo vsi dobro spali. Zjutraj je na krovu živo vrvenje, ohlajamo se in uživamo sveži zrak. Vreme je prekrasno. Še vedno nas spremlja, jo jate letečih rib, pa danes se za nami podijo novi gostje, ki jih do zdaj tudi še nismo videli. Za našo ladjo se podijo tropi delfinov (pli-skavic), ki nam povzročajo mnogo zabave. Kot strumni vojaki se podijo za ladjo v točno izravnanih vrstah po štiri do šest plavačev skupaj; kot na povelje se vsi hkrati dvignejo iz morja in se v elegantnem skoku zaženejo za ladjo in spet potope. Kot igravi otroci se pogajanjo za ladjo in okrog ladje. So izvrstni in elegantni pla-vači, izredno urni in prehitevajo ladjo. Smo pač na odprtem morju in ladji slede neštevilni tropi. To so resnični svetovljani in potniki visokega morja. So iz družine morskih sesalcev in spadajo v rod kitov, ki so gospodarji odprtih morij. Mornarji so začeli popoldne zaljšati ladjo. Razpenjajo zelo dolge girnalde z raznimi živobarvnimi zastavicami. Ponoči okrog dveh bomo prepluli ekvator, jutri bo krst mornarjev, ki prvič plovejo čez ekvator. Nocoj je dovoljeno prespati noč na krovu. France Pernišek MOLITEV ZA SLOVENIJO Katoliški svet, ki je bil postavljen 22. novembra 1987, ob sklepu II. katoliškega shoda Slovencev v Argentini, je na svoji seji v septembru 89 razpravljal tudi o 19. sklepni izjavi o versko-nravnem življenju, ki se glasi: „S Cerkvijo v Sloveniji, ki nam je kljub razdaljam tako blizu, bomo o-stali v prisrčni ljubezni. Za njeno svobodo in rast bomo radi molili in njeno življenje s pozornostjo sprem; ljali...“ Vsem rojakom v Argentini priporočamo sledečo molitev: Gospodar vesolja in kralj vseh narodov in jezikov, prosimo Te, razlij svojo milost na Slovenijo, domovino naših prednikov in našo duhovno domovino. Podeli ji svobodo, varnost, mir in pravo mesto v svetovni družini narodov. Podpiraj jo na poti k duhovni in družbeni prenovi po TVoji volji. Sprejmi kri, ki je bila darovana za njeno pravico, in vse trpljenje njenih otrok, da bo v zadoščenje za kršitve Tvoje postave na njenih tleh. Posebej Te prosimo, vlivaj njenim sinovom in hčeram duha edinosti v resnici in pravici, da bo kmalu srečen dom vsem, ki skupaj živijo v njegovem zavetju. Nam v svetu, ki zavestno sprejemamo slovensko duhovno domo-vinstvo, pa pomagaj, da se ohranimo v dejavni zvestobi svoji zavezi in Tvoji postavi, tako da bomo. živeli Sloveniji v čast in razcvet, deželi, ki ji pripadamo, in vsej človeški družbi v blagodejen razvoj in Tebi v slavo, ki Ti jo neprenehoma kličemo. Pogovor z voditeljico Slomškove šole Heleno Zupan-Malovrhovo Slomškova sobotna šola za Ijud-skošolske otroke v buenosaireškem predmestju Ramos Mejia je obhajala letos že 40-letnico svojega obstoja in delovanja. Ob tem lepem jubileju želimo bralcem DŽ predstaviti to našo vzgojno ustanovo vsaj v kratkem za. pišu pogovora z njeno sedanjo voditeljico Heleno Zupan-Malovrh, ki je v šoli najprej poniževala 5 let, sedaj Pa že 18. leto vodi Slomškovo šolo. Kratki podatki nam sicer ne morejo odkriti idealizma, požrtvovalnosti in dela učnega osebja, pa tudi sadov in pomena naše šole za otroke, ki so v štirih desetletjih šli skozi Slomškovo šolo, za njihove družine in za slovensko skupnost, malo pa nam le da- jo slutiti velikodušno odgovornost ter narodno zavednost učnih moči kot tudi dobro voljo učencev in družin. Pomislimo, da je vse učno in vzgojno delo v naših šolah zastonjsko, le iz narodne zavesti in ljubezni do naših otrok, in še na to, da znajo naše učiteljice ustvarjati v naših sobotnih šolah tako prijetno razpoloženje in tako prijateljske odnose, da naši o-troci prihajajo osebno radi soboto za soboto v šolo, medtem ko imajo njihovi argentinski sovrstniki šole prost dan. Pa začnimo s pogovorom! Kdaj in kalko se je začela Slomškova šola? Na pobudo dušnega pastirja Janeza Kalana je začela marca 1949 učiteljica Anica Šemrov s šolo kar v Kalanovi sobi in sicer v začetku ob nedeljah popoldne. Anica je poučevala slovenščino, Kalan pa verouk. Za nekaj časa je priskočil na pomoč še učitelj Martin Mizerit. Prvi učenci so bili rojeni še v Sloveniji. Bilo jih je kar 72. 'Argentinski ramoški župnik je šel na roko in je dovolil uporabljati še eno sobo v župnišču in pa farno dvorano za nastope. Tudi zavod Santo Domingo nam je nudil prostore za vaje in nastope. Po treh letih v župnišču se je šola preselila čez park pred cerkvijo v bližnji sestrski zavod 'Me-dalla Milagrosa in ostala tam do leta 1956. Tja so pa ‘že začeli prihajati v taboriščih in v tej deželi rojeni otroci. Poučevati je pomagala Cveta Grmek, dokler se ni poročila in izselila v notranjost dežele. Vsaka ustanova ima seveda svoj dnevni red in tako je Anica začutila, da so v zavodu v nadlego in da je treba iskati druge učne prostore. Nekdanji opuščeni sanatorij v ulici Necochea, ki je bil natrpan s slovenskimi družinami, je tedaj — leta 1956 — nudil šoli zatočišče. Ob tisti priložnosti sem tudi jaz pristopila k šoli; Anica je poučevala višjo skupino, jaz pa nižjo. Verouk je od leta 1954 prevzel Matija ILamovšek. V sanatoriju smo imeli na razpolago manjšo sobo in dvorišče, pevski zbor Gallus nam je pa tudi dovolil, da smo uporabljali njegovo sobo. Matevž Potočnik nam je tedaj napravil tablo in nekaj klopi. On nam je tudi vsa kasnejša leta stal ob strani in pomagal. Učno snov smo imeli delno iz begunskih taborišč, delno smo jo pripravljali sami. Veliko važnost smo dajali petju in igralskim nastopom. Tesni prostori in druge okoliščine tudi v sanatoriju niso ustrezale, zato smo začeli s časom misliti na lastne prostore. Šolski odbor je 5. julija 1959 sklenil kupiti zemljišče. Začel je zbirati darove in iskati zemljišče in ga čez 3 dni že kupil na ulici Castelli 28. Šolski odbor se je leta 1960 razširil v odbor za skupni slovenski prosvetni dom in 5. marca 1961 dokupil še sosednjo parcelo s staro hišo. Tja smo se 12. junija 1961 preselili s silnim veseljem. Bili smo končno na svojem. Ko je odbor ob sodelovanju rojakov iz ramoškega okraja podrl staro hišo in zgradil sedanji Slomškov dom, smo navsezadnje le dobili primerne prostore in druge pogoje za pouk, razvedrilo in nastope. Kdo so v teh štirih desetletjih vodili Slomškovo šolo? Prvih 17 let Anica Šemrov. Ko je ona iz zdravstvenih razlogov morala pustiti vodstvo šole, je bila voditeljica od leta 1966 do 1970 Vera Holosan, leta 1971 je vodil šolo lic. Marjan Schiffrer, od leta 1972 pa imam to nalogo jaz. In kdo bo bili katehetje vsa ta leta? Od začetka do 1954 Janez Kalan, od leta 1954 do 1961 Matija Lamovšek. Njemu je pomagal leta 1956 in 1957 dr. Alojzij Starc, ‘ki je prevzel verouk v vseh razredih leta 1962 in ga poučeval do leta 1968. Ko ste leta 1969 postali vi dušni pastir ramoškega okraja, ste od tedaj tudi naš katehet. Kdo so pa bili učitelji v teh 4 desetletjih? Te dni1 pregledujem vse zapise o naši šoli in imam podatke o njej pred očmi. Učnega osebja se je v 40 letih veliko zvrstilo Navedla jih bom po abecednem redu: Franček Breznikar (1967-1979), Kristina (Breznikar (1976-1986), Vera Breznikar, Cilka Cestnik, Bogdan Golmajcr, Franci Holosan (5 let), Marjan Hribar (11 let), Martina Jeločnik (5 let), Marjan Loboda (15 let), Marjan Loboda ml., Irenka Loboda, Majda Kelc (5 let), Ančica Levstek, Ivanka Makovec, Karla Malovrh (12 let), Olgi Omahna, Alenka Magister, (Alenka Poznič (11 let), Vladi Selan (17 let), Renata Sušnik (10 let), Andreja Šeme, Tinka Šušter-šil, Alenka Smole (5 let), Anka Smole, Saša Zupan (17 let) in Te-rezka žužek; v vrtcu so učile Majda Holosan, Vikica Holosan, Bernarda Opeka in Gabrijela Malovrh (5 let); petje so poleg Anice Šemrov učili Tine Selan, Olgi Omahna, Kristina Qualizza, Nancy Selan in Tone Rode, telovadbo pa Marjan Grohar, Marija Novak, Lučka Šušteršič, Martin Magister, Sonja Tomazin, Beti Miklavc in Tone Javoršek ml. Zapišiva še, kdo v letošnjem šolskem letu sestavlja naš učiteljski zbor. V vrtcu uči Gabrijela Malovrh, v 1. in 2. razredu Karla Malovrh-Jakoš, v 3. razredu Irenka Loboda, v 4. razredu Alenka Smole, v 5. razredu Vladi in Nan-cy Selan, v zadnjih 3 razredih pa poučujemo različne predmete različni učitelji: slovensko zgodovino Marjan ILoboda ml. v 6. in 7 raz- redu, Marjan Loboda v 8. razredu, slovensko slovstvo v vseh 3 razredih Anka Smele, slovnico pa jaz; verouk od 3. d-o 8. razreda pa seveda vi; petje je učil Tone Rode, telovadbo pa so vadili Martin Magister, Tone Javoršek ml., Sonja Tomazin in Beti Miklavc. Učnemu osebju je vsa leta stal ob strani odbor staršev. Kdo so bili predsedniki šolskega odbora od začetka pa do sedaj? Šolski odbor ali odbor staršev naših učencev nam je vseskozi pomagal pri urejanju šolskih prostorov, pri prireditvah in ob vseh priložnostih. Predsedovali so mu Gabrijel Prešern, Janez Brula, France Pergar, Franček Breznikar, Marjan Loboda, Lojze Lavrič (18 let), arh. Jure Vombergar ,in sedaj Andrejka Dolinar-Hrovato-va. S starši otrok prihajamo predvsem v stik ob sobotah pred začetkom pouka in ob koncu pouka, ob nedeljah po .slovenski maši in na roditeljskih sestankih. Koliko učencev je šlo od njenega začetka pa so sedaj skozi Slomškovo šolo? In koliko učencev ima naša šola sedaj? V teku 40 let je bilo naših učencev kar 592. V letošnjem šolskem letu jih je 60, v vrtcu 9, v razredih ljudske šole pa 51. Število u-čencev se je spreminjaTo!iz'ieta v leto, ker je Vsako šolsko leto de1-1 ločeno število otrok vstopalo v šo- 16, določeno število otrok pa jo končalo. Največ učencev smo imeli v šolskem letu 1972: bilo jih je 163. Lahko rečem, da obiskujejo našo šolo vsi otroci slovenskih družin iz ramoškega okraja. Samo prav redke izjeme so bili otroci, ki niso vztrajali v šoli do 8. razreda. Tudi otroci nekaterih narodno mešanih zakonov so bili in so naši redni učenci. Naše bralce, zlasti drugod, hi zanimalo, kaj naša šola nudi svojim učencem. V šolskem programu imamo poleg verouka in slovenščine (slovnica in slovstvo), slovenske zgodovine in zemljepisa ter vzgojne ure tudi petje in telovadbo. Ob tem rednem programu pa ima šola tudi svoje večje in manjše prireditve, redne in izredne. Naša nepozabna in za našo šolo nadvse zaslužna učiteljica Anica je zelo gojila petje in igralske nastope. Tudi še potem, ko je zavoljo bolehnosti prepustila vodstvo šole, je Čez nekaj let spet redno sodelovala s šolo pri petju in igrah prav do njene smrti. In seveda tudi vse drugo učiteljsko o-sebje je pripravljalo različne nastope učencev. Ali bi omenili nekaj otroških iger in drugih važnejših nastopov, ki jih je pripravila naša šola? Pravljično igro V kraljestvu palčkov je pripravila Anica že le- ta 1952. Sledile so potem leto za letom nove: na primer Kraljica palčkov, Kruhek spi, Cmokec Po-skokec, Od pastirja do škofa, Kralj Matjaž in Alenčica, Zvezdica Zaspanka, Pomlad je tu, Kraljevič išče mamico, Medaljonček. Skoraj vse je režirala Anica. Lan.sko leto pa nas je presenetila mlada režiserka Klavdija Malovrh Jakoš z igro Pekarna Miš-Maš, letos za proslavo 40-letnice šole pa skupaj z Andrejko Vombergar s pravljično spevoigro Zajčji festival. Sodelovali smo tudi pri srebr-nomašniškem slavju dušnega pastirja Janeza Kalana in na akademijah ob sprejemih gostov, ko so nas obiskali na primer naš begunski škof dr. Gregorij Rožman, minister dr. Miha Krek, pisatelj Karel Mauser, ravnatelj dušnega pastirstva za zdomce msgr. Ignacij Kunstelj, slovenski metropolit dr. Alojzij Šuštar, škof dr. Janez Jenko, ravnatelj slovenske gimna-z.je v Celovcu dr. Reginah! Vospernik ter predsednik Krščanske kulturne zveze dr. Janko Zerzer. Povejva še, katere so naše redne vsakoletne prireditve. Šola proslavi vsako leto s primernimi prireditvami očetovski, materinski in otroški dan, ob koncu leta imamo pa še sklepno prireditev, s katero se poslovimo od učencev zadnjega razreda, in pa miklavževanje. Ali bi želeli imenovati kakega izvenšolskega pomočnika pri pri-reditvah naše šole? Poleg Anice, ki nam je vseskozi veliko pomagala, bi rada omenila s hvaležnostjo pok. dr. Tineta Debeljaka, ki nam je vedno rad priskočil na pomoč s priložnostnimi teksti, Emo Kessler za večletno sodelovanje pri narodnih plesih, slikarja Staneta Snoja, režiserja Francija Holosana in Frida Beznika ter slikarko Andrejko Doli-nar-Hrovat. V hvaležnem spominu tudi ohranjamo msgr. Antona O-reharja, ki je v.sa leta mesec za mesecem prihajal spovedovat in maševat za naše mesečne šolske maše. Poleg splošnega petja vseh u-čencev je naša šola imela vsa le. ta tudi šolski pevski zbor. Kaj bi dejali k temu? Pevski zborček Slomškove šole je bil v letih, ko ga je vodila Anica, na visoki ravni in je veliko nastopal. Pel je pri vseh mogočih prireditvah in pri šolskih mašah. Zadnja leta se je število učencev Zmanjšalo, ker pač ni več toliko mladih družin v kraju. zato. se je zmanjšalo tudi število članov zborčka. Lahko pa rečem, da se pod vodstvom mladega Toneta Rodeta spet obnavlja. Kako sodeluje naša šola pri življenju Slomškovega doma in ver-ske skupnosti? Slomškova šola je živ del slovenske narodne in verske skupnosti v ramoškem okraju. Precejšen del učencev, žal ne vsi, se redno udeležuje naše nedeljske slovenske maše v Slomškovm domu. Z domom sodeluje vsako leto pri žalni slovesnosti za naše žrtve v juniju, septembra pa pri obletnici doma. Na cvetno nedeljo sn vsi učenci naše šole uvrstijo v procesijo po vrtu Slomškovega doma z ličnimi butaricami, ki jih vsako lete pripravi šola. S slovensko versko skupnostjo v Velikem Buenos Airesu pa sodelujemo pri telovski procesiji in romanju v Marijino svetišče v ILujan. Na prvo adventno nedeljo imamo slavje prvega sv. obhajila v cerkvi Ma-rije Pomagaj skupaj s prvoobha-janoi iz drugih slovenskih verskih središč, naslednjo nedeljo pa imamo drugo slovesno obhajilo v Slomškovem domu. Važno versko slavje je tudi vsakokrat, ko gredo flaši učenci k slovenski birmi. Za naše bralce bo morda tudi zanimivo, kakšna je naša poveza nost z drugim-i slovenskimi šolami v Velikem 'Buenos Airesu. Voditeljice vseh šol imamo vsak mesec s šolskim referentom društva Zedinjena Slovenija Francetom Vitrihom in z delegatom slovenskega dušnega pastirstva prelatom dr. Alojzijem Starcem v Slovenski hiši šolsko sejo, na kateri obravnavamo vse tekoče zadeve naših šol. Vsako leto imamo v Slovenski hiši tri prireditve za vse šole: oib začetku šolskega leta, junija proslavo mladinskega zavetnika sv. Alojzija in septembra Slomškovo prireditev. Pri teh prireditvah je najprej maša v cerkvi 'Marije Pomagaj, potem pa u-prizoritev kake otroške igre v dvorani. Junija se poklonimo tudi pred spomenikom našim junakom in mučencem na dvorišču Slovenske hiše. zadnje čase pa v dvorani pred začetkom predstave tudi zapojemo vsi skupaj nekaj naših pesmi. Voditeljice se domenimo, da vsaka šola pripravi te skupne prireditve enkrat na dve leti. Pred koncem šolskega leta se udeležujemo vsako leto tudi skupnega celodnevnega izleta vseh šol, med počitnicami pa šolske kolonije v Počitniškem domu dr. Rudolfa Hanželiča v kordovskih hribih. Kaj bi dejali glede namena naših šol? Menim, da vsi, ki v naših šolah delujemo, želimo dopolnjevati človeško, versko-nravno in slovensko vzgojo, ki jo učenci prejemajo v svojih družinah. Učimo jih govorjenja, branja in pisanja ter petja v slovenskem jeziku, skrbno jih seznanjamo tudi s slovensko zgodovino, posebej tudi polpreteklo. Krepiti želimo njihovo slovensko zavest in jih uvajati v slovensko kulturo in v organizirano slovensko skupnost naše drage Slovenije v svetu. Kako gledate na prihodnost naših šol? Z zaupanjem. Prepričana sem, da moramo mi v sedanjem trenutku storiti, kar je v na:Vh močeh, in zaupati, da bodo za nami prevzemal: naše mesto naši mladi, ki bodo morda z nekoliko spremenjenim načinom pa z enakimi ideali nadaljevali naše delo. Pogovarjal se je Jože Škerbec Svojo 40-letnico je Slomškova šola v Ramos Mejiji praznovala 21. oktobra. Pozdravne besede je izrekel predsednik Slomškovega doma Marjan Loboda, besedo v zahvalo in spomin v imenu vseh nekdanjih učencev Francka Tomazin-Vestrova, v imenu osrednjega društva Zedinjene Slovenija je čestital šoli njegov predsednik arh. Jure Vombergar, jubilejni govor pa je imela voditeljica Helena Zupan-Malovrh. Pravljično spevoigro Zajčji festival v režiji Klavdije Malovrh-Jakoš in Andreike Vombergar so zaigrali sedanji in nekdanji učenci šole. Sceno so ustvarili Stane Snoj, Tone Selan, Tone Kastelic in Niko Potočnik. Iz zgodovine šole so bile razstavljene fotografije, za goste pa je bil prigrizek v spodnjih prostorih doma. Igrica je bila vsestransko skrbno pripravljena in odlično izvajana. Ponovili so jo še v nedeljo 29. oktobra. Pogovor z dr. Andrejem Finkom o poklicanosti izobražencev Kje in kako si se šolal? Kako si prišel tlo profesorskega mesta na univerzi, saj je gotovo huda konkurenca? Ljudsko šolo sem opravil pri salezijancih v Don Boscovem zavodu v Ramos Mejiji, gimnazijo Pa v Rožmanovem zavodu v A-drogueju. Univerzitetne študije sem dovršil na pravni fakulteti Buenosairešike univerze. Po diplomi sem po natečaju s posebno monografijo dobil štipendijo za dodatne študije v Madridu (Španija), kjer sem po štirih letih, Poleg več tečajev, dosege] doktorski naslov na tamkajšnji pravni fakulteti. Profesura na univerzi me je vedno zanimala, zato sem takoj po diplomi začel s pomočniškim poslom (ayudante) na pravni fakulteti pri predmetu „politično pravo“ (dejansko politične vede). Tako postaneš neke vrste vajenec in začneš težavno pot napredovanja s prakso in študijem preko različnih profesorskih stopenj. Pri tem pa veliko pomagajo post-diplomatski študij (v mojem primeru v Španiji) in tudi doktorat,, ki ga tukaj po večini juristi nimajo. To ti pomaga pri hitrejšem napredovanju in seveda pri natečaju (concurso) za najvišja profesorska mesta. Moj sedanji naslov je ..Profesor ordinario Ad-junto“ in na tej stopnji mnogi končajo svojo profesorsko kariero. Med njimi pa nekateri dosežejo mesto titularnega profesorja, kar je naslednja in končna stopnja. Konkurenca je velika, a pomaga poleg omenjenega tudi pisanje in učenje na drugih univerzah (v mojem primeru Katoliška in Belgrano). Ali je tukajšnja državna univerza zdravo pluralistična in glede znanstvenega raziskavanja ter predavanj na visoki ravni? Ali so na njej med učnim osebjem določene skupine, ki skušajo svo. jo ideologijo vsiliti svojim profesorskim kolegom ali slušateljem? Ali je univ.erza kraj, kjer bi naši visokošolci kaj lahko za-padli miselni zmedi ali zmotam ali celo nravnim zablodam? Na kaj bi opozoril visokošolce naših dru-žin? Govorim lahko predvsem za pravno fakulteto- Ta je v glavnem pluralistična in je na njej najti profesorje in skupine različnih strank in miselnih tokov. Tudi solidnih katoliških profesorjev je več, ki uspešno delujejo, a je število pač odvisno od dobe in argentinskih političnih razmer, vsaj v zadnjih desetletjih. Raven predavanj in raziskovanj je pa zelo •odvisna od posameznikov in posvetitve slušateljev, ker večina profesorjev iz naše fakultete ne živi od profesure, je kvaliteta mnogokrat prizadeta, ker postane profesura nekaj stranskega. Težko bi govoril o določeni ravni. Na splošno je Buenosaireška univerza znana kot dobra, ki je formirala mnoge odlične diplomirance in znanstvenike na svetovni ravni. Seveda pa ne dosegamo nekaterih bolj znanih svetovnih vseučilišč. Dolgoletna argentinska kriza pa tudi pripomore, da je proračun vedno premajhen in za ra-ziskavanja več kot skromen. To zelo jemlje korajžo. A kot rečeno, vse je odvisno od posameznika, njegove volje in ljubezni do stvari. Profesor nedvomno skuša vplivati na študente (na kolege ne) in jim ponujati in tudi z bibliografijo na neki način imponirati svoj svetovni nazor, a upoštevajoč vedno svobodna prepričanja posameznika. Vsak po svoje skuša posredovati argumente, ki utemeljujejo njegovo gledanje, in to predvsem v formativnih predmetih, kot je moj. Miselna zmeda in zmote niso lastne le visokošolskim ustanovam, so pa brez dvoma tudi tam doma. Isto velja za nravne zablode. Visokošolci naj se najprej pozanimajo, kam bodo šli. Tako bodo po odločitvi vedeli, kje stojijo. (To velja za univerze in tudi za profesorje, kadar jih v istem predmetu lahko izbirajo.) Na vsak način naj pa veliko sprašuje za svet ljudi, ki se spoznajo na določeno problematiko. Mnogo nas je takih, Slovencev in Argentincev, ki bomo rade volje pmagali pri orientaciji. Visokošolec naj ve, da ni sam. Ali jim ne bi priporočil, naj se udeležujejo Slovenskega visokošolskega tečaja, kjer bi lahko presojali in tehtali sporne nauke in primere ter dobivali dopolnilno o-blikovanje, še posebej morda na filozofskem,, teološkem in svetovnonazorskem področju? Tečaj vsem toplo priporočam. Naj bi se ga udeleževalo čimveč mogoče slovenske visokošolske mladine, če bi se ga pa kdo zara- di pomanjkanja časa ali nepri-kladnega urnika ne mogel udeleževati, naj si poišče enakovrednega argentinskega. Danes je solidna formacija prvenstvenega pomena. Evropske univerze so nudile vi-sokošolcem ne le možnost strokov, nega usposabljanja, temveč tudi budile zanimanje za splošno kul-turno razgledanost. Ali j.e tudi tu in sedaj tako? Pri nekaterih mlajših profesionalcih dobi človek vtis, da so enostransko strokovno visoko usposobljeni, da pa niso zavoljo, preozke enostranosti pravi kulturni izobraženci. Opazka je zelo na mestu in odgovarja današnjemu stanju Doba vedno večje specializacije, v kateri se nahajamo, zožuje pogled in manjša perspektivo. Diploma, ki jo dosežeš na univerzi, ti ne nudi veliko ..univerzalnosti" Nasprotno, šele takrat si jo boš morda začel pridobivati, ko si rešen nerednega študentovskega življenja in vsakokratnega stresa izpitov. A naj takoj pristavim svoj lonček in opozorim, da so poleg visokošolskega tečaja predavanja Slovenske kulturne akcije odlična priložnost za širjenje obzorja. Če naj iz svoje izkušnje govorim, so mi ravno ta predavanja o-gromno dala. Visokošolci bi se morali te možnosti zelo zavedati in jo izrabljati. Po diplomi pa seveda srečanja, ki jih organizira Slovensko katoliško akademsko starešinstvo, z mnogimi odličnimi gosti in predavatelji iz Evrope, nudijo dodatno priložnost za širjenje obzorja. Čeprav smo, kot rečeno, v dobi specializacije, je široko razgledan izobraženec povsod zelo cenjen im, ne nazadnje, tudi to pomaga pri napredovanju v lastni stroki. Kakšno, versiko-nravno oblikovanje potrebujejo visokošolci in ka-ko. naj bi ga dosegli? Delno sem na to že odgovoril. Formacija naj bo čimbolj solidna. Dosežejo naj jo. s tečaji, predavanji in branjem primernih knjig. Podčrtavam ...primernih", ker ni toliko važna količina knjig kot njihova kakovost. Prava knjiga lahko iščočega človeka definitivno utrdi in pravilno usmeri. A naj ponovim: Naj visokošolci ne mislijo, da so sami. Naj vprašajo za svet. Ne bo mu odklonjen. Menim, .da je profesionalec ob koncu študij in v začetnih letih službe v velikih težavah, da 's.e po-k-icno uveljavi, in da zato ne razpolaga s časom, da bi se dosti u-dejistvoval v naši skupnosti. In vendar /ga poklicno del’o le ne-sme za dalj časa čisto in izključno zajeti. Soglašam. Delo v skupnosti, če ni prenaporno in preobremenjujoče (kar bi nikdar ne smelo biti), je pravzaprav aktivnost, ki izobraženca vedri in mu pestri življenje. Seveda: Ne nalagajmo izobražen- eu skrb za koline, turnirje v balinanju in podobno. Izobraženec ima druge naloge in odgovornosti v naši skupnosti: organiziranje, pisanje, poučevanje, kritično razmišljanje, stik s svetom itn. V to se mora pa mlad izobraženec takoj po diplomi vključiti. V življenju ima vsak izmed nas različne dobe, ki mu narekujejo različna zadržanja in intenzivnost dela. A ravno to sodelovanje v skupnosti je lahko del oz. sredstvo za širše obzorje. Preveliko zapiranje le v lastno življenje in poklic izo-braženčev pogled samo omejuje. Prepričan sem, da je za izobra. žence same koristno, da Is,e med seboj povezujejo v prijateljska in profesionalna združenja. Na zadnjem občnem zboru Slovenskega katoliškega akademskega starešinstva (SKAS) si bil izvoljen za predsednika. Kakšen namen ima to društvo? Kaj naj bi pobujal med člani? Kaj jim lahko nudi jn kaj od njih pričakuje? Kaj bi vaš odbor pod tvojim predsedstvom že. lel doseči? SKAS je bilo v Sloveniji pred zadnjo vojno nadaljevanje in podaljšek študentovskih društev (Danica, Zarja, pozneje tudi drugih), ki so imela namen združevati in načelno vzgajati in izobraževati katoliški izobraženski na raščaj. Po diplomi so študentje hoteli vztrajati v isti družbi, kjer je bila družabnost zelo razvita, skupno se udeleževati javnega življenja (predvsem politično uveljavljanje v Slovenski ljudski stranki in ljudska prosveta) in skrbeti za načelno usmerjenost. Zato je bila ustanovitev starešinstva kot seniorata nekaj naravnega. Sčasoma je to dobilo naravo enega od možganskih centrov slovenskega katoliškega gibanja. Ni bil deloven organ, ampak forum, na katerem so se porajale in ocenjevale pobude in vrednotili pojavi v slovenskem javnem življenju. SKAS danes in v Argentini ima pa lahko sledeče funkcije: 1. evidenca in zbiranje univerzitetnih izobražencev; 2. načelna vzgoja študentov; 3. pobujanje kulturnih dejavnosti, brez interferenc s Kulturno akcijo; 4. kritično spremljanje razvoja skupnosti: 5. spremljanje političnih dogajanj v Sloveniji kakor tudi sicer v Argentini in v svetu; in 6-skrb za poživljanje splošne javnosti in nudenje vodilnih osebnosti. O vseh teh funkcijah se bo treba še zediniti, predvsem ob vedno večjih potrebah po racionalizaciji organizacijskega življenja. Očitna hiba v naši skupnosti danes je že kritično pomanjkanje kandidatov za javne funkcije. Naš odbor bi rad bil kos v principu vsem omenjenim nalogam, a prvenstvena je: zbiranje mladih diplomirancev. Smo nekako v naborni akciji. Izrabljam priložnost in vabim vse, da se približajo društvu, starše pa prosimo, da nam pomagajo s tem, da nam dajo naslov diplomiranih sinov in hče- *a, da jih povabimo osebno na naše sestanke. Potem bo prišlo na vrsto vse ostalo. Kakšno vlogo naj bi imeli mlajši izobra.enci v naši skupnosti? Tako kot jo imajo v vsaki skupnosti : kritika in mladostna energija. Glavna lastnost izobraženca je kritika, seveda konstruktivna. Mlad človek pa temu dodaja še moč, da spremeni, kar je potrebno spremeniti, in da ohranja, kar je spoznal, da je vredno, da se o-hrani. Z neko dozo idealizma in Predvsem poštenosti lahko mlad izobraženec bistveno pripomore k izboljšanju življenjskih pogojev skupnosti, v kateri živi (v ožjem ali širšem pomenu), in je to pravzaprav njegov poklic in dolžnost. Ali vam je možno navezovanje stikov is slovenskimi izobraženci v zamejstvu, po drugih deželah in v Sloveniji? Z izobraženci v Sloveniji so sedaj stiki ne samo bolj možni kot Prej, temveč so tudi dejansko večji, predvsem osebni. Smo pa tudi že prišli v pisemski stik z Med-škofijskim odborom za izobražence (MOI) v Ljubljani. Upamo, da se bodo ti stiki še povečali in poglobili, obema stranema v korist. 2 izobraženci v drugih deželah so pa stiki bolj osebni in občasni. Kakšne zveze naj bi iskali tudi v argentinskem javnem življenju in v mednarodnih krogih? Pametno bi bilo in imamo v namenu, iskanje stikov z argentinskimi izobraženci in intelektualnimi združenji. Prav tako tudi z združenji drugih narodov v emigraciji. Zaenkrat smo delali bolj navznoter, a menim, da je čas, da pridemo tudi v te stike, ki niso težki. Kako naj bi izobraženci živeli vrednote krščanstva in slovenstva? Čimbolj polno in, če le mogoče, stoodstotno. Nam je dano, da živimo kot člani slovenskega naroda in da smo po večini bili formirani v krščanski miselnosti. Kot rečeno, nam je bilo to dano. Seveda bi lahko ti dve vrednoti zavrgli, če bi si to namenili. Toda zame je nedvomno, da bi na ta način mnogo ali vse izgubili. Življenje v argentinskem svetu nam sicer nalaga tudi dolžnosti in ljubezen do te dežele, do katere moramo biti najmanj lojalni, saj smo se v njej in ob njej kot Slovenci razvijali. Torej vrednotam krščanstva in narodnosti se moramo predati stoodstotno in v tem smislu delovati. Ali naj čutjo naši izobraženci tudi kakšno poslanstvo do usode slovenskega naroda