DOKUMENTI O KONSTITUIRANJU ŠKOFJELOŠKE KOMUNE ZAPISNIK l.seje Občinskega Ijudskegu odljora Školja Loka. ki se je vršila v nedeljo, dne 7. avgusta 1955 ob 9. uri v iprostorih Doma KUD Tone j^ifrer« v Škof ji l^oki. Od 31 članov ljudskega odbora je navzočih 27. Predsednik dosedanjega Ljudskega odbora mestne občine Škofja Loka Kobal Svetko odpre po 15. členu zakona o izvedbi nove ureditve občin in okrajev (Ur. list LRS št. 24/55) kot sklicatelj ob na|X)vedani uri sejo. pozdravi navzoče odbornike in zastopnike uradov, ustanov, političnih organizacij, društev in gospodarskih organizacij, nato pa izroči vodstvo seje najstarejšemu odborniku Platiši Matevžu iz Loga. Delovni predsednik Platiša Matevž prevzame vodstvo seje in objavi ljudskemu odboru naslednji d n e \ n i r e d: 1. Izvolitev verifikacijske komisije in verifikacija mandatov. 2. ZapTisega odbornikov. 3. Izvolitev predsednika, podpredsednika in imenovanje tajnika občinskega ljudskega odbora. 4. Izvolitev začasne komisije za volitve in imenovanja, komisije ''•'•^ statut, komisije za prevzem arhivov in inventarja od dosedanjih občinskih ljudskih odborov in komisije za vskladitev pravnih predpiso\'. 5. Razno. Predno preide na dnevni red. predlaga delovni preri \ uo\i občinski or naslednje število odbornikov: Poljane 1, Skofja Loka 25, Zminec 3, Zabnica 2. Iz overjenih sejnih zapisnikov je razvidno, da so dosedanji občinski ljudski fKlbori pravilno izvedli volitve v novi občinski ljudski odlK>r in sicer: v občini Poljane dne 27. julija, v občini Skofja Loka dne 26. julija, v občini Zminec dne 51. julija in v občini Zabnica dne 19. julija 1955. V občini Poljane je bil pravilno izvoljen z večino glasov za odbornika tov. Demšar Tomaž, roj. 13. decembra 1906, po poklicu kmet v Zaprevalu št. 3. V občini Skofja Loka so bili predlagani in izvoljeni z večino glasov za odbornike: 1. Kobal Svetko, roj. 15. decembra 1920, nameščenec. Sk.Loka, Partizanska c. 2; 2. Sink Janko, roj, 9. maja 1908, industrijski delavec v Tovarni klobukov, Puštal 40; 3. Baiiman Ivan. roj. 21. decembra 1910, upravnik Dijaškega internata, Skofja Loka, Kidričeva 8; 4. Dolenc Vera, roj. 7. junija 1921, direktor podj-^tja »Odeja«, Skofja Ix>ka, Partizanska c. 15- 5. Logar "Vladimir, roj. 20. decembra 1920, direktor podjetja »Motor«, Skofja Loka, Novi bloki; 6. Hribemik Jernej, roj. 18. oktobra 1919. predilski mojster, Puštal 9; 7. Gaber Franc, roj. 23. novembra 1923, industrijski delavec v podjetju »Jelovica «, Pungart 17; 8. Svoljšak Franjo, roj. 2. marca 1923, knjigovodja v To\arni furnirja Bodov- Ije, .Stara Loka 64; 9. Pižent Martin, roj. 5. novembra 1916, mizar v podjetju Gradiš, Stari dvor 36; 10. Avguštin Franc, roj. 30. marca 1908. kmet iz Keteč št. 5; 11. Vraničar Drago, roj. 21. marca 1913, direktor Strojnega podjetja, Skofja Loka, Mestni trg 9; 12. Brodar Ivan, roj. ll.novembTa 1919, nameščenec Komunalnega podjetja, Skofja Loka, Stara cesta 3: 13. Cman Milka, roj. 30. januarja 1916. poslovodja mlina »pri Krevsu«, Suha 94; 14. IjOgonder Franc, roj. 8. maja 1927. kmečki sin. Virlog 9; 15. Derašair Ana, roj. 29.oktobra 1903. gospodinja. Demšarj^vo predmestje 5; 16. Franko Marija, roj. 4. aprila 1913, tovarniški industrijski mojster. Poljanska C. 11; 17. Jereb Alojz, roj. 5. maja 1903. kmet iz Stare Loke št. 11; 18. Kalan Leopvold, roj. 11. novembra 1912. kmet iz Suhe ši. 28; 19. Križnar Janko, roj. 26. junija 1913, šofer državnih železnic, Godešič 76; 20. Poljanec Franc. roj. 24. julija 1906, skladiščnik v podjetju »Jelovica«. Stari dvor 40; 21. Nastran Jože, roj. 17. februarja 1918. direktor trgovskega podjetja »Loka«. Puštal 48: 22. Krajnik Vinko. roj. 20. janiiarja 1927. železniški uslužbenec. Godešič 15; 25. Žagar Stane, roj. 10. januarja 1919. direktor Gorenjske predilnice, Trata 3; 24. Jenko Ivan. roj. 8. februarja 1909. kmet v GoTcnji vasi št. 37; 25. Kajzer Peter, roj. 12. avgusta 1895. obrtnik. Virmaše 27. V občini Zminec so bili predlagani in z večino glasov izvoijtMii odborniki: 1. Bergant Jože, roj. 2. februarja 1901. kmet. Sv. Florijan nad Zminceni št. 3; 2. Kožuh Franc. roj. 14. februarja 1928. industrijski delavec. Bodovlje 11; 3. Platiša Matevž, roj. 1. septembra 1894, kovač na Ix>gu št. 6. V občini Žabnica sta bila predlagana in izvoljena z večino glasov: 1. CemažaiT Ivan, roj. 21. septembra 1894, kolar v Formah št. 12; 2. Jenko Franc, roj. 7. oktobra 1895, kmet v Pevnu št. 6. Člani okrajnega zbora in zbora proizvajalcev, ki so bili med temi predlagani in izvoljeni v novi občinski odbor, so predhodno podali pismene izjave o piistanku na kandidature. Verifikacijska komisija ugotavlja, da so bile volitve pravilno izvedene v smislu zgoraj citiranega zakona in odločbe OLO Kranj ter ne stavlja k izvolitvi nikakih pomislekov ali pripomb. Zato predlaga, da se vse odborniške mandate potrdi.« Ta predlog da delovni predsednik na glasovanje in ljudski odbor sprejme soglasno 204 s k l e p , da se potrdi mandate oseh JI izvoljenih odbomikoo o naoi občinski ljudski odbor ^kofja Loka. Pri tem objavi delovni predsednik tudi navzočnost izvoljenih odbornikov ter ugotovi, gonder Franc in Križnar Janko. Ad 2. Delovni predsednik pojasni, da ljudski odborniki ne morejo opravljati svojih funkcij, dokler niso zapriseženi. Zato pozove odbornike, naj vstanejo in ponavljajo za njiim naslednjo prisego: iPrisežem, da Ijom zvesto služil ljudstvu, da bom vestno in vdano izpolnjeval svoje dolžnosti in varoval čast ljudskega odbornika in da bom, držeč se ustave in zakonov, varoval, razvijal in branil demokratične pridobitve narodnoosvobodilnega lx>ja in ljudske revolucije in da bom delal z vsemi svojimi močmi za zgraditev socializma, za napredek občine. Ljudske Tepublike Slovenije in Federativne Ljudske republike Jugoslavije.« Ko odborniki položijo ustmeno zaprisego, pristopijo posamično in podpišejo tudi pismeno zaprisego. Ad 3. Delovni predsednik poroča nadalje, da se mora novi odbor konstituirati. Predvsem je treba izvoliti predsednika in podpredsednika ter imenovati tajnika. Zato naj odborniki stavijo predloge. Tov. Nastran Jože predloži v imenu 10 odbornikov od njih podpisano kandidatno listo za predsednika in podpredsednika. Za predsednika je predlagan Kobal Svetko, za podpredsednika pa Sink Janko. Ko da delovni predsednik predlog na glasovanje, je sprejet soglasen s k l e p : Za predsednika novega občinskega ljudskega odbora Skofja Loka se izvoli tovariša Kobala Soetka, nameščenca iz Škofje Loke, Partizanska c. 2. Za podpredsednika novega občmskega ljudskega odbora Skofja Laka se izvoli tovariša Sinka Jankota iz Škofje Loke, Puštal št. 40, po poJclicu skladi.ičnika v Tovarni klobuikov. Po predlogu o(llMwnika Platiše Matevža se sprejme soglasno s k l e p : Za. tapiika novega občinskega ljudskega odbora Skofja Loka se imenuje Hafnerja Jožeta, dosedanjega tajnika LOMO. Ker je bil izvoljen novi predsednik občinskega ljudskega odbora, proda tov. Platiša Matevž njemu vodstvo seje. Tov. predsednik Kobal Svetko se zahvali za izkazano zaupanje in poda pred ljudskim odborom svoj nastopni referat v zvezi z novo ureditvijo občin in okrajev s posebnim ozironi na perspektive domače občine: »Tovari.ši Ijud.ski odborniki! Konstituiranja novih ljudskih odborov, ki se te dni vrše po vsej Jugoslaviji, po pravici sodijo meti liste zgodovinke mejnike, ki jim bo zgodovina prav gotovo posvetila eno izmed najvidnejših mest v graditvi naše socialistične domovine. Dovolite mi, 'tovariLŠi odborniki, tla ob tem zgodovinskem dnevu izrazim dobrodošlico Ijudskejnu odboru naše nove občine tu v Skofji Loki, ki ji pripada sedež škofjeloške komune. Hkrati bi rad izkoristil to priliko za vsaj bežen pregled nekaterih bistvenih momentov, nekaterih najvažnejših nalog, ki stoje pred našim Ijudr skim odborom. Z izvolitvijo ljudskega odbora mestne občine Skofja Loka in njegovim današnjim konstituiranjem se začne dejansko uveljavljati nova občina Skofja I^oka v mejah, kakor jih je uzakonil republiški zakon o območjih občin in okrajev Ljudske republike Slovenije. S tem se zaključuje skoro poldrugolctna doba temeljitega študijskega dela ter obsežnih organizacijskih predpriprav za uveljavljanje novega komunalnega sistema v vsej naši državi. Ta doba se v resnici začenja že z zgodo- 205 vinskimi sklepi VI. kongresa ZKJ, ki ie odločno nakazal našo smer T razvijanjn socialLstične demokracije in sprostitvi najširše ustvarjalne pobude ljudskih množic, ki ravno v razvijanju komunalnega sistema dobiva svoje najpojjolnejše uresničenje. III. kongres ZK.S leta 1954 je že lahko izbral formiranje komun kot glavno temo svoje razprave, v kateri so bile že jasno izražene osnovne zamisli o komuni. Z uveljavljanjem sklepov III. kongresa Zveze komunistov Slovenije se je dejansko že začelo konkretno .študijsko delo in široka množična razprava o komunah, ki je bila zlasti na Gorenjskem zelo razgibana in temeljita. Akcija za neposredn(* formiranje komun, ki je bila s^prva omejena le na Gorenjsko in še na nekatera gospodarsko razvitejša območja države, se je naglo razširjala na vso državo in je glede na svojo pomembnost dobila večji razmah, kakor katera kali druga dosedanja politična akcija. Za r\o\(> občino Skofjo Loko lahko Irtlimo, da je po svojih gospodarskih i'n družbenih iJogojih, kljub s\oji precejšnji zemljepisni prostranosti, idealna komunalna skupiiost s svojim izrazitim gospodarskim in kulturnim središčem. Središče pa zaradi svoje relativno razvite industrije in drugih gospodarskih in družbenih funkcij tesno navezuje svojo široko okolicx> v resnično krajevno skupnost. Ta skupnost se je začela snovati že davno in se je utrjevala vzporedno z gospodarsko in družbeno vlogo mesta. S sedanjim ukrepom, to je z združitvijo pretežnega njenega območja o številu prebivalcev. Na območju občine je 9 industrijskih podjetij, eno gradlieno in eno transportno podjetje, 20 obrtnih podjetij socialističnega sektorja, 134 privatnih obrti ter 49 trgovskih lokalov. Občina ima vse običajne šolske zavode za splošno šolsko izobrazbo, popolno gimnazijo, vrsto ustanov ter najnujnejše zdravstvene in socialne zavode. Iz gornjih podatikov je razvidno, da se v okviru občine zadovoljujejo vsi osnovni, socialni in kulturni interesi prebivalcev. Prav to najtesnejše prepletanje interesov prebivalstva in njihova č\rsta medsebojna povezanost daje naši občini značaj resnične komunalne skupnosti in ustvarja pogoje za njeno hitrejše poraščanje iz sedanjih ostankov upravnopolitične enote v resnično svobodno združitev proizvajalcev. Res je, da nobena komuna, kakor tudi naša, ne predstavlja neke zaključene in samo sebe zadovoljujoče enote, ampak je vsaka komuna le osnovna celica širše ekonomske in družbene celote, s katero je organsko povezana JM> množici skupnih interesov. Toda naj bo ta povezanost in odvisnost komune od širše skupnosti .še tolikšna in naj se. odvisno od splošnih |K>goiev našega razvoja, meje komune kakor koli menjajo, v vsakem primeru ho komuna osnovna družbena gospodarska .skupnost s svojimi značilnostmi in funkcijami, ki bodo vedno samo njej pripadale. Taki stvarni pogoji, kot so razvidni iz gornjih podatkov, nujno ustvarjajo tudi potrebne subjektivne pogoje, da bo nova občina šfcofja Loka lahko uspešno opravljala tiste gospodarske in družbene funkcije, ki ji po njenem objektivnem položaju in uzakonjenem pravnem stanju pripadajo. Občina se v novem komunalnem sistemu pojavlja predvsem kot ekonomsko- .socialni organizem, to je kot neposreden vsklajevalec koristi posameznikov s koristmi socialistične družbe kot celote. Zato bo glavni poudarek na njenih ekonomskih in socialnih funkcijah, znatno manj pa na političnoupravnih, ki v glavnem še naprej ostajajo okraju kot širši družbeni skupnosti. Z najnovejšimi zveznimi in 206 ( republiškimi predpisi so na nove občine prenesene skoro vse pristojnosti dosedanjih mestnih občin s posebnimi pravicami, poleg teh pa še pomembne pristojnosti s področja gosjK>darstva, ki so jih do sedaj opravljali le okraji. Med te pristojnosti spada predvsem pravica občine do samostojnega družbenega plana in lastnih dohodkov, pravica urejanja najvažnejših zadev o odnosu do gospodarskih organizacij, to je zadev, ki se nanašajo na razdelitev njihovega dohodka, na oblikovanje plač, imenovanje direktorja itd. Važne so tudi nove pristojno.iti na področju kmetijstva. Nove pristojnosti občine so torej tolikšne, da lahko v celoti zadovoljijo tudi tako razv"ito občino kakor je Škofja Loka in ji omogočijo neovirano izvrševanje njenih osnovnih funkcij. Res je tudi, da so z novo razdelitvijo pridržane okraju še nekatere funkcije s področja gozdarstva, inšpekcijskih služb, zemljiškopravnih in drugih splošnih upravnih zadev, ki bi jih naša občina, kakor tudi druge razvitejše občine lahko uspešno opravljale in ki bi pomenili važno dopolnitev funkcij komune. Ce pa i>ogledamo to stvar z vidika enotne pristojnosti vseh občin v državi, tedaj moramo objektivno ugotoviti, da je z novimi predpisi zagotovljena najširša občinska samouprava, ki je sploh možna pri našem sedanjem stanju. Naša stvar je sedaj, da s solidjiim opravljanjem danih pristojnosti opravičimo zaupanje skupnosti in tako ustvarimo iK>goje za nadaljnjo krepitev pristojnosti občin. Da bi nova občina čimprej uspešno uveljavila svoje funkcije in se v novih mejah razvila kot samoupravno socialistična komuna, se postavljajo pred naš občinski ljudski odbor in njegove organe tele temeljne naloge: 1. Učvrstiti je trelsa povezanost ljudskega odbora in njegovih organov z neposrednimi proizvajalci, to je z delavskimi sveti gospodarskih podjetij, kmetijskim; zadrugami in gospodarskimi zbornicami. Taka p>ovezanost bo predpogoj za uspešno izvrševanje perečih gospodarskih nalog, hkrati pa 1K> tudi eden bistvenih pogojev za utrditev isomune sploh. Ta povezanost bo deloma dosežena že s takšno sestavo ljudskega odbora in njegovih svetov, da bodo imeli v njih proizvajalci znatno večino. Pole;^ tega pa je treba to zvezo uveljaviti tudi v vsakdanjem odločanju in poslovanju ljudskega odbora. Treba je takoj doseči takšno stanje, da se bo čutil vsak proizvajalec neposredno odgovornega za stanje v komuni in preko nje tudi v širši skupnosti. Ljudski odbor pa se bo prav tako moral čutiti odgovornega za stanje vsake proizvajalne enote in za položaj vsakega proizvajalca. Takšna tesna povezanost ljudskega odbora s podjetji in zadrugami pa nikakor ne sme služiti nezakonitemu, sporazumnemu okoriščanju komune in jM>djetja na račun šjrše skupnosti niti iizrablijunju gospodarske pristojnosti komune za neupravičene zahteve v podjetjih ali okrnjevanje njihove samoupravnosti. Ce bi se odnosi med komuno in proizvajalci razvijali v tej smeri, bi bilo to v popolnem nasprotju s pravim smotrom komune, da do najvišje možne mere razvije samoupravnost proizvajalcev in jih ravno preko gospodarjenja v komuni navezuje na najširšo družbeno skupnost. Prav tako bi bilo zgrešeno krepiti samo povezanost med ljudskim odborom in proizvajalci, ampak je treba vzporedno in v vseh mogočih oblikah utrjevati medsebojno povezanost proizvajalcev samih. Takšno povezanost je treba krepiti v okviru komune, kaikor tudi izven nje, da bo najbolj koristila uspešnemu gospiodarijenju in samostojnemu uveljavljanju posameznih gospodarskih enot v našem gospodarskem sistemu. Prav samostojnost in neposredna medsebojna povezanost proizvajalcev je osnovni pogoj za končno ukinitev državnih intervencij v gospodarstvu in za preraščanje občine v svobodno združitev neposrednih proizvajalcev. 2. Izkoristiti je treba ugodne gospodarske pogoje naše občine za hitrejše razvijanje proizvodnih zmogljivosti, zlasti tistih, ki neposredno služijo koristim delovnega človeka in ki se dajo učinkovito razvijati tudi s sredstvi komune same. To so zlasti kmetijstvo, obrt, gostinstvo in trgovina, ki danes znatno zaostajajo za razvojem industrije in tako slabijo pozitivni učinek našega \-elikega gospodarskega napredka na življenjsko raven ljudi. Prav na teh področjih obstojajo še znatne možnosti učinkovitega gospodarskega uveljavljenja komune in hkrati tudi ustvarjanja lastnih materialnih sredstev za rešitev številnih perečih nalog v komuni. Pri tem pa ne bomo smelii zanemariti razvoja naše industrije. Misliti je treba na postopno modernizacijo že hudo iztrošenega strojnega parka in nadaljnje povečanje proizvodne zmogljivositi ter zaposlovanje delovne sile v skladu z zadovoljitvijo tudi drugih potreb delavcev. 207 Zu vse t« IKKIO poCrcbnu /.nalcia malcrialua sredstvu, [iredvseni pu več smisla za smotrno go.sixKlarjenje, oboje pa iK> v novi občini gotovo laže doseženo kakor v dosedanjih nialili občinah. 3. V območju nove občine l>o treba računati tudi s kmetijstvom kot izredno pomembnim gospodarskim činiteljem, ki dobiva z razširitvijo v okviru komune še posebno pomembno vlogo. 2e sedanji koristni ukrepi zadružnih organizacij ter dosedanjega okrajnega in občinskih ljudskih odborov v smeri povečanja kmetijske proizvodnje in vključevanja individualnega kmeta v socialistično gospodarstvo kažejo na to, da se z vztrajnim in pravitoo usmerjenim delom tudi ua tem težavnem področju dosežejo precejšnji uspehi. Novemu občinskemu odboru bo treba v neposredni povezavi z zadružnimi organizacijami samo nadaljevati dosedanje delo in podpirati vsak napredek kmetijske proizvodnje in pritegnitev kmeta k naprednejšemu gospoiarjenju. Uspeh naših prizadevanj pa bo seveda zelo odvisen od splošne ustalitve ašega gospodarstva, zlasti pa od ustalitve tržnih prilik za kmetijske proizvode. 4. V okviru nove občine bo treba postopoma reševati še množico perečih komunalnih problemov, od katerih so najbolj pereči pomanjkanje stanovanj, ureditev sodobnega cestnega omrežja in prometa, vodovoda itd. Te težave so se v območju mes.ta kakor tudi v okolici do skrajnosti zaostrile z neprestanim porastom prebivalstva in proizvodnih zmogljivosti industrije v zadnjih desetletjih, še zlasti pa po osvoboditvi. Za rešitev teh vprašanj bo potrebnih precej let in velika gmotna sretlstva. Ta sredstva pa bo mogoče zagotoviti samo ob pK>polnem razumevanju vseh odgovornih činiteljev, zlasti pa proizvajalcev samih, ki morajo smatrati te probleme za prav tako pereče, kot probleme svojih podjetij. Na reševanje perečih komunalnih vprašanj pa bomo morali gledati kot na daljši proces ter s potrebno zaves.tjo in strpnostjo upoštevati tudi potrebe skupnosti kot celote. Nesporno je, da so bili za uspešno reševanje teh pioblemov dosedanji materialni fondi občin nezadostni in da jih bo v bodočnosti treba okrepiti. Vendar ne smemo pričakovati, da bo že samo formiranje komune na mah odprlo doslej neznane vire sredstev, s katerimi bi mogli že v kratkem času rešiti naše pereče probleme. Nasprotno, zlasti za letos je treba računati samo s tem, kar že imamo in kar bomo morebiti še dosegli, za bodočnost pa je treba prav tako računati, da bo obsežne potrebe celotne socialistične skupnosti treba slej ko prej dosledno zadovoljevati in da bo komuni ostalo le tisto, kar ji najobhodneje mora pripasti oziroma, kar si bo sama pošteno prigospodarila. Vsako drugačno gledanje bi nas zavajalo v škodljivi partikularizem, v neobjekti\no ocenjevanje potreb skupnosti in končno tudi v splošno pasivizacijo nas samih pri zbiranju možnih lastnih sredstev, kar.se nam je tudi do sedaj že cesto dogajalo. V naši bodoči komujialn.i politiki pa ho poleg drugeg^a treba računati s pravilnim vsklajevanjem razvoja mesta in vasi, katerega končni cilj mora biti odprav- Ijenje njunih razlik in iz njih izvirajočih nasprotij. To pa bo seveda dolgotrajen proces. 5. Pri delu občinskega odbora in njegovih organov bomo morali zagotoviti dosledno zakonitost in demokratičnost. Vse delovanje ljudskega odbora mora biti javno in mora biti o njem prebivalstvo čim hitreje in točno obveščeno preko pogostih zborov volivcev, preko časopisja in v raznih drugih oblikah. Stremeti l)omo morali za tem, da se z ukinitvijo občine Zminec ne 1K> zmanjšalo dosedanje neposredno sodelovanje državljanov tega teritorija ter njihova množična pobuda in kontrola v upravljanju javnih zadev in tla se ne bodo povečale težave prebivalstva - darskih organizacijah, čeprav občina zaenkrat nima zbora proizvajalcev. Učvrstiti bo treba ugled odbornikov ljudskega odbora in njihovo odgovornost do volivcev prav preko zborov volivcev. Poleg neposrednega sodelovanja državljanov pri delu ljudskega odlx>ra in njegovih organov pa bomo morali razvijati tudi čim širše sodelovanje državljanov v družbenem upravljanju v prosveti, zdravstvenih, socialnih in drugih zavodih kot bistvenem činitelju komunalne ureditve, kajti to je nesporno najbolj napredna in hkrati najbolj uspešna oblika množičnega vključevanja državljanov v upravljanje 208 družbenih zadev. Hkrati pa je to skupno z delavskim upravljanjem podjetij ludi najbolj uspešno sredstvo proti neprestano se porajajočemu birokratizmu lokalnih državnih organov. Z neposredno povezavo občinskega ljudskega odliora z organi delavskega in družbenega upravljanja in še zlasti z družbenimi organizacijami se mora socialistična demokracija v komuni do kraja razmahniti. Pri tem se nam ni treba ničesar novega izmišljati. am|j;ik razviti le oblike, ki so že uveljavljene in so že do sedaj pokazale svojo življenjsko sposobnost. To naj bi bil izbor najosnovnejših nalog bodočega občinskega ljudskega odbora in nekak najbolj splošen program našega dela. .Stvar ljudskega odbora je, če ga pri svojem nadaljnjem delu osvoji in konkretno izdela v celi množici razprav in odločitev. Omenil bi še nekaj neposrednih nalog pri organiziranju nove občine. Ze na naslednji seji l>o potrebno, da bo ljudski odbor sklepal o nekaterih važnih zadevah, ki jih terja izvršitev zakonov in za katere je dosedanji pripravljalni odbor za ustanovitev komune že delno pripravil ustrezne predloge. Predvsem mora sprejeti občinski statut in ga predložiti v potrditev okrajnemu ljudskemu odlxiru. S statutom si bo v skladu z zakonskimi predpisi podrobno določil svojo notranjo organizacijo in razmejitev dela. določil bo število in delovno področje svojih svetov in komisij ter organizacijo in delovno področje osnovnih organizacijskih enot občinske uprave. S statutom bo odredil tudi krajevno območje tei naloge krajevnih odborov ter zborov volivcev. Vse to bo bistveno pripomoglo k pravilnemu uveljavljanju nove občine in k solidnemu poslovanju občinske uprave. Dalje bo občinski odbor že na prihodnji seji izvolil svoje svete in stalne odborniške komisije. To je potrebno zato, da bi se zlasti novi sveti v zadnjih dneh avgusta vsaj nekoliko seznanili z bodočimi nalogami, tako da bi jih s 1. septembrom, kot datumom neposrednega jjrcvzcma |x>slo\ po novih občinskih odborih, začeli redno in dobro opravljati. Poleg tega bo ljudski odbor na isti seji lahko sklepal o že izdelanem predlogu sistemizacije svojih upravnih organov, ki jih je prav tako treba organizirati do 1. septembra, da bo s tem dnem zmožen prevzeti svoje posle za celotni obseg nove občine. Kakor vidite, nas čaka kar na z,ačetku kopica važnih nalog in samo od našega skupnega prizadevanja zavisi uspešnost njihove izvedbe. Prepričan sem. da bomo opravičili zaupanje, ki so nam ga dali volivci oziroma dosedanji ljudski odbori z izvolitvijo v noxi občinski ljudski odlKir in vas vse polivam k aktivnemu sodelovanju. Hkrati uporabljam to priliko ludi za to, da se zahvalim dosedanjim odbornikom ljudskega odbora mestne občine za njihovo dosedanje požrtvovalno delo. Lfpam. da bo novi ljudski odbor tudi v bodoče užival vso njihovo^ podporo. Tovariši in tovarišice! Zdaj gre za to, da združimo svoje napore za procvit svoje nove občine. Isti objektivni pogoji, ki so nas do sedaj postavljali v ospredje razprav o komunah, nam bodo tudi v bodoče omogočili, da organiziramo tako komuno, kakršno si zamišljamo. Objektivne pogoje za to imamo in samo od nas je odvisno, če jih bomo znali izkoristiti za uresničenje tega velikega smotra.« Ad 4. Ob prehodu na to točko dnevnega reda vabi predsednik ljudske odbornike, naj predlagajo člane, ki ]iaj bi bili izvoljeni v začasno komisijo za volitve in imenovanja, v koniLsijo za statut, komisijo za prevzem arhivov in inventarja in komisijo za vskladitev pravnih predpisov. Poleg tega se odborniki pridružiijo mnenju tov. Svoljšaka Franja, da je potrebno izvoliti komisijo za ugotovitev premoženjski pravic in obveznosti, ki preidejo na novo občino, ločeno od komisije za prevzem arhiva in inventarja, kakor je bilo prvotno mišljeno. V imenu pripravljalnega odbora za formiranje nove občine predlaga tov. Nastran Jože člane vseh navedenih komisij, nakar se z glasovanjem sprejme soglasno naslednje s k l e p e : /. V začasno komisijo za volitue in imenovan ia se iznoUjo: Žtigar Stane, predsednik, Jenko Franc, 1'evno, član in Platiša Maieož. Log. član. 2. Ker bo delo komisije za aiaiut o prihodnjem tednu končano, se izvoiijo isti člani o komisijo za statut in v komisijo za oskladiteo pramiih predpisov in sicer: Logar Vladimir kot predsednik. Kobal Jože. predsednik sodišča, kot član. Hafner Jože, tajnik občinskega ljudskega odbora, kot član. Nastran Jvže kot član. Habjan lilaž kot član in Pibernik Janko kot član. 14 209 >. )' koiniiijo la i>icuzeiii urliiooo in iitveniarja oh 11. uri in istočasno povabi odbornike, naj bodo prisotni ob 11.30 na tem mestu, ko bo svečanu prva zlata civilna poroka v naši občini. Smrt fašiziiui — SVOIHKIO ljuilst\iil Zapisnikar: Podpredsednik: Hafner Jože 1. r. Vrauičar Drago ". r. Overovalelja: 1. Hril>ernik Jernej I. r. 2. Bauinan Ivan 1. r. ZAPISNIK 2. seje občinskeg^a ljudskega odbora Škofja l.oka. ki se je vršila dne 26. avfcusta 1955 ob 18. uri v prostorih Gasilskega doma v .'ikofji Loki. Od 31 odbornikov je navzočih 25. Opravičili so se: Demšar Tomaž, Šink Janko in Vrauičar Drago. Opravičili se aiso: Avguštin Franc. Gaber Kranc in Svoljšak Franc. Od članov Okrajnega zbora je navzoča Lcsjak Ttmčka. Predsednik občinskega odbora Kobal Svetko odpre ob napovedani urj sejo, ugotovi sklepčnost in prosi predloge za overovatelja zapisnika. Predlagana in izglasovana sta Dolenc Vera in Hribernik Jernej. Na predlog predsednika se odobri naslednji d M e v n i r e d j 1. Pregled sklepov l.seje občinskega o:l'bo-ru. 2. Sprejetje statuta občine Škofja Loka. 3. Izvolitev odborniških komisij. 4. Izvolitev svetov ljudskega odlni-ra. 5. Razprava o sistematizaciji delovnih mest LO. 6. Imenovanje vodilnih uslužbencev LO. ?. Pooblastitev odl>ornikox za sklepanje zakonske z\eze. 8. Razno. K dnevnemu retlu je bilo naknadno |W)slan;j načelno \ prušanje odbornika Čemažarja Ivana, v katerih krajih se IMKIO oklepale zakonske zveze oličanov, ki prebivajo na teritoriju manjših delov dosedanjih občin. Nkljiičenili k naši občini. Predsednik občine odgovori na to vprašanje, da se bo zadeva pojasnila na prihodnji seji, ker notranja uprava ni izdala še nobenih navodil. Predno preide k razpravi o točkah dnevnega reda. pozove prcflsednik odlx>rnika Franko Marijo in Križnarja Jankota. naj pristopita k ustni in pismeni zaprisegi, ker sta bila na prvi seji dne ".avgusta 1955 odso^tnu. Imenovana odbornika poidata ustno in ipismono zaprisego. Po zaprisegi preide predsednik k pr\i točki dnevnega reda. Ad 1. Tajnik prečita sklepe zadnje seje občinskega ora z dne 7. avgusta 1955, h katerim ni bila stavljena nobena pripomba. Ad 2. Predsednik občine Kobal Svetko poda l>esedo tov. Logarju Vladimirju. predsedniku komi.sije za pripravo sta>tuta nove občine v okviru pripravljalnega odbora za formiranje komune. Tov. Logar Vladimir predloži ljudskemu (Klboru statut nove občine Škofja Loka, katerega je pred tem obravnavala komisija za siLitiii m ves pripravljalni 210 odbor za pripravo 'komune na podlagi tipiziraiieg^a osnutka statuta, prejeteg'a od pripravljalnega odbora za formiranj« gorenjskih komun. Pri tem poda pregleden hi-storiat vseh priprav za formiranje komun, predvsem dela pri sestavi raznih osnutkov statuta. Poudarja pri tem, da je bilo to delo dolgotrajno in skrbno, ker je bilo treba zajeli v statut pravilno konc-epcijo današnje družbene ureditve ter delavske in ljudske samouprave. Ko je komisija ta tipični statut prilagodila razmeram .škofjeloške občine, ga je dala v pregled posebni komisiji okrajnega ljudskega odbora, katera ga je korigirala v nekaterih formalnih in tudi načelnih točkah in členih. Ta osnutek statuta je bil z vabilom na sejo dostavljen vsem občinskim odbornikom, da se dobro seznanijo z njim in da dajo na današnji seji svoje prijK »mbe. da ga dopolnijo in odobrijo. Predlogu statuta so tudi priložene vse pri- !>ombe okrajne komisije. Po teh pripombah, oziroma ob upoštevanju teh pripomb, ni tukajšnji pripravljalni odbor ničesar več spreminjal, izvzemši 33. člen. kjer se predvideva za mandatno-iniunitetno komisijo le po tri člane namesto petih članov, kot je bilo to v prvotnem osnutku. Nato je bilo še enkrat prečitano prvotno besedilo statuta in besedilo vseh popravljenih mest v njem, nakar predlaga tov. Logar, da se statut v celoti sprejme. Predsednik občine Kobal Svetko prosi odbornike, naj izjavijo svoja opažanja in načelna mnenja o statutu kot celoti. Tov. Kajzer Peter: Vidim v 10?. členu določilo, da ljudski odbor upravlja s splošnim ljudskim premoženjem na svojem območju. To pooblastilo nam bo služilo tedaj, ko bomo odločali o zemljiškem skladu, ki ga ima danes kmetijsko posestvo na Suhi. Ta zemlja je danes zanemarjena in slabo obdelana in ne sme več iti tako naprej. Tov. Nastran Jože zahteva nekaj pojasnil o inšpekcijskih službah, tov. Bauman pa o komipetcneali Sveta za šolstvo glede na popolno gimnazijo. Po končani razpravi da predsednik statut na glasovanje. Z dviganjem rok se soglasno s p r e j m e atatut občine Sho/ja Loka. Ad J. Na ix>dlagi 60. iu 62. člena splošnega zakona o ureditvi občin in okrajev (Ur. list FLRJ št. 26/55) in po predlogu pripravljalnega odbora predlaga tov. 2agar Stane kot predsednik začasne komisije za volitve in imenovanja sestavo stalnih odborniških komisij, katere pretlvideva 33. člen sprejetega občinskega statuta. Člane koimisij se voli z dviganjem rok. Predsednik začasne komisije prečita Za posamezne komisije predlagani sestav, nakar se da predlog v razpravo in glasovanje. Na la način se postavijo naslednje s t a l n e o d b o r n i š k e k o m i s i j e: 1. Mandaino-imuiiilelna komisija, ki ima tri člane: predsednik Krajiiik Vinko, Uodeiič, člaii-a Ilribernik Jernej. 1'u.ital, in Jereb .llojz. Stara Loka. 2. Komimja za volitve in imenovanja, ki ima pet članov: predsednik Nastran Jože. Puital. člani Jenko Franc. Pevno. Platiša Matevž. Log. Kajzer Peter. ]'irmaše, in Pižent .Martin, Stari dvor. 3. Komisija 7.a gospodarstvo, ki ima pet članov: predsednik Svoljšak Franjo, Stara Laka, člani Gaber Franc, Pungart, Kajzer Peter. Virmaie, Jenko Ivan, Gorenja vas. in Brodar Ivan. ^kofja Loka. Ta komidjia je bila izvoljena z večino glasav, ker so se nekateri odborniki a/asooanja vzdržali na pripombo Jenka Franca, da je kmečki živelj glede na številčno stanje v občini preslabo zastopan. 4. Komisija za predpise in organizacijska vprašanja, ki ima pet članov: predsednik Bauman Ivan, Škofja Loka, člani Logonder Franc, Virlog, Franko Mici, Skofja Loka, Poljanec Franc, Stari dvor, in Avguštin Franc, Reteče. 5. Komisija za prošnje in pritožbe, ki ima pet članov: predsednik Vraničar Drago, Skofja Loka, člani Brodar Ivan, Skofja Loka, Oman Milka, Suha, Kalan Leopold, Suha, in Kožuh Franc, Bodovlje. 14» 211 A(I -i. N'ii podlagi 60. in 62. člena splo.šncga zakona o ureditvi občin in okrajev (Lr. li^i M-HJ .št. 26/55) in po predlogu pripravljalnega odbora komune |jr«ilaga lov. Žagar .Stane \ imenu začasne komisije za volitve in imenovanja sestavr> svetov občinskega ljudskega odbora, katere predvideva 50. člen sprejetega občinskega statuta. Glasuje se z dviganjem rok za se.stavo vsakega sveta posebej po predhodni razpravi. P(vsamezne priiHMribe k predlogom so bile naslednje: Jenko Franc iz F^evna ponovno interpelira, da je tudi v 11-članskein Svetu /a. go-ipcchirstvo en laiii kmet. Zato se nekaj odbornikov vzdrži glasovanja o sestavi ">veta za gospodarstvo. Brodar Ivan priptunni. da se tehnik Sekovanič vozi v Ljubljano in se ne l>o mogel udeleževati večeraih sej Sveta za komunalne zadeve. V .Svetu za kulturo in pr(>s\eto je po prvotnem predlogu predviden pomotoma -amo en tKllM>riiik. /.ut(> se predlog spremeni na ta način, da se vključi še eden odbornik. I'o razpravi so bili končno z glasovanjem p o s t a v l j e n i in pot r j e n i n kofia Loka. člani 1'latiša Mateo/.. Log. Vraničai Drago. Škofja Loka, Bertoncelj Aogust. Stari dvor, in Rabič Katja. Stari dvor. 2. Svet za gospodarstvo, ki ima ti članov: predsednik Logar I tadimir. tovarna iMoton, člani Sooljšak Franjo, Stara Loka. Marguč Silvo, Komunalna banka. Braniselj Franc. Skofja Loka. Pehar Franc, podjetje ^Jelovica', Na.ttran .joie, podjetje /'Loka«., Žagar Stane, Gorenjska predilnica. Cemažar Ivan. kolar, Forme, Zagorc Ignac, Kmetijsko posestvo, .Suha, Bergant Joie. kmet. Sv. Flnrijan. in Pele Miro. predsednik KSS. 3. Svet za komunalne in stanovanjske zadeve, ki ima devet članov: predsednik Ooljak Vencelj, Transturist, člani Poljanec Franc, podjetje »Jelovica^, Llribernik Jernej, Gorenjska predilnica. Sovine Franc, krojač. Brode, Sekovanič Joie, Komunalno podjetje, Žagar Valentin, Gorenja oas, Demšar Tomai. Zapreval. Gaber Franc, Pungart, in Tratnik Miro, Strojno podjetje. 4. Soet za šolstvo, ki ima sedem članov: predsednik Sitar Peter. Tovarna fiir- 'lirja Bodovlje, člani Kokalj Janko, upravitelj osnovne šole Škofja Loka. Demšar Franc, direktor gimnazije Skofja Loka, Zupančič Joie, upravitelj osnovne šole Reteče, Krajnik Vinko, Godešič, Koiuh Franc, Bodovlje, in Triler Franc mL, Dorfarje. 5. Svet za kulturo in prosveto, ki ima sedem članov: predsednik Kavčič France, iovania klobukov »Še-štr«, člani Čemaiar Ivan. Forme, Bauman Ivan. Dijaški dom •škofja Loka. Fojkar Maks. učitelj, Gabrk. Žagar Vinko. Reteče-Gorenja vas. Oblak .Anica. Škofja Loka, in Stankooič Boško, Traia. 6. Svet za zdravstvo, ki ima sedem članov: predsednik Malenšek Anton. Dom 4epih Stara Loka, člani dr. Braiko Marija, zdravnica v Škof ji Loki, Habjan Blaž, Sopotnica, Pire Anton, Tovarna klobukov »Šešir«. Oman .Milka. Suha. Demšar Ana. Skofja Loka, in Križaj Anica, Godešič. 7. Svet za socialno skrbstvo, ki ima sedem članov: predsednik Dolenc Vera. podjetje i-Odeja«. Skofja Loka. člani Kobal Joie. predsednik sodišča Skofja Loka, Igličar Albin. Zavod za socialno zavarovanje Škofja Loka, Kovač Franc, Log, Gregore Fani, predsednica RK, Piient Martin, podjetje Gradiš, in Zontar Franc, So. Duh Ad 5. Predsednik občine tov. Kobal Svetko predloži v itnenu pripravljalnega odbora nove občine shemo delovnih mest v upravnih organih občine, da jo občinski ljudski odbor potrdi in izda o tem odlok. K predlogu so bile stavljene nek.^itere pripombe od strani odbornikov. Prevlaliijc mišljenje, da sta dva kurirja za tak teren premalo. Pošta v hrvbovske vas.! ne prihaja redno ali pa vsaj zelo počasi. Odborniki iz priključenih delov so mišljenja, da bi moral biti tam poseben kurir. Predsednik pojasni, da je komisija za pripravo gorenjskih komun bila nasprotnega mnenja. 212 Tov. Br. \cteriiiarska služba. 6. tržna inšpekcija. 7. gradbena inšpekcija. 8. pisarna. V upravi za dohodke s^o: L referat za takse, dediščine in darila. 2. referat za odniero dohodnine. 5. referat za davek na promet proizvodov in kontrol« dohodko\. 4. davčni izterjevalec. 5. davčno knjigovodstvo. ~i. člen ^'sakokratni tajnik ljudskega (idluira vrši |)ur^le načelnika odseka za splošno upravo in proračun. .'^ef uprave za dohodke vrši istra<'uii f. Pravni refereni pravna fakulteta 2 leti strok, prakse 1 2. Matičar nepop. sred', .šola /. 2 leti prakse v matimatičarskim tečajem carski službi 2 5. Vojni referent srednješolska izobraz- 2 leti prakse \ upravba ni siliižbi 1 4. Referent za statistiko in srednješnlska izobraz- 2 leti prakse v s-tatievidenco ba ali sred. strokov, stični stroki ali ~> leta 1 izobrazba v upraNni -^lii/h- 5. Referent za zdravstvo sred. strok, izobrazba "i leta iipravn.,' prakse 1 6. Referent za sotialno sred. strok, izobrazba '^ leta prakse v skrbstvo ali popol. sred. šole upravni službi 1 ali šola za soc. de- 1 leto prakse lavce 7. Referent za proračun sred. strok, izobrazba 5 let prakse v finančnih poslih, od tega 2 1 leti v prorač. poslih 8. Blagajnik nižja strok, izobrazbe; 2 leti iirakse v blagajniških p<>slili 1 9. Stenodaktilograf sred. strok, izobrazba znanje stenografije ali 2-lotna adtnin. šo- za Jiaziv dehatni stf- I la oziroma višji ad- nograf in strojepisec mm. tečaj 10. Administrativna moč 2-letna adniin. .šola 2 leti pisarniške ali višji admin. tečaj službe 5 ali nižja strok, izobrazba 11. Šofer voznik motornih vo- 1 zil B-kategorije 12. Hišnik-kurjač 1 15. Snažilka 1 14. Kurir 2 m . Oddelek za gcip-darstvo in komunalne zadeve t. Načelnik pravno-ek<>n()ni. fa- 2 leti upravne i)rakse kulteta ali srednja 1 strok, izobrazba 4 leta prakse 2. Pravnik pravna fakiiile-ta ~i Ifta prakse v Mpra\ II i h jioslili 1 5. Referent za ekononis^ko ckononi^ika rakiilicia I !;'lo prakse \ goplaniranje sjicclarskili poslih I ali sred. strok, izo- "i lita prakse v g''i>- bvazba spodar.skih jM>slih 4. Referent za kmetijstvo agronomska fakultel;i I l;'l;t prakse v kmel i j s i v i i I srednja strokovna "i Icla prakse \ knicizobrazba tijst\ii 5. Gradbeni referent srednja strok, izo- 5 leta gradbeniške brazba [irakse I 6. Veterinar vederinarska fakulteta 2 leti orakse v veterinarstvu 1 214 TfK. ,^ , ^. , - t 1 1» 1 L ? Sier. dfl. jj Delovno iiic-io strokovna i/obra/lui I'o(rebna praksa mc^l ". .\(liiiiiii-.triili\ ri:> umri 2-loina adniin. šola 2 leti prakse v pLsaruli višji adniin. tečaj niški stroki 2 IV. (iradbena inšpekcija I. (iradjicni iiišpckiar uiinišku fakulteta. 2 loti prakse \ gradiriiidlK- ni (KICI. ali teli- l>eni stroki 1 iiiška srefl. šola, ?rad- 4 leta gradbeniške l)i'iii odd. prakse \ . I ržiiii inš])ekriia I. Tr/iii irišpeklor sred. -irok. izobrazbi. ' leta prakse v upravnih poslih 1 VI. Uprava /n (l<>limlke 1. :>ef uprave ekonomska iakiili;'Ui "> leta prakse v finanenili poslih 1 ali sred. let prakse v fiproiuat proizvodov in nančni stroki I kontrolo dohodkov 4. Davčni izterjevalec- sred. strok, izobrazba 2 leti prakse v finančni stroki I 5. Davčni knjigovodja sred. strok, izobrazba ' leta prakse \ finančni stroki 2 Vil. Krajevna i)isarna Zininec 1. Vodja 2-letna adniin. šola 5 let pisarniške ali višji admin. tečaj prakse 1 5. člen Za vsa pod I —Vil navcdeiia delovna ineMa se zahteva tudi strokovni izpit IZ ustrezne stroke. Potrebna praksa in strokovna izobrazba sta povsod mišljeni kot minimalni. Za prakso se šteje tudi (Ui'ba pripravniške službe v odgovarjajoči stroki. 0. čkji Ce uslužbenec ne izjvolnjiije v 4. členu predpisanih pogojev glede strokovna." izobrazbe in strokovnega izpita, se lahko po>tavi na to delovno mesto le kot vršilec dolžnosti s tem, da potrdi njegovo namestitev per.-onalna komisija Okrajnega ljudskega odbora. Za tako delovno ni;'sto mora komisija za volitve in imenovanja po preteku določenega roka razpisali natečaj, razen če pridobi uslužbenec med tem časom jiredpisano strokovno izobrazbo ali če je opravil strokovni izpit. Ce se za delovna mesto pri natečaju ni priglasil nihče s predpisano prakso v smislu 4. člena tega odloka, lahko komisija za volitve in imenovanja postavi na delovno mesto tudi osebo z manjšo strokovno prakso, če sicer izpolnjuje vse ostale ,j)ogojc. 215 ?. člen Poleg delovnih mest. navedenih v 4. členu, so pri upravnih organih Občinskega ljudskega odbora .še pripravni.ška mesta za tele službe: a) pravna — 1 pripravniško mesto. b) finančna — 2 pripravniški mesti, c) pisarniška — 1 pripravniško mesto. 8. člen Ta odlok velia. ko ga potrdi Okrajni ljudski odbor Kranj in .se objavi v »Uradnem vestniku okraja Kranj«. Ad 6. Po i>otrdiitvi delovnih mest imenuje <>bčinski Hudski odbor M>glasn(> na.slednje vodilne uslužbence na njihova delovna mesta v smislu 6S. člrna splešno^a zakona o ureditvi občin in okrajev pod pogojem, da bo dala soglasje k temu tudi I>ersonalna komis-ija Okrajnega ljudskega od!lK>ra Kranj. Usluž.benci, ki nimajo zadostne strokovne izobrazbe, opravljajo svoje funkcije kot vršilci dolžnosti. Po predlogu predsednika se pod gornjimi pogoji soglasno i m C n n j e n a s l e d n j e ^ zahteva, da obred sklepanja zakonske zveze vrši predsednik ljudskega odbora ali tudi drugi odbornik, ki je za to pooblaščen. P<^ konstituacijski seji v letu 1952 sta bila poleg tedanjega predsednika Brodarja Ivana jiooblaščena za to Se takratni podpredsednik Kajzer Peter in Vraničar Drago. Poleg njih ni nihče lja: Predsednik: Hafner Jože 1. r. Dolenc Vera 1. r. Kobal Svetko 1. r. Hribernik Jernej 1. r. 216