NAMESTO N EKROLOGA UDK 792.5(497.12) :92 Pretnar Ig’or PretBiar Gledališki in filmski režiser, od 1972 tudi redni profesor režije na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Igor Pretnar (1924) je končal svojo življenjsko in umetniško pot 3. aprila 1977. Režiser Igor Pretnar 223 Dokumenti SGM XIII (30), Ljubljana 1977 Gledališko izobrazbo je prejel na gledališki akademiji v Ljubljani in v moskovskih gledališčih, kjer se je odločil za psihološki realizem hudožniške smeri, filmsko pa v šoli velikega Eisensteina na Institutu za film v Moskvi. Bil je tih in vztrajen gledališki in filmski ustvarjalec (objavljamo pregled njegovega umetniškega opusa), ki mu je bil oblikovalno izhodišče avtor in njegova ideja in se je zato dosledno odpovedoval vsem, če še tako privlačnim in zunanji uspeh obetajočim igralskim in prizoriščnim slepilom. Njegove ustvarjalne prvine so bile zanesljivo obvladovanje opravila, estetska in idejna čistost oblikovanja, zdržnost, zbranost in mir. Pribojeval si je sloves izvirne umetniške osebnosti in pomembno mesto v zgodovini slovenske gledališke in filmske umetnosti in kulture. SEZNAM REŽIJ IGORJA PRETNARJA I. Prešernovo gledališče Kranj 1. Anderson M . Zašlo je sonce 6. maja 1954 2. Howard S. C. Pokojni Christopher Bean 14. okt. 1954 3. Saroyan W. Cujte, ljudje 18. dec. 1954 4. Sartre J. P. Obzirna vlačuga 18. dec. 1954 5. Torkar I. Pisana žoga 13. maja 1955 II. Mestno gledališče ljubljansko 6. Druten J. Grlice glas 9. feb. 1955 7. Leskovec A. Dva bregova 5. okt. 1955 8. Golia P. Srce igračk 26. dec. 1955 9. Odets C. Premiera v New Yorku 31. mar. 1956 10. Gorki M. Malomeščani 12. dec. 1956 11. Howard S. C. Pokojni Christopher Bean 2. mar. 1957 12. Torkar I. Pozabljeni ljudje 18. maja 1957 13. Cehov A. P. Striček Vanja 5. okt. 1957 14. Brenkova K. Čarobna paličica 1. dec. 1957 15. Weigl H. Namišljeni zdravnik 20. nov. 1959 16. Williams T. Tetovirana roža 7. maja 1960 17. Stevens L. Zakonski vrtiljak 26. nov. 1960 18. Cankar I. Za narodov blagor 21. feb. 1961 19. Strgar V. Heroica 30. sept. 1961 20. Katajev V. P. Dan oddiha 4. okt. 1961 21. Arbuzov A. N. Irkutska zgodba 6. nov. 1962 22. Stehlik M. Tigrov kožuh 6. mar. 1963 23. Jovanovič B. Primer tovariša Koprivice 26. nov. 1963 24. Vurnik F. Pošta »Balon« 21. dec. 1963 25. Nušič B. Pokojnik 13. maja 1964 26. Kerr J. Mary, Mary 4. dec. 1964 27. Cehov A. P. Platonov 24. feb. 1965 28. Schisgal M. Lbezn 17. feb. 1966 29. Shaw G. B. Nikoli ne veš 16. jun. 1966 30. Cocteau J. Pisalni stroj 17. jan. 1967 31. Anouilh J. Valček toreadorjev 6. maja 1967 32. O’Neill E. G. Elektra v črnini 15. dec. 1967 224 33. Ustinov P. 34. Ayckbourn A. Komaj do srednjih vej Polovične resnice 25. apr. 1968 3. apr. 1969 35. Axelrod G. Zbogom, Charlie 25. feb. 1970 36. Hemingway E. Peta kolona 26. maja 1970 37. Kerndl R. Srečal sem dekle 25. maja 1971 38. Erdman N. R. Samomorilec 5. okt. 1971 39. Coward N. Komedija ljubezni 27. feb. 1974 III. Drama SNG Ljubljana 40. Axelrod G. 41. Gogolj N.V. 42. Ostrovskij A. N. Sedem let skomin Ženitev Volkovi in ovce 15. nov. 1955 14. apr. 1961 9. maja 1974 IV. Slovensko ljudsko gledališče Celje 27. sept. 24. jan. 1968 1969 43. Lebovič D. 44. Gorkij M. Srebrne vezi Malomeščani V. Drama SNG Maribor 45. Cankar I. Hlapci 15. okt. 1976 VI. Filmi 46. Na valovih Mure Triglav film 1955 47. Pet minut raja Bosna film 1959 48. Samorastniki Triglav film 1963 49. Lažndvka Viba film 1965 50. Idealist Viba film 1976 Igor Pretnar Metteur en scène au théâtre et au cinéma, professeur de la mise en scène au Conservatoire d’art dramatique, de radio, de cinéma et de télévision, Igor Pretnar (né en 1924) vient de décéder le 3 avril 1977. Il fit ses études théâtrales au Conservatoire de Ljubljana et dans les théâtres moscovites où il s’engagea au courant du réalisme psychologique du Théâtre d’art tandis qu’au cinéma, il reçut l’éducation du grand Eisenstein à l’institut de cinéma à Moscou. Il réalisateur de théâtre et de cinéma, silencieux et persévérant (on public un aperçu de son opus artistique) ayant pour son point de départ dans la réalisation l’auteur et son idée, renonçant même aux effets attractifs des acteurs et de scène promettant un succès extérieur. Ses plus grandes qualités étaient une parfaite dominance de son métier, une mise en scène esthétique aux idées limpides, la patience, le recueillement et tranquilité. Il était rénommé comme personnage artistique original et il occupait une place importante dans l’histoire de l’art et de la culture du théâtre et du cinéma Slovènes. Dokumenti SGM XIII (30), Ljubljana 1977 225