pi itrdimo z enim koncem na zemljo, na robu vode jo dobro podpremo, da leži malo nad zemljo, drugi konec pa moli nad vedo. Ploskoma ne smemo nikoli prileteti v vodo, ampak vedno le z ostrimi robovi te­ lesa, ali na stegnjene noge, ali pa na gla vo, še bolje pa je, da glavo zaščitimo z vzročenim'i rokami. Dobro je ušesa zama­ šili z vato, namočeno v olju, posebno ka­ dar večkrat skačemo. Skok v vodo dela­ mo naravnost ali z obratom, navzpred ali i avzad, z mesta in z zaletom. Odženemo se vedno z obema nogama. Pri skoku be­ dra in roke stegnemo, roke imamo v pr:- ročenju ali v vzročenju, križ uleknjen. Pri skoku na glavo navspred se odže- nemo z deske z zmerno uleknjenim kri­ žem navspred in navzgor, roke v odroče- niu. S hitrim trzajem v križu do popolnega uieknjenja se okrenemo navspred na gla­ vo za cel obrat. Obenem vzročimo na­ vznoter z dlanmi skupaj, da tako vodo z rolkami izpodrežemo. Skok ni popolnoma navpičen navzdol, ampak poševen. Dvojni obrat navspred, da priletimo z nogami v vodo,, dosežemo, če se v tre- notku, ko je uleknjeno telo najviše v po­ letu, hipoma ulomimo v kolkih in se takoj zopet uleknemo. Na glavo vznak skočimo, če takoj z odskokom križ močno vleknemo, roke pa vzročimo. So še razni drugi skoki, bočni, iz raz­ nih obes na deski, iz ročne stoje v raz- nožko ali skrčko, prevrati in pa skoki po dva v raznih prijemih, ki pa spadajo vse več ali manj k 'igram v vodi brez ali z orodjem. Z lesenim drogom (palico ali desko), z obroči, s splavom, z žogo moremo izvajati najrazličnejše igre v vodi. Lahko pa igra več plavačev brez kakega orodja med se­ boj, da n. pr. skačejo drug čez drugega, da splavajo pod ali nad plavačem ali okrog njega v vodo in iz vode, navspred ali navzad, da se bore — odrivajo ali vle­ čejo drug drugega itd. Važna in jako koristna vaja v plavanju je potapljanje. Potapljamo se z nogami na­ vzdol, ali pa z glavo, kar je bolje, ker mo­ remo tako zediniti potapljan'e s plavanjem. V vodi ne mižimo, ampak gledamoi in tudi oči se hitro privadijo vodnemu pritisku. Velikega pomena je potapljanje za razne rešilne akcije, da rešimo na pr. potaplja­ jočega se človeka brez nevarnosti zase. Izuriti je treba za to pljuča, da morejo vztrajati pod vodo dalj časa brez vdiha­ vanja. O tem spregovorimo še v prihodnje kako besedo. Prekmurje. Ime Prekmurje in Prekmurci je bilo prej le malo znano. Šele od prevrata sem je večkrat slišimo, toda še danes je mnogo Slovencev, ki ne ločijo Prekmurja od Medjimurja ali pa oboje identificirajo. Ime samo pove, da to ne more biti enoinisto. Medjimurje je polotok med Muro in Dravo do prejšnje ogrsko-štajerske meje, izključno hrvatsko prebivalstvo, in je Medjimurje od Božiča 1918 od naših čet zasedeno, Prekmurje pa so zasedle naše čete šele pred kratkim. Štajerski Slovenci na desnem bregu Mure imenujejo svoje brate na levem bre­ gu Prekmurce in to ime se je posplošilo tako, da prekmurski Radgončani imenuje­ jo ogrske Slovence tudi Prekmurce. Pod imenom Prekmurje mislimo na one kraje prejšnje Ogrske, kjer žive Slovenci kom­ paktno s Slovenci na Štajerskem. Meja slovenskega Prekmurja je torej na jugu Mura, na vzhodu potok Kučnica do Sv. Ane na Avstrijskem. Tu se narodnost­ na meja odcepi od prejšnje državne in se obme proti severovzhodu v ravni črti gor do Dol. Sinika (Alsoszolndk) ob Rabi, ki je slovenski (župnik dr. Lenaršič Mirko). Do 34. poldnevnika je Raba severna meja; se­ veda je Monošter (St. Gothard) in Raba- kethely močno mešan. Na vzhodu razdeli narodnost od Rabe do Krke precej pra­ vilno 34. poldnevnik; Farkašovci (Farka- szalva) so nekoliko mešani, dočim so Do­ linci (Nagydolany) čisto slovenski in Hodoš je zopet mešan. Hodoš bo zadnja jugoslo­ vanska postaja ogrske državne železnice iz glavnega kraja v Prekmurju — Murske Sobote v Kermedin (Kormend). Središče (Kisszerdahely), južno od Hodoša, je slo­ vensko. Nekoliko južno1 odtod se zavije meja proti vzhodu do Kobilja (Kebele), po celem Prekmurju znane stare slovenske vasi. Prebivalci v Kobilju so- kaj ponosni na starodavnost svoje vasi. Dalje proti, jugu se vije meja mimo vasi Jošec', Žitkovci (Zsitkoc), Radmožanci (Radamos) do Dol. Lendave, ki je kakor druga mesta in trgi zelo mešano, četudi ima na zunaj popolno- ma ogrsko lice. Lendavski hribi od Duge vesi (Hosszufalu) do Čentibe (Csente) so danes že zelo mešani, pred nekaj desetletji pa smo slišali tam izključno slovensko! go­ vorico. Dalje do Mure lahko vzamemo za mejo potok Ledava, vendar moramo ome­ niti, da se nahajajo na desnem bregu po­ toka ogrske vasi Gyertyanos, Lendvalakos in Harmosmalom, V tem obsegu torej; še živijo Slovenci na Ogrskem. Meja, ki so jo začrtali za Jugoslavijo našemu Prekmurju n|a mirovnem posvetu v Parizu, se ujema na vzhodu in zahodu z na­ rodnostno mejoi. Krivična je pa na severu, kjer se ne ozira na narodnost, ampak na razvodje. Izgubili bi naj tam 11 do 12 tisoč Slovencev in seveda tudi Monošter. Pre­ pričani smo pa, da bodo še enkrat revidi­ rali mejo v Prekmurju tako, da pridejo; vsi Prekmurci pod eno streho. Dobili bomo na drugi strani nekaj ogrskih občin. To so že zgoraj navedene vasi Gyertyanos, Lendva­ lakos, Harmosmalom, dalje Kamahaza, Gonterhaza in Hidveg, na jugu V6lgyfalu in Lendvanjfalu. Največji kraj v Prekmurju je Mono­ šter (St. Gothard), središče Prekmurja pa Murska Sobota. Večji in pomembnejši kraji so tudi D. Lendva, Belatinci; Turnišče je znano kot »svobodno« mesto in prebivalce Turnišča še danes imenujejo »varašance« t. j. meščane, ki so začasa turške vlade v V. Kaniži res imeli nekaj predpravic. Rodovitnost zemlje se da primerjati z Banatom, namreč ravnina med Muro in go­ ri škim delom Prekmurja. S pametno agrar­ no; reformo bo postalo lahko Mursko polje žitnica za manj rodovitne dele Slovenije. Sedaj je še velika večina zemlje v grofov­ skih rokah in le površno obdelana. Gori­ ški, severni del Prekmurja je gozdnat in prebivalstvo revnejše od onega v južnem delu. Prekmurci nas spominjajo na veliko Kocljevo in Pribinovo državo s stolico ob Blatnem jezeru. Slovenski živelj okoli je-, zera je že davno davno zamrl brez sledu, ker so bili Slovenci najbrže preredko na­ seljeni. Madžariziranje je samo pod pritis­ kom mogoče in je mnogo težje kot pa po­ nemčevanje. Ti težkoči imamo zahvaliti, da je v Prekmurju še nad 100.000 Slo­ vencev. Pravo narodno- življenje med Prek­ murci je zbudil šele župnik Klekl. L. 1903. so dobili Prekmurci »Kalendar Srca Jezu­ sov o ga«. Eno leto pozneje je začel Klekl izdajati »Marijin List« in 1. 1912. tednik »Novine«, pisan v gajici. »Novine« so naj­ več pripomogle k narodnemu prebujenju. Tudi več brošuric verske vsebine je izšlo izpod njegovega peresa. Kuhar Štefan (f 1915) je zbral nekaj narodnih pesmi, ki so tudi tiskane. Pravi narodnjak je bil tudi dr. Iva- nocy, dekan v Tišini. Ljudstvo je globokovemo, moralno ne­ pokvarjeno in zdravo. Skopa tretjina Prek­ murcev je luteranske veroizpovedi. Prek­ murci nimajo niti ene slovenske šole, do- dočim ogrskih ljudskih šol ni primanjko­ valo. Boljševizem, ki prevladuje povsod na Ogrskem, je našel v Prekmurju zase zelo nerodovitna tla. Prekmurci niso- dovzetni za kaj takega. Boljševiki niso mogli pri njih niti ene svoje naredbe izpeljati; vsaki taki se ljudstvo najodločnejše upira. Boljševizem je storil, da je narodna zavest pri vseh P r e k m u r c i h d o s e g l a n a j v e č j o s t o p n j o . Č e rečem, da so Prekmurci jokaje prosili osvoboditve, to ni samo mogoče času pri­ merna fraza, ampak je s tem še premalo resnično dejstvo izraženo. Da bo Prek­ murje jugoslovansko, o tem so bili vsi Prekmurci prepričani, vendar se jih je po­ lastila včasi neka malodušnost, dvom, da morda Jugoslavija ne mara zanje. Danes so združeni z nami za vedno. J. G. Pesem neodre šenih.5 Na straži ob Soči še ognji gore in svetijo v noči do belega dne. J. Mohorov. Na straži ob Soči sto svetih grobov budi se ponoči in rjove: domov! Na straži ob Soči v verigah ječi in prosi pomoči: Domovje, otmi! 93