519ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 58 • 2004 • 3–4 (130) KONGRESI, SIMPOZIJI, DRU[TVENO @IVLJENJE Mednarodna znanstvena konferenca: Zlo~ini brez ‘rtev Koper, 23. – 25. oktober 2003 Mednarodno obarvana in vesela dru{~ina zgodovinarjev se je, tako kot se to zgodi vsako jesen na dve leti, oktobra 2003 znova zbrala v Kopru, kjer je v prostorih Pokrajinskega muzeja Koper potekala konferenca na temo Zlo~ini brez ‘rtev, s podnaslovom @rtev v scenariju kazenskega procesa. Organiza- torji tega sre~anja so bili Znanstveno-raziskovalno sredi{~e Koper (Univerza na Primorskem), Zgodo- vinsko dru{tvo za ju‘no Primorsko in Univerza v Benetkah. V vlogi soorganizatorja je nastopila tudi na novo ustanovljena Fakulteta za humanisti~ne {tudije Koper (Univerza na Primorskem). Po sve~ani otvoritvi, ki je bila v ~etrtek, 23. oktobra, ob 9.00 in uvodnemu pozdravu dr. Darka Darovca, enega od glavnih organizatorjev, ter trojezi~nih pozdravnih nagovorih dr. Lucije ^ok, v.d. direktorice Univerze na Primorskem, Salvatorja @itka, direktorja Pokrajinskega muzeja Koper in dr. Antona Gosarja, dekana Fakultete za humanisti~ne {tudije Koper, se je znanstvena konferenca tudi uradno za~ela. Od 36 prijavljenih se je konference naposled udele‘ilo 30 referentov iz Slovenije, Hrva{ke, Italije, Avstrije, [panije, Francije in Zdru‘enih dr‘av Amerike. Najprej nas je o vsebini teme, ki je bila tokrat izbrana za naslov konference, v svojem kratkem predgovoru seznanil Claudio Povolo. Takoj za njim je svoja dognanja o regulativi pristopa do javnih prostorov v Italiji 16. stoletja, predstavil Edward Muir iz Severozahodne univerze v ZDA, in kot prvi referent tudi prebil led vsem ostalim sodelujo~im. Skozi njegov prispevek smo spoznali odnos med pravnimi normami, kot so bile zapisane v statutih skupnosti, in dejanskimi vedenjskimi vzorci v ita- lijanskih skupnostih v poznem srednjem veku in v zgodnji novove{ki Italiji. Avtor je sku{al dokazati, kako je izklju~itev dolo~enih kategorij ljudi iz ‘ivljenja skupnosti (‘ensk iz javnih prostorov, predvsem magistratov) omogo~ila gradnjo zaupanja med sosedi (mo{kimi, ki se med seboj niso zelo dobro po- znali). A kljub tej izklju~itvi, so ‘enske v skupnosti {e naprej ostale vidne in dejavne. O spretnih in iznajdljivih ponarejevalcih denarja, ki jih je vse do 19. stoletja ~akala smrtna kazen, zatem pa visoke zaporne kazni, o prizadevanjih dr‘ave, da bi ta zlo~in prepre~ila, o gledanju dru‘be na te kr{itelje zakona in o njihovih nepazljivih ‘rtvah, nam je spregovoril Andrej Pan~ur iz In{tituta za novej{o zgodovino. Guy Lemeunier iz Nacionalnega znanstveno-raziskovalnega centra v Franciji se je posvetil »privat- nim« vojnam, to se pravi bojem med {panskimi politi~nimi frakcijami v kraljevini Murcii, med leti 1560-1720. Na podlagi notarskih registrov nas je seznanil o ma{~evanjih ‘rtvinega klana, nemo~i urad- nih sodi{~, da bi to prepre~ila in o vlogi mirovnikov (veliki plemi~i, kraljevi predstavniki in svetovno spo{tovani duhovniki), ki so edini lahko dosegli sporazum med sprtima stranema. Vlogo zasli{anega in vlogo ‘rtve v bene{kem kazenskem procesu v nerazsvetljenski lu~i, nam je osvetlil Gianni Buganza iz Univerze v Benetkah. Natan~neje se je s sodnim postopkom proti Nicolu Mignognu in njegovi sodelavki Antonietti De Pace ter drugim dvanajstim osebam, ki so sodelovale v obse‘ni in razvejani revolucionarni mre‘i zaro- te, ukvarjala Maria Sofia Corciulo iz Univerze v Rimu. Kako so potepu{tvo obravnavali italijanski kazenski zakoniki 19. stoletja, smo lahko izvedeli od Maria Da Passana iz Univerze v Sassariju. Pred zdru‘itvijo Italije sta obstajala dva modela, francoski, ki je opredeljeval potepu{tvo kot zlo~in, in avstrijski, ki potepu{tva ni uvr{~al med obna{anja, ki so se kazensko preganjala. [ele po zedinjenju Italije so se pokazale te‘nje po izbrisu norm francoskega po- rekla, kar se je dokon~no zgodilo v Zanardellijevem zakoniku iz leta 1889. Referat Dragana Mati}a iz In{pektorata RS za varstvo kulturne dedi{~ina nas je popeljal v primere sodnih zmot iz konca 19. oziroma za~etka 20. stoletja, do katerih je pri{lo zaradi na~rtnega zatiranja 520 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 58 • 2004 • 3–4 (130) sloven{~ine kot uradnega jezika na sodi{~ih, kar je mnogokrat povzro~ilo, da so nekoga po krivem obto‘ili. Torej, domnevni zlo~inec je potemtakem postal ‘rtev dr‘avnega sistema. S tem prispevkom se je zaklju~ila tudi dopoldanska sekcija referatov, kateri so predsedovali Darko Darovec, Edward Muir in Claudio Povolo in je nekako zaobjela tematiko ‘rtve pred svetovno oblastjo. Po okrep~ilu in dveurnem odmoru smo nadaljevali s popoldanskim delom programa, tokrat pod budnim o~esom predsednikov, Guy Lemeunierja, Andreja Pan~urja in Maria Da Passana, in z referenti, ki so govorili predvsem o ‘rtvah pred cerkveno oblastjo. Prvi med njimi je svoje raziskovanje o (nedol‘nih) ‘rtvah {panske inkvizicije predstavil Juan Anto- nio Alejandre iz Univerze v Madridu. Najprej nas je seznanil o posameznih korakih (ovadba, ocena prijave, zbiranje dokazov, uvedba postopka, pripor osumljenca), ki jih je sodi{~e moralo prehoditi, preden je nekoga dokon~no spoznalo za krivega. Nato pa {e o pogostih sodnih zmotah, ki so imele za posledico obsodbo kak{ne nedol‘ne ‘rtve. Tudi Vittorio Sciuti Russi iz Univerze v Catanii se je ukvarjal s problematiko ‘rtev inkvizicije. Skozi njegov referat smo nekaj ve~ izvedeli o dramati~nem dogodku, ki se je zgodil v Palermu marca leta 1657, in sicer v {panskih inkvizitorskih zaporih. Avgu{tinski menih Diego La Matina je namre~ tam smrtno ranil inkvizitorja Juana Lopeza de Cisnerosa. Svoje »pogumno« dejanje je pla~al s se‘igom na grmadi. Giovanna Paolin iz Univerze v Trstu je prikazala, kako so v zgodovini rimske inkvizicije poleg ‘elje po pove~ani kontroli verskega sodi{~a, nadzorovali tudi obna{anja, ki so jih smatrali za druga~na in ki so spadala v okvir spolnosti. Najbolj primerni za tak{no kontrolo so bili spovedniki in pridigarji. Na podlagi cele vrste virov, vklju~no s poro~ili o sojenjih, z zgodovinskimi pri~evanji in s ~asopis- nimi ~lanki, je Alisa Plant iz Univerze Tulane (ZDA) sku{ala osvetliti koncept mu~eni{tva v Franciji v 16. stoletju. Pri tem je, s pomo~jo zbranih primerov hugenotskega mu~eni{tva, raziskala tako napetosti med nasprotujo~imi si definicijami zlo~ina in ‘rtve, kakor tudi vlogo ‘rtve med sojenjem in ob poznej{i usmrtitvi. Kak{na obna{anja vse – krivoverstvo, bigamijo, pre{u{tvovanje, sodomijo, priganjanje k spovedi, ~arovni{tvo, magijo in vra‘evernost, klanovsko povezanost, poroke duhovnikov, hlinjenje duhovni{kega stanu in oderu{tvo – je {panska inkvizicija zatirala, nam je predstavila María Jesús Torquemada iz Univerze v Madridu. V svojem referatu je razmi{ljala tudi o konceptu ‘rtve, saj so obstajali zlo~ini, kjer je ta tudi konkretno obstajala, kakor tudi tisti, kjer sta ‘rtvi postali cerkev oziroma dru‘ba. Kot poslednji referent prvega konferen~nega dne se nam je s svojimi dognanji predstavil James Boyden iz Univerze Tulane (ZDA), ki je na osnovi dokazov iz Mehike ugotovil, da je bila ob koncu 18. stoletja osve{~enost o zlorabi, katere ‘rtve so bile spokornice, ki so jih v spovednicah zapeljevali duhovniki, ‘e vi{ja kakor v potridentinskem obdobju. Verjemite, da se nam je po napornem dnevu ve~erja, ki so jo organizatorji pripravili v Bio hotelu, zelo prilegla. Poleg tega je bila to tudi odli~na prilika za pogovor in medsebojno dru‘enje. Naslednji dan smo, pod predsedstvom Darje Miheli~, Maríe Jesús Torquemada in Lovorke ^orali}, za~eli z ‘rtvami pri spolnih zlo~inih. Serijo teh referatov je otvoril Janez Cvirn iz Univerze v Ljubljani, in sicer s prispevkom k zgodovi- ni homoseksualnosti na Slovenskem ob koncu 19. in na za~etku 20. stoletja. Kljub 1867. leta predlagani dekriminalizaciji homoseksualnosti, je le-ta v monarhiji {e vedno veljala za zlo~in, a vendarle so v Avstriji preganjali predvsem »male ljudi«, medtem ko so si oblasti pred bolj ali manj odkrito homosek- sualnostjo posameznikov iz vi{jih dru‘benih slojev raje zatiskale o~i. Vse te trditve so bile podkrep- ljene tudi s precej so~nimi primeri. Celoten pregled (od srednjega veka naprej) problema sodomije, ki je veljala za najhuj{i zlo~in proti naravi, nam je podal Andrej Studen iz In{tituta za novej{o zgodovino. Od greha, kot tak{no jo je obsoja- la katoli{ka cerkev, se je sodomija prelevila v zlo~in, saj se je preko predstav sholasti~nih mislecev po~asi zasidrala tudi v posvetno zakonodajo. Zaradi sodomije je bilo usmr~enih tako veliko ljudi kakor tudi ‘ivali, saj le-te niso bile obravnavane kot ‘rtve, temve~ kot sostorilke kaznivega dejanja. Sama sem sku{ala na podlagi statutov osvetliti polo‘aj prostitutk v srednjeve{ki Istri in odnos dru‘be do njih. Torej, jih na eni stran prikazati kot opravljalke poklica, ki je bil od mestnih in cerkvenih oblasti do neke mere dovoljen (javne hi{e), na drugi strani pa prostitucijo prikazati kot prepovedano in pre- ganjano (uli~ne prostitutke in privatni bordeli), pri ~emer je vlogo ‘rtev spet prevzela dru‘ba kot celota. 521ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 58 • 2004 • 3–4 (130) Poleg tega sem govorila tudi o primerih, kjer so bile prostitutke tudi ‘rtve (posilstva, ugrabitve, fizi~ni in verbalni napadi). Zadnja v nizu referatov na temo ‘rtev pri spolnih zlo~inih, nam je svoje izsledke o kaznivem dejanju bigamije v Bene{ki republiki, predstavila Claudia Andreato iz Univerze v Benetkah. Kaznivo dejanje bigamije je predstavljalo institucionalno dojemanje zelo zapletenega dru‘benega pojava, v katerem se lik ‘rtve ni pokazal kulturno enotnega. Ve~krat je namre~ prijava mo‘evega zlo~ina (‘eninega) predstav- ljala razkol v osebnih odnosih med zakoncema. Kdor je do tega trenutka ostal »pasivni krivec«, je lahko dvoumno prevzel vlogo ‘rtve. Zaradi manj{ih sprememb, ki so nastale zaradi upravi~ene oziroma neupravi~ene neprisotnosti neka- terih prijavljenih referentov, sta nam dva sodelujo~a, ki sta bila sicer predvidena za popoldan, svoje prispevke predstavile ‘e v dopoldanskem delu. Najprej nas je v svet »zlo~ina« in »‘rtve« hazardnih iger na Slovenskem v preteklosti popeljala Darja Miheli~ iz Zgodovinskega in{tituta Milka Kosa ZRC SAZU. Igre na sre~o so bile znane ‘e v prazgodovini in so se kot tak{ne ohranile vse do dana{njih dni. In prav tako so bile vseskozi prisotne tudi prepovedi zoper profesionalno ukvarjanje z igrami na sre~o (legalno je postalo {ele v obdobju samostojne Slovenije), pri ~emer so bile izvzete tiste, od katerih se je polnila dr‘avna blagajna (lote- rija). @rtve hazardiranja sta bila potemtakem oba »zasvojena« igralca, najprej pa seveda tisti, ki je izgubil. Z eno samo igro na sre~o, in sicer s kriminalizacijo sanjskih knjig za igro loto v Avstriji 18. in 19. stoletja, se je ukvarjal Manfred Zollinger iz Dunajsko poslovno-ekonomske fakultete. Skozi njegov referat smo spoznali nastanek, motive in posledice prestopka, ki so izhajale iz nagnjenosti igralcev lota k razli~nim magi~nim in verskim praksam, predvsem uporabi sanjskih knjig. Ukrep avstrijske vlade, ki je leta 1755 in 1801 prepovedala tiskanje in prodajo tak{nih knjig, je bil popolnoma neu~inkovit, saj so le-te postale {e bolj priljubljene. Preden smo si privo{~ili kosilo in odmor, je nekatere od nas tu in tam zanimala {e kak{na podrob- nost iz posameznega referata, ~emur je bila namenjena diskusija. V popoldanskem delu programa, v katerem je bilo govora o ‘rtvi pri zlo~inih »participacije«, so se na predsedni{ke stol~ke usedli, James Boyden, Dragan Mati} (po premoru ga je zamenjal Du{an Kos) in Andrea Romano. Lovorka ^orali} iz Hrvatskega instituta za povijest nam je poleg ‘ivljenja, delovanja in usode dal- matinskega fran~i{kana Filipa Grabovca (1698-1749), predstavila tudi njegova dela, ki so povzro~ila u~inkovito in za avtorja pogubno reakcijo dr‘avnih magistratur Bene{ke republike. Grabov~eva dela so bila namre~ ozna~ena kot knjige, ki so imele nevarne namene in so bile usodne za stabilnost bene{ke oblasti v Dalmaciji. Na primeru Wolfa Sigmunda Gallenberga in ‘ene Jo‘efe Marije nam je avtor naslednjega referata, Du{an Kos iz Zgodovinskega in{tituta Milka Kosa ZRC SAZU, povedal nekaj ve~ o melanholiji, na podlagi katere je lahko oziroma ni moglo priti do razveze zakona. Prikazal nam je avtopsijo razkrojevanja zakonske zveze zaradi psihi~nega nasilja in oblikovanje podobe zlo~ina, storilca in ‘rtve pri sorodstvu, v javnosti in nazadnje tudi na sodi{~u v 18. stoletju. Kako pa so obravnavali samomor v kriminalistiki 16. stoletja, smo lahko izvedeli od Giana Paola Massetta iz Univerze v Milanu. Prikazal nam je zlo~in, ki je imel mnogotere pomembne vidike. Tudi v petek popoldan je bil program rahlo spremenjen in glede na to so nam trije referenti, ki so bili predvideni {ele v soboto, svoja dognanja razkrili ‘e tedaj. Luca Rossetto iz Univerze v Padovi je v svojem prispevku predstavil vlogo ‘rtve v scenariju med- narodnega kazenskega prava. Posebno pozornost je namenil resni~nosti mednarodnega kazenskega sodi{~a za biv{o Jugoslavijo, a pri tem ni izgubil iz vidika druge izku{nje, kot na primer izku{nje mednarodnega kazenskega sodi{~a, ki je bil ustanovljen pred kratkim, kakor tudi ne komisije za ugota- vljanje resnice in pravice. V svojem referatu se je Egon Pelikan iz Univerze na Primorskem ukvarjal s pojavom »permanentne zlo~inskosti« dolo~ene dru‘bene skupine, kot so jo prikazovale in praviloma v svoje imunizacijske strategije vgrajevale velike avtoritarne oziroma totalitarne evropske ideologije 19. in 20. stoletja. Za slovensko podro~je nam je to prikazal na antisemitizmu ideologije politi~nega katolicizma, ko se je ta ob koncu 19. in v za~etku 20. stoletja soo~al z modernizacijo in sodobnimi dru‘benimi vplivi. 522 ZGODOVINSKI ^ASOPIS • 58 • 2004 • 3–4 (130) O statistiki zlo~inov in o nekaterih vidikih le-te v za~etku 17. stoletja smo se lahko prepri~ali iz prispevka Alfreda Viggiana iz Univerze v Padovi. Leta 1607 je Svet desetih pozval urade rektorjev, ki so bili poslani v ve~ja mesta pod oblastjo Bene{ke republike, da naj po{ljejo v glavno mesto natan~no poro~ilo o prestopnikih ter o obsojenih na zaporno in smrtno kazen od leta 1600 naprej. V tem referatu je avtor posku{al, veliko bolj kot natan~no prikazati {tevilke, o~rtati meje konteksta, v katerem se omenjena poizvedba izvaja. Tudi popoldanskemu delu je seveda sledila diskusija, za njo pa nas je ~akal tisti bolj spro{~en in dru‘enju namenjen del konference. Ve~erja z morskimi specialitetami, namre~. Na zadnji, sobotni, dan te mednarodne konference v Kopru so nas za predsedni{ko mizo ~akali Darko Darovec, Edward Muir in Claudio Povolo. Prvi v sklopu referentov, ki so tokrat govorili o pojavu ‘rtve na sodi{~ih, je pri{el na vrsto Giovanni Chiodi iz Univerze v Milanu. Orisal je razpravljanje, ki se je pojavilo v Italiji v drugi polovici 19. stoletja ob spremembah kazenskega postopka. Ob tem je upo{teval najvidnej{i doprinos italijanske pravne teorije od znamenitega posega, ki ga je imel Francesco Carrara leta 1875, do sprejetja italijan- skega zakonika kazenskega postopka leta 1913, ki je naposled odklonil odpravo monopola javnega to‘ilca. O treh poglavitnih problemih (dolgo obdobje po prvih ve~jih sojenjih v Nürnbergu od 1946 dalje, posledice dvajsetletne prekinitve v javnih diskusijah, osebne interese in izku{nje sodnikov, advokatov in porote) v pravnih postopkih proti nacisti~nim hudodelcem po zlomu nacizma v Evropi, je razpravljal Karl Stuhlpfarrer iz Univerze v Celovcu. Urbicidu, izraz so skovali razni ~asnikarji, umetnostni strokovnjaki, urbanisti in izobra‘enci, in sicer primeru le-tega na Vukovarju, se je posvetil Leonardo Barattin iz Univerze v Benetkah. Kako je bilo z inkvizicijskim in obto‘benim modelom ter vlogo ‘rtve v kazenskem procesu, nas je seznanil Ettore Dezza iz Univerze v Pavii. V svojem prispevku je nakazal tako prednosti kot tudi slabo- sti, ki sta jih oba razli~na modela imela skozi zgodovino in jih {e vedno imata glede pravic, ki pripadajo ‘rtvi in po drugi strani tudi obto‘encu. Kot trideseti, torej zadnji, je svoja spoznanja o zlo~inih brez ‘rtve in o vdoru ‘rtve v dru‘beno in politi~no debato, predstavil {e Andrea Romano iz Univerze v Messini. V zaklju~ni diskusiji smo ugotovili, da zelo te‘ko najdemo zlo~in, kjer ni prisotna tudi ‘rtev. Veliko- krat je vlogo ‘rtve prevzela kar dru‘ba kot celota. Glede na to so se tudi vsi referati veliko bolj ukvarjali z ‘rtvijo kot z zlo~inom brez nje. Torej, veliko bolj smo se udele‘enci mednarodne konference v Kopru dr‘ali podnaslova (@rtev v scenariju kazenskega procesa), kakor pa osrednje teme Zlo~inov brez ‘rtve. Ob slovesu nam je dr. Darko Darovec razkril {e temo, ki bo v Kopru burila duhove ~ez dve leti. Takrat se bo namre~ govorilo o deviantih. Naj na koncu {e posebej omenim in pohvalim organizatorje, predvsem ‘e omenjenega dr. Darka Darovca, Alenko Obid in Jureta Gomba~a, zaradi katerih je vse potekalo kot po maslu. Seveda bi tudi brez prevajalcev, ki so simultano prevajali na{e prispevke, marsikatera zagata ostala nere{ena oziroma nepojasnjena. Mojca Kova~i~ Genocide and Human Rights in the 20th Century Salzburg, 18. – 20. april 2004 Pod tem naslovom je potekal od 18. do 20. aprila 2004 v Salzburgu seminar, ki ga je organiziral Svet Evrope skupaj z avstrijskim {olskim ministrstvom (Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur) in sicer z oddelkoma Abteilung Politisches Bildung und Umweltbildung in Abteilung für internationale Beziehungen. Seminarja so se v okviru {tipendije Svet Evrope udele‘ili {e u~itelji iz Mad‘arske, Romunije [panije in Slovenije. Seminar je bil organiziran za u~itelje zgodovine iz Avstrije, udele‘ile pa so se ga tudi {tevilne pri~e holokavsta.