Luèka Winkler Kuret Glasbena šola Franca Šturma Ljubljana LIPOVŠKOVI POGLEDI NA GLASBO PRED DRUGO VOJNO Izvleèek: Avtorica v prispevku obravnava Lipovškovo publicistiko v tridesetih letih prejšnjega stoletja, ko je objavljal v Ljubljanskem zvonu. Lipovšek je v svojih glasbenih esejih obravnaval problem glasbe kot umetnosti na sploh, obenem pa tudi kot ustvarjalno in poustvarjalno umetnost. Prispevek osvetljuje tudi Lipovškove poglede na delovanje glasbenih institucij na Slovenskem in njihovi vlogi. Kljuène besede: glasbena publicistika, glasbene institucije, Ljubljanski zvon, glasbena kritika. Abstract: The article treats Lipovšek’s publishing activity in the period of the 30s of the previous century, when his articles were issued in Ljubljanski zvon. In his essays he discussed music from the general viewpoint of arts as well as its creative and performing aspect. Among other things, the article reveals Lipovšek’s observations on Slovenian music institutions and their significance. Keywords: musical journalism, musical institutions, Ljubljanski zvon, musical criticism Enciklopedièna umestitev Marijana Lipovška je kratka: skladatelj in pianist. Pa vendar nam vpogled v njegovo delo odstre še druge njegove dejavnosti. Bil je glasbeni pisec, prevajalec, gornik in fotograf. Sam je o svojem delu dejal: »[O]predeliti se nekako pustim, po spoznavnih znamenjih opravil, ki sem jih zmoen, me lahko po mili volji imenujete skladatelj, pianist, profesor, esejist ali tudi planinec, niti sam pa si ne znam razloiti, zakaj sem vse to, zakaj me vse to, kar se imenuje glasba, oklepa in kako da se je dobesedno vse ivljenje tudi sam oklepam.«1 Marijan Lipovšek se je kmalu po konèanem študiju v Ljubljani in Pragi zaèel oglašati kot glasbeni pisec. Prve njegove objave sreèamo e leta 1932 v reviji enski svet. V tem èasu je tudi pouèeval na šoli Glasbene matice, vendar je v intervjuju za tretji radijski program v oddaji Naši umetniki pred mikrofonom dejal, da je bilo to delo zanj »vèasih precej muèno. Dolgo je trajalo, da sem spoznal, da sem sposoben za kaj drugega, in da je za tako pouèevanje zaèetnikov potrebna visoka specializirana izobrazba, nadarjenost in obseno znanje.«2 Izkušnja pri delu z najmlajšimi ga je preprièala, da se je raje posveèal igranju klavirja in kasneje tudi pouèevanju teoretiènih predmetov, najprej na Konservatoriju in zatem na Glasbeni akademiji, ter komponiranju. Obenem je kot 29 Luèka Winkler Kuret, LIPOVŠKOVI POGLEDI NA GLASBO PRED DRUGO VOJNO 1 Janez Zadnikar, Portret Prešernovega nagrajenca, Delo, 9. 2. 1974. 2 Naši umetniki pred mikrofonom, 29. 12. 1980, RTV, Radio Ljubljana III. program, Uredništvo kulturnih in literarnih oddaj; NUK, fond: Marijan Lipovšek, mapa intervjuji, tipkopis. razmišljujoè glasbenik e leta 1935 prièel objavljati eseje o glasbi v Ljubljanskem zvonu, po vojni pa v Sodobnosti. V tem èasu se je posveèal tudi kritikam iz koncertnega in opernega ivljenja. Tudi po drugi vojni je ob svojem rednem profesorskem delu na Akademiji za glasbo, komponiranju in aktivnem glasbenem udejstvovanju še vedno pisal in komentiral trenutne glasbene razmere. Nekaj èasa je bil z Matijem Bravnièarjem sourednik Slovenske glasbene revije. Èedalje pogosteje je tudi prevajal, zlasti knjige o glasbi in glasbenikih, obenem je veliko pisal o naravi in gorah, ki so bile njegova druga velika ljubezen. Nemogoèe bi bilo v tem kratkem prispevku obdelati vso bogato Lipovškovo zapušèino zapisov o glasbi. Zato sem se omejila na obdobje pred drugo vojno, ko je za Ljubljanski zvon, podobno kakor Vilko Ukmar za Dom in svet, pisal eseje o glasbi ter letna poroèila glasbenih dogodkov v Ljubljani. V šestih letih, od leta 1935 do 1940, je objavil kar 15 tehtnih èlankov, v katerih je razèlenil slovensko glasbo kot del slovenske kulture ter delo glasbenih ustanov. V prvem letu je objavil prispevke Poti slovenske glasbe, Naša glasbena produkcija po slovenskem impresionizmu in Socialno poslanstvo glasbe. Lipovšek si v prvem prispevku najprej zastavi vprašanje, od kod glasba in èemu? Z odgovorom pa nam ne postree takoj, temveè po dolgem uvodu, kjer si vmes zastavi tudi filozofsko podvprašanje, od kod pridemo in kam gremo, s kratkim zgodovinskim opisom preleti razvoj umetnosti, t. j. glasbe. »In kje se nam odkriva umetnost…? Prva je splošna, tako imenovanim izobraencem kot izraz manj dostopna, narodna glasba, druga so stvaritve najvišjih duhov, ki so zrasli iz ljudstva in se pognali v take višine duhovnega ivljenja, kakršnih narod v povpreènem duhovnem doivljanju sploh ne dosega.«3 V nadaljevanju Lipovšek ugotavlja, da je glasba odraz dobe in èasa, v kateri nastaja. Glasbeni okus naroda pa se odraa glede na njegovo kulturno razvitost. »Priznati moramo, da je v romanskih in germanskih narodih, torej pri onih, ki se odlikujejo s svojim intelektualnim delom, nastajalo to zrcalno izoblikovanje narodne pesmi nekako hkrati s produkcijo visokih duhovnih umetnin. Zato trdimo, da se je produkcija kultivirane glasbe zaradi neprestanega delovanja dandanes razvila e tako visoko, da zeva prepad med visoko kultiviranostjo in popreènim narodom.«4 In kako je z umetno glasbo na Slovenskem? Lipovšek še vedno vidi monost v ljudski glasbi, kar pa ne pomeni njene uporabe v »èitalniškem smislu, ki kvari okus«,5 temveè v »primerni harmonizaciji in glasbeni formi«.6 Iz narodne zakladnice naj bi èrpali tipiène ritme in melodije in na ta naèin bi se izoblikoval slovenski glasbeni jezik. »Od stilizacij narodnih pesmi je le en korak do instrumentalne glasbe sorodnega naèina, ki e lahko pogreša neposredno uporabo narodne pesmi in rabi le njenih elementov.«7 Vendar Lipovšek ugotavlja, da skladatelji ustvarjajo svoja dela tudi 30 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) 3 Marijan Lipovšek, Poti slovenske glasbe, Ljubljanski zvon, l. 55 (1935), št. 5, str. 277. 4 Prav tam, str. 278. 5 Prav tam. 6 Prav tam. 7 Prav tam. brez navezave na ljudsko izroèilo svojega naroda. V tem primeru glasba nima narodnega predznaka, temveè je e v svojem izhodišèu mednarodna. V drugem prispevku nadaljuje svoja razmišljanja o slovenski glasbi ter ga naslovi Naša glasbena produkcija po slovenskem impresionizmu. Za glasbo pravi, da je pastorka med drugimi umetnostnimi zvrstmi. Na njen skromni razvoj naj bi daljnoseno vplivala èitalniška doba in njena miselnost. Revija Novi akordi je sicer prinašala vedno nove skladbe, ki so bile »obèutene, prijetne, formalno vèasih dovršene, toda manjkala jim je moèna osebna nota«.8 Preboj na poustvarjalnem podroèju je po Lipovškovem mnenju dosegel le zbor Glasbene matice, ki ga je vodil Matej Hubad. Na ustvarjalnem podroèju pa je evropsko primerljivo glasbo pisal Anton Lajovic, èeprav poveèini le vokalno glasbo. V nadaljevanju Lipovšek omeni še Škerjanca in Osterca. Za prvega meni, da ustvarja v impresionistiènem slogu, Osterc pa mu velja za najzanimivejšo osebnost v našem glasbenem ustvarjanju. Lipovšek v nadaljevanju eseja analizira Osterèevo delo in naèin komponiranja ter zapiše naslednje zanimive misli: «Obrnil se je proè od bachovske tematike, od moderne fuge in ostinatov ter ostalih klasicistiènih oblik v tako zvano atematiko in atonalnost. V resnici pa Osterc ni atematik. […] Naloga, ki jo ima skladatelj v takem delu (govori o tokati op. p.), je tako ogromna in tako neizmerno teavna, da se je more lotiti samo zrel, duhovno najviše razvit skladatelj, ki oblike glasbenega ustvarjanja preteklih dob perfektno obvlada, èe hoèe, da mu postane taka nova skladba zares doivetje in ne zgolj mehanizirana igra s toni, ki utegne biti kot zvok zanimiva, a je lahko tudi brezsmiselno razbijanje po instrumentu. […] Mnogo znaèilnejši je za Osterca njegov obièajni naèin ustvarjanja, kakor ga uporablja veèinoma v instrumentalnih skladbah in pesmih. Ta naèin je izrazito homofonski, mešan s prostimi bitonalnimi figurami. […] Ko postanejo homofonske skupine izrazito kromatiène, t. j. iz akordike dvanajsterih poltonov, postane videz skladbe nov, kajti ti disonanèni zvoki niso veè sestavljeni iz raznih tonalitet, temveè so enotni akordi z veljavo osnovnih zvokov.«9 O Osterèevi instrumentaciji Lipovšek meni, da je drzna in duhovita, v nasprotju s Škerjancem, ki instrumentira »ravelovsko soèno, s poznavanjem najboljše lege instrumentov in njihovih medsebojnih zvoènih odnosov«.10 Od mlajše generacije je Lipovšek izpostavil samo še Marija Kogoja, Matijo Bravnièarja ter Emila Adamièa. V zadnjem prispevku o slovenski glasbi je Lipovšek spregovoril tudi o Socialnem poslanstvu glasbe. Tokrat ga je zanimalo sociološko vprašanje v zvezi z glasbo. V uvodnem delu pojasni, kakšen poloaj in vlogo je imela glasba v preteklosti v deelah z moèno glasbeno tradicijo. V nadaljevanju se dotakne Slovencev in 31 Luèka Winkler Kuret, LIPOVŠKOVI POGLEDI NA GLASBO PRED DRUGO VOJNO 8 Marijan Lipovšek, Naša glasbena produkcija po slovenskem impresionizmu, Ljubljanski zvon, l. 55 (1935), št. 5, str. 574. 9 Marijan Lipovšek, prav tam, str. 576. 10 Prav tam. njihovega skromnega poznavanja predvsem soèasne evropske glasbe. Da pa lahko sodimo, kakšna je glasba, piše Lipovšek, moramo vedeti, kakšna je druba, v kateri nastaja doloèena glasba. »Kaj ni ta druba najraznovrstnejši sestav vseh mogoèih slojev, ki so bolj ali manj zmoni dojemati umetnine in ki zahtevajo novih? Ali more biti torej umetnost drugaèna kakor raznovrstna in umerjena, kakršno je pravo zrcalo sodobne drube, iz katere se je rodila? Èe se je èloveštvo borilo za svoj novi izraz skupnostnega èloveka, je bila vendar umetnost verna slika teh silnih notranjih prevratov, ki so se kazali v vsem èloveškem delovanju.«11 Poslušalec 20. stoletja ne kae enotnega glasbenega okusa, kakor je bilo opazno v preteklih stoletjih, na primer v 18., ko se je aristokracija poistovetila s soèasno glasbo. Prva razhajanja se kaejo v 19. stoletju, ko se za glasbeno umetnost priène zanimati tudi mešèanski drubeni sloj. Glasbenik ustvarja iz svoje notranje potrebe po glasbenem izraanju. Ko je umetnina napisana, mora v trenutku najti pot do èim širšega kroga poslušalcev. Èeprav je glasbeni jezik lahko univerzalni jezik, pa je pri skladateljih moè opaziti doloèene znaèilnosti glede na njihovo narodnost, za primer Lipovšek navede nemško ali francosko glasbo. Tudi percepcija glasbe ni pri vseh narodih enaka. Slovenski skladatelji bi veliko idej lahko èrpali iz slovenske ljudske glasbe ter s tem ustvarili prepoznavno slovensko glasbo. Po treh obširnih teoretiènih tekstih je Lipovšek v istem letu objavil besedilo, v katerem je analiziral delo koncertne ustanove oziroma njenega novoustanovljenega orkestra (Ljubljanska filharmonija in APZ). Tovrstne èlanke je objavljal tudi v naslednjih letih, v katerih je analiziral koncertno ivljenje v Ljubljani. Ustanovitev Ljubljanske filharmonije je bila v tistem èasu za slovensko instrumentalno poustvarjalnost eden najpomembnejših dogodkov, saj je ponudilo monost za preseganje dolgoletne tradicije zborovskih koncertov. Lipovšek je v treh toèkah poudaril pomen orkestra ter njegov obstoj in delovanje: 1. Orkestrski glasbeniki morajo biti visoko izobraeni in homogeni izvajalci, kajti današnji poslušalci prièakujejo poleg brezhibnega tehniènega muziciranja, èiste intonacije, tudi homogenost posameznih orkestrskih skupin in celotnega orkestra. 2. Orkester mora biti po kakovosti primerljiv podobnim orkestrom v tujini. Le dober orkester bo lahko povabil tuje soliste in dirigente medse ter kakovostno poustvaril skladbe iz svetovne glasbene zakladnice. Dolgoroèno pa bi omogoèili našim skladateljem izvedbo njihovih del v tujini. 3. Orkester mora biti finanèno stabilen in organizacijsko samostojen. Finanène potrebe orkestra bi pokrili iz dohodkov od koncertov ter iz dravne podpore.12 32 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) 11 Marijan Lipovšek, Socialno poslanstvo glasbe, Ljubljanski zvon, l. 55 (1935), št. 8, str. 480. 12 Marijan Lipovšek, Ljubljanska filharmonija in APZ, Ljubljanski zvon, l. 55 (1935), št. 6, str. 348. V nadaljevanju je Lipovšek spregovoril še o prvem koncertu Ljubljanske filharmonije, kjer so pod vodstvom Rheneja Batona izvajali dela Matije Bravnièarja, Cezarja Francka ter Paula Ducasa. Analiziral je obe tuji deli, medtem ko je Bravnièarjevo Slovensko plesno burlesko,13 povsem izpustil, kar se zdi dokaj nenavadno. Dirigenta je oznaèil kot izrednega umetnika, orkester pa je po njegovi oceni imel zaokroen ton godal in dobro intonacijo pihal in trobil, kar naj bi prièalo o prvovrstni kvaliteti.14 Drugi glasbeni dogodek, o katerem je še pisal, je bil koncert Akademskega pevskega zbora pod vodstvom Franceta Marolta. Izvedel je priredbe slovenskih narodnih pesmi skladateljev Adamièa, Deva, Kimovca, Kocijanèièa, Marolta, Ukmarja in Tomca. Lipovšek je pohvalil nove priredbe ljudskih pesmi, ki niso vsebovale preproste harmonizacije melodije. Dirigent Marolt je s svojim vsestranskim glasbenim znanjem in muzikalnostjo po Lipovškovem mnenju vzgojil najboljši moški zbor, ki je bil sposoben izvajati tudi teje zborovske partiture.15 Tudi v naslednjih letih je Lipovšek še vedno pisal letna poroèila ljubljanskem koncertnem ivljenju, in sicer leta 1936 v Poglavjih o našem koncertnem ivljenju, leta 1937 v Marginalijah o letošnji glasbeni sezoni, leta 1938 v delu Naše koncertno ivljenje in njegova kulturna politika in leta 1939 v èlanku Pred novo glasbeno sezono. Èedalje bolj pa ga je zanimala problematika opernega gledališèa, saj je v èasniku sodeloval tudi kot operni kritik. Dva prispevka na to tematiko sta izšla v Ljubljanskem zvonu: leta 1936 z naslovom Problem slovenske opere in letošnje novitete ter leta 1938 Ljubljanska opera v krizi? Koncertno ivljenje v Ljubljani je bilo tudi po ustanovitvi Ljubljanske filharmonije osredotoèeno na zborovske koncerte, za katere je Lipovšek ugotavljal, da so na mednarodnem nivoju. Koncertna poslovalnica Glasbene matice je organizirala komorne koncerte, za katere niso imeli ustrezne dvorane,16 simfonièni koncerti pa so si šele utirali pot. Vendar bi le simfonièna glasba poslušalcu nudila širši vpogled v glasbo in ga dvignila iz globoke tradicije tako imenovanih èitalniških koncertov. Na tovrstno problematiko ni opozarjal le Marijan Lipovšek, temveè tudi kritik in publicist Vilko Ukmar.17 Pa vendar so se stvari premikale na bolje in Lipovšek je e leta 1937 z veseljem ugotavljal, da je »koncertna sezona tako bogata, kakor ustreza kulturnemu 33 Luèka Winkler Kuret, LIPOVŠKOVI POGLEDI NA GLASBO PRED DRUGO VOJNO 13 Skladbo so prviè izvajali v Ljubljani leta 1932. Velik mednarodni uspeh pa je doivela v Karlovih varih leta 1936. 14 Marijan Lipovšek, Ljubljanska filharmonija in APZ, Ljubljanski zvon, l. 55 (1935), št. 6, str. 348. 15 Prav tam, str. 351. 16 Leta 1936 so zaèeli izvajati komorne koncerte v obnovljeni mali filharmonièni dvorani, dotlej so se odvijali v Hubadovi dvorani v prostorih Glasbene matice. 17 Luèka Winkler Kuret, Vilko Ukmar – glasbeni kritik, v: Vilko Ukmar 1905–1991, tematska publikacija Glasbeno-pedagoškega zbornika Akademije za glasbo v Ljubljani (ur. D. Koter), Ljubljana: Akademija za glasbo, 2006, str. 30. poloaju našega mesta, potrebam izobraujoèih se glasbenikov in zahtevam glasbenega obèinstva po dojemanju in uivanju glasbenih umetnin«.18 Ta èas sta v Ljubljani delovali dve koncertni poslovalnici, in sicer Glasbena matica in na novo ustanovljena Glasbena akademija, ki sta priredili vrsto komornih koncertov ter nastopov domaèih in tujih solistov. Izvajalci so na svoje programe umešèali dela iz obdobja klasicizma in romantike, vedno pogosteje pa tudi sodobne skladbe. Koncertna publika predvsem do slednjih ni pokazala pozitivnega odnosa in Lipovšek je zopet polemièno komentiral neizobraenost poslušalcev. Problem je strnil v tri toèke: 1. Ali naj glasbeniki izvajajo moderno glasbo ali ne? »Pojma moderne in sodobne glasbe sta takole mišljena: sodobno je vse, kar se v naši dobi ustvarja, moderno je tisto, kar ima znaèaj tako zvanih revolucionarnih struj, znaèaj izrazito novega. […] Vsi tisti, ki se zgraajo pri poslušanju modernih skladb, se ne zavedajo, da je glasba kot umetnost podrejena neizogibni dvojnosti: vsebini in izraznim sredstvom. Izrazna sredstva so na kratko opredeljena takole: melodija, harmonija, ritem in posredno oblika. Nikdar ne more povpreèni glasbeni poslušalec dojeti izrazom primerne vsebine, èe so mu izrazna sredstva tuja. […] Prva ugotovitev se torej glasi: Vsebina je z izraznimi sredstvi brezpogojno povezana«.19 2. Ali poslušalci poznajo glasbeni razvoj, da bi lahko sodili o sodobnih skladbah? Lipovšek meni, da ne poslušalci, še celo poklicni glasbeniki ne, ker so ostali v »èitalniško romantièni vzgoji«. »Zaporedni akordi apelirajo namreè na poslušalèevo èustvenost, ker enostavno ni treba nikakega posebnega miselnega dela pri tem preprostem poslušanju. Toda tudi razvoja harmonije ne poznajo. Koliko so slišali Regerja, Skrjabina, koliko poznega Debussyja, koliko Straussa in Schreckerja, koliko Suka in novejšega Novaka, in konèno koliko modernih Francozov in Rusov, ki so vsi e leta 1910–14 skladali moderno, med tem ko smo se mi potapljali v èitalniških zvokih tonike in dominante? […] Ugotovitev se torej glasi: zaradi nepoznavanja razvoja, naše obèinstvo ne more poznati modernih izraznih sredstev, zato ne more umetnin dojemati, zato pa tudi ni upravièeno soditi o njih.«20 3. Nasprotniki izvajanja sodobne glasbe so svoja stališèa zagovarjali z argumentom, da ta glasba nima nobenih lepih melodij in zvokov, torej ušesom prijetne glasbe. Lipovšek jim je odgovoril: »Samo s smotrnim izvajanjem sodobnih in modernih del pripomoremo k evoluciji v umetnosti.«21 Lipovšek v svojih prispevkih o glasbenih dogodkih ni samo poroèal o koncertih in programih, ampak je tudi analitièno in slogovno opredelil mlade slovenske 34 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) 18 Marijan Lipovšek, Marginalije o letošnji glasbeni sezoni, Ljubljanski zvon, l. 57 (1937), št. 5–6, str. 269. 19 Prav tam, str. 273. 20 Prav tam, str. 274. 21 Prav tam. skladatelje Blaa Arnièa, Slavka Osterca in Lucijana Marijo Škerjanca in njihove skladbe. Zanimiv je tudi Lipovškov zapis Ob 20-letnici slovenske glasbe. Sistematiènemu popisu skladateljev in njihovih del po glasbenih zvrsteh je dodal tudi popis šolske didaktiène literature in muzikološke razprave, od katerih je omenil Vurnikov Uvod v glasbo, Lajovèevo Èitanko in Škrjanèevo biografijo o Emilu Adamièu. Podobno kot koncertno ivljenje je Lipovšek analiziral tudi operno poustvarjalnost. Institucija, ki je po svojem »nastanku in po svojih sestavinah skoro aristokratska, luksusna«, kakor je o njej zapisal Lipovšek, se je vsa leta med obema vojnama otepala s finanènimi, posledièno tudi kadrovskimi problemi. Ravnatelj in dirigent Mirko Poliè je skušal privabiti èim veè poslušalcev z repertoarno politiko, ki je zajemala operna dela iz eleznega repertoarja, z izvajanjem novih del, predvsem pa z operetami. Lipovšek je v dveh èlankih analiziral stanje v operi, in sicer leta 1936 Problem slovenske opere in letošnje novitete ter leta 1938 s èlankom Ljubljanska opera v krizi?.22 Lipovšek navaja veè vzrokov za nastale razmere: slabe plaèe, ki glasbenikov ne stimulirajo za dobro delo, preobilica novih del na sezono in neprofesionalno izvajanje operet. Podobno je v tem èasu o operi in njeni krizi pisal tudi Vilko Ukmar, le glede izvajanja operet si nista bila enotna. Ukmar je naèeloma zavraèal opereto, èeš da ne gre za visoko umetnost, medtem ko je Lipovšek videl problem v slabo izvedenih operetah. Temu naj bi botrovalo neznanje in neizkušenost. »Le poglejmo lahkotni znaèaj dunajske operete, […] vèasih frivolni karakter madarske. […] Našim izvajalcem je opereta za šalo, breme, ki mora biti, da napolnimo blagajno.«23 Èlanek Ljubljanska opera v krizi? je izzval krajšo polemiko med Lipovškom in Franom Govekarjem. V e znano zgodbo o tegobah opernega gledališèa je Lipovšek vnesel ostre zahteve: kulturna ustanova mora na vseh nivojih odraati profesionalno in kakovostno delo, predstave morajo biti temeljito naštudirane in nenazadnje kritiki, ki naj bodo sposobni kompetentne ocene ter obèinstvo, ki naj zna ceniti dobre predstave. Lipovšek je v zakljuèku svojega prispevka ponudil tudi rešitev: opera naj izvaja le dovršene in kvalitetne predstave, pevci – solisti – pa naj nastopajo odgovorno in samokritièno, k obojemu naj bi pripomogla tudi ustrezna kritika. Govekar je seveda stopil v bran gledališèa in umetnikov. V odgovoru z naslovom Alarm za naše gledališèe je za nespodbudno stanje v gledališèu navedel predvsem slab gmotni poloaj z nizkimi dravnimi dotacijami, ki e vrsto let operi onemogoèa normalen razvoj in delo. »Prof. Lipovšek oèita èlanstvu, da ni dobrega duha, da nastopajoèi nimajo zadostne vestnosti, da imajo premajhno zavest svojega umetniškega poslanstva in da jih je v opernem osebju premalo z veliko moralno kvaliteto! Resnica je èisto nasprotna temu oèitanju: èlani našega gledališèa in tudi posebej naše opere delajo vzlic svojim pièlim 35 Luèka Winkler Kuret, LIPOVŠKOVI POGLEDI NA GLASBO PRED DRUGO VOJNO 22 Marijan Lipovšek, Ljubljanska opera v krizi?, Ljubljanski zvon, l. 58 (1938), št. 3–4, str. 158–161. 23 Marijan Lipovšek, Problem slovenske opere in letošnje novitete, Ljubljanski zvon, l. 56 (1936), št. 3, str.174. prejemkom, vzlic nemogoèemu naèinu izplaèevanja plaè v obliki ves mesec trajajoèih akontacij, vzlic neredu v repertoarju in skušnjah, vzlic nespretnim delovnim metodam z vnemo in vztrajnostjo dalje, producirajo ogromen repertoar, veliko število novosti, stoje vse dneve od konca septembra do srede junija na skušnjah na odru, po sobah in dvoranah, prepevajo, igrajo, plešejo in godejo, slikarijo in mizarijo brez oddiha.«24 Lipovšek je Govekarju odgovoril z novim èlankom v Ljubljanskem zvonu z naslovom Še nekaj besed o operni krizi, v katerem najprej polemizira in zakljuèi z rešitvijo problematike v operi: »s smotrno rešitvijo dela, […] s pravilnim delom, […] s pravilno izbiro pevcev, s smotrnim, trgovskim, pevskim in umetniškim razmeram primernim repertoarjem in ne z raznimi apriornimi podporami in veèjim inkasom, ker tega toliko èasa ne bo, dokler se opera ne izkae vredna z ustrezajoèo kvaliteto svojega dela«.25 Izboljšanja seveda ni bilo. To, da vlada v Beogradu premalo finanèno podpira nacionalne kulturne institucije, je Lipovšek zaznal tudi, ko se je govorilo o ustanavljanju Glasbene akademije. V sestavku z naslovom Slovenska akademija se je zavzemal za njeno ustanovitev tudi v Ljubljani. V Beogradu je e delovala tudi s finanèno podporo drave, v Zagrebu pa brez nje. V nasprotnem primeru, je še zapisal Lipovšek, bo konservatorij, ki ga je Ljubljana e imela, sèasoma prenehal z delovanjem zaradi skromnih finanènih razmer. Šolali se bodo lahko le uèenci iz premonejših slojev, ki jih ni veliko, pa še vsi niso talentirani. Zakljuèi še z mislijo, da bi morali Slovenci pri pomembnih kulturnih vprašanjih nastopati slono in enotno, saj nas v nasprotnem primeru lahko nesloga pogubi kulturno in politièno.26 Zakljuèek V tridesetih letih prejšnjega stoletja sta v Ljubljani izhajali dve reviji, ki sta pokrivali kulturno dogajanje v Ljubljani. Dom in svet, za katerega je pisal Vilko Ukmar, ter Ljubljanski zvon, kjer je šest sezon svoje prispevke objavljal Marijan Lipovšek. V prvih esejih so Lipovška zaposlovala predvsem splošna vprašanja o glasbi ter njen poloaj v kulturi, v nadaljevanju pa se je osredotoèil na konkretne probleme, ki jih je kot mladi izobraenec videl in kot aktivni poustvarjalec tudi obèutil. Zanimali so ga tudi problemi glasbenih institucij; Ljubljanske filharmonije, Opere ter novonastale Glasbene akademije. Lipovšek je svojih zapisih nemalokrat oster in neposreden, tudi polemièen, obenem pa bralcu ponudi tudi svoje videnje in rešitev problema. O problemih slovenske glasbene ustvarjalnosti in kulture nasploh so pred Ukmarjem in Lipovškom poglobljeno razmišljali e drugi misleci, kot sta bila Stanko Vurnik in Marij Kogoj. Lipovšek je v svojih esejih nadaljeval delo svojih predhodnikov, saj so bili njihovi pogledi o glasbeni ustvarjalnosti, predvsem simfoniène glasbe, zelo podobni. Zanimivo je, 36 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995) 24 Fran Govekar, Alarm za naše gledališèe, Slovenski narod, 1. 6. 1938, št. 122, str. 4. 25 Marijan Lipovšek, Še nekaj besed o operni krizi, Ljubljanski zvon, l. 58 (1938), št. 6, str. 387. 26 Marijan Lipovšek, Slovenska glasbena akademija, Ljubljanski zvon, l. 58 (1938), št. 1–2, str. 66–69. da je podobne misli – o zaostanku instrumentalne glasbe pri Slovencih – Lipovšek razvijal tudi še po drugi vojni. V èlanku, z naslovom O našem glasbenem ivljenju, ki je izšel v Slovenski glasbeni reviji leta 1951, je kritièno oznaèil pretekla glasbena obdobja. Med drugim je zapisal, da »prave glasbene zgodovine, t. j. moène in uèinkovite glasbene dejavnosti v 19. stoletju pri Slovencih ni bilo! Skladatelji èitalniškega kroga, kakor so bili nadarjeni, aktualni in koristni za tisti èas, ne pomenijo nièesar velikega.«27 Hkrati pa je prezrl tehtna prizadevanja glasbenih ustvarjalcev na Slovenskem tudi e pred 19. stoletjem. S sicer nekoliko starejšim Vilkom Ukmarjem sta si delila enotno mnenje glede razvoja simfoniène glasbe in problema opernih predstav, le glede operete sta imela razlièno mnenje, o èemer je bilo v prispevku e govora. Lipovškovi zapisi o glasbi so pomemben dokument èasa, v katerem so nastajali, saj z njimi dobivamo vpogled v splošno kulturno in še posebej glasbeno stanje v Ljubljani. 37 Luèka Winkler Kuret, LIPOVŠKOVI POGLEDI NA GLASBO PRED DRUGO VOJNO 27 Marijan Lipovšek, O našem glasbenem ivljenju, Slovenska glasbena revija, l. 1 (1951), št. 1, str. 2–6. LIPOVŠEK’S VIEW OF MUSIC BEFORE WORLD WAR II Summary In the 30s of the previous century, Lipovšek published his essays on music and musical reports in Ljubljanski zvon, likewise Ukmar who published his in Dom in svet. Lipovšek’s first articles primarily treated general issues about music and its role in culture, whereas in later articles he focused upon the problems of Slovenian music institutions, such as the Ljubljana Philharmonic, the Opera and the Academy of Music, the latter being in the 30s in a process of formation. The articles reveal the author as outspoken and straightforward, analytical, though polemic; in his writing, he both represented his point of view and proposed a solution of the problem in question. Before Lipovšek, other authors had reasoned about issues of musical performing, creativity and culture in general, such as Stanko Vurnik and Marij Kogoj. Lipovšek continued the work of his predecessors, since they shared similar views on musical creativity, especially on symphonic music. Lipovšek’s articles are significant documents of the period, since they represent an important insight into general culture and musical life in Ljubljana. 38 MARIJAN LIPOVŠEK (1910–1995)