STARI LJUDSKI OBIČAJI. Čeprav stari običaji vidno pešajo in jih mlajši rod opušča, sta še dve navadi, ki se jih še sedanji rod trdno drži, in to so kresovi na viljo sv. Ivana in pletenje vencev in izobešanje teh pred vhodom na dvorišče. Res je, da je to tudi drugod tako, vendar imam v mislih Kras. Zna* čilno je, da tod ljudje ne pravijo sv. Janez* ampak po* znajo svetega Ivana in izgovarjajo: sv. Jevan. Za letos so se dekleta treh vasi avberske župnije, to je dekleta Ponikev, Avbcra in Gradenj dogovorila za tekmo, katera bo splela najlepši venec sv. Ivana. Žal, da je večina deklet izven domačije, služijo v Trstu, po dru* gih mestih ali so se preselila čez lužo. Kar pa jih je osta* lo, so se pridno vrgla na pletenje: 29 jih je šlo v bitko za prvenstvo. Izid tekme je bil tale: v Ponikvah se je velika ves čina deklet izrekla za Albino Martinovo, ki slovi kot najboljša rožarica v vasi, v Avberu je večina prisodila prvenstvo Rezi Tišlarjevi, ki je tudi prvovrstna cvetli* čarka, za Gradnje je dobila prvenstvo Štefka Fabjanova. Poleg treh zmagalk zaslužijo biti imenovane tudi te*le: Danica Pavlinova, Mima Jožkova, Angela Oštir* čeva, Marija Jeričeva, Marija Grmična in Franca Ja* ščeva. Kar se tiče načina pletenja, sta se pokazali dve sme« ri: nekatera dekleta so delala po starem: to se pravi, pri pletenju so rabila skoro sam bradavičnik, ki je rahlo ze* len in rumen in ima to prednost, da je venec vztrajen, da drži cele mesece skoro brez spremembe. Druga dekle« ta so hotela seči po novem in so se pri tem poslužila cvetlic brez ozira na trajnost, gledala so samo na tre* nutni uspeh, čeprav je bil čez dva dni venec že povsem uvel: rabila so vrtnice, nagi je, druge trobarvne cvetlice, ivanke, limbarje (lilije). Nekateri teh vencev so bili kar sijajni, toda žal samo en dan. Kako za naprej? Ali sc držati starega izročila ali bomo krenili novo pot? Z ozirom na to, da je venec svetega Ivana starodavno ljudsko izročilo in mora pred vhodom na dvorišče (kolona) viseti vse leto, kaže držati se stare navade in pri pletenju rabiti zelenje, ki more vzdržati: bradavičnik, zeleniko (pušpan), bršljan in tako. Kajpada so nekatera dekleta, žal, da ne vsa, posta* vila »maje« tudi po borjaču: po stebrih, na okna, na vrata in drugod. Držimo se starih navad in k letu, če Bog da, na novo tekmo! Ivan Jožetov. OPOM NJE K SLIKAM. Slika Marije Vncbovzete na strani 204. je delo zna* menitega slovenskega slikarja Mateja Langusa iz 1 . 1828. Nahaja se v velikem oltarju v Slavini. — Sliki »Idrijski rudarji« in »Orač« sta delo mladega mojstra Ivana Čar* ga. Čargo se je rodil v Tolminu 1 . 1898. Je zelo izrazit in nadarjen slikar napredne smeri v slovenski umetno* sti. V svojih pokrajinah zna izraziti občutje, dušo kra* ja. V mnogih risbah in slikah s svežo močjo in drznimi sredstvi izraža globoko socialno čuvstvo. O ZDRAVILNI RUDI. Odkar je francoska raziskovateljica gospa Curie odkrila radij pa do konca leta 1926. so na vsem svetu pridelali 500 gramov te dragocene snovi. Od tega imajo polovico — četrt kile — Amerikanci. Ko pa so v bel* gijskem Kongu odprli obširne kope za rudo, ki vsebuje radij, je ameriška proizvodnja skoro povsem prenehala. Kar se zdaj pridela radija na svetu (1. 1928. okoli 35 gra* mov), prihaja skoro vse iz belgijskih tovarcn, ki predelu* jejo rudo iz Konga. Da pridelajo 1 gr radija, potrebujejo 300 do 400 stotov rude; delo zato traja 8 do| 9 mesecev. Miligram (tisočinka grama) radija stane okoli 1200 lir. V vsej Nemčiji je eno samo mesto, ki ima en gram ra* diija — kar je vredno nad 1,200.000 lir. Če razpolaga kaka bolnišnica s 50 do 100 miligrami radija, se šteje med bogate in zaslovi daleč naokoli. Radij razpošiljajo v tenkih cevkah iz platina, ki so obdane z debelim svin*