Metoda Mikuljan PRIPRAVA UUDI NA STAROST Z VIDIKA SOCIALNEGA DELA UVOD Področje priprave ljudi na starost strokov- no še ni obravnavano tako in toliko, kolikor bi bilo to v našem družbenem prostoru potrebno. Posledice tega so tudi stiske in težave ljudi, ki se v zadnjem obdobju življenja še povečujejo. Jože Ramovš (1992: 74) opozarja, da imajo današnji slovenski starostniki verjetno najvišji standard materialne oskrbe v naši dosedanji zgodovini, navzlic temu pa so večkrat socialno tako marginalizirani in psihično osamljeni ka- kor verjetno še nikoli doslej. Zanje je značilna nizka kvaliteta življenja (sestavljajo jo: materi- alni standard, psihično in duhovno stanje Človeka in njegovo socialno in kulturno funk- cioniranje). Franci Leskovšek (1991: 48) ugotavlja, da je samomorilnost pri upokojencih dvakrat višja kot pri ostali populaciji. Zanimive pa bi bile tudi raziskave o alkoholizmu pri starostnikih, saj bi posredovale še enega od pokazateljev kvalitete življenja v tem obdobju. To stanje je tako s strokovnega kot z druž- benega vidika zaskrbljujoče, saj število starih ljudi narašča, nataliteta pa pada. S stališča družbe to tudi pomeni, da bo moralo manjše število aktivnih skrbeti za naraščajoče število nezmožnih in vzdrževanih članov, kar dokazu- jejo tudi statistični podatki: a) v domačem okolju živi več kot 300.000 ljudi, starih nad 60 let (in več kot 200.000 ljudi, starih nad 65 let), b) v domovih za stare je približno 12.500 ljudi, kar je približno 15% vseh državljanov Slovenije (11% je starih nad 65 let) (Ramovš 1992: 15). V Sloveniji je bilo leta 1992 zaposlenih 654.000 ljudi, upokojencev pa 447.000, kar pomeni, da pride en upokojenec na več kot enega in pol zaposlenega, če drugih vzdrže- vanih članov ne upoštevamo (Fajdiga Sever: 1993). Glede na znano dejstvo, da se bo s starostjo »srečal« vsak član družbe, se zastavlja vpraša- nje, zakaj naša družba in država (ki je pravna in socialna), ne posveti več pozornosti pripravi ljudi na starost. Problem starosti je namreč družben in o- seben in pravi čas za pripravo na starost so srednja leta življenja. Za današnjo srednjo generacijo je zdaj čas, da začne pripravljati sebe in družbene razmere na starost v spre- menjenem številčnem razmerju med generaci- jami, saj bo sicer tedaj to pretežak družbeni problem. Vloga priprave ljudi na starost je pomem- bna tudi z vidika prenosa zgleda doživljanja starosti in osebnih in zgodovinskih izkušenj na mlajšo generacijo. O naveden pri nas ni veliko ustrezne litera- ture, najbolj kompleksno je delo s starimi — s socialnega vidika — obravnaval J. Ramovš s sodelavci v knjigi Skupine starih za samopomoč (1992). V svetovnem prostoru je na problem staro- sti in starih ljudi z opisom mračnega, degrada- cijskega, izločitvenega in sramotnega odnosa zahodne civilizacije do starih ljudi najbolj od- mevno opozorila francoska pisateljica Simone Članek je modificirana pisna naloga za ugotovitev strokovne usposobljenosti na Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve Republike Slovenije. 45 METODA MIKUUAN de Beauvoir (1987) ter pozvala k radikalni spremembi osnovnega družbenega odnosa do gospodarstva, do vrednot in do samega življenja (torej tudi do starih). Stari ljudje si svojega položaja nikoli ne priborijo, temveč jim je vedno vnaprej dodeljen. Zanimiva so tudi dognanja strokovnjakov, da zgodovina pozna tudi drugačen, pozitiven odnos do starih (antična Grčija, Rim). ZAKONODAJA IN OSNOVNA SPOZNANJA O STAROSTI ZAKONODAJA Starost obravnavajo in urejajo številni med- narodni dokumenti (programi, konference) — zlasti s stališča družbenih odnosov, socialnega in materialnega položaja vse večjega števila starih ljudi na svetu ter glede na to, ali skup- nosti naredijo dovolj za human odnos do tega dela prebivalstva. Med temi dokumenti so: • Dunajski mednarodni plan akcije o sta- ranju (v okviru OZN in njenih specializiranih enot), • Evropska listina o starih, • Listina o pravicah starih žena (sprejeta v okviru organizacije EU RAG, ki je pridružena članica OZN), • programi UNESCO, ki priporočajo različne oblike izobraževanja za starejše in upokojence. Sprejeti so pomembni, simbolno označeni datumi: • 31. oktober je dan starejših oseb, • leto 1993 je evropsko leto starejših oseb, • 1992 do 2001 je desetletje starejših. Plan R. Slovenije 2000 v poglavju »Možne smeri razvoja socialnega skrbstva« vključuje skrb za ostarele in jo ima v perspektivi razvoja za zelo pomembno: starega človeka ohraniti čimdlje zdravega, aktivnega in vitalnega v nje- mu znanem domačem okolju; integriran naj bi bil v življenje krajevne skupnosti (KS), druž- beno angažiran, torej v središču dogajanj in ne odrinjen na rob družbe. Socialne službe, centri za socialno delo (CSD) v občinah in KS, do- movi za starejše občane, gerontološke usta- nove naj delujejo kot usklajevalci aktivnosti, programov in vsakdanjega dela. Navedeno področje ureja ustrezna zako- nodaja: Zakon o socialnem varstvu. Zakon o zdravstvenem zavarovanju, Zakon o pokojnin- skem in invalidskem zavarovanju. Zakon o zakonski zvezi in družinskih razmerjih... Staranje ne nastopi kar naenkrat (npr. ob upokojitvi), ampak je proces, negativne posle- dice pa lahko nastanejo prej ali pozneje, zato je pomembna tudi delovna zakonodaja: Zakon o delovnih razmerjih, splošna kolektivna po- godba, branžne in podjetniške kolektivne po- godbe. OPREDELITEV OSNOVMH POJMOV Staranje je proces, ki se začne relativno kmalu (ob rojstvu) in traja dolgo (do smrti). O starosti obstajajo različne definicije, zato je pojem težko natančno opredeliti: a) fiziološka: je proces upadanja življenj- skih funkcij, ki je v korelaciji s časom; viden postane šele po obdobju zrelosti in konča se s smrtjo; b) psihološka: je niz dogodkov v poznem obdobju življenja posameznika, po doseganju zrelosti; c) duhovna: dosežena je s pridobljenimi življenjskimi izkušnjami, modrostjo, izobliko- vanimi vrednotami; d) sociološko-socialna: je umik oz. izločitev iz dotedanjega družbeno aktivnega življenja, upokojitev. Starost je torej obdobje v življenju posame- znika in produkt procesa staranja. Povezana je s kronologijo, vendar ne samo z njo. Ljudje iz iste generacije večkrat niso na isti ravni sta- rosti. Individualne razlike v tempu staranja in subjektivno določanje pomena besede starost otežujejo določanje meje začetka obdobja sta- rosti. Tako je bila npr. v nekdanji Sovjetski zvezi ta meja 65 let, v Veliki Britaniji 70 let, v Združenih državah Amerike 75 let. V Sloveniji je dogovorjena meja 65 let. Z razvojem se ta meja počasi, a vztrajno zvišuje. POVZETEK TEORIJ IN NAČELA SOCIALNEGA DELA NA PODROČJI) STAROSTI O Staranju je veliko različnih teorij, znane so zlasti biološke, psihološke in socialne. Vsaka od njih razčlenjuje staranje iz svojega zornega kota. a) Biološke teorije povezujejo procese stara- nja s pešanjem življenjskih funkcij organizma. Ti procesi se končajo s smrtjo. Raziskovalci 46 PRIPRAVA UUDI NA STAROST Z VIDIKA SOCIALNEGA DELA razlikujejo primarno (vzroki so v dednosti) in sekundarno staranje (posledica travm in kro- ničnih obolenj). b) Psihološke teorije izhajajo iz razvojnih te- orij in iz teorij osebnosti. Najbolj znana j.e Eriksonova teorija življenjskih obdobij. Živ- ljenje je razdelil na osem obdobij, za vsako so značilne krize in konflikti. Zadnje, osmo ob- dobje je obdobje doseganja osebne integritete in odklanjanje čustvenega obupavanja, kar človek doseže, če uspešno preživi prejšnja ob- dobja. Ta teorija temelji na moškem iz za- hodne družbe, ki živi v materialno ugodnih in stabilnih razmerah. Nekateri se zavzemajo 2 a teorijo Charlotte Bühler, ki je poleg psiho- loškega upoštevala še biološki vidik življenja. Življenje je razdelila na pet obdobij. Zadnje, peto obdobje je biološko pešanje in traja od 65. leta do smrti. Oseba se umakne iz poklica in dela, razmišlja o preteklosti, prihodnjosti in smrti, značilna je osamljenost. Zanimivo je hinduistično razumevanje živ- ljenja: v otroštvu prevladuje težnja k zadovolj- stvu, ki se ohrani še pozneje, v mladosti in srednjih letih prevladuje težnja k uspehu, v zrelih letih prevladuje občutek dolžnosti (do potomcev, ostarelih staršev), v starosti pa je najpomembnejša težnja k razumevanju in do- jemanju smisla življenja, človek se trudi, da bi se osvobodil prejšnjih teženj. c) Sociable teorije — najbolj odmevni sta: • teorija zmanjšane aktivnosti, ki trdi, da staranje spremlja proces zmanjšane aktivnosti ter da med starimi ljudmi in družbo nujno pri- haja do zavračanja, ki je vzajemno in tipično za večino starih ljudi; staranje je psihološko in biološko neizogibno; • teorija aktivnosti pa trdi, da večina nor- malnih starih ljudi ostane dejavna tudi v sta- rosti; da je aktivnost ali pasivnost starih oseb odvisna zlasti od življenjskega sloga v aktivnem obdobju ter od socialnih in ekonomskih oko- liščin; da je vzdrževanje in razvijanje telesne, mentalne in socialne aktivnosti nujno za kvalitetno staranje. Socialne težave starih ljudi so mnogotere, materialne in odnosne. Zato se odpirajo nalo- ge na področju oblikovanja socialnogeronto- loške in gerontagoške teorije ter razvijanja metodologije za reševanje odnosnih zagat (na primer avtonomne starostniške samopomoči in heteronomne strokovne in laične socialne po- moči starim ljudem). Načela, iz katerih naj bi izhajalo socialno delo na področju starejših, so: 1. zagotoviti materialno preskrbo starih ljudi; 2. gojiti kakovostne temeljne človeške od- nose (oz. skupine); 3. omogočiti starejšim predajo temeljne življenjske izkušnje (s tem da se stari ljudje vključijo v temeljne človeške skupine skupaj z obema mlajšima generacijama); 4. omogočiti starejšim, da dajo zgled pre- prostega življenja v zadnjem obdobju, sprošče- ne vedrine in vedre sproščenosti; stari ljudje so za mlado in srednjo generacijo pomembni zla- sti zaradi tega, kar so: če pametno preživljajo starost in se človeško poslavljajo od življenja, so srednji in mladi generaciji nujno potreben zgled za preživljanje tega obdobja življenja; 5. starejšim omogočiti opravljanje zadnjih osebnih nalog pred odhodom iz časa in pros- tora, kar vključuje pogled nazaj, sedaj in naprej. STAROST IN PRIPRAVA NANJO Starost je torej pojav, ki zadeva vsa podro- čja oz. vse vidike človekovega življenja, vendar ne enakomerno in ne enako. Tako je za starost značilno pešanje bioloških funkcij organizma (pri vseh starostnikih, vendar različno inten- zivno), spremenjeno emocionalno doživljanje (različno pri različnih ljudeh), nadaljujejo ali odpirajo se možnosti intelektualnega, ustvar- jalnega in duhovnega udejanjanja (kar pa je zelo odvisno od posameznika, njegove gene- tike in pogojev življenja). Znanstveniki namreč opozarjajo, da je od vsega posameznikovega življenja odvisno, kakšna in kolikšna bo starost (upoštevajoč družbene pogoje). Pomembna je ugotovitev, da je dolžina življenja odvisna od genetskih faktorjev, od geografsko-klimatskih okoliščin, od zdravja posameznika, zdrave prehrane in od drugih življenjskih okoliščin (življenje na vasi, v zakonu...). Dejavniki, ki vplivajo na daljše življenje (in daljšo starost) in bi jih morali upoštevati vse življenje, so: L skrb za zdravje že od rane mladosti, 2. ukvarjanje z dejavnostjo, ki je družbeno koristna in si jo je oseba sama izbrala, 47 METODA MIKUUAN 3. dobri pogoji za življenje, 4. zdrava prehrana, 5. počitek — aktiven in pasiven, vendar še pred izčrpanostjo, 6. fizična aktivnost in obremenitev, 7. sveži zrak — dovolj kisika v stanovanju in na delovnem mestu, 8. življenjski optimizem, visoka morala, pozitivna čustva, 9. osebna higiena, 10. zdravniški nadzor zdravstvenega stanja. Negativni dejavniki, ki skrajšujejo dolžino življenja (in starosti), so tudi tu velika nape- tost, nezadovoljstvo in stresi. Pozornosti vredno je tudi dejstvo, da žen- ske živijo dlje kot moški. V Sloveniji je bila v letih 1988/89 povprečna življenjska starost žen- ske 76,67 let, moškega pa 68,8 let. V Sloveniji področje starosti relativno do- bro pokriva sistem zavarovanja in socialna mreža centrov za socialno delo, splošnih so- cialnih zavodov (domov za stare), posebnih so- cialnih zavodov (za odrasle kronično duševno bolne ali manj razvite ljudi), zdravstva (geri- atrija), društva upokojencev, cerkve. Pojavljajo se nove oblike skrbi za stare: društva starih za samopomoč, društva prostovoljcev, geronto- loška društva, univerza za tretje življenjsko ob- dobje, krajevne skupnosti. Upoštevati je treba, da s starostjo tegobe rastejo in se množijo. Dosti jih poraja sámo pešanje človekovih moči, za druge pa je krivo napačno gledanje na starost v današnji družbi in s tem povezana marginalizacija starih ljudi. Težave in stiske starih ljudi lahko sistema- tiziramo kot: • telesno-materialne (revščina, nezmož- nost za vsakdanjo oskrbo...), • duševne (potrtost in druga negativna čustvena razpoloženja, izgubljanje spomina...), • odnosne (osamelost, odrinjenost od dogajanja...), • bivanjsko duhovne (duhovna praznina, ko ne vidi smisla svoje preteklosti, sedanjosti ali prihodnjosti...). To so tudi področja, na katera bi bilo treba usmeriti strokovne in družbene napore. Vse omenjeno je treba poznati in upošte- vati pri učinkoviti pripravi ljudi na uspešno starost (da se je moč izogniti vsaj nekaterim negativnim pojavom, ki jih prinaša starost, ali pa jih zmanjšati ali onemogočiti in poudariti, okrepiti ali ustvariti pozitivne pogoje in po- jave). Tudi od ustrezne priprave na starost je namreč odvisna kvaliteta življenja v zadnjem obdobju. Strokovnjaki se v glavnem strinjajo z ugotovitvijo, da je upokojitev za ljudi šok, stres (izjema so osebe, ki niso bile zadovoljne z de- lom ali ki zaradi slabega zdravstvenega stanja niso bile več sposobne za delo). Začne se nam- reč drugačen, spremenjen način življenja. Spremembe se nanašajo na življenjski stan- dard, vsakodnevne dejavnosti, družbene stike, pa tudi na doživljanje starostnikove lastne vrednosti (samopotrditve). Konec poklicne de- lovne dobe pogosto pomeni izgubo določenih funkcij in vlog. Občutek nepotrebnosti, življe- nja brez vsebine, izguba avtoritete, odgovor- nosti, morebitna finančna negotovost lahko posamično ali kot sindrom pripeljejo upoko- jenca (v prvih mesecih po upokojitvi) v resna krizna stanja. Jedro problema je tako skoraj vedno v soočanju s spremembami. Nekateri ljudje zelo težko prenesejo spremembe. Tudi zato jih je treba pripraviti na starost, da se sprijaznijo z dejstvom in da si prizadevajo za novo identiteto, za drugačen pomen in organi- zacijo življenja. Vendar obstajajo tudi pri doživljanju upo- kojitve razlike med moškim in žensko. Ženske so (v glavnem) poleg zaposlitve skrbele še za dom in družino oz. gospodinjstvo, ki jim ostaja tudi po upokojitvi (morda so deloma izjema samske ženske ali ženske brez otrok in ženske, ki so v službi opravljale pomembna, odgovorna dela; te težje doživljajo upokojitev). Strokovnjaki opozarjajo, da ima redkoka- teri bodoči upokojenec načrte o tem, s čim se bo ukvarjal v prihodnje. Navzlic temu so sta- rostniki na tem razpotju kar precej prepuščeni samim sebi. PRIPRAVA IVA STAROST V PODJETJU PREDSTAVITEV PROBLEMATIKE Podjetje je gotovo eno od mest, kjer je mogoče zaposlene v zreli dobi in na prehodu v starost primerno pripraviti na starost. Res je, da med zaposlenimi prevladujejo mlajši in de- lavci v srednji dobi. Po drugi strani pa je tudi res, da se je povečalo število tistih, ki se želijo čimprej upokojiti, zlasti zaradi spremenjenih 48 PRIPRAVA UUDI NA STAROST Z VIDIKA SOCIALNEGA DELA družbenih razmer in, posledično, zaostrenih pogojev dela. Sedaj se namreč tudi pri nas po- javlja značilnost (ki jo je bilo doslej opaziti v glavnem v sodobnih družbah), namreč, da se »generacije krajšajo«: mladina v ranih letih ni optimalno primerna za zaposlitev, ljudje, ki se bližajo koncu srednjih let, pa tudi niso več zaželeni. Tako je optimalna starost, ki je na- jprimernejša za zaposlitev, od 20-25 do 35 let (kar je razvidno tudi iz objav in razpisov v sredstvih javnega obveščanja). Strokovnjaki so tudi ugotovili, da skuša moderna družba raz- vrednotiti vlogo let tako pri delu kot v prostem času; meni, da je izkušenost manj pomembna kot življenjska moč in izvirnost, in to daje lju- dem občutek manjvrednosti, ki ga še povečuje nižji dohodek. Zanimivi so podatki iz uradne evidence podjetja: Na dan L 1. 1994 je bilo v podjetju zapo- slenih 900 delavcev, od tega jih je 71 starih 50 in več let. V podjetju se nihče posebej strokovno ne ukvarja s starejšimi delavci in z njihovo pri- pravo na starost. V podjetniški kolektivni pogodbi (skladno z zakonom) je določba o var- stvu starejših delavcev (delavci, stari nad 50 let, imajo 3 dni več letnega dopusta, pri more- bitni razporeditvi na lažje, sicer manj plačano delo jim ostane plača enaka). Za upokojene delavce pa je poskrbljeno z naslednjimi ukrepi: • ob upokojitvi prejmejo odpravnino (po zakonu), vendar se hkrati v posameznih de- lovnih okoljih od njih pričakuje »pogostitev zaradi odhoda«, • novoletna čestitka, darilo, • možnost letovanja v predsezoni ali pose- zoni po sindikalni ceni, • sprejemanje internega glasila (ki je gla- silo menedžerjev). S starostnimi upokojitvami in tehnološkimi presežki delavcev se ukvarja kadrovska služba, z invalidskimi upokojitvami pa socialna služba. Pri invalidskih upokojitvah individualno ob- ravnavajo posameznike tudi z vidika starosti (v patološkem oz. funkcionalnem in doživljaj- skem pomenu) in z vidika priprave na starost, vendar ne celovito ali vsestransko in ne sistematično. PRIKAZ NEKATERIH PRIMEROV Primer 1: Delavka, rojena leta 1942, z višješolsko izo- brazbo, oddelkovodja, se je predčasno upoko- jila. Višješolsko izobrazbo si je pridobila pred nekaj leti s študijem ob delu. Zatem je bila na invalidski obravnavi, vendar ji invalidnost ni bila priznana. Podjetje je prišlo v krizo in iskale so se »notranje rešitve«, med drugim tudi predčasno upokojevanje delavcev. De- lavka je izpolnjevala pogoje zanj, vendar ga je zavračala. Je poročena, mož je upokojen, otrok je že zaposlen, živijo v lastni hiši. Čez nekaj časa pa se je odločila za predčasno upokojitev in se zaposlila pri sorodniku, ki ima precej veliko podjetje, in sedaj tam veselo dela. Ne počuti se stara. Primer 2: Delavka, rojena leta 1948, z nedokončano osnovno šolo, je opravljala nekvalificirano de- lo. Je vdova z dvema otrokoma (eden je samo- stojen z lastno družino, drugi je dijak). Živijo skupaj v lastni hiši. Delavki je bila priznana in- validnost II. kategorije, vendar ji podjetje ni moglo zagotoviti ustreznega dela; ni pa ji omogočilo opravljati dela, ki ga je delavka želela opravljati (in tudi zmogla), ker zanj ni imela ustrezne izobrazbe. Delavki se je zdrav- stveno stanje poslabšalo, ves čas je bila v bol- niškem staležu in se je želela invalidsko upokojiti. Ko je bila invalidsko upokojena, je bila presrečna, čeprav je vedela, da se ji zdravstveno stanje ne bo izboljšalo. Vendar ji je bila zagotovljena socialna varnost. Počuti se sicer bolna, a ne stara (v kronološkem smislu). Primer 3: Delavec, rojen leta 1953, v poklicu priučen, je že nekaj let hudo bolan, bolezen pa se stopnjuje. Že pred invalidsko obravnavo so bili vsi (lečeči zdravnik, specialist, sodelavci) pre- pričani, da bo upokojen. In res, invalidska ko- misija se je odločila delavca upokojiti. Vendar je šla njegova žena naslednji dan na invalidsko komisijo, in delavca so upokojili le za polo- vičen delovni čas. V delavčevem delovnem okolju imajo veliko razumevanja za njegovo zdravstveno stanje, saj mu omogočajo oprav- ljanje dela, čeprav delavec resnično ni več sposoben za nobeno delo in je, grobo rečeno, »številka na papirju«. Vendar podjetje s tem pomaga delavcu in njegovi družini. Delavec in 49 METODA MIKUUAN njegova družina (2 otroka) stanujejo v bloku. Družina se je ob (polni) upokojitvi prestrašila, češ, delavec »je premlad, da bi doma čakal na smrt, tako pa je le vsak dan v stiku z ljudmi«. Pa tudi dohodek družine bi se zmanjšal. Kako se delavec počuti? V glavnem bolnega, in tak je tudi videti. — Nedavno pa se je upokojil. Primer 4: Delavka, rojena leta 1945, ima poklic, a je zaradi poklicne prekvalifikacije (invalid III. kategorije) končala srednjo šolo in se zaposlila v našem podjetju. Vpisala se je na višjo šolo, a je ni končala. Bila je zelo dobra delavka: pri- zadevna, vestna, prijazna. Doma je skrbela za hišo, družino (mož zaposlen, otroka sta se šolala), za onemoglo sorodnico. Vendar se ji je zdravstveno stanje poslabšalo. Invalidska ko- misija ji ni priznala nadaljnjih pravic iz inva- lidskega zavarovanja. Zaradi dolgotrajnega bolniškega staleža in reorganizacije v podjetju je nihče več ni potreboval. Postala je tehno- loški presežek. Postala pa je tudi zagrenjena. Sorodnica je medtem umrla, otroci so postali samostojni. Delavka se je »borila« za svoje pravice, vendar ne preveč posrčeno. Podjetje ji je potem sicer zagotovilo delo »lepljenja ku- vert« ipd. za nekaj ur, za nekaj dni, kakor so jo pač potrebovali. Delavka tega psihično ni pre- nesla, in ker je medtem hudo zbolel še mož, je dala soglasje, da postane tehnološki presežek. Delavka se ne počuti staro, pač pa se počuti razočarano in prevarano, saj bi bila še sposobna opravljati ustrezno delo. Na to pa verjetno vplivajo tudi druge okoliščine: pod- jetje je v tem času kljub dogovorjeni prepovedi zaposlilo nekaj mladih ljudi (s srednjo, višjo in visoko izobrazbo); poleg tega je postal novi di- rektor srednješolec po opravljenem priprav- ništvu — brez delovnih izkušenj. Primer 5: Delavec, rojen leta 1940, s poklicem in do- datnimi posebnimi znanji, je 20 let abstiniral. Potem je recidiviral. Zdravstveno stanje se mu je poslabšalo, potem kap in obravnava na inva- lidski komisiji. Delavec se ni želel upokojiti. Priznana mu je II. kategorija invalidnosti. Sam z ženo (upokojeno) je živel v bloku (odrasel otrok živi v drugem kraju). Zgradil je hišo, prodal stanovanje in pil. Zaradi alkoholizma so pri delu nastale težave, ker ni bil več sposo- ben varno opravljati dela. Na zdravljenje alkoholizma ni pristal. Zdravstveno stanje se mu je še poslabšalo, zato ponovno invalidski postopek (kar je težko sprejel, saj se je izogibal celo zdravniškim pregledom, tako da smo mo- rali v službi »intervenirati«). Večkrat nam je dejal, da se bo pač upokojil, ker pravijo, da je tako najbolje, dela zanj nimajo, čeprav bi la- hko delal, ipd. Torej se tudi zdaj ni želel upo- kojiti. Invalidska komisija ga ni upokojila, saj je bil pri njem problem alkoholizma očiten. Sam je zavračal upokojitev, ker mu je tak način življenja ustrezal: zjutraj, še pred začet- kom dela, je lahko šel »na kozarček«, enako med delom, ker je precej hodil po material... Po nekaj mesecih je umrl (kap). Vloga socialne delavke: Ljudje se srečujejo s starostjo na različne načine (kot je razvidno tudi iz opisanih primerov). Zato je vloga so- cialne delavke v konkretnih primerih različna zlasti v nadrobnostih. V vseh primerih pa te- melji na spoznanjih o starosti, ki jih je treba približati tako ljudem, ki se z njo srečujejo (na način samospoznanja in lastnega notranjega sprejetja starosti in njenih posledic ter izobli- kovanja stališč do nje, hkrati pa tudi na naČin informacij npr. o načinu organiziranja in izrabe Časa ipd.). Bistvena spoznanja je treba posredovati tudi odločujočim v podjetju (vo- dilnim, nadrejenim), ki lahko vplivajo na določen del življenja teh ljudi ali vsaj na to, kako ga doživljajo. Pri posameznih primerih, kjer se pojavljajo in prepletajo še druge težave (npr. alkoholizem), pa je treba poleg nave- denega upoštevati še spoznanja relevantnih strok. Uporabljena metoda dela je individualna. RAZPRAVA, SKLEPI IN PREDLOGI Kot so ugotovili strokovnjaki, je starost nezaželen pojav, ki je »dan na stranski tir«. Skoraj nihče se noče z njim prostovoljno so- očiti, razen ko je v to prisiljen. V današnjem času je še bolj tako, čeprav ne vedno v bese- dah, pač pa v vsakdanjih, drobnih dejanjih, ki lahko so za posameznika zelo pomembna. Tako vsakodnevno, »nepomembno« dogajanje dokazuje, kako današnji čas večkrat odvzame pomen in funkcije (»oddelanim«) letom, kar prispeva k še večji prizadetosti in odrinjenosti starejših ljudi. Sama sem to pogosto slišala od 50 PRIPRAVA UUDI NA STAROST Z VIDIKA SOCIALNEGA DELA starejših delavcev, pa tudi od delavcev srednjih let, ki so jih kljub mnogim »oddelanim« letom (ko so bili delovni pogoji v fizičnem pomenu neprimerno težji kot danes) »potisnili v kot«. Pri teh ljudeh nisem videla le prizadetosti, razočaranja, obupa, videla sem tudi njihove solze. Pa ne le zaradi objektivnih razmer, pač pa tudi zaradi odnosa do njih. Vendar obsta- jajo tudi izjeme — redka delovna okolja, kjer imajo drugačen odnos do starejših, prisluhnejo njihovim željam in jim poskušajo v okviru za- konskih možnosti pomagati. Praksa potrjuje tudi spoznanje, da ljudje ob nepričakovani in zase nezaželeni upokojitvi doživijo pravi »upokojitveni šok«. Posebno težko doživijo upokojitev ljudje, ki so glede na svojo izobrazbo opravljali bolj zahtevna in odgovorna dela (kar jim je uspevalo tudi zato, ker so delali vestno, prizadevno in predano), in samski, zlasti v primerih, ko nimajo ustrez- no rešenega stanovanjskega vprašanja. Naj opozorim še na pomembno dejstvo, da precej naših delavcev prihaja iz okolice mesta (doma imajo zemljo), in dosti teh delavcev se med zaposlitvijo in po upokojitvi ukvarja s pridelovanjem zlasti zelenjave (zaradi mož- nosti prodaje v različne hotelske in gostinske lokale). Za te ljudi in za ljudi s poklicnim znanjem (ki se ukvarjajo s »sivo ekonomijo«) upokojitev ni šok. Vodilni in drugi odločujoči ljudje se očitno ne zavedajo ali se nočejo zavedati, da kro- nološka starost še ne pomeni enake funkcion- alne in doživljajske starosti; da lahko imajo starejši in stari ljudje še veliko življenjske ener- gije, ki bi jo morala vgraditi v svoje delovanje podjetja ali družba, ki želi skladno in humano delovati. Stari ljudje imajo veliko življenjskih izkušenj, ki so kot zgodovinski spomin nujne za normalen družben razvoj. Če hoče družba napredovati, mora imeti sistemske modele za sožitje starih z mladim in srednjim rodom, da prek njih stari spontano vnašajo zgodovinsko izkušnjo v življenje sodobnosti. Lep zgled upoštevanja in cenjenja izkušenj je Kitajska, ki je pred leti najela upokojene nemške strokovnjake, da so ji pomagali pri dvigu gospodarstva. In rezultati se postopoma že kažejo. Starost torej ni samo problem pogleda in stališča družbe, pač pa tudi problem osebnega gledanja. Oboje je treba spremeniti. Vendar navedena spoznanja še niso dovolj resno prodrla v jedro družbe, podjetij in drugih institucij. Posebej zaznaven (kot je tudi iz opisanih primerov razvidno) je primanjkljaj ustreznih aktivnosti na področju priprave na starost (tudi individuahio). Predlogi: Eden od možnih pristopov reše- vanja navedene problematike je organiziranje skupin samopomoči za pripravo ljudi na sta- rost. Te se lahko organizirajo v večjih podjet- jih, krajevnih skupnostih, institucijah ali s posredovanjem centrov za socialno delo. Tako bi lahko seznanili ustrezen del prebivalstva z vsemi vidiki staranja (s poudarkom na pozitiv- nih in kreativnih možnostih, ki jih to obdobje ponuja), z zdravim načinom življenja, zdravo prehrano, s primernimi aktivnostmi, pomenom in načinom medsebojnega stika, z različnimi možnostmi drugačnega organiziranja življenja, s smiselnostjo tega obdobja ipd. Posamezniki morda odkrijejo nadarjenost, sposobnost in veselje za stvari ali dejavnosti, za katero niso vedeli, da jo imajo ali niso imeli časa zanjo. To bi bilo mogoče izvajati z različnimi me- todami, npr. s socialno andragoško metodo (verjetno modificirano), z logoterapijo, po potrebi tudi z realitetno tehniko, ali pa s kom- binacijami teh in drugih metod, odvisno pač od članov skupin in voditeljev. Pozitivno bi bilo, da bi se mladina v šolah učila tudi o življenju in v okviru tega tudi o sta- rosti. Tako bi se starost lažje detabuizirala, de- marginalizirala. Seveda bi bili ob vsem tem nujno potrebni tudi ustrezni ukrepi, s katerimi bi družba podprla in pospešila tako usmeritev, delo in poglede na starost. SKLEP Priprava ljudi na starost v naši družbi še ni dovolj aktualizirana. Vzrokov za tako stanje je več: 1. treba je dobro poznati fenomen starosti z vseh njegovih vidikov (psihološkega, socio- loškega, fiziološkega, ekonomskega in social- nega), 2, starost je še prevečkrat tabuizirana, strašljiva in problematična. Značilnost naše družbe in civilizacije pa je, da odriva vse nepri- jetne stvari življenja, tudi starost in vse, kar je z njo povezano. Posledice tega so raznovrstne, ključna pa je stiska na prehodu iz zrele dobe v 51 METODA MIKUUAN starost in v doživljanju same starosti. Kljub kurativno delo na tem področju, potrebna pa napisanemu pa v naši družbi obstajajo poten- bi bila večja pomoč in podpora družbe, ciali (kadri) za preventivno (osveščanje) in Literatura B. Acceto (1987), Starost in staranje. Ljubljana: Cankarjeva založba. S. de Beauvoir (1987), 5íaro5í I, II. Beograd: Bigz. J. Bohak(1981), Srednja leta. Celje: Mohorjeva družba. M. birsa (1992), Življenje po Šestem križu. Murska Sobota: Pomurska založba. A. Deeken (1977), Tudi starost je lahko lepa. Celje: Mohorjeva družba. P. Fajdiga Sever (1993), Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje. Ljubljana: Slovenska univerza za tretje živ- ljenjsko obdobje pri Andragoškem društvu Slovenije. M. Fiske (1985), Srednja leta. Murska Sobota/Ljubljana: Pomurska založba/Centralni zavod za napredek gospodin- jstva. V. E. Frankl(1986), Zašto se niste ubili. Zagreb: Oko 3 ujutro. H. Franks (1990), Ženska v najlepših letih. Ljubljana: Ganeš. D. T. Jaffe (1991), Kaj lahko sami storimo za svoje zdravje. Ljubljana: Mladinska knjiga. R. Lenne (1978), Depresija, bolezen našega časa. Ljubljana: Cankarjeva založba. F. Leskovšek (1991), Samomorilnost na Gorenjskem. Socialno delo 30, 1-2: 40-52. E. Lucas (1985), I tvoja patnja smisla ima. Zagreb: Oko 3 ujutro. S. M. Peck (1990), Ljubezen in duhovna rast. Ljubljana: Mladinska knjiga. D. POKORN (1987), Z zdravo prehrano v pozna leta. Ljubljana: Prešernova družba. H. PoŽARNlK (1981), Umetnost staranja. Ljubljana: Cankarjeva založba. J. Ramovš (1990), Doživljanje, temeljno človekovo duhovno dogajanje. Ljubljana: Založništvo slovenske knjige. -(1990), Sto domačih zdravil za dušo in telo. Celje: Mohorjeva družba. J. Ramovš, T. Kladnik, B. Knific in sod. (1992), Skupine starih za samopomoč. Ljubljana: Inštitut za socialno medicino in socialno varstvo. J. Rode virk (1991), Skupina za samopomoč starejšim v KS Savsko naselje. Socialno delo 30, 1-2: 83-84. J. Ruceu (1977), Dolga pot. Ljubljana: Rdeči križ. P. RussianOFF (1990), Kdaj se bo meni nasmehnila sreča. Ljubljana: Založba Mladinske knjige. V. SmiuaNIc (1987), Psihologija starenja. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. A. Trstenjak (1971), Človek samemu sebi. Celje: Mohorjeva družba. -(1986), Ko bi še enkrat živel. Celje: Mohorjeva družba. M. ŽnidaRŠIč (1975), Starost in zdravje. Maribor: Zavod za zdravstveno varstvo. 52