Arhivi 27 (2004) št. 1, str. 109-120 Članki in razprave 109 UDK 271.3:726.7(497.4 Koper)" 1719/1806" 726.7:271.3 (497.4 Koper) "1719/1806" Prejeto: 29. 6. 2004 Pokopavanje v samostanski cerkvi manjših bratov konventualcev sv. Frančiška v Kopru med leti 1719 in 1806 ter razpustitev samostana ZDENKA BONIN višja arhivistka, Pokrajinski arhiv Koper, Kapodistriasov trg 1, SI-6000 Koper IZVLEČEK Minoritski samostan sv. Frančiška je drugi najstarejši koprski samostan. Od druge polovice 16. stoletja dalje je bil v njem sedež regionalne inkvizicije, kar devet njegovih redovnikov pa je opravljalo službo provinciala. V samostanskem poslopju (zlasti cerkvi) so imele svoje grobove številne koprske družine. V obdobju od 1719. do 1806. leta je bilo v njem pokopanih kar 1217 pokojnikov. Po razpustitvi samostana leta 1806je poslopje večkrat spremenilo namen. V 30. letih 19. stoletja je bil del poslopja namenjen osnovni šoli, pozneje pa se je vanj vselilo moško učiteljišče. Cerkev .sv. Frančiška, ki je bila konec 19. stoletja spremenjena v šolsko telovadnico, žalostno sameva, v samostanskem poslopju pa ima sedež koprska gimnazija. KLJUČNE BESEDE: minoriti, Koper, redovniki, samostan .sv. Frančiška, pokopi, razpustitev samostana ABSTRACT BURIALS IN THE CONVENT CHURCH OF THE ORDER OF FRIARS MINOR CONVENTUAL IN KOPER FROM 1719 TO 1806 AND THE DISSOLUTION OF THE CONVENT The Minorite convent of St. Francis is the second oldest convent in Koper. From the second half of the 16 century it was the regional inquisition seat. The duties of minister provincial were performed by as many as nine of its friars. On the convent premises (especially in the church) many Koper families had their burial places. From 1719 to 1806, 1217 people were buried there. After the convent was dissolved in 1806, the premises were used for different purposes. In the 1830's, a part of the premises was used as a primary school and later as men's teacher training college. St. Francis church, which was turned into a school gymnasium at the end of the 19 century, stands alone; but the convent building is the seat of Gimnazija Koper. KEY WORDS: Minorites, Koper, friars, St. Francis Convent, burials, dissolution of the convent 1. Nastanek koprskega samostana sv. Fran- v • v ■ ciska Manjši bratje svetega Frančiška (v nadaljevanju minoriti) so, kot je leta 1700 poročal koprski škof Pavel Naldini, prišli v Koper še pred letom 1260, Gedeone Pusterla pa navaja leto 1230.1 Podobnega mnenja je tudi fra Ljudevit Maračič, saj navaja, da se zdi verjetno, da je sv. Anton Pusterla, 1891, 22. Padovanski od leta 1227 do leta 1230, ko je kot lombardski provincial prišel v Istro, tako kot v Trstu tudi v Kopru in morda tudi Poreču postavil temelje reda.2 Povsem verjetno je tudi, da je fra Monaldo iz Kopra (1210-ok. 1280, v letih 12541260 provincialni minister) kot 20-letni mladenič Sv. Anton Padovanski. ki je kot provincial moral obiskovati brate in v duhu Pravila odpirati nove redovne postojanke, se je leta 1229 na poti iz Gorice ustavil v Trstu, morda tudi v Kopru in Poreču (Maračič, 2001, Franjevački počeci..., 24—25). Članki in razprave 110 ARHIVI 27 (2004), št. 1 Zdenka Bonin: Pokopavanje v samostanski cerkvi manjših bratov konventualcev sv. Frančiška v Kopru .... str. 109-120 v rodnem mestu spoznal sv. Antona in se navzel idej ter načina življenja manjših bratov. V času, ko je bil postavljen temeljni kamen za novo samostansko cerkev in poslopje (leta 1264), naj bi bilo prvotno prebivališče manjših bratov (stari samostan, imenovan San Francesco Vecchio) v slabem stanju - že ruševina (Maračič, 2001, Franjevački počeci ..., 26-27). Po Naldiniju jim je koprski škof Konrad3 na kraju, imenovanem Caprile (Kozjak) dodelil majhno škofijsko cerkev. Redovnica Avrelija Fa-liera, opatinja samostana sv. Jakoba Močvirskega v Muranu pri Benetkah, jim je leta 1263 odstopila velik vrt, ki je do tedaj pripadal njenemu samostanu, oglejski patriarh Gregor pa jim je naslednje leto podaril prostorni trg zraven vrta. Leta 1265 so redovniki sklenili, da bodo postavili novo samostansko poslopje. Nova cerkev je bila zgrajena leta 1268. V Naldinijevem času je imela eno samo ladjo - vanjo se je razširila s tremi čelno postavljenimi kapelami. Srednja kapela je služila za kor, ki ga je nekoč od glavne ladje ločeval mogočen oltar, kasneje pa so tudi v tej cerkvi spremenili glavni oltar po vzoru italijanskih bazilik. Nad sveto oltarno mizo so na sredino postavili tabernakelj z Najsvetejšim, ob straneh pa podobi svetih serafov Frančiška in Antona. Prvotno oltarno podobo so prenesli na stransko steno glavne ladje in ji dodali manjše oltarje; med njimi sta najbolj izstopala oltar sv. Križa in oltar sv. Antona Cudodelnika. Na njem je bila oltarna podoba padovanskega svetnika, ki v svoje naročje sprejema Jezuščka, delo Pietra Bellottija. Oltarna podoba na oltarju sv. Križa je bila delo slikarja Palme.4 V cerkvi je bil pokopan minorit, doma iz Kopra, blaženi Monaldo de Mo-naldi5 ter škof Peter Manolesso.6 V cerkvi so hranili tudi pepel Filipa Arcillia, vrhovnega poveljnika Beneške republike v vojni za Istro, in posmrtne ostanke princa Henrika, sorodnika francoske kraljeve družine. Ob glavnem vhodu v samostan je bilo samostansko dvorišče, prostor na zadnji strani pa so zasedali kapitelj, dormitorij in druge delavnice. Po Naldinijevem opisu so bili sodobnejši in udobnejši prostori, ki jih je zasedala sveta inkvizicija - v Kopru je imela sedež za celotno Istro (Naldini, 2001, 135-140). Corrado, doma iz Ogleja, je bil koprski škof od leta 1245 do leta 1270 (Luglio, 2000, 48). Palma mlajši je živel od leta 1544 do 1628, Pietro Bellotti pa od 1627 do leta 1700. Posmrtni ostanki blaženega Monalda de Monalda so bili po razpustitvi minoritskega samostana sv. Frančiška najprej hranjeni v bližnjem samostanu sv. K tare. Po razpustu le-tega so bili preneseni v koprsko stolnico, kasneje v cerkev sv. Ane, leta 1949 pa celo v Benetke. Od leta 1953 dalje so njegovi posmrtni ostanki v cerkvi Marije Velike v Trstu (Maračič, 1992, 76-77). Petrus Manolesso iz reda minoritov je bil koprski škof od 4. septembra 1301 do leta 1317 (HC, 1986,288). Cerkev sv. Frančiška je v času vizitacije koprske škofije med letoma 1579 in 1580 opisal tudi veronski škof Agostin Valier.7 Cerkev je imela devet oltarjev, in sicer: glavni oltar ter oltarje sv. Antona, sv. Lucije, sv. Marije, sv. Magdalene, sv. Sebastijana, sv. Bernardina, s.ae pie-tatis in sv, Janeza Krstnika (Lavrič, 1986, 7071). Na območju Beneške republike so službo regionalne inkvizicije opravljali skoraj izključno minoriti. Središče inkvizicije je bilo navadno v samostanu, iz katerega je izhajal regionalni in-kvizitor. Od druge polovice 16. stoletja naprej je bil sedež svete inkvizicije v koprskem samostanu sv. Frančiška, Inkvizitor je imel v samostanskem poslopju svoje, ločene prostore. Uporabljal je lahko štiri sobe, dvorano, pisarno, arhiv in kuhinjo. Inkvizitor je bedel nad pravovernostjo. Če je obstajal sum, daje kdo krivoverec, je lahko zbiral dokaze in zasliševal priče, nato pa je moral vse zbrane dokaze posredovati na višje inkvizicijsko sodišče v Benetke, ki so ga sestavljali generalni inkvizitor, predstavnik oblasti, eden ali več cerkvenih pravnikov, dva laična pravnika in zapisnikar. Na ozemlju Beneške republike cerkvena inkvizicija ni imela neomejene oblasti, saj je njeno delo nadzirala država (delo in razsodbo inkvizicije je moral pregledati in potrditi svet desetih). V obdobju od leta 1545 do leta 1764 so v Benetkah potekali procesi proti 161 Istrijanom (mišljen je prostor od Ogleja do otoka Krka). Kar štiri petine procesov so bile v 16. stoletju - dobra tretjina proti Vergerijevem8 privržencem. Več kot dve tretjini obtoženih sta bili osumljeni širjenja protestantskih idej. Od 161 osumljenih jih je bila večina doma z območja Kopra in Pirana, precej pa jih je bilo tudi iz Pulja, Vodnjana in Labina (Maračič, 2001, Pro-tureformacija ... 168-171). Augustinus Valerius, ki je bil veronski škof od leta 1565 (HC, vol. III, 331), je kot apostolski vizitator od 4. do 22. februarja leta 1580 vizitiral koprsko Škofijo (Lavrič, 1986, 2). Ko je 7. februarja priplul pred koprsko pristanišče, so ga tam pričakale številne ladje, okrašene s križi in prapori bratovščine (Lavrič, 1986, 30). Sprejeli so ga koprski škof Joannes Ingenerio, podestat in kapitan Nicolo Donado in puljski škof Mattheus Bar-babianca. Petrus Paulus Vergerius je bil koprski škof od 6. septembra leta 1536 do julija leta 1549 (HC, 1968, vol. EI, 216), pred imenovanjem za koprskega škofa pa je bil od 5. maja 1536 škof v Modrasi (prav tam, 247). Kasneje se je navzel idej reformacije. Več o njegovem delovanju glej: Acta Histriae VIII, Prispevki z mednarodne konference Peter Pavel Vergerij ml. polemični mislec v Evropi 16. stoletja Ob 500. obletnici rojstva, ZRS RS Koper, Koper, 1999. Članki in razprave lil ARHIVI 27 (2004'.st. 1 /Jenka Bonin: Pokopavnnjc v samostanski cerkvi manjših bratov koiivenUialcev sv IrančiSkn \ Kopru s>i 109-! 20 bc). Glavnina popisa je namenjena vpisu posameznih pokopov, žal pa manjkata dve strani (sir 14 in 15), ki naj bi zadevali čas od novembra 1729 do apula 1731. S pomočjo preveijanja indeksa je za to obdobje mogoče ugotoviti 17 pokopov, ki jiS je potrebno prišteli k cclotncmu številu pokopov. Zadnji del knjige je namenjen popisu mest pokopov na samostanskem pokopa liscu, v cerkvi, križnem hodniku in kapi'!ju, ki so ga naredil v septembru leta 1728. Knjiga pokopov )e originalno številčena šele od samega popisa pokopov dalje, pivih 11 folijev, ki originalno niso bili številčen i, pa ic namenjenih indeksu. Popis tako obsega 100 strani. Knjiga ima nato nepopisane strani, tu straneh od 135 do 146 pa je vpisan seznam mest pokopavanj. M .V-.~rii.V- t-jfi .f^H tfjk . JH •t"? „ v -^J, Si«ji A -ISjrK^J t-JS 5Bvi'"h" 1 ir "■»'S- A ^..rf, i-, f -«» SJI52-i* * r «A ^ SSiij j,/--. ^ ¿J" t** 'Ah"«' -S jpj. — — ~ -M- /fi,.is V-C..J '^K^^iS!'8-''' /i* \ j'^^"-'"¿"i 'fjrti ir™ftmt /h - s A> a i ^ -¿g V—'«—, pftrV»'. {& /J 5 ^ -- ----------- tjt» Vi,--- «-<■ '¡V ' ->. . ..TI ■T Vfi^ ^ ¿9*. iVti.-) h tjs»sv ----^¿V ^^ — ■r^ Lt*t h jf»1^ ihjf J*- Jjrtf ,'s 'Ifi. /-'.-i- • A ^ -'V, „ Shka 2: Vpisi pokopov v samostanskem poslopju ,v\'. Frančiška (S! ¡'Ak KP 6. IX. skupina a e 1412). Popis pokopov jc narejen kronološko, pn tem pa je kronist zabeležil datum pokopa (redkeie tudi datum in vzrok smrt'), mesto pokopa m vrednost - količino voska, ki je ostala samostanski ccrkvi. Lc v redkih pumerih jc zabe-lc/cna starost pokopane osebe. Po podati li i z registra sodeč jc bilo v samostanskem kompleksu v obdobju od leta 1719 do letu IR0G pokopanih 1217 pokojnikov. Slika 1. Oltar sv Križa iz nekdanje cerkve vv Frančiška v samostanski cerkvi sv Ane v kopru Iz koprskega samostana ic izšlo tudi devet provincialov,9 m sicer: fr. Mnnaldo iz. Kopra (1254-1260), pm Pranciscus Salutis (15211525), pm Michael Salutis (1529-1532), pm Valeriu.s Petrusin (1535-1539), ptn Dutrunicus Betton (1698-1702), pm Antomus Bonacorsi (1706-1710), pm Cjiovanm Gierolamo Agapilto (1754 -1758) in pm Peirus Antomus Cernivani (1762-1706: Maračič, 1992, 77-78). 2. Pokopa vanje v samostanskem poslopiu sv. Frančiška V Pokrajinskem arhivu Koper (v nadaljevanju PAK) je ohranjen popis pokopanih v samostan skem poslopju itj ccrkvi sv. Frančiška v Kopru.10 V tako imenovani knjigi pokopov so vpisani pokopi od januarja leta 1719 do j Sluh rja leta 1806. Knjigo bi lahko razdelili na tri dele. Prvi del sestavlja indeks pokopanih oseb, a /al ni popoln. Manjkata cclolni indeks pr Črk B m večina vpisov pri črki A (vpisani le pokopi oseb od sir 86 dalje), prav tako pa tudi drugi vpisi niso povsem natančno voden (v ndeksu niso vpisane vse sicer v popisu vpisane pokopane ose- Spmostanjc sodil v provinco sv. Hicronima. SI PAk K.P 6, Stari koprski občinski arriiv, IX skupina, a.c. 1412, Rcgirtro i sv. Ane v Kopru (PAK, fototeka). Slika 6: Notranjost nekdanje cerkve sv. Frančiška. S pogodbo z dne 26. junija 1833 med Uradom domen in občino je Urad domen poslopje cerkve brezplačno dodelil koprski občini. Tako so bile opravljene tudi meritve celotne cerkvene površine. Cerkev je merila približno 148 kvadratnih klafter. Zidovi so bili v dobrem stanju. Podstrešje (strop je bil poslikan s freskami) je bilo v neredu. Cerkev je imela štiri kapele (na eni strani tri, na drugi pa eno), 6 oken in vhodna vrata iz obdelanega kamna. Občina je cerkev dobila s pogojem, da jo bo uporabljala za obredne namene (kot skladišče za cerkveno opremo in potrebe stolne cerkve), da bo plačevala davke ter da bo lastništvo ostalo izključno v rokah religij skega fonda (SI PAK KP 12, t.e. 100, a.e. 149). 27. aprila leta 1857 je bil nato sprejet sklep, da lahko občina od Uprave domen v Kopru (I.R. Uf-fizio Demaniale di Capodistria) za 800 goldinarjev in 10 krajcarjev odkupi cerkev sv. Frančiška, vendar naj bi jo uporabljala za vojašnico orožnikov (Caserma di Gendermeria; SI PAK KP 7, t.e. 49, 1857/590, 244). 18. decembra istega leta je bila podpisana pogodba o prodaji cerkve s skupno površino 313 kvadratnih klafter, ki je na severnem delu mejila s šolskim poslopjem (nekdanji samostan sv. Frančiška), Po pogodbi naj bi 28. januarja 1858 plačali prvi obrok kupnine v višini 100 goldinarjev in I '4 krajcarja. Preostalo kupnino naj bi s 5-odstotnimi letnimi obrestmi odplačali v sedmih enakih obrokih med letoma 1859-1865. Občina je nato v osmih obrokih (od 28. januarja 1858 do 3. februarja 1865. leta) odplačala celotno kupnino. Skupaj z obrestmi je tako plačala 840 goldinarjev in 20 krajcarjev. Obrok kupnine je znašal 105 goldinarjev in 2'/2 krajcarja (SI PAK KP 7, t.e. 153, 1878/99). Koprski podestat Cristoforo de Belli je dal leta 1872 oceniti vrednost nekdanje cerkve. Javni cenilec Pietro Gallo je 30. junija 1872 celotno poslopje ocenil na 8.356 goldinarjev in 50 krajcarjev. V času cenitve sta bila v njem hlev in skladišče (SI PAK KP 7, 1872). Že avgusta leta 1875 so potekali pogovori med osnovno šolo (scuola popolare) o zamenjavi prostorov v poslopju samostana sv. Frančiška in učiteljiščem (Istituto Magistrale), vendar je v dopisu omenjeno, da samostansko poslopje ni bilo v popolni lasti občine, saj gaje upravljal religijski fond (SI PAK KP 7, t.e. 154, 1878/451; št. 5946). Z najemno pogodbo (vsake tri leta jo je bilo potrebno obnoviti), ki sta jo 22. novembra 1879 leta podpisali občina in državna blagajna (Sovrano erario), naj bi cerkev (v njej naj bi uredili telovadnico) prepustili koprskemu moškemu učiteljišču. Za povezavo med šolskim poslopjem in cerkvijo naj bi v zidu na severni strani naredili vrata, vendar naj bi pri tem ne poškodovali stropnih fresk in poslikav. Letno najemnino 300 goldinarjev naj bi plačevala državna blagajna v šestmesečnih obrokih s predplačilom 150 goldinarjev (SI PAK KP 7, t.e. 165, 1879/2492). Koprsko učiteljišče je imelo svoje prostore v nekdanjem samostanu sv. Frančiška od leta 1875 dalje. Kljub stalnim popravilom poslopja, so bili prostori temni in vlažni. Leta 1914 so se lotili temeljite prenove (povečanje oken, popravilo talnih oblog v pritličju, elektrifikacija) poslopja (SI PAK KP, Annuario, 1919, 7). Učiteljišče je ostalo v Članki in razprave 120 ARHIVI 27 (2004), št. 1 Zdenka Bonin: Pokopavanje v samostanski cerkvi manjših bratov konventualcev sv. Frančiška v Kopru .... str. 109-120 prostorih samostana do leta 1923 (Kontestabile Rovis, 2003, 17). Leta 1958 se je vanj preselilo slovensko učiteljišče. Zadnja generacija učite-ljiščnikov je maturirala leta 1969, od tedaj pa je v samostanskem poslopju koprska gimnazija (Kontestabile Rovis, 2003, 30). Cerkev sv. Frančiška je že nekaj let opuščena in žalostno sameva ... Slika 7: Pogled na prezbiterij cerkve ,vr. Frančiška. Viri in literatura: Arhivski viri: MSP (Minoritski samostan Piran), t.e. 24, odlok Napoleona I. z dne 28. julija 1806. MSP, t.e. 6, Ruolo degl'individui sacerdoti, e Laici professi del Convento de Minori di S. Francesco in Pirano, 10. april 1807. SI PAK KP 6 (Pokrajinski arhiv Koper), Stari koprski občinski arhiv, IX, skupina, a.e. 1411. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e. 1412, Registro de morti sepolti nella Chiesa di S. Francesco di Capodistria. Principia l'anno MDCCXIX e sepol-ture. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e. 1416/11. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e. 1416/III. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e. 1469, Ruolo de'Religiosi professi, e Laici del Convento de'M. M. Con ven tuali in Capodistria, 16. junij 1806. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e 1469, Rendita annua per approsimazione calcolabile in Contanti delli sotto descritti Con ven ti de Regolari pos-sidenti nel Dipartimento dell'Istria. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e. 1469, Stato Sommario di approsimazione delle annue rendite. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e. 1469, Elenco degli Individui Religiosi Sacerdoti, e Laici esistenti nelli sotto descritti Conventi. SI PAK KP 6, IX. skupina, a.e. 1469, Elenco delle Monache Coriste e Converse esistenti negli infrascritti Monasteri, 19. september 1806. SI PAK KP 7, Občina Koper, t.e. 49, leto 1857, št. spisa 590. SI PAK KP 7, Občina Koper, t.e. 153, leto 1878, št. spisa 99. SI PAK KP 7, Občina Koper, t.e. 154, leto 1878, št. spisa 451. SI PAK KP 7, Občina Koper, t.e. 165, leto 1879, št. spisa 2492. SI PAK KP 12, Urad domen Koper 18071878 s priključenimi spisi, t.e. 100, a.e. 149. SI PAK KP, Annuario, 1879-1929, Annuario del R. Istituto magistrale maschile (scuola normale) di Capodistria, Tipografia nazionale Carlo Priora, Capodistria, 1919. SI PAK KP 299, Družinski arhiv Gravisi, t.e. 15, a.e. 37, Fedi di nascita, battesimo, matrimonio e morti di alcuni Gravisi. ZUK (Župnijski urad Koper), Matične knjige, knjiga smrti VIII (1799-1806). ZUK, Matične knjige, knjiga porok VI (17561806). Literatura in objavljeni viri: Alisi, A. (1932): II Duomo di Capodistria, Roma, Tipografija Castelli & C. Hierarchia Catholica medii et recentioris aevi - HC (1968): volumen I. Patavia. HC (1968): volumen III. Patavia. Inventario degli oggetti d'arte dltalia (1935): V, Provincia di Pola, La libreria dello Stato. Kontestabile Rovis, M. (2003): "Učitelj naj bo". Ob 130-letnici učiteljišča v Kopru, Koper. Lavrič, A. (1986): Vizitacijsko poročilo Ago-stina Valierja o koprski škofiji iz leta 1579. Ljubljana: Znanstvenoraziskovalni center SAZU. Umetnostnozgodovinski inštitut Franceta Steleta. Luglio, V. (2000): L'antico vescovado giusti-nopolitano, Trieste. Maračič, fra L. (1992): Franjevci konvetualci u Istri, Pazin: Istarsko književno društvo "Juraj Dobrila". Maračič, fra L. (2001): Franjevački počeci u Istri i samostan sv. Franje u Piranu v Sedem stoletij minoritskega samostana sv. Frančiška Asiš-kega v Piranu 1301-2001. Piran: Minoritski samostan sv. Frančiška Asiškega (Piran), str. 23-39. Maračič, fra L, (2001): Protureformacija u koparskoj biskupiji v Acta Histriae, 9/1. Prispevki z mednarodne znanstvene konference 1400. letnica koprske škofije in omembe Slovanov v Istri. Koper: Znanstveno-raziskovalno središče Republike Slovenije, str. 163-178. Naldini, Pavel (2001): Cerkveni krajepis ali Opis mesta in škofije Justinopolis, ljudsko Koper. Koper: Zgodovinsko društvo za južno Primorsko: Znanstvenoraziskovalno središče Republike Slovenije: Škofija Koper (Knjižnica Annales Majora). Pusterla, G. (1891): I Rettori di Egida "Giu-stinopoli Capod'Istria". Capodistria: Tipografija Cobol & Priora.