Didakta september 2014 49 Šolska praksa PRAKTIČEN PRIKAZ MED PREDMETNEGA POVEZOVANJA V 2. RAZREDU / Simona Podobnik / OŠ Škofja Loka – Mesto Povprečen učitelj govori … dober učitelj razlaga … izvrsten učitelj pojasnjuje … velik učitelj navdihuje … PoVzETEK Veliko učiteljev si želi, da bi učenci radi hodili v šolo, v šolo pa bodo radi hodili le, če bo v šoli več učenja kot poučevanja. Trudim se, da učencem pouk organiziram tako, da so pri delu samostojni in aktivni. Spodbujam jih, da razmišljajo s svojo glavo, hkrati pa jih navajam na sodelovanje v skupini. Spodbujam jih, da si pomagajo med seboj, kajti le tako so lahko močnejši. Zavedam se, da mora biti učenec navdušen nad šolo in pripravljen, da gre domov in reče: Danes sem se v šoli naučil nekaj pomembnega. UVoD Na začetku šolskega leta sem zasledila zgornji verz, ki mi je bil vodilo za delo v tem šolskem letu. Trudila sem se, da smo vse, kar smo delali z učenci, delali zato, da bi izpolnili ali zadovoljili željo, da bi se naučili kar največ uporabnih stvari, da bi uspešno uporabljali kori- stne spretnosti, ali da bi sodelovali v ustvarjalnih in zanimivih dejavnostih. Po besedah dr. Williama Glasserja v dobri šoli ustvarjajo toplo in spodbu- dno delovno okolje učitelji in drugi. Potruditi se moramo, da bo delo kako- vostno in uporabno, da bo temeljilo na spretnostih in ne na podatkih. Učitelj ima nalogo, da učenca uči spretno- sti. Spretnosti, kot so branje, pisanje, uporabna matematika, reševanje problemov in komuniciranje, vedno izboljšajo kakovost našega življenja. V današnji družbi je branje pomembno. Edini način, da učenec branje res vzlju- bi, je ta, da bere privlačne in uporabne stvari. Tudi pisanje je pomembno in vpliva na učenčeve bralne sposobnosti. Pri svojem delu sem se trudila, da sem učence spodbujala, naj veliko pišejo. Ena od spretnosti je tudi reševanje pro- blemov. Učenci morajo vedeti, kako naj postopke in podatke uporabijo kot orodja. Komuniciranje je tudi ena od zelo pomembnih spretnosti, ki jo sesta- vljata govorjenje in poslušanje. Ves čas se uporablja pri reševanju problemov, sodelovanju, postavljanju ciljev in na drugih področjih. Uporabno učenje motivira že samo po sebi. Velik del tega je odvisen od učiteljeve pripravlje- nosti slediti takšnemu načinu dela. Na koncu bi moral biti učenec navdušen nad šolo in pripravljen, da gre domov in reče: Danes sem se v šoli naučil nekaj pomembnega. PRAKTIČNO DELO V letošnjem šolskem letu sem pouk po- gosto načrtovala tako, da so bile ure medpredmetno povezane med seboj celo dopoldne. Učenci so bili razdeljeni v skupine, ki so čez celo dopoldne ostale enake, vendar so vsako uro opravljali drugo nalogo. V samo delo sem vnašala tudi sodelovalno učenje. Rada bi vam predstavila praktično delo enega ta- kšnega dopoldneva z učenci 2. razreda. Tematski sklop: Pomlad Tema: Zgodba: Mesto cvetja - utrjevanje z med predmetnim povezovanjem Cilji: - učenci razvijajo socialne stike, - urijo se v branju in pisanju, - samostojno nadaljujejo zgodbo, - seštevajo in odštevajo v množici naravnih števil do 20, - doživeto, igrivo in izvirno narišejo svojo predstavo mesta cvetja, - po predstavljenih postopkih posejejo semena, - na preprost način ustvarijo dnevnik opazovanja. Učne oblike Učne metode Učni pripomočki in učna sredstva - frontalna - individualna - skupinska - tandem - razlaga – metoda pisnih izdelkov - razgovor – demonstracija - delo z besedilom – metoda urejanja gradiv - metoda branja – eksperimentalna - metoda izkušenjskega učenja Didaktične igre za delo po postajah, učni list za nadaljevanje zgodbe, pripomočki za sajenje (lonček, zemlja, seme, voda), mali prenosni računalniki 50 Didakta september 2014 Šolska praksa Motivacija: Učenci sedijo za mizo na stolih. Ob predvajani glasbi začnem s pobira- njem otrok. Otroka, ki se ga dotaknem in ga pobožam, priključim v kolono. Na takšen način poberem vse otroke. Učencem zastavim vprašanje: Kaj bi bil, če bi bil rastlina? Razmišljajo in svoje razmišljanje glasno povedo, ko v roko dobijo cvetlico. Ob mirni glasbi pripovedujem del be- sedila iz knjige Eveline Hasler: Mesto cvetja. Glavni del: Podam navodila za delo. Učenci bodo delali v skupini. Natančno poslušajo navodila za delo. Predmeti se med seboj prepletajo. Skupine se vsako uro zame- njajo, tako da na vrsto pridejo vsi učenci, da opravijo vse naloge. DElo V SKUPINI Rumena skupina: Mesto cvetja (SLJ) Dobi učni list, na katerem je zapisan samo del zgodbe. Zgodbo še enkrat preberejo. S pomočjo sodelovalnega učenja vsak učenec na svoj list zapiše nadaljevanje zgodbe. Rdeči skupini: Utrjevanje seštevanja in odštevanja do 20 (MAT) Na mizi imajo pripravljene didaktične igre. Izberejo igro in začnejo z reše- vanjem nalog. Samostojno ugotovijo postopek reševanja, med seboj si po- magajo. Rešitev preverijo. Spodbudim jih, da opravijo čim več raz- ličnih matematičnih nalog. (Če so hitri, pripravijo matematični zvezek, vanj prepišejo račune in jih izračunajo.) Modra skupina: Slikanje v programu slikar (LVZ) Pred seboj imajo male prenosne raču- nalnike. V programu Slikar naslikajo svojo predstavo mesta, polnega cvetja in njihovih prebivalcev. Zeleni skupini: Sejemo in sadimo (SPO) Skupina dobi učni list s pripomočki in postopki za sejanje. Preberejo navodilo, semena posejejo po predstavljenem postopku, razmišljajo, kaj se bo zgodilo, in naredijo svoj dnevnik opazovanja. V dnevnik opazovanja vpisujejo in vrisujejo spremembe v rasti semena, v daljšem časovnem presledku. Učence spodbujam in jim po potrebi pomagam. Pomoč lahko poiščejo tudi pri sošolcu. Dodatno delo: V primeru, da katera skupina prej konča, pospravi prostor, vzame UL Sejemo in sadimo in ga začnejo reševati. Med seboj si lahko pomagajo. Ko skupina konča s svojim delom, prostor pospravi za seboj, uredi didaktične igre in na tablo pripne svoje nadaljevanje zgodbe. Sliko, narisano v programu Sli- kar, skupaj z učenci shranimo. Po opravljenih nalogah vseh otrok sledi poročanje skupin. Če tega ne uspemo narediti v tem dnevu, nadaljujemo v naslednjih urah. ZAKLJUČEK Učno dopoldne, ki sem vam ga pred- stavila, je bilo zanimivo in dovolj pestro, da so bili učenci ves čas izre- dno aktivni, so zavzeto sodelovali, si pomagali, samostojno ugotavljali in sklepali. Verjetno ni potrebno posebej poudarjati, da so učenci takšen način pouka lepo sprejeli in se z veseljem lotili dela. Takšen način dela omogoča učencu možnost samokontrole opra- vljenega dela in ocenjevanje svojega napredka. Vse to pa vodi k pozitivni samopodobi, kar je največja motivacija za nadaljnje delo. literatura Anderson Jim (1997) 50 korakov od te- orije do prakse dobre šole: priročnik za uporabo kontrolne terapije v razredu. Radovljica: Regionalni izobraževalni center. PRILOGE: Delovni list 1: MESTO CVETJA Nekoč je bilo nekje mesto, ki ni bilo nič posebnega. Tudi njegovi prebivalci niso bili nič posebnega. Živeli so kot vsi drugi ljudje katerega koli mesta na svetu. Niso bili ravno bogati, pa tudi revni ne. Niso delali niti preveč niti premalo. In vendar so imeli posebnost. Eno samo, a dovolj veliko – nadvse so lju- bili cvetje! Cvetlice so gojili vsepovsod; poganjale so iz cvetličnih lončkov, iz starih pločevink, iz lesenih zabojčkov in iz jogurtovih kozarcev. Postavljali so jih na okna, na balkone, na stopnice, k vhodnim vratom, celo na bencinski črpalki je bilo polno cvetja. To pa še ni bilo vse! Zaradi cvetlic so se po mestu spreletavali celi roji prelepih metuljev. V tem mestu tudi deževni dnevi niso bili nikoli pusti in dolgočasni! Čudovi- te barve cvetja so močno žarele, med zidovi sivih hiš pa so letali rumeni, rdeči in sinjemodri metulji. Celo noči niso bile nikoli čisto temne, kajti pre- bivalci so sanjali prelepe barvne sanje. Nekega dne pa se je mestnemu župa- nu zazdelo, da se meščani njegovega mesta preveč ukvarjajo s cvetjem, zato je prepovedal gojiti cvetje. Stražarjem je ukazal, naj z mrežami polovijo živo pisane metulje. Didakta september 2014 51 Šolska praksa Delovni listi 2: KAKO ŽIVIJO, KAJ POTREBUJEJO SKUPINA 1, LONČEK 1 POTREBUJEMO: lonček, zemljo, seme kreše, vodo. POSTOPEK: Lonček napolnite s prstjo. Vanj posejte seme. Seme prekrijte s prstjo. Zalijte z vodo in lonček opremite z lističem, ki ga dobite na spodnjem delu učnega lista. Lonček postavite na okensko polico. Naredite svoj dnevnik opazovanja! LONČEK 1 Sončna svetloba, voda in toplota. SKUPINA 1, LONČEK 2 POTREBUJEMO: lonček, zemljo, seme kreše. POSTOPEK: Lonček napolnite s prstjo. Vanj posejte seme. Seme prekrijte s prstjo. Lončka s semenom nič ne zalijte. Lonček postavite na okensko polico. Lonček opremite z lističem, ki ga do- bite na spodnjem delu učnega lista. Naredite svoj dnevnik opazovanja! LONČEK 2 Sončna svetloba, toplota, toda brez vode. SKUPINA 2, LONČEK 3 POTREBUJEMO: lonček, zemljo, seme kreše, vodo. POSTOPEK: Lonček napolnite s prstjo. Vanj posejte seme. Seme prekrijte s prstjo. Lonček vsak dan močno zalijte z vodo! Lonček postavite na okensko polico. Lonček opremite z lističem, ki ga do- bite na spodnjem delu učnega lista. Naredite svoj dnevnik opazovanja! LONČEK 3 Svetloba, toplota, veliko vode. SKUPINA 2, LONČEK 4 POTREBUJEMO: lonček, zemljo, seme kreše, vodo. POSTOPEK: Lonček napolnite s prstjo. Vanj posejte seme. Seme prekrijte s prstjo. Zalijte z vodo in lonček opremite z lističem, ki ga dobite na spodnjem delu učnega lista. Lonček postavite v škatlo. Naredite svoj dnevnik opazovanja! LONČEK 4 Toplota, voda, tema. Delovni list 3: SEJEMO IN SADIMO 1. Reši rebus: SEMENA VRTNAR KRT + U 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 1 2 3 + U 2. Babica je spomladi na vrtu sadila in sejala. S številkami označi vrstni red povedi, kako je delo opravila. ____ Na koncu je vse posejano in po- sajeno zalila. ____ Z grabljami je zemljo zrahljala. ____ Zemljo je prelopatila. ____ Vrt je pognojila. ____ Posejala je seme in posadila sadike. ____ Naredila je gredice. 3. V mreži poišči besede:  sejanje, lopata, sajenje, gno- jenje, sadika, seme, motika, grablje S E J N E J A S E J N A J E S G V N Ž I A S A R S E M E K Š D A T J K Č I J I B L O P A T A K L R N K N O P A J E G A L M B Ž E