Posamezni izvod 30 grošev, mesečna naročnina 1 šiling GLASILO SLOVENSKE KOROŠKE V. b. b. GLASUJMO VSI ZA KANDIDATE DFDL za ljudi, ki bodo resnično zastopali naše interese! iiiiiiiiiiintiiiiMiiMiiiiiiiitaiiifliiiiiiiiniiiBiiiiiimiitiii LETNIK IV DUNAJ, V SOBOTO, 17. 9. 1949 Štev. 63 (248) „Naš narod ni hotel umreti, živi in bo živel! Z Ljudskega shoda pri Sv. Luciji - manifestacije življenjske volje koroških Slovencev Kdor je preteklo nedeljo, dne 11. septembra hodil po celovških gurah ali pa obiskal naše slovenske vasi južno od Vrbskega jezera, je moral, če že ni bil popolnoma slep in gluh, hote ali nehote priznati: Ljudstvo, ki živi na tej zemlji, je slovensko in se tega tudi v polni meri zaveda. In še to, ljudstvo, čeprav stoletja zatirano in zaničevano, čeprav ž'e neštetokrat na smrt obsojeno, še vedno živi in tudi bo živelo, ker pač živeti hoče. Kamor koli si prišel v nedeljo, bodisi v Hodiše ali Škofiče, v Kotmaro ves, Bilčovs ali Vesco, v Logo ves ali št. IIj, povsodi praznično razpoloženje in ljudje so množično odhajali s svojih domov. In če si vprašal tega ali onega, kam vendar tako hiti, je bil odgovor vedno eden in isti: ,,K Sv. Luciji grem, h Košarju kjer je Ljudski shod.“ Pri Sv. Luciji je bil v nedeljo Ljudski shod, ki ga je priredila Demokratična fronta delovnega ljud-stva, edina organizacija, ki dejansko zastopa koristi koroških Slovencev. Pri Košarju so se zbirale množice. Dvorišče, na katerem je bil pripravljen oder, se je prav kmalu napolnilo. In shod se je pričel. Najprej so nastopili daleč naokoli znani škofiški tamburaši, ki so za-svirali prelepe naše slovenske melodije in ob spremljavi tamburic prepevali. Nato je nastopil bilčovski mešani pevski zbor in zapel pesem, ki jo slovenski narod poje že deset in desetletja, pesem, ki pravi: Slovenec sem, tako je mati djala, ko me je dete pestovala. In vsi navzoči so z burnim odobravanjem pritrdili: tako je in nič drugače! Slovenci smo in to tudi ostanemo, pa naj pride kar hoče. tn nase geslo je: ljubiti svoje in spoštovati tuje. Tov. Maksi Kaki je po nastopu bilčovskih pevcev v imenu Demokratične fronte delovnega ljudstva pozdravil vse navzoče, ki so prišli iz bližnje in daljnje okolice in med drugim poudaril, da slovenski narod na Koroškem nikoli ne bo klonil, kot ni klonil doslej. Slovensko ljudstvo na teh tleh si bo gradilo in tudi izgradilo svoj narodni dom, ker se zaveda, da bo živelo le, če bo imelo zaupanje v svoje lastne sile. Vedno se bo naslanjalo in opiralo na matično državo Jugoslavijo, ki je ostala edina, ki brani in bo vedno branila koristi in pravice koroških Slovencev. Ko je omenil jesenske volitve, je tov. Kaki dejal: Svoj glas bomo koroški Slovenci dali tisti stranki, ki nas dejansko zastopa in se res dosledno bori za naše osnovne demokratične pravice in svoboščine. To pa je edino Demokratična fronta delovnega ljudstva. Spet so nastopili škofiški tamburaši, nato pa kotmirški pevci; največ odobravanja pa je brez dvoma žela folklorna skupina naše mladine, ki je predvajala različne narodne plese in tako pokazala, da mladina Slovenske Koroške res nekaj zna. Zadonele so spet pesmi iz grl bil-covskih pevcev, nato pa je nastopil še moški zbor iz Škofič, ki je zapel pesmi našega komponista Pavleta Kernjaka Tz št. lija ,,Juhe, pojdamo v škuf‘če“ in „Gvažek“, za kar jih je občinstvo nagradilo z viharnim ploskanjem. So pa tudi lepo zapeli, kakor so lepo peli vsi pevski zbori. Ko je bil kulturni spored Ljudskega shoda končan je sledil govor predsednika Demokratične fronte delovnega ljudstva, bivšega deželnega poslanca tov. Janka Ogrisa iz Bilčov- • sa. Ni pa smel govoriti na prostem, tako so odločili orožniki, ki jih seveda tudi ni manjkalo, ker baje govor ni bil posebej prijavljen, da bo tudi na prostem, čudni nazori! Govora, kolikor vemo, še nikoli ni bilo treba posebej prijavljati in je referent govoril vedno tam, kjer se je odigral ostali spored. Toda s to ši-kano orožniki niso dosegli ničesar. Očitno so se bali, da govora ne bi slišalo preveč ljudi, vendar so ga slišali vsi, ki so bili tam. Tako je ljudstvo šlo v Kosarjevo sobo, ki je sicer velika in sprejme dobrih 200 ljudi, toda za vse pa zda-leka ni bilo prostora. Velika večina jih je morala ostati zunaj pri oknih in tam poslušalo izvajanje tovariša Ogrisa, ki je poudaril, da Slovenci od naselitve pred 1300 leti ne po-zhajo drugega kot boj za življenjski obstoj. Mnogokrat je bilo v njihovi zgodovini zapisano: ,,Vse je vihar razdjal . . .“ in takoj za tem pa spet: „Narod je zmiraj stal!“ In res. Ta narod je stal kljub vsemu pritisku in še stoji! Tovariš Ogris je nato prikazal življenje koroških Slovencev v avstro-ogrski monarhiji, ki je bila krivična in ni dala narodom pravice in svobode, v prvi avstrijski republiki, ki si je zadala nalogo, da koroške Slovence enkrat za vselej iztrebi, in tudi življenje koroških Slovencev v dobi tretjega rajha, ko so bili obsojeni na smrt. Bil je to čas, ko nismo smeli več govoriti svoje materne govorice, je dejal tov. Ogris, čas, ko so nas odgnali v tujino, kjer bi morali umreti. Toda narod ni hotel umreti, še živi in bo živel. Nato je prikazal borbo koroških Slovencev v povojnih letih in govoril o sedanjem položaju, zlasti o jesenskih volitvah. Z vseh strani se trudijo, da bi pridobili naše glasove za jesenske volitve. Toda ne bo se težko odločiti, kateri stranki jih bomo dali, katera stranka resnično zastopa koristi koroških Slovencev. Vsi vemo, da je to edino Demokratična fronta delovnega ljudstva. Zato za koroške Slovence odločitev 9. okt. ne bo težka. Svoje glasove bomo dali tisti stranki, ki nas dejansko zastopa in se bori za naše pravice in to je Demokratična fronta delovnega ljudstva. Govor tov. Ogrisa so navzoči sprejeli z burnim odobravanjem. Med zborovalce so se vrinili tudi nekateri izzivači, med njimi bivši vodja IIJ v Zgornji vesci Einspieler Valentin, ki so takoj posegli v diskusijo z namenom, da bi blatili Demokratično fronto, njeno vodstvo in koroške Slovence ter njihovo pravično borbo sploh. Cinično so izjavljali, kaj pa še hočete, saj imate itak vse. škodo, o kateri govorite, je vam popravila deželna vlada, dobili ste tisoče šilingov, ki jih drugi niso dobili, imate slovenske šole itd. Ljudstvo je imelo za te izzivače samo en odgovor: izbruhnil je val ogorčenja in protestnih klicpv. Tov. Ogris, sam izseljenec* pa jim je mirno, toda odločno in jasno povedal, da je to samo njihova domišljija- Ob ogorčenih protestnih klicih navzočih so zgubili korajžo, da bi še nadalje izzivali in odstranili so se s povešenimi glavami kot otroci, ki so nekaj zagrešili in so jih starši okregali. Sledil je zabavni del — srečolov in ples. še dolgo so odmevali vriski in donela je slovenska pesem. Ljudski shod pri Sv Luciji pa je ponovno dokazal: to ljudstvo, ki živi na tej zemlji, se ne da uničiti! Kandidati DFDL za deželni in državni zbor Na svojem zasedanju, dne 11. avgusta 1949, je Pokrajinski odbor Demokratične fronte delovnega ljudstva po sprejetju sklepa, da se DFDL samostojno udeleži volitev dne 9. oktobra t. L, s tajnim glasovanjem izvolil tudi svoje kandidate. KANDIDATI ZA DEŽELNO ZBORNICO: 1. Or. Mirt Zvvltter, jurist in nameščenec Zadružne zveze Celovec; 2. Janko Ogris, trgovec v Bilčovsu; 3. dr. Luka Sienčnik, živinozdravnik v. Dobrli vesi; 4. Jaka Reichmann, kipet v Lipi; 5. Potočnik Štefan, tesarski mojster v Pliberku; 6. Milka VVieser, škšelnova v Slovenjem Plajberku; KANDIDATA ZA DRŽAVNI ZBOR: 1. dr. Luka Sienčnik, živinozdravnik v Dobrli vesi; 2. dr. Franci Zvvltter, novinar, Dunaj. Vsi kandidati so našemu ljudstvu poznani kot brezkompromisni borci za narodne pravice, ki tudi v času najhujšega nacističnega nasilja in pozneje v času najbolj strupenih napadov od strani avstrijskih šovinistov niso klonili, temveč odločno terjali popolno enakopravnost in svobodo za koroško slovensko ljudstvo. .......... ....... "« ■ •*< •' Presodite in volite Demokratična fronta delovnega ljudstva je na svojem ustanovnem občnem zboru sprejela program, ki je danes znan že vsakemu koroškemu Slovencu. Ta program je tako širok, tako obsežen in tako vsestranski, da resnično vsebuje vse ono, kar danes zahteva in želi vsak pošten član slovenske družine na Koroškem. Menimo, da ni danes nikogar, ki se še imenuje koroški Slovenec, ki pa morda ne bi želel enakopravnosti slovenskega jezika v šolah, uradu, v cerkvi in sploh povsod tam, kjer biva naš rod, ki morda ne bi želel kulturnoprosvetnega razvoja našega naroda, gospodarske utrditve našega kmeta, obrtnika ali trgovca, ki bi morda odklanjal povračilo škode prizadejane našemu izseljencu in žrtvam fašizma, ki bi morda stal na stališču, da partizanske vdove in sirote ne smejo dobiti tako potrebne jim stalne podpore. Vsi smo zato, vsi to zahtevamo, vsi ki čutimo in se zavedamo, da nas je rodila slovenska mati. Brez izjeme se moramo z vsem srcem založiti, da bo do uresničitve teh zahtev tudi prišlo. In če je naš cilj res skupen, zakaj naj bi ne bila tudi naša pot skupna, zakaj ne bi skupno, strnjeni in enotni nastopili proti skupnemu sovražniku, ki do sedaj v vprašanju našega naroda in nage zemlje ni nikoli poznal strankarskih nesoglasij, ampak je vedno in povsod nastopal strnjeno proti nam. To so nam zelo hazorno pokazala zadnja leta, ko v osnovnem vprašanju Slovenske Koroške ni bilo nikakršnih nasprotij med OeVP ali SPOe, da so se njihovemu stališču o ,,nedeljivi Koroški“ v celoti pridružili tudi avstrijski komunisti. Demokratična fronta delovnega ljudstva je zato hkrati s tem programom izdala slovenskemu narodu na Koroškem tudi proglas, v katerem poziva rojake, ki so dobre volje, da ne glede na svetovno nazorske poglede združijo, da strnejo vse svoje sile, da pokopljejo vse tisto, kar jih morda še loči in se skupno, z združenimi močmi oklenejo skupnega cilja vseh poštenih, ki je — ohranitev slovenskega naroda na Koroškem. V tem smislu je Demokratična fronta delovnega ljudstva storila še korak naprej, in pred vsem svetom dokazala, da je ta njena želja resna, poštena, da je pripravljena s svoje strani podvzeti vse, kar je v njeni moči, kako bi se čimprej uresničila želja vseh, ki želijo enotnost in samo enotnost slovenskega naroda na Koroškem. V želji, da bi se to uresničilo že sedaj, ko so pred nami volitve, ki bodo velikanskega pomena za bodočo usodo našega naroda, je Demokratična fronta delovnega ljudstva stopila v stik s predstavniki „Narodnega sveta koroških Slovencev" in predlagala, da bi med obema grupacijama prišlo v vprašanju narodnega obstoja, v vprašanju demokratičnih pravic in enakopravnosti do skupnega nastopa; to se pravi: do enotnosti na predstoječih volitvah, ki bodo prva preizkušnja zrelosti koroških Slovencev po pariški kupčiji. Prišlo je do razgovorov, ki so našemu ljudstvu več ali manj že znani. Prišlo je do razgovorov, v kolikor se tako sploh lahko imenujejo, na katerih so predstavniki Narodnega sveta" z nestvarnimi uteme- ljitvami odbili vsako misel na sodelovanje in to priložnost, ki se je ponudila, da se resno in stvarno pretrese in presodi današnji položaj koroških Slovencev, izkoristili za osebne izpade proti delegaciji Demokratične fronte delovnega ljudstva. S tem v zvezi se pred naš narod postavlja resno vprašanje. če je res, da je tudi ,,Narodnemu svetu" na tem, da se ohrani slovenski narod na Koroškem, kako je potem mogoče, da se ne more najti skupna pot v vprašanju dosege tega cilja. Kako je potem mogoče, da Demokratična fronta delovnega ljudstva daje iniciativo in stremi za tem, da bi se v tem vprašanju skupna pot našla, medtem, ko ,,Narodni svet" ponujeno roko odbija in s tem svojim dosedanjim ravnanjem kaže, da mu na enotnosti ni prav nič ležeče. Kje so tu vzroki? Dogodki po teh prizadevanjih Demokratične fronte delovnega ljudstva dajejo na to vprašanje odgovor, zelo jasen odgovor. Četudi je ,,Narodni svet" v začetku odbil misel, da bi se udeležil volitev in odklonil, da bi na volitvah v korist našega naroda nastopil skupno z Demokratično fronto delovnega ljudstva, je vendar dnevno časopisje I DARUJ TUDI Tl ZA VOLIVNI FOND DFD 13 i I I | S m HiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiUiiiiiiif kmalu potem vedelo poročati o razgovorih, ki so jih v zvezi z volitvami vodili zastopniki ,,Narodnega sveta" s predstavniki OeVP in s predstavniki SPOe in končno z Demokratično unijo oziroma s profesorjem Do-bretsbergerjem. Če je res, da je poglavitni in osnovni cilj „Narodnega sveta" dobrobit koroškega slovenskega naroda, kako je potem mogoče, kako naj se razume, kako naj je s tem ciljem v skladu dejstvo, da so predstavniki z ene strani odločno odbili vse razgovore o skupnem nastopu na volitvah z Demokratično fronto delovnega ljudstva, ki se dejansko bori za pravice in koristi našega naroda, z druge strani pa se pogajali z OeVP in SPOe, za katere je prav tako splošno znano, da našemu narodu niso bile nikdar naklonjene, še več, da so ravno te stranke v največji meri odgovorne za tisto brezpravnost in tisto zatiranje, kateremu je izpostavljen vsak koroški Slovenec, ki se svojemu narodu in svojemu jeziku še ni odpovedal. Ali je mogoče, da bi bili ti razgovori v interesu slovenskega naroda na Koroškem, ali ni bolj verjetno, da prav ti razgovori z OeVP ali SPOe našemu ljudstvu le škodujejo. Demokratična fronta delovnega ljudstva se da danes še ni in se tudi ne bo razgovarjala z nikomur. Demokratična fronta delovnega ljudstva se je, zavedajoč se, da danes v Avstriji ni stranke, ki bi resno in ne samo z besedami in praznimi obljubami zastopala interese slovenskega naroda na Koroškem, odločila, da bo nastopila na volitvah samostojno, da bo vsem težavam na vkljub samostojno povedla borbo za ohranitev slovenskega naroda in za vse pravice, ki mu pripadajo. In to svojo nalogo bo dosledno izvrševala, v svoje vrste pa bo sprejemala vse, ki so pripravljeni, da jo pošteno in resno podprejo, ki so pripravljeni, da svoje delo posvetijo predvsem koristim naše narodne skupnosti. Kdo se resnično bori za koristi koroških Slovencev V združenem zboru najbolj zagrizenih sovražnikov jugoslovanskih narodov in koroških Slovencev prihaja danes do vse večje veljave, vse večjega izraza informativni orga KPA, ki je nadel čudno ime ,,Slov. borec". Kakor se je v svojih prvih številkah do neke mere še trudil, da bi si ustvaril videz zmernosti, tako se je sedaj, ko se bližajo volitve, začel boriti za pravo mesto in se je tudi prerinil na čelo vseh podlih klevetnikov na Koroškem, ki neizmerno sovražijo tako slovenski narod na Koroškem in njegovo pravično borbo, kakor tudi novo Jugoslavijo in njene brezprimerne napore za izgradnjo socializma. V blatenju, ki se ga ,,Borec" privošči, pa se marsikdaj izmakne prav velika in debela neumnost, marsikdaj blekne bedastoče, ki prav rade udarijo nazaj. Recimo, članek ,,In ti se imenujejo ,,zastopniki" Slovencev" (Borec št. 10). Potem, ko je izustil vse mogoče modrosti, ki naj bi ovenčale s slavo vodstvo KPA za Koroško, pravi ta članek med drugim, da vodstvu koroških Slovencev ,,sploh nič ne leži na usodi koroških Slovencev, da jim je celo po volji, če se nadaljuje zatiranje koroških Slovencev po tradiciji Maier-Kaibitscha". Res, treba imeti krepko dozo neumnosti, da se lahko porodi takšna bedasta kleveta. ,,Slovenski borec" odnosno gg. Kazianka, Kalt, Perko in drugi bi morali že bolj zvezati možgane v roke, predno zinejo takšno gorostasno bedastočo. Zlasti ob dejstvu, da se je vsak koroški Slovenec, ki so mu te vrstice prišle pred oči, z vso upravičenostjo vprašal: kako je mogoče, da si ,,Slovenski borec" dovoli tako nespretno blatenje, ko je vendar vsak od teh, ki jih dolži izdaje slovenskega naroda, napravil v zadnjih letih za dobro koroških Slovencev mnogo več, kakor celotno vodstvo KPA skupaj. Kje jemljejo gg. Kazianka, Langbein, Kalt in kakor se že vsi ostali klevetniki imenujejo, pravico, da se trkajo na prša in z rokami v žepu vsemu svetu pripovedujejo „mi in edino mi smo tisti, ki se konse-kventno borimo za koristi slovenskega naroda na Koroškem", resnični borci pa so „izdajalci nacionalnih interesov koroških Slovencev". Kje jemljejo ti ljudje tak pogum, ko je vendar dobro znano, da niso za naše ljudstvo dosedaj storili ničesar, odnosno, da so njihove zasluge (ali “bolje rečeno usluge reakciji) samo v tem, da so v deželnem zboru z lahkim srcem in blaženim smehljajem Letošnji zagrebški velesejem ima prav poseben pomen. Ta pomen ni samo v tem, da bodo na njem sodelovale številne druge države, ki žele gospodarskega sodelovanja z mladim socialističnim gospodarstvom Jugoslavije, temveč predvsem v tem, da bodo Jugoslovani s svojimi proizvodi pred vsem svetom dostojno manifestirali in dokazali izredno velike uspehe njihove planske borbe v prvi polovici petletke. Zagrebški velesejem bo prikazal letos vse tisto, kar so ustvarili na področju socialističnega gospodarstva z namenom, da dvigajo življenjsko raven najširših delovnih množic. Zagrebški velesejem bo nazorno dokumentiral stališče Jugoslavije, ki ga zastopa, kadar se pojavi vprašanje gospodarske in politične enakopravnosti v mednarodnem sodelovanju in izmenjavi dobrin. Letošnji velesejem bo prav dostojen in prepričevalen odgovor vsem informbirojevskim klevetnikom in bo razkrinkal njihove klevete, intrige, laži ter ostale težave in ovire v gospodarskem pogledu. Zagrebški velesejem jim bo dokazal, da Jugoslaviji nihče ne more preprečiti, da zgradi socializem, da stori vse za glasovali za ,,nedeljivo Koroško" in brzojavno zahvalo dr. Gruberju. To je ena plat kolajne, ki bi si jo radi obesili. Druga pa je v tem, da so od njih izobčeni in zasramovani ,,izdajalci, Titova klika" med tem časom sedeli v zaporih v skupnem številu 21 let, bili fizično napadani, plačevali denarne kazni, bili izpostavljeni hišnim preiskavam in drugim oblikam šikaniranja. Velika nepremostljiva razlika je med temi dejstvi, velika je razlika tudi med ,,ducati predlogi" in aktivno, dosledno borbo, ki so jo vodili naši antifašisti. Ali pa, vzemimo članek ,,Sovražniki slovenskega naroda" (Borec št. 11). V njem isti gospodje ugotavljajo med drugim: ,,Koroški Slovenci še niso pozabili, da se imajo predvsem hitremu napredovanju Rdeče armade zahvaliti za prekinitev strašnega delovanja s strani SS-oficirjev in brezsmiselnega zasledovanja, kateremu so bili koroški Slovenci izpostavljeni in da bi brez obstoj an j a Sovjetske zveze najbrž ne bili več na svoji zemlji in domu, temveč pomorjeni v koncentracijski!) taboriščih ..." V glavnem drži ta ugotovitev. Vendar treba je le dodati nekaj pripomb, ki se jih 'uredniški zbor ,,Borca" z vso skrbnostjo izogiba. Na Slovenskem Koroškem so bili domači partizani, in to mnogo partizanov, ki so pred vsem svetom dokazali, kako znajo ljubiti svojo zemljo in sovražiti fašizem. Ti partizani niso čakali na napredovanje Rdeče armade, ampak so že mnogo preje, 1942. leta, ko se je začela bitka za Stalingrad, zgrabili za orožje in s tem po svojih močeh aktivno podprli antifašistično borbo. Ti partizani (ki so danes mimogrede rečeno ožigosani kot izdajalci, ker so člani Demokratične fronte delovnega ljudstva) so v veliki meri doprinesli, da se je prekinilo strašno delovanje ne samo SS-oficirjev, ampak celotne nemške fašistične soldateske. če bi ne bilo Rdeče armade, hi bilo brez dvoma mnogo ko.r Slov. pomorjenih v koncentracijskih taboriščih vendar še več bi jih bilo, ki bi padli junaške smrti v gozdovih, zavedajoč se, da je bolje častno, stoje umreti, kakor kleče živeti. Toda, postavlja se vprašanje, ka,j so le-ti, ki nas danes blatijo, storili, da bi se nehalo strašno delovanje SS-oficirjev, kje bi ti danes bili, če ne bi bilo Rdeče armade in naših in drugih partizanov. Rdeča armada je bila že na mejah ,,rajha", v polnem napredovanju, naši partizani so predstavljali že resno udarno silo,, vendar ti, ki našim vo- fimprejšnji dvig življenjske ravni delovnih množic, ki s svojim delom ustvarjajo pogoje za boljše življenje. Posebnost tretjega mednarodnega velesejma v Zagrebu bo tudi v tem, da bo prikazal tudi izredno velike uspehe mlade lokalne proizvodnje in komunalne delavnosti ljudskih odborov. Zagrebški velesejem bo s prikazom uspehov izvršil tudi svojo politično-propagandno nalogo, saj bo vse obiskovalce prepričal o pravilnosti poti v socializem in jih navdal s samozavestjo. Stopnjeval bo njihov ponos in patriotizem ter v občutni meri dal pobudo za nadaljnji razvoj in polet ustvarjalnih sil, tako da bodo jugoslovanski narodi v bodoče, združeni okoli maršala Tita in Partije, s še večjo požrtvovalnostjo in borbenim poletom nadaljevali borbo za zgraditev, socializma. * Ponovno opozarjamo vse tiste, ki se hočejo udeležiti zagrebškega velesejma, da takoj pošljejo v zadnji številki navedene dokumente sekretariatu Kmečke zveze za Slovensko Koroško v Celovcu. Javna zborovanja DFDL V nedeljo, dne 18. septembra 1949: Sele— Cerkev, ob 10 uri pri Maže ju, govori tov. dr. Mirt Zvvitter. Podljubelj, ob 10. uri v Narodnem domu, govori tov. Danilo Kupper. Sele—Kot, ob 15. uri pri Maleju, govori tov dr. Mirt Zvvitter. Škofiče, ob 10. uri v Prosvetnem domu, govori tov. Andrej Ilader-lap. • Šmarjeta pri Pliberku, ob 15. uri pri Gutovniku, govori tov. Vinko Pečnik. Suha, ob 9. uri pri Wirtu, govori tov. Lovro Potočnik. Marija na Zilji, ob 19. uri pri Knaflu, govori tov. dr. Franci Zwitter. Podgorje v Rožu, ob 10.30. uri pri Neuwirtu, govori bivši deželni poslanec Janko Ogris.. Zahomc, ob 15. uri pri Hrepcu, govori bivši deželni poslanec Janko Ogris. Vovbre, ob 14. uri pri Grilu, Men-tel, govori šimen Gross, Vogrče, ob 9. uri pri škofu, govori tov. Blaž Singer. Podgrad, po maši pri Krasniku, govori tov. Maksi Kaki. V torek, dne 20. septembra 1949: Lovanke, ob 20. uri pri Pinterju, govori tov. Andrej Iladerlap. S Članski sestanki DFDL m V nedeljo, dne 18. septembra 1949: Kotmara ves, ob 9.30 uri pri čim-žarju. Bilčovs, ob 10. uri pri Kropivniku. Vetrinj, ob 15. uri pri Rapu. Resnica, ob 15. uri pri Turku. Kožentavra, ob 15. uri pri Černiču. im iibi ! i mi iiiimii ■iiiiiii'.iin dii kci iin im »bi mi dilnim tovarišem tako radi čitajo lekcije, ki so baje vzeli v zakup ,,konse- kventnost" v borbi proti fašizmu, že tedaj niso našli poti v vrste aktivnih borcev. 1944. leta se je njim že zdelo, da je bolje ostati še v nemški uniformi ali v emigraciji, v taborišču ali kje v kakšni mišji luknji. Če bi ne bilo Rdeče armade, potem ne verno, ali bi oni danes prav tako natolcevali in se hkrati s tem samozavestno trkali na prša: Mi in edino mi ..." Bolj verjetno je, da bi morda še danes uživali v činu gefreiterja, živeli še naprej mirno „purgersko“ življenje kje na Nižje Avstrijskem, ali pa izkušenje in navki, ki so jih pridobili v raznih taboriščih, izkoriščali to pot na drugem polju. Sigurno pa je, da ne bi nikdar padli na bojnem polju ali pa končali v plinskih celicah taborišč, kakor se je to zgodilo z mnogimi koroškimi Slovenci. Tako je in nič drugače, gg. Kazianka, Kalt in Tscliofenig. Kdor sam sedi v stekleni hiši, naj ne obmetuje s kamenjem soseda. Navajeni smo, da vsako stvar imenujemo z njenim imenom. Mi vemo, zakaj ,,Borec" prinaša opozorilo, da je ,,članstvo KPA nezdružljivo s članstvom druge stranke in posebno (podčrtali mi) ,,Demokratične fronte delovnega ljudstva". Mi vemo, da je vodstvu KPA za Koroško ljubši član OeVP, SPOe ali VdU, kakor pa član Demokratične fronte delovnega ljudstva. Toda vse to nas ne moti. Naša pot je svetla in ostro začrtana in iz nje ne bomo krenili, pa če mečejo še toliko blata ali kamenja. Mnogo stvari je še, ki še niso bile povedane. Vendar, vse ob svojem času. Prišel bo dan, ko se bo marsikaj povedalo, kar se danes še molči, ko bo mnogim jasno, zakaj ravno Demokratična fronta delovnega ljudstva predstavlja za vodstvo KPA na Koroškem večjega sovražnika, kakor pa vse reakcionarne stranke skupaj. Kako pa naš delovni človek gleda na sedanje vodstvo KPA za Koroško, to pa bo pokazal 9. oktober. Takrat bodo vidni sadovi preračunane, raz-bijaške, klevetniške gonje proti vodstvu koroških Slovencev in novi Jugoslaviji. Zagrebški velesejem bo prikazal delovne uspehe uove socialistične Jugoslavije MIMI MALENŠEK KONIC (Odlomek) Stopnice so škripale pod hlastnimi koraki. Prihajala je mati. Miha jo je že iz otroških let poznal po hoji. ,,Lahko hi me pustili v miru“, je pomislil z rahlo nejevoljo. V tem pa je mati že odprla vrata in zavrtela električno stikalo. ,,Milia, vstani! Nekdo je prišel k tebi!“ je rekla. ,,Kdo pa?“ se je vznemiril Miha in spet mu je dopoldanski dogodek zaplesal pred očmi. ,,Ga ne poznam. Pravi, da sta skupaj delala." ,,A, tako." Mihu je odleglo. Znanec. Nemara hi rad prenočil pri njem? Zdaj je za vse težko. ,,Kar gori ga pusti", je odločil. Mati je pokimala in odšla. Miha toliko da je skočil v hlače, ko so se vrata vdrugič odprla. Miha je strmel in lastnim očem komaj verjel: pred njim je stal Joža, živ in zdrav! ,,Joža, kaj pa je bilo? Zakaj pa so te?" je kar planil vanj. ,,Zakaj?“ Joža se je grenko nasmehnil, čisto drugače, kakor se je smejal včasih. ,,Saj mi niso utegnili povedati, zakaj so me, ker sem jim prej ušel." „Ušel?“ je ostrmel Miha in sam ni vedel, kako mu je. ,,Kaj misliš? Bom mar čakal krogle?" se je razvnel Joža. ,,Naložili so me v prikolnico in me peljali proti Begunjam. Stražili so me, moreš si misliti! Peljali smo se skozi gozd, sama hosta, bregovi in ovinki. ,,Hudiča", sem si rekel, ,,zdaj ali nikoli!" Pa skočim. Kar zatrkljal sem se. Ustavili so se in streljali, a jaz sem jo brisal že daleč po hosti." ,,Glej, hudiča!" se je priznalno zasmejal Miha. Skozi smeh mu je do zavesti prodirala skrb: ,,Kaj pa boš sedaj počel?" Na Jožovem obrazu je bila vidna huda zadrega. Hrust, ki je premetaval težka bremena, je postal otročje plah. „Sem mislil, skupaj sva dela-|a. . je začel. Iskal je besede, s katero bi prosil pomoči, pa je ni našel. Ujezil se je sam nad seboj, ki je 2nal uiti gestapovcem iz krempljev, 2daj pa ne more spregovoriti pametne besede s prijateljem, in je udaril kar po svoji bohinjski navadi: ,,Miha ni Judež! sem si rekel. Grem do Njega. Naši so na Stolu, jaz pa ne 2nam poti do njih. Vem, kje so a preden bi prišel gori, bi me Švabi deset krat zajeli. Ti pa si vajen. Tako bi te Prosil, da bi me spravil na Stol. — ®aj sva skupaj delala." „Na Stol?" je dahnil Miha. Nekaj Nenavadnega mu je prodrlo do zavedi, kakor bi zdalje prvič slišal, kar s- „Kako? . .. .“ „Kako! Predvsem ta narodna Straža? Ali ne vidite v njej tipov, ki so pri neredih nabijali veliki zvon? .Takim ljudem ni zaupati! Danes ali jutri utegne storiti sama narodna Stražh isto, kar je prve dni storila drhal. In če te nevarnosti ni, je ge zmerhj druga: delavstvo. Ta drhal se drži ob strani. Delavstvo je nezadovoljno — tega mi nihče ne bo pravil! Danes ali jutri se zgodi, da bo ljudstvo z mokro cunjo nagnalo to narodno stražo. “ Župnik Rep je zdaj prvič spremenil obraz. „Cerkvi se ni treba nič bati, cerkev je nad ljudstvom," je rekel ma-lodugno. „Ha! To trdite vir pa sami tega ne verjamete. Ta drosa se ne bo ozirala na cerkev in na božje postave. Ne pozabimo, da imamo štiriletno svetovno vojno za seboj, ko so ljudje delali, kar so hoteli, ubijali, kradli! Ljudje se vračajo pokvarjeni iz vojne, ljudje so izgubili vero ne le v boga, temveč v vse, kar obstoji na svetu. ... Poglejte, kaj se je zgodilo v Rusiji, kaj se godi v. Nemčiji, na Ogerskem! To vse bo lahko jutri pri nas . . . Lušin se je razgrel, videl je, kako si župnik grize ustnice, kako ga spreletava barva in zato je s tem večjim užitkom govoril in se pasel ob njegovi zadregi. „Vi ste blagoslavljali vojno ..." Župnik je gledal v strop. ,,Vi ste agitirali za vojna posojila ..." Župnik se je stresel. „Ali ste šli pridigat?" r,Nikake pridige!" — Zakaj mi pripovedujete vse to. ste pa vi počenjali med vojno? Pred vojno? — Kje je danes Zo-rej, kje Pop, kje Otič? Kje so tisti vagoni pšenice in koruze, ki ste jih prejeli za aprovizacijo iz Kapošvarja? Kam je moral iti vaš najemnik Ropaš? Ali ga niste spravili na vojno zato, da ste se lahko tevhali v njegovi zakonski postelji? Ali ste že vse to pozabili? če ste vi, niso tega pozabili drugi! Bolj kakor jaz, še bolj kakor kateri koli, se imate bati vi. . . Ne bi bil rad v vaši koži, Lušin, nikakor ne ...!“ •■'■'t V1**-1 „Moja in vaša sta, mislim, obe enako dober kup ..." „Narodna straža je zasedla dolino! Danes ali jutri pridejo redne čete narodne vlade iz Celja ali Maribora. To je že gotova stvar . . .! Naši kraji pdriejo pod Jugoslavijo in potem bomo videli, kdo si bo upal motiti red." Lušin ga je strme pogledal. Poznal ga je, da kar govori, ne govori tjavdan, zato ga je le zaskrbelo: „Ali ste prepričani, da bo tako? ..." „Gotoyo! Drugače biti ne more. Naši kraji so slovenski in zdaj se bo rešilo narodno vprašanje tudi za nas* koroške Slovence. Mi pridemo pod Jugoslavijo. Rotem bomo videli, kdo je z nami, kdo je proti nam! Zadnje besede je župnik posebno >°udariL ,j. (MJ.) Ogris govoril prebivalstvu v žvabeku, ki se je zborovanja Demokratične fronte delovnega ljudstva prav tako v obilnem številu udeležilo kot v Šmihelu. V Cirkovčah pri Krevcu je govoril tov. dr. Luka Sienčnik, ki je v poljudnih besedah povedal zborovalcem, ki jih ni bilo malo, vse, kar je potrebno, da vedo pred volitvami in za volitve. Zvečer pa je bilo zborovanje DFDL v Rinkolah, na katerem je govoril tov. dr. Mirt Zwilter. V vseh štirih krajih so bila zborovanja dobro obiskana in zelo živahna. Zborovalci so se z velikim zanimanjem udeležili diskusije in odločno odklonili vse avstrijske stran ke in skupine, ki prihajajo med slovensko prebivalstvo in mu obljubljajo vse, kar si le morejo izmisliti, samo da bi pridobili slovenske glasove. Nobena od teh strank pa ne misli resno z nami, nobena ni iskrena, gre jim samo za glasove. Vse — OeVP, SPOe, KPOe — so imele štiri leta časa, da pokažejo, da so dejansko za enakopravnost koroških Slovencev. V teh letih smo jih docela spoznali in zato nas zdaj ne bodo preslepile njihove volivne vabe. Zaupali pa bomo eni stranki, ki dejansko in iskreno zastopa interese in pravice slovenskega ljudstva na Koroškem in to je Demokratična fronta delovnega ljudstva. Svoje glasove bomo 9. oktobra dali samo njej in njenim kandidatom. Da prebivalstvo v Pliberku in okolici odklanja avstrijske stranke, je vsakdo lahko videl v nedeljo, 4. septembra, ko so imele v Pliberku svoja zborovanja OeVP, SPOe in KPOe, ki pa vse tri skupaj na svojih zborovanjih niso imele toliko ljudi, kot jih je imela Demokratična fronta delovnega ljudstva na enem samem. OeVP-jevski govornik je govoril praznim stenam, g. Krasnik (SPOe), ki je hotel govoriti Pliberčanom na trgu, ni imel niti enega poslušalca, g. Kazianka pa je čakal celo uro, da je prišlo par ljudi, ki pa so mu tudi povedali svoje mnenje. Ti gospodje naj končno uvidijo: Ljudstvo se ne pusti več voditi za nos, ljudstvo je sito fraz in praznih obljub, ljudstvo hoče dejanja! Pliberk. (Letni sejem). Izredno lepi in topli dnevi so bili 4. in 5. septembra, ko je bil v Pliberku daleč na okoli znani letni sejem. Krasno vreme je privabilo množice ljudi v Pliberk, posebno v nedeljo popoldne, ki je namenjeno bolj zabavi in kratkočasju. čeprav se čuti občutno pomanjkanje denarja, si ga za sejem še vsakdo že tedne prej nekoliko prihrani in ga v teh dneh tudi nobeden ne štedi. Najboljše so odrezali gostilničarji, predvsem pa Petrač v svoji uti, kjer je bila tudi spretna postrežba in kakovostno dobre jestvine in pijače. Najbolj pa je mlado in staro vleklo plesišče na prostem in prav dobra godba. V pozne ponočne ure so se nenehoma vrteli pari £0 deskah. Ostala zabavišča, kkkor vrtiljak, strelišča in druga niso delala posebnih dobičkov, Drugi dan, ponedeljek, je namenjen prodajanju in kupovanju, številni tuji kramarji in domači trgovci so ponujali mnogo in različnih stvari, otroške igrače in druge drobnarije, blago, obleke, klobuke, čevlje, piskre in sklede in kmetijske stroje. Toda opažalo se je, da so ljudje le zelo malo kupovali, ker so ce-ne pretirano visoke, denarja pa riico ljudstvom ni, zato so razložene predmete le samo ogledovali. Sploh je Pliberk gospodarsko na slabem, manjka mu pravega zaledja, po opravkih se ljudje vozijo v Velikovec in Celovec, kjer so okrajni in deželni uradi, kmetijske zbornice ih davč' ne oblasti, zato v Pliberk le malo1-kdo pride. illIIllHnllllIl^lrtlfrtlllifilHllllllnlnlHlflmlIlllllllillil^11H^lHIlMmHl^rtll^iHllll^lli«l1lllBW, Izdajatelj, lastnik in založnik lista: Dr. Franc Petek, Velikovec. Uredništvo in uprava: Celovec, Gasometergasse 10, telefon 1624/4; Z» vsebino odgovarja: France KoSutnik. Tiska: Robitschek & Co., Wien VIII., HernalsergUrtel 20. — Dopisi naj se poSiljajo na naslov: Kla' genfurt 2, PostschlieBfach 17. nHiimmiMmimillimmilllHIUHIIIIHIHIHHHiniHIHlHIHIHHIIIIlilUHIIIIHIIII^***