Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 87-89 87 Frane Adam in Bojan ^as UDK316.2Luckmann Utemeljitev za imenovanje dr. Toma‘a Luckmanna, profesorja emeritusa, za ~astnega ~lana Slovenskega sociolo{kega dru{tva Prof. dr. Toma‘ Luckmann, na{ rojak, sociolog, ki sodi v sam vrh svetovne sociologije, se je rodil 14. oktobra 1927 na Jesenicah. Tu je obiskoval osnovno {olo, dva letnika gimnazije je opravil v Ljubljani. Filozofijo, psihologijo, zgodovino in lingvistiko je {tudiral na Dunaju, v Innsbrucku in na New School of Social Research v New Yorku. Tu je tudi doktoriral iz sociologije religije (1956). Njegov najpomembnej{i univerzitetni u~itelj – poleg cele vrste drugih znanih imen - je bil Dunaj~an Alfred Schütz, utemeljitelj fenomenolo{ke smeri v sociologiji. Ko je Schütz leta 1959 umrl, je Luckmann prevzel njegovo mesto na New School of Social Research. Tu je predaval do leta 1965, ko je postal profesor sociologije na univerzi v Frankfurtu, od leta 1970 pa do upokojitve je predaval an univerzi Konstanz na Bodenskem jezeru. Prav tako je predaval na mnogih univerzah kot gostujo~i profesor, med drugim na Harvardu in Stanfordu (Center of Advanced Studies in Behavioural Science Fellow). Konec osemdesetih, v devetdesetih in v novem tiso~letju je prof. Luckmann predaval na Fakulteti za dru‘bene vede, jubilejno pa na Filozofski fakulteti v Ljubljani, na oddelku za sociologijo ter na tradicionalnih Sociolo{kih delavnicah in Raziskovalnih taborih [olskega centra Rudolfa Maistra v Kamniku. Leta 1989 je na ljubljanski univerzi izvoljen za rednega profesorja. Tudi sedaj kot upokojen profesor emeritus je dejaven in ustvarjalen, saj je v zadnjih letih objavil kar nekaj odmevnih del, kjer se ukvarja z intermediarnimi institucijami, socialnim kapitalom in moralno komunikacijo. Prav tako {e naprej predava {irom sveta kot gostujo~i profesor. Na podlagi svojega znanstvenega dela ima prof. Luckmann ve~ ~astnih doktoratov, leta 1992 je dobil tudi ~astni doktorat Univerze v Ljubljanije. Leta 1997 je postal dopisni ~lana SAZU. Je ~lan vrste mednarodnih profesionalnih zdru‘enj, gremijev, uredni{tev strokovnih revij, ~astni ~lan Avtrijskega sociolo{kega dru{tva, leta 2002 mu je Nem{ko sociolo{ko dru{tvo na sre~anju v Leipzigu podelilo priznanje za ‘ivljenjsko delo - danes bo postal ~astni ~lan Slovenskega sociolo{kega dru{tva. Znanstvenoraziskovalno delo prof. Luckmanna je vezano na sociologijo religije, sociolingvistiko, sociologijo znanja, teorijo komunikacijskih zvrsti, vseskozi pa se posve~a epistemolo{kim in ontolo{kim vpra{anjem sociologije. Znan je postal ‘e s knjigo Zum Problem der Religion in der modernen Gesellschaft (1963), zlasti po njenem 88 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 87-89 Frane Adam in Bojan ^as prevodu v angle{~ino, v katerem je 1967 iz{la njena dopolnjena izdaja pod naslovom The Invisible Religion in bila nato prevedena v ve~ drugih jezikov, v sloven{~ino pod naslovom Nevidna religija (1997). Dokon~no pa se je uveljavil z delom The Social Construction of Reality, ki jo je napisal skupaj s Petrom Bergerjem in je prevedena v dvanajst jezikov, v sloven{~ino pod naslovom Dru‘bena konstrukcija realnosti (1989). Tretje pomembno delo sestavlja dvodelna knjiga z naslovom The Structures of Life- World oz. Strukturen der Lebenswelt (soavtor pokojni Alfred Schütz, 1979 in 1984). V okviru zbirke UTB je kot u~benik iz{la Luckmannova knjiga Lebenswelt und Gesellschaf (1980). V naslednjem sklopu so dela, v katerih se ukvarja z sredni{kimi ustanovami, orientacijami in smisli. S Petrom Bergerjem je napisal tudi knjigo Modernität, Pluralismus und Sinnkrise. Die Orientierung des modernen Menschen (1995), ki je bila prevedena v sloven{~ino pod naslovom Modernost, pluralizem in kriza smisla, orientacije modernega ~loveka (1999). Leta 1998 je izdal (s sodelavci) Moral im Alltag. Sinnvermittlung und moralische Kommunikation in intermediären Institutionen). Leta 1999 je uredil (z Jörg Bergmannom) Kommunikative konstruktion von Moral 1998 in je tudi sourednik zbornika Strukture prostora in ~asa, ki bo iz{el v Kamniku. Prof. dr. Luckmann pojmuje sociologijo kot humanisti~no disciplino – ne pa zgolj kot pozitivisti~no in empiricisti~no znanost - ki mora obravnavati ~loveka in dru`bo v pristno zgodovinski optiki, zato se zavzema za dialog z ostalimi humanisti~nimi vedami, kot so antropologija, zgodovina in filozofija. ^e sociologija tega ne bi po~ela, bi se izneverila svojemu predmetu in posebnemu poslanstvu, ki ga je utemeljil ̀ e Max Weber, radikaliziral pa Alfred Schütz. Predmet sociologije je dru`ba kot del ~love{kega sveta, ki ga oblikujejo in `ivijo ljudje, ki hkrati oblikujejo tudi sami sebe. Luckmannova sociolo{ka teorija se v veliki meri navezuje na socialnofenomenolo{ke {tudije Alfreda Schütza. Njegov cilj je oblikovati matrice univerzalnih struktur ~lovekove prostorske, ~asovne in socialne orientacije in ugotoviti, kako se le-te konkretno artikulirajo v danih zgodovinskih dobah in situacijah. Zanima ga razmerje med proizvodi subjektivne zavesti in sistemi dru`bene komunikacije. Zanj tvori komunikacijsko okolje jedro posameznikovega `ivljenjskega sveta. Zato poudarja pomen sociologije jezika, raziskovanja dru`benih funkcij jezika, saj jezik sploh omogo~a procese dru`bene objektivizacije, institucionalizacije in legitimacije, omogo~a dru`beno konstrukcijo realnosti. Luckmann razlikuje med ozna~evalno funkcijo jezika in njegovimi simbolnimi mo`nostmi. V prvem primeru gre za katalogizacijo izkustvenega sveta, v drugem pa za njegovo transcendiranje. Tako pojmuje tudi religijo, ki je ne povezuje izklju~no s konfesijami, ampak s transcendenco, kot nosilcem vi{jih sklopov smisla. Luckmann (tudi Berger) vidi re{itev v krepitvi posredni{kih (inter- mediarnih) ustanov, ki nastopajo v vlogi posrednikov med posamezniki oz. majhnimi `ivljenjskimi svetovi in dru`benimi makrosistemi, omogo~ajo posameznikom, da sodelujejo v dru`beni produkciji smisla, obenem pa predstavljajo imunski sistem modernih dru`b. Kljub bivanju zunaj Slovenije je bil prof. Luckmann vsekozi povezan z domovino. Tudi na ta na~in, da je npr. prevzel mentorstvo dveh slovenskih sociologov za post- doktorsko specializacijo na nem{kih univerzah, v okviru Humboldtove {tipendije, ter Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 87-89 89 Utemeljitev za imenovanje dr. Toma‘a Luckmanna, profesorja emeritusa, za ~astnega ~lana SSD je ohranjal prijateljske stike z nekaterimi slovenskimi dru`boslovci. Br` ko je pri{lo do spremembe re`ima, je z veseljem prevzel tudi predavanja na ljubljanski univerzi, se za~el udele`evati diskusij v okviru Slovenskega sociolo{kega dru{tva, sodeloval je na Sociolo{kih delavnicah in Raziskovalnih taborih v Kamniku in za~el objavljati v slovenskih revijah, prevajale so se njegove knjige, po`el je velik vpliv in priznanje strokovnega in lai~nega ob~instva. Prof. dr. Toma`‚ Luckmann spada med najvidnej{e osebnosti sodobne sociolo{ke misli. Uvr{~en je v sam vrh svetovne sociologije. @e ve~ ko tri in pol desetletja odlo~ilno vpliva na razvoj sociolo{ke vede, nanj pa se sklicujejo tudi teoretiki z drugih podro~ij: od kulturne antropologije do zgodovinopisja, komunikologije in filozofije. Za vse to, pa tudi zaradi njegovega anga`maja in vpetosti v slovenski kulturni in znanstveni prostor, ga danes progla{amo za ~astnega ~lana Slovenskega sociolo{kega dru{tva. Utemeljitev pripravila: Frane Adam: dr. sociologije in red. prof. na Fakulteti za dru`bene vede Univerze v Ljubljani (Teoretska sociologija, Sistemska teorija in kultura, Metode kvalitativne analize), kjet tudi vodi Center za teoretsko sociologijo, ter sodelavec Fakultete za humanisti~ne {tudije Univerze na Primorskem. Poleg izvajanja ~isto teoretskih raziskav na podro~jih kot so sistemska teorija, politi~na sociologija, teorija modernizacije se ukvarja tudi z empiri~nimi in aplikativnimi raziskavami razvoja in modernizacije slovenske dru`be v kontekstu postsocialisti~ne tranzicije in vklju~evanja v EU. Je avtor in urednik {tevilnih knjig in ~lankov v doma~em in medna- rodnem znanstvenem tisku (okrog 250 registriranih bibliografskih enot), aktivno deluje v doma~ih in mednarodnih projektih, dlje ~asa sodeluje z In{titutom za sociologijo Univerze Erlangen, informacijskim centrom GESIS v Berlinu, Collegium Budapest in Univerzo Mannheim (Zentrum fuer Europaeische Sozialforschung). Bojan ^as: mag., prof. zgodovine in sociologije na gimnaziji Kamnik ([olski center Rudolf Maister Kamnik). Prou~uje zgodovino sociolo{ke in zgodovinopisne misli na Slovenskem, metodolo{koteoreti~na vpra{anja slovenskega zgodovinopisja in sociologije. Njegovi pripevki so objavljeni v zbornikih slovenskih sociologov in zgodovinarjev. Organizira sociolo{ke delavnice (leta 2003 deseta) in Raziskovalne tabore (leta 2003 {esti). Uredil je dva Kamni{ka sociolo{ka zbornika (1999, 2002) in {tiri zbornike Raziskovalnih taborov v Kamni{ki Bistrici (1999, 2000, 2001, 2002). Leta 2000 je sodeloval na 50-letnici Avstrijskega sociolo{kega dru{tva z vabljenim predavanjem na temo Recepcija Gumplowiczeve teorije na Slovenskem. Utemeljitev je bila prebrana na letnem sre~anju Slovenskega sociolo{kega dru{tva, dne 9. oktobra 2003 v Portoro`u, ob izro~itvi listine ~astnega ~lana dru{tva prof. Toma`u Luckmannu.