ZAŠEL ! . . . CRTICA. SPISAL IVO TROST. Listal sem po starih papirjih, belež- kah, konceptih, prepisih in iskal neko sim- fonijo L, van Beethovna. Kar mi pride 211 med prste droban listič, znan vozni listič. Solnce se je s popoldanskimi žarki in s pravo pomladno toploto oziralo skozi okno ; tako svetlo je bilo v moji sobi, kakor mora biti svetlo v nedolžni duši, ki ji vest ne more očitati zla. A mene je bilo strah. Pred očmi mi je blestel oni vozni listič — nema priča, da sem ga zabil oddati na poslednji postaji vratarja ali pa — da nisem še dospel na poslednjo postajo. Bil je vozni listič za mladostnimi prijatelji v neznani svet — v bodočnost. Kje sem ga kupil, se spominjam še dobro ; saj so jih kupovali z menoj vsi moji ožji prijatelji in znanci. Radovoljno smo polagali tedaj na žrtvenik za kupno ceno — svojo mladost, svoje življenje in se radostno razhajali na vse vetrove za starimi prijatelji kakor z a vzori. Slovo ni bilo niti spomin slovesa, kjer jedo in pijo, govore in se šalijo, se jočejo in poljubujo, ljubijo in sovražijo. O, ne ! Možko smo si mladeniči stisnili roko brez solz, brez poljubov, pa z zavestjo v srcih in vsklikom na jeziku : Na svidenje ! — Zakaj ne? Ali nismo bili vsi namenjeni po isti cesti za — vzori, koder so odšli že mnogi pred nami in pridejo še mnogi za nami, a vrnil se ni še nihče. Tudi iz več- nosti se ne vrne nihče. Moj Bog — uzori in večnost ! Kako dragi, kako lepi so bili moji mladostni znanci ! Ti moj mili Bože ! Z nami so rastli, z nami se veselili, z nami so dosezali vspeh za vspehom — ali pa smo rastli mi z njimi in se mi njih veselili in so oni nam pomagali dosegati krasne vspehe. Vedno bolje, natančneje smo se spoznavali izobrazujoč si duha na viru znanosti, tešeč žejno srce v reki lepih umetnosti. Kako burno je bilo srce za vse vzore, kako živahni so bili naši pogledi v bodočnost, kjer smo v nedavnem času upali tega in onega tovariša povzdigniti med prijatelje vzore — na božanstveni Olimp, za njim pa še samega sebe. Ko smo s tresočimi se koleni namerjali prvi korak v svet, so bili naši vzori že pred nami ; ka- zali so nam za seboj — ne sicer vedno trnjevo, vendar skušnjav polno pot. O, kako lepi, vzvišeni, vabljivi so bili v komaj do- zirni daljavi ! Kakor se zaljubljencu po- doba njegove izvoljenke zdi često lepša, ko je motri samotno v svoji duši, nego da jo gleda iz lica v lice, tako so bili tudi naši vzori stokrat lepši tedaj, ko so se nam odmaknili, da stopamo v daljavo brezozirno za njimi. Blagodejni, kakor stolp nehotični, so se nam videli naši bodoči vspehi : za blagor domovine, za srečo na- roda ! — Kaj vse zapreke, kaj skušnjave in ledina, ki nam jo bo treba obdelovati med preprostim ljudstvom ? Saj smo svo- .jim najmilejšim prijateljem, zaščitnikom in zaupnikom žrtvovali svojo mladost, življe nje. Čemu naj nam bodo brezdelna mlada leta ? Ali ne čaka, rie kliče domovina uprav nas, ki smo zdaj na vrsti, mi izvoljeni, mi, kakoršnih je malo? Sladko in slavno je delo, trpljenje za domovino : dulce et de- corum est pro patria mori. Na delo za vzori! Take misli, taki upi, slike, prizori za bodočnost so brez izjeme polnili naša srca in polje delovanja se je širilo kakor naša prsa, naše nade. Snežna poljana se širi, ko se dviga z nje megla, ter jo obsije zlato solnce ; tako se je raztezalo naše bodoče delo — >ne samo kar veleva mu stan«... In častna opravila, narodna dolžnost, domovinska požrtvovalnost, ali niso to na- slovi na praporih prvih odličnjakov vseh rodov ! Plačilo ? Kdaj ste še čuli, lepo pro- sim, da bi vzor-domoljub zahteval plačilo za domoljubje, sploh da bi idealen človek smel prašati ali celo zahtevati povračilo ka- koršnega koli zaslužka ? Materialist, egoist, filister, vse bi mu smeli očitati. Naši vzori, naši dobri prijatelji, naši dobri geniji bi se s studom obrnili strani ter plakali vroče solze po izgubljenih na- dah, ki so vzklile, vzrastle in se razcvetele 212 v nas. z nami, kdo bi nas potem bodril, navduševal, vodil ? Žalostna nam majka ! S svedočbo zrelosti in nakaznico pri- dobljene službe v žepu smo torej pohiteli za njimi, za svojimi izvoljenci, ki so nas vabili, klicali, čakali ... Najlepše petje morskih Siren, najslajši poljubi in najmehkejši najljubeznivejši ob- jemi, nebo in zemljo obetajoči pogledi iz najžarnejših oči niso zmogli sile, ki bi nas vzdržala. Za njimi, za njimi! Toda po dolgih letih sem našel še ravno tisti vozni listek, ki sem ga kupil tam, kjer so jih kupovali vsi moji najzve- stejši prijatelji, polagaje na žrtvenik za kupno ceno — svojo mladost, celo svoje življenje. Moji prijatelji so se razkropili širom slovenske domovine — za vzori ? Morda, In jaz ? Listek, vozni listek me je izdal, lagati ne morem, ne smem. Ta od- govor je najtežavneji in mi vselej izvablja solze v oči . . . Pomilovalno se mi je nasmehnil sivo- lasi gospod, ko sem mu prvikrat v prija- teljski družbi ob kupici vina dovršil svojo deklamacijo o vsem blagem, lepem, vzvi- šenem in svetem. Drugi so mi čestitali, češ : tako dober govornik ! Vzori kar kipe v njegovi duši. Morda bo še mislec, pisa- telj . . . idealist ! . . . — A postami gospod, ki ni pazil toliko na zanos in obliko, kakor na vsebino in okolščine, ki sem bil v njih vzgojen, se je sklonil k meni in mi rekel mirno, skoro patetično : Gospod, Vi ste še mladi, mladi ! Nič posebno všeč mi ni • bil ta tuš. Ali nisem vsestransko dovršen zemljan po modi in svoji sposobnosti v vseh potrebnih vedah zadostno podprt zapustil šole, da poslej drugim kažem pot k resnici in iz- obraženosti ? In ta starec se mi upa še očitati mladost ! Res, vsakdo je lahko mlad, a ni treba, da bi očitanje njegove mladosti hkrati pomenilo — njega pomanjkljivost, j in vse to še brez posebnih dokazov. j Nedostatno opiljen, neizobražen, mlad... j Ali sem res ? j Stari ljudje unajo čudne nazore, čudne j muhe. ] Nič več ga nisem obiskoval. Moj po- ! nos ni dovoljeval tega. Torej : prva postaja, za me nič kaj i vesela. Ko bi bila tudi zadnja, a zanjo še i nebroj druzih. Začel sem opuščati prepo- \ goste, predolge in neumljive govorance, j in znanci so me hvalili, da sem se —¦ \ unesel. Razlagal sem v prijateljskem po-| govoru svoje nazore o ljudski naobrazbi, ] navajal vzore iz zgodovine in iz drugih i narodov, kolikor so mi bili taki viri do-1 stopni. Poslušali so me, poslušali, saj jim \ vsaj ni bilo treba govoriti tisti čas kot \ meni, potem so pa rekli starejši možje : j vse dobro, vse prav ! toda neuk človek • čuti veliko manj zla in trpljenja kakor; izobraženec. Seveda sem zavrnil, da je to i sicer ugovor, ali resnica, da izobraženost i lajša splošno gorje, je tehtnejši ugovor. Na to se je pretrgala razprava z vpia-. šanjem : — Ali vržemo nocoj —• tarok ? Nesrečni ta finale me je tako »panal«,! da sem se sramoval celo — odkloniti va- bilo na tarok, kar bi bil na mojem mestu i najbrž storil vsakdo. i i In naš župan, tedanji moj prvi načel- \ nik, me je kmalu potem prašal, koliko | kronic sem dobil tisti večer na karte, po- \ leg tega ni zabil skrivnostno mi namigniti, ' da zna tudi on — pa še marsiktero drugo ; igrico, ki pa tudi več vrže, če so zbrani j pravi tiči in jih ne zasačijo orožniki. Ker sem se nekako čudno sukal ob teh novi-. cah, me je pogledal zvedavo in pristavil, \ da se tako najlažje zasluži kak poliček. ^ Zopet sem mu odkimal — skoro nevoljno, i To ga je hipoma razdražilo, pa mi je oči- ' tal, da smo vsi novejši — izobraženci sama \ puščoba. i 213 Ali naj zamerim možu, ki ni nikoli poznal naših vzorov ? Imel je pač nekaj svojih, a dokaj dru- gačnih. Beseda puščoba me je pekla. Začel sem iskati razloge, ali ni morda opravičena — vsaj po nekoliko. Našel sem, da bi bilo zares marsikaj lahko bolj živahno, ko bi bili ljudje zares vsi — duhoviti in dovtipni. Moj Bog ! Dovtipi, da se prestraši sam sestradani volk, ko bi jih umel ; duhovitih dovtipov pa ni splošno umela naša družba. Pametnih razgovorov ni marala ; morda ji bo všeč zdravilo na sladkorju ? Kaj še ? Samo sladkor ali pa — puščoba. Znanci so mi pritrdili, da vrlo napre- dujem — s sladkorjem. Ob neki drugi priložnosti so me usta- vile tri jezične mamice na ulici in brez posebnega uvoda izvolile vprašati, če znam — kakor moj blagopokojni prednik — sestavljati tožbe. Ne spominjam se več, kako sem jim kimal. Razložile so mi v naglih besedah in z ogorčenim srcem vsaka svoje gorje, zaradi česar bi bilo treba, da sodišče nasprotnico kar naravnost uniči in jo za nameček še pogrezne, če ne dlje, vsaj do — peklenskega praga. Tolažil sem jih z vsakovrstnimi na- rodnimi rečenicami, kakor : bolja je kratka sprava kot dolga pravda ; med mirnimi sosedi je prijetno življenje. »Bolja je kratka sprava kot dolga pravda«, so mi v zahvalo — menda — očitale zložno vse tri, da le zato tako govorim, ker ne znam sestav- ljati prepotrebnih tožba. In tožba, navskrižja, sovraštva ni bilo malo. Tedaj se je zgrudil moj ideal — moj idealno ljubljeni slovenski narod — kakršen bi moral biti in kakršnega sem si mislil dotlej — v sam prah in blato. Kot sveti- njo sem ga nosil v svojem srcu, dokler nisem poznal njegovih napak, njegovih slabosti. »Ljubljeni slovenski narod, dično naše ljudstvo«, kakor sem ga nazival obi- čajno s kupico v roci za obloženo mizo in pri polnih čašah, ko je navdušenost preki- pevala % srcu še živahneje nego šumeči sok v čašah, ta slovenski narod je tedaj izgubil svojo ceno, — sodil sem, da celo pod normalom. Toplota mojega srca do tebe, narod, se je znižala hipno na samo ničlo in še pod ničlo, ko j? začela trpeti moja osebna avtoriteta, ker nisem hotel streči ljudem v njih strasteh, v 'njih ego- ističnih in osvetoželjnih stremljenjih. Tedaj sem mislil, da ga ni naroda na svetu, ki bi bil bolj nehvaležen kot moj slovenski narod. Začeli so mi očitati, da sem vsled svoje sanjavosti celo neraben človek, ker nečem poznati nič tistega, kar se nazivlje v vsakdanjem življenju — zlata praksis. To so pa moji praktični soobčani umevali tako : bodi tam, kjer te potrebujemo vedno na uslugo, ne vprašaj, če je kaj prav ali ne prav — delaj ! Pij, poj, jej, puši, podi- raj dovtipe, da se ne bodo dolgočasili drugi. Plačaj, kadar nimajo drugi denarja ; a za vse to ne zahtevaj nič, nič, vedi, prav nič — ne zahvale, ne priznanja. In nekolikokrati sem sicer z glavo majaje vendar poskusil prav resno, prila- goditi se novim razmeram v novem živ- • ljenju, pa se mi je vselej godilo kakor onemu nesrečniku ki so ga položili v Prokrustovo postelj. Vselej sem obupal. Saj me je strašila celo misel, da bi se mi to posrečilo. Ali naj bom potem še vzgled vsem in vsakemu, — luč, ki se ne devlje pod mernik, — če mešam kvarte, izborno sestavljam tožbe, popivam ter junaški za- pravljam bore novčiće in zdravje ? — Iz teorije v življenje je težaven korak, težavneji nego iz noči na dan, mi je pojasnil neke nedelje popoldne moj so- sed in dostavil na vse moje ugovore, da je on mislil »v dobi mladi« ravno tako, pa da je bilo pozneje marsikaj drugače in se ni premenilo do dane&; sedaj pa živi 214 tako, kakor žive drugi in — kakor more ob pičlem dohodku in obili družini. Potožil sem mu, da se tu godi krivica mojim vzorom, mojim ljubljencem izza lepih mladostnij sanj. — Moj dragi ! se mi je nasmehnil to- variš, — to mine samo ob sebi ; mora miniti ob neizprosnih razmerah, kamor nas je butila usoda. Tožbo sem mu ponovil v konkretneji obliki. Tedaj mi je svetoval, naj si osnu- jem lastno domačnost, da se lože izognem veseli, popivajoči, vedno bahantski razpo- sajeni družbi. Brez vseh ozirov mi je tovariš to po- vedal odprto, iskreno ; potem je še dosta- vil nekako samoljubno, gladeč si itak gladko lice : — Prvi pogoj rednega življenja je dobra kuhinja, ha, ha ! In polna klet, sem doložil pikro, a sosed je potrdil veselo mlaskaje z jezikom : In polna klet, da ! Zopet sem mu začel — gotovo že sto- tič — razlagati svoje proti - nazore, in sosed moj je vskliknil_skoro malomarno, še prej nego sem končal : — Potem si ču- dak ! Škoda tvoje mladosti in nadarjenosti ! Omahoval sem v veri v svojo sposob- nost, v mladost, vzore in boljšo bodočnost. Ali je res prav govoril naš župan in načelnik, da smo — naduta puščoba? Sedaj mi je prijatelj pokadil — go- tovo ne iz kakršne koli sebičnosti, da sem čudak. Ne, čudak nočerr. biti ! Modrih mož modri svet slušati, so trdih stari, je že polovica modrosti. In jaz sem slušal. Mojega življenja voziček, ki se je le s težavo pomikal in zelo zastajal za vzori navkreber — tje gor, kjer vzorov je izvor --ta voziček se je obrnil in šli smo in še sedaj gremo ali se peljemo, kdo ne ugane ? — imenitno in lahkotno — navzdol. Iz teh doživljajev se spominjam pri- jatelja, ki se,je menda tudi tako boril za vzore in slednjič z vzori. — Nikakor ni- sem mogel, je pripovedoval, pridobiti si srca brhke hčerke premožnih roditeljev in sosedov. Sam nisem bil zadovoljen z vspehi, a roditelji niso bili zadovoljni s samo grajo brez vspehov. Hčerka se me je celo bala. — E, vraga ! si mislim, če ne gre gori, naj gre pa doli. Poskusimo ! Poskusil je res in šlo je — pa kako ! Roditeljem se je prikupil z izbrano pohvalo o hčerkini malomarnosti, in hčerka je spoznala, da bo že menda tisto prav, kar hvali njen učitelj vpričo njenih rodi- teljev. Prijateljeva taktnost, izlasti sposobnost je pa zastran tega zaslovela daleč, daleč med sorodniki njegovih sosedov. Tudi mene so začeli hvaliti na ves glas in na vsa usta, javno in zasebno, po vsi vasi in po vsi okolici ; celo v tretjo faro se je širil glas moje hvale. Sivolasi gospod, ki se je tako rad izpodtikal nad mojo mladostjo, je zadovoljno trdil, da sem se prej utekel, nego si je mislil, in prej spoznal življenje nego navadni ljudje. Žu- pan pritrdi še danes, če hočete, z obema rokama, da ni imel -še nikdar marljivejšega sotrudnika, občinskega svetovalca, soigral- ca, sopivca, sopevca .in veseljaka od mene, nekdanjega nadutega sanjača. Orgle da mi pojo, kakor bi govoril človek, a pevci da mi pojo, kakor bi pele orgije. Vsi nek- danji nasprotniki so se zložno strnili v sklepu, da ga ni kmalu praktičnejega in vporabnejega človeka kot jaz v občini. —- Duša si, stožer si, okolu tebe se suče vse naše življenje. ]\Ioj sosed se mi pa včasih vendar še zadovoljno smehlja: — Aha—ha ! Ali ti nisem pravil ? Svet se ni obrnil po tebi, ti si se moral po svetu. Ker ni hotela gora bližati se Mohamedu, se je moral Moha- med gori. A, ha, ha ! Življenje, veš, je kakor velikanska reka : kar neče plavati v njeni smeri, potegne šiloma za seboj. 215 Neko jutro pozneje se je poslovila moja kuharica in odšla za svojim ženinom. S pomenljivim nasmeškom mi je svetovala, da bi bilo tudi za-me še najbolje, če si kmalu poiščem — lep, srčkan par .... Človeška pomlad cvete samo edenkrat. Radovoljno sem ji pritrdil na tihem, a naravnost rekel, da to ni mogoče. Po- starna mladenka je še odhajaje ponavljala Svoj prejšnji nasvet, ponavljala ga je go- tovo še pozneje na vasi, ker so ga meni ponavljali sosedje, znanci m nagajivci, ko- der sera hodil in koder nisem hodil. Opravičeval sera se, da je bila to le njena zasebna želja, ko je sodila druge ljudi po lastnih potrebah, in slovesno ugo- varjal, da bi smatrali bivšo kuharico gla- silko mojih najtajnejših misli. Glasno sem se moral smejati toliki budalosti, in na tihem vendar pritrjati samemu sebi : ali je to res taka budalost, da jo nekateri na- zivljejo predzadnjo budalost, ki jo dovrši človek pred smrtjo. Drugi so mi prijazno pomagali v tem razmotrivanju, in z združenimi močmi smo slednjič dosegli sklep, da je prav za prav življenje brez ljubeznive ženske sladkosti — tudi budalost. Odločitev, da sam izbi- ram izmed obeh neumnosti, so pustili moji razsodnosti. No, računaje po dosedanjih pogojih življenja, mi ni bilo težko se odločiti, da mi je ženitev zares potrebna : potem bom šele popoln človek, praktičen človek. Zato nisem zabil vpoštevati prijateljevega prin- cipa, da je prvi pogoj dobra kuhinja in polna klet, razumna potrpežljivost, kadar kaže dobiček in zverinska odurnost, ko preti zguba. Zakaj bi bil čudak ? In prej nego sem se zares domislil, da .sam mislim tako, so me objele bele roke, me uklenile v jarem, moje noge pripele k družini in — da se že v naprej izogne vsakršni nevarnosti — pristrigle moje pe- roti — — — Zopet drči mojega stremljenja voziček navzdol, pa vstrajno, vedno vstrajneje — po izvoženem potu za drugimi in tudi že pred drugimi. Da, to bi bil skoro pozabil ! Sedaj trde moji nekdanji svetovalci, prijatelji in znanci, da še preveč poznam življenje, da sem siten v ig-ri, natančen v računih in izlasti v svojem poslu ; vse da se rai snuje le za dobiček, da tudi njih zasluge in celo lastno slavo ( — o, kaka laž !) da vporabljam za vprego, če rai kaj vrže. V nagli jezi in kipeči nevoščljivosti mi očita ta in ta, da sem nestrpen in se- bičen v družbi, sploh pa preveč — prak- tičen. Celo raoj sosed trdi, da sem se vrgel preveč za svetom, da hlepim samo po tisti časti in slavi, ki nekaj nese. Za trebuh se držim in v lice se mu sraejem. Ali naj se jezim na celi svet ? To bi ne vrglo nič. Rad ali nerad odgovar- jam jasno in odkrito : — Osli ! Ali rae niste hoteli že začetkoma imeti tacega ? Vi ste me vzgojili in za-se ste me vzgojili. Ce sem napredoval, je znamenje, da je dober mojster našel dobrega učenca. Drugače jim ne morem govoriti. * * * Le včasih mi vstrepečejo peroti, duh se dviga kot nekdaj v idealne višave, za- man želeč si nazaj nekdanjih časov ; tedaj sedem k orglam, da z milimi glasovi pri- čaram nazaj lepe dneve zastavljene in še sedaj ne odkupljene mladosti. Tedaj po- iščem ono simfonijo, igram in sanjam. Oni dan sem pa našel med drugimi pozabljenimi papirji vožnji listek za vzori in spoznal, da sem že daleč, daleč — na napačnipoti, vprav nasprotno oni smeri, kakor so se pred mnogimi leti pomikali pred menoj moji vzori. Ali nisem prepozno spoznal usodne pomote ? Ali naj vrnem vožnji listek in zopet dobim nazaj zanj zastavljeno mladost? Prav srčno rad. Toda kdo mi pokaže pot nazaj na prvotno po- stajo — nazaj petnajst, dvajset let po cesti človeškega življenja. Prijatelji moji, kaj ni 216 to nemogoče ? Zastonj, zastonj. Nazaj ne ; morem. ^ Izgubljen sem . . . zašel sem ! i Moji vzori, moji mladostni prijatelji ! i Lahko smo se poslovili, pa za vselej, i Sprejmite moje srčne pozdrave — po- i zdrave znanega neznanca v neznano biva- j lišče svoje. Bledi vozni listič me je opozo-. ril, da sem se vam izneveril, da drčim navzdol, dočim se dvigate vi vstrajno in krepko v azurne višave iz mlake dvomov ' in zmot proti večnemu solncu resnice in pravice. j Ali se vam niso izneverili tudi še j drugi prijatelji moji? Gotovo vsi korakajo: čvrsto in pogumno po smelo začrtanem j potu. Le jaz ... le laz. ' Moj mili Bože ! Ali je zadosti, če re-1 čem : homo sum ? Ne. Nočem, ne smem, i ne morem se opravičevati. To me itak ne j pripravi nazaj ra pravo pot. » Confiteor i Deo omnipotenti . . .« Morda je kes že] začetek stezice k resnici in pravici ? Morda, j Meni- ta odgovor vselej izvablja solze I v oči, a v srcu budi nado, vstrajno voljo i in zopet dvom: če že ni prepozno? j 217