T A L O G I 1 (it RAZSTAVA ARHITEKTURNE PLASTIKE, OLJNAtlll Nil I DEL PROF. FRANCETA KRALJA V JAKOPICEVEM V EM BRA 1935. SLIK STARE LJUBLJANE TER PAV1LJONU OD 19. OKTOBRA MLADOST DO 4. NO VSAKO 2IVO TELO IMA OGRODJE; OGRODJE PR I TEBI JE SKELET, NOS1LEC TELESNIH MAS! TVOJE TELO JE ENO TELO: TELO PO TEBI UPODOBLJENEGA KIPA ALI SLIKE JE DRUGO TELO! TVOJE TELO JE DUHOVNO 2IVO; TUDI TELO PREDMETA MORA BITI DUHOVNO 2IVO! KER JE UPODOBLJENCEV DVOJNIK VTISNJEN.V TVARINSKI MATERIJAL, JE UPODABLJALEC VEZAN NA TVARINO MATERIJALA. TVOJE TELO JE SUBJEKTIVNA USTVARITEV; VSAKA UMETNINA JE SUBJEKTIVNA USTVARI- TEV! UMETNOST JE USTVARJAJOCA, NE POSNEMAJOCA! IZ BREZOBLICNE TVARINE IZOBL1KUJE NOVO TELO V TVARINO: RAZUM! RAZUM SAM MORE IZOBLIKOVATI LE - MRTVO TELO! MRTVO TELO OBLIKOVATI NI UMETNOST! PRAPRVINA UMETNOST I JE SUBJEKT: SUBJEKT JE NJEN ZACETEK IN KONEC! NOVA UMETNOST ZMANJSUJE DOSEDANJO HISTORICNO NADVELJAVNOST RAZUMA, - PRED- POSTAVLJA MU SUBJEKT! OGRODNI NOSILEC TELESA NOVE UMETNOST|‘ SESTOJI IZ NEVIDNIH, CUTENIH LINIJ. LAHKO Jill DOCUTIS INSTINKTIVNO. PRIUCENOST PO RAZUMU TE PRI INSTINKTIV.VEM U2IVANJU MOTI. ZATO: GLEJ LE Z LAST- NIMI, NEPRIUCENIMI. NEPOKVARJENIMI OCMI! ARHITEKTURNA PEASTIKA (SLIKARSTVO) JF NEIZOGIBNO VEZANA NA ZAHTEVE DANE ARHITEKTURE PO SKLADNOST1! SKLADNOST MORE BITI VECYRSTNA. SKLADNOST NOVODOBNE PLASTIKE Z NOVODOBNO ARHTTEKTURO LE2I V RITMICNI PO- VEZANOSTI NEVIDNIll LINIJ PLASTIKE IN ARHITEKTURE, Kl JU UMETNIK DOKONCNO SlIAR- MONIZIRA: MODERNA PLASTIKA BODI OGRODNO POVEZAN SESTAVN1 DEL IN NE ZGOLJ NJENO ORNAMENTALNO POLNILO. STARA PLASTIKA JE BILA OBJEKT, CIGAR VOLjJMEN IN POYRS1NO SPREJEMAS IZ NEKE OD- DALJENOSTI: POSREDNO, S PRIUCENIM MERILOM. • NOVA PLASTIKA JE OBJEKT, KI S SVOJO DUHOVNOSTJO IZPOD SVOJE POVR5INE IN IZNAD NJE NEPOSREDNO PORAJA V TVOJI DUHOVNOSTI ZARODKE PODZAVESTNEGA OBCUTJA. NOVA PLASTIKA JE 21V OBJEKT; SUGESTIVNOST TVORCEVEGA IZDELKA ZAVISI OD NJEGOVE INTEN- ZIVNOSTI V D02IVLJANJU IDEJNEGA KOMPLEKSXi IJSPELO TRET1RANEGA PO MATERIJI ZAHTE- VANE TEHNIKE, IZPOPOLNJEVANJE MATERIJALNE TEHNIKE, V SAMI SMERI RAFINIRANOSTI IN VIRTUOZNOSTI, KIPA ALI SLIKE V VELJAVNOST VISJE VREDNOTE NE DOPOLNJUJE. TEHNIKA MODERNE ARHITEKTURE JE GLIPTICNO FORMSKA, RAZUMSKO DUHOVNA AB- STRAKC1JA: — KIPARSTVO IN SLIKARSTVO VISJE VRSTE SE DANES 2E VIDNO OPROSCA BREZ- KRVNO DUFIOVNIII OBLIK, KI JIH JE DANASNJI CAS BRZINE, STROJA ZAPUSTIL TUDI LIKOVNI, POSEBNO ONI UMETNOSTI NI2JE VRSTE S SVOJ1M MEHANIZMOM IN JO INTERNACIJONALNO SABLONIZIRAL. IZ PSENICNEGA ZRNA VZKLIJE KLEN PSENICEN KLAS ALI PA - PLEVEL; SLOVENSKI TVO- REC GOVORI Z OBLTKOVNIMI TZRAZILI PO SVOJI TVORBI - PO SLOVENSKO! /n /-'Vt Vt^. £*-"*>* 17 S PRICl/lOCO RAZS L hi-, ^-d ~ *trr "" 7 * /-9 oCf idpi » : J& " \tk . -> JOCO RAZSTAYO MI JE NAMEN f OK AZAT I TOVRSTNO DANASNJE UPODABLJANJE OB DUHOVNO RAZKOLNEM PREHODU CASA. KI SE NAG]BA NASLOVNO POCETNO NA RAST IZ LJUDSKOSTI, OB SOCIJALNI BEDI, Kl POTISKJV VSAKO TEH VREDNOT 2E V OSNOVI V NEPO- TREBEN LUKSUS, KAJ SELE DOPUSCA ZA DOQiNANOST OBLIK POTREBNO ZAPOSLENOST IN IZ- VEDBO V 2LAHTNEM MATERIJALU TER POiAZATI STREMLJENJE PO KVALITETI V OCIGLED OBCE YELJAYNOSTI TUJIH SOL IN YZOROV, NA NEKATERIH TEH SVOJIH VA2NEJSIH, JAVNOSTI VECINOMA SE NEPOZNANIH DELIH, KI JIH PREDLAGAM TU OBCINSTVU NA OGLED IN Y —* /vw MLADOSTNA DELA 1909—1915 t / / «. J> 7 1. BEZLJAJOCE KRAVE, MAYEC. ( 1/^2. ZEMLJA, MAYEC. 3. SRECANJE, MAVEC. 4. DVE MATERI, MAYEC. 5. POMLADNA PESEM, MAVEC. - 6. DRU2INA, MAYEC. < £ 7. SATANA, MAYEC. * J 8. MATI, MAYEC. 9. SALOMONSKA SODBA, MAYEC. ^ 10. GREH, MAYEC. v \ D. ORFEJ, MAYEC. ‘ x 12. MATI, MAYEC. 13. KAJN IN ABEL, MAYEC. >T7”— a ~T ,tA / ^ v t ' 3 T , r> 0 -'" y ' 7-&JXs' J / V- (LASENSKI MARMOR). ZA POGACARJEV TRC (NACRAJEN, NEIZYRSEN). ZEMLJU ZA PRED UNIVERZO (NACRAJEN, NE- STAYBNA PLASTTKA (POSYETNA IN CERKVENA) 1918—1933. 14. ALTAR NA SELU PRI HINJAH (POLITIK. LES). . p. J c ; '-h/ tfc P. ST. SKRABCEYA SPOMINSKA PLOSC|\ Y HROVACI (KRASKI MARMOR).^ A "f6. MADONA NA HISI VTADUKT, MARTINOYA C. (VECBARYEN DOMAC KAMEN). 17. BORSTNIK IN VEROVSEK PRED OPER 18. OSNUTEK SPOMENIKA DR. J. E. KREK 19. OSNUTEK SPOMENIKA ZASEDENEMU IZYRSEN). 20. PIETA NA POKOPALISCU V HORJULU * (KRASKI MARMOR)*****. 2J^ DR. J. E. KREKOVA SPOMINSKA PLOSGA PRI SY. GREGORJU (BRACK! MARMOR). 22. VSTALI KRISTUS, NACROBNIK Z. NA PjLEDU (RJAY KAPNIK)*-. 23. KRI2ANT, NACROBNIK P. Y SKOFJT L()Kf (KRASKI MARMOR). 24. DR. J. E. KREKOV SPOMINSKI RELIEF Y ZADRU2NI COSP. BANK! (LASENSKI MARMOR) PODSTAVEK***’ **. 25. NACROBNIK A. ZA MOSNJE (KIPA, L.4SENSKI MARMOR, SE NE POSTAYLJEN) KIP KRT- STUSA* f c- it try A / / f v 1 / t / 5* / 26. NAGROBNIK K. Y MARIBORU (LASENSKI MARMOR). 27. ORGLE V DOM2ALAH (POZLACEN LES)****f. 28. ORGLE Y KOCEVJU (POZLACEN LES)******. ! 29. APOKALIPTICNI KONJI NA YOJNEM SPOMENIKU Y GERKLJAII PRI KRANJU (TOLCEN BAKER)******. 30. NAGROBNIK I. SADARJA Y KOPRIYNTKU (LASENSKI MARMOR). 31. NAGROBNIK M. V LJUBLJANI (LASENSKI MARMOR). ^ LL 32. NAGROBNIK A. K. Y LJUBLJANI (LASENSKI MARMOR). far*' V 33. KRISTUS KRALJ (KRASKI MARMOR) IN APOSTOLI (TOLCEN BAKER) NA CERKVI NA JE- SENICAH*. / . ^ 34. YOJNI SPOMENIK Y DOBREPOLJAH (KIP, KRASKl MARMOR). ' 35. SEJALEC NA PALACI HRANILNEGA KONZOllCIJA V GAJEYI ULICI (TOLCEN BAKER)*. £-■*-, . > 36. KRISTUS KRALJ NA HISI §., GROHARJEYA C. (BEL CEMENT)*. 37. BREZMADE2NA NA HISI P., JAN3EYA ULICA (BEL CEMENT)*-. / „ / /? m. 38. PLODOVITOST NA PALACI HRANILNICE DRAYSKE BANOVINE (BEL CEMENT)**. / yfi 3 -f 40. NAGROBNIK DR. Z. ZWITTERJU Y ROZU (LASENSKI MARMOR). ^. NAGROBNIK BRATU IN MATERI Y DOBREPOLJAH (PORTRETA, LASENSKI MARMOR). A 42. KRI2ANI, A) TABERNAKELJ PRI SY. KATARINI (LES), B) TABERNAKELJ Y SODRA2ICI (LES), C) NOYOMASN1SKI G. F., D) ZA KLECALNIK G. I. C., ZA KLECALNTK G. DR. V. K. 43. SV. GREGOR. PLAKETA NA SK. PALICI KNEZOSKOFA DR. G. R02MANA (BRON)******* 44. REZBARIJE NA POHI3TYU DR. M. K. (CRNO POL I RAN A OREHOVINA)****. ' 45. SPOMINSKI RELIEF REGNARDA V ULICI STARE PRAYDE (LASENSKI MARMOR). Z ZVEZDICAMI OZNACENA PLASTIKA JE KOMPONIRANA NA ARHITEKTURO: * FATURJA, IiUSA, *** KOSA, FATURJA, PLATNERJA, **••* PliATNERJA, ***** PLECNIKA, ****** VURNIKA, STAYBENTKA OZTR. PREJE. # / ft ❖ * A V& Cr RAZSTAYA JE REDNA JESENSKA PRIREDITEV UMETNISKEGA DRUSTVA SLOYENSKI LIK, KI JE IMELO CLANSKO POMLADNO RAZSTAYO Y ZAGREBU OD 7. DO 30. JULIJA T. L. A 1