solska kronika 2018 3 splosna.indd

81 UDK 373.5(450.36=163.6)"18/19” 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 24. 8. 2018 Lidija Rupel* Srednješolsko izobraževanje tržaških Slovencev za časa Avstro-Ogrske in ustanovitev slovenske gimnazije leta 1945 Secondary school education of Slovenians in Trieste during the Austro-Hungarian period and the foundation of the Slovenian grammar school in 1945 Izvleček V drugi polovici 19. stol. so se tržaški Slovenci vpisovali predvsem na državno nemško kla- sično gimnazijo, in sicer v manjšem številu, tudi na nemško realko, medtem ko so itali- janske občinske šole obiskoval le malokateri slovenski dijak. Ob koncu stoletja in pred prvo svetovno vojno je prišlo v obeh nemških zavo- dih do povečanja števila slovenskih učencev, še posebno na gimnaziji, ki je dajala kmeč- kim in delavskim otrokom boljše možnosti za družbeni vzpon. Obenem se je začelo po- litično in družbeno uveljavljati tudi slovensko meščanstvo, ki je v gimnaziji videlo pomemb- no izobraževalno pot za dosego svojih ciljev. Z večanjem števila slovenskih dijakov se je po- stopoma izboljševal tudi položaj slovenščine v okviru obeh šol, tako gimnazije kot realke. Tik pred koncem prve svetovne vojne je kazalo, da bodo tržaški Slovenci dobili svojo gimnazijo, kar pa se ni uresničilo zaradi zasedbe mesta s strani italijanske vojske. Tako je slovensko gimnazijo v Trstu ustanovila šele Zavezniška vojaška uprava leta 1945. Abstract In the second half of the 19th century, the Tri- este Slovenians mostly enrolled at the state German classical gimnazija and, somewhat fewer, at the German secondary school dedi- cated to natural and technical sciences, while few Slovenian students attended the Italian municipal schools. At the end of the century and prior to World War One, the number of Slovenian students in both German in- stitutions increased, particularly at the grammar school, which offered to the children of farmers and workers better possibilities for climbing the social ladder. At the same time the Slovenian bourgeoisie began to be politi- cally and socially established and saw in the grammar school an important educational path to the achievement of their goals. With the increase in the number of Slovenian stu- dents, the position of the Slovenian language within the two schools also improved. Just be- fore the end of World War One it seemed that the Trieste Slovenians would acquire their own gimnazija, but this did not happen due to the city’s occupation by the Italian army. Thus, the Slovenian gimnazija in Trieste was first founded by the Allied Military Adminis- tration in 1945. * Lidija Rupel, prof. latinščine in grščine, Državni znanstveni licej Franceta Prešerna, Trst, e-pošta: lidiarupel@alice.it

RkJQdWJsaXNoZXIy