3000 iztiskov Št. 17. V Gradcu, 1. septembra 1908. Letnik 57. Gospodarski Glasnik za Štajersko. List za gospodarstvo in umno kmetijstvo. Izdaja ces. kr. kmetijska družba na Štajerskem. List Telja na leto 4 krone. Udje dražbe prispevajo na leto 2 kroni. Udje dobi list zastonj. Vsebina: Podpore za Spodnje Štajersko. — Razglas glede oddaje plemenske kuretine štajerske pasme. — O novih vodnih cestah. — Pripravljanje sladke stiskane krme. — Prenovljenje starih malovrednih travnikov. — Krompir in njega oskrbovanje. — Sadjerejci, pozor! — Kmetijska šola v Orotenhofu, tečaj za čebelorejo. — Perutninarski list: Razstava perutnine in kuncev v Gradcu 1908. Splošne opazke k vzreji perutnine. — Iz podružnic in krajnih društev. — Zadruga: Poročila zveze gospodarskih aadrug na Štajerskem. — Gospodarske drobtine. — Tržna poročila. — Oznanila. Podpore za Spodnje Štajersko. V dvorani za seje na namestniji se je vršilo 8. avgusta posvetovanje, v katerem se je podrobno in natančno govorilo, kako se naj pomaga posestnikom, ki trpijo vsled suše pomanjkanje. Predsedoval je cesarjev namestnik grof Clary-Aldringen. Razen njega so se udeležili posvetovanja: načelnik c. kr. štajerske kmetijske družbe ekscelenca Edmund grofAttems, deželni odbornik Franc grofAttems, dvorni svetnik vitez pl. Hammer--? urgstall kot poroče-vavec, člani družbinega osrednjega odbora Rickard Klammer, Franc Stocker in Frane Robič, zvezin zastopnik Franc Barta z vodjo blagovnega oddelka zveze gospodarskih zadrug Maksom Ott, ravnatelj deželne poljedelske šole v Grot-tenhofu, Gohlert, deželni potovalni učitelj g. Martin Jelovšek i. t. d. Vsi so soglasno povdarjali, da je podpora v znesku 300.000 K, ki jo je dalo c. kr. poljedelsko ministrstvo namestniji na raz-pologo, popolnoma nezadostna, posebno vsled tega, ker je okoliš, kateremu bi se naj pomagalo s to svoto, neprimerno zelo velik. Namestnik je obljubil, da bo pri vladi predlagal, naj se ta svota zviša, kakor hitro bodo znani podrobni podatki o pomanjkanju. Zvezi gospodarskih zadrug na Štajerskem se je naročilo, naj kupi 150 vagonov sena in 250 vagonov slame. Ta krma se bo oddajala — cent sena po 4 K, cent slame pa po 2 K — onim posestnikom, ki so zaradi suše najbolj prizadeti. Načeloma se je sklenilo, da se brezplačno ne bo oddajala nobena krma. Konferenca je izvolila izvrševalni odbor za svoje sklepe, ki mu načeluje vitez pl. Ilamm er-Purgstali. Krma se bo razdeljevala po posameznih postajah, in sicer na podlagi zapisnikov, ki jih morajo sestaviti politične oblasti s pomočjo gospodarskih društev. Upa se, da bodo ta poizvedovanja končana v dveh do treh tednih. Sedaj pa bo naloga merodajnih krogov, da se ne zadovoljijo samo s kako „začasno" akcijo, kajti le izdatna pomoč — in naj velja tudi milijone — lahko pomaga našim kmetovavcem premagati velikansko škodo, ki jo je naredila suša. Razglas glede oddaje plemenske kuretine štajerske pasme. Dodatno k razglasu v številki 16. našega lista 7 dne 15. avgusta t. 1. glede določb o subvencioniranju naznanjamo, da se bo na Spodnjem Štajerskem razdeljevala perutnina celjske pasme, v kolikor bo zadostoval materijal, ki je za to na razpolago. V Gradcu, 6. avgusta 1908. Od O. O. c. kr. kmetijske družbe: Načelnik: Attems 1. r. 0 novih vodnih cestah. Ravno v tem času opažamo v taboru velike kapitalistične špekulacije in v vn-lildh trgovski krogih živahno agitacijo, ki dela na to, da se izvede postava o vodnih cestah, ki jo je sklenil državni zbor leta 1902. Obžalovati moramo pri tem, da pomagajo pri tej agitaciji tudi zastopstva in politiki, ki bi se naj raje ne priklopiti tem nameram. Tako se je tudi zgodilo, da se je v državnem zboru sprejel vkljub velikanski agrarni večini nujni predlog socialnodemokraškega poslanca Daszynskega, izprva v formel-nem, pozneje pa tudi v meritoričnem smislu s 184 glasovi proti 86; to se je zgodilo v pretečenem poletju. Tudi v tem slučaju je posegel osrednji odbor naše kmetijske družbe vmes in sicer s tem, da je zavzel stališče proti nameravani izvršitvi postave o vodnih cestah, tako posebno v zadnji seji 14. julija t. 1., v kateri se je sprejel predlog gospoda poročevavca Člana O. O. S utter j a, ki pravi, naj se od centrale za varovanje gospodarskih in logarskih ko-ristij izdana in od inženerja profesorja Birka spisana knjižica: „Soli derDonau— Oder-Kanal gebaut werden?“ nakupi v primernem številu odtiskov za člane osrednjega odbora in podružnice, da se o tej stvari poučijo. Tudi se je v isti seji na predlog istega poročevavca sklenilo, naj se v družbinem listu ponatisne članek o tej stvari, ki ga je prinesla „Kremser Zeitung". Gotovo bode tudi v smislu tega sklepa, če se poda samo na podlagi danega gradiva pregled o celi stvari, seveda v mejah, ki jih stavi prostor, ki nam je dan na razpolago. Proti temu, da se naša prometna sredstva izpopolnjujejo, nimamo s stališča našega gospodarstva nobenih pomislekov, ker rabi kmetijstvo in domače gospodarstvo prometna sredstva ravno tako kakor druge panoge, n. pr. industrija. ('e pa se ravno v tem slučaju ne ravnamo po tem pravilu, imamo pač vzroke, ki nas silijo k temu. Če si natančno ogledamo nameravano vodno cesto ki se naj postavi, opazimo najprej njeno velikost. Velikanski so stroški, ki jih bo (ali bi) stalo to podjetje, ogromne so tudi naloge, ki jih stavijo tukaj Človeški podjetnosti razne naravne zapreke in tehnične težkoče. Kolikor moremo da-nas presoditi ves položaj, bo stalo celo podjetje jedno milijardo kron, to je tisoč milijonov kron (1,000,000.000 A). Velikost te svote si lahko predočimo, Če pomislimo, da bi s to svoto v kronah lahko naredili pot, dolg 23.000 km ali več ko polovico zemeljskega obsega. Pomislimo lahko tudi, da tehta v zlati vrednosti ena milijarda kron 3000 meterskib stotov (v zlatu), da bi torej ta množina znašala več ko polovico vsega zlata, ki se je leta 1907. pridelalo na celi zemlji. Toliko denarja ni razen Francoske, ki je morala leta 1870/1 plačati Nemčiji jedno milijardo vojne odškodnine, plačala ali dovolila naenkrat še doslej nobena država. Tudi danes najvažnejši kanali niso stali toliko, kakor bi stal ta avstrijski kanal. Sueški kanal, jedna najvažnejših prometnih zvez za mednarodno bro-darstvo, je dolg 160 km in je stal vkljub različnim težkočam in zaprekam le 480 milijonov mark; Cesar Viljelmov kanal, ki je dolg 75 km, je stal 156 milijonov mark; panamski kanal, ki, kakor znano, reže centralno Ameriko in veže obe veliki svetovni morji, bo dolg 75 km in ne bo stal nad 720 milijonov kron. Celo sibirska železnica, ki je dolga 6485 km, je stala do Vladivostoka le 932 milijonov mark; stroški za drugo, potrebno in nameravano progo pa so proračunjeni le na 157 milijonov rubljev. Z nameravanim kanalom med Donavo in Odro — in o tem govorimo takaj v prvi vrsti — ki bi bil dolg 270 km, bi imeli seveda najdaljši in najdražji kanal na svetu. K temu pa še pride navsezadnje, da bi nameravana milijarda niti ne zadostovala. Naknadne zahteve so navadno večje kakor pa v proračunu za stavo določena svota. To je bilo ob svojem času tudi vzrok, da se je panamski prekop ponesrečil. V Rimu nameravajo postaviti spominek kralju Viktorju Emanuelu in so izprva določili zanj svoto 8 milijonov. Kmalu pa so morali doplačati nadalnjih 11-5 milijonov in sedaj dvomijo, ali bo skupna svota 30 milijonov zadostovala. Razen tega se moramo ozirati tudi na to, da bo kanal odtegnil poljedelstvu mnogo zelo rodovitne zemlje, ne kanal sam, ampak tudi zemlja, ki se bo ob njem nasipala, različni jezi, stavbe in tako dalje. Drugje stavijo kanale, da uravnajo reke in preprečijo povodnji, ali da pridobijo več rodovitne zemlje, kakor so delali stari Egipčani, s kanalom med Donavo in Odro pa bomo dosegli ravno nasprotno. Ali vsi ti pomisleki ne smejo veljati več, kakor hitro se pokaže, da daje kanal dobiček in da zadostuje vsem prometno tehničnim zahtevam, ki se stavijo vanj. Zdi se nam pa, da se ravno vsi merodajni krogi bojijo odgovora na to vprašanje. K tem spadajo v prvi vrsti merodajni dunajski činitelji. Sanjarijo o tem, da bo mesto Dunaj na ta način dobilo luko, kakor Hamburg, če ne celo kakor London ali Novi York, ne pomislijo pa pri tem, da ne moremo priti na severu in vzhodu izven mej naše države v vode. Tudi se ne ozira nihče na to, da znašajo petodstotne obresti od ene milijarde 50 milijonov kron na leto. Torej bi moral ta kanal vreči na teden jeden milijon dohodkov. Ker pa bo voda v njem stala in ne tekla, zaradi tega pa pozimi zmrznila, bi se moralo v času, ko je kanal prost za vožnjo, torej po leti, zaslužiti na teden dva milijona kron. Na to pa niti misliti ni. Sueški prekop, skozi katerega morajo ladje voziti in ki ima jako visoke tarife, ima seveda svako leto 60 milijonov Čistega dobička; Cesar Viljel-mov kanal pa le 2 milijona 420.010 mark. Pri kanalu med Donavo in Odro, ki bi glede dolgosti prekašal najdaljše na svetu za 100, celo 200 km na dolgosti, pa bi bili stroški še neprimerno večji, ker bi moral imeti nič manj ko 33 jezov in celo armado uradnikov in delavcev. Torej lahko z zavestjo rečemo, da se pri njem ne bo moglo govoriti o kakem obrestovanju, pač pa o neprestanem primankljaju. Tudi je zelo dvomljivo, ali bo kanal dosegel v prometu kak uspeh. Za promet bi prišel v prvi vrsti premog v vpoštev. A ravno v času, ko se ga največ rabi, to je po zimi, se bo znalo večkrat zgoditi, da bodo željno pričakovane ladje kje gori na Moravskem zamrznile in da ne bodo mogle naprej. Ravno zaradi tega, ker so kanali v prometu zelo nezanesljivi, so več kje že narejene kanale, ki so stali velikanske svote (n. pr. Ludvikov kanal na Bavarskem, Dunajsko-Novomeški kanal), vedno bolj in bolj zanemarjali in začeli ob njih staviti železnice, ki so ceneje in ki mnogo več opravijo. Izračunih so, da preteče ladja v kanalu v eni uri le 3 do 7 km, torej toliko kakor navaden voz. Vrhu vsega tega pa je kanal popolnoma nepotreben, ker gre skoro 300 km tik ob severni železnici, ki jo je država pred kratkim kupila. V najugodnejšem slučaju nam lahko služi za to, da dela železnici konkurenco, kar pa bi imelo le tedaj smisel, če bi železnica bila še v privatnih rokah. Ce se oziramo nazadnje še na dejstvo, da mora kanal iti najprej skozi 16 zapornic, da pride 80 m visoko in da mora potem iti zopet skozi 17 zapornic, da pade nato 78 m, da bi se shrambe za te zapornice lahko večkrat pokvarile in poplavile s svojo vodo polja in da bi se z vodo, ki se rabi zanje, preveč izsušila zemlja okoli kanala, če pomislimo nazadnje, da bi rabila ladja do Dunaja šest dnij, potem nam pač ni treba navajati nadalnjih vzrokov zoper ta kanal. Sedaj je naloga agrarnih poslancev, da se ravnajo v tej stvari po navodilih, ki jih je osrednji odbor naše domače kmetijske družbe v tej stvari izrazil. *** Pripravljanje sladke stiskane krme. Danes še ne vemo, kako bo vreme v poznem poletju in v jeseni. Mogoče se nam posreči, da si v pomanjkanju krme z velikimi množinami poznih setvin vsaj kolikor toliko pomagamo. Žalibog pa ne moremo zeleno krmiti do zime, ker nas prej prežene jesenski mraz in slana. (Je bomo dobili v jeseni lepe, tople dni, potem bomo lahko posušili še marsikateri voz mešanca, tretjače, pozne detelje, zelenega prosa i. t. d.; to nam bo dobrodošla krma. A kaj naj storimo, če bo jesen mrčava, deževna in hladna. Sicer lahko one pridelke, ki jih ne moremo več spraviti pod streho, z uspehom porabimo za zeleno gnojenje, a tak gnoj bi bil precej drag, če pomislimo, kako draga je letos vsepovsodi krma, posebno pa še seno. Z ozirom na ta položaj hočem opozoriti na nek način konserviranja krme, ki se je v takih slučajih že premnogo-krat obnesel kot zelo dragoceno sredstvo, namreč na pripravljanje sladke stišnjene krme, ali sladke silaže, kakor se tudi imenuje. Sicer izgubimo tukaj nekaj redilnih snovij in tudi nekaj na količini, ali vendar je boljše, da vsaj nekaj re- šimo, ko pa če bi se zanašali na prazen nič in stavili vse v nevarnost. Za sladko krmo je primerno Bkoraj v se, kar je zeleno, posebno pa zelena detelja, zeleno proso, serka, tretjača, pozna detelja in mešanec. Najboljša po postane taka krma, če sestoji iz posameznih leg zgoraj navedenih krmil. Za pripravljanje sladke krme ima precej enostavne sprave; tudi stroški niso preveliki, posebno, če pomislimo, da nam lahko služi taka naprava dolga leta. Na nekoliko zvišana tla postavimo v čveterokotu 4 trame, tako da dobimo ogrodje, ki je kakih šest metrov visoko,, pet metrov široko in pet in pol metra dolgo. Nekoliko (okoli 30 cm) proč od sredine tal izkopljemo za močan tram tako globok jarek, da leži popolnoma v zemlji. Tla za to kopico, ki jo mislimo narediti, morajo ležati kakih 30 do 40 cm nad zemljo, da ostanejo v dežju kolikor mogoče suha. Na tla pride lega močnih žvarcljev; da nam iz zemlje ne prihaja zrak v kopico, nasipljemo na žvarclje kakih 40 cm visoko ovsenih plev. Pokončni tramovi so na notranji strani tako izrezani, da lahko vložimo na vseh štirih straneh vanje močne deske, ki morajo biti seveda, kolikor višja je kopica, toliko višje. (Glej sliko!) Sedaj lahko začnemo z vlaganjem krme. Krme pa ne smemo vlagati sveže, ampak še le, ko je že nekoliko ovenela. (Je vlagamo samo travo, zadostuje, če leži prej par ur; mešanec mora ležati 1 do 1 ; ovsena slama od K -.— do K -.—; ježna slama od K do K . Sejm z rogato živino dne 27. avgusta 1908 Prignalo se je 612 volov, 245 bikov, 653 krav 188 živih telet, pripeljalo se je — mrtvih telet — svinj, — drobnice in 259 konj. Izvoz na Nižje Avstrijsko: 10 volov, 60 bikov, 46 krav, - telet; na Gornje Štajersko 140 volov, 20 bikov, 80 krav, — telet; Pred-arlberško: 80 volov, — bikov, — krav, — telet, v Nemčijo: 46 volov, — bikov, — krav, — telet; v Švico: 114 volov, 12 bikov, - krav, — telet; Solnograd: - volov, - bikov, — krav, - telet; na Ogrsko: volov, - bikov, — krav, — telet; v Trst: 8 volov, - bikov, 100 krav, - telet; na Češko: 20 volov, 4 biki, 116 krav, — telet, v Moravsko: - volov, — bikov, — krav, — telet. Cena je bila za 100 kilogramov žive teže: klavni voli, tolsti od K 74.— do AT 82.— (izjemoma K 88.—), poltolsti od K 62.— do K 68.—, suhi od K 54.— do K 60.— ; voli za pitanje od K 54.— do K 60.—; klavne krave, tolste od K 50.— do K 64.—, poltolste od K 40.— do K 48. — , suhe od K 26.— do K 36.— ; biki od K 44.— do K 64.—; dojne krave do 4. teleta od K 50.—, do K 60.—, črez 4. tele od K 40.— do K 48.—; breje od K 42.— do K 52.—; mlada živina od K 40.— do K 62.—. Za 1 kilogram mrtve teže: telet do K —.— do —.— ; svinje od K —.— do K —.—; pitanske svinje od K —.— do AT —.— Sejm klavne živine dne 28. avgusta 1908 Zaklana živina: 958 telet, 2198 svinj, komadov drobnice. 34 Cena klavne živine za 1 kilogram: teleta od K -.88 do K 1.—; teleta la (izjemna cena) od AT 1.02 do K 1.10; nemške mesne svinje od K 1.30 do K 1.36; nemške pitanske svinje od K 1.24 do K 1.30; ogrske pitanske svinje la od K -.— do K -.—; ogrske pitanske svinje Ha od K -.— do K —; mesne svinje od K 1.28 do K 1.32 bošnjaške pitanske svinje, debele, od K 1.16 do K 1 30; bošnjaške pitanske svinje, suhe od K -.— do K -.—; ovce od K —.70 do K —.80; kozlički in jagnjeta od K -.— do K . Letni in živinski sejmi na Štajerskem. Sejmi brez zvezdic so letni in kramarski sejmi; sejmi, zaznamovani z zvezdico (*) so živinski sejmi, sejmi z dvema zvezdicama (**) pomenijo letni in živirski Bejmi. Dne 7. septembra v Vojniku*, okr. Celje, pri Sv. Jedrti*, okr. Laško; v Slivnici*, okr. Maribor; na Svetih gorah**, okr. Kozje; v Slovenjem Gradcu*; v Celju*; na Cvenu*, okr. Ljutomer; v Ormožu*; na Ptujski gori*, okr. Ptuj; pri Sv. Vidu pri Preboldu**, okr. Celje; pri Sv. Vidu pri Ptuju**. Dne 8. septembra na Gomilici, okr. Lipnica. Dne 9. septembra v Ormožu (svinjski sejem); v Rogatcu*; na Ptuju (sejem s ščetinarji); v Mariboru*; v Dobjem*, okr. Kozje; na Gomilici**, okr. Lipnica. Dne 10. septembra v GroS-Kleinu (sejem z mladoživino), okr. Lipnica; na Bregu pri Ptuju (svinjski sejem); v Gradcu*. Dne 12. septembra pri Sv. Petru** okr. Gornja Radgona; na Crkvenjaku**, okr. Št. Lenart v Slov. gor. Dne 14. septembra v Globokem**, okr. Kozje; v Braslovčah**, okr. Vransko; v Vitanju*, okr. Konjiča; v Šmarju pri Jelšah**; v Mozirju**, okr. Gornji grad; v Loki**, okr. Laško; v Petrovčah*, okr. Celje; v lvnici**; pri St. Janžu**, okr. Slovenji Gradec; v Rušah**, okr. Maribor; v Rogatcu**; pri Sv. Ani**, okr. Cmurek; _v Spodnjem Dravogradu**, okr. Slovenji Gradec. Dne 15. septembra v Ormožu (svinjski sejem); v Dobrovi*, okr. Brežice; v Zdolah**, okr. Brežice; v Arvežu (sejem z drobnico); v Ljutomeru**. Dne 16. septembra na Ptuju (sejem s konji, govedi in ščetinarji). Dne 17. septembra na Bregu pri Ptuju (svinjski sejem); v Kapelah**, okr. Brežice; v Gradcu*. Dne 21. septembra pri Sv. Juriju**, okr. Celje; na Laškem**; v Framu**, okr. Maribor; v Lučah**, okr. Arvež; na Gornji Poljskavi*, okr. Slovenja Bistrica; v Ormožu**; v Podsredi**, okr. Kozje. Dne 22. septembra v Ormožu (svinjski sejem). Cena deželnih pridelkov iz Štajerskega. Avstrije in Ogrske. Mesto Celje .. Ormož Gradec Ljubno Maribor Ptgj. . Inomost Celovec Ljubljana Pešt ., Solnograd Dunaj Line . ca .° § Oh Ph K v \ v 50*10 50j 50 50 50; 50: 50 50! 50 50 50 50 50 - 8(50 50|! 950 63 1075 10 12 12 11 11 13 11 12 12 12 1190 50| 10 9 5010 38 11 25 9 -j » — ,10 25! 975 11 9 n v a >o v i-a o K v \K v 8 9 K) 875 8;75 9 — 943 8:50 850 629 79 929 68! 2 5| 75 50 05 M« H 12 o u Ph K\ v j-ff v 8201 8 751 91— 9-950| 9 25 50 20! 63 50 25 50 j _1 ° i Mesto M Ajda -o o cq Seno sladit Seno kislo Ržena slami Ježna Ji Tn K\ v j K\ V I K v K V K V K V Celje ... 50 9*50 9 9 7 6 50 5 50 Ormož . 50 10- 10 — 6 — 5 — 3 — 2 50 Gradec 50 725 Ljubno . 50 14 — 5 — 3 80 4 — 3 75 Maribor. 50 1150 11 50 550 — — 3 30 3 1 Ptuj ... 50 10 — — — 7 — 5 80 3 80 3 — Anion Coschnigg veletržec s papirjem, Gradec, Griesgasse 4 priporoča: Debeli papir za vlaganje v sode in zaboje za jabolka. Zarojni papir za namizno sadje. Fino papirjevo volno za opremljanje in zavijanje jabolčnih jerbasov in zabojev. Bele in barvaste zrezke svilenega papirja za nalaganje. Etikete, servijete in vrečice za sadje. Pravi pergamentni zavoj v zvitkih za prošiljanje sadja, perotnine, grozdja, sira, nadalje Hofhelmske in dunajske pase za lovljenje mrčesa, lim in naliman papir v zvitkih za lovljenje gosenic. 40a—24 Vzorci in ceniki na razpolago. Gospodje naroGBuavGi se uljudno naprosijo, da se pri naro-čevanju blaga sklicujejo na naš list. Sdiidit~ 2i7a—7 milo Na celem svetu ni za fino perilo nič boljšega ko SCHICHTOVO MILO. Tudi je najcenejše. Pazite na vtisnjeno ime „SCHICHT". Pristen je Thierryjev balzam le z nilfin vars*,veno *n»mko* Pošilja se najmanj 12 polo-zeleno ■■ Ulili vičnih, 6 celih ali 1 patent-družinska steklenica lflla—13 za K &•■—. Zavoj prost. Thierryjevo eentifolijino mazilo Najmanj se pošlje 2 dozi za K 3*00. Zavoj prost. Povsodi priznano najboljša domiioa sredstva zoper želodčeve težave, zgago, krče, kašolj, sljuzavost, vnetje, rane, praske i. t. d. Naročilo ali nakaznica se naj naslovi na: A. Thierry, lekarna „pri angelju varhu“, Pregrada pri Rogatcu Dobi se tudi v mnogih lekarnah. Stroj za striženje ljudi za 3, 7 in 10 mm rez, francoski sistem K 5 50; isti, ameriški sistem K 6'50;. isti, „ldeal“, zelo močen, K 9-50. Stroj za striženje brade, francoski sistem, reže zelo fin, ameriški sistem, reže •/, mm, K 6 50. 226/08-W Ceno od Dnnaja. — Povzetje. — Kako vsi zajamčena --------- Oontlti fi-aalto. ————— ilex. Balinih, Dun^j, III/3 Salesianergasse 8/G. Oznanila v „Gospodarskem Glasniku^ dosežejo pri veliki izdaji največjo razširjatev. ------------------\ Poskus s kavo. Vzamite vzorec najcenejšega kofeina proste kave HAG za K 1-— '/, lsg in ravno toliko katere koli druge kave za isto ceno. Ne govorite z gospodom so-progr, m prej o tem in mu dajte poskusiti, katera nm bolje diši. Tisto potem vedno kapujte. Kolikorkrat se napravi ta poskus, vsakokrat zmaga kava bre^t kofeina (strupa). Taka kava HAG (varstvena znamka „rešilni pas“) se dobi v zaprtih t/4 kilogramskih zavojih v vsaki boljši trgovini. Izdeluje jo pod vednim nadzorstvom kemičnega laboratorija Fre-senius - Wiesbaden bremenska akcijska družba za trgovino s kavo. Ta kava je edina, ki jo lahko p jo nervozni, bolni na srca in ledvicah, slabokreni i. t. d. in in ki ne krati spanca. 302a—6 Vprašajte zdravnika! —Poskusite sami! Ne dajte se odvrniti od te kave od trgovcev, ki je še nimajo v zalogi. Generaino zastopstvo za Gradec in Štajersko Ignac Trojan, Gradec „Osterreichisch-ungarisches Bankgebaude“ Seliiniedgasse 35. Več pridnih zanesljivih ekonomov se sprejme za vodstvo deželnih trsnic. Na zahtevo daje pojasnila ravnatelj Stiegle r* Gradec (Landhaus). 298a— I Urejuje glavni tajnik Franc Juvan. — Prevaja na slovensko J. Glonar. — Zalaga c. kr. kmetijska družba štajerska. — Tiska „Leykam“ v Gradcu.