43 Obrtnija. Trpežnost železnih konstrukcij. V novejšem času se v raznih podjetjih, posebno pa v stavbinskih, velikanske svote denarja izdali za železne konstrukcije. Kapital, ki leži v železnih traverzah, podporah, strehah in mostovih, broji neštete milijone. Zato pa je umevno, da se vedno bolj pojavljali glasi, ki žele pojasnil in podatkov o trpežnosti železnih konstrueij. Poleg ogromne vrednosti kapitala pride tudi v poštev čut varnosti, ki zahteva, da se železne zgradbe strogo preiskujejo in da se javno izvedo dosedanje skušnje glede trajnosti kovinskih zgradb. Pri lesnih in kamenitih konstrukcijah imamo na razpolaganje skušnje stoletij, tisočletij. O vsaki lesni sorti, o vsakem kamenitem materijalu imamo stare zgradbe, ki nas pouče o trajnosti dotične tvarine. Za železne izdelke pa imamo le malo skušenj, ki so vse tako mlade, da ni mogoče stalne sodbe izreči o trpežnosti njihovi. Komaj 30 let nazaj sega poraba železa za večje zgradbe in tedaj ne moremo imeti še velikih skušenj o dobroti in priporočljivosti tega materijala. Le nekatere podatke so dobili tehniki v novejšem času, ki so vsekako pomenljivi in ki nam pač dovoljujejo, da nekoliko sklepamo tudi o bodočnosti kovinskega materijala. Občinstvo je v novejši dobi nekako nezaupno postalo nasproti železnim konstrukcijam. Temu se ne smemo čuditi, ako pomislimo, kako skoro nobeno leto ne mine, da bi se kak železniški most, narejen iz železa, ne porušil, ko drdra vlak čez-nj. Kdo se ne spominja tacih poročil z Angleškega, iz Amerike in v najnovejših dneh iz Švice? Pri nas se sicer še ni prigodila podobna nesreča, a vendar javno mnenje tirja previdnosti in strogih preiskav vseh železnih objektov. Ravno zaradi javnega mnenja pa je jako važna preiskava, ki se je pred dvema letoma vršila o priliki popravljanja velikanskega železnega mosta v mestu Kolonji (Koln) ob reki Reni. Ta most stoji uže 3 0 let in po njem se vrši velikanski železniški promet dan za dnem. Pri razširjevanji mosta so morali jeden del železne konstrukcije podreti in tedaj so dobili materijala za znanstvene preiskave trpežnosti železa. Most sam je zgrajen jako štedljivo in lahko, tako da so železni njegovi deli prisiljeni vzdrževati veliko težo in močne sunke. Preiskave so se vršile na podlagi sedaj veljavnih uradnih predpisov o trdnosti in trajnosti železnih konstrukcij. Rezultat je bil zelo zanimiv, kajti pokazal je, da je trdnost železnega materijala pri mostu kolonjskem danes še dokaj večja, kakor bi jo zahtevali za ta slučaj uradni predpisi. Trdnost je po 30letni rabi vsaj toliko, kakor jo nam daje danes najboljše kovno železo in večja, kakor so moderne zahteve! Take preiskave so pač najboljše sredstvo, da se bojazen občinstva nekoliko razžene in da se vrne zaupanje nazaj. Kažejo nam, da naše mlade, solidne in ne po amerikansko narejene železne konstrukcije niso še v no • beni nevarnosti, kajti 30letna izkušnja se je jako ugodno obnesla. Kako pa bode v prihodnosti, o tem nas se-ve more poučiti tudi le prihodnost sama!