PRIKAZI IN OCENE RAMMURTI S. MISHRA F I L O Z O F I J A IN P S I H O L O G I J A J O G E (Prevedla Lev in Maja Milčinski s sodelovanjem Mirana Božoviča, Petra Pehanija in Boruta Skodlarja) Znanstveno in publicistično središče, Ljubljana, 2001, 418 str. Rammurti S. Mishra, dr. med., j e kot endokrinolog, nevrokirurg in psihiater deloval in se izpopolnjeval v Indiji, Evropi in Ameriki. Rodil seje v družini jogijsko poučenih staršev in se tako že iz otroštva dalje izpopolnjeval v jogi in sanskrtu. Oblikovala so ga srečanja z mnogimi razsvetljenimi učitelji, med drugim tudi s Shankaracharyo, srečal pa se je tudi s svetovno znanim filozo- fom in kasnejšim predsednikom Indije dr. S. S. Radhakrishnanom. Opraviti imamo torej z avtorjem, ki je globoko zasidran v avtentični indijski duhovni tradiciji in tako izpolnjuje pogoj, ki ga zastavlja joga, da mora tisti, ki želi sam relevantno pisati o njej, tudi sam biti jogin. Tisto, kar je pri Mishri še pose- bej dragoceno pa je, da je povezal zna- nje in izkušnje izjoge s sodobno psiho- logijo in medicino ter duh pristne in- dijske filozofije in psihologije prenesel v svetovni kulturni prostor. V uvodnemu predgovoru avtor predstavi programsko zasnovo svojega dela, ki j o lahko jedrnato povzamemo z njegovo lastno tezo, da »človek mora poznati duha, najbolj notranje središ- če svoje eksistence« (str. 1), kajti le tako bo lahko doživel svoje avtentično Seb- stvo, »Puruso, ki je vseprisoten, vsemo- gočen, imanenten, transcendenten, brez vsakršne navezanosti, Eno in več- ni vir umiijenosti« (str. 124). Duševni mehanizem j e v skladu s psihologijo joge urejen z določenimi zakoni, noben psihični fenomen ni naključen, ampak ima svoj vzrok. Poznavanje duhaje tako ključ do upravljanja z lastnimi mental- nimi stanji kot tudi do poznavanja bis- tva univerzuma v celoti, jedro posamez- nika in kozmosa namreč vjogi nista lo- čena. Avtor se posebej osredotoči na Patanjalijeve Izreke o jogi (v originalu Yo- gasutrani), ki so za to temo ključni. Sko- zi svoje komentarje poskuša ta starodav- ni tekst prevesti v moderno znanstveno in psihološko terminologijo. Mishrova interpretacija poudaija kompleksnost povezave med duhom in telesom. Da razumemo duha, moramo poleg psiho- genih poznati tudi fiziogene (kemične, biokemične in biološke) sile. V okviru psihologije joge pa je »bistvo psihe za- vedanje zavedanja ali zavest« (str. 3). Sebstvo (Puru$a) j e namreč povsem raz- lično od kompleksa duha/telesa in za- vedanje same neodvisnosti in neoma- deževanosti Sebstva, našega avtentične- ga Jaza, j e cilj joge. Psihologijajoge za- radi soteriološke usmeijenosti globoko zakoraka tudi v področja duha, ki pre- segajo okvire sodobne psihologije in ka- žejo njene meje. Sicer paje eden izmed ciljev Mishrovega prevoda in interpre- tacije Yoga-suter]e tudi uporaba v sodob- nih psiholoških disciplinah. Sicer Mishra Filozofijo in psihologijo joge razdeli v dva dela. V uvodnem delu sistematično predstavi metafiziko samkhja, ki tvori teoretično podlago si- stema joge . Sledi predstavitev citte (duha), kije glavni delovni teren joge. Le skozi jasno razumevanje in očišče- 2 0 9 PRIKAZI IN OCENF. nje duhaje možen uvid naše večne, ne- spremenljive narave, vjogi imenovane Purusa, k i je Eno, brez vsakršne nave- zanosti in Mir, ki ga ne more nič skali- ti. Tu ne gre za teoretično špekulacijo, ampak za doživele najglobljega teme- lja nas samih. Mishra predstavi j ogo kot praktično in znanstveno metodiko, ki z raznolikimi psihičnimi (in fizičnimi) va- jami zajame različne tipe ljudi. Osrednji del knjige so Patanjalije- vi Izreki o jogi. Gre za starodavni tekst, ki skozi globinsko razumevanje in tehni- ke obvladovanja duha pokaže pot do os- voboditve. Mishra se teksta loti sistema- tično in temeljito, originalnemu sanskr- tu, transliteraciji in prevodu sledi obse- žen komentar. Yoga-sutre so se zaradi svoje zgoščenosti, kompleksnosti in zah- tevnosti vedno brane skupaj s komen- taiji, brez njih (ali pa njim navkljub) bi ta izjemen tekst ostal do velike mere ne- razumljiv. Mishrovo interpretacijo od- likujejo temeljitost, jasnost in natanč- nost, ki dosega cilj približanja zelo zah- tevnega teksta širokemu krogu bralcev. Pogosto si avtor pomaga tudi s sodob- no znanstveno terminologijo. Mnoge psihične procese in strukture, predstav- ljene v Yoga-sutrah, pojasnjuje s pomoč- j o teorij in konceptov sodobne psiho- logije, fizike in medicine. Sicer se v glav- nem ne oddaljuje od smernic, ki so j ih za razumevanje Yoga-suter začrtali kla- sični komentaiji. Izreki o jogi so razdeljeni v štiri dele. Prvi, ki ga Mishra naslovi Koncentracija in samadhi, odpira temo joge. Definici- ja joge j e dvodelna: »ustavitev vseh va- lovanj in sprememb duševnosti« in »do- seganje enotnosti in poistovetenja z Večno eksistenco, zavestjo, resničnost- j o in blaženostjo, Puru$o, Brahmanom (str. 135). Sledi predstavitev petih vrst mentalnih sprememb (vrttijev), kij ih j e mogoče obvladati z vadbo in nena- vezanostjo. Patanjali našteje več oblik jogijskih praks, od katerih j e poseben poudarek namenjen meditaci j i na Išvaro, ki ga Mishra predstavi kot saguna Brahmana in najvišjo Pur uso. Osrednja tema prve knjige pa j e predstavitev ti- pov samadhijevin razlikovanje med sam- prajnata samadhijem, kjer še obstaja dvoj- nost subjekta in objekta, in asarn- prajnata samadhijem, ki pomeni »istovet- nost individualne zavesti z Najvišjo za- vestjo« (str. 181) in dvojnost dokonč- no izgine. Drugi del (Kriya yoga ali praktična metoda za doseganje koncentracije in samadhija) predstavi, »kako lahko do- seže stanje zbrane duševnosti tisti, čigar duh j e vznemirjen in raztresen« (str. 185). Posveti se natančni analizi ovir (kles), nezavednih vtisov (samskara) in karm, torej vseh podzavestnih struktur, ki so odgovorne za posledično vznemir- jenost duha. Temeljni vzrok vseh zavest- nih in podzavestnih mentalnih valov (koncepta zavesti in podzavesti sta v j o g o vnesena naknadno, skozi branje skozi perspektivo evropske psihologije) j e istovetenje Sebstva z nejazom, razlo- čevanje obojega paje osvoboditev. V to vodi osem stopenj joge . Kot prvo sta to yama'va niyama,jogijska etika, ki je bis- tvenega pomena za nadaljnji razvoj. Yame (nenasilje, resnicoljubnost, odpo- ved kraji, vzdržnost, nekopičenje) go- vorijo o tem, kar moramo pri sebi ome- jiti. Niyame (čistost, zadovoljstvo, očiš- čevalna dejanja, študij, predanost Išvari) so osebne kreposti. Asana, kot tretji člen, j e stabilen in prijeten polo- žaj, ki vodi v zbranost duha in omogo- ča pranayamo, zaustavljanje gibanj vdi- ha in izdiha. Sledi pratyahara, po Mis- hri duševni mehanizem premestitve in sublimacije. 2 1 0 PRIKAZI IN OCENF. Tretji razdelek (Psihološka analiza in nadnaravne sile) nadaljuje s predsta- vitvijo bolj notranjih in neposrednih na- činovjogijske prakse. Dharana, koncen- tracija, j e osredotočenje pozornosti du- ševnosti na določeno mesto in s stalnim in neprekinjenim duševnim naporom vodi v meditacijo, dhyano. Ta rezultira v kognitivnem transu, samadhiju. Vse tri stopnje so zunanje glede na kaivalyo, ab- solutno svobodo, ki se pojavi, ko je du- ševnost »očiščena in oplemenitena vse do ravni Puruse« (str. 314). Zelo po- membno pri temje gibanje samskar, po Mishri konstruktivnih in destruktivnih nagonskih sil. Ko nastopi globoka zbra- nost in osredotočenost duha, se lahko pojavi različne nadnaravne sposobno- sti (siddhi), ki lahko uničijo človeka, ki ni samodiscipliniran, samodisciplinira- nega človeka pa lahko spodbudijo na poti k razsvetljenju. Zadnji del, Analiza Sebstva in razsvet- ljenje, j e posvečen procesu osvobajanja. Ukvarja se z opisom in delovanjem vasan in karm in postopki odstranitve le-teh. Svetje v okviru filozofijejoge rea- len, vendar j e način doživljanja zuna- njih objektov povsem odvisen od posa- meznika oziroma njegovih psihičnih pogojenosti. Puru§a]e definiran kot ti- sto nespremenljivo postavljeno nasproti spremenljivosti vsega - vsaka izkušnja, bodisi subjektivna ali objektivna, men- talna sli zunaj-mentalna j e le prehod- na. Celotna prakrti, ki vključuje kom- pleks duha/telesa in celoten pojavni svet, obstaja zgolj zaradi Puru$e. Ko iz- polni svoj namen, se povrne v nemani- festirano. Tedaj nastopi kaivalja, doži- vetje popolne svobode in enosti, k i je »nadizkustvena, nepogojena, nedoloče- na, brezsubjektna in brezobjektna za- vest« (str. 369). Odlika Mishrove interpretacije je zavezanost praktični vrednosti Yoga- suter. Avtor namreč svoj projekt zastavi kot učbenik joge, ki naj bi poleg poda- janja temeljnih teoretskih okvirov, spodbujal in usmeijal posameznika sko- zi samo prakso jogijskih tehnik. Tako se avtor ne zapleta v dolga teoretska raz- pravljanja, adeptujoge pa skozi tekst na- trese mnogo koristnih nasvetov, ki iz- dajajo nekoga, kije sam že globoko za- korakal v skrivnosti joge. Drugi vidik praktične vrednosti j oge pa j e njena uporaba v sodobni psihologiji. Mishra, kije kot psihiater izkušen strokovnjak na tem področju, vidi v Patanjalijevih Yoga-sutrah pomemben in dragocen prispevek k poznavanju dimenzij duha. Mnogim konceptom, procesom in strukturam, opisanih v Yoga-sutrah, naj- de korelat v sodobni psihologiji, hkrati pa se zaveda, kako in kje joga prekora- či okvire sodobne znanosti. Mnogi psi- hološki uvidi, posredovani skozi izreke, se intenzivno ukvaijajo z območji duha, ki so moderni psihologiji povsem ne- znani. Sicer pa jogi jsko psihologijo močno zaznamuje njen cilj, ki ni razu- mevanje in globinsko poznavanje duha, ampak preseganje psihičnega v celoti. Delo s takšno duhovno globino, prak- tično vrednostjo in aktualno in svežo te- matiko gotovo predstavlja dobrodošel in potreben prispevek k poznavanju to- vrstne literature pri nas. Mojca Zajec 2 1 1