CENE ZDRAVIL ŠE ZMERAJ PRENIZKE Pomagajo lahko le hitre sistemske rešitve v zdravstvu Po lanskoletnih zagatah s po-manjkanjem zdravil, z razmera-mi na področju prodaje zdravil na domačem trgu še zmeraj ne moremo biti zadovoljni. Ekono-mika prodaje zdravil je namreč še vedno problematična. Pro-blem je v prenizkih cenah, ki se od začetka leta gibljejo v višini 18% proizvajalčevih cen. V tuji-ni v cenah niso zajeti razvojni in proizvodni stroški, ki bi jih v normalnih okoliščinah z njimi morali ne le pokriti, temveč si z njimi zagotoviti presežek za smelejše razvojne naložbe. Kako iz zagate? Najprej bi bi-lo treba začeti reševati nelikvid-nost zdravstva, pri katerem se začenja začarani krog, v katerem je tudi farmacevtska industrija. Ker je interventni zakon lani omejil izplačila, ki jih gospodar-stvo odvaja SlS-om zdravstvene-ga varstva, le-ti veledrogerijam ne plačujejo kupljenih zdravil, te pa z zamudo poravnavajo terja-tve proizvajalcev. Farmacevtska industrija si prizadeva za odpra-vo miselnosti, po kateri je le veja gospodarstva, ki hoče čimveč iz-vleči iz sredstev zdravstvenega in socialnega zavarovanja. Tako v farmacevtiki menijo, da lahko le realen vpogled v razmere v njihovi industriji pripelje do pravih ciljev na zvezni ravni. Farmacevtski industriji so bila v letošnjem letu sicer zagotovlje-na devizna sredstva za proizvod-njo zdravil. Od zneska, ki ga je NBJ razdelila 16-im jugoslovan-skim porabnikom je Lek prejel nekaj preko 24 milijonov dolar-jev, kar bo za proizvodajo do-volj, ne bo pa dovolj za naložbe. Upošttvati je namreč treba, da lahko od lastnega izvoza podjet-je porabi le sredstva v višini 50% prisluženih deviz. Lekov zadnji predlog za povi-šanje cen zdravil je, da bi s cena-mi dosegli v povprečju 35% cen svetovnih proizvajalcev, v tem primeru ne bi bilo nobeno zdra-vilo cenejše od 3.000 din. V zah-teve po povišanju silijo proizva-jalce tudi dobavitelji repromate-rialov, ki kljub uradni zamrznitvi cen nenehno zahtevajo podra-žitve. , Tudi letos bo za farmacevtsko industrijo zanimivejša prodaja za izvoz, kjer cene rastejo s kur-zom. Ekonomika prodaje pri proizvodnji, kjer so dosežene ekonomske cene, seveda ni pro-blematična. Vesna Žarković