LJUBLJANSKI ŠKOFIJSKI UST iMiiiimiiiiiiiiiiuiiuiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim 20. Codex iuris canonici. i. 1 Titulus XX. De divini verbi praedicatione. Can. 1327—1351. Splošno načelo. Oznanjevanje katoliške vere je izročeno papežu za vso* cerkev, škofu pa za njegovo škofijo (cain. 1327). Nihče drugi pa ne sme vršiti pridigovanja, ako ga ne pošlje zakoniti predstojnik, kar se zgodi a) facultate peculiariter . dajta, b) officio coli ato, cui ex sacris canonibus praedicandi munus inhaereat (can. 1328). Iz tega je razvidno, da ima razen škofa edino župnik že po' svoji službi pravico in dolžnost pridigovati; vsak drug duhovnik, kakor kanonik, katehet, profesor, kaplan mora dobiti posebno pooblastilo. Cap. I. De catechetica institutione. Zakonik zatrjuje, da so posebno duhovni pastirji strogo zavezani, poučevati vernike v krščanskem nauku (can. 1329), ter jim razlagati katekizem. Razlaga otrokom. Zakonik nalaga župnikom tri dolžnosti: a) naj vsako leto v določenem času pripravljajo otroke za spoved in sv. birmo in sicer poučevaje jih zapored več dni; b) naj, ako mogoče v štiri-desetdaniskem postu, otroke prav skrbno pripravljajo za prvo sv. obhajilo; c) naj se prizadevajo-, da se otroci tudi po prvem sv. obhajilu bolj obsežno pouče po katekizmu (can. 1330, 1331). Ker te dolžnosti pri nas opravljajo gg. kateheti, odpade ta doižnoist za župnike razen ozir tistih otrok, ki rte obiskujejo' redne' šole. Razlaga odraslim. Zakonik zapoveduje, da mora župnik tudi odraslim njihovemu razumevanju primerno raz- lagati katekizem in sicer ob nedeljah in zapovedanih praznikih v času, ki je za obilno udele-žitev vernikov najbolj ugoden (can. 1332). Ako je po razsodbi škofovi potrebno, da pil razlaganju katekizma pomagajo še redovniki, maj so tudi izvzeti, in škof tako zahteva, morajo, reis pomagati posebno v svojih cerkvah (can. 1334). Dolžnost gospodarjev. Ne le starši in njihovi namestniki, ampak tudi gospodarji im botri morajo po- svoji dolžnosti skrbeti za to, da se po katehetični razlagi pouče' iz verouka vsi, ki so jim podložni, ali priporočeni (can. 1335). Pravica škofov. Škof ima pravico, da v svoji škofiji odredi vse, kar je potrebno, da ise verniki točno poulče v krščanskem nauku; po škofovih odredbah se morajo ravnati tudi izvzeti redovniki pri poučevanju vernikov, ki niso izvzeti od škofove' oblasti (can. 1336). Cap. II. De sacris concionibus. Podelitev oblasti za pridig o vanj e. O tem zakonik določuje, da svetnim duhovnikom in ne izvzetim redovnikom more edino škof podeliti pravico pridigovati v svoji škofiji. Izvzeti redovniki morajo dobiti pravico od škofa, ako hočejo pridigovati katerimkoli neiz-vzetim vernikom, tudi v slučaju, ako hočejo pridigovati redovnicam, naj bi bile tudi podrejene redovnikom. Od škofa mora biti pooblaščen, kdor hoče pridigovati redovnikom laikalnega reda; vrh tega mu mora, pridigo- dovoliti tudi redovniški predstojnik (can. 1337, 1338). Škof je v vesti zavezan, da nikomur ne dovoli pridigovati, dokler se ni zakonito prepričal, da je dotičnik neomadeževanega življenja in da je zadostno poučen (can. 1340, § 1). Ako škof izve, da pridigar nima. potrebnih lastnosti, mora dovolitev preklicati; ako škof dvomi o zadostnem znanju pridigarja, naj si dvom odstrani tuldl; po novih izpitih, ako je potrebno (can. 1340, § 2). Zoper preklic je dovoljen priziv, toda ne in suspensivo (ih. § 3). Duhovniki tujih škofij. Svetni in redovni duhovniki tujih škofij naj se ne vahijo pri(digovat, dokler se - ni izposlovala dovolitev od šikofa onega kraja, v kate-rem bo pridiga; škof pa. ne sme dovoliti, dokler ni prepričan o* vsestranski sposobnosti dotičnega govornika (oan. 1341, § 1). ' Za. dovolitev naj o pravem času prosi: župnik za župno cerkev ali podružnico; ravnatelj cerkve, ki ni župniku podrejena; prvi dostojanstvenik s pritrditvijo kanonikov za stolno cerkev; ravnatelj cerkve za bratovske cerkve. Ako je cerkev skupna za župnijo in za kapitelj ali za bratovščino', prosi oni, ki hoče dotične pridige (can. 1341, § 2, 3). Kdo ne sme pridigovati. Samo duhovnikom in diakonom naj sc pridigoivanje dovoli, ne pa nižjim klerikom razen iz zadostnega razloga in za vsak slučaj posebej. Noben laik, naj bi bil tudi redovnik, ne sme v cerkvi pridigovati. Dnevi za pridige. Župnik je strogo zavezan, da ob nedeljah in zapovedanih praznikih z navadno homilijo oznanja vernikom božjo besedo posebno med ono sv. mašo, h kateri prihaja večje število vernikov. Pridigovati mora osebno razen v slulčlaju veljavnega, od škofa potrjenega razloga. Škof more dovoliti, da se ob nekaterih večjih praznikih in iz veljavnega razloga tudi kako- nedeljo opusti pridiga (can. 1344, § 1—3). Cerkev želi, da bi se evangelij ali kak drug del krščanskega nauka prav kratko razložil v vseh cerkvah ali javnih oratorijih., kjer se ob nedeljah in praznikih zadosti vernikov udeležuje sv. maše. Po dotičnih odlokih škofovih se morajo ravnati ne le svetni duhovniki, ampak tudi redovniki po svojih cerkvah, če bi bili tudi izvzeti (can. 1345). Škof naj poskrbi, da je v stolnici in v župnih cerkvah v štiridesetdansikem postu in, ako se zdi potrebno, še v adventu več pridig (can. 1346, § 1). Ako so v stolnici te pridige k oj po ko-rarskem opravilu, morajo biti .pri njih navzoči korarji in vsi, ki pripadajo kapitlju, ako niso iz veljavnega vzroka zaprečeni (ib. § 2). Predmet pridigam. V pridigah naj se pred vsem razlagajo oni nauki, ki jih mora kristjan verovati i;n izpolnjevati, ako.se hoče zveličati. Pridigar naj oznanja Kristusa, ne pa sebe, zato »divini verbi praecones abstineant profanis aut abstrusis argumentis communem audientium captum excedentibus; et evangelicum ministerium non in persuabilibus humanae sapientiae verbis, non in profano inanis et ambitiosae eloquentiae apparatu et lenocinio, sed in ostensione spiritus et virtutis excerceant.« Duhovniku, ki bi trosil zmote ali pohujj-šanja, naj škof prepovei pridigovamje, spovedovanje in kakršnokoli poučevanje; ako bi učil krivoverske nauke, naj z njim postopa po navodilih cerkvenega prava (can. 1347, § 1—3). Opomini vernikov. Vernike je treba večkrat opominjati in izpodbujevati, da hodijo k pridigam radi in pogostokrat (can. 1348). Cap. III. De sacris missionibus. D o 1 ž n o s t. Škofje naj poskrbe, da sc bo v vsaki župniji obhajal sveti misijon vsaj vsako deseto leto. Vsi župniki, tudi redovniški, se morajo po dotičnih škofijskih navodilih ravnati (can. 1349, § 1, 2). Škofje in župniki naj priporočajo Bogu nekatoličalne, ki žive v njihovih škofijah in župnijah. Po vseh drugih pokrajinah je skrb za nelkiatoli,čarne pridržana apostolskemu sedežu (can. 1350, § 1, 2). Nihče naj se ne sili, da bi se proti svoji volji poprijel katoliške vere (can. 1351). II. Določila za našo škofijo. Ad cap, I. De catechetica institutione. Zapovedim novega zakonika gospodje zadostujete popolnoma, ako se ravnate po naših škofijskih navodilih. NlaJj jih po' vsebini predložim : a) Razlaga v šoli. 1. V šolah poučujejo otroke župniki ali kaplani ali samostojni kateheti, pooblaščeni za ljudske ali za srednje šole. 2. Kateheti v srednjih šolali naj se drže predpisanega učnega! načrta, po predpisanih knjigah; zraven pouka naj skrbe za krščansko vzgojo; ob nedeljah in praznikih naj se učenci udeleže sv. maše in pridige, na katero naj se katehet vestno pripravi; katehet naj dijake nagiba, da prejemajo sv. zakramente ne le oibligatno, ampak še prostovoljno večkrat, ako mogoče pogostokrat; priporoča naj Marijino kongregacijo. 3. Katehetje v ljudskih šolah oa;j se ravnajo po določilih prve sinode (Syn. I. pg. 12. seqq., 159—165). Za prvo spoved, prvo sv. obhajilo in za sv. birmo podaja splošna in podrobna navodila Instructio pastoralis (pg. 23—34, 95—106, 113 do 115). Naj tri zahteve posebno1 nagla,šam: a) pouk naj bo vedno vzgojen, b) v prvih dveh razredih naj bo metoda zgodovinska in c) po vsaki uri naj katehet vzeto tvarino zabeleži v zapovedani zapisnik. Noben katehet naj ne pozabi odredb za Ma-' rijin vrtec in za Sveto vojsko (Instr. pg. 131—134) 4. V nekaterih župnijah so vasi tako oddaljene in je radi hribov pot tako težka, da precej otrok ne more v redno šolo. V teh slučajih zavezuje novi zakonik župnika: a) da pripravi otroke za spoved in sv. birmo, b) da jih v pravem času pripravi za prvo sv. obhajilo in c) da poskrbi za še bolj obsežen pouk v krščanskih resnicah. To dolžnost mora izpolniti sa,m, ali po svojih pomočnikih, ali tudi: po zadostno poučenih vernikih, posebno po članih cerkvene družbe »de doctrina Christiana«, ki jo priporoča naša sinoda (Syn. II., pg. 72—75) in tudi novi zakonik (can. 711, § 2). b) Razlaga zunaij šole. V drugi sinodi je zapovedano: 1. naj se vsako nedeljo popoldne razlaga katekizem od vprašanja do vprašanjai tako, da &e v štirih letih Vse obrazloži (Syn. II. pg. 29—31, kjer so tudi izjeme povedane); 2. naj duhovni pastir priredi vsako leto dopoldanske katehetične pridige, ki naj trajajo tri mesece' in pri katerih naj se vsako leto obrav-na eno poglavje katekizma (Syn. II. pg- 29). 3. naj duhovni pastir poskrbi, da mladeniči in deklice, ki ne hodijo v šolo, pa še niso izpolnili 16 let, ostanejo v cerkvi po popoldanski službi božji, kjer se z njimi ponovi ravnokar razlagana tvarina; ali, ako to ni mogoče, naj se vsako leto med božičem in veliko nočjo vsaj šestkrat zbero v cerkvi za poseben pouk iz katekizma (Syn. II. pg. 30); 4. naj duhovni pastir opravi! dobro pripravljeno velikonočno' izpraševanje za vse stanove