NAŠI ZAPISKI SOCIALNA REVIJA. Št. 1. (Januvar) LETO IX. VSEBINA: UVODNIK. — DR. EDVARD BENE'Š; POLITIČNI NARODNOSTNI SPORI. — A. A. B.: O LEPOTI ČLOVEŠKEGA TELESA. — DR. DRAGOTIN LONČAR; IZ LITERARNE IN POLITIČNE KORESPONDENCE DR. JOSIPA VOŠNJAKA. — PREGLED: DRUŽBA SV. CIRILA IN METODA IN LEGA NA-ZIONALE. — ŠOLSTVO. — NAČRTI IN PREDLOGI. )- — IZ ČASOPISOV IN REVIJ. — DOŠLE KNJIGE. -( UREDNIK IN IZDAJATELJ : Dr. ANT. DERMOTA V GORICI. - - - LASTNIK: KONZORCIJ NAŠIH ZAPISKOV.' - - - V GORICI 1912. SKA : „GORIŠKA TISKARNA" A. GABRŠČEK. Naši Zapiski izhajajo vsakega 1. v mesecu. Naročnina: Za Avstro - Ogrsko za vse leto 5 K s poštnino vred, za pol leta in za četrt leta so- □ □ □-□ □ □ □ razmerno; za Nemčijo 5 K 80 v., za ostale države 6 K 40 v. — Posamezna številka 42 v. Rokopisi in časopisi v zameno naj se pošiljajo na uredništvo, naročnina in reklamacije pa na upravo Naših Zapiskov v Gorici. (j|itateljeit) „^Jašib ž|apisl{0$“ uljudno priporočam svojo knjigoveznico za vsakovrstna naročila v mojo stroko spadajočih «lel. — Izdelujem tudi vsakemu ukusu ujjajajoče okvirje za podobe i. t. d., ter jamčim za solidno in točno ------ postrežbo po zmernih cenah........... /\ntor] Zupančič, knjigovez, hjubljana, Slomškoua ul. 31. V Gorici 27. XII. 1911. Božična razimotrivanja slovenski1!! političnih časopisov in strank so se nekako zlila v harmoničen zvok: iz vseh je donelo polno optimizma in upanja. Opravičeno ali neopravičeno —o tem ne odločujemo, ker je vse to v sedanjosti1 silno subjektivno zabar-vano; nemogoče je pa danes govoriti, kaj poreče poznejša sodba zgodovine, ko se ibo odkrižala balasta brezpomembnih trenotnih dogodkov ter upoštevala zgolj ono, kar je upoštevanja vredno. Upanje in optimizem torej onim, ki ga potrebujejo! Kakšna je situacija dejansko po mili naši domovini? Kratek je odgovor: Kakor bi se bila na glaivo postavila. Ta situacija ima pravzaprav dvojno lice: eno domače, eno za Dunaj; eno kmečko, eno gosposko. So ljudje, ki dvomijo in ugibajo, katero lice je pravo? Kakor bi bilo treba in vredno ugibati! Kakor da ne bi na prvi hip spoznal kmeta, četudi je v cilindru in fraku, da prihaja šele prvič izpod vaškega zvonika! Pravo lice naše slovenske politike je kmečko, je domače; drugače je njegovo dunajsko, gosposko lice. Seveda najraje kaže svoje dunajsko lice — kot vsak bahaški parvenij, sram ga je svojega domačega obraza, ali vsaj skrivati ga hoče. Saj bi bila vsa tradicija slovenske politike desauvirana, če bi bilo drugače! Doma je slovenska politika — kar je »merodajne«, seveda — udana vladi, ali vsaj odvisna od vladne milosti. Doma je lahko vladna, ker vlada nima tako izlahka druge opore, ki jo vendarle rabi1. Na Dunaju pa bi rada bila vladna te naša »merodajna« slovenska politika, toda ne marajo je. In vendar se je toliko pomujala im vsiljevala! Še lepa ženska, ki se vsiljuje, je zoprna, ne vzbuja razkošja in veselja: kaj šele politika, ki se vsiljuje ... Bridka mora biti zavest slovenskih vodilnih politikov: polni so dobre volje, da bi služili vlaidi, trudijo se faktično zanjo, pomagajo ji v stiskah in težavalh — toda priznanja od nikoder ni! Skoro enako kot delavec, ki je čvrst in zd,rav in dela željan, pa ne more najti dela, ali če ga najde, ni za- njega plačila ... Ubogi slovenski politiki, ubogi v svoji 'brezposelnosti! Pa še nekaj je zamenljivega: slovenski «merodajni« straniki sta si pravzaprav zamenjali vlogi: Klerikalna je doma z vlado in pri vladi, na Dunaju pa brez vlade in sama, zapuščena; liberalna je doma v opoziciji proti vladi, na Dunaju pa hodi z vladno večino ... Kako je to mogoče? Ali naj — če opažamo, da se kaj takega dogaja na zelenem drevesu — vprašujemo po načeliih, ki vodijo slovensko politiko? Ne vidimo jih, da bi jih uveljavljali v praktični politiki. — Ali naj si razlagamo z oportunizmom, ki menda najbolj veseli obe stranki? Toda za oportunizem sta obe stranki pr ene okretni: ni ena ne druga ne poizna meje pri uveljavljanju načel in oportunizma — tako da je oboje zmešano. Tej mešanici pa bi menda nekateri radi dejali — po mlado češkem vzoru — pozitivna politika. A to je pozitivna politika, da se bogu smili! Uspehov ne rodi ne tu ne tam, na Dunaju ne doma. Dejali so sicer zadnje čase večkrat, da se doma izpreminjajo razmere in da nastopa polagoma drugačna politična konštelacija in kombinacija. To upanje — o, kako goljufivo! — so snovali na rezultatih občinskih volitev, ki so se vršile tekom baš potekajočega leta na Kranjskem. Kmečke občine da začenjajo obračati klerikalnim nasilnikom Ihrbet — mestne in trške trdnjave začenjajo izročati ključe svojih vrat klerikalni stranki. Kamnik, Radovljica, Črnomelj, Ribnica ... Dozdeva se nam, da to niso znamenja izpremenjenih razmer, ampak da so te razmere že davno dejansko obstojale — samo izraza, duška niso mogle dobiti. Dale so si ga s pomočjo novega občinskega zakona. Ali bo to vplivalo na sestavo deželnega zbora kranjskega, kadar bodo nove volitve, je pa drugo vprašanje. Za sedaj pribijemo le, da bo tre'ba še mnogo, mnogo vztrajnega dela, predno bo opravičen tak optimizem, kot ga je izražalo slovensko napredno časopisje v božičnih razmotrivanjih. DR. EDVARD BENEŠ: Politični narodnostni spori.*) V političnem rn strokovnem ter zadružnem pokretu je 'Prvotno več ali manj veljala centralizacija. V političnem pokretu ni bila nikoli bogvekako močna; pojavljala se je skoro le epizodično. V strokovnem pokretu je bila seveda krepkejša in trajnejša, zlasti zato, ker je bila i češkim delavcem kolikortoliko potrebna. Cim močnejša in enotnejša je organizacija v strokah, tem večjega ‘gospodarskega pomena je eventualno ta pokret lahko za delavske boje. Dokler so bile češke organizacije čisto slabotne in torej niso mogle kaj računati same s seboj, se ni oglašalo mnogo 'klicev po samostojnosti. Šele ko je z močjo prišla i samozavest, so se neprijetnosti centralizma začutile 'huje in osvobo-diteljska stremljenja so se začela vedno nevzdržne je pojavljati. Dandanes se ta .razvoj ne da več zadrževati in prav kmalu bo menda češkoslovanski: pokret stal v vseh treh svojih prvinah popolnoma na svojih nogah, priznan brezdvomno od vseh čini-teljev, ki se mu doslej ustavljajo. Ves narodnostni problem in spor obeh pokretov, češkega in nemškega, se da razdeliti na tri prvine: 1. internacionalizem se v teoriji pojmuje v marksističnem smislu; polagoma se obe strani obračata od te teorije in pojmujeta narodnost kot izključno kulturno prvino; 2. spor za federalistično in centralistično organizacijsko obliko in spor za praktično uveljavljanje narodnostnega programa iz L 1899; 3. spor za isti centralizem in federalizem glede strokovnih in zadružnih organizacij. Te tri točke je treba natančneje osvetliti. Storim tako v kar najkrajših obrisih. Oficielni mednarodni socializem je smatral za eno izmed svojih doktrin intemaoionalizem. Marx narodnost podreja gospodarskim vprašanjem; delavci — pravi on — nimajo domovine, in če se odstranijo razredna nasprotja, se odstranijo tudi' narodnostna; narodnostni boji so torej boji buržoaizije, ki se jih oprijemlje zato, da zapelje delavstvo od njegovih pravih socialnih interesov. Narodnostni problem je delavcu na poti v boju za njegovo eman- *) Iz knjige ..Delnicke linuti v Rakousku a v Čechach". Str. 153. sl. cipacijo. Delavec se mora preko narodnosti povspeti do gesla: »Proletarci vseli dežel, združite se!« Tak je ob kratkem izraz mnenja, ki je v raznih dobah ovla-dalo posamezne socialistične stranke ali posameznike. Bili so časi, ko so francosiki, nemški, avstrijski in češki socialisti dobesedno tako pojmovali internaeionalizem. Nemški in francoski zato, ker je neprestano grozila vojna, katera bi bila obojni proletariat pahnila v morilni boj drugega proti drugemu — in vendar sta si bila oba proletarska pokreta tako blizu po svojih gospodarskih interesih. Naravno, da so se proti takemu morilskemu patriotizmu socialisti radi oprijeli tako odločnih Marksovih teoretičnih razlogov, ki so jim dokazovali, da morajo biti internacionalni in zanikati rodoljubje. Češki in avstrijski socialisti so občutili enako narodnostne boje buržoazije na lastnem telesu. Videli so, kam v Avstriji dovedejo v praksi, kako služijo reakciji, birokraciji, podpirajo vsakovrstne privilegije, da so zgolj krinka boja buržoazije za moč v državi1, a delavstvo da naj v tem boju pravzaprav pomaga iz razlogov rodoljubja, ne da bi imelo za svoje socialne interese najmanjšega prida. Kadar pa zahteva tudi zase kaj, ga obrekujejo, da izdaja domovino, da je breznarodno itd. Naravno, da je to pri našem (češkem) delavstvu vzbujalo odpor proti nacionalizmu; tu so verjeli Marxovl teoriji, sprejemali jo in izvajali v praksi, v kolikor je bilo mogoče. Tako se v sedemdesetih letih poraja tisto posebno duševno stanje med delavstvom, ki zanikuje domovino, rodoljubje, narodnost; to je duševna praznota, izraz nejasnega in nepravilnega pojmovanja celega tega problema in nemožnost, da bi si zadobili pravilnejše nazore. To duševno stanje, kot rečeno, ovlada v raznih fazah ves socializem. Toda le za kratko dobo, in se pozneje pokaže le kot prežitek ali zaslepljeno obtičanje na marksistični teoriji. Ta nazor je dolgo vladal med avstrijskim socialističnim delavstvom. Avstrijsko delavstvo je takoj izpoeetka v svojih izjavah vedno slovesno naglašalo, da je zoper narodnostno zatiranje, da hoče pobratenja narodov, da hoče enakopravnost narodov. 2e prva takšna izjava avstrijskega dleavstva z dne 10. maja 1868. (ko se je dunajski Arbeitertag obračal na delavstvo vseh narodov in ga prosil, naj se združi k sikupnemu boju) je vsebovala v bistvu ta načela. Takrat pa ti nazori še niso biili izčiščeni. Mnogo jasnejša zavest mednarodne solidarnosti se že pojavlja na taboru pod Ještedom z 'dne 7. avg. 1870 po nemirih v Svarovu; ta izjava ima že socialistično mednarodni značaj. Ta internacionalizem ise razvija poglavitno po 1. 1870. Tudi že gori omenjeni program brnskega spravnega shoda je najbojši dokaz tega nazora (»smo za enakopravnost in svobodo vseh jezikov ... socialno demokratično delavstvo more le češkemu jeziku oskrbeti enakopravnost, 'ker pred jezikovno enakopravnostjo mora biti socialna m politična ...« itd. Pernerstorfer sam označuje to dobo kot dobo praznega, brezkrvnega in brezdušnega internacionalizma.* Enako se je hajnfeldski program izrazil o tem vprašanju, dasi dokaj negotovo in nikakor ne temeljito. V celoti pa spre jemlje marksistično teorijo in z njo vred ves taikrat gospodujoči nazor (»...stranka je mednarodna stranka, obsoja predpravice narodov ravnotako kakor predpravice rodu, posesti in ipokolenja in izjavlja, da mora biti boj proti izkoriščanju mednaroden kakor je izkoriščanje samo«). Ti nazori in to ovzdušje je naravno povzročalo negiranje narodnostnega vprašanja. Pri nas Cehih je bilo to negiranje še podčrtano vsled ostrega obsojanja in preklinjanja mednarodnosti in - cesto brutalnega preganjanja taikšnih nazorov. To preganjanje pa je delavstvo še bolj potrjevalo v teh nazorih. Sicer pa take izjave niso posamezne. So nekako oficielne. Iz tega časa bi lahko navedli celo vrsto podobnih zasebnih in žurnalističnih izjav. Pod vplivom te teorije se češko socialistično delavstvo v devetdesetih letih bojuje proti državnopravništvu, ko je to na Češkem v najlepšem cvetju in ko zaradi njega pada cela staro-češka stranka. Iz te teorije je naposled izšla i protidržavnopravna izjava in nekateri drugi čini češke stranke. Toda baš v tej dobi prihaja ipreokret v narodnostnih nazorih, zlasti v teoriji. Narodnostna praksa med češkim delavstvom je sicer pogostokrat ustrezala tej int e rn&cio n a 1 i s tični teoriji, bila je pa tud; često drugačna nego ta teorija. Marsikaj smo omenjali v tem oziru že gori. Kongres v Neudorfelu 1. 1874. je zedinil češki in avstrijski pokret. »Delnicke Listy« so bili s tem zedinjenjem zadovoljni1), dasi se je tedaj pri njih kazal jako močan narodni prvek. Toda že koncem l. 1874 izjavljajo, da je dunajska stranka *) Damals im Jahre 1885—6 stand die osterreichische Sozialdemo-kratie auf dem Standpunkte eines flcisch- und blutlosen Internationa-lismus. *) Dne 15. maja 1874 so pisali: „Ponosni smo lahko na to in čestitamo si lahko, da smo prvi, med katerimi si je ta nazor izklestil široko pot, da narodi ne živi tu zato, da bi drug drugega zasužnjevali, ampak da bi v miru med seboj živeli...." preveč centralistična, dočim da so Čehi federalisti; in zahtevajo ustanovitev češke stranke. Tudi poznejši časopis »Budoucnost«, ki je izpočetka zagovarjal združitev z Dunajem, dela pozneje za samostojnost. V sledečih letih, ko ni trdne združitve z delavskim Dunajem, imajo češki delavci boje za narodnost doma s strankami buržoazije. V ti dobi se marksizem razširja pri nas, in iz tega izhaja ob času razkola tisto internacionalistično ovzdušje, ki je dobilo duška na shodu v Brnu 1. 1887. A tu se izjavlja popolnoma logično, da se češka stranka zenoti z nemško, brž ko ta uredi svoje notranje razmere. To se je res kmalu potem zgodilo. Hajnfeldski shod 1888—9 pomenja v resnici stvoritev enotne vse-avstrijske stranke. Shoda v Brnu in v Hajmeldu kažeta na dobro soglasje internacionalistične teorije im prakse v češkem delavskem pokretu glede narodnostnega vprašanja. Kar je oznanjala teorija, se je uresničilo v praksi: enoten mednarodni pokret avstrijski. Seveda ipa le na čisto kratek čas. Na Češkem se vname namreč divji nacionalni boj zaradi punktacij, državnega prava, šol itd. Socialisti protestirajo proti njemu, se dajo zaradi svojih protestov in svojega nasprotja proti državnopravnemu nacionalizmu silno proglašati za krivoverce — toda pri tem boju sami podlegajo nacionalnemu vplivu. Njihova lastna teorija o vplivanju miljeja se uveljavlja na njih. Ne da bi sami čutili, narodnostni spori zahtevajo pri njih žrtve. Tudi nje prešine nacionalni pr vek, četudi to zanikajo. Nerazumljivo se mi namreč zdi, da bi se v času, ko v teoriji vlada popolni marksistični internacionaliszem, moglo zgoditi brez kakšnega drugega močnega vpliva, da bi češki socialisti protestirali proti dunajskemu centralizmu, mu nasprotovali in ga končno sprejeli za povod, da si morejo ustanoviti svojo stranko. Protesti proti centralizmu so bili tu le dober vzrok, da bi se nacionalno čustvo izključnosti — vrstna narodna zavest uveljavila, tako da bi se češka stranka ločila od dunajske in postala samostojna.1) Na Dunaju takoj na sledečem avstrijskem shodu 1. 1891. proglašajo češki socialisti dunajski centralizem za nemogoč, kakor je bil ustanovljen na hajnfeldskem kongresu. In ko hoče ') Ne morem te misli tu razpresti. Gotovo bi bilo zanimljivo, preiskati jo vso. Prepričan sem namreč, da je narodno čustvo v boju med češko in nemško stranko igralo in še igra veliko ulogo in sicer tudi ondi, kjer se to taji, kjer se navajajo organizacijski, gospodarski razlogi i. dr. Vrstna zavest, čigar posebna oblika je narodnostni čut (prav kakor čut pripadnosti v isti razred), vpliva nujno in naravno direktno proti razredni zavesti. So primeri, ko zmaga razredna zavest, in primeri, kjer narodna. shod še bolj utrditi centralizem in finančna sredstva še bolj odvajati na Dunaj, Cehi zapustijo shod, zabredejo naravnost v konflikt z avstrijsko stranko, na prihodnji shod ne pošljejo udeležbe in se 1. 1893. rznova ustanove kot samostojna stranka. S stranko ostajajo seveda v tesni zvezi, vendar pa je obvarovana njih izključnost. Dunajski vsedržavni shod 1. 1897. pa zadovolji tc stališče s tem, da formalno potrdi samostojnost nele češke stranke, marveč tudi ostalih narodnostnih strank. Proti faktični situaciji ne more nič drugega ukreniti. Tu pa prihaja Badenijeva volilna reforma, vstop socialistov v državni zbor, protidržavnopravna izjava, jezikovne naredbe, nemška narodnostna obstrukcija, Bodeniiev padec, obupni narodnostni boji v deželnem zboru, v žurnalistiki, na ulicah, popolni politični prevrat. In vsega tega se udeležujejo socialisti, in nimajo zadovoljivega narodnostnega programa. Marksistična teorija z ekonomičnim materializmom in seveda poglavitno tistih par besed v hajnfeldskem programu jim čisto nič ne daje za praktični politični boj. Išče se torej nov narodnostni program. Na shodu v Brinu 1. 1899. je ta program končno sestavljen. Toda ta program postaja sam nadaljnji korak v sporu med češko in nemško stranko in s tem tudi nadaljnji korak do končne emancipacije češke stranke. Program proglaša enakopravnost narodov, izjavlja se proti vsakemu privilegiju tega ali onega naroda, zahteva varstvo manjšin z državnim zakonom, upira se nemškemu državnemu jeziku, pripoznava popolnoma pravico naroda do narodne e k z i s t e n c e in n a -r o d n e g a razvoja z vse m i posle id i e a m i i n i z-javlja h k r a t u, da socializem mora in h o če za temi stvarmi s t r e m i t i vedno, dosledno in za vsako e e in o. To je že sploh v bistvu stranke, da dela za pravičnost v vsa'kem oziru, tedaj tudi v nacionalnem. Kakšna je bila posledica tega teoretičnega sklepa v praksi? Najprej je treba konstatirati, da tu ni sko.ro niti sledu o tistem nazoru o narodnostnem vprašanju v Brnu 1 .1887. in v Hajnfeldu !. 1889. Marksistično pojmovanje narodnosti je tu v bistvu odstranjeno. In ter nacionalizem se je u m a k n i 1 id r u-g e m u pravilnejšem u umevanju narodno s tn e-ga vprašanja. Ves b ruski program1) je iz n a- *) Gl. zlasti odst. programa: ..Končna ureditev narodnostnega in jezikovnega vprašanja v smislu enakopravnosti, enakovrednosti in pameti je predvsem kulturna zahteva in je zato življenskega interesa za proletariat." t e n k o r a k k prav i 1 n emu razumevanju narodnostnega čustva. Im ibaš ta korak k narodnostnemu čustvu povzroča narodnostne spore v političnih vprašanjih na obeh straneh; kajti v posledicah p oz i v 1 je stranko, da se vrže v narodnostne boje naravnost in tako pripomore k razrešitvi tega težkega vprašanja. Hkratu nekateri avstrijski socialisti tudi teoretično pravilno formulirajo ‘narodnostno vprašanje, smatrajo ga predvsem za vprašanje kulturne družbe in spoznavajo, da se so-c i a 1 i z e m, ki se b o j uje za gospoda :r s k o in kulturno o s v o b o j e n j e, mora hkratu bojevati za narodnostno osvoboditev; 'kajti kultura narodnost vedno (predpostavlja. Vedno moremo le o kakšni .n a r od ni kulturi govoriti. Torej socializem tudi v teoriji zapušča »brezkrvni in prazni internacionalizem« in pravilno pojmuje nacionalni problem; v praksi pa prihaja k sklepom brnskega shoda, ki tej teoriji popolnoma ustrezajo. Sedaj gre potemtakem le za to, kako bodo socialisti to teorijo uresničevali v življenju, in zlasti, kako se izvedejo sklepi brnskega zbora v praksi. Tu pa se je takoj pokazalo živo nacionalno čustvovanje obeh strank. Brž ko je šlo namreč za izvajanje načela popolne enakopravnosti in praktično izvrševanje načela o pravici do ekzistence naroda, so se pota hipoma začela cepiti; kajti ocenjevanje tega, kaj je enakopravnost in narodnostna pravičnost, je naravno silno subjektivno in je v največjem številu slučajev podvrženo baš intenziteti narodnostnega čustvovanja. Tu pa se je ta subjektivnost in vsled tega neenotnost ocenjevanja morala tem odločneje pojaviti, ker se je vsaka izmed obeh strank nahajala v drugačnem položaju im na razvoj in intenziteto njenega narodnostnega čustvovanja so vplivaie tudi popolnoma različne razmere; zato se je tudi čustvovanje moralo različno pojavljati. Češki socialisti so namreč spadali k izkoriščanemu narodu, nemški k izkoriščajočemu, po socialistično povedano. Vsled tega se je vpliv narodnostnega čustovanja pojavljal pri vsaki stranki v drugi smeri in se naposled izobličM kot narodnostna krivičnost pri nemških' socialistih in narodnostna ofenziva pri čeških. •Nemci v Avstriji so natmreč narod, ki je bil v preteklosti privilegiran im je še sedaj privilegiran. Avstrijski centralizem nosi nemški pečat in je Nemcem v korist. Nemci imajo doslej premoč v celi državni organizaciji, v političnih in sodnih uradih, v šolah in kulturnih institucijah, njih jezik ima prednost ravnotako kakor vse njih gmotne in ostale kulturne potrebe. Ta premoč jim pa po njih številu in .pomenu ne sadi in zlasti jim ne ‘gre po socialističnih principih. Ta premoč je na kvar n ©nemških narodov. To pa v terminologiji in teoriji socialistični pomenja izkoriščanje naroda po narodu in je v nasprotju s 'socializmom. Nasproti pa so bili ostali avstrijski narodi in osobito Čehi kot najžrelejši skozi mnogo let izkoriščani, so doslej zatirani, nimajo dovolj šol, uradov, institucij — in to zlasti takih, kjer ima ravno delavec silen interes na stvari. To se tiče posebno jezikovnih pravic in šol. V ti situaciji se je sedaj imel uveljaviti priznani in prizinavani •narodnostni čut in celo na njem zidajoči narodnostni program. Seveda je nujna posledica tega, da so Ibili češki socialisti vrženi v boje za šole, urade, jezikovne pravice — saj to odgovarja načelu o narodnostni enakopravnosti, to je čisto socialistično, kajti pravično je, ustreza tudi sklepom brnskega 'kongresa, kjer se je priznala pravica do eksistence in narodnih kulturnih potreb. Ustreza p a t o t u d i ž i v 1 j e n s k e m u interes 11 češkega proletariata, čigar rodbine, čigar položaj, gmotni in človeški, trpi v s 1 e d te neenakopravnosti. Dolžnost nemških socialistov bi bila, da bi razumeli to situacijo, če bi bili stali na višini časa. Toda v tem jih je ovirala zavisnost z občim nemškim nacionalizmom, ki ga niso mogli premagati, in tako so začeli ne le napačno presojati dejanja čeških socialistov, marveč so izkušali svoje lastno nepravično in nesocialistično dejanje in nehanje zakrivati z navidezno čistostjo svoje doktrine in z zofističnim postavljanjem razrednih interesov nad narodnostne, ki so se jih češki socialisti baje odrekli, ko so se vrgli v narodnostne boje. To lahko vidimo najbolje na konkretnih primerih. Češka socialna demokracija, ki hoče vzgojo otrok v maternem jeziku, podpira Ustredm Matici Školskou, in sicer, ker si je svesta, da ie to obrambna organizacija in ne bojevna, in zlasti organizacija, ki nima namena raznarodovati nemških otrok. 'Nemška socialna demokracija pa na drugi strani domneva, da z isto pravico podpira Schulverein, ker ne vidi one razlike, ki je v resnici med \ obema organizacijama. Nemških socialistov niti fakt, da so šole Schulvereina napolnjene s češkimi otroki, ne prepriča, da češki sodrugi ravnajo pravilneje. Da, zdi se jim celo, da ustanovitev češke šole v občini, kjer so naše manjšine doslej neprebujene, te manjšine zbudi, nzavesti, in da torej do neke meje učinkuje bojno. Seveda je v tem nekaj resnice. In tako se lahko v nemški soc. 'dem. žurnalistiki pojavijo glasovi, da so nemške manjšine zatirane, da imajo češke manjšinske šole raznarodovalni namen, slično kot piše češka žurnalistika o šolah Scihulvereina — in tako se zdi, da obe stranki počenjata isto. Dejanski pa imamo tu iprimer, da, četudi obe stranki navidezno delata isto, to ni isto; edino na češki strani je resnica. Toda nezadovoljni sta obe stranki radi tega. Stvari se razvijajo naravnim potoni dalje: Češki socialisti so primorani, da se brigajo za šole in jezikovne pravice v uradih in p. Kaj pa naj delajo nemški socialisti? Če se priznava v socializmu opravičenost narodnostnega čustvovanja, ali naj oni tudi ne čutijo in delajo' narodnostno za svoj narod ravnotako kakor češki socialisti delajo v svojem narodu? Kar je pravilno na eni strani, menijo, ne more biti nesocialistično na drugi strani. In se tudi spuščajo v boj. Gredo s svojimi narodnimi strankami, združujejo se v tem boju z b u r-ž o a z n i m i s t r an k a m i svojega naroda — i n k o t b o m o videli, delajo s tem pogosto proti češkim svojim sodni gom. Ko (pa češki sodrivgi vidijo, da se nemški socialisti bojujejo zato, da ohranijo ali celo nanovo pridobe narodnostne predpravice, se naravno čutijo razžaljene v svojem socialističnem čutu, 'prepričani so, da se sami bojujejo za pravičnost in da odrivajo narodnostni čut — toda nemški socialisti se ven d ar o č i v i d n o b o j u j e j o za p r i v i 1 e g i ra n i narod proti' zatiranim’ i n tedaj k r i v i e n o. Argumentacija je jasna, pravita, neizpodbitna. B o j i n e m š k i h s o d' r u g o v so zanje tedaj n a c ion a 1 i s t i č n i i n nesocialistični. Ker je en narod zatiran, morajo to zatiranje videti in za ta narod delati, brez ozira na svoja narodna čustva. Če sem pravičen, še nisem nenaroden. To je pravo socialist i č no na r o d n o s t m o č u -s t v o. Če bi mi, pravijo češki socialisti, videli, da so Nemci kje zatirani, bi se zanje potegnili proti naši buržoaziji. To so tudi faktično nekolikrat storili, ko so n. pr. branili šolske pravice Nemcev v Pragi. Tako nekako govore češki socialisti in vsled tega čisto 'logično obtožujejo nemške socialiste radi' n a -c i o n a 1 i' z m a, da, celo !zaradi š o v i n i z m a. (Dalje.) K) A. A. B. O lepoti človeškega telesa. Pierre Louys, ta moderni Helen, toži po dobi, katero naziv-ljamo antično življenje, dobi, ko se je stnela človeška nagota, ta najpopolnejša oblika katero moremo spoznati in zapopasti, razodeti v telesu posvečene kurtitzane, vpričo dvajset tisoč romarjev, ki so stali na elevziškem obrežju. Vam se zdi to danes nekam nerazumljivo. In ni čuda: preteklo je od tedaj devetnast stoletij. Devetnajst »barbarskih, hinavskih in nelepih stoletij.« Krščanstvo je zastrupilo antičnega človeka. Pognalo ga je v mračne podzemske katakombe, kjer je s spokornim plaščem zakrival svoje pregrešno telo. In še vedno kroži isto sobice nad zemljo, rodi isto življenje, obsiplje isvet z isto lepoto in istim razkošjem. Poln lepote je svet. Človek pa v temni ječi lastne omejenosti. Koliko časa bo to še trajalo? Sociologi verjamejo v napredek. Napredek že imamo, če vzamemo, da smo napravili korak od opice do človeka. A zgodovina, ki obsega lepo dobo šestdesetih stoletij, ne ve o napredku mnogo povedati. Pač se iz nje norčuje in Pierre Louys zna navesti kot moderno pridobitev edino le — cigareto. Kaže nam pa zgodo-vina, da se dobe menjajo, da se vračajo. In če je smoter življenja in našega kulturnega dela sreča posameznika, 'kakor tudi celega človeštva, katero pa nam daje edinole popolnoma harmonizirana osebnost, stojimo danes zelo nizko, kljub ogromnim produktom naših duševnih sil, katere je porodil čas in neprestano delovanje. In le malo jih je, ki so v tem kaosu zbrali raztresene ude svoje duše, spojili jih v harmonično celoto, katerim se to vrvenje, ta slabotna bol in nizko veselje ničesar ne more, in ki z olimpskim obličjem gledajo v te nižave, uživaje le samega sebe, svojo lastno umerjenost in popolnost, umotvor, umetnik in gledalec ob enem, živa in popolna lepota, edino ona brezmejna in večna. Srednji vek je stal v znamenju križa. German, krščanski brbar, je obvladal okeident. Terme Caracalle in Diocletiana so razpadle; gotska katedrala pa je segala visoko v nebo, in nje obloki so objemali večen polmrak. Ko si je pa človek renesanee spet zaželel helenskega solnca, je zapel prelepo pesem o življenju. In Lionardo ni slikal ne mučenikov in ne križa več; slikal je Janeza Krstnika, ki je tak, da se o njem niti dobro ne ve, ali ni to morda Bacchus. Bil je to preporod poganstva, njegove morale in kulture; zopet v rti u n ec v zgodovini človeštva. In ko je to šlo dalje, je moralo stopati navzdol, po onem čudnem naravnem zakonu, katerega dokaz je zgodovina. A danes, hvala bogu, pelje naša pot spet navzgor. Krščanstvo, ta veliki sovražnik življenja umira. Nova, od vere neodvisna morala bo porodila novo kulturo. Morala, ki bo poslušala samo glas lastne notranjosti in se ne brigala za nobena božja razodetja, morala, ki bo naravna, praktična, izvedljiva, ki bo zaupala življenju, kazala nam pot do sreče. In nas, ki smo produkt socialnega življenja, vodi tja ena sama pot — kultura. Antični človek, ki je imel to moralo, je imel tudi kulturo. Mi, ki imamo krščanstvo, je nimamo. Čemu bi tudi bila kristjanu! Ne vidi zemlje, njega pogled je obrnjen v večnost. Vse to pa, kar je kulturnega v dobah krščanstva, je delo satana, duha nezadovoljnosti, katerega sreča edino na onem svetu ne zadovoljuje. Krščanska kultura je sad greha. In cerkev se ž njo nima ponašati, ker je antikulturno krščanstvo ni prov-zročilo, pač pa to, kar je bilo v njej nekrščanskega. A življenske sile človeka vendar le ni mogla ukrotiti. Tako je čas porodil renesanco z njeno silno kulturo, in ničesar ni, kar bi slednjo bolje značilo nego smisel, katero ima za človeško telo, ta simbol življenja, njegovega bogastva in lepote. Antičnemu človeku je bil to pravi kult in renesanca je človeka odkrila. Paganska njena duša se je zopet sprijaznila z življenjem in v umetnosti donašala svoj tribut. Niso zastonj vsi umetniki te dobe sezali po motivih kakor na pr. Adam in Eva, a le zato da bi pokazali idealni fizični tip moškega in ženske, takšne, kakršne je porodil novi čas. Začeli so negovati telesno lepoto, pisati o njej in jo opevati. A ne dolgo. Zadnje stoletje se je pa začelo pripravljati na zopet boljšo bodočnost, 'katere basis bo širša, docela nova in brezobzirna napram vsem preživelim življenskim dblikam. Obrnili smo se zopet k življenju, začeli iskati sreče na zemlji. Sreča je še vedno ostala ona magična beseda, okrog katere se suče življenje, a suče se drugače. Znanost nam je razsvetila perspektivo toliko poti, da ji'h posameznik ne more pregledati; a to vemo: vse vodijo v isti smeri, kot bi bila ena sama pot, ,in ta pot drži navzgor. In v tej luči se nam je pokazala vsa realnost življenja. Začeli smo skrbeti za vsakdanje življenje, za zdravje, za higijeno. Imamo telovadbo, imamo najrazličnejše športe. Hočemo zraka in solnca, hočemo zdravja in veselja! Da, neko veselje do življenja se je lotilo modernega človeka. Odprle so se mu oči in ispoznal je, kakšno vrednost v življenju da ima lepota, in kako lep da je on sam — človek. Pravi lepi predmet v naravi je pravzaprav le človek. Človek ima v sebi, v svoji notranjosti' ves vir lepote. Elementi narave so samo tedaj lepi, če na kakšen način izražajo človeka. Človek tcrej ni samo slučajno najlepši predmet v naravi, kajti estetične oblike niso tisto, kar ga dela lepega, ampak on je, ki pretvarja estetične oblike v lepoto. In zato, ker bistvo lepote obstaja v neposrednem izražanju duševne vsebine, ne more, kar se tega tiče, nič prekašati človeka. Vsem estetičnim elementom v naravi manjka to, da niso sami na sebi prikazni duha, da ne izražajo njegovega delovanja, pač pa postanejo to tedaj, če subjekt sam položi vanje svojo dušo, jih takorekoč oživi. Samo tam, kjer prikazen ni samo simbol duha, ampak sta oba v najtesnejši zvezi med seboj, tam, kjer se je duh objektiviral, kjer je postalo telo njegovo orodje, tam smemo govoriti o polni lepoti v naravi — in to je predvsem pri človeškem telesu. V njem šele duh spozna, da eksistira. In fantazija je podvržena ravno istim postavam, katere so iz tega telesa napravile orodje duši. Te postave mi čutimo v sebi, čutimo, čemu da imamo te ali one ude, čemu da nam je zdravje. In ta čut, katerega imamo za naše lastno telo, je podlaga vsemu delovanju, kamero gre tu-le naši fantaziji. Misli se po navadi, da lepota človeškega telesa obstaja v neki določeni pravilnosti oblik in linij. Temu ni tako: strogo vzeto, je vsako človeško telo že samo na sebi estetično, to še posebno takrat, ko izvršuje kako naravno gibanje, ko se njegova duša razodene na obrazu. Ta resnica je moderni umetnosti razširila delokrog čez celo nepregledno polje človeškega življenja. Kakor si na pr. pesništvo ne izbira več svojih junakov samo med ljudmi, ki žive v idealnih razmerah, z enostranko idealiziranimi potezami, temveč je stopilo na realna tla modernega življenja, tako je storila tudi umetnost v drugih svojih panogah, ki kot taka ilustrira pravzaprav to, kar je zgoraj navedeno. Gledati človeka ki stoji, hodi, teka ali nosi, je že estetičen užitek. Ali ko neposredno izraža svoje duševno življenje s tem, da išče nekaj z očmi, da posluša, ali da misli, opazuje, kaže ali ukazuje, vabi in ljubi. To so tudi po navadi motivi, iz katerih črpa plastika, ki se bavi izključno le s človeškim, k večjemu še z živalskim telesom. Že žival je namreč estetična prikazen. Ima dušo — narava je nitma. Toda kje se da žival le primerjati s človekom! Glavo, ki neposredno izraža našo notrajnost, nosimo na najvišjem mestu telesa, ona je krona cele postave. Pri živali pa visi navadno navzdol in nje posamezni deli nam karakterizirajo bitje nižje vrste: čelo ni dovolj izraženo, sploh ne samostojno in očesi sta navadno na različnih strandh, ne moreta fiksirati in imata tako na sebi nekaj praznega in ločenega; gobec — kar je prav karakteristično — je pomaknjen naprej. (Dalje.) DR. DRAGOTIN LONČAR: Iz literarne in politične korespondence dr. Josipa Vošnjaka. Dr. Josip Vošnjak (1834—1911) 'slovenski pisatelj in politik, pripoveduje v »Spominih« 1, 146, 157 o svojih zasebnih pismih, češ, da jih je 'deloma že izročil, ostala pa da še namerava oddati kranjskemu deželnemu muzeju. 'Na mojo prošnjo, -da mi jih izroči v pregled, mi je odgovoril dine 10. XII. 1908, da je vsa pisma poslal v Ljubljano deželnemu muzeju. Dr. W. Šmid mi jih je potem izročil s pismom dne 26. III. 1909. Tu omenjam, da nisem videl ipisem vseh onih avtorjev, o katerih govori dr. Vo-šnja'k v »Spominih« I, 157. Ali ji/h ni več imel, ali jih ni oddal — kdo ve? iPozneje sem ga prosil, naj mi idovoli izdajo teh pisem, in dne 30. V. 1910 mi je odgovorili, da jih je izročil muzeju in da jih lahko vsak pregleda in uporabi. Značaj »iNaših Zapiskov« mi brani, da bi objavil celotno in popolno korespondenco dr. Jos. Vošnjaka v izvirniku. Zato podajam regeste, ki nahajamo v njih bistveno vsebino cele listine. A ipri slovensko pisanih pismih, zlasti pri Trstenjakovih, priobčujem kolikor mogoče mnogo vsebine dobesedno, opuščajoč formalne podrobnosti. Kjer navajam posamezne besede ali stavke dobesedno po izvirniku, zaznamujem to z nasekovanjem (» ... «) Moja pojasnila so pod črto. Vošnjakova korespondenca nam kaže zopet kos slovenske literarne in politične zgodovine. Zato upam, da se »Slovenska Matica« kakor (pri Blehveisovi, tako tudi pri Vošnjakovi korespondenci odloči za njeno popolno in celotno izidajo v izvirniku. I. Pismo Josipa Apih a.1) Celovec, dne 18. III. 1903. Nekoč ga je nagovarjal 'Dežman, da bi napisa! zgodovino slovenskega naroda .najnovejše dobe. Apih nagovarja Vošnjaka, naj to stori, ker je politik in je sam živel v tem. II. Pismo Frana E r j a v c a.-*) Gorica, dne 20. III. 1880. Veseli se, ako bi postal Wkrkler deželni predsednik. Tudi Schneid in Godel "bi ne bila naipačna. »Da bi se le kak Chorinsky ali Sdhoppel ne vrinil.« »O pravem času si prišel v Ljubljano, da si nekoliko zavožen voz Sl. Nar.::) spet v pravi tir spravil. Mož, ki ima list zdaj v rokah, mora biti še mlad in je pragostobeseden. Tako je mej drugim jako netaktno razžalil v dopisnici uredništva necega, ki sc je ponudil za sodelovalca ipri »listku«. Mož ibi rad Stritarja posnemal. Takisto se tudi Levstikova knjiga za župane zdaj zrcali iz vsake vrstice Sl. Nar.« IIiI. Pismo ministra dr. Alojzija Pražak a4) (nemški izvirnik). Dne 9. XI. 1880. Poizveduje o Dimitzu, kakšen uradnik je in kako stoji nasproti narodni stranki, ako bi' mogel biti imenovan za finančnega ravnatelja v Ljubljani. Težko je pojmiti težave, ki ovirajo izpolnitev ,najboljših namenov. ‘I Josip Apili (1853—1911), slovenski zgodovinar. 2) Fran Erjavec (1834- 1S87), slovenski prirodoslovec, 3) »Slovenski Naroda. *) Dr. Alojzij baron Pražak (1820—1001), češki politik, minister za vlade Taaffejeve. 52i