Franc Hribernik NEKATERI VIDIKI SOCIO-DEMOGRAFSKEGA POLOŽAJA KMEČKIH DRUŽIN V SLOVENIJI UVOD V vseh sodobnih in tehnološko visoko raz- vitih družbah je prebivalstvo, ki se profesional- no ukvarja s pridelovanjem hrane, vse manjši del skupne populacije. V najrazvitejših drža- vah zagotavlja nacionalno prehransko varnost le še nekaj odstotkov aktivnega kmečkega pre- bivalstva, ki se po veliko vidikih sodobnega načina življenja ne razlikuje bistveno od drugih socio-profesionalnih skupin. Tako kot slednje se tudi kmečke družine vse izraziteje soočajo s pojavom upadanja tradicionalnih intergene- racijskih solidarnostnih vezi in z naraščajočo krizo družinskih odnosov. Proces razkrajanja tradicionalne socialne entitete, brez katere postaja vprašljiva tudi socialna stabilnost mo- derne družbe, je eden od poglavitnih razlogov, zakaj je svetovna organizacija posvetila leto 1994 prav ohranjanju vrednot družinskega živ- ljenja. Številni kritični raziskovalci družinske problematike v svojih razmišljanjih upravičeno opozarjajo na povečano diskontinuiteto in na spreminjanje vloge družine pri izvajanju sicer nepogrešljivega socializacijskega procesa. Zato se zastavlja resno vprašanje, ali sploh obstaja primeren substitut socialni skupini, kakršna je družina, za ohranjanje stabilnosti odnosov med člani, še zlasti pa za ohranjanje intergene- racijske solidarnosti, brez katere nobena, še tako razvita moderna družba ne more preži- veti. Procesi socialne dezintegracije posledično močno pospešujejo atomizacijo družbenega življenja in povečujejo število posameznikov, ki izgubljajo temeljno življenjsko orientacijo. Čeprav slovenske družbe ob izteku dvajse- tega stoletja ne bi mogli povsem primerjati s tistimi, ki so v svojem socialno-ekonomskem razvoju naredile bistveno veČji korak, je mo- goče reči, da je v preteklih desetletjih kljub specifični razvojni paradigmi prav tako doži- vela globoko socialno transformacijo. Res je sicer, da so bile posamezne družbene skupine dokaj diferencirano vključene v proces moder- nizacije, vendar nobena izmed njih ni ostala povsem neprizadeta. Tudi socialni sloj kmetov, ki je skozi burne procese deagrarizacije, indus- trializacije, urbanizacije in modernizacije doži- vel zgodovinski zaton. V letu 1991 je statistika uvrstila med kmečko prebivalstvo le še manj kot osem odstotkov (7,6%) slovenskega pre- bivalstva. Izginjanje tega socialnega segmenta pa pomeni navadno tudi demografsko siro- mašenje podeželja ter bolj ali manj pospešeno izginjanje njegovih antropogenih značilnosti. Od tega, kakšna je vitalna sposobnost kmečke družine, kakšni so interesi družinskih članov pri ohranjanju tradicije kmetovanja kot speci- fične socialne in gospodarske funkcije, in ne nazadnje, kakšni so medsebojni odnosi, je v marsičem odvisno tudi, kakšen bo prihodnji razvoj slovenskega podeželja in kakšna bo nje- gova poseljenost — še zlasti na tistih območjih današnje Republike Slovenije, ki so upraviče- no opredeljena kot demografsko ogrožena. Tudi zato je smiselno nameniti tej proble- matiki posebno analitično pozornost. RAZISKOVALNI PRISTOP Pri sociološki analizi položaja slovenske kmečke družine smo uporabili dva temeljna vira: statistične podatke popisa prebivalstva v Republiki Sloveniji v letu 1991 in podatke em- piričnega raziskovalnega dela, ki smo ga opravili na Biotehniški fakulteti. Oddelek za 203 FRANC HRIBERNIK VITALNOST SLOVENSKIH DRUŽIN SE ZMANJŠUJE Vsaka družba mora v svojem razvoju poskr- beti za tri temeljne funkcije, brez katerih se porušijo njeni temelji. Te so: skrb za fizično sosledje generacij (biotična reprodukcija), skrb za ustrezno materialno podstat, izvajanje pri- marnega in sekundarnega socializacijskega procesa (Južnič 1989). Številne socialno-eko- nomske spremembe, ki zadevajo moderno slovensko družbo, potiskajo tradicionalne so- cialne vrednote v pozabo, med njimi tudi tiste, ki se vežejo na obseg in notranjo strukturo go- spodinjstev in družin. Statistično spremljanje socialnega dogajanja, povezanega z demograf- skimi procesi, nesporno dokazuje po eni strani zmanjševanje obsega gospodinjstev (v skup- nem številu članov), po drugi strani pa večanje njihovega števila. Podatki v preglednici 1 nam omogočajo podrobnejši vpogled v strukturne spremembe v zadnjih treh desetletjih. Na začetku šestdesetih let je vsaj četrtina gospodinjstev imela pet ali več članov, potem pa se je njihov strukturni delež iz desetletja v desetletje konstantno manjšal. Precejšen upad je dosegel prav v zadnjem desetletju. Posle- dično to pomeni, da se zmanjšuje tudi pov- prečno število članov na gospodinjstvo. Zgolj za ilustracijo navedimo, da je npr. v letu 1931 Preglednica 1 Struktura gospodinjstev v Sloveniji po številu članov v letih 1961,1971,1981 in 1991 agronomijo, na začetku devetdesetih let (pro- jekt »Kmečka družina«, ki ga je vodila prof. dr. A. Barbič). Z metodo anketnega vprašal- nika smo zbrali številne relevantne podatke za 780 naključno izbranih kmetij. Kot izhodiščni metodološki kriterij smo opredelili minimalni obseg obdelovalnih zemljišč (vsaj 1 ha) in sta- rost anketiranih članov kmečkega gospodinj- stva (med 18 in 60 let). Podatki zadevajo različne socialno-ekonomske vidike življenja in dela sodobne slovenske kmečke družine. Na ta način so bila izločena ostarela in devitalizirana kmečka gospodinjstva, ki so objektivno obso- jena na izginotje. Čeprav smo poskušali posa- mezne skupine anketirancev številčno izenačiti (gospodarja/moža; gospodarico/ženo; nasled- nika/moža oz. naslednico/ženo), se nam to ni povsem posrečilo, saj je tradicionalna vloga »prvega« člana gospodinjstva na slovenskih kmetijah še vedno dovolj poudarjena. Rezul- tati empiričnega raziskovanja razkrivajo šte- vilne socialne probleme, s katerimi se dan za dnem soočajo kmečke družine. Eno od najres- nejših zadeva prav vprašanje socialne repro- dukcije oz. zagotavljanje intergeneracijske kontinuitete. Vir podatkov: Rezultati raziskovanj, št. 617. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za statistiko. 204 NEKATERI VIDIKI SOCIO-DEMOGRAFSKEGA POLOŽAJA KMEČKIH DRUŽIN V SLOVENIJI Štelo povprečno slovensko gospodinjstvo sko- raj pet članov, pri čemer so to povprečje močno presegala prav kmečka. Iz zapisov o so- cialni problematiki predvojnega (zlasti kmeč- kega in delavskega) prebivalstva je mogoče povzeti, da je socialna revščina v marsičem sovpadala tudi s številčnim obsegom revnih družin in gospodinjstev, čeprav gre temeljne razloge takega mizernega socialno-ekonom- skega stanja iskati zlasti v razvojni zaostalosti in nesposobnosti takratne države za kolikor toliko pravično alokacijo družbenih dobrin. Za splošne socialne in zdravstvene razmere pa so bile posledice katastrofalne (Maister, Uratnik 1938; pirc, Baš 1938; Marentič 1957). Ne glede na to, da je statistična opredelitev kmečkega gospodarstva dokaj ohlapna, podat- ki popisa prebivalstva v letu 1991 dokazujejo, da se gospodinjstva s kmečkim gospodarstvom po številu družinskih članov še vedno precej razlikujejo od nekmečkih (preglednica 2). Primerjava med kmečkimi in nekmečkimi gospodinjstvi pokaže, da je prvih pomembno več v primerih, ki štejejo 5 in več članov. Med vsemi je takih skupaj kar tri desetine (30,5%), medtem ko je gospodinjstev brez kmečkega gospodarstva med vsemi manj kot desetina (9,3%). Je pa zato delež nekmečkih gospo- dinjstev z enim samim članom skoraj dvakrat višji. Spreminjanje socialnih razmerij se odraža tudi v načinu življenja prebivalstva. Popis pre- bivalstva leta 1991 je razkril, da je t. i. družin- skih gospodinjstev štiri petine vseh, pri čemer gre v več kot devetih desetinah za gospodinj- stva z eno samo družino. Primerov, ko gospo- dinjstva vključujejo dve ali več družin, pa je vse manj. Vendar lahko rečemo, da se zlasti pri kmečkih gospodinjstvih kljub precejšnjim spre- membam v zadnjih nekaj desetletjih ta oblika socialnega sožitja še vedno nekoliko pogosteje pojavlja. Gospodinjstev z dvema ali več druži- nami je bilo namreč med gospodinjstvi, ki imajo kmečko gospodarstvo, nazadnje še ved- no skoraj petina (18,8%). Odgovor na vprašanje, kakšne so razvojne kvalitativne spremembe v družinski strukturi, pa nam omogočajo komparativni podatki dveh zadnjih popisov slovenskega prebivalstva (pre- glednica 3). Z njihovo pomočjo lahko tudi ugotovimo kar opazne dinamične spremembe z vsemi spremljajočimi socialnimi posledicami. Na eni strani se je pomembno povečalo skupno število vseh družin (indeks 106), na drugi strani pa so se signifikantno spremenila razmerja med posameznimi tipi. Izračunani indeksi za vsakega izmed njih opozarjajo na naraščajočo krizo družine in zakonskih zvez, ki je zaznamovala tudi slovensko družbo pred prelomom tisočletja. Po letu 1980 je opazen Preglednica 2: Gospodinjstva s kmečkim gospodarstvom in brez njega po številu članov v Republiki Sloveniji v letu 1991 Število članov Vir podatkov: Rezultati raziskovanj, št. 617. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za statistiko. 205 FRANC HRIBERNIK Preglednica 3 Število in struktura družin v Republiki Sloveniji v letih 1981 in 1991 Vir podatkov: Rezultati raziskovanj, št. 617. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za statistiko. trend upadanja števila sklenjenih zvez, koefi- cient razvezanih (na tisoč sklenjenih) pa je v istem časovnem obdobju okoli 220, To po- meni, da razpade približno petina vseh skle- njenih zakonskih zvez. Upoštevanja vreden je brez dvoma podatek, da je več kot tretjina vseh slovenskih družin nepopolnih družin. Razmeroma precejšnje relativno povečanje se kaže pri družinah z enim samim staršem, kar je pogosto povezano z dokončnim razpadom družine. Hkrati naraščajo t. i. izvenzakonske skupnosti in še zlasti fenomen »reprodukcijske abstinence«, ki se izraža v precej povečanem številu parov brez otrok prav v zadnjem de- setletju. Ali to dogajanje kaže na specifični pojav pasivnega odpora (nerojevanje otrok) mladih proti družbenim spremembam in so- cialni neperspektivnosti te generacije (Jež 1993: 36), je z vidika zagotavljanja socialne re- produkcije in generacijske kontinuitete brez dvoma še kako relevantno socialno vprašanje, ki mu ta družba kljub povsem očitnim alar- mantnim socio-demografskim indikatorjem zagotovo še ne posveča dovolj pozornosti. Pos- ledice — tako na ravni posameznika kot družbe — pa bodo neposredno zaznamovale življenje že sedanjih generacij. Čeprav sociologi v glavnem ne govorijo več o ostrih protislovjih med mestom in podežel- jem, se specifičnosti večstoletnega, bolj ali manj ločenega socialnega in prostorskega raz- voja kljub vsemu deloma reproducirajo. Pri- merjava med slovenskimi urbanimi in ostalimi naselji je pokazala, da kakšnih ekstremnih od- stopanj sicer ni, vendar pa je strukturni delež nepopolnih družin (npr. mati z otrokom, nepo- ročen par brez otrok) pri slednjih nekoliko nižji, na kar najbrž v določeni meri vplivajo tudi tradicionalne družbene norme, ki so na slovenskem podeželju še ohranjene in so kljub temu, da izgubljajo pomen, še vedno razme- roma učinkovita neformalna socialna kontrola (ÍIribernik1985). Na močno zmanjšano vitalnost slovenskega prebivalstva pa opozarjajo še drugi socio- demografski indikatorji. V zadnjem desetletju se je stopnja natalitete prav tako konstantno zmajševala, stopnja mortalitete pa je ostajala razmeroma nespremenjena. Naravni prirastek (koeficient na tisoč prebivalcev) je npr. v letu 1981 znašal še 5,4, deset let pozneje pa le 1,1. Slovenska družba se tako vse hitreje stara, re- produkcijska sposobnost prebivalstva pa posle- dično hitro upada. Povprečno število otrok v družini se je znižalo od 1,34 v letu 1981 na 1,31 v letu 1991. Res pa je, da so med posameznimi družbenimi sloji precejšnje razlike. Analiza rodnosti glede na različen socio-profesionalni položaj žensk potrjuje znano dejstvo, da žen- ska rodi tem manj otrok, čim višje je na soci- alni lestvici. Od te paradigme deloma odsto- pajo najvišji sloji. V generacijah, rojenih po prvi svetovni vojni, še samo kmečke ženske zagotavljajo biološko rejjrodukcijo svoje soci- alno-poklicne skupine (SiRŒue/ al. 1989: 16). To pomeni, da imajo najvišjo stopnjo rodnosti 206 NEKATERI VIDIKI SOCIO-DEMOGRAFSKEGA POLOŽAJA KMEČKIH DRUŽIN V SLOVENIJI najnižji socialni razredi, najnižjo pa t. i. srednji sloji. V primeru, da se bo proces zmanjševanja natalitete v Sloveniji nadaljeval, bo vedno večje tudi izenačevanje rodnosti, vendar na ravni, ki ne bo zagotavljala niti enostavne bi- otične reprodukcije. Omenjeni pokazatelj vitalnosti kot zanesljiv indikator demografskega dogajanja kaže, da je število živorojenih že skoraj enako številu umrlih, oziroma, da prebivalstvo po tej poti skoraj ne narašča. Trend naglega padanja rod- nosti je lahko tudi neposredni odsev slabih in neurejenih družbenih razmer, pa tudi rezultat nedorečene strategije nacionalnega razvoja, ki očitno ne zna poskrbeti za lastni fizični obstoj. Sicer pa je rodnost pogojena s številnimi de- javniki, med katerimi imajo pomembno vlogo zlasti naslednji: družbeno-ekonomski položaj posameznika in družine; izobrazba in zapo- slenost (še zlasti žensk); kulturni dejavniki (družbene norme, vrednote, javno mnenje, re- ligiozna, etnična in rasna pripadnost); antro- pološki in psihološki dejavniki (Boh 1988). Vedenjski obrazci glede števila otrok v družini se tudi zato na podeželju bolj ali manj razliku- jejo od tistih v urbanih naseljih. Lahko bi rekli, da take teoretske ugotovitve v marsičem potr- jujejo tudi statistični podatki popisa prebival- stva v Sloveniji v letu 1991 (preglednica 4). Iz predstavljenih podatkov lahko povzame- mo, da je družin, ki so imele ob popisu pre- bivalstva 6 in več otrok, vedno manj in da so vse bolj »folklorni« ostanek reprodukcijskoga vzorca, ki je bil zlasti na podeželju in med Preglednica 4 Deleži dnižin po tipu in številu otrok v urbanih in neurbanih naseljih v Sloveniji v letu 1991 Število otrok v družini Vir podatkov: Rezultati raziskovanj, št. 617. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za statistiko. 207 FRANC HRIBERNIK kmečkim prebivalstvom še ne tako davno po- vsem vsakdanji pojav. V mestnih naseljih so jih v letu 1991 našteli skupaj le 145, v drugih naseljih pa še trikrat toliko (439). Čeprav so tako med tipi družin kot tudi med naselji opazne razlike, je mogoče na splošni ravni ugotoviti, da postaja tipičen reprodukcijski vzorec slovenske družine eden ali kvečjemu dva otroka. Kar je več, očitno presega tako materialne pogoje kot tudi spremenjeni miselni horizont večine ljudi. Hkrati je mogoče domnevati, da se želi del slovenske populacije tudi povsem zavestno izogniti starševski odgo- vornosti. S tega zornega kota se v razmerah močno zmanjšane natalitete upravičeno zas- tavlja vprašanje, na kakšen način naj se sploh vrednoti starševstvo (tako materinstvo kot očetovstvo), ki ga še vedno razumemo bolj kot samoumevno odgovornost posameznika in manj kot družbeno nujno potrebno funkcijo, ki mora biti adekvatno vrednotena. Ne gre po- zabiti, da temelji celoten sistem socialne var- nosti — zlasti za vse večje število ostarelega in delovno nesposobnega prebivalstva — izključ- no na vitalnih sposobnosti mladih generacij za produktivno delo. Primanjkljaj v močno zmanj- šani nataliteti je res mogoče pragmatično reše- vati z imigracijskimi procesi, vendar ti porajajo v številnih zahodnoevropskih družbah vse os- trejše in težko rešljive socialne konflikte med domicilnim prebivalstvom in (pre)veliko mno- žico priseljencev. V navezavi na ekstremne ideološke nazore pa še dodatno poglabljajo brezno medsebojnega nezaupanja. Zahodno- evropski primer bolj ali manj ponesrečene integracije različnih etničnih skupin, kultur, religij in drugih specifičnih značilnosti soob- stoja različnosti postavlja znova pod vprašaj tudi sociološke in antropološke teorije o us- pešnosti procesov asimilacije in akulturacije. Ob precejšnjem deležu neavtohtonega pre- bivalstva in diferenciranih reprodukcijskih vzorcih obstaja možnost nastanka podobnega socialnega dogajanja — takega, kot se mani- festira v razvitejših evropskih državah — tudi v Sloveniji. Gre vsekakor za socialno izrazito de- struktivni pojav s številnimi intergeneracij- skimi posledicami. Z uporabo kvantitativnih primerjalnih me- tod je potemtakem mogoče precej zanesljivo potrditi izhodiščno domnevo o slabenju vital- nosti slovenske družbe. V nadaljevanju pa poglejmo, kako so večdesetletne specifične družbeno-ekonomske okoliščine vplivale na spreminjanje kmečke družine in njene socialne funkcije. KMEČKA DRUŽINA KOT SKUPNOST VEČJEGA ŠTEVILA DRUŽINSKIH ČLANOV Nekatere že opravljene in poglobljene raziskave glede socialno-ekonomskega polo- žaja slovenskega kmečkega prebivalstva v 80. letih (npr. Barbič et al 1984) ter na začetku 90. let (Barbič et al. 1993) nakazujejo, da pro- ces transformacije kmečke družine z velikim številom družinskih članov v moderno nuk- learno družino še ni končan. Hkrati pa analize socio-demografskega položaja prebivalstva v t. i. demografsko ogroženih območjih opozar- jajo, da so resno natrgane ali celo povsem pretrgane medgeneracijske vezi. Tako smo la- hko npr. ugotovili, da na območju zaščitenega Triglavskega narodnega parka prevladujejo gospodinjstva z enim ali dvema članoma in se vitalni človeški potenciali v dosti primerih že iztekajo. Omenjeni primer je le eden od števil- nih, ki karakterizirajo marsikatero obmejno področje in področja, ki so v razvoju ostala na obrobju družbenega dogajanja. Antropogeni element izginja tudi na področjih, ki jih je (po vsej verjetnosti trajno) prizadel proces dea- grarizacije in devitalizacije. Možnosti za vno- vično oživljanje pa so zelo vprašljive. Tudi zato razvite evropske države namenjajo vse več so- cialne in neposredne ekonomske podpore pre- bivalstvu, ki je še voljno vzdrževati podobo kulturne krajine sicer redko naseljenih hribo- vitih in gorskih predelov. V teh državah so kmečkemu prebivalstvu priznali, da ima nji- hovo življenje in delo v ruralnem prostoru veliko več kumulativnih socialnih funkcij kot zgolj prevladujočo ekonomsko funkcijo. Rezultati opravljenega raziskovalnega dela (projekt »Kmečka družina«) kažejo, da so kmetije, na katerih temeljni nosilci kmeto- vanja sodijo v kategorijo vitalnega kmečkega prebivalstva, po številu družinskih članov pre- cej nad slovenskim povprečjem. Med 780 an- ketiranimi jih je kategorijama s štirimi in petimi člani pripadlo vsaki četrtina, s šestimi pa nekaj manj kot petina. Redke niso bile niti kmetije, ki so štele sedem in več družinskih članov (skupaj 14,1%). Čeprav se na kmetiji 208 NEKATERI VIDIKI SOCIO-DEMOGRAFSKEGA POLOŽAJA KMEČKIH DRUŽIN V SLOVENIJI pojavljajo tudi večdružinska gospodinjstva, se številne socialne in ekonomske funkcije izva- jajo bolj ali manj nediferencirano. Kmečka go- spodinjstva so v nasprotju z urbanimi navadno še vedno dvo- in večgeneracijska, enogeneraci- jska pa so manj pogosta. V raziskavi smo jih zasledili le okoli 5 odstotkov. Poglobljena ana- liza glede na socio-ekonomski tip kmetije pa je pokazala tudi nekatere specifičnosti, ki bi jih na podlagi opredeljenega raziskovalnega vi- dika težko generalizirali na vso slovensko kmečko populacijo. Razlike se prav tako po- javljajo v povezavi s prostorsko lociranostjo kmetij. Tiste, ki so bližje urbanim centrom, se neprimerno hitreje modernizirajo — ne le v proizvodno-tehničnem pomenu besede, tem- več tudi v socialnem, kar se kaže tudi v manj- šanju števila potomcev. Ob upoštevanju ce- lostnega demografskega dogajanja, ki zadeva slovensko kmečko prebivalstvo, pa se izkaže, da je ta socialni segment zajel proces pospeše- nega staranja z vsemi socialnimi posledicami, med katerimi ne gre spregledati naraščajočega zamiranja kmetovanja. Makarovičeva (1991) ocenjuje, da je v posameznih slovenskih regi- jah razmeroma velik del kmečkih gospodarstev podvržen procesu devitalizacije in končnemu izginotju. Tudi stratifikacijska analiza kmeč- kega prebivalstva je pokazala, da je mogoče z vidika različnih socialnih, ekonomskih, de- mografskih in razvojnih indikatorjev le manjši del slovenskih kmetij opredeliti kot vitalne in perspektivne (Tomšič, Lušin 1993). KMEČKA DRUŽINA KOT SOCIALNA IN INDIVIDUALNA VREDNOTA V zadnjih nekaj desetletjih se je zunanja in notranja podoba slovenske kmetije in kme- čkega gospodinjstva močno spremenila. Vre- dnote, ki jih vsiljuje »zunanji« svet, vstopajo v kmečko družino ne le s pomočjo vse moč- nejšega vpliva sodobnih informacijskih sred- stev in sredstev množične zabave, temveč jih prinašajo tako zaposleni člani kmečkih gos- podinjstev kot šolajoči se otroci. S tradicio- nalnimi vrednotami inkulturirane starejše generacije so se le stežka podredile številnim novostim, ki nezadržno vdirajo v nekdaj povsem trden in neprepusten kmečki družinski svet. Zaradi tega se ne tako redko porajajo bolj ali manj ostri konflikti med generacijami in med spoloma. Avtoritarnost in patriarhal- nost kot dominantni karakteristiki tradicional- nih odnosov med prebivalci na podeželju in zlasti med člani kmečkih družin se bolj ali manj hitro umikata demokratičnih in enako- pravnim odnosom. Od tega, kakšna je socialna klima v kmečkem gospodinjstvu, je v marsičem odvisno, kakšna je njegova ekonomska uspeš- nost in kakšne so razvojne možnosti kmečkega gospodarstva. Z vidika socialne varnosti pa so nekonfliktna socialna razmerja tudi trden te- melj medgeneracijske solidarnosti, ki v moder- ni družbi dokaj hitro izginja, skrb za starejše in onemogle pa se vse bolj institucionalizira. Podatki v preglednici 5 nam razkrivajo, ka- ko anketiranci ocenjujejo medosebne odnose v kmečki družini. Pri tem je treba vsekakor upoštevati omejitve, ki jih vsebuje izbrani me- todološki način zbiranja podatkov s pomočjo anketnega vprašalnika. Raziskovalna skepsa je na mestu zlasti glede iskrenosti odgovorov na tista vprašanja, ki zadevajo prav medsebojne odnose, saj razkrivanje konfliktnih družinskih razmerij deloma razkriva tudi osebnost anketi- ranca. Za konflikt pa sta vselej potrebna vsaj dva, pri čemer ni mogoče vnaprej opredeliti krivdno odgovornost za nastali položaj. Na temelju subjektivne ocene anketirancev bi lahko domnevali, da vsaj na splošni ravni odnosi med člani kmečkih gospodinjstev niso posebej problematični, čeprav v posameznih Preglednica 5 Ocena medsebojnih odnosov v okviru kmečkega gospodinjstva Vir podatkov: Projekt »Kmečka družina« (1991 ), 209 FRANC HRIBERNIK primerih prihaja do manjših, a ludi večjih medsebojnih trenj, v izjemnih primerih pa se ekstremni konflikti končajo ne le z razbitjem družine, temveč tudi v kriminalni sferi. Kvali- tativne spremembe se kažejo v odnosih med generacijami — med starši in otroci, med go- spodarjem (gospodarico) in ostalimi aktivnimi člani kmečkega gospodarstva, med generacijo gospodarja/rice in njegovih/njenih staršev itn. Konfliktne situacije nastajajo v procesu odlo- čanja o številnih vprašanjih, ki zadevajo bodisi posamezne ali vse (podrejene) družinske čla- ne. Delitev dela ostaja na številnih slovenskih kmetijah še vedno precej tradicionalna, čeprav se vedenjski obrazci pod težo družbenih oko- liščin tudi tu počasi spreminjajo. Pri vse večjem usmerjanju kmetov k pridobivanju do- hodka iz nekmetijskih dejavnosti je zlasti de- lovna vloga ženske na kmetiji postala še bolj poudarjena (npr., opravljanje kmetijskih del s kmetijsko mehanizacijo). Toda o vitalnih stva- reh (zlasti ekonomske in razvojne narave) še vedno najbolj pogosto odloča prav »prvi« član kmetije — kmečki gospodar. Lahko bi rekli, da patriarhalnost kot tipična značilnost tradi- cionalnih kmečkih družb na slovenskem po- deželju in zlasti med kmečkim prebivalstvom še zdaleč ni povsem izginila (Južnič 1984; Hri- bernik 1985). Čeprav podatki raziskave ne kažejo, da bi med družinskimi člani v okviru kmečkih družin prihajalo do resnejših konfliktov, vsekakor ni mogoče prezreti vpliva socio-kulturnega okolja na spreminjanje odnosov med družinskimi člani. Podaljšano izobraževanje tudi kmečkih otrok in iskanje temeljne zaposlitve v nekme- tijskih dejavnostih sta vnesla v družinska raz- merja nove kvalitativne elemente, ki bolj ali manj usodno determinirajo (dez)integracijske procese. Ekonomska samostojnost odraslih mlajših družinskih članov daje zadostno osno- vo za njihovo povsem samostojno odločanje. V primeru nerešljivih medgeneracijskih konflik- tov (zlasti med nosilci kmetovanja in nasled- niki) pa se lahko pretrga tudi že predvidena intergeneracijska kontinuiteta. Odhod mladih s kmetij pomeni v večini primerov posledično tudi zaton ne le socialne, temveč tudi njene ekonomske funkcije. Ponovna vrnitev na kme- tijo po tem, ko si je »pregnani« potomec že uredil lastno življenje drugod, pa je vsekakor manj pogosta. Kako tesno je posameznik navezan na temeljno socialno celico (družino), je potem- takem najbolj odvisno prav od urejenih dru- žinskih odnosov. Od te urejenosti je pogosto odvisna tudi možnost zagotovitve medgene- racijske kontinuitete. Rezultati raziskovalnega dela med vitalno kmečko populacijo kažejo (preglednica 6), da je navezanost na primarno družbeno skupino med različnimi identifikacij- skimi socialnimi oblikami najpomembnejša in tudi najvišje ovrednotena. Hkrati se pokaže tesna povezanost med oceno družinskih odno- sov in stopnjo navezanosti. Čim višje je ocen- jena kvaliteta odnosov med družinskimi člani, tem bolj je izražena tudi njihova socialna pri- padnost. S širjenjem socialnega prostora pa identifikacija postopno slabi, kar pomeni, da širši družbeni okviri v zavesti kmečkega pre- bivalstva niso več tako pomembni. Vsekakor je treba pojasniti, da je izkazana, razmeroma zelo visoka stopnja navezanosti na Slovenijo kot nacionalni socialni prostor sovpadla s po- litičnimi dogodki tik pred osamosvojitvijo Slovenije v letu 1991. Država kot taka, ki v razmišljanju in praktičnih izkušnjah kmeta skrbi zlasti za pobiranje davkov in mu nenehno nalaga nepriljubljene obveznosti, bistveno manj pogosto pa sama kaj daje, med kmečkim pebivalstvom v dosedanji zgodovini nikoli ni imela kakšnega velikega ugleda (Južnič 1984). Predpostavljamo lahko, da bi bili odgovori na ponovno zastavljeno vprašanje danes najbrž že precej spremenjeni, čeprav se pomen iden- titete posameznika z nacionalnim okvirom vsaj v novonastalih državah kaže na nekoliko dru- gačen način kot tam, kjer gre za bogato drža- votvorno tradicijo. Če torej odmislimo vpliv intervenirajoče politične dimenzije, podatki potrjujejo teoret- sko spoznanje, da intenzivnost poistovetenja posameznika s socialnim prostorom navadno korelira z vsakdanjo življenjsko pomembnostjo tega prostora. To je treba povezati tudi s pre- glednostjo nad socialnim dogajanjem. Posa- meznik pač najbolje pozna razmere v ožjih socialnih okvirih, pri čemer je družinski milje po vseh znanih indikatorjih najpomembnejši. Razmeroma visoka stopnja navezanosti kmeč- kega prebivalstva na področje, kjer živijo in opravljajo vsakdanje gospodarske aktivnosti, je lahko v luči vse bolj izrazitih dezintegracijskih procesov v moderni (formalizirani) slovenski 210 NEKATERI VIDIKI SOCIO-DEMOGRAFSKEGA POLOŽAJA KMEČKIH DRUŽIN V SLOVENIJI Preglednica 6 Ocena navezanosti anketirancev na posamezne socialno identifikacijske oblike (ocena 1-5) Navezanost na Vir podatkov: Projekt »Kmečka družina« (1991 ), Ljubljana. družbi tudi pomemben razvojni element. Od pripravljenosti ljudi za reševanje skupnih prob- lemov — naj gre za vprašanja komunalne in infrastrukturne ureditve, ekološka vprašanja, razvijanje prostočasovnih kulturnih in športnih aktivnosti ali za reševanje socialne proble- matike — je odvisna tudi kvaliteta družbenega in individualnega življenja. V eni od poglob- ljenih raziskav o odnosih medsebojne pomoči in sodelovanja (Makarovič 1979) se je poka- zalo, da kooperativni odnosi na slovenskem podeželju s procesi modernizacije sicer iz- gubljajo nekdaj bogate tradicionalne oblike, vendar se deloma vzpostavljajo tudi novi od- nosi, ki ustrezajo socialnim in ekonomskim spremembam v življenju kmečkega in podežel- skega prebivalstva. Višje oblike modernizacije kmetijstva povzročajo tudi vse pogostejši pojav zapiranja kmečkih družin v ozke družinske okvire, kar posledično pomeni tudi zmanjšano pripravljenost za kooperativnost (Hribernik v: Barbič e/a/. 1984). Če je družina med kmečkim prebivalstvom razmeroma najvišje ovrednoten identifikacijski socialni prostor, si je smiselno zastaviti še vprašanje, kateri so najpomembnejši razlogi za njeno ustvarjanje in za ohranjanje njene multi- dimenzionalne socialne vloge. Razkrivanje te- meljnih razlogov nam je lahko tudi v pomoč pri pojasnjevanju visoke ocene pomembnosti kmečke družine kot primarne socialne sku- pine, brez katere vsaj na kmetiji ni mogoče uspešno izvajati zlasti ekonomsko-razvojne funkcije. V preglednici 7 je navedenih petnajst razlogov, ki so jim anketiranci pripisali ocene med 1 in 5. Rezultati raziskave so vsekakor vredni analitične pozornosti. Z gotovostjo lahko trdimo, da je za anketi- rance hkrati pomembnih več razlogov, ki so med seboj tesno povezani. V prvi vrsti gre za izjemno pomembno in heterogeno socializacij- sko funkcijo, ki jo v vseh družbah, tako tradi- cionalnih kot modernih, še vedno najbolje izvaja družina. Naprej, družina je nepogrešljiva individualna in socialna potreba in temeljni okvir, ki daje članom fizično in socialno var- nost na podlagi prevladujoče intergeneracijske solidarnosti. Anketirani člani slovenskih kmeč- kih gospodinjstev ocenjujejo, da je družina ti- sta socialna institucija, ki na najbolj učinkovit način skrbi za vzgojno-izobraževalni, socialni, fizični, emocionalni in intelektualni razvoj po- sameznika. Hkrati je njena vloga nepogrešljiva pri zagotavljanju nacionalnega preživetja in tudi nujnosti interegeneracijskega ohranjanja ekonomske in proizvodne funkcije kmečkega gospodarstva. To pomeni, da lahko le prokrea- tivna vloga družine zagotovi ohranitev tradicije 211 franc hribernik Preglednica 7 Ocena pomembnosti razlogov za ustvarjanje družine med kmečkim prebivalstvom (povprečne ocene) Vir podatkov: Projekt »Kmečka družina« (1991), Ljubljana. kmetovanja kot vzvišane vrednote v tradicion- alni mentaliteti kmečkega prebivalstva, a tudi socialno in humano skrb za ostarele člane kmečkih gospodinjstev. Slednja postane še zlasti pomembna, če upoštevamo, da je ostarela populacija v vseh sodobnih družbah potisnjena na socialno obrobje, tradicionalna intergeneracijska solidarnost pa se kot so- cialna vrednota v zavesti mladih generacij pri vseh družbenih slojih bolj ali manj hitro izgublja. Čeprav se tudi slovenski kmetje po spletu novonastalih socialnih okoliščin pri- družujejo precejšnji množici starostnikov v do- movih za ostarele, to vsaj za zdaj pri njih še ne 212 NEKATERI VIDIKI SOCIO-DEMOGRAFSKEGA POLOŽAJA KMEČKIH DRUŽIN V SLOVENIJI pomeni prevladujoče paradigme. Zdi se, da se je intergeneracijska solidarnost kljub spre- membam še najbolj ohranila prav med kme- čkim prebivalstvom, tudi zato, ker se način življenja in dela na kmetiji še vedno v mar- sičem precej razlikuje od načinov življenja drugih družbenih slojev. Visoka ocena soci- alno-skrbstvene funkcije kmečke družine in izjemna pomembnost zagotavljanja nasledstva vsekakor potrjujeta domnevo o ohranjanju nekaterih tradicionalnih vrednot. Ocena o pomenu identifikacije posameznika z družino kot primarno socialno skupino pa znova potrjuje, da je družina za kmečko prebivalstvo središčna vrednota, ki pa jo je naraščajočemu številu samskih kmečkih fantov vedno težje uresničiti. V letu 1992 je bil npr. med vsemi ženini (9.119) delež kmečkih fantov le 3,2%, nevest, ki so po svojem socio-profesionalnem statusu pripadale skupini kmetovalcev, pa je bilo skupaj le 122 (1,3%). Od vseh nevest, ki so se poročile s kmečkimi fanti, jih je le dese- tina pripadala isti socio-profesionalni katego- riji. Interes tako kmečkih deklet kot pripadnic drugih socialnih slojev za poročanje na kmetijo je namreč že nekaj časa bistveno manjši od de- janskih potreb. S problematiko zagotavljanja socialne in biotične reprodukcije se ubadajo vse razvitejše države, zaradi česar ženitovanj- sko tržišče po sili razmer daleč presega ozke nacionalne okvire. V prispevku smo že nekajkrat omenili tudi izjemno pomembno ekonomsko vlogo, ki jo opravlja kmečka družina. Tudi s tega zornega kota so anketiranci razmeroma visoko ovred- notili življenje v družini. Zlasti med pripadniki vse večjega števila nezaposlenih je dokaj raz- širjeno stališče, da je kmečkemu prebivalstvu kljub morda težjim delovnim pogojem vendar- le bistveno lažje preživeti kot osiromašenim delavskim slojem. Temeljno prednost vidijo zlasti v možnosti zagotavljanja lastne prehran- ske varnosti. Za ohranjanje ekonomske funkci- je pa kmetija nujno potrebuje vitalno delovno silo. To je za anketirance še eden od pomemb- nih razlogov za ustvarjanje družine. Družina pa končno daje tudi določen družbeni status in ugled ter omogoča posamezniku razvoj njego- vih sposobnosti. Se najmanj pomembni so se zdeli anketirancem naslednji razlogi: opora družine za večjo uspešnost zaposlenega člana na delovnem mestu; ker ima večina ljudi družino; vloga družine kot zatočišča pred problemi in prevelikimi obveznostmi. Rezultati analitičnega dela opozarjajo, da se sicer ocene posameznih skupin anketiran- cev med seboj bistveno ne razlikujejo, je pa kljub vsemu mogoče razbrati, da je med starej- šimi in predvsem med ženskami (zlasti med tistimi, ki so si že ustvarile družino) vsaj za od- tenek višje ocenjena vloga najpomembnejših razlogov za ustvarjanje družine. To nikakor ni presenetljivo, če upoštevamo heterogeno vlogo kmetice na kmetiji in njeno v veliko pogledih celo ekskluzivno skrb za družinsko življenje. Težko je sicer ovrednotiti, koliko je k večji reproduktivni vlogi kmečkih žensk prispeval tradicionalni pogled na velikost kmečke dru- žine, vendar ostaja nespodbitno dejstvo, da so vse do dramatičnega zmanjšanja deleža kmeč- kega prebivalstva prav kmečke ženske prispe- vale precej več k zagotavljanju nacionalnega demografskega potenciala kakor drugi družbe- ni sloji. Na vprašanje, koliko otrok je bilo na anketiranih kmetijah že rojenih in kolikšno naj bi bilo njihovo končno število, so anketiranci in anketiranke odgovorili tako, kot kažejo po- datki v preglednici 8. Vsa anketirana populacija seveda glede na pripisan starostni in zakonski status še ni ust- varila družine oz. poskrbela za potomstvo. Med tistimi, ki so to že storili, pa podatki kažejo, da prevladujejo družine z dvema in tremi otroki (okoli sedem desetin vseh), dobra desetina (13%) z enim, preostalih 15,8% pa s štirimi otroki in več. Se zlasti zanimivi so odgovori o želenem številu otrok. Lahko rečemo, da si praktično vsi anketiranci in an- ketiranke želijo potomcev, njihovo število pa je precej različno. V nekaj manj kot polovici primerov naj bi bilo to število omejeno na dva otroka (najbolj zaželena je kombinacija sina in hčere); tretjina anketiranih bi imela po tri otroke; dobra desetina po štiri; večje število — po pet in več — pa nekaj več kot sedem od- stotkov. Zelja, imeti samo enega otroka, je pri anketirancih za zdaj še redka. Mogoče pa je zanesljivo sklepati, da so tudi predstave o zelo velikem številu otrok vse manj pogost repro- dukcijski socialni vzorec. V nekaterih primerih smo celo ugotovili, da je bila številka o žele- nem potomstvu nižja od realizirane. Najbrž se tudi kmetje zavedajo, da pomeni veliko število otrok po eni strani veliko obveznosti in 213 FRANC HRIBERNIK Preglednica 8 Skupno število rojenih in število želenih otrok na anketiranih slovenskih kmetijah Vir podatkov: Projekt »Kmečka družina« (1991), Ljubljana. osebnih odrekanj, po drugi strani pa tudi man- jše socialne možnosti za doseganje ugodne- jšega socialnega položaja. Toda povprečje tako želenega kot tudi rojenega števila potomcev je še vedno precej nad nacionalnim. Če bi upo- števali vse slovenske kmetije, bi bilo seveda povprečno število otrok nekoliko drugačno. Kljub vsemu je mogoče sklepati, da anketirani člani kmečkih gospodinjstev povsem ekspli- citno izrekajo pozitiven odnos do družinskega življenja. SKLEP Predstavljeni statistični podatki o de- mografskih in socialnih procesih v slovenskem prebivalstvu in nekateri rezultati raziskoval- nega dela o problematiki kmečke družine prav gotovo ne dajejo povsem jasnega odgovora na vsa zastavljena vprašanja. Nesporna pa je ugo- tovitev, da reproduktivna sposobnost sloven- skih družin slabi, tudi kmečkih, čeprav za slednje velja, da v skupnem številu družinskih članov še vedno izstopajo, pa tudi razpad za- konskih zvez kot posledica nepomirljivega spora med partnerjema je še vedno precej manj pogost kot v ostalih družbenih slojih. Večdesetletni specifični razvoj, ki kmetij- stvu zvečine ni bil naklonjen, je zarezal v de- mografsko tkivo tega socialnega segmenta hude rane, ki jih je opaziti v izrazito neugod- nih demografskih trendih kmečkega prebival- stva. K takemu statističnemu prikazovanju obstoječega stanja deloma prispevajo tudi me- todološke opredelitve, ki v kategorijo kmečkih gospodarstev štejejo skoraj vse, ki imajo na kakršenkoli način, še tako marginalen, opraviti z zemljo in kmetijsko proizvodnjo. Zato ne preseneča, da od skupaj 156.549 kmečkih go- spodarstev skoraj dve petini nima naslednika, temveč le dediča, ki bo morda tudi opustil tra- dicijo kmetovanja. Le v slabi Četrtini (24,1%) primerov naslednik tudi dela na kmetiji, o tis- tem delu (mladoletnih) naslednikov, ki so po videnju staršev že določeni za to socialno vlogo (8,9%), pa prav tako ne moremo vnaprej zanesljivo sklepati, ali bodo kmetijo z vsemi njenimi heterogenimi socialnimi funkcijami tudi dejansko prevzeli. Proces spreminjanja agrarne strukture se bo očitno nadaljeval, tako da bo tistih kmetij, ki se bodo ukvarjale samo s kmetovanjem, čedalje manj, večalo pa se bo število t. i. mešanih kmetij, ki so sicer že danes pre- vladujoč socio-ekonomski tip naše izrazito neugodne agrarne strukture. Pri tem ugoto- vitve nekaterih raziskovalcev, da postaja inter- generacijska kontinuiteta na veliko kmetijah vse bolj vprašljiva, prizadevajo v precejšnjem obsegu tudi tiste, ki bi sicer — glede na ekonomske, proizvodne in tehnološke značil- nosti — imele realne perspektive, če bi seveda imele zagotovljen ustrezni socio-demografski potencial. Kmetije brez mlade delovne sile in potomstva zagotovo nimajo nikakršne prihod- nosti. Odgovora na vprašanje, s kakšnimi ukre- pi bi bilo mogoče rešiti problem devitaliziranih kmetij, pravzaprav nihče ne pozna. Ali lahko danes tako povzdignjena vloga tržnih zakoni- tosti razreši vsa strukturna protislovja (raz- drobljenost, neustrezno posestno strukturo 214 NEKATERI VIDIKI SOCIO-DEMOGRAFSKEGA POLOŽAJA KMEČKIH DRUŽIN V SLOVENIJI itn.) slovenskega kmetijstva, je odprto vpra- populacije, ki svojo prihodnost le še izjemoma šanje. Vključevanje v skupen evropski prostor in pod določenimi pogoji vidi na kmetiji. S tem pa je za naše kmečko prebivalstvo še dodatna so tesno povezane razvojne možnosti ruralnih grožnja, saj so slovenske naravne razmere območij in njenih nosilcev. S pospešenim pro- take, da nikoli ne bo sposobno enakopravno cesom slabljenja vitalnih potencialov kmečkih tekmovati z razvitejšimi, še zlasti ne s tistimi, družin pa se socialno-skrbstvenim institucijam ki imajo naravne komparativne prednosti. posledično prepušča vse obsežnejša socialna Ohranjanje intergeneracijske povezanosti, problematika tudi kmečkega prebivalstva. V ki skrbi tudi za ekološki vidik kmetovanja (t. i. takih razmerah je lahko vloga socialnih de- sustainable agriculture), pa nima zgolj socialno- lavcev in vseh tistih, ki se profesionalno ali varstvene vloge za to socialno skupino, temveč kako drugače ukvarjajo z različnimi vidiki so- usodno zadeva nacionalno bit in prehransko cialne problematike, osredotočena v glavnem varnost vsega slovenskega prebivalstva. Pove- le na gašenje vedno obsežnejših socialnih po- čan pritisk na kmetijstvo bo skoraj gotovo še žarov. Edino pravo rešitev vidimo v ohranjanju dodatno okrepil tendenco prehajanja mladih iz vitalnosti kmečke družine in zagotavljanju kmetijstva v nekmetijstvo — tudi tistih, ki so njene intergeneracijski povezanosti. Temeljna svoje otroštvo in mladost preživeli na kmeti- skrb državnih institucij naj bo torej usmerjena jah. To velja še toliko bolj za ženski del na to področje. Literatura A. Barbič et al. (1984), Mešane kmetije kot dejavnik razvoja kmetijstva in podeželja II. Ljubljžina: Biotehniška fakulteta, VTOZD za agronomijo. -(1993), (Sam^)obnavljanje kmečkega sloja v Sloveniji: Stanje in možnosti. Ljubljana: Biotehniška fakulteta. Oddelek za agronomijo. K. Boh (1985), Empirična verifikacija sociološke paradigme nuklearne družine v družbi blaginje. Družboslovne raz- prave, 3: 43-54. F. Hribernik (1985), Slovenski kmet med tradicionalizmom in modernizmom. Ljubljana: Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo. -(1991), Kooperativni odnosi kot element identitete ruralne skupnosti. Sodobno kmetijstvo 24, 3: 118-120. B. Jež (1993), Naš jurski park. Delo — Sobotna priloga, 16. 10. 1993: 36. S. Južnič (1984), Tradicije in tradicionalnost. Ljubljana: Raziskovalni inštitut Fakultete za sociologijo, politične vede in novinarstvo. M. kovačič (1983), Tipi kmetij v Sloveniji in njihove značilnosti. Ljubljana: Kmetijski inštitut Slovenije (Raziskave in študije št. 63). H. Maister, F. Uratnik (1938), Socialni problemi slovenske vasi. Ljubljana: Socialno ekonomski inštitut v Ljubljani. M. Makarovič (1979), Medsebojna pomoč na Slovenskem. Muta: Gorenje. -(1991), Družine z vitalnih in odmirajočih kmetij v luči nekaterih odnosov. V: Prihodnost slovenskega po- deželja (ur. A. Barbič). Novo mesto: Dolenjska založba. J. Marentič (1957), Slovenska vas pod kapitalističnim jannom. Ljubljana: Kmečka knjiga. L pirc, F. Baš (1938), Socialni problemi slovenske vasi. Ljubljana: Socialno ekonomski inštitut v Ljubljani. - (1991), Podatki raziskovalnega projekta Kmečka družina. Ljubljana: Biotehniška fakulteta. Oddelek za agronomijo. -(1994), Rezultati raziskovanj št. 617: Popis prebivalstva, gospodinjstev, stanovanj in kmečkih gospodarstev v republiki Sloveniji v letu 1991. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za statistiko. 215 FRANC HRIBERNIK V. Rus (1990), Socialna država in družba blaginje. Ljubljana: Domus. -(1993), Statistični letopis republike Slovenije 1993. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za statistiko. -(1992), Strategija razvoja slovenskega kmetijstva Ljubljana: Ministrstvo za kmetijstvo in gozdarstvo Repub- like Slovenije. M. ŠiRCEU et al. (1989), Projekcija prebivalstva SR Slovenije 1986-2006. Ljubljana: Zavod SRS za statistiko. J. Tomšič Lušin (1993), Slojevska struktura slovenskih kmetov. Ljubljana: Biotehniška fakulteta. Oddelek za agronomijo. 216