Štev. 52. V Mariboru 29. decembra 1892. v Tečaj XXVI. Iihaja vsak četrtek in velja 6 poštnino vred in v Mariboru s pošiljanjem na dom za celo leto 2 gld. 50 kr., za pol leta 1 jfld. 25 kr., za četrt leta 65 kr. — Naročnina se pošilja npravnlStvn v tiskarni sv. Cirila, koroške ulioe hitv. 5. — Deležniki tiskovnega društva dobivajo list brez posebne naročnine. Posamezni Ihti dobe se v tiskarni in pri g. Novak-n na velikem trgu po 5 kr Rokopisi se ne vračajo, neplačani listi M ne sprejemajo. Za oznanila se plačuje od navadne vrstioe, če le natisne enkrat, po 8 kr., dvakrat 18 kr., trikrat 16 kr. spodar še šteje v srečo, ako se izvije iz tega leta, ne da mu primanjka rečij, kar mu jih je treba, da ne trpi škode njegovo gospodarstvo. Ako pa se gospodar Se kolikor, toliko prebije skozi to leto, svetu se godi v tem brž slabše. V stari sieer ni bilo nikjer vojske, todà priprave za-njo se godé še vedno in v tem letu ne manj, kakor v drugih letih. Nove puške, nove vojaške postave — vse leto je bilo o njih govorjenje in le sreča, da v našem cesarstvu ni bilo teh rečij še treba, ali druge spremembe pri našem vojaštvu tudi mi ne pogrešamo in sicej pri ženijskem in pijonirskem krdelu. Nekaj mi-■ lijonov se je za-nj že tudi pri nas poizgubilo iz državnih blagajnic in sreča, če se jih ne poizgubi še več ! Če smo pa živeli še mi v Evropi v nekem miru, v Afriki, v Ameriki ni bilo tako, kajti v onih krajih so bile ali že vojske ali pa ustaje ter je veliko ljudij v tem letu končalo svoje življenje »pod britko sabljo«. Česar pa ni v Evropi storila sablja, to je napravila tukaj »črna morilka«, tihotapa kolera in še sedaj, v hudi zimi, se ni podala popolnem v mir, kajti na Nemškem, v Hamburgu in na Ogerskem, v Budimpešti še vedno preseli kje koga iz tega sveta in zato nismo brez strahu, da ne vzdivja spomladi še kje iz nova. Huja pa, kakor ta morilka, je neka nova bolezen, ki se kaže skorej po vseh deželah, če naj ne rečemo, po vseh krajih: — to je nezadovoljnost. Kje in v kateri hiši še najde človek sedaj »ljubo zadovoljnost« ? Resnica, nje ni več veliko na svetu in vendar ni večje nesreče pri hiši, kakor s« nezadovoljni ljudje, kaj še pa le, ako je tacih polno v okraji, v deželi, v državi ! Naši bralci vedó, da imamo v naši državi tacih ljudij veliko in če vzamemo samo politično polje, katero izmed naših raznoličnih in raznojezičnih ljudstev, kolikor jih živi pod dvoglavnim orlom, še je zadovoljno s tem, kar uživa pravic? In kar je čudno, tisto ali recimo bolje, tista stranka, ki vživa še več, kakor vse pravice, vam '/» pole priloge. 01> konci leta. Malo dnij še imamo in dolga večnost nam zagrne leto 1892 ter ga pogrezne v svoje temno krilo. Nazaj ga ne bode nikoli več in ostane še nam samo v spominu, toliko in v tem, kar nam je prineslo in kar nam je zapustilo — dobro ali slabo. Naša želja je sicer, naj bi leto, ki ravno od nas slovo jemlje, pri naših bralcih ne ostalo v slabem spominu, toda kaj vemo! Naši časi niso taki, da nam store življenje lahko, narobe človeku je treba, da si v njih ohrani glavo bistro in roko trdno, ako se hoče obdržati na vrhu, sicer bi ga požrli valovi raznih nezgod, v kalerih se nahaja človeštvo sedaj bolj, kakor kedaj poprej. Vzamimo sedaj kmeta, gospodarja: za kaj mora on sedaj skrbeti, česar poprej ni bilo ali ne v tolikem številu! Na njegovih ramenih sloni ne samo sreča njegove rodbine, ampak sreča ali nesreča celili okrajev, dežele, države. In ako sodimo letošnje leto po tem, kam ga naj denemo: ali v prodal dobrih ali pa v predal slabih let? (k1 naj izrečemo mi sodbo čez-nj, ne denemo ga sicer v predal najslabših lel, ali toliko smemo reči, da je bilo po večjem slabo leto in si marsikateri go- Denešnji list ima Vabilojna narotevanje. Ob konci leta vabimo vljudno vse dosedanje naročnike „Slov. Gospodarja", naj se naročijo še na dalje za leto 1893 na list, ki je in še tudi naprej zagovarja resno in vestno koristi sv. cerkve in slov. ljudstva pa m išče v tem, kakor kaže že njegova cena, nikjer svoje Kdor more in hoče, naj pristopi med deležnike tisk. društva", da se „Slov. Gospodar" vzdrži tudi nadalje pri tej nizki ceni. Deležnina „katol. tisk. društva" znaša za celo leto 5 gold. in je v tem že tudi naročnina za „Slov. Gospodarja". Naročnina pa znaša za celo leto 2 gold. 50 kr. in za pol leta 1 gold. 30 kr. ter za četrt leta 65 kr. Naročnina se pošlje najlaglje po poštnih nakaznicah upravništvu „Slov. Gospodarja" v tiskarni sv. Girila v Mariboru. Odbor kat. tisk. društva. Se je najbolj nezadovoljna, to je nemška liberalna stranka. Upajmo, da ostane le-ta stranka še tudi nadalje in prav dolga leta nezadovoljna, kajti uzroka ona nima nezadovoljnosti. Hog nas varuj pa nje zadovoljnosti, saj nje ne nasiti brž nič, kakor skleda, ki se ji pravi vlada in vlada taka, da ji je vsakdo za podnožje in vsako ljudstvo, dokler ne veruje na evangelije nemškega liberalizma. V tem je sicer dobro, da sploh ljudem liberalizem že ni več tista zvezda, ki pripelje človeka do polne sreče, ali žal, da se je v slovenske kraje priteplo «lokaj liberalizma in se vč, da slov. ljudstvu na škodo, i Kdor stoji pri nas v službi liberalizma, on dela, naj že i rad ali ne, za neinSko liberalno stranko. Zato je pri j nas liberalizem in nemSkutarija eno in tisto. Upajmo, j da premine prihodnje leto eno, kakor drugo iz naših i krajev in tako bode za slov. ljudstvo potem — srečno novo leto. -- Cerkvene sadove. Jožef Jeraj f. Neizprosna smrt pobrala nam je zopet nevstrašnega bojevnika za sveto vero katoliško, za pravo naroda slovenskega, vzglednega svečenika in navdušenega domoljuba, veleč. g. Jože Jeraja, častnega kanonika, kn. škof. konsistorijalnega svetovalca in župnika v Žalcu. Nastopne vrstice naj bodo posvečene spominu tega /.aslužnega moža! Porojen dne 27. februarja leta 1827 v Rečici podal se je, končavSi domačo ljudsko šolo, na Celjsko gimnazijo. Upanje, kaiero so stariSi njegovi va-nj stavili, ni bilo prazno, neosnovano, temveč se je nijajno izpolnilo: Jeraj bil je jeden izmed najbolj talentiranih, pridnih in vrlih dijakov tedanjega gimnazija. Poizbornem zaključku gimnazijskih svojih Študij je vstopil — tako mu je narekovalo srce in trdno prepričanje, katero si je za svojega dijakovanja vstvaril — v celovško l>ogoslovje, kjer je bil leta 1852 posvečen v mašnika. Mladi kapelan je služboval pri Sv. Juriju, v Šmariju, in vladika SlomSek, ki nepozaben živi v srcih hvaležnega in vdanega mu naroda slovenskega, je spoznal vrline in katehetične sposobnosti mladega vrlega duhovnika ter ga je imenoval katehetom v Celju. Od tod je bil premeščen v Maribor, kjer je tri leta opravljal službo dvornega kapelana pri pokojnem knezoSkofu Maksimilijanu. Neumorna delavnost in težavnost njegovega stanii vplivale so slabo na njegovo zdravje; obolel je bil na nogah in kljubu vsem skrbem in vestnemu gojenju nI se te nepridne bolezni mogel popolnoma osvoboditi do smrti. Ko je leta 1869 župnija v Žalcu zgubila svojega pastirja, imenovan je bil tamošnjim župnikom g. Jože Jeraj. Celih 23 let je oskrboval to župnijo ter je sijajno pokazal, kaj zamore duhovnik, ki si je svest vzvišene svoje naloge in velečastnega stana svojega: bil je svojim ov-čicam skrben učitelj in ljubezniv prijatelj, istotako spreten in natančen na pridižnici, kakor v spovednici, bil je nesrečnikom tolažnik, vbožcem podpornik, pravi oče; in kadar je šlo za prava katoliške cerkve, povzdignil je tudi ou svoj glas in se je pokazal nje vdanega sina. ki energično in vstrajno zastopa pravične njene zahteve. A vrhu tega ni nikdar pozabil, da je sin matere Slovenije, nikdar ni zatajil narodnega prepričanja, temveč j»- vedno ostal zvest mladostnim idejalom, katere je dejanski izvršil; bil je požrtvovalen domoljub in odločen Avstrijan. Kako je slovensko ljudstvo žalske okolice ljubilo in spoštovalo svojega duševnega očeta, pokazalo je sijajno na dan pogreba — bil je to 20. decembra — ko se je mnogoštevilno zbralo, da spremi pokojnika na zadnjem potu. Ob desetih zjutraj začel se je svečanostni. requiem, katerega se je vdeležilo 42 mašnikov. Potem so stopili preč. g. opat Ogradi na pridižnico ter z lepimi, globoko čutenimi besedami naslikali blagega -moža in plodonosno njegovo delovanje. Med črno maSo, katero so služili preč. g. kanonik Karol HribovSek, strinjale so se gotovo vseh navzočih molitvi v jedni proSnji: Vsegamogočni naj bi bil pokojniku milostljiv sodnik ter bi podaril zasluženo plačilo njegovim delom. Po končani > cerkveni slavnosti pomikal se je proti mirodvoru veli- ° časten sprevod; pred rakvo so stopali preč. g. opat in; ž njimi 41 duhovnikov, in sledila je mnogoštevilna mno--žica hvaležnega, pobožnega slovenskega ljudstva. In' zvonovi žavske cerkve, ki so pred 23 leti veselozveneče pozdravljali novo imenovanega župnika, ostali so mir zvesti, njih žalostni glasovi spremljali so ga tudi na* zadnjem potu njegovem. — Lahka mu bodi žemljica, v kateri si odpočije od zemeljskega truda in boja! ,- ^ Slava spominu tega vzglednega duhovnika in vrlega domoljuba! Dnhovski poslovnik. - To knjige je ravnokar izšel četrti in zadnji zvezekj, ter ima tudi zaporedno kazalo, katero natančno pove,-kaj in kje se govori v knjigi o kateri stvari. V vsacera hipu najde človek lahko po tem kazalu, česar ravno, iSče. S tem zvezkom je torej dogotovljena lepa knjiga^' o kateri lahko rečemo, da bode v veliko polajSanje č& duhovščini pri slov. uradovanji, kolikor ji ga je treba ifc nje področji, '.'P Božičnico je priredilo 18. decembra v zavodu Šolskih sester v Celju kat. pop. društvo. Zbralo se je obilno gospAde in kmetov. Načelnik društvu mil. g.' opat je v prisrčnem govoru razlagal pomen in namerr takih slovesnostij, zahvaljujoč se ob enem vsem požrtvo-: valnim podpornikom in dobrotnikom. Zatem pa se je pelo in prednašalo. Posebno dobro se je obnesla božična igra. H kOncu je blag. gospa Regina VaSičeva porazdelila obleko in obutelj med učence in učenke obeh okoličanskih šol. Obdarovanih je bilo do 80 otrok. Opozarjamo prijatelje šolske mladine na to izborno Solo čč. šolskih sester, proseč jih obilne podpore tudi v novem letu. Dineski naj se blagovolijo pošiljati z naslovom: Kat. podp. druStvo v Celju. Mili darovi za družbo vednega češčenja: Leskovec 10 fl., Stari trg 10 fl, Kapela pri Radgoni 20 fl. 83 kr., Vojnik 19 fl. 29 kr, Sv. Kungota na Po-horji [50 fl., Mraslovče 17 fl. 80 kr., Ljutomer 20 fl., Gornjigrad 3 fl. 81 kr., Rečica 2 fl., Sv. Mihael 50 kr., Rogatec 10 fl. 14 kr, Stoperce 5 fl., Fram 3 fl. 10 kr., Pameče 12 II., Sv. Venčeselj 6 fl., Sv. Peter pri Radgoni 50 II., Zibika 10 II. 50 kr.. RuSe 9 fl. Zreče 7 11. 76 kr.. preč. g. dr. J. MurSec v (¡radcu 5 II., Slivnica pri Celji 8 II. 40 kr. Gospodarske stvari. Nekaj o svinjereji. Svinjam je zmerom še dobra cena in marsikateri kmetovalec se drži še skorej najbolj na trdnem — po svinjereji. In ni se hali, da pade svinjam cena tako, da bi se ne splačevalo več, naj jih še človek redi. Nam se zdi torej umestno, da podamo našim bralcem nekaj pravil, po katerih se svinjereja še lahko povzdigne in naši deželi še več dobička vrže. V denar se spravi svine ali že v prvi mladosti kot prase ali pozneje za pleme ali pa za rejo in kdor hoče torej največ dobička imeti od svojih svinčet, mora znati, kedaj mu kaže prodati svoje svinč. V krajih, kjer se poprašuje že za prasčta, kaže si pridobiti pleme belih svinj, kajti le-teh prasčta gredo najlaglje in najurneje v denar. Beli svinji pa v tem ni na škodo, če se križa s črno: praseta imajo potem pač nekaj črnkastih peg po sebi, ali to jim ni na škodo, ampak celo na hvalo. Taki križci se raji plemenijo pa tudi bolje debelijo, kakor če so le ene barve. Kedar gre za to, da se izbere prašiča za pleme, treba pred vsem spremenjevati kri, torej ne goniti večkrat k enemu merjascu. Merjascu pristaja lepa vrast, redne kosti in trdno zdravje. Prašiča pa je najbolja tista, ki ima po celem životu ščetinje, mnogo seskov, močne in vendar nedebele kosti ter krepke ude. Kedar je prašiča breja, mora se jej dajati močna, lahko prebavljiva piča, nikdar nesnažna ali celo odpadki iz kake tovarne; poleti naj se ji daje zelenjadi in pusti se naj na pašo. Poleg tega jej stori dobro oves, ječmen, turi-šična moka, rižena moka itd. Da ti prašiča ne požre praset, kedar je povrgla, glej na to, da se otrebci brz ko brž odpravijo iz hleva in da dobi prašiča žreti, kolikor hoče. Ako praseta ranijo z ostrim zobovjem seske, treba jim ga je potreti. Za nastelj pa jemlji premogov prah in prsti, se ve, da^ slame naj ne manjka, tudi suho listje ni v škodo. Da* dobe praseta dovolj živeža, mora ga prašiča dobiti do volje in to, kakor smo prej rekli, zdrave in tečne piče. Čez nekaj časa se jim pa daje že tudi slečeno ječmenje in kedar jih odstavljaš, dajaj jim kuhanega mleka in je sicer dobro iz početka polno in še le pozneje posneto mleko. Vrhu tega pa se naj pustijo veliko na prostem, da se razletajo in si tako otrdijo svoje okostje. Svinč naj se pusti sploh, če se ne redi za klanje, veliko na prostem. Mlada prašiča se naj ne žene k vplemenjenju, dokler še ni dorastla; prašiča ni za pleme pred polnim devetim mesecem. Oba pa morata biLi dobra rejena, ne pa zapuščena, sloka. Merjasec je za rabo najdalje do 4. leta in v celem ne čez dve leti. Najrodovitniši je v tretjem in četrtem letu. Kolikor pa se praset ne vzame za merjasca, le-ta kaže rezati, ko so stara sedem do osem tednov. Snaga dene tudi svinčtu dobro tako, kakor drugim živalim, katere si je človek vzel v službo: v hlevu mora biti zdrav zrak in tudi dovolj svetlobe, posebno pri plemenih svinjah. Poleg tega se tudi pri svinjah naj drži red pri krmljenji in z njimi je ravnati mirno in pohlevno. To dene tudi tem živalim dobro. Kdor tako savna, njemu ne bode treba velikokrat po zdravila za svinje, kajti redko mu bode kako svine zbolelo in veselja pa tudi denarja mu ne bode malo od njegove četinjadi. Zrak v kletčh mora biti svež in če je klet zaduhle, lahko se v njej pokvari vino pa tudi sodovi trpijo v taki sapi." Pozimi pa je težko sveži zrak spraviti v klet, ker mora v njej bili blizo enaka toplota. V tej zadregi pa si človek lahko pomaga z vapnom. Vapna se namreč raztopi v kaki posodi toliko, da je tekoče, vapneno mleko. To se pusti v odprti posodi in če se prvleče s kožo, treba ga jejdobro premešati in tako lahko opravlja tudi na- dalnjo svojo službo. Zrak pa bode v kleti potem zdrav in nobeni reči na škodo. Nove accord - citre. Na Nemškem so iznašli nove citre. Reče se jim accord citre. Imajo to posebnost, da se jih lahko vsakdo, ne da bi poznal sekirice, v eni uri navadi. Drage tudi niso. Le 10 gld. je njihova cena. Jožef Leopold Pick na Dunaju VII. Neubau-gasse 78 je vsakemu rad na ogled pošlje. Kdor se za citre nanima, ne more se mu pač kaj boljšega priporočati. Glas in akordi presegajo navadne citre. Posebno se te citre priporočajo bralnim društvom, čitalnicam. Ako jih igra pet ali deset, ni si pač mogoče boljše in cenejše godbe dobiti. Gotovo, te citre so epohalne in imajo sigurno izmed vseh godeb najlepšo bodočnost, Torej društva, gospoda, kakor kmet, sezite po tem god-benem o rodju! Nikomur ne bode žal. A. A. Sejmovi. Dne 2. januvarija na Bučah in pri Sv. Juriji na južni železnici. Dne 3. januvarija v Radgoni. -- Dopisi. Od Sv. Ane v slov, goricah. (Kakšna naj bo ljudska šola?) Taka, kakor njo imamo pri sv. Ani, gotovo ni za katoliške Slovence. Kakor je znano, prepoveduje šolska postava vsako telesno kazen, pa skušnja uči, da dostikrat najboljši učitelj ne more grdih razvad učencev, ki so pohujšani od odraslih ljudij in celo od brezskrbnih starišev, brez šibe odpraviti. Temu tudi pritrdijo pametni stariši. Brezpametni starši pa poslušajo rajše nekatere podpihovalce in vsako še tako neznatno napako od strani učiteljev tožijo pri višji šolski oblasti. O neprevidni stariši, sami spletajo bič, s katerim jih bojo v kratkem lastni otroci tepli. Kako bo bolelo! Ge tudi ne bo tekla kri, tekle pa bojo grenke solze. Zaradi take tožbe imeli smo zopet preiskavo in sicer dne 8. decembra, tedaj na praznik brezmadžnega spočetja D. M. 0 pol deseti uri, ko se začne druga služba božja, pri kateri naj bi bili tudi šolarji navzoči, kolikor je mogoče, bili so nekateri učenci I. razreda poklicani v šolo in so tam čakali med celo službo božjo g. c. kr. okr. glavarja. Odkod li pride taka pravica, učence od službe božje zadržavati ? Postavno to gotovo ni. Tega pa so se tudi udeležili nekateri udje kraj. šolskega sveta, kajti ti gospodi nimajo toliko pameti, da. bi bili poslali otroke k sv. maši, saj morajo tudi otroci zadostiti božji zapovedi. Pa res, nekateri se že tudi ravnajo po liberalnem načelu, da bolj, ko se človek cerkve in duhovnikov izogiblja, tem bolje je. Šiba otrokom ne škoduje in otrok se naj pošlje vselej in redno o praznikih k sv. maši. Prvi je Bog, za tem naj pride preiskava, ako je vam ljubo! — Naš novi gospod nadučitelj je Slovenec in narodnjak, to sam trdi in upamo, do to tudi ostane. Njegovo obrašanje pa je res čudno. Vprašam ga, ali ne velja zanj učni načrt prednika? In ako velja, zakaj se ga tudi ne drži? Zakaj vse to tudi od g. učiteljev v II. in celo I. razredu zahteva? Dela-li to iz hvaležnosti nasproti nemškemu »šulvereinu« ? Ta mu je baje do nadučiteljske službe pripomogel in od njega upa še dobiti nekaj grošev. Trdno upam, da tako breznačajen ne bo! In sam se je že lahko prepričal, da učenci še prav brati in pisati ne znajo, tedaj le potrebnega jih učiti! Morebiti pa mi poreče: saj imajo učenci izvrstno glavico za nemščino, saj že znajo ubogati na moja nemška povelja: »setzt euch«, »aufstehen«, »marsch hinein«, itd. In dekleta že tudfznajo pod njegovim vodstvom izvrstno telovaditi; naj jili nauči le še plesati; te ga jim bode treba, kadar se bojo razveseljevale po Dunaji, Parizu in Berolinu. 0(1 Sv. Janža na Dr. polji. Tudi v naši lari smrtna kosa neusmiljeno mori. Dne 3. decembra nam oznani glas milo donečega zvonenja, da je obče znani Franc Lešnik, veleposestnik v Staršah, po dolgi bolezni v 46. letu v Bogu zaspal; bil je ravno dan njegovega goda. Cela občina zdihuje po ¿ako rani izgubi pre-blagega moža, kateri je polovico svojega življenja kot odbornik deloval z dušo in telom za blagor občine in naroda. Bil je ud okrajnega zastopa v Ptuji. Kot večletni načelnik kr.. šol, sveta ima mnogo zaslug posebno, ier je sedanje^ lepo šolsko poslopje postavil. Ustanovil je tukajšnjo požarna-brambo In Tudi tisto več let kot izgleden načelriHTvodil, za kar mu je cela fara hvaležna. Kot oskrbnik grada Ebensfeld je imel vse zaupanje od strani graščaka in veliko ljubezen od strani ljudstva. Da pa pri vseh teh poslih ni zapustil posestva in rodbine, priča njegova velika skrb za otroke; kajti enega je dal to, druzega zopet uno učiti, da bi si potem lažje svoj kruli služil. — Bil je tedaj res 5. december za nas velike žalosti poln dan, ko smo morali truplo nepozab-ljivega moža materi zemlji izročiti. Pred odhodom pevci na domu zapojejo milo pesem »Spomini« od To-maževiča, katera slehernemu privabi solze v oči. Pri obeh svetih mašah poje mešani zbor prav izborno. Na mirodvoru pa častiti gospod žnpnik v izbranih besedah raskazujejo zasluge rajnega in pomilujejo to rano smrt tako dobrega kristjana. Konečno pa zapoje mešani zbor pesem: »Blagor mu« oiJ_gospoda nadučitelja Anton Hrena. Da je pa bil rajni daleč poznan in čislan, nam pričajo njegovi došli prijatelji od vseh krajev, kateri so ga še hoteli na zadnji poti spremljati. Celo iz Budimpešta prihiti _gro|.Dunaj, da še skaže ljubezen rajnemu. Nadalje se vdeležijo pogreba grajščak z gospo iz Ebens-felda, znanci iz Maribora, požarna bramba iz Ptuja, domača požarna bramba, občinski odbor, krajni šolski svet, gospodarsko bralno društvo in šolska mladež. V imenu rodbine bodi tem potom vsem spremljevalcem najsrčnejša hvala izrečena, posebno pa darilcem krasnih vencev. Britki je udarec za zapuščeno ženo in otroke, ali tolažilo: »saj zopet v raju večnem vidimo se nad zvezdami«, naj celi pregloboko vsekano rano. Bajni pa naj v miru počiva do dneva, ko nas nebeška trobenta prebudi in nam da večno življenje! G. Iz Ljutomerske okolice, (f Ivan Heric.) Dne 15. decémbra smo pokopali v Cezanjevcih pri Ljutomeru obče spoštovanega očeta Ivana Heiica iz Vogri-čevec. To so bili oče prerano umrlega g. Martina Ile-rica, kaplana Rajhenburškega: sicer priprost želar, pa skoz in skoz pošten mož, ker majhna želarija ne bi mogla cele družine prerediti, pečali so se oče Ivan tudi s sodarstvom. Z varčnostjo in marljivostjo so si pri svoji majhni reči tako dobro gospodarili, da niso imeli pomanjkanja, čeravno so sina dali študirati. Do otrok so bili strogi, in celó sina Martina, ki je študiral, niso iz očij izpustili, ampak skrbno nanj pazili. Od prve do zadnje šole so vsako leto sina sami v šolo spremljali in na koncu šolskega leta po njega prišli ter poizvedovali, kako se je obnašal. Najbolj srečnega so se čutili, ko so videli, da je Martin svoje šole srečno dokončal in duhovnik postal. Žali bože, da te sreče niso dolgo vživali, kajti vže po enoletnem službovanji je nadepol-nega gospoda Martina pograbila leta 1889. neizprosljiva smrt: leto dnij poprej jim je't umrla žena (iera in lani edina hčer Alojzija. Ko so oče njej peljali duhovnika k smrtni postelji, so si nogo skvarili, in od potlej si niso mogli več opomoči. Po ženini smrti so nezadolženo že-larijo izročili jednemu sinu Ivanu, s katerim so v lepi zastopnosti živeli do smrti. Dne 13. decembra so po kratki bolezni previden i s sv. zakrameti, popolno v božjo voljo vdani, umrli 72 let stari. K zadnjemu počitku je očela Herica spremljala velika množina ljudij, želeč mu večni mir in pokoj. Nam pa se je zdelo vredno, da s temi vrsticami postavimo vernemu, poštenemu in značajnemu možu majhen spominek. Vi Središča. (Smrtna kosa.) Dne 22. dec. je umrl nagle smrti mladenič Ljudevit Sajnkovič, ki je že delj časa bolehal za jetiko. Pred smrtjo si je igral malone ves dan na gosli, a po večerji mu je postalo slabo, jel je kri buhati, in skoraj je bil konec njegovega trpljenja. Pokojnik je imel jedva 21 let, bil je vobče priljubljen zaradi svojega mirnega, poštenega vedenja, Za uboge roditelje je ta zguba tem bridkejša, ker je to že njih drugi in poslednji sin, ki je umrl za jetiko.. Kako so ga ljudje radi imeli, bil je dokaz lepi sprevod dne 24. decembra. Spremilo ga je šest duhovnikov ter mnogo ljudstva iz domače in bližnjih župnij. Bodi mu sladek pokoj! F. Od Št. Janža na Peči. (Bela žena). Dne 21. decembra t. 1. izročili smo zemeljske ostanke rajnega gospodarja Martina Videnšek v hladno krilo matere zemlje. Bil je rajni Martin toli uzoren gospodar, oče in prijatelj, da se mu tudi na tem mestu nekaj vrstic pristoja. Rojen 1836. Teta, je 1856. leta k vojakom uvrsten, v naslednjih letih 1859 in tudi 1866 hodil in premnogo skusil po italijanskih in drugih deželah. Ko je slednjič domov prišel, se je prav pridno prijel kmetije in tudi svojega rokodelstva — zidarstva. Pač mnogoteri zid, mnogotera hiša — je priča njegove pridnosti. Mirna dušica, je bil bolj tih, čeravno včasih šaljiv; sovražnikov menda ni imel. Svojim otrokom je bil najboljši oče. Da je tudi vsled svojih skušenj in lepih lastnostij bil po celi fari priljubljen, je priča to, da je bil za kt»rMla hm*»*» ft HiU - Uu Kovacnica, na vže starem mestu v Ragoznici pri Ptuji, se da v najem. Več se poizvé pri g. nadučitelju Weinhardu v Dornavi. Razglas. Ravnateljstvo c. kr. priv. vzajemne zavarovalnice zoper ogenj v Gradci si usoja p. n. društvenim udom uljudno dati na znanje, da se začne vplačevanje društvenih doneskov za leto 1893 z dnem 1. januvarijem 1893 in se vrši tisto tako pri društveni bla-gajnici v lastni hiši zapisn. štev. 18/20, Sackstrasse v Gradci, pri zastopništvu v Celovcu in Ljubljani, kakor tudi pri okrajnih komisarjih. Naznanja se ob enem, da se po razglasu z dne 5. decembra 1888 štev. 12.480, sploh dovoljeni odpustek pri društvenih doneskih vsem onim p. n. deležnikom, dovoljuje tudi za leto 1893, kateri so po starem tarifu zavarovani. Pri onih zavarovancih pa, kateri so po novem dne 5. decembra 1891 št. 52 sklenjenem reservatu zavarovani odpade ta odpustek. Pa vsi p. n. društveni udje oddelka za poslopja brez izjemka, kateri so že v prvih devetih mesecih leta 1891 zavarovani za poslopja in so dosehmal nepretrgano bili pri njem zavarovani, oziroma tudi zavarovani ostanejo v letu 1893, da se jim vsled nasveta odobrenega v društvenem zhoru dne 9. maja 1892 v upravnem letu 1891 v zavarovalnem oddelku za poslopja, od dobička pet odstotkov v zadnjem letu predpisanega društvenega doneska v dobro vrajta. V (i rade i, v mesecu decembru 1892. O. lil* Ravnateljstvo pri v. vzajemne zavarovalnice proti ognju v Gradci. (1'ouatiK se ne plncnje.)