Šolska knjižnica, Ljubljana, 22 (2012) 2, 115–122 115 stroka in praksa Kako je ku`a Rik polepšal bibliopedagoške ure z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami v Ob~inski knji`nici Jesenice How the dog Rik embelished the biblio-pedagogical lessons for children and adolescents with special needs at the Municipal Library Jesenice > Nina Jamar >> Cirila Leban >>> Karmen Jakše >>>> Nina Ilič Izvleček Članek govori o sodelovanju med Občinsko knjižnico Jesenice in Osnovno šolo Poldeta Stražišarja Jesenice, ki je osnovna šola s prilagojenim programom. Sodelovanje se je začelo v šolskem letu 2008/2009, najprej z dvema oddelkoma vzgoje in izobraževanja, pozneje se je pridružil še en oddelek. Cilj bibliopedagoških ur v Občinski knjižnici Jesenice je, da bi otroci in mladostniki s pomočjo ljudskih pravljic izboljšali svoje sposobnosti branja, govora in pisanja. Vključen je tudi element socializacije. Otrokom in mladostnikom Osnovne šole Poldeta Stražišarja Jesenice včasih pri branju pomaga tudi terapevtski pes Rik s svojo vodnico. Ključne besede splošne knjižnice, Občinska knjižnica Jesenice, Osnovna šola Poldeta Stražišarja Jesenice, ljudske pravljice, branje, terapija z živalmi UDK 373.3:376(497.4Jesenice):027.022(497.4Jesenice) Abstract The article presents the cooperation between the Municipal library Jesenice and Elementary school Polde Stražišar for children with special needs. The cooperation started in the school year 2008/2009 with two departments of special program and in the next year another department joined. The aim of biblio-pedagogical lessons in Municipal Library Jesenice is to improve reading, speaking and writing skills of children and adolescents from Elementary school Polde Stražišar. The element of socialization is also included. Sometimes, the therapeutic dog Rik and his guide also help with reading. Keywords Public libraries, Municipal library Jesenice, Elementary school Polde Stražišar Jesenice, folk tales, reading, therapy with animals 1 Uvod V šolskem letu 2008/2009 se je začelo sodelovanje oddelka za otroke Občinske knjižnice Jesenice z Osnovno šolo Poldeta Stražišarja Jesenice, in sicer z oddelki posebnega programa vzgoje in izobraževanja. Osnovna šola Poldeta Stražišarja Jese- nice je šola s prilagojenim programom. Sodelovanje se je v šolskem letu 2008/2009 začelo z dvema oddelkoma tega programa, v šolskem letu 2009/2010 pa se je pridružil še en oddelek. Delo poteka v majhnih skupinah (od pet do sedem otrok ali mladostnikov) in je prilagojeno njihovim sposobnostim. V dveh skupinah so mladostniki od 16 do 26 let, v tretji pa otroci od 4 do 14 let. Otroci in mladostniki imajo večje ali manjše težave z govorom, branjem in pisanjem. Občinsko knjižnico Jesenice obiščejo enkrat mesečno, kjer se pripravi bibliopedagoško uro, ki traja 45 minut. Cilj bibliopeda- 116 Nina Jamar, Cirila Leban, Karmen Jakše, Nina Ilič : Kako je kuža Rik polepšal bibliopedagoške ure z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami v Občinski knjižnici Jesenice stroka in praksa goških ur, ki vsako šolsko letu potekajo od oktobra do maja, je s pomočjo ljudskih pravljic izboljšati njihove svoje sposobnosti branja, govora in pisanja. Vključen je tudi element socializacije, saj otroci in mladostniki obiščejo knjižnico, komunicirajo s knjižničarji in drugimi uporabniki knjižnice ter si izposodijo knjige. Občasno se jim pridruži terapevtski pes Rik (v sodelovanju s podjetjem Lunba, Nina Ilič s. p.). Ob začetku šolskega leta se preveri, ali so vsi udeleženci vpisani v knjižnico, da si lahko tudi sami izposojajo knjige. Nekateri med njimi so zvesti obiskovalci Občinske knjižnice Jesenice že od leta 2008. S sodelovanjem z Osnovno šolo Poldeta Stražišarja Jesenice se skuša Občinska knjižnica Jesenice približati posebnim skupinam uporabnikov in pokazati, da je knji- žnica ustanova, v katero je prijetno zahajati, ter da so knjižničarji vedno pripravljeni pomagati uporabnikom, zato jih lahko kadar koli prosijo za kakršno koli pomoč. 2 Predstavitev sodelujočih 2.1 Uporabniki s posebnimi potrebami Kdo so uporabniki s posebnimi potrebami? "Izraz 'uporabniki s posebnimi potrebami' pomeni zelo raznolike družbene skupine ljudi in hkrati tiste, ki so kakor koli ovirani, hendikepirani, a vsakodnevno prihajajo v knjižnice. Mednje sodijo: telesno in mentalno ovirani ljudje, slepi in slabovidni, gluhi in naglušni, starejši ljudje, ljudje, ki živijo v različnih zavodih, ustanovah (bolniki, sirote, upokojenci, zaporniki, vojaki idr.), ljudje, ki so iz različnih razlogov vedno doma (bolniki, nezaposleni, gospodinje, služkinje idr.), t. i. 'odrasli študenti', ki se začenjajo šolati ali opismenjevati v starejših letih, otroci ali odrasli s specifičnimi učnimi teža- vami, vojni veterani, brezdomci ali zelo revni, begunci (npr. Tibetanci v Švici), večje etnične skupine (Aboridžini v Avstraliji, Indijanci v ZDA in Kanadi), homoseksualci, ljudje različnih veroizpovedi. Za vse te skupine ljudi so v posameznih knjižnicah po svetu organizirane posebne metode dela, ponekod obstajajo celo posebni oddelki knjižnic, ki so namenjeni konkretnim uporabnikom s posebnimi potrebami (če si to ločenost od drugih obiskovalcev sami želijo oz. jo potrebujejo). Knjižničarji ostajajo pri metodah sodelovanja s 'posebnimi' družbenimi skupinami previdni: četudi nekdo pripada eni izmed omenjenih skupin, to še ne pomeni nujno, da mu morajo vedno ali neizogibno nuditi posebno pomoč. Z drugimi besedami: vsak izmed njih ima pravico do 'običajne' postrežbe, če pa želi ali potrebuje dodatno ali posebno sodelovanje oz. pomoč knjižničarja, pa naj bi mu bilo to omogočeno" (Griljc, 1996, str. 176–177). Tudi v Občinski knjižnici Jesenice se pripravlja bibliopedagoške dejavnosti za uporab- nike s posebnimi potrebami, ki vsakič s seboj v knjižnico prinesejo tudi mnogo veselja in volje do življenja. Treba pa je paziti na spoštovanje in nikoli pozabiti, da se uporabni- kom s posebnimi potrebami lahko pomaga samo toliko, kolikor si to sami želijo. Različne oblike prizadetosti lahko povzročijo težave pri branju in ustvarijo potrebe po laže berljivem gradivu pri »osebah z motnjami v duševnem razvoju, osebah s težavami na področju branja, osebah z motnjami pozornosti, motorike in zaznavanja (MBD/DAMP), osebah z avtizmom, osebah s prirojeno okvaro sluha, osebah z okvaro sluha in vida, osebah z govorno-jezikovnimi motnjami, starejših, deloma dementnih osebah, novih priseljencih in drugih osebah s pomanjkljivim znanjem večinskega jezika, funkcionalno nepismenih osebah in osebah z nezadostno izobrazbo, otrocih« (Smernice za lažje berljivo gradivo, 2007, str. 11–14). Zato je v Občinski knjižnici Jesenice izdelan seznam laže berljivega gradiva z naslovom »Da bo začetno branje prijetno«, ki je primerno za otroke in mladostnike do zaključka drugega triletja osno- ve šole (priloga 1). IFLA kot krovna organizacija knjižničarjev je v okviru svoje sekcije za delo z uporabni- ki s posebnimi potrebami v devetdesetih letih prejšnjega stoletja posebno pozornost Šolska knjižnica, Ljubljana, 22 (2012) 2, 115–122 117 stroka in praksa namenila tem uporabnikom. Izdala je priporočila za delo z gluhimi in naglušnimi, s slepimi in slabovidnimi, s pacienti v bolnišnicah in oskrbovanci v domovih za osta- rele, z zaporniki. Leta 2001 so pripravili smernice za knjižnične storitve za osebe z disleksijo (Dolgan Petrič, 2007, str. 74). 2.2 Občinska knjižnica Jesenice Občinska knjižnica Jesenice (2011?) sodi med osrednje slovenske splošne knjižnice. Skrbi za območje z več kot 31.000 prebivalci, ki živijo v treh občinah: jeseniški, kranj- skogorski in žirovniški. Ob koncu leta 2010 je bilo v zbirki jeseniške knjižnice malo manj kot 150.000 enot gradiva. Celotna zbirka je vpisana v računalniško bazo in vključena v slovenski vzajemni katalog. Knjižnico obiskuje približno 25 % prebivalcev. Na oddelku za otroke, v sklopu katerega poteka sodelovanje z Osnovno šolo Poldeta Stražišarja Jesenice, se pripravlja vrsto dejavnosti, ki jih otroci z veseljem in redno obiskujejo: ure pravljic za predšolske otroke, ustvarjalne delavnice, angleške urice ter uganke meseca za šolarje. Po želji se pripravi tudi posebno pravljično uro. Poleg naštetih dejavnosti se izvaja tudi vodene obiske knjižnice za otroke iz vrtcev in šol. Maskota oddelka za otroke je Brihta. Vsako leto od oktobra do maja poteka projekt Berem z Brihto, ki je namenjen spodbujanju mladih bralcev k branju. Več o projektu si je mogoče prebrati na spletni strani Občinske knjižnice Jesenice. 2.3 Osnovna šola Poldeta Stražišarja Jesenice Osnovna šola Poldeta Stražišarja Jesenice (2011?) je osnovna šola s prilagojenim programom, ki ga izvaja v štirih oddelkih devetletne osnovne šole (prilagojeni pro- gram z nižjim izobrazbenim standardom), štirih oddelkih podaljšanega bivanja ter treh oddelkih posebnega programa vzgoje in izobraževanja (1. in 2. stopnja, 3. in 4. stopnja, 5. stopnja). V šolskem letu 2011/2012 jo obiskuje 41 učencev. Izvaja pa tudi izobraževalni program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo v okviru specialnopedagoške mobilne službe v šestih večinskih osnovnih šolah na območju, ki ga pokriva. Učenci in varovanci so iz občin Jesenice, Kranjska Gora, Bled, in Žirovnica. Občinska knjižnica Jesenice sodeluje z njihovimi oddelki poseb- nega programa vzgoje in izobraževanja. 2.4 Lunba, Nina Ilič s. p. Nina Ilič je vodnica terapevtskih živali, ki ji pomagajo pri njenem delu v sklopu podje- tja Lunba. Pri delu ji pomagata dva psa (Rik in Lilu) in tri muce (Xi, Lunba in Izida). So zelo uigrana in skladna ekipa in se pri svojem delu dopolnjujejo tako značajsko kot po pomoči, ki jo nudijo. Rik pooseblja sprejemanje in potrpežljivost, še posebej rad ima otroke. Lilu je zelo razigrana in ima še posebej rada najstarejše. Xi ima samo tri tačke in je dokaz, da se na lep način vse da. Lunba zelo rada išče naročja, v katerih se crklja. Izida je med vsemi najbolj zgovorna in pri terapiji zelo rada pomaga Riku (Lunba, Nina Ilič s. p., 2011?). Toliko se da o njih zapisati na papir, v živo pa je vsako srečanje z njimi pravi užitek, še posebej za otroke. 3 Predstavitev srečanj, ki potekajo v občinski knjižnici Jesenice 3.1 Bibliopedagoške dejavnosti za otroke in mladostnike s posebnim potrebami v občinski knjižnici Jesenice Za leto 2008 je bilo v Občinski knjižnici Jesenice predvideno, da bi se začelo tudi z bibliopedagoškimi dejavnostmi za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami. V bližini Občinske knjižnice Jesenice je tudi Osnovna šola Poldeta Stražišarja Jesenice, ki je osnovna šola s prilagojenim programom. Ker v oddelkih devetletne osnovne 118 Nina Jamar, Cirila Leban, Karmen Jakše, Nina Ilič : Kako je kuža Rik polepšal bibliopedagoške ure z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami v Občinski knjižnici Jesenice stroka in praksa šole delo poteka po predvidenem učnem načrtu, možnosti za sodelovanje s knjižnico ni veliko. Občinsko knjižnico Jesenice obiščejo v okviru projekta Rastem s knjigo in v okviru kulturnega tedna, ki vsako leto aprila poteka na šoli. Z oddelki posebnega programa vzgoje in izobraževanja pa se je bilo mogoče dogovoriti za mesečno obi- skovanje knjižnice. Velja pa omeniti, da brez podpore strokovnih delavk iz Osnovne šole Poldeta Stražišarja Jesenice, ki so pripravljene sodelovati in otroke pripeljati v knjižnico, to ne bi bilo mogoče. Začelo se je zelo previdno, saj s tovrstnim delom v Občinski knjižnici nihče ni imel izkušenj. Zato se je od srečanja do srečanja način dela, glede na pridobljene iz- kušnje, skušalo čim bolj prilagajati sposobnostim in željam sodelujočih otrok in mladostnikov. Osrednja nit srečanj so ljudske pravljice. Tako kot v ljudskih pravljicah je tudi v življe- nju polno preprek, preprekam pa, če verjamemo pravljicam, sledi srečen konec. V prvem letu je bilo nekaj ljudskih pravljic povzetih po pripovedovanju čisto prave tete Pehte (Marice Globočnik) iz Kranjske Gore, ki je zelo prijetna gospa in je tudi Kekca prepričala, da se mu je sploh ni treba bati. Katere pravljice so lepšale skupne urice, pa je razvidno iz spodnjega seznama. Šolsko leto 2008/2009 1 Predstavitev knjižnice Občinska knjižnica Jesenice 2 Kekec in Prisank Pravljične poti Slovenije, I. Cerar Drašler, 2004 3 Pehtina zgodba o Kekcu Pripovedi tete Pehte 4 Pravljica o coprnici Anji Panji Pripovedi tete Pehte 5 Običaji v Kranjski Gori Pripovedi tete Pehte 6 Ajdovska deklica v Prisanku Ljudska pripoved pod lipo domačo, D. Kunaver, 2008 7 O čifci Pripovedi tete Pehte 8 Zakaj je morska voda slana Pravljične poti Slovenije, I. Cerar Drašler, 2004 Šol. leto 2009/2010 1 Predstavitev knjižnice Občinska knjižnica Jesenice 2 O povodnem možu Slovenske ljudske pripovedi, Mladinska knjiga, 1980 3 Zlatorog Ljudska pripoved pod lipo domačo, D. Kunaver, 2008 4 Kekec in Bedanec Pripovedi tete Pehte 5 O dveh bratih in velikanih Slovenske narodne pravljice, Karantanija, 2001 6 Kako so nastale gosli Romska pravljica 7 Repa velikanka Tolstoj, Aleksej 8 Kdo je napravil Vidku srajčico Levstik, Fran Šolsko leto 2010/2011 1 Predstavitev knjižnice Občinska knjižnica Jesenice 2 Kobilja jajca Butalci 3 Zajček in repa Mamka Bršljanka 4 Terapija s psom: Zajec in jež Za devetimi gorami, A. Štefan, Mladinska knjiga, 2011 5 Brkonja Čeljustnik Pravljične poti Slovenije, I. Cerar Drašler, 2004 6 Terapija s psom: Trije medvedi Najlepše pravljice 2, Mladinska knjiga, 2009 7 Kako so na Jesenicah včasih živeli Občinska knjižnica Jesenice 8 Terapija s psom: Tri uganke Slovenske narodne pravljice, Karantanija, 2001 Pravljico je na začetku vedno prebrala ali povedala knjižničarka, pozneje pa so se za branje opogumili tudi otroci in mladostniki. Po pravljici vedno ostane še nekaj časa za razgibavanje sivih celic z ugankami, križankami in drugimi zanimivostmi za "brihtne" glave. Udeležba na srečanju se potrdi z žigom Brihte (priloga 2), ob koncu šolskega leta pa se podeli Brihtina priznanja. Maskota oziroma bralni lik Brihta namreč spremlja vse Šolska knjižnica, Ljubljana, 22 (2012) 2, 115–122 119 stroka in praksa dogajanje na oddelku za otroke Občinske knjižnice Jesenice. Otroke in mladostnike se ves čas spodbuja, da bi tudi sami čim več brali in si izposojali knjige v knjižnici. S pomočjo obrazca Dnevnik branja (priloga 3) pa lahko knjižničarji spremljajo, kaj otroci in mladostniki preberejo sami v svojem prostem času. 3.2 Branje z Rikom v občinski knjižnici Jesenice Kot je razvidno iz seznama pravljic, ki so lepšale skupne urice z otroki in mlado- stniki Osnovne šole Poldeta Stražišarja Jesenice v Občinski knjižnici Jesenice, se je v šolskem letu 2010/2011 v bibliopedagoške ure z učenci Osnovne šole Poldeta Stražišarja Jesenice vključilo tudi zdravilno terapijo z živalmi z vodnico terapevtskih živali Nino in terapevtskim psom Rikom. Do sodelovanja je prišlo na pobudo vodni- ce terapevstkih živali Nine. Pobuda je bila s strani Občinske knjižnice Jesenice in Osnovne šole Poldeta Stražišarja Jesenice z veseljem sprejeta. Sodelovanje s skupi- nami otrok in mladostnikov Osnovne šole Poldeta Stražišarja Jesenice, s katerimi je Občinska knjižnica Jesenice že sodelovala, se je tako še nadgradilo. Kadar otroke in mladostnike obiščeta Nina in Rik, je še posebej zabavno in prijetno. Prav je, da še posebej omenimo Rika, izšolanega terapevtskega psa, mešančka ve- čje rasti, ki je zelo prijazen, umirjen in potrpežljiv in se pusti tudi božati, krtačiti ipd. Rik je namreč v središču vsega dogajanja. Pri njegovem delu mu je enkrat pomagala tudi psička mešanka manjše rasti, zelo razigrana Lilu. Lilu je s svojim obiskom po- lepšala dan predvsem mladostnici na invalidskem vozičku, ker je manjša in je tako laže poiskala naročje, v katerem se je crkljala. Slika 1: Branje z Rikom Ne samo, da je branje z Rikom zabavno in prijetno, na spletni strani Nine Ilič (Lunba, Nina Ilič s. p., 2011?) si je mogoče prebrati, da živali, ki jih vodi usposobljen vodnik, dokazano lahko zelo dobro vplivajo na zdravje ljudi. Med drugim zmanjšujejo učinke stresa, žalosti, depresije, tesnobe, zmanjšujejo samouničevalne misli in bolečino ter izrazito dobro vplivajo na srčnožilni sistem in apetit. Učinke se v grobem lahko razdeli v tri skupine: fizični nivo (hitrejše in lažje okrevanje po poškodbah, hitrejše celjenje ran, blagodejno deluje na krvožilni sistem, blagodejni učinek dotika), psihični nivo (izbolj- šanje samopodobe in samospoštovanja, umirjenost, sproščenost, sposobnost gledati iz različnih zornih kotov ali stališč, povečanje zaupanja vase, vnos zunanjega sveta, krepitev stika) in socialni nivo (zmanjševanje občutka osamljenosti, stik z zunanjim svetom, zmanjševanje strahu pri navezavi stikov z drugimi ljudmi, večanje težnje po so- delovanju, izgradnja distance ter vzpostavitev bližine, doživetje intimnosti in telesnega stika). Terapija s pomočjo živali naj bi še posebej pomagala ljudem s psihičnimi teža- vami, s telesnimi težavami zaradi poškodb, telesnimi težavami zaradi bolezni in ljudem s težavami socialnega značaja. Za sodelovanje Občinske knjižnice Jesenice z Osnovno šolo Poldeta Stražišarja Jesenice sta pomembna predvsem psihični in socialni nivo. Prebrati si je mogoče (ibid.) tudi o pomenu srečanj Branje s terapevtskim psom Rikom za otroke, ki imajo težave z branjem ali odpor do knjig. Vsa pozornost je 120 Nina Jamar, Cirila Leban, Karmen Jakše, Nina Ilič : Kako je kuža Rik polepšal bibliopedagoške ure z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami v Občinski knjižnici Jesenice stroka in praksa namenjena Riku in knjigi, zato se otroci ob branju ali poslušanju ne počutijo kritično ocenjevani ali izpostavljeni. Rikova naloga je, da s tačko, smrčkom ali kako drugače pokaže, katere besede ali stavka ni razumel ter kateri od otrok naj mu nerazumljivo razloži s svojimi besedami ali morda ponovno prebere. Berejo lahko otroci in mlado- stniki, če je to prevelik zalogaj, pa bere vodnica terapevtskih živali Nina. Poleg psihičnega in socialnega zdravilnega učinka terapije s pomočjo živali se tako z branjem s terapevtskim psom Rikom izboljšuje tudi sposobnosti branja, govora in posledično pisanja, kar je cilj bibliopedagoških dejavnosti z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami v Občinski knjižnici Jesenice. 4 Sklep Srečanja, tako tista samo v družbi knjige oz. pravljic kot tudi tista v družbi z Rikom, so med vsemi sodelujočimi spletla posebne vezi, ne samo službene. Otrokom in mladostnikom, ki zmorejo brati, glasno branje pred skupino ne predstavlja več teža- ve. Tisti otroci in mladostniki, ki sami ne zmorejo brati, pa vedo, da sta knjižnica in branje prijetna in sproščujoča. Z bibliopedagoškimi dejavnostmi za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami v Občinski knjižnici Jesenice je bilo doseženo več, kot je bilo to ob začetku, brez izkušenj, mogoče pričakovati. Želimo pa si, da bi otroci in mladostniki, ki zdaj vedo, da vstopiti v knjižnico in seči po kakšni knjigi ni nič groznega, tudi čisto sami kdaj prišli v knjižnico in si izbrali kakšno knjigo, ki bi jo prebrali v svojem prostem času. Viri Dolgan - Petrič, M. (2007). Knjižnične storitve za uporabnike s posebnimi potrebami : priporočila za delo z osebami z disleksijo. Šolska knjižnica, 17 (2), 72–78. Griljc, M. 1996. Srečanje in delo z drugačnimi uporabniki. Knjižnica, Ljubljana, 40(3-4), 175–192. Lunba, Nina Ilič s. p. (2011?). Ljubljana: Lunba, N. Ilič. Pridobljeno 13. 9. 2011 s spletne strani: http://sites.google.com/site/lunbanina/. Občinska knjižnica Jesenice (2011?). Jesenice: Občinska knjižnica Jesenice. Pridobljeno 13. 9. 2011 s spletne strani: http://www.knjiznica-jesenice.si. Osnovna šola Poldeta Stražišarja (2011?). Jesenice: Osnovna šola Poldeta Stražišarja. Pridobljeno 16. 9. 2011 s spletne strani: http://www.poldestrazisar.si. Smernice za lažje berljivo gradivo. Smernice za knjižnične programe opismenjevanja : nekaj prak- tičnih predlogov (2007). Ljubljana : Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. > Nina Jamar je zaposlena v Občinski knjižnici Jesenice. Naslov: Trg Toneta Čufarja 4, 4270 Jesenice, Naslov elektronske pošte: nina.jamar@knjiznica-jesenice.si >> Cirila Leban je vodja Oddelka za otroke v Občinski knjižnici Jesenice. Naslov: Trg Toneta Čufarja 4, 4270 Jesenice Naslov elektronske pošte: cirila.leban@knjiznica-jesenice.si >>> Karmen Jakše je zaposlena v oddelku podaljšanega bivanja (OPB) 3 na Osnovni šoli Poldeta Stražišarja Jesenice. Naslov: Ulica Viktorja Kejžarja 35, 4270 Jesenice Naslov elektronske pošte: karmen.jakse@gmail.com >>>> Nina Ilič je vodnica terapevtskih živali. Naslov: Lunba, Nina Ilič s. p., Cesta Dolomitskega odreda 12 a, 1000 Ljubljana Naslov elektronske pošte: lunbasp@gmail.com Šolska knjižnica, Ljubljana, 22 (2012) 2, 115–122 121 stroka in praksa Priloga 1: Da bo začetno branje prijetno DA BO ZAČETNO BRANJE PRIJETNO Avtor Naslov Založba Zgodbe v sličicah 1. BOEHME, Julia Robi in detektivi Grlica 2. BOEHME, Julia Trije mali prijatelji zbežijo Grlica 3. BOEHME, Julia Dogodivščine s čudežnim ponijem Grlica 4. KONCUT K., Helena Lučko in poklici Morfem 5. KONCUT K., Helena Lučko in prevozna sredstva Morfem 6. KONC L., Nataša Mi smo slike Družina 7. KREMPL, Urša Čarovnica Cilka peče torto Studio Hieroglif 8. KREMPL, Urša Zgodbe v sličicah Hieroglif 9. KÜNZLER B., R Bobrčkovi novi prijatelji Tehniška založba 10. MAI, Manfred Žoga za rojstni dan Tehniška založba 11. MARKIČ, Matjaž Kam greš, Pika Info Press 12. PODGORŠEK, Mojiceja Medo in Jaka Morfem 13. ŠTEFAN, Anja Čez griček v gozdiček Mladinska knjiga 14. ŠTEFAN, Anja Lešniki, lešniki Mladinska knjiga 15. UEBE, Ingrid A te boli zob, mala čarovnica Tehniška založba Za predšolsko branje 16. CATE, Marijke ten Bor in Bina na soncu Učila 17. CATE, Marijke ten Bor in Bina v dežju Učila 18. LJUDSKA pripovedka O petelinčku Piano 19. PODGORŠEK, Mojiceja Čarovnica Uršula Epistola 20. PODGORŠEK, Mojiceja Črviva zgodba Damodar 21. PODGORŠEK, Mojiceja Medo reši vsako zmedo Damodar 22. PODGORŠEK, Mojiceja O polžu, ki je kupoval novo hiško Damodar 23. SLEGERS, Liesbet Žiga gre v vrtec Kres 24. SLEGERS, Liesbet Kaja gre v trgovino Kres 25. WADDELL, Martin Mami, kje si? Epta Za bralce prvega triletja osnovne šole 26. AROLD, Marliese Zgodbe za kurjo polt Grlica 27. BEVAN, Clare Smejte se Educy 28. DEAN, Jan Žablod je snedel mojo zlato ribico Educy 29. FIENBERG, Anna Taši Miš 30. FUCKS, Thomas Julija Grozna Slovenska knjiga 31. GRINDLEY, Sally Bobi sam doma Educy 32. HÄNEL, Wolfram Ana Nas se maščuje Kres 33. HOOPER, Mary Neskončni rojstni dan Educy 34. IVES, Ali Moj oče je --- Educy 35. JOKL, Ivana Miha je moj prijatelj Kres 36. KEMAL, Kurt Hokus pokus kolobocijus Kres 37. KLIPHUIS, Christine Sreča v nesreči Kres 38. LENK, Fabian Detektivske uganke Grlica 39. MAI, Manfred Zgodbe o pogumu Grlica 40. MUCK, Desa Anica in zajček Mladinska knjiga 41. MUCK, Desa Anica in športni dan Mladinska knjiga 42. NASH, Deborah Zvezdica Zvedavka Educy 43. NEUENDORF, Silvo Niko Nosorog pa že ni pošast Kres 44. NÖSTLINGER, Christine Franceve televizijske zgodbe Mohorjeva 45. OBRIST, Jürg Kdo medvedom krade med Kres 46. OSBORNE, P. M. Popoldan na Amazonki Grlica 47. RAYNER, Shoo Zaspani mojster Grlica 48. RYAN, Margaret Robi in bitje iz vesolja Educy 49. SIMON, Francesca Grozni Gašper ima uši Učila 50. VIDMAR, Janja Bučko Superga Karantanija Za bralce drugega triletja osnovne šole 51. ABBOTT, Tony Mesto v oblakih Alica 52. BANSCHERUS, Jürgen Dvoboj detektivov Učila 53. BANSCHERUS, Jürgen Modri vrtiljak Učila 54. BLADE, Adam Ledeni zmaj Plamen Alica 55. BLADE, Adam Mesečeva volkulja Luna Alica 56. FIENBERG, Anna Taši in velikani Miš 57. FIENBERG, Anna Taši in duhovi Miš 58. FRIEDRICH, Joachim Skrivnost sedme kumare Mladinska knjiga 59. FRIEDRICH, Joachim Ko učitelji pbmolknejo Mladinska knjiga 60. HERGÉ Zlati rakci Učila 61. HERGÉ Tintin v Kongu Učila 62. JENNINGS, Paul Gizmo Miš 63. JENNINGS, Paul Vrni se, Gizmo Miš 64. MANČEK, Marjan Hribci. Sreča ne počiva DZS 122 Nina Jamar, Cirila Leban, Karmen Jakše, Nina Ilič : Kako je kuža Rik polepšal bibliopedagoške ure z otroki in mladostniki s posebnimi potrebami v Občinski knjižnici Jesenice stroka in praksa 65. MANČEK, Marjan Hribci? Kaj? Kdo? : [samostalniki] DZS 66. McGANN, Oisin Odštekani dedek in leteči krožnik Miš 67. McGANN, Oisin Odštekani dedek in robo vrt Miš 68. MUSTER, Miki Trubadurji / Obisk iz vesolja Delo 69. MUSTER, Miki Prazvitorepec Delo 70. PESTUM, Jo Mestni lisjaki in morski pes Slovenska knjiga 71. PESTUM, Jo Mestni lisjaki in klovn Slovenska knjiga 72. PILKEY, Dav Prigode super pleničkota Mladinska knjiga 73. SCHREIBER-Wicke, Edith Benijeva skrivnost Slovenska knjiga 74. SUHODOLČAN, Primož Kuža, zaljubljen kot pes Karantanija 75. ZUCKER, Jonny Max Flash. Misija 1 Alica Priloga 2: Z Brihto govorimo o knjigah Z BRIHTO GOVORIMO O KNJIGAH BRIHTA 1 BRIHTA 2 BRIHTA 3 BRIHTA 4 BRIHTA 5 BRIHTA 6 BRIHTA 7 BRIHTA 8 Ime in priimek: ………………………………………… BRIHTA TI ČESTITA! Priloga 3: Dnevnik branja DNEVNIK BRANJA Naslov knjige: Avtor: Brati sem začel/-a (datum): Z branjem sem končal/-a (datum): Število strani: Ilustracije: DA NE Ocena zanimivosti: J super K še kar L težka Knjigo priporočam prijateljem J da L ne Zahtevnost knjige: L prelahka J primerna L pretežka