O PAPIRNI PANOGI Papir za revijo PAPIR je prispevala papirnica GORIČANE, tovarna papirja Medvode d.d.; Sora press cream 80 g/m 2 za notranjost in Sora matt plus 150 g/m 2 za naslovnico 22 ¡ | Jesen 2021 | 26 | XLIX Praktično usposabljanje študentov tudi v Covid-19 razmerah Practical training for students even in COVID-19 conditions Internships for students have been part of the Graphic and Media Technology graduate programme at the Faculty of Natural Sciences and Engineering of the University of Ljubljana since 1996. The programme is carried out in the fifth semester of study and consists of 600 hours or 15 weeks. It is supported by a tripartite agreement on practical training between all three actors of practical training, i.e. the training organisation, the students and the faculty, and it brings credits. Students complete their practical training in small and large companies in the paper and paper processing and packaging industry, in printing houses, publishing houses, design and advertising agencies, media companies, production companies, educational institutions, research institutes in the field of graphics, in trade and in public administration. Praktično usposabljanje študentov je del visokošolskega študijskega programa Grafična in medijska tehnika na Naravo- slovnotehniški fakulteti Univerze v Ljublja- ni že od nastanka programa leta 1996. Iz- vaja se ga v petem semestru študija, in sicer v obsegu 600 delovnih ur oz. 15 ted- nov. Podprto je s tripartitno pogodbo o praktičnem usposabljanju med vsemi tremi deležniki praktičnega usposabljanja, tj. or- ganizacijo usposabljanja, študentom in fa- kulteto, ob tem je s pedagoškega vidika kreditno točkovano. Študenti se usposa- bljajo v manjših in večjih papirnih ter pa- pirno predelovalnih in embalažnih podjet- jih, tiskarstvu, založništvu, oblikovalskih in oglaševalskih agencijah, medijskih in tele- vizijskih hišah, produkcijskih podjetjih, iz- obraževalnih ustanovah, raziskovalnih in- štitutih s področja grafične dejavnosti, trgovini ter javni upravi. Praktično usposabljanje se v načelu deli na informativno spoznavanje organizacije oz. de- lovne sredine, delno aktivno in aktivno vključe- vanje študenta v izvajanje delovnih nalog pod vodstvom delovnega mentorja v organizaciji. Konkretna vsebina praktičnega usposablja- nja se prilagodi delovnemu procesu organiza- cije, v kateri se proces izvaja, ob upoštevanju nagnjenj in želja študentov, pri čemer je treba upoštevati osnovni cilj izobraževalnega pro- grama, ki je: usposobiti diplomante za samo- stojno vodenje delovnih procesov in predvsem za načrtovanje novih izdelkov. V študijskem letu 2020/21 je tako bilo na usposabljanju 62 študentov programa Grafična in medijska tehnika. Usposabljali so se v 46 or- ganizacijah grafične stroke: od tega dve tretjini študentov na področju grafičnega oblikovanja, preostala tretjina, tj. 17 % študentov je bila raz- deljena na tehnološko področje, in 16 % na po- dročje »novih« oz. digitalnih medijev. Na tem mestu želiva avtorja izpostaviti, da se na po- dročju papirno in papirno predelovalne dejav- nosti že nekaj let ni usposabljal noben študent. Delodajalce in področje dela so si študenti lahko poiskali sami. Če si študent ne želi ali ne more poiskati delodajalca za obdobje praktičnega usposabljanja sam, jim pomaga služba za prak- tično usposabljanje na fakulteti. Zadovoljstvo na praktičnem usposabljanju v študijskem letu 2020/21 so študenti podali v vprašalniku po koncu usposabljanja, ki je prinesel naslednje za- ključke: z izvedbo praktičnega usposabljanja so bili študenti (zelo) zadovoljni – zadovoljni so bili z odnosom podjetja do praktičnega usposablja- nja, čutili so vzpodbudo, pomoč in usmerjanje s strani delovnih mentorjev ter drugih zaposle- nih in se v podjetju počutili sprejete v kolektiv. Zadovoljni so bili z delovnimi nalogami, usvoje- nimi praktičnimi znanji in s pridobljenimi kom- petencami, za katere menijo, da jim bodo kori- stile pri iskanju njihove prve zaposlitve (slika 1). Naravoslovnotehniška fakulteta Univerze v Ljubljani Podjetje bi priporo čal tudi ostalim študentom. Na delovnem mestu, ki sem ga opravljal v sklopu PU bi se z veseljem zaposlil. S PU sem bil na splošno zadovoljen. V podjetju sem se po čutil dobro. Odnosi zaposlenih do mene so bili sodelovalni. V podjetju so me ustrezno spodbujali kot avtonomnega in iniciativnega posameznika, željnega novih spretnosti in znanja. V podjetju sem lahko ustrezno komuniciral z nadrejenimi, izražal svoja mnenja, potrebe. S pomo čjo PU sem pridobil veliko prakti čnega znanja. V podjetju, kjer sem opravljala prakso, sem lahko izkazal svoje kreativne sposobnosti in ostale spretnosti. Na PU sem lahko deloval v skladu s kompetencami oz. teoreti čnimi znanji, ki sem jih do zdaj pridobil tekom izobraževanja. Tekom opravljanja prakse sem pridobil kompetence, ki mi bodo koristile na podro čju nadaljnje zaposlitve. Na praksi sem reševal teko če/realne naloge, ki jih sicer tudi zaposleni opravljajo tekom svojega dela. Slika 1: Ocena izvajanja praktičnega usposabljanja (PU) s strani študentov. / Figure 1: Assessment of the implementation of practical training by students. Izobraževanje O PAPIRNI PANOGI Papir za revijo PAPIR je prispevala papirnica GORIČANE, tovarna papirja Medvode d.d.; Sora press cream 80 g/m 2 za notranjost in Sora matt plus 150 g/m 2 za naslovnico 23 ¡ | Jesen 2021 | 26 | XLIX Z oceno ”dobro” so ocenili tudi pedago- ške mentorje na fakulteti, bili so zadovoljni z njihovo odzivnostjo in strokovno pomočjo ter dejstvom, da so mentorji upoštevali njihove želje in predloge tudi pri izdelavi zaključne se- minarske naloge. Študenti pa so si želeli več stika in sodelovanja med pedagoškim in de- lovnim mentorjem v podjetju, ob tem so po- udarili, da bi jih pedagoški mentorji obiskali tudi na delovnem mestu (razlog za nastalo si- tuacijo lahko iščemo tudi v nenaklonjenih raz- merah zaradi covida-19). Približno dve tretjini študentov (69 %) je za opravljeno delo prejelo nagrado, približno enak je tudi delež študentov, ki jim je delodajalec po- vrnil stroške malice in prevoza. Vprašalnik so izpolnjevali tudi delodajalci oz. delovni mentorji. Ti so bili prav tako zadovoljni z izvedbo praktičnega usposabljanja in z delom študentov. Glavnina delodajalcev ni bila neod- ločna pri sprejemu študentov na prakso in je pri izvajanju prakse že sodelovala v preteklih letih. Delo in strokovno znanje študentov so delovni mentorji ocenili kot (zelo) dobro (sliki 2 in 3): v študentih vidijo predvsem pomoč za reševanje tekočih delovnih problemov in kot priložnost za vzpostavitev sodelovanja s fakulteto. Slaba po- lovica jih obenem meni, da študent v podjetje prinese nova strokovna znanja, kar je vzpod- budno. Da praktično usposabljanje daje obojestran- sko korist, tako za študente kot za delodajalce, priča tudi podatek, da so kar 41 % študentom delodajalci ponudili delo tudi po končani praksi, in sicer v obliki študentskega dela, medtem ko je vsakemu tretjemu študentu delodajalec po- nudil redno zaposlitev. Večina študentov pravi, da bi podjetje, kjer so opravljali prakso, pripo- ročali tudi drugim študentom. Obenem zelo ve- seli dejstvo, da bi glavnina podjetij (pribl. 80 %) študente, glede na njihovo izkazano vnemo in odnos do dela, najverjetneje tudi zaposlila, če bi za to obstajale dane možnosti. Usposabljanje študentov v papirni in papirno predelovalni panogi Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, grafiko in oblikovanje, Katedra za in- formacijsko in grafično tehnologijo, je edina vi- sokošolska institucija v Sloveniji z akreditiranim študijskim programom, ki vključuje pester nabor predmetov s papirnega in papirno predeloval- nega področja grafične stroke, kot so: Grafični materiali, Embalaža 1 in 2, Grafične preiskave, Načrtovanje ekološke embalaže, Metode ka- rakterizacije grafičnih izdelkov, Dodelava gra- fičnih izdelkov in nov predmet, Zaporne last- nosti embalažnih materialov in drugih siste- mov ter na doktorskem študiju, Funkcionali- zacija grafič nih materialov. Iz navedenega je razvidno, da se študentje s tematiko ”papirja” srečajo in seznanijo na vseh nivojih študija, ta- ko dodiplomskem kot magistrskem in doktor- skem nivoju. Tematika določenim celo vzbudi izziv do te mere, da bi se vanjo poglobili in bi si papirno in papirno predelovalno panogo iz- brali za opravljanje praktičnega usposabljanja ali iskanje prve redne zaposlitve. A izkušnje kažejo, da taki študenti s strani delodajalcev prevečkrat naletijo na pomanjkanje interesa po mladih kadrih in ”gluha ušesa” s strani ka- drovnikov. Izpostaviti je treba, da ima deloda- jalec ob večmesečnem praktičnem usposablja- nju idealno priložnost, da študenta spozna, preveri njegove ambicije za delovanje v izra zi - to raziskovalno naravnanem okolju, kjer izzi- vov nikoli ne zmanjka in ga angažira za na- daljnje sodelovanje, ki se lahko začne v obliki izdelave diplomske naloge in nadgradi v dol- gotrajnejše sodelovanje, ne nazadnje tudi za- poslitev. Predstavljeni diagrami naj bodo spod- buda panogi, da reagira na povpraševanja mla dih in fakultete, po prostih delovnih mestih za učna usposabljanja in ponudi mladim pri- ložnost preizkusiti se tudi v proizvodnem sek- torju, da ne bodo področja grafike spoznavali zgolj z oblikovalskega vidika. Mirjam Leskovšek in Klemen Možina, Naravoslovnotehniška fakulteta niverze v Ljubljani Slika 2: Ocena dela študenta na praksi s strani delovnih mentorjev v podjetjih. / Figure 2: Evaluation of student work in practice by work mentors in companies. Slika 3: Ocena strokovnega znanja študenta s strani delovnih mentorjev v podjetjih. / Figure 3: Assessment of student expertise by work mentors in companies. Ob tej priložnosti se Oddelek za tekstilstvo, grafiko in oblikovanje zahvaljuje za sodelovanje pri izvajanju praktičnega usposabljanja v študijskem letu 2020/21 naslednjim delodajalcem: 1975, umetniško ustvarjanje, d.o.o.; Adria Media Ljubljana, d.o.o.; Aero Print, d.o.o.; Baby center, d.o.o.; Biring biro, d.o.o.; Biro Stara Ljubljana, d.o.o.; Brydg Capital LTD, London, Velika Britanija; Celtra, d.o.o.; Color print, Davor Stepančič, s.p.; D Studio Consulting LTD, London, Velika Britanija; Debora, d.o.o.; DFVU, d.o.o.; Digitalna agencija Ideaz; EGP , d.o.o.; Eurograf, d.o.o.; Filter urbane rešitve, d.o.o.; Kvants – Visart, d.o.o.; Grafika Soča, d.o.o; Gravoprint, Domen Kodrič, s.p.; ICP Inštitut za celulozo in papir; Jaz in Božo, d.o.o.; Kalmia, d.o.o.; Know-how, d.o.o.; Ljudje, d.o.o.; Luka Koper, d.d.; M&K Seibert, d.o.o.; Magma Media, d.o.o.; Muzej za arhitekturo in oblikovanje; UL, Naravoslovno tehniška fakulteta; Permita, d.o.o.; Print & More, d.o.o.; Mitja Matjaž, s.p.; Pro-Mak, d.o.o.; Radio Fantasy; RD Elektronika, d.o.o.; Reklame Žarn, Franci Žarn, s.p.; Rubikon Gral; Scornik Gerstein LLP , London, Velika Britanija; SES Center management, d.o.o.; Showtime marketing, d.o.o.; Slomedia, d.o.o.; Studio Prapra; Utopia film, d.o.o.; Visiva, d.o.o.; Vodik, d.o.o.; VPM Seršen Marko, s.p.; Zadruga Novaki, z.o.o.; Zera, d.o.o. Izobraževanje