vičke julij-avgust 2014 Dragi bralci, pred vami je letošnja dvojna poletna številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije (ACS). Tokrat nekaj več prostora namenjamo raznoliki mednarodni dejavnosti preteklih dveh mesecev, daljši pa je tudi seznam konferenc, ki bodo obogatile prihajajočo jesen. Prijetno branje vam želim in sproščujoče poletne dni, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke...............................................................................................................................................................3 Ali se iz oživljanja agrarnih skupnosti v Sloveniji lahko tudi izobraževalci odraslih kaj naučimo? ......................................................3 PIAAC Slovenija..........................................................................................................................................................3-4 Terenski del raziskave PIAAC - zbiranje podatkov...............................................................................................................................3 Teden vseživljenjskega učenja 2014...........................................................................................................................4-5 Snemali so video in spodbujali k učenju ................................................................................................................................................4 Mednarodno sodelovanje............................................................................................................................................5-9 37. sestanek skupine za evropske kazalnike v izobraževanju.................................................................................................................5 Drugi sestanek ekspertne skupine za vlaganja v izobraževanju..............................................................................................................6 Generalna skupščina EAEA ...................................................................................................................................................................6 Naše pristope in izkušnje smo predstavili na Danskem..........................................................................................................................7 Estonski pristop k pospeševanju izobraževanja odraslih ........................................................................................................................8 Forum o prihodnosti izobraževanja odraslih 2014 .................................................................................................................................8 Pomembne publikacije..............................................................................................................................................9-11 Retrospektiva izobraževanja odraslih: 60 let CONFINTEA...................................................................................................................9 Rezultati poklicnega izobraževanja in uspo sabljanj a za trg dela ..........................................................................................................10 Terminologija politike izobraževanja in usposabljanja v Evropi..........................................................................................................10 Poročilo o financiranju šol v Evropi.....................................................................................................................................................11 Iz drugih virov..........................................................................................................................................................11-18 Izšlaje letošnja prva številka revije RE LA...........................................................................................................................................11 Nova revija, lei spodbuja učenje za dslo ...............................................................................................................................................12 Podatkovna zbirka o financiranju izobraževanja oeraslih ....................................................................................................................12 Izšla je druga letošnja številka glasila ESREA Newsletter...................................................................................................................13 Projekt TOY: Mladi in starejši gradijo starosti prijazne skupnosti.......................................................................................................13 Mara Brugia, nova namestnica direktorja Cedefopa.............................................................................................................................14 Izšla je sedma številka glasila CONFINTEA VI ..................................................................................................................................14 Izšla je letošnja tretja dvojna številka glasila 20 minut ........................................................................................................................14 Projekt Sadeži družbe: več kot 421 prostovoljcev opravilo več kot 11.800 ur prostovoljskega dela....................................................15 Izšla je četrta številka glasila InfoNet Newsletter ................................................................................................................................16 Objavljeni prvi podatki o izdatkih za formalno izobraževanja v letu 2012 ..........................................................................................16 EAEA vabi na usposabljanje mlajše zaposlene v izobraževanju odraslih ............................................................................................17 Nov naslov spletne strani UTŽO ..........................................................................................................................................................17 Prevod Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja ................................................................................................18 Kotiček je vaš...........................................................................................................................................................18-23 Ko bi le mogli življenje narediti tako jasno, da bi bilo vse jasno ... ali ob rob razpravi o študijskih krožkih.......................................18 Izpeljali smo izobraževalni modul Ne varčuj z (lastno) energijo! ........................................................................................................19 Mednarodna delavnica Da črkovanje ne bo garanje .............................................................................................................................20 Delo svetovalke za kakovost na Ljudski univerzi Škofja Loka ............................................................................................................20 Učinkoviti pristopi za podporo staršem pri usmerjanju poklicne poti njihovih otrok............................................................................21 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Aktualna študijska krožka v Centru KORAK za osebe s pridobljeno možgansko poškodbo...............................................................21 Zaključujemo z učnim partnerstvom GI VET......................................................................................................................................22 Posveti, konference ..................................................................................................................................................23-26 Knjižnica ACS..........................................................................................................................................................26-27 Uporabljene kratice .................................................................................................................................................27-28 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kociiancic@acs.sil | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.sil | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVIČKE Ali se iz oživljanja agrarnih skupnosti v Sloveniji lahko tudi izobraževalci odraslih kaj naučimo? Dr. Nevenka Bogataj z ACS in dr. Janez Krč iz Oddelka za gozdarstvo in obnovljive gozdne vire Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani sta avtorja zanimivega članka z naslovom Oživljanje agrarnih skupnosti v Sloveniji (A Forest Commons Revival in Slovenia), ki ga je julija objavila ugledna mednarodna znanstvena revija Society & Natural Resources: An International Journal. Agrarne skupnosti v Sloveniji so slabo poznani avtohtoni modeli za skupno upravljanje z viri. Zanje je značilna funkcionalna povezanost posameznikov v skupnost in funkcionalna povezava skupnosti z njenim virom. Zato so razvojno aktualne z vidika trajnostnega upravljanja z viri, izobraževalcem odraslih pa zanimive kot primer praktičnega sodelovanja in medgeneracijskih vezi. Avtorja opisujeta večstoletni razvoj ne-individualnega lastništva zemlje, nekoč pašnikov, danes pa predvsem gozdov. Kolektivno upravljanje premoženja se je ohranilo kljub velikim socialnim spremembam, ki so jih prinašale različne politike, ekonomski koncepti in zakonodaja. Danes je registriranih približno tretjina tistih agrarnih skupnosti, ki so obstajale pred letom 1945. Članek izpostavlja sedem prelomnih točk razvoja teh skupnosti in interpretira njihovo oživljanje ter preporod po slovenski osamosvojitvi. Za analizo stanja je uporabljenih šest kazalnikov. Agrarne skupnosti so v Evropi že prepoznan odgovor na spoznanje, da posamezniki ali država z viri ne upravljajo vedno učinkovito. Za izobraževanje odraslih so zanimive predvsem z vidika socialne povezanosti, medgeneracijskega sodelovanja in večstoletne izkušnje racionalnega gospodarjenja z naravnimi viri, ki sloni na ravnotežju med potrebami in (omejenimi) možnostmi. Gozd je pri tem le odličen primer in medij, saj daje več koristi hkrati, a le, če gospodarjenje z njim hkrati upošteva tako ekološke zakonitosti kot tudi delovanje skupnosti. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si) in dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS PIAAC SLOVENIJA Terenski del raziskave PIAAC - zbiranje podatkov V okviru raziskave Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for International Assessment of Adult Competences - PIAAC) poteka po celotni Sloveniji anketiranje odraslih v starosti od 16 do 65 let. Od aprila (do decembra 2014) ga izvajajo zunanji sodelavci ACS. Odrasle, ki so v vzorec izbrani iz registra prebivalcev, k sodelovanju v raziskavi povabimo najprej pisno. V najavnem pismu jim pojasnimo namen raziskave, priloženo pa je tudi predstavitveno gradivo. Nato jih osebno na domu obiščejo naši pooblaščeni sodelavci in se dogovorijo za termin opravljanja ankete. Ta je sestavljena iz dveh delov: uvodnega intervjuja z izbrano osebo in praktičnega dela. Uvodni intervju, ki ga s pomočjo računalnika izvede naš sodelavec, je namenjen zbiranju demografskih podatkov ter informacij o navadah in stališčih, povezanih z izobraževanjem, zaposlitvijo, vsakdanjo rabo sodobnih pripomočkov in vsakdanjim življenjem izbranih odraslih. Pri praktičnem delu pa je dejavna izbrana oseba, ki (bodisi na 3 računalniku bodisi na papirju, ali pa oboje) rešuje naloge, povezane z bralnimi in pisnimi dejavnostmi, ki jih opravlja vsak dan. REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST IN ŠPORT ÉllnlilÉ Univerza v Ljubljani M Nabžbavvašoprihodnost Zbiranje podatkov na terenu teče v skladu z mednarodnimi standardi, določenimi za to raziskavo, ki veljajo za vse države, vključene v izvajanje raziskave PIAAC. Standardi med drugim predvidevajo tudi enotedensko usposabljanje sodelavcev za izvajanje raziskave na terenu. Od izvajalcev raziskave pa zahtevajo natančno spremljanje kakovosti podatkov, ki se izvaja na več načinov. Med drugim vsakega sodelavca na terenu dnevno spremljamo, usmerjamo in preverjamo. Vsi sodelavci pri raziskavi zagotavljamo tudi zaupnost podatkov. To se nanaša na varovanje in zagotavljanje anonimnosti podatkov v obdobju njihovega zbiranja in obdelave. Podatke moramo zbrati od 5.000 izbranih odraslih. Konec meseca julija smo dosegli prvi pomemben mejnik, in sicer je v raziskavi sodelovala že polovica potrebnega vzorca, torej 2.500 odraslih! Za raziskavo je pomemben prav vsak posameznik, zato se zahvaljujemo vsem, ki ste že, ali pa še boste, sodelovali v raziskavi PIAAC. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS TEDEN VSEZIVLJENJSKEGA UČENJA 2014 Sm emali so video in spodbujali k učenju V letošnjem Tednu vseživljenjskega učenja (TVU) je na Ljudski univerzi (LU) Šentjur nastal video posnetek, ki ga je posnel in zmontiral Denis Kukovič. V njem nastopajo različne generacije - od otrok do upokojencev -, vsi pa so se ob tej priložnosti naučili nekaj plesnih gibov in zapeli lokalni slogan TVU: Ujemi svoje sanje, svoje znanje. 4 Najpomembnejši dejavnik TVU je promocija učenja. V videu je potekala tovrstna promocija s pomočjo petja in plesa. Snemalec je snemal na nekaterih letošnjih prizoriščih dogajanj TVU: na Paradi učenja (PU), koncertu Nine Pušlar, na zaključni prireditvi. Posnetek ne bi nastal brez dovoljenja in sodelovanja Nine Pušlar, avtorice skladbe, katere besedilo je napisal priljubljeni raper Zlatko, ter plesne učiteljice Maje Žogan. Ples in petje različnih generacij, predvsem pa najmlajših, je moč videti na spletni strani youtube, pod naslovom Ujemi svoje sanje, deli svoje znanje - Promocija TVU 2014, Ljudska univerza Šentjur. Vir: Kozjansko.info, 21. julij 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE 37. sestanek skupine za evropske kazalnike v izobraževanju Podrobnosti o srečanju Stalne skupine za kazalnike in ciljne vrednosti (SGIB), ki je bilo 12. in 13. maja v Bruslju, lahko preberete v poročilu, v nadaljevanju pa izpostavljam dve temi. Evropska komisija (EK) je v procesu vmesnega zajetja spoznanj in pobud o strateškem okviru Izobraževanje in usposabljanje 2020 (Education and Training 2020 - ET 2020), poimenovala ga je EU 2020 Mid-term Stocktaking. Njegov namen je priprava 3-letnega Skupnega poročila o napredku (Joint Report), ki bo izrazito usmerjeno v prihodnost, zato zbirajo spoznanja in pobude na treh področjih: • Strateški cilji in prednostna področja ET 2020 - ali v luči ekonomske in zaposlitvene krize obstajajo razlogi za njihove spremembe? • Povezava med ET 2020 in strategijo Evropa 2020 (rast in zaposlitve) - kako v večji meri z izobraževanjem in usposabljanjem prispevati k uresničevanju te strategije? • Upravljanje in uresničevanje ET 2020 - kako optimizirati in po potrebi poenostaviti postopke, delovne metode, orodja in poročanje? Informacije bodo zbrali z rednimi nacionalnimi poročili (države so jih oddale 30. junija), razpravami v delovnih skupinah in mrežah EK, z evropskimi socialnimi partnerji, deležniki in civilno družbo. Naročili so tudi dve neodvisni študiji. Zaključki posvetovanja z zgoraj omenjenimi deležniki bodo osnova za usmeritve politike, predlagane v Skupnem poročilu. Objavljeni bodo tudi v samostojnem dokumentu. Na sestanku smo razpravljali tudi o osnutku Monitorja izobraževanja in usposabljanja 2014 (Education and Training Monitor). Predstavili so nam njegovo strukturo, ki se naslanja na zgoraj opisani proces in na sistemsko zaporedje: vložek - gonilne sile - rezultati - učinek. Pri pripravi publikacije bodo upoštevali tudi rezultate dela ekspertnih skupin, še zlasti skupine za vlaganja v izobraževanje. Osnutek publikacije bomo člani SGIB prejeli v presojo od 1. do 18. septembra, končna različica pa bo izšla predvidoma v novembru. Več o Monitorju je objavljeno na spletni strani EK. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 5 Drugi sestanek ekspertne skupine za vlaganja v izobraževanju Poročali smo že (e-Novičke marec 2014), da se je februarja prvič sestala ekspertna skupina za vlaganja v izobraževanje pri SGIB. GD izobraževanje in kultura Junija smo se srečali drugič, v vmesnem obdobju pa je EK po enotni metodologiji pripravila prikaze vlaganj ter njihovih izidov in učinkov za celoten sistem izobraževanja ter njegove podsisteme. Predlagano gradivo smo obravnavali v delovnih skupinah, več o tem in drugih vsebinah sestanka lahko preberete v daljšem poročilu. V nadaljevanju pa se osredotočam na vidik izobraževanja odraslih, ki je bilo v gradivih zastopano le z zornega kota nadaljevalnega poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Analize so namreč omejene z razpoložljivimi podatki na ravni Evropske unije (EU), kar pomeni, da je za izobraževanje odraslih edini vir o vlaganjih študija Nadaljevalno poklicno izobraževanje in usposabljanje (Continuing Vocational Training Study - CVTS). V delovni skupini sem poudarila, da kljub pomanjkanju relevantnih podatkov o vlaganjih v druge oblike izobraževanja odraslih ni dopustno, da se slednje enači z nadaljevalnim poklicnim izobraževanjem in usposabljanjem v podjetjih, zato je treba v gradivu jasno razmejiti, da gre le za omejen del izobraževanja odraslih. Priporočila, ki bodo izhajala iz predlagane analize, bodo namenjena predvsem podjetjem in ne bodo zadevala javna vlaganja v izobraževanje odraslih, za katera je pristojna država. V analizo so torej zajeti le zaposleni, ne pa celotna delovna populacija. Prav brezposelnim pa je namenjenih precej javnih sredstev za pospeševanje njihove zaposljivosti. Politika izobraževanja odraslih (Evropski program za učenje odraslih), usklajena s strategijami ET 2020 in Evropa 2020, je namenjena odraslim z nizko izobrazbo/kvalifikacijami ter drugim ranljivim ciljnim skupinam, prav te pa so iz sedanjega gradiva povsem izvzete. Večjo skrb je zato treba nameniti pridobitvi podatkov iz drugih virov (Anketa o delovni sili ter Raziskava o izobraževanju odraslih, njuni povezanosti in metodološki izboljšavi), zato da bi bil sistem izobraževanja odraslih bolje predstavljen. Šele tedaj bi bila smiselna analiza odnosa med vlaganji ter doseženimi zmožnosti (PIAAC). Zedinili smo se, da je potrebnih še kar nekaj metodoloških pa tudi podatkovnih in vsebinskih izboljšav, ki jih bo EK pripravila do naslednjega srečanja v septembru, ko bo nekaj časa namenjenega tudi predstavitvam nacionalnih praks učinkovitega vlaganja v posamezne sektorje izobraževalnega sistema. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Generalna skupščina EAEA Evropsko združenje izobraževalcev odraslih (European Association for Adult Education - EAEA) je letošnjo generalno skupščino organiziralo 17. in 18. junija v Bruslju. Dogodek so povezali z zaključno konferenco projekta Vzpostavljanje stikov, opolnomočenje in raznolikost omrežja (Outreach, Empowerment and Diversity (OED) Network), ki ga je koordinirala EAEA. Obeh dogodkov (programme of the General Assembly, Conference programme) se je udeležilo več kot 100 udeležencev (predstavnikov članic in gostov) iz 35 držav. Edini predstavnik iz Slovenije, mag. Andrej Sotošek, je na skupščini zastopal ACS in Andragoško društvo Slovenije. «a EUROPEAN ASSOCIATION FOR THE EDUCATION OF ADULTS 6 Po uvodnem pozdravu Pera Paludana Hansena, predsednika Upravnega odbora EAEA, je prisotne nagovoril António Silva Mendes iz Generalnega direktorata (GD) za izobraževanje in kulturo pri EK ter na kratko predstavil stanje in izzive v izobraževanju odraslih. Izpostavil je ključna razvojna področja (bolj je poudarjeno izobraževanje odraslih za poklicni in strokovni razvoj), potrebo po dejavnosti v praksi in dvigu kakovosti ponudbe in izvajalskih organizacij. Sledil je statutarni del skupščine, ki ga je vodil Uwe Gartenschleger, podpredsednik Upravnega odbora EAEA. Po odmoru je dr. Licinio Lima v predavanju z naslovom Adult education and democracy izpostavil temeljno tezo, da je izobraževanje odraslih dolgoročni proces za dvig demokracije, kritično mišljenje, demokratično odločanje, socialno povezanost in aktivno državljanstvo. Uradni program so končali z razpravo v manjših skupinah, namenjeno ključnim razvojnim področjem v prihodnje. Zapisniki in drugo gradivo generalne skupščine so na voljo na spletni strani EAEA, zapis s konference pa najdete na spletni strani projekta OED. Ključna gradiva v tiskani obliki so na voljo v knjižnici ACS. Podrobno poročilo s skupščine in konference je pripravil mag. Andrej Sotošek. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Naše pristope in izkušnje smo predstavili na Danskem Na povabilo Danskega združenja za izobraževanje odraslih (Danish Association for Adult Education - DAEA) smo se 20. junija 2014 nacionalni koordinatorji festivalov učenja z Irske, Nizozemske in iz Slovenije v Kopenhagnu udeležili seminarja z naslovom Dnevi učenja na Danskem - kako naprej?. S strani gostiteljev so poleg sodelavcev DAEA sodelovali še predstavnik Ministrstva za izobraževanje, ki je obenem nacionalni koordinator uresničevanja Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO), Jan Reitz, predstavniki treh centrov za izobraževanje odraslih ter dveh knjižnic. Po petih letih organiziranja Dnevov učenja so se Danci namreč znašli pred dilemo, ali naj s svojimi prizadevanji nadaljujejo, saj ugotavljajo, da niso dosegli zadostnega odziva javnosti in drugih deležnikov. Niamh Farren iz AONTASa, Henk Hijink iz nizozemske platforme Learn for Life in avtorica članka smo jim predali naše izkušnje, predvsem pa z našimi konkretnimi primeri ponudili odgovore na vprašanja: • Kako v večji meri pridobiti izvajalce na lokalni ravni? • Kako doseči večjo pozornost na državni ravni? • Kako poteka sofinanciranje naših festivalov učenja? • Kateri so naši največji uspehi in kako smo jih dosegli? V svoji predstavitvi, ki je obsegala TVU in Parado učenja, sem poudarila, da je festival učenja odraz siceršnjega dogajanja v praksi in teoriji izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja ter da morajo biti 7 tudi njegovi učinki in sporočila vpeti v te procese. Pred ugotavljanjem, s čim bi doživeli največjo odzivnost javnosti (vprašanje kako delovati), je zato najprej treba odgovoriti na vprašanja zakaj sploh festival učenja (opredelitev potreb, namenov, ciljev na več ravneh), nato kdo (vzpostavitev mreže partnerjev in pravil sodelovanja) ter kaj in za koga (opredelitev vsebin in ciljnih skupin). Srečanje smo končali s sklepom Dancev, da sprva ponotranjijo številne koristne informacije in namige, ki so jih prejeli, nato pa se v jesenskem času sestanejo in postavijo strategijo in akcijski načrt. Verjamemo v njihov entuziazem in jim želimo uspeh! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Estonski pristop k pospeševanju izobraževanja odraslih deležnikov v izobraževanju odraslih in najdejo odgovore na vprašanje, kako doseči ljudi, ki najbolj potrebujejo spodbudo, podporo, motivacijo ipd. za vključitev v izobraževanje odraslih. V dogodkih je sodelovalo nad 200 oseb, spoznali so, da delujejo: dobro poznavanje njihovih življenjskih okoliščin, osebni pristop, vključitev verskih skupin in socialnih služb, zaposlovalcev, karizmatičnih posameznikov in prijateljev, ureditev javnega transporta, varstva otrok, predstavitev konkretnih koristi izobraževanja ipd. Pristopi morajo biti prikrojeni specifičnim okoliščinam, izvedljivi so v majhnih skupinah, zato je vprašljiva njihova trajnost. V istih okoljih so izpeljali 170 individualnih svetovanj in se spoprijemali s ključnimi ovirami: pomanjkanje denarja, oddaljenost, nezanimivost izobraževalne ponudbe, pomanjkanje samozavesti ali samodiscipline. V učečem se avtobusu je v dveh mesecih v teh okrožjih potovalo in se učilo okrog 500 oseb. Izmenjevali so svoje izkušnje in poglede na učenje, prejeli so informacije o izobraževalni ponudbi pa tudi o potrebah na trgu dela. S pomočjo lokalnih medijev so Estonci v tem projektu pripravili še deset izobraževalnih programov za težko dosegljive in izobraževalno prikrajšane ciljne skupine. V maju letos so izpeljali mednarodno konferenco s predstavniki iz sedmih držav, 26. junija pa zaključno konferenco z naslovom Ključ za ponovno vključitev odraslih v izobraževalni sistem tiči v sodelovanju. Slednje sem se udeležila avtorica članka in predstavila rezultate slovenskega projekta za uresničevanje EPUO s poudarkom na Paradi učenja in video-produkciji. Gostitelji so zamisel o PU sprejeli z navdušenjem, z velikim zanimanjem pa si bodo ogledali video Svetovanje za znanje, saj je ena njihovih ključnih ugotovitev, da potrebujejo sistematičen in trajen sistem svetovanja in informiranja v izobraževanju odraslih. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Forum o prihodnosti izobraževanja odraslih 2014 Tokratno, šesto izpeljavo Foruma o prihodnosti izobraževanja odraslih - FF 2014 (o prejšnjih lahko berete na spletni strani ACS) je Avstrijska zveza ljudskih univerz (Verband Österreichischer Volkshochschulen -VÖV) v sodelovanju z Zvezo južnotirolskih ljudskih univerz organizirala od 2. do 4. julija 2014 v Bolzanu na Južnem Tirolskem. Forum na temo Ljudske univerze za nove generacije: Kdo so udeleženci in Estonsko združenje za izobraževanje odraslih (ANDRAS), nacionalni koordinator za uresničevanje prenovljenega EPUO v obdobju 2012-2014, je v svojem projektu v šestih (od skupno 15) okrožjih izpeljalo seminarje z namenom, da povečajo sodelovanje 8 izobraževalci prihodnosti? Kakšni so njihove potrebe, pričakovanja, upi? je zbral okrog 100 udeležencev iz 15 držav. Namen dogodka je bil spodbuditi razpravo o tem, kako mladi odrasli doživljajo izobraževanje odraslih in kako jih pritegniti v večji meri. Temo so osvetlili plenarni prispevki Manfredo Zentnerja iz Avstrije o značilnostih svetov, v katerih se mladi gibljejo, Eve Illouz iz Izraela o povezavi med izobraževanjem in čustvi ter Valentine La Terza iz Italije o trajnejšem vključevanju mladih. V delovnih skupinah smo si izmenjali izkušnje in zamisli ter se strinjali, da je za večjo udeležbo mladih treba povezati različne deležnike, med njimi tudi potencialne zaposlovalce, mladim prikrojiti izobraževalno ponudbo, povezovati generacije, nadgrajevati ali celo popravljati učinke formalnega sistema izobraževanja ter ustrezno usposobiti izobraževalce, da bodo izbrali prave pristope in vzpostavljali ustrezne učne metode in okolja. Za mlade so pomembni atraktivni zunanji znaki (npr. mladostna celostna podoba LU). Ponudba izobraževalnih programov mora biti aktualna, v sozvočju s potrebami sodobnega življenja in dela; privabita lahko tudi časovno prožen urnik ter kombinacija 'resnih' in prostočasnih programov; zanimajo jih projektno zasnovane oblike učenja. Za pritegnitev te ciljne skupine so primerne tudi promocijske kampanje, ostane pa izziv, kako mlade obdržati v izobraževanju odraslih. Smiselno je povezovanje z institucijami, v katerih delujejo (NVO, društva ipd.), pa tudi s šolami. Predvsem pa je treba z mladimi o tem, kaj potrebujejo, spregovoriti, ne pa tega ugotavljati brez njih. Daljše poročilo lahko preberete na spletni strani ACS o FF, prispevki in druga gradiva pa so na voljo na spletni strani FF 2014. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE R trospektiva izobraževanja odraslih: 60 let CONFINTEA ADUIT EDUCATION IN RETROSPECTIVE AO yMrtoi CONFINTEA JO - — " ;TiSEli V zadnjih šestih desetletjih je bila Organizaciji Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation - Unesco) zaupana organizacija šestih mednarodnih konferenc o izobraževanju odraslih (Danska 1949, Kanada 1960, Japonska 1972, Francija 1985, Nemčija 1997 in Brazilija 2009). V zadnjem času so postale znane kot CONFINTEA (iz francoščine: Conference Internationale sur l'Education des Adultes). Namen publikacije Retrospektiva izobraževanja odraslih: 60 let CONFINTEA (Adult education in retrospective: 60 years of CONFINTEA) je predstaviti, kako so v obdobju šestdesetih let omenjeni dogodki vzpostavili glavne smernice za svetovno politiko izobraževanja odraslih ter vplivali na ohranitev izobraževanja odraslih na političnem dnevnem redu v različnih državah z neurejenimi razmerami. Avtorji publikacije so se pri delu naslonili na uradne evidence in dokumente, ki so nastali v pripravah na konference in na konferencah samih, še zlasti na končna poročila, ki jih je pripravil Unesco. Vključili so tudi dokumente, ki so povezani z bojem za pravico do izobraževanja in napisani v duhu izobraževanja za vse ter v luči vseživljenjskega učenja in izobraževanja. Zgodovina konferenc kaže na spremembe v dojemanju 9 izobraževanja odraslih (od pismenosti do vseživljenjskega učenja), v katerem je izobraževanje odraslih prikazano tako kot del kontinuuma izobraževanja kot tudi subjekta samega. Na začetku sta predstavljena dva prispevka, ki analizirata zgodovinski proces CONFINTEA, zaključek pa opozarja na mednarodno razpravo Pest-2015, ki poteka o treh strategijah, in sicer Razvojni cilji novega tisočletja (Mijjennium Devejepment Geajs - MDGs), Razvejni cijji trajnestnega razveja (Sustainabje Devejepment Geajs - SDGs) ter Izobraževanje za vse (Educatien fer Ajj - EFA). Vir: Spletna stran UIL in http://www.voced.edu.au/content/ngv62482. Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Rezultati poklicnega izobraževanja in usposabljanja za trg dela V knjižni zbirki Evropskega centra za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (European Centre for the Development of Vocational Training -Cedefop) Research paper je izšel 42. zvezek z naslovom Krmarjenje v nemirnih vedah : učenje za kariero in prehode na trgu dela (Navigating difficujt waters: jearning i fer career and jabeur market transitiens). V zadnjih letih hitrih strukturnih sprememb in gospodarske recesije se Evropejci soočajo z izzivom, da se kar se da hitro odzovejo na potrebe trga dela in civilne družbe. Trajne naložbe v znanje in spretnosti v okviru vseživljenjskega učenja igrajo pomembno vlogo pri izboljšanju prilagodljivosti delavcev na spreminjajoče se okolje. Ta študija ponuja barvit mozaik življenjskih in kariernih vzorcev. Kaže tudi na to, da je še veliko prostora za poseg politike v podporo odraslim pri uspešnem upravljanju poklicnih sprememb. Poročilo želi povečati zavedanje o pomembnosti različnih politik, kot so usmerjanje, svetovanje in sodelovanje v izobraževanju in usposabljanju. Vir: spletna stran Cedefopa, 28. maj 2014 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Terminologija politike izobraževanja in usposabljanja v Evropi Večjezični slovar z naslovom Terminejegy ef Eurepean educatien and training pejicy je razširjena in posodobljena različica dveh publikacij: Terminejegy ef Eurepean educatien and training pejicy (2008) in Terminejegy ef vecatienaj training pejicy (2004). Opredeljuje 130 ključnih izrazov v angleščini, španščini, nemščini, francoščini, italijanščini, poljščini in portugalščini, ki se uporabljajo v evropski politiki izobraževanja in usposabljanja. Terminology ot European education and training policy Anliann К 130 key >»