članki, razprave VEUKO RUS* Socialna evalvacija privatizacije L Uvod: rt// je mogoča pravična privatizacija? Z vidika socialistične vrednostne usmeritve je zgornje vprašanje nesmiselno, saj je zaselma lastnina vir neenakosti, izkoriščanja in prevlade. Pravičnega lastninjenja torej ni, mogoča pa je ukinitev zasebne lastnine in z njo vzpostavitev pravične družbe. Pravična je lahko samo nelastniška družba, ki zagotavlja statusno oziroma socialno enakost državljanov. Postsocialistične vrednostne usmeritve ne enačijo več pravičnosti s statusno enakostjo. S tem ko ne istovetijo več teh dveh atributov, odpirajo ponovno vprašanja o tem, kakšna naj bi bila pravzaprav razmerja med enakostjo, pravičnostjo in zasebno lastnino. Ce pravičnost ne korelira več z enakostjo, kdaj je potem enakost nepravična in kdaj je neenakost pravična? Ce lastništvo ne korelira več z nepravičnostjo, kdaj jc potem zasebna lastnina pravična in kdaj ni? Vodilni ljudje v Demosu so zgornja vprašanja zavrnili s trditvijo, da pri lastninjenju ne gre za socialno pravičnost, ampak zgolj za ekonomsko učinkovitost, saj je lastninjenje ekonomska kategorija in ne S(xialna (Pučnik. 1991). Pri podobnih stališčih še vedno vztrajajo nekateri vodilni slovenski ekonomisti. Tako na primer Bogomir Kovač (199.3) meni. da so prizadevanja za pravično ptirazdelitev družbenega bogastva nič drugega kot »ceneno politično naprezanje«. Do tako avtoritativnega zavračanja slehernega razmišljanja o pravičnem lastninjenju pride Kovač s prevzemanjem teze Adama Smitha. pt) kateri nima nihče pravice napadati zasebne lastnine in tržne konkurence, če pristaja na civilizacijo. Kovač s tem posplošuje tezo, ki je veljala za civilizacijo zgodnjega liberalnega kapitalizma na današnjo postkapitalistično civilizacijo. Ce je prva dejansko gradila svojo legitimiteto na nedotakljivosti zasebne lastnine in na tržni alokaciji družbenega bogastva, gradi druga svojo legitimiteto na različnih variantah meritokratskega načela. Kdor meni, da je cilj postsocialistične družbe ponovno vzpostavitev civilizacije, v kateri je živel Adam Smith. se lahko oziroma se celo mora strinjati s Kovačem, da je sleherno razmišljanje o pravičnem lastninjenju le »ceneno politično naprezanje«, saj je jasno, da temelji pravičnost tovrstne civilizacije na nedotakljivosti lastnine in na tržni alokaciji bogastva. Drugih meril pravičnosti ni, zato je s takšnega vidika sleherno filozofiranje o pravičnosti povsem odveč. Skoraj identična stališča uveljavlja tudi Nozick (1974) v svoji kritiki Rawlsovega koncepta pravične družbe (1971). Nozick meni, daje Rawlsova teorija pravičnosti zgrešena, in sicer zaradi tega ker jo veže na enakost oziroma neenakost pri porazdelitvi dobrin. Stopnja distributivne enakosti oziroma neenakosti je po Nozicku povsem irelevantna za presojo pravičnosti, zakaj problem pravičnosti je povezan * Dr. Vcljko Rtu. redni pnifcsor im I^V tn runkovalni nclnik nj Iniutulu a čruibciK vede 603 Teoni« m p»jk«. let 30. «. 7-«. tjuMiana 1993 z izvorom lastnine, nc pa s porazdelitvijo dobrin. Socialne pravičnosti nc merimo s stopnjo socialnc (ne)enakosti v prerazdelitvi dobrin, ampak s tem. ali je bila pridobljena v razmerah svobodne tržne konkurence, z dedovanjem, ali pa kako drugače. V prvih dveh primerih gre za pravično (ne samo pravno) pridobljeno lastnino, v vseh drugih primerih pa za nepravično pridobljeno lastni- no. 2. Fosikapiialisiični in posisociaiistični problemi pravičnosti Če vračanje iz realsocializma v zgodnji liberalni kapitalizem ni možno, niso smiselne tudi zgornje enačbe med svobodno tržno konkurenco in pravično alokaci-jo lastnine. Na to domnevo nas navaja celo sam Kovač, ko v nadaljevanju svojega besedila opisuje moralne aporije sodobnega menedžmenta. Kovač nas namreč nehote opozori na to. da Smithovi postulati sicer res zelo enostavno rešujejo problem političnoekonomske legitimnosti zasebne lastnine na ravni makroregula-cije. ne rešujejo pa problemov socialne odgovornosti menedžerjcv v njihovi poslovni dejavnosti na ravni mikroregulacije sodobnih kapitalskih družb. Mened-žerji ne morejo izvajati legitimnosti svojih vlog iz liberalnih konceptov tržno urejene družbe, ker se na ravni mikroregulacije liberalno pojmovana legitimnost la.stni-ne izkaže za imoralno oziroma za moralno nepomembno. Legitimnost zasebne lastnine, ki izvira iz svobodne tržne konkurence, pač nc vzdrži konfrontacije s socialno odgovornostjo menedžmenta do zaposlenih, do poslovnih partnerjev, do kupcev in do upoštevanja javnih interesov. Kovač se s to ugotovitvijo zadovolji in predlaga nekakšno zasilno rešitev v obliki »moralnega minimalizma«. ki naj bi preprečil amoralno poslovanje menedžerjcv v dejansko imoralnem političnoeko-nomskcm sistemu. Čeprav je moralni minimalizem duhovito ad hix nadomestilo za moralni vakuum, v katerem se znajde menedžment v »postkapitalistični družbi« (Drucker. 1993). gre pri tem vendarle le za artifakt. s katerim naj bi se na magičen način prevladala moralna protislovja, v katera je ujet sodobni menedžment. Po drugi strani jc treba priznati, da več ni mogoče zahtevati od sodobnega menedžmenta. če se vztraja pri klasičnih enačbah liberalnega kapitalizma, po katerih je pravičnost lastninske alokacije utemeljena v svobodni tržni konkurenci. V tem primeru je socialna odgovornost do javnosti, do zaposlenih, do kupcev itd. z vidika legitimnosti lastninskega sistema povsem redundantna. Lahko jo upoštevam kot motivacijski dejavnik večje identifikacije zaposlenih s podjetjem, ali pa kot pragmatično sredstvo industrijskega miru. Zasebna lastnina je in ostane po tej koncepciji v celoti samoreferenčna kategorija, saj je njena legitimnost imanentna svobodni konkurenci. Bistvena razlika med zgodnjo kapitalistično in poznokapitalistično oziroma postkapitalistično družbo pa je ravno v tem. da postkapitalistične družbe ne utemeljujejo legitimitete lastnine z njeno samoreferenco. Lcgitimitete ji ne daje svobodna tržna konkurenca, ampak mcritokratsko načelo korelacije oziroma ekviva-lence med kontribucijo in retribucijo. Tega dejstva ne morejo ignorirati niti tako trdni liberalni ekonomisti, kot je Hayek, ki v zvezi s tem priznava, da trg ne nagrajuje ljudi v sorazmerju z njihovimi zaslugami (Hayek, 1976). Prevlada meritokratskega načela pravičnosti v postsocialističnih in postkapita-lističnih družbah je empirično dokazana (Alwin in drugi, 1993), zato lahko rečemo, da je pravičnost kot vir legitimitete lastninske ureditve v sodobnih družbah zasnovana na pojmovanju ravnotežja med delom in kapitalom, na njuni sovisnosti. ne pa na prevladi enega ali drugega. Načelo ravnotežja med delom in kapitalom zavrača kot vir legitimitete lastnine tako svobodno tržno konkurenco kot tudi Marxovo teorijo dela. saj prva implicira Smithovo prevlado kapitala nad delom, druga pa prevlado dela nad kapitalom. Obe teoriji silita industrijske družbe v slepo ulico prav zaradi tega. ker se s prevlado enega ali drugega ruši simbioza med obema. S tega vidika sta si teoriji hkrati diametralno nasprotni in istovetni. Istovetni sta si v enostranskem omejevanju legitimitete zgolj na kapital ali zgolj na delo in v marginaliziranju oziroma v regula-tivni destrukciji drugega pola. Teorije pravičnosti, ki so se porajale v predindustrijskih ali v postindustrijskih družbah, ne temeljijo na prevladi kapitala ali dela. ampak opozarjajo na njuno organsko soodvisnost. Tako je Locke (1964) v svojem znamenitem delu Dve značilnosti civilne vlade pisal: »Čeprav pripadajo zemlja in vsa živa bitja vsem ljudem, pa pripada slehernemu človeku delo njegovega telesa; s tem delom si prisvaja del narave in s tem izključuje pravico drugih ljudi do njega.« Locke je torej povezoval prisvajanje s posedovanjem in eno utemeljeval z drugim. Bajt (1988) bi dejal, da je bil v teh obdobjih poudarek na ekonomskem pojmu lastnine. Kasneje se težišče prenaša na pravno pojmovanje lastnine. Lastnina se pojmuje kot posedovanje, kot pravica pr\e okupacije (ius primae causa) in kot nadzor nad določenim teritorijem. Tudi Weber (19.S6) pojmuje lastnino kot pravno posest oziroma kot dispozicijsko moč (Weber. I95ft), ne pa kot ekonomsko prisvajanje s pomočjo dela in poslovanja. Bajt je to dvojnost opredelil kot ekonomsko lastnino, do katere pridemo s prisvajanjem, in kot pravno lastnino, ki jo vzdržujemo s posedovanjem (Bajt. 1988). Marx je bil v tem pogledu pravzaprav nedorečen. V zgodnjih spisih je sledil Locku, ko je pisal o delu kot humanizaciji narave in naturalizaciji človeka, kasneje pa je zagovarjal ukinitev zasebne lastnine in pri tem mislil predvsem na ukinitev pravne lastnine, ki temelji na posedovanju, ne pa na prisvajanju. Sodobne psihološke teorije jasno opozarjajo na nasprotje med prisvajanjem in posedovanjem in na krizo sodobne ptistindustrijske civilizacije, ki izvira iz teh nasprotij. James (1950) skuša premostiti jez med prisvajanjem in posedovanjem s pojmom »konvivalitete« med osebo in stvarmi. Wilpert (1991) poudarja, da se mora pravna ureditev lastninskih odnosov prilagoditi psihološkemu dojemanju lastništva, ki gnezdi v »živem izkustvenem razmerju med posameznikom in materialnimi ali nematerialnimi objekti«. Pravno in ekonomsko urejanje mora upoštevati. da ljudje doživljajo trajno zaposlitev kot »svoje« delo in trajnejše bivališče kot »svoje« stanovanje. Težiti mora za tem, da se bodo čim bolj uveljavljale aktivne oblike lastnine na račun pasivnih oblik. Zasebna lastnina namreč ni sama po sebi koruptivna in asocialna. Asocialne so le pasivne oblike lastnine, ker so utemeljene na posesti, ne pa tudi aktivne, ker so utemeljene na prisvajanju (Tawney, 1920). V premagovanju civilizacijskih protislovij sodobnih industrijskih družb torej ne gre za to. da se ukine zasebna lastnina, ampak za to. da se bolj uveljavljajo aktivne oblike zasebne lastnine. »Zasebna lastnina mora ponovno postati sredstvo za ustvarjalno delo. ne pa nadomestek zanj« (Tawney. 1920: 86). Zadnji stavek je nekakšna civilizacijska paradigma, ki velja tako za socializira-ne (post)kapitalistične družbe kol tudi za liberalizirane (post)socialistične družbe. V skladu s to paradigmo bomo procese lastninjenja ovrednotili po tem. koliko generirajo aktivne oblike lastništva: čim večji bo delež aktivnega lastništva glede na pasivno lastništvo, tem višjo vrednost bomo pripisali metodam lastninjenja. 3. Paradoksi laslitinjenja Vzhodni Evropi Temeljni paradoks lastninjenja v vzhodnoevropskih državah izvira iz tega. da poteka v okoliščinah, ki lastninjenja pravzaprav ne dopuščajo. Lastninjenje, ki poteka v razmerah nerazvitega trga kapitala, je praktično nemogoče, če pa se kljub temu izvaja, se sprevrača v politično redistribucijo družbenega bogastva. Smithovo oziroma Kovačevo načelo, da »nihče nima pravice napadati zasebne lastnine in tržne konkurence in hkrati govoriti, da ceni civilizacijo«, je v takšnih razmerah, ko ni niti zasebnih lastnikov niti trga kapitala, nepomembno in celo absurdno. Ta paradoks je bil manj očiten v začetku »prehodnega obdobja«, ko je še prevladovalo geslo o liberalizaciji in demokratizaciji obstoječe realsocialistične družbe, kot kasneje, ko je zahtevo po liberalizaciji socializma zamenjala zahteva po prehodu iz socializma v kapitalizem. V prvem obdobju, v katerem se je Gorbačov zavzemal za postopno liberalizacijo in demokratizacijo sovjetske družbe, se je zdelo, da bo prehod potekal kolikor toliko postopno in v znamenju ohlapno nadzorovane spontanosti. Gorbačov je v svoji knjigi Perestrojka (1987) izražal upanje, da bo delegiranje upravljavskih funkcij iz državnih organov na podjetja uspešno omejilo potratno porabo surovin in energije, pospešilo tehnološke inovacije in povečalo proizvodno učinkovitost. Gorbačov je v okviru perestrojke uvajal nekakšno semiprivatizacijo (Rus, 1993), s tem ko je nekatere lastniške funkcije (ius utendi et fruendi) po vzoru jugoslovanskega samoupravljanja prenesel na podjetja. Te spremembe so dejansko pomenile pcrestrojko, ki pa je zastala zaradi tega, ker niti menedžment niti zaposleni niso bih dovolj zreli za vlogo notranjih lastnikov. Zaradi tega se je z deregulacijo, decentralizacijo in liberalizacijo, ki so potekale v znamenju perestrojke. dejansko povečevala kaotičnost gospodarske dejavnosti v podjetjih. Dejanski rezultat perestrojke je bil nekakšen »parazitski merkantilni kapitalizem« (Krotovv, Burawoy, 1992). ki je preprečil njen uspeh. Podobno velja tudi za glasnost: z njo naj bi dotedanja nomenklatura postala transparentna sovjetski javnosti, vendar javnost ni bila dovolj razvita, da bi se glasnost medijev pretopila v zadosti močan pritisk od spodaj navzgor. Posledica tega je bila fragmentacija nomenklature in spopadi med posameznimi skupinami. Vse to je toliko stopnjevalo politično nestabilnost v državi, da je prišlo do menjave Gorbačova z Jelcinom. S prihodom Jelcina na oblast so se paradoksi lastninjenja intenzivirali, ker je Jelcin odstopil od glasnosti in perestrojke in napovedal prehod Sovjetske zveze v kapitalizem. Namesto da bi pospešil usposabljanje menedžmenta in zaposlenih za vlogo notranjih lastnikov in namesto da bi podprl demokratičen pritisk javnosti na nomenklaturo, je oznanil preskok sovjetske družbe v kapitalizem z uporabo Sachsove šok metode. Jelcin je bil prepričan, da bo tako preprečil naraščajočo gospodarsko kaotičnost in politično destabilizacijo. Verjel je, da bo s hitrim lastninjenjem vzpostavil nov razred lastnikov, ki bo organiziral proizvodnjo in uredil poslovanje podjetij. Zdaj, po skoraj dveh letih, je postalo očitno, da z uvajanjem polnega oziroma »novega lastninjenja« (Johnson, Heilman, 1987) Jelcinu ni uspelo zmanjšati kaotičnih razmer v gospodarstvu, ker pač s politično vsiljenim lastninjenjem ni mogel vzpostaviti novega kapitalističnega razreda. Namesto tega se je Zgodilo tisto, kar se je moralo zgoditi z lastninjenjem, ki poteka v znamenju politične prerazdelitve bogastva, ne na podlagi tržne alokacije: stara industrijska in politična nomenklatura je sebe ustoličila kot novi kapitahstični razred (Kotz, 1992). Sachsova Sok terapija je bila ravno pravšnja metoda za to, da si je stara nomenklatura pridobila novo legitimiteto. ki temelji na nedotakljivosti zasebne lastnine. Šok terapija je tako omogočila nomenklaturi prehod iz politično delegiti-mizirane moči v pemow 3 > 2 > 4. Aktivnim notranjim lastnikom prisojamo večjo vrednost kot aktivnim zunanjim, tem večjo kot pasivnim notranjim, medtem ko pasivnim zunanjim pripisujemo najmanjšo vrednost. Preferenčni rang je inkluzi-ven. kar pomeni, da ne izključuje nobene od štirih skupin, ampak določa le njihovo preferenco v okviru celovite politike lastninjenja. Čeprav so aktivni notranji lastniki najbolj zaželena skupina in čeprav po deležu te skupine lahko vrednotimo modele in procese (re)privatizacije. pa to seveda nikakor ne pomeni, da je idealni 100% delež aktivnih notranjih lastnikov tudi optimalna rešitev za vse faze, vrste, stopnje in področja lastninjenja. Optimalna razmerja med deleži so lahko zelo različna pri različnih vrstah podjetij ali zavodov. V manjših, delovno intenzivnih podjetjih, ki poslujejo na področju tradicionalnih dejavnosti, je najbrž največji delež aktivnih notranjih lastnikov pogosto tudi optimalna rešitev, pri velikih infrastrukturnih sistemih pa prav gotovo ni. Odstopanje optimalnega razmerja med navedenimi štirimi lastniškimi skupinami od idealnega razmerja je še očitnejše pri podjetjih oziroma zavodih, ki opravljajo javne službe. V teh primerih je najbrž optimalna kombinacija 1 > 4 > 3 > 2, čeprav morda tudi ta ni optimalna v vseh fazah lastninjenja. Idealen model je najbrž istoveten z optimalnim samo tam. kjer gre za individualno in osebno uporabo, se pravi pri stanovanjih in drugih trajnih potrošnih dobrinah, čeprav tudi v teh primerih vse bolj priporočajo bolj socializirane in kolektivi-zirane oblike lastnine, ker omogočajo gospodarnejšo in za družbo ustreznejšo uporabo. Primer za to so vse bolj popularni kondominiji. nekakšni stanovanjski 611 Tcohja in praku. lel. JO. «i. 7-«. LjuMjana mj kibuci, ki ob enakih stroških omogočajo viSjo kakovost bivanja in urbano bolj neškodljivo ptiselitev. Če se povrnemo k poprej obravnavanima zakonoma o denacionaliziiciji in lastninskem preoblikovanju in ju skušamo ovrednotiti z vidika naše dvodimenzionalne tabele, lahko pridemo do naslednjih temeljnih ugotovitev: 1. Zakon o denacionalizaciji temelji na restitutivni pravičnosti oziroma na načelu posedovanja in ne upošteva načela prisvajanja. 2. Prva posledica enostranskega uveljavljanja načela posedovanja je. da so vidiki gospodarske učinkovitosti povsem podrejeni vidikom restitucije: iz tega sledi, da bodo imeli lastninski upravičenci na podlagi denacionalizacije bistveno manj koristi, kot pa bo oškodovanost tistih, ki bodo morali odstopiti del lastnine prvim. i. Druga posledica enostranskega uveljavljanja restitucijskc pravičnosti je, da se ne razlikuje med prihodnjimi aktivnimi in pasivnimi lastniki; eni in drugi se statusno izenačujejo, namesto da bi prihodnji aktivni lastniki dobili lastnino nazaj v fizični obliki, pasivni pa v obliki obveznic, le izjemoma v obliki delnic in nikakor v fizični obliki. 4. Tisti novi aktivni lastniki, ki bi jim vrnili lastnino v fizični obliki, bi morali predložiti poslovni program, s katerim bi bili zagotovljeni tako gospodarsko učinkovita kot tudi socialno odgovorna poslovna politika; brez takšnega programa se denacionalizacija lahko sprevrže v gospodarsko in socialno škodljiv proces. 5. Zakon o lastninskem preoblikovanju podjetij, zla.sti s spremembami in dopolnitvami, ki so bile objavljene v Uradnem listu 2. junija, v veliki meri uveljavlja skupine notranjih aktivnih lastnikov; zaradi tega lahko pričakujemo, da bo prispeval k večji legitimnosti sistema in k učinkovitejši uresničitvi zakonskih določil. 6. Spremembe in dopolnitve zakona o lastninskem preoblikovanju olajšujejo vključevanje zunanjih aktivnih lastnikov s tem. ker zmanjšujejo kritično mejo za dokapitalizacijo podjetij, ne razlikujejo pa prihodnjih solastnikov po njihovem dejanskem prispevku k narodnemu gospodarstvu; zaradi tega bo potrebno novo dopolnilo tega zakona, po katerem bodo imeli slovenski državljani pravico do prednostnega odkupa in popust pri nakupu delnic v podjetjih, tudi če v njih niso bili zaposleni; tako se bo upošteval nevidni prispevek naših zdomcev k narodnemu dohodku in ustvaril motivacijski sistem za pritegnitev njihovega kapitala v smeri dokapitalizacijc slovenskih podjetij. 7. Zakon o lastninskem preoblikovanju ne uveljavlja dovolj meritokratskega razlikovanja med zaposlenimi, in sicer zaradi tega ker otvoritvena bilanca ne temelji na knjižni vrednosti družbenih sredstev; če bi. bi »good will«, ki je lahko negativen ali pa pozitiven, razločeval med tistimi, ki so doslej dobro gospodarili, in tistimi, ki niso. 8. Zakon bi moral bolj upoštevati tiste okoliščine, v katerih poteka lastninjenje in na katere zaposleni ne morejo vplivati; s tega vidika bi moral zakon določiti različne roke z.a odkup, ko gre za velika ali za majhna podjetja, za kapitalno intenzivna ali za delovno intenzivna, ali pa ko gre za siromašna oziroma bogata podjetja. fy. Lastninjenje v drugih sociahtih dejavnostih Ustrezno prilagojena merila za ovrednotenje procesov lastninjenja lahko uporabljamo tudi za nedobičkonosne organizacije. Omenili smo že, da bo zelo verjetno idealni model lastninjenja, po katerem naj bi notranji aktivni lastniki imeli 100% delež, praviloma odstopal od optimalnega modela. Kljub temu pa ovrednotenje lahko poteka po univerzalnih merilih oziroma na podlagi univerzalne prefe-renčne skale, po kateri so aktivni notranji lastniki najbolj zaželeni, pasivni zunanji pa najmanj. TakSna prcferenčna skala je prav gotovo najprimernejša za ovrednotenje privatizacije stanovanj in kmetijskih zemljišč, manj za zavode in podjetja, ki opravljajo javno službo, in še manj za naravne monopole, ki jih srečujemo pri infrastruk-tumih omrežjih. Prcferiranje aktivnih notranjih lastnikov v stanovanjskem gospodarstvu in kmetijstvu je utemeljeno s psihološko lastnino, ki smo jo omenjali v enem od prejšnjih p. May 1(1-13 NOZICK. Robert (1974). Anarchy. State and Utopia. New York. IC Books PUCNIK. Jote (1991). Sobotna priloga DcU. IS september RAWLS. John (1917). A Theory of Justice. Cambridge, ilarward Univ Press RUPFX. Dimitrij (1992). Sknvnost države. Delo. MuWjana RUS, Veljko (1992), Med antikomunionom in postsocializmom, Tcottja in praksa, Ljubljana RUS. Veljko (1993). Ptivatiucija na področju druihcnih dejavnosti, njene meje in motnosti, Drlavna zalojba Slovenije. LjuUiana TAWNEY. R H. (192«). The Sickness of an Aqumtive Society, George Alen and Unwin WEBER. Max (19.56). Wirtschaft und Gcssclschaft. Tubmgcn. Kohlhammcr WILPERT. Bcrnhard(199l). Plopcrty. Ownership and Participation, in Russel R and Rus V (eds.). Ownership and Participation. Otfmd Univ. Ptess. New York