KIPARJEVA VIZIJA VELIKEGA REVOLUCIONARJA Trenutek iz Titovih Užic Obisk pri kiparju Dragu Tršarju, čigar spomenik bo stal na Trgu revolucije Ravno v trenutku, ko je mojster Tršar dokončeval zadnjo verzijo portreta Edvar-da Kardelja, smo stopili v nje-govo delavnico. Srečno nak-ljučje, bi lahko rekli temu, saj je naša kamera prva zabeleži- la portret revolucionarja Kar-delja, natančneje, detalj bodo-če skulpture, ki bo v bronu in velikosti dva metra dvajset ter širini štirih in pol metrov stala na ljubljanskem Trgu re-volucije, med sedanjim spo- menikom revolucije in stolp-nico Iskre. Javnosti je znano, da je aka-demski kipar Drago Tršar do-bil prvo nagrado za osnutek bodočega spomenika revolu-cionarju in mislecu Edvardu Kardelju. Tako je odločila po-sebna komisija. Poleg spome-nika NOB v Kamniku, skulp-ture Prežihovega Voranca na Ravnah in monumentalnega spomenika revolucije v Ljub-ljani, če naštejemo samo ne-kaj najbolj znanih del, pome-ni delo pri oblikovanju skulp-ture Edvarda Kardelja za Dra-ga Tršarja največji uspeh. »Spomenik Edvarda Karde-lja, kot sem si ga zamislil, predstavlja trenutek iz Tito-vih Užic,« je pripovedoval ki-par. »Navdih mi je dala foto-grafija v znani knjigi o Edvar-du Kardelju. Bila je najbližja tistemu, kar sem hotel tudi sam izraziti - Kardelj med ljudmi, oziroma korak pred njimi. Osnovna ideja mojega dela je samoupravljanje in Kardeljeva vodilna vloga v njem in mislim, da se mi je to kar dobro posrečilo. V celotni skulpturi bo realističen samo Kardeljev lik, vsi ostali liki so skicirani. Seveda sem poleg vsega upošteval tudi prostor, kjer bo stal spomenik, na-mreč na Trgu revolucije. No-va skulptura bo stala na tleh, brez podstavka, in vsi liki bo-do enake velikosti. Z razdalje dvajsetih metrov bodo posta-ve videti v naravni velikosti.« Kardeljev portret - detajl z bodoče skulpture - ni nastal na osnovi ene same fotografi-je, ampak je rezultat celega ni-za študij. Realistični obraz ve-likega revolucionarja je naj-bolj značilen za kiparsko umetnost Draga Tršarja. Umetnik je ta portret vsesko-zi dopolnjeval od osnutka do osnutka in imenoval zadnjega kot svoj najboljši portret Edvarda Kardelja. Tadej Bratok