UTRINEK S PROIZVODNEGA DELA Učenci z visoko delovno kulturo Šolsko leto se je več ali manj izteklo. Učenci so preizkusili trd začetek novega si-stema izobraževanja. Za eno leto so bolj odrasli in z več izkušnjami. Nekatere sedaj čaka zaslužen počitek, drugi bodo morali zamujeno nadoknaditi med počitnicami. Prav gotovo pa je večina spoznala, ali se je odločila za pravo smer izobraževanja, za poklic, ki jih veseli, ki ga bodo z navduše-njem opravljali. Kariček tega spoznanja je vsekakor prispevala tudi delovna praksa ozi-roma proizvodno delo. Združeno delo je v zvezi z izvajanjem proizvodnega dela oz. delovne prakse, prak-tičnega pouka in tistega izobraževanja, ki je sestavjna vsakega vzgojnoizobraževalnega programa, prevzelo zelo odgovorno nalogo. Proizvodno delo je namreč moralo organizi-rati v neposrednem proizvodnem oz. delov-nem procesu ob zagotovitvi vseh smotrov učnega načrta in varnosti pri delu. Če se spomnimo dogodkov v zvezi s pri-pravami na proizvodno delo pred enim le-tom, naj povemo, da smo takrat opozarjali, da s pripravami materialnih in kadrovskih pogojev neposredno v TOZD ne moremo biti zadovoljni. Niso bila redka okolja, v katerih so poudarjali, da bodo učenci motili delovni proces, niso bila osamljena vpraša-nja, kdo bo plačeval proizvodno delo. Posa-mezni deli združenega dela niso bili priprav-ljeni na prevzem tega pomembnega segmen-ta reforme. In v marsikateri sredini si o takrat zastavljenih vprašanjih še danes niso na jasnem ali pa si nočejo biti. In kako je v naši občini, kjer proizvodno delo izvaja, je izvajalo oziroma bo to delo še končalo v jesenskem delu sedemnajst OZD. Mi smo obiskali dve. Upamo, da ni šlo za srečno roko pri izbiri ozfroma naključnem obisku. V teh dveh organizacijah, v HOJI in v ILIRIJI - VEDROG so se namreč na to novo nalogo temeljito pripravili in s samo izpeljavo niso imeli težav. Nasprotno, dobili smo vtis, da so o proizvodnem delu premalo razmišljali v šolah. ' V HOJI je pet TOZD, ki imajo pogoje za izvajanje proizvodnega dela. V vseh petih TOZD so se nanj dobro pripravili. Z 31-urnim programom so usposobili 19 delav-cev, ki naj bi izvajali proizvodno delo učen-cev v usmerjenem izobraževanju. Ti delavci-inštruktorji izhajajo skorajda iz vseh delov delovnega procesa. V Hoji so skratka pri-pravili vse, da bi to nalogo dobro opravili. Pripravili so in čakali »velik naval« učencev, ki so ga napovedali v šolah, kjer so si baje betili glave, katn bodo šolajoče poslali na delovno prakso. Pa teh učencev ni in ni bilo. No ja, prišlo jih je 22, za vsakega inštruktor- ja eden in nič več. Delovna praksa v Hoji se je tako kaj kmalu zaključila. Prakso so pri njih opravili učenci srednje lesarske šole -18 jih je bilo, pa po dva učenca iz Centra za rehabilitacijo sluha in govora in iz vzgojnega zavoda. Kot smo že poudarili, so se v tej organiza-ciji dobro pripravili, čeprav so pripomnili, da bi že morali razčistiti, kaj hočemo s proiz-vodnim delom sploh doseči. Nemogoče je namreč, so izpostavili, da v pičlih desetih dneh dijaka seznanimo z delovnim proce-som in hkrati tako dobro tudi s samouprav-ljanjerfi v združenem delu, z vsakdanjim utripom življenja na delovnem mestu. Nasprotno pa so se v Iliriji-Vedrog potru-dili, da bi učencem približali obe plati -samoupravno in delovno. Na delovno prak-so je prišlo 60 učencev iz treh šol - srednje farmacevlske, srednje tehnične in iz gimna-zije Bežigrad. Usposobili so 22 inštruktor-jev. Proizvodno delo pa so organizirali le v svečarni s tem, da so jim ostale proizvodne oddelke predstavili in jih tudi seznanili z delom v njih. Veliko časa so posvetili tudi samoupravnemu organiziranju, pripravili so tudi razgovor učencev s predsedniki vseh DPO, učence so povabili na seje samou-pravnih organov. »Ko pride k nam skupina učencev, jim najprej povemo vse o varnosti pri delu, ra-zložimo jim, kaj bodo delali in kako, razloži-mo jim tehnološki postopek. Potem jih vpe-ljemo v praktično delo,« je pripovedovala Mirjana Lakič, strojna inženirka, sicer pa "mentorica učencev na proizvodnem delu v Iliriji-Vedrog. »Vse skupine učencev so bile zelo v redu, med delovnim časom jih večkrat obiščemo. Povedati moram, da so bili zelo disciplinira-ni, z visoko delovno kulturo, da radi delajo in da so bili, kot so sami povedali, z delom zelo zadovoljni. Delo, ki ga opravljam kot mentorica mi je zelo vpeš. Lepo je, če zna-nje, ki ga imaš, lahko preneseš še na nekoga, ki ti je hvaležen za to.« NINA LEGAT ČOŽ