PR KA SL Ti\ VE 1s~ •. POMORS mag. Dalibor Radovan, Igor Karničnik, mag. Dušan Petrovič Jnštitul za geodezijo in fotogrametrijo FGG, Ljubljana Prispelo za objavo: 1999-08-1 O Pripravljeno za objavo: 1999-10-11 Izvleček Karla Koprskega zaliva je p;va slovenska pomorska karta. Opisan Je celoten postopek njenega nastanka od šolanja kadrov, geodetskih ter hidrografskih meritev, terenske kontrole objektov za navigacijo in obdelave hidrografskih originalov do digitalne kartograf,ke izdelave. Izdelana je skladno s hidrografskimi in kartografskimi standardi Mednarodne hidrografske organizacije v merilu 1 : 12 000. Zaradi satelitske navigacije je vsebina v Merkat01jevi projekciji na elipsoidu WGS 84. Ključne besede: hidrograf,ke meritve, pomorska kartografija Abstrnct The chart of lhe Gu/f of Koper is Lhe first Slovenian nautical charl. The paper contains the description of hydrographic education procedures, geodetic and hydrographic measurements, termin control of the objects for navigation, processing of hydrographic smooth sheets and digita/ cartographic design. The chart was produced in accordance with the hydrographic and cartographic standards of lntemational Hydrographic Organization at a scale of 1 : 12 000. In ordcr to assure sate/lite navigatio11, its con/en/s was presen teci in a Merca/ar projection on ihe WGS 84 c/11j1soid. Keywords: hydrographic measurements, na utica/ charting UVOlD \_-slovensko morje je majhen, vendar gospodarsko, prometno in strat~ško izredno pomemben del severnega Jadranskega moIJa. Po nJem dnevno pluJeJO tako turistična plovila kot tudi supertankerji in tovorne ladje z nevarnimi snovmi. Občasno se v akvatoriju nahajajo tudi večje ali manjše vojne ladje, h gostemu prometu pa prispevajo še ribiška plovila in bližina tržaškega pristanišča. Mednarodni transport v luki Koper je za Slovenijo vitalnega gospodarskega pomena, saj je pristanišče z železniškim in cestnim omrežjem neposredno povezano s srednjo Evropo.'Največje globine slovenskega morja dosegajo okrog 30 m, kar je manj od največjega možnega grcza večjih ladij, bazeni koprskega pristanišča pa so globoki manj od 18 m, zato nekatere tovorne ladje s svojim trupom plujejo le nekaj decimetrov od morskega clna. Plovbo poleg tega predvsem pozimi omejujeta tudi burja in megla. Geodetski vestnik 43 ( 1999) 3 Prav varen pomorski promet pa je temeljni razlog za izdelavo pomorskih kart, ki so v kombinaciji z moderno, tudi satelitsko navigacijsko opremo tako na ladjah kot v pristaniščih nenadomestljivega pomena]Izdelavo pomorskih kart nadzira in potrjuje Mednarodna hidrografska organizacija (International Hydrographic Organization, IHO), saj je lahko že en sam napačen podatek usoden./Pristanišče, ki nima certificirane pomorske karte, je s stališča zavarovalništva nezan~sljivoj (V SFR Jugoslaviji je kartiranje našega morja opravljal Hidrografski inštitut jugoslovanske vojaške mornarice iz Splita, do izdelave prve slovenske pomorske karte pa smo uporabljali karte s pretežno zastarelimi podatki v izdaji istega, zdaj hrvaškega Državnega hidrografskega inštituta. Po osamosvojitvi je Slovenija pridobila status pridružene članice IHO in ustanovila Sektor za pomorstvo pri Ministrstvu za promet;.' in zveze. Zato je bila izdelava lastnih pomorskih kart popolnoma upravičena.n ' HIDROGRAFSKO ŠOLANJE Izdelava pomorske karte zahteva natančno poznavanje kartografije, še posebno pa , navigacije in hidrografije. Za šolanje hidrografov je v tujini organiziranih več različnih izobraževalnih programov. S posredovanjem Ministrstva za promet in zveze je Inštitut za geodezijo in fotogrametrijo FGG kot nosilec izdelave novih pomorskih kart dobil priložnost za izobraževanje svojih strokovnjakov na Mednarodni pomorski akademiji (International Maritime Academy, IMA) v Trstu, ki jo uradno podpira tudi IHO. Po polletnem šolanju smo tako poleti 1998 dobili prvega slovenskega hidrografa, ki je usposobljen tako za pomorsko kartiranje kot tudi za asistenco pri hidrografskih meritvah pred tem (Karničnik, 1998). Z izobraževanjem nadaljujemo tudi letos in prihodnje leto. IZVEDBA HIDROGRAFSKIH MERITEV Domorska karta nastane s kombinacijo geodetsko in fotogrametričn.o izmerjenih ~-L topografskih podatkov za kopenski del, ki je prikazan shematično, ter hidrografskih in navigacijskih podatkov za morski del, ki mora biti prikazan popolno in zelo natančno. Hidrografske podatke je treba pridobiti z meritvami, ki jih opravijo posebej opremljene hidrografske ladje in čolni v skladu s standardi IHO. Slovensko morje je premajhno, da bi imeli lastno opremo, zato je prve meritve po osamosvojitvi Slovenije v jeseni leta 1998 opravil Navoceano, sicer sestavni del ameriške vojne mornarice (Department of the Navy, Naval Oceanographic Office) s svojo 63 m dolgo ladjo Littlehales. Inštitut za geodezijo in fotogrametrijo FGG in Ministrstvo za ~promet in ZV~?J~-~ pri m.eritvahv_seskm:i aktivno sodelovala tako na ladji kot na kopnem pri ~~111u digitalnih podatk9:;,. Z ladjo je bila vzpostavljena povezava prek Interneta, na Inštitutu za.geodezijo in fotogrametrijo FGG pa organizirana ekipa kartografov, ki je podatke pregledala, arhivirala in kartirala (Karničnik, Radovan, 1998b). Predhodnica hidrografskih so bile geodetske meritve z GPS-jem na petih oslonilnih točkah v priobalnem pasu (Slika 1). Te so služile za natančno določanje položaja ladje med meritvami globin in ostalih parametrov, postavitvi prenosnega mareografa v Kopru in meritvam z DGPS-jem objektov za navigacijo (svetilnikov in boj) tako na kopnem kot s pomočjo čolna na morju (Slika 2). Na osnovi navezovalnih podatkov Geodetske uprave Republike Slovenije je meritveprav Geodetski vestnik 43 (1999) 3 tako izvedel Navoceano ob pomoči Inštituta za geodezijo in fotogrametrijo FGG. Ob terenskem delu so bili fotografsko dokumentirani vsi svetilniki, boje in stabilizirane geodetske točke. Zabeleženi so bili tudi barve, material in svetilne karakteristike navigacijskih objektov. Pri pomembnejših svetilnikih je bila s kamero VHS posneta panorama. ~~ KOPrn ) /1 PIRAN POliTOlm~~~-.- MAi lu/\ t~-~,,/f-~ Slika 1: Točke referenčne mreže GPS-ja za določanje položaja ladje med hidrografskimi meritvami Slika 2: Meritve z GPS-jem na boji Hidrografske meritve na morju so trajale približno mesec dni, pri čemer je bilo slovensko morje od morske meje z Italijo do Portoroža gosto prečesano z različnimi instrumenti, predvsem s sonarji za merjenje globin (Sliki 3 in 4). Opravljene so bile naslednje meritve (Karničnik, Radovan, 1998a): ~ o profiliranje z večsnopnim sonarjem (multibeam sonar), ki hkrati izmed 32 globin, \~ .• o profiliranje s širokokotnim sonarjem (side scan sonar), ki ugotavlja obliko morskih tal in potopljenih objektov (npr. razbitin plovil, telekomunikacijskih kablov in cevi) tako pod trupom ladje, predvsem pa stransko med profili, Geodetski vestnik 43 (1999) 3 o snemanja plitvin z enosnopnim sonarjem (singlebcam sonar) v priobalnem pasu s hidrografskim čolnom, --=/ o meritve z GPS-jem zaradi ugotavljanja geografskih koordinat ladje v sistemu WGS 84, o merjenje temperaturnih profilov, slanosti in električne prevodnosti od gladine do dna zaradi redukcije hitrosti zvoka pri sonarskih meritvah, o spreJ:oJj