Razprave o programu UJU. MORALNI POUK V OSNOVNI ŠOLI V FRANCIJI. V svojem referatu o »Programu UJU« na državni skupščini v Sarajevu navaja g. Jovanovič moralni pouk kot nov .predmet v osnovni šo.i. Glasovi so za in proti. Pogleimo. kako se poučuje ta predmet v Franciji. V učni načrt ie bil sprejet leta 1882. Tvori del moralne vzgoje. Njegov cilj je dokazovati otroku do.žnosti. seveda kolikor ie niegovi starostni stopnji primerno. Ta pouk smatraio potrebnega z.asti demokrati. Kakor že stari filozofi, je tudi Montesquieu rekel. da ie čednost velika fi.oi.ilna sMa ljudske vlade. Ako državljani uživajo svobodo. jim jo mora njih vest omejevati. Moralni pouk mora tvoriti moralno enotnost narodovo. Narodna vzgoja temelji na Dojmih dolžnosti in pravic. MoraJni pouk se poučuje kot satnostojen predmet razeii na nauiižfi stopnji (section enfantine). kjer ga posreduje priprosto prtpovedovanie in memorira" nie pesemc in poves.i združeiiinii z va.iami pri pouku in v prostem času. Posebna pažnia učite.jeva irlede otrok pri katerih ie opazil kako napako ali kako porajajočo se pregreho. Na elementanii stopnj, (cours eementaire) izhaja moralni pouk od povesti. zgleda. ki ga učitelj živo pripoveduje in ki mora vplivati bolj na srcc nego na razum. Učenci sami po<>naimejo natik. .učltelj ga izrazi v načelu. maksiimi ki Jo otroci prepišejo in nauče na pamet. Na srednji in višji stopnii (coars itioven et superieur). Postopek isti kot na elemeiitarni stoi.nji. samo da učiteU bolj voliva na razum ipoučule še bolj metodično in natančno ter razloži priporaočke za spoznavanie dolžnosti, Kot izhodišče t\rori na tei stopnji vest. moralni zakon in obveznos-. Učiteli v-zbuja čuvstvo in p^ojeim dolžnosti in odgovornosti. Vsaki učni sliki sledi pismen Rosnetek. ki se združi s kratko maksimo in nauči s posnetkom vred na pamet. Pri posebno važni tvarini pripiše učenec k načelu svoj oseben sklep. n. pr. ffovoril bom resnico itd. Po načrtu ie snov z a sredirjo s t o p n j o sledeča: I. Otrok v družini in soli. Dolžnosti proti staršem in starim staršem. Dolžno- sti bratov in sester. Dolžnosti proti siužinčadi. Otrok v šo!i. Doinovina. II. Dolžnosti proti samemu sebi. Telo. Zunanie dobrine (varčevanie. delo itd.) Duša. Dolžnosti prott drugim ljudem. Dolžnosti proti Bogu. NB. Uradna navodila dodaiajo se tetn načrtom trlede verskeea pouka sledeče: Učiteli naj. navaia otroka razumevati in čutiti. da ie prvo spoštovanie, ki ga .e dolžan božanstvu. ie pokorščina božiim zaooveditn. kakor mu iili odkrivafo niegova vest in razum. Verski pouk oskrbuje družina in cerkev. moralni šola. Učitp'i ne nadomestuie niti duhovnika. niti družiir skega očeta prizadevati se inora skunno z niima ustvariti iz vsakega otroka poštenega državljana opirati se mora na dolžnosti. ki zbližujejo tjudi in ne na dosme. ki jih ločijo. Višja stopnia obsega po učnem načrtu socialno moralo. Snov: Družina. Družba (pravičnost. bratstvo ljubezen). Domovina (razlika med dolžnostjo in lastnini interesoim med pisanim in morainim zakonom). Kot ootrebni pogoii za us_>ehe moralnega pouka ie seveda prepričevalnost. s katero se podaja in zgled učiteljev. Ne samo v šoli. posebno izven šole se lahko sodi o vrednosti tega poi_ka. Zato ie treba posebno praktičnih deian.i in navade. Otroci se pa moraio priučiti morali kot čitanju in računstvu. Knjiga o moraii ni potrebna. nadomestuje jo beležnica s posnetki vseh učnih slik in nasvetov. Knjiga tvori le piipomoček učitelju. — Prednost pred junaškim zgodovinskim zgledom ie dati zgledom iz vsakdaniega živlienia. ki naj pokažeio koliko ie lahko skritesra junaštva v naiskromnejših življetfskih prilikah. . Velike važnosti ie nauk. ki zaključuie vsako učno sliko ki naj bo zmeren in kratek pravi pedagoe: Marion. Izraža s svoio kategorično obliko gospodovalno r>ove.je razuma. —m O programu UJU je raziJravlja! pri Celiskem učiteliskem društ$-u dne 10. iuniia tov. Ljud. Potočnik. Tovarišj so oosee!i pr:dno v debato in se fe" sklenilo referat irr tozadevne izpremHTievalnc nredlocre noslati glavnemn referemu.