Avtorji poudarjajo, da so enakomerna razmerja med zahtevami, pohvala- mi in kritikami otroka nujna za njegovo uspe{no osamosvajanje in odra{~anje. ^e vzgoja star{ev ni pravilna in uravnote`ena, imajo otroci pozneje v `ivljenju te`ave in niso zadovoljni s seboj. Pomembno je otroku izra`ati star{evsko ljube- zen, mu postaviti primerne cilje in zahteve, ga hvaliti in nagrajevati, ko ravna prav, ter ga kritizirati in kaznovati, ko ne ravna v skladu z zahtevami star{ev. Katere so odlike dobrih star{ev , avtorji povedo v petem poglavju. Za za~etek nas opogumijo, da dober star{ in vzgojitelj lahko postane vsak, kdor se tega `eli nau~iti. Pri tem je pomembno, da ravnamo tako, kot mislimo, da je prav, in da smo odlo~eni vztrajati pri svojih odlo~itvah do konca; da svoje zahteve izra`amo jasno, da nas otrok razume; imejmo stik z otrokom; ko napovemo kazen, jo iz- peljimo; nikoli ne `alimo in zmerjajmo otroka; pohvalimo otroka, ko si to zaslu`i; spo{tujmo ga in mu povejmo, da ga imamo radi; vedno kritizirajmo le otrokovo vedenje in nikoli njegovih lastnosti. Knjiga z razlagami o naklonjenosti, zahtevah in omejevanju otrok jasno raz- krije pravilne metode star{ev, u~iteljev in vzgojiteljev pri vzgoji in socializaciji otrok. VALEN^I^ ZULJAN, Milena (ur.)(2007). Izzivi mentorstva. Ljubljana: Pedago{ka fakulteta. Knjiga Izzivi mentorstva je plod dela avtoric in avtorjev: Milene Valen~i~ Zuljan, Janeza Vogrinca, Jane Kalin, Cvetke Bizjak in Zvonke Kri{tof. Iz{la je leta 2007 v zalo`ni{tvu Pedago{ke fakultete v Ljubljani kot izid izvajanja pro- jekta Partnerstvo fakultet in {ol v 2006–2007 – Model sistemati~nega uvajanja pripravnikov in za~etnikov v pedago{kem poklicu v vzgojno izobra`evalno delo, ki je bil fi nanciran s sredstvi Evropskega socialnega sklada EU in Ministrstva za {olstvo in {port RS. Knjiga je snovana kot visoko{olski u~benik z namenom, slovenski knji`ni trg obogatiti s priro~nikom, ki bi bil podlaga in izto~nica izobra`evanju in us- posabljanju mentorjev. Sestavlja jo sedem poglavij. Milena V alen~i~ Zuljan in Janez V ogrinc v prvem poglavju, U~iteljeva poklic- na vloga in u~iteljev profesionalni razvoj osvetlita ozadja, ki so pogoj za u~iteljev kakovostni profesionalni razvoj in s tem tudi za kakovostno mentorsko pomo~ pripravnikom in poklicnim kolegom (u~iteljeva poklicna vloga, njegove kompe- tence, u~iteljev profesionalni razvoj, refl eksija in kognitivno-konstruktivisti~ni model pouka kot spodbujevalci u~iteljevega profesionalnega razvoja). Da je kakovost medosebnega komuniciranja med mentorjem in mentori- rancem v procesu mentoriranja zelo pomembna, ugotavljata nadalje avtorici Jana Kalin in Milena Valen~i~ Zuljan v drugem poglavju, ki prina{a {e teme: kaj je komunikacija in zna~ilnosti medosebnega komuniciranja, poslu{anje, {umi v komunikaciji, jasnost izra`anja, povratna informacija, strukturiran pogovor, metakomunikacija. 172 SODOBNA PEDAGOGIKA 1/2008 Mentor in u~enje iz izku{enj je naslov tretjega poglavja, v katerem avto- rici Cvetka Bizjak in Milena Valen~i~ Zuljan predstavita pomen refl eksije, samoevalvacije, svetovalnega pogovora in kriti~nega prijatelja v izkustvenem u~enju. V ~etrtem poglavju Mentor in raziskovanje, Janez V ogrinc in Milena V alen~i~ Zuljan izpostavita pomen akcijskega raziskovanja pri delu dobrega mentorja, ki mu je lastni profesionalni razvoj stalna skrb, ter opredelita zna~ilnosti akci- jskega raziskovanja. V petem poglavju Mentor v procesu spodbujanja pripravnikovega profe- sionalnega razvoja, so avtorji opredelili mentorjeve kompetence, vloge in naloge v procesu mentoriranja, nadalje opisali postopke za na~rtovanje in spremljanje pripravni{tva ter predstavili pomen in namen hospitacij, opazovanja in analize pouka. V {estem poglavju avtorica Zvonka Kri{tof seznani bralca z zakonodajno ureditvijo opravljanja pripravni{tva, z opravljanjem strokovnega izpita na podro~ju vzgoje in izobra`evanja vred (zajete vsebine: kdo je pripravnik, traja- nje pripravni{tva, program pripravni{tva, naloge mentorja, naloge pripravnika, pogoji za opravljanje strokovnega izpita in postopki pri tem). V sedmem poglavju Ravnateljeva vloga v procesu pripravni{tva, avtorica Zvonka Kri{tof podaja zakonodajne norme in priporo~ila, ki so jih ravnatelji v procesu pripravni{tva dol`ni izvajati oziroma upo{tevati. Knjiga Izzivi mentorstva bo zagotovo nepogre{ljiv vir znanja, spodbud, re{itev, zamisli u~iteljem, mentorjem, pripravnikom, pedagogom, andragogom in {tudentom ter kot taka nepogre{ljiv {tudijski priro~nik v vsaki {olski stro- kovni knji`nici. U~iteljem mentorjem bo v pomo~ ne le v procesu mentorstva kolegom u~iteljem za~etnikom, temve~ tudi v procesu medkolegialne profesio- nalne rasti. Tanja [ulak 173