Štev. 5. Leto 8. Izhaja dvakrat na mesec. Naročnina četrtletno 12 dinarjev. Uredništvo in upravništvo: Ljubljana, Miklošičeva c. (palača Del. zbornice) kamor naj se tudi pošiljajo rokopisi Svoje pravice bodo uveljavili železničarji le z združeno močjo. Zavedajte se tega, trpini in organizirajte se vsi v USŽ. Karl Marx Dne H. marca je preteklo 50 let od dneva smrti Karla Marxa, ustanovitelja znanstvenega socializma. Tekom teh 50 let je nešteto učenjakov skušalo dokazati, da ni mrtev samo Marx, marveč tudi njegovi nauki. Vendar njegovi nauki so danes, v času, ko preživlja kapitalistični produkcijski sistem najtežjo krizo ter se bliža neizogibnemu propadu, resničnejši kot kdaj preje. Zastonj skušajo današnji mogočniki zaustaviti kolo razvoja ter ga zaobrniti nazaj. Zaman so njihovi napori in prej ali slej bo prišel čas, ko jih bo kolo, katerega so v slepi strasti in hotenju obvladati vse ter izkoristiti vse delovne sile in ves napredek le v korist onih posameznikov, ki so se smatrali za neomejene gospodarje, pregazilo. Karl Manc je bil rojen dne 5. maja 1818 v Trieru v Nemčiji kot sin odvetnika, ter je dovršil gimnazijo in za tem študiral filozofijo na univerzi v Bonnu in Berlinu, ter jo končal leta 1841 v Jeni. Politično se je začel udejstvovati leta 1842 kot sotrudnik pri časopisu »Deutsche Jahrbücher«, na kar je bil urednik meščansko-demokratič-nega renskega časopisa do vladne prepovedi tega lista. Za tem se je preselil v Pariz, kjer je bil urednik nemško-francoskih letopisov, a je bil že leta 1845 kot nadležen tujec od oblasti izgnan. Kot izgnanec se je naselil v Briis-slu, kjer je leta 1847 s svojim prijateljem Engelsom pristopil k »Zvezi pravičnih«, kasnejši »Zvezi komunistov«, tajni mednarodni delavski zvezi. Dobil je nalog, da izdela za javnost program, ki je šel neposredno pred februarsko revolucijo 1848 pod naslovom »Komunistični manifest«, ki obsega glavne osnove znanstvenega socializma in nauk o zgodovinskem materializmu. Med revolucijo leta 1848 je bil izgnan iz Brüssla, ter se je preko Pariza povrnil v Nemčijo, kjer je prevzel uredništvo revolucionarnega »Novega renskega lista«, ki je začel izhajati, podpiran po Engelsu, junija 1848 v Kolnu. Za vzdrževanje tega lista je dopri-našal Marx velike materialne žrtve ter je sodeloval pri akciji revolucionarno demokratskih elementov za nadaljevanje revolucionarnih akcij, vsled česar le bil tudi obtožen in kmalu za tem maja 1849 izgnan iz Nemčije. Podal se i®. y. London, kjer je živel več let s Štiričlansko rodbino v največjem pomanjkanju, vendar se je ves ta čas pisateljsko zelo udejstvoval ter izdal več znanstvemh del med katerimi je najvažnejši »Kapital«, od katerega sta 2 zvezka izšla šele po njegovi smrti. V javnem življenju srečamo Marxa zopet leta 1864 pri osnovanju prve internacionale. Marx se je nahajal v posebnem komiteju, ki je moral izdelati načrt statutov in proglas na delavstvo. V tem proglasu podčrtava kot najvaž-nalogo delavstva, da si pribori politično oblast, da odstrani gospodarske predpravice posedujočih slojev in kapitalistov. Posebno pa se poudarja v proglasu nujna potreba mednarodne združitve vsega delavstva, ki bo le enotno zamoglo doseči ta cilj. Kako je gledal Marx na delavski strokovni pokret? kovr^arX smatra *y-je ce, AaiDie, sa jom Kojxix 10 Mje-ceifit. IITra he itotom Ohth, oApefjeHor ce HHiiiTa Hecna. 'Inno ce KOMönna-n,iije. Aa he ce OTiiycTiiTn cbh paAHH-Hii. Koju jom iracy cxeKJtH npaBO Ha HeiiBHjy, nä ix omi. koje nocjoAyjy Kyhiiny, HeMJbHmxe n r. a- Johi ce myiHKa. ae he ce aaiimmr »Haipio-Ha.Tifo« HcnpaBHe pa/iH-mce. Koju cy TO HapnOHa.THO-HOIIpaBHB, TO HC MO- ate. in itko oujacmmi. llpeMa xyMaoe-H>y MHiioBHHKä Xacaja, HamioHaniio-iiciipaBHii ey ohh peahkijh, Koju yniicyjy ce y HapHoiiajiHo yApyweite. Ohh Koju cy koa Hamer OaBcaa xr kh-xepnaitHOHaiiiicth, th 6h ii.via.TH oexa-Tii 6e3 x.’ieda koa weiteainine. Bea ’oöaupa na paahörfe, koJh ahk-Tiipajy pacnyiiixame paAhOHHhe, mh ariejinpaMo na MjepoflaBHe, Aa boac panyiia o eraHCxeHRHjH paAHHKa. He-KE ce yaMe y oöaiip neMoryhnocx iia-.xatKeita paAa y nyjiBaxHHM noAyae-hHMa H, AOcJteAHO xomc, neKa ce ne Bpnin oTiiyiiixaita n noBehaBaite opoja HeaöpHHyxHx. Koa Majip Aoope bo-Jte cxBopHTH he ce ycjioBii, Aa ce hm-Kora ne OTnynixa, iteh ha ce CBiiMa y CyÖOTHltll CyBHIUHHM paJtHHUitMa och-rypa ynoc.aeme koa Apyrnx jeaHHURa. PaflHMK. Induitrijski ž^ijeinicarl. Plaćanje prekovremenog rada. Željezničari industrijskih pruga potpadaju pod odredbe Zakona o zaštiti radnika, koji u dijelu o prekovremenom radu kaže: radno vrijeme može se produžiti najviše za 2 sata, koji se imaju naplatiti najmanje sa 50% više od normalnog rada. Ove odredbe se na industrijskim prugama ne poštuju. Radni dan produžuje se često i po više od 2 sata dnevno, a povećana zarada plaća se samo tu in tamo radioničkom i lo-žioničkom osoblju, dočim voznom osoblju ne plaća se nikako. Kako je naplata prekovremenog rada sa uvećanom zaradom zagarantovana zakonom, to je vozno osoblje tt. Bosan. dd. za neizvršenu naplatu podnjelu tužbu. Radi se o zaostatku od oko 2 milijuna dinara. Nekoja poduzeća prividno napla-plaćuju prekovremeni rad voznom osoblju time, što mu naplaćuju kilome-tražu. Medjutim i to je nepravedno i neispravno, jer sa kilometražom ne naplaćuje se prekovremeni rad, već evt. samo broj proputovanih kilometara. Taj broj, medjutim, nije mjerodavan za prekovremeni rad, jer i kod manje proputovanih kilometara može biti mnogo prekovremenih satova. Slično je i sa naplatom po turnusima. I tu prekovremeni rad ne dolazi u obzir. Ovo izigravanje zakonskih propisa o naplati prekovremenog rada dalo nam je povoda, da o svemu izvjestimo nadležne faktore. Oni su nam po svim konkretnim slučajevima obećali protiv prekršitelja najstrožije postupiti. Šta će poduzeti, to ćemo vidjeti! Ovog izigravanja bilo bi, razumije se, daleko manje, kad bi željezničari sa industrijskih pruga bili medjusobno složniji i sa svojom organizacijom čvršće povezani. Krajne je vrijeme, da oni taj manjak uvide i živo porade, da ga čim brojnijim pristupanjem u redove svojeg Ujedinjenog Saveza uklone. To je jedini ispravan i spašavajući put!! Vozopratioc. Veliki radnički zbor u Banjaluci. Na poticaj URSSJ sazvana je bila za dne 26. februara o. g. velika radnička skupština, na kojoj se pretresalo 0 teškim radničkim prilikama. Na skupštini bilo je prisutno i mnogo željezničara, a usvojena rezolucija glasi: Radnici i nameštenici ističu, da je materijalni položaj njihov u toku nekoliko poslednjih godina i pored privremenog pada cena agrarnih proizvoda, ipak u stalnom, srozavanju. Teška privredna kriza je od svih društvenih redova najteže pogodila radničku klasu. Na srozavanje položaja radnika i na-meštenika od velikog je uticaja i nepravična raspodela javnih tereta, koja radnike i nameštenike tereti u nesrazmerno većoj meri nego druge imućne društvene redove. To važi za grupu neposrednih, kao i naročito za grupu posrednih poreza, koji u raznim vidovima pogadjaju potrošnju, kao što su u. pr. trošarine državne. Neprimena Zakona o suzbijanju skupoće, nedovoljno javno staranje, a, naročito u domenu opšthia, za razvijanje konzum-no-produktivnog pokreta potrošača, utiče da u trgovini i preprodaji cveta organizovano zelenaštvo, koje na jednoj strani pljačka proizvogjače — seljake, kupujući od njega u bescenje, i potrošača — radnika i name-štenika, prodajući mu po strahovito visokim cenama. Osim zelenaštva u preprodaji i trgovini, potrošače dave i razni karteli industrijalaca, koji na jednoj strani podržavaju nenormalno visoke cene proizvodima, a na drugoj strani sistematski snizuju radničke 1 namešteničke plate i nominalno i realno. Kako bi cilj celokupnog staranja morao da se sastoji u stvaranju duhovno i fizički krepkih generacija a naročito radničke klase kao najproduktivnijeg dela nacije: i ako politika stalnog srozanja životnog standarda ima obrnute rezultate, to veliki javni zbor radnika i nameštenika traži: I. a) da se ukinu trošarine državne i samoupravne na hranu i sve druge životne potrebe, podrazumevajući tu i fiskalne carine; b) da se strogo primenjuje Zakon protiv zelenaštva u trgovini i hitno dopuni odredbama, da u kontroli cena učestvuju potrošači zastupljeni preko radničkih sindikata i potrošačkih zadruga; izvršenje ovoga Zakona da se prenese u delokrug op-štinske samouprave. c) organizovati javnu kontrolu nad radom kapitalističkih kartela, a kao pretstav-nici javne kontrole da se uzmu i delegati sindikata. II. a) provesti zakonom predvidjeno osiguranje radnika u nezaposlenosti, starosti, iznemoglosti i smrti, b) stvoriti žitni fond sa obaveznim prinosom od 5 kilograma žita od svakog jutra sa imanja čija je veličina iznad 9 jutara poseda, iz koga će se pomagati nezaposleni poljoprivredni radnici. III. a) naročitim povlasticama omogućiti potrošačkog i produktivnog radničkog i na-mešteničkog pokreta, b) opštinske uprave da obrate ozbiljnu pažnju izgradnji komunalnih preduzeča radi produktivnog suzbijanja skupoće putem slobodne konkurencije; i dizanjem velikih javnih, higijenskih magacina da omoguće kon-centrisanje većih količina životnih namirnica radi oticanja na kretanje pijačnih cena. c) gradjevnom zadrugarstvu obratiti naročitu pažnju i omogućiti ga dotacijama iz javnih srestava; opštine da se staraju za besplatne stanove i ogrev nezaposlenih radnika i njihovih porodica; d) zavesti za radnike poviašćene cene na vožnji u gradskim tramvajima za odlazak i povratak sa rada pre i posle podne. IV. Naročitim zakonom propisati minimalne radničke nadnice i svako smanjenje radničkih nadnica zabranit bez pristanka autoritativnog mirovnog sudišta u kome će paritetno biti zastupljeni radnici preko biranih pretstavnika. V. Obrazovati privredni savet sa paritetnim radničkim pretstavništvom radi izrade državnog privrednog programa, favorizo-vanja produktivnih grana nacionalnoga rada i dizanja opšteg privrednog i socijalnog nivoa celine. GODIŠNJA SKUPŠTINA PODRUŽNICE BLATNICA. U prisuću od 55 članova održana je naša godišnja skupština u nedelju dne 12. II. o. g. Skupštinu je otvorio drug Stjepa-nović, koji je u kratkim crtama izvjestio o dosadanjem radu podružnice. Posle njega podnio je opširan izvještaj o radu Oblasnog sekretarijata drug Župančič iz Banje Luke. Naročito se zadržao na učinjenim intervencijama. Ništa nije propušteno učiniti, čime se je moglo uplivisati na poboljšanje položaja osoblja i članova. Naročito je mnogo radjeno na pribavljanju poštivanja odredbama Zakona o zaštiti radnika. Daljni izvještaj podnio je drug Gavrić. Iz njegovih izlaganja vidjelo se, da bi članstvo podružnice bilo daleko brojnije, da nisu izvršene tolike redukcije. Kako je reduciran bio i blagajnik, to je blagajničke poslove mo'irao voditi sam do skupštine. U ime nadzornog odbora podnio je izvještaj drug Mihelčič, koji je pronašao finansije u redu i predlaže odrešnicu. Nakon primljenih izvještaja prišlo se izboru novog odbora, pa su jednoglasno izabrani; za predsjednika Stjepanović Franjo, strojevodja, za podpredsjednika Grbić Nikola, stro-jovodja, za blagajnika Capan Leopold,, strojov., za tajnika Gavrić Franjo, prometnik. Nadzorni odbor; I. Pavelja Nikola, vo-zovodja, II. Župančič Franjo, iožač, i III. Stefanovič Gjorgje, kočničar. Zaključuje se, da je potrebno da se u Tesliću za sada obrazuje povjereništvo te su izabrani sledeči: Jotić Boško, nadzornik pruge, Vidak Ivan, kočničar i Mihelčič Ivan, želj. šofer. Po trećoj tačci dnevnog reda predlaže predsjednik drug Stjepanović, da se izaberu 3 lica za radničke povjerenike i 3 za zamjenike. Izabrani su drugovi: Povjerenik Jotić Boško, nadzornik pruge; zamljenik Čančar Luka. Grbić Nikola, strojovodja; zamjenik Mihelčič Ivan, želj. šofer. Povjerenik Vidak Ivan, kočničar, zamjenik Župančič Franjo, Iožač. Mednarodni pregled Volitve v Nemčiji Ob silnem terorju in preprečenju volilne agitacije je izid volitev dne 5. marca t. L povoljen, zlasti, ker so socialni demokrati in druge opozicijonalne stranke ohranile svoj položaj in dokazale svojo resnost in pravico do obstoja. Volilnih upravičencev je bilo 45 milijonov 130.625. Glasov je bilo oddanih 39,316.873. Volilna udeležba je dosegla 87%. Posamezne stranke so dobile sledeče število glasov, odnosno mandatov. Številke v oklepaju se nanašajo na prejšnje volitve dne 6. novembra 1932. Prejeli so: Narodni socialisti: glasov 17,256.823 (11.713.000) , mandatov 288 (195); Socialni demokrati: glasov 7,176.505 (7,238.000), mandatov 120 (121); Komunisti: glasov 4,845.379 (5,974.000), mandatov 81 (100); Centrum: glasov 4,423.161 (4,231.000), mandatov 73 (71); Papen-Hugenberg: glasov 3,132.595 (3,061.626), mandatov 52 (51); Bavarska ljudska stranka: glasov: 1,206.898 (1.095.000) , mandatov 20 (18); Nemška ljudska stranka: glasov 432.161 (436.014), mandatov 5 (7); Nemška državna stranka: glasov 333.487 (337.871, mandatov 6 (2). Nad polovico nezaposlenih v ameriških Zedinjenih državah je izobčenih iz produkcijskega procesa, (IGB.) V članku »International Labor News Service« se bavi Viljem Green, predsednik ameriške strokovne zveze, z vprašanjem tehnološke nezaposlenosti. Green pravi v zvezi s to razpravo med drugim sledeče: »Tehnični napredek je tako napredoval, da ogromno število delovnih mest ni mogoče več zasesti. Skupina, ki je izvajala tehnične eksperimente, meni, da bi 55 odst. nezaposlenih ne bilo mogoče zaposliti v prejšnjih službah, če bi tudi nastopila nova doba prosperitete. Če ne dosežemo, da pridejo vsi za delo sposobni zopet v službe, bomo prišli do točke, ko bodo morali zaposleni delavci vzdrževati nezaposlene. To bo najzanesljivejša pot k družabnemu razpadu!« Solidarnost švicarskih železničarjev. (ITF.) V letu 1932. je 36.000 organiziranih železničarjev v Švici zbralo za brezposelne 235^iOCO švicarskih frankov. Tako je povprečno prispeval vsak organizirani železničar samo za brezposelne tekom lanskega leta 80 Din. Stavka na Irskem traja dalje. (ITF.) Stavka irskih železničarjev, ki se je začela dne 30. januarja, traja naprej ter od-. ločnost železničarjev ni še prav nič popustila. Angleška železničarska organizacija je sklenila zvišati stavkovno podporo od 30 na 36 šilingov tedensko. Severno irska železniška družba skuša onemogočiti uspeh stavke s tem, da vpeljava na več progah avtobuse, da bi tako zadostila potrebam potujočega občinstva, ki je vsled ukinitve prometa vedno bolj ogorčeno na železniško družbo. Dne 20. II. je bil vpeljan avtobusni promet med Dublinom in Dundalkom, ki se je klaverno ponesrečil, ker je avtobus že pri prvi vožnji zgorel. Drugi avtobusi 'so nato vozili pod varstvom oklopnih avtomobilov, pa jih je nad 2000 glava množica pri vhodu v mesto obmetavala s kamenjem. Pristaniški delavci v Belfastu so stopili v solidarnostno stavko ter je na pomolih v Belfastu nakupičenih že na stotiso-če ton blaga, ki čaka na prevoz. Dosedanja izguba vsled stavke znaša nad 140 milijonov dinarjev le pri industriji. Stavka v Avstriji. (ITF.) V sredo 1. marca so železničarji v Avstriji v obrambo svojih pravic stopili v dve-urno protestno' stavko, katere so se udeležili vsi železničarji od delavniškega delavca do najvišjih uradnikov. Od približno tisoč vlakov, ki so v tem času v prometu, je peljalo le 7 vlakov in od teh so 4 vlaki ostali na progi. Da bi železniška uprava preprečila to stavko, je na podlagi nekega starega odloka z dne 25. julija 1914 (začetek vojske) zagrozila vsem stavkujočim s takojšnjim odpustom in poleg tega še z zaporno kaznijo od 6 tednov do enega leta. Ta grožnja je bila brezuspešna, saj je stavkalo v delavnicah in kurilnicah 100%, pri progovnem osobju, na postajah in pri vla-kospremnem osobju 95% in pri uradništvu na direkcijah nad 80% vsega osobja. Celo pri generalni direkciji, kjer je bil teror najhujši, je stavkalo od 500 uslužbencev 300. Takoj po stavki je bilo večje število železničarjev aretiranih, a po zaslišanju zopet izpuščenih. Generalna direkcija hoče kljub dejstvu, da je bila premagana, izvajati teror še nadalje, ter je zagrozila vsemu osobju, ki je stavkalo, z disciplinsko kaznijo. Vsi uslužbenci do 13. grupe (od delavcev do inkl. strojevodij) naj bi plačali kot kazen 4% svoje plače, višji uslužbenci naj pridejo v disciplinsko preiskavo, vsi posta-jenačelniki in kontrolni organi pa, ki so stavkali, naj se takoj suspendirajo ter stavi predlog za odpust iz službe. Vsi začasni delavci pa naj se takoj odpuste brez odpovednega roka. Reakcija, katero je vodil znani Generalni direktor Strafela, ki je moral hitro zapustiti to mesto, se je nadaljevala j pod .novim direktorjem dr. See-fehlnerjem, ki je enako kar čez noč moral oditi. Tudi njegov naslednik je znan Heimwehrovec, ki se je hotel proslaviti z drakonskimi kaznimi vsled 'te protestne stavke. Odstavil je takoj v generalni direkciji 50 viš. uradnikov, pozval vse osob-je, da se mora pismeno izjaviti ali je štrajkalo ali ne, ter je pri teh izjavah dobil prvo klofuto, ker je osobje odločno in to nad 90% izjavilo, da so stavkali kljub zagroženim kaznim. Avstrijski parlament je 4. marca z 81 proti 80 glasovom odločil, da se železničarjev ne sme kaznovati. Pri tem glasovanju so glasovali krščanski socialisti za kaznovanje. Avstrijski železničarji so na svojih zborovanjih odločno povedali, da neke izjemne odredbe iz leta 1914. ne pripo-znajo' in da bodo na vsako provokacijo od strani uprave odgovorili še jasneje ter odločno branili svoje pravice. Iz okrožnic. Tudi nezakonski otrok ima pravico do voznih ugodnosti. Na vprašanje neke železniške delavnice, ali se mora pod »pastorkom« razumeti otrok, ki nosi rodbinsko ime svoje matere, je dala Generalna direkcija sledeče pojasnilo: Pod »pastorkom« se v smislu § 9 tč. 6 pravilnika o voznih ugodnostih smatra tudi otrok, ki nosi rodbinsko ima svoje matere, t. j. brez ozira, ali je bil rojen v prejšnjem zakonitem zakonu matere ali izven zakona. Ker pripada pastorkom legitimacija in ostale vozne ugodnosti, dobe torej po tem tolmačenju vozne ugodnosti tudi otroci iz prejšnjega zakona matere in poleg tega tudi nezakonski otrok matere, ki se poroči z železničarjem. Podaljšanje veljavnosti nakaznic za prost prevoz pohištva, premoga, drv itd. V slučaju, da uslužbenec od Direkcije izstavljeno nakaznico za prost prevoz pohištva, življenskih potrebščin, kuriva ali gradbenega materijala za zgradbo hiše v določenem roku ne izrabi, se sme izstavljena uputnica še enkrat podaljšati za isti rok, potem pa izgube svojo veljavnost. Dnevničarji imajo tudi v slučaju premestitve na lastno prošnjo pravico na prost prevoz pohištva. Z odlokom GD br. 6691/33 je ministrstvo za promet odredilo, da ima tudi dhevničar, ki je premeščen na lastno prošnjo, pravico, do prostega prevoza pohištva ter je s tem anulirana določba pravilnika o voznih ugodnostih, ki je predvidevala prost prevoz le za slučaj premestitve iz službenih ozirov. Učenec 8. razreda, ki je pri tečajnem izpitu padel za eno leto, ima pravico na rodbinsko doklado. Ministrstvo financ je z odlokom št. 51.088-1 od 21. nov. 1932 izdalo sledeče pojasnilo: Na podlagi odredbe § 11. zakona o izmenjavah in dopolnitvah zakona o srednjih šolah od 31. avgusta 1929, izdane dne 20. julija 1931 se smatrajo za redne učence do konca prihodnjega leta tudi učenci 8. razreda, ki so bili pri tečajnem izpitu zavrnjeni za eno leto, ako v tem času še niso dovršili 23. leto starosti ter izpolnjujejo pogoje iz § 9 uredbe o draginjskih dokladah. Dopisi. Maribor III. Upokojenci, člani saveza podružnice Maribor III, se obveščajo, da se bode ubirala članarina za savez od 1. aprila 1933 dalje, vsako drugo nedeljo v mesecu, v poslopju Delavske zbornice, Sodna ulica 9/II, od 9. do U. ure dopoldan. Odbor. Tajništvo »Svobodnih strokovnih organizacij v Mariboru«, ki se nahaja v poslopju Delavske zbornice, Sodna ulica 9-II., posluje odslej vsak dan in sicer od 11. do pol 13. ure in od 17. do 19. ure, ob nedeljah in praznikih pa od 9. do 11. ure predpoldne. V tem času se lahko člani saveza obračajo v organizacijskih zadevah za nasvete. Laze. Dne 15. februarja t. 1. je zjutraj ob V26. uri povozil vlak 615/11 med postajama Jevnica-Laze stražarja proge progovnega delavca Peterka, očeta petih otrok. Kako je prišlo do te nezgode? Stražil je noč za nočjo od 19. ure zvečer do 7. ure zjutraj ter je bil tako vsako noč po 12 ur v službi. Predstavljajmo si plačo, ki jo je dobil ta progovni delavec, ki je moral biti dejansko po 12 ur v nočni službi, dobil pa je prejemke le za 8 ur. Vprašanje za se so izpiti, ki bi jih moral položiti tak stražar proge. Radovedni smo, ali je bil izprašan iz signalnega pravilnika, ali je bil dobro uveden v vozne rede in