Oznaka poročila: ARRS-RPROJ-ZP-2013/244 ZAKLJUČNO POROČILO RAZISKOVALNEGA PROJEKTA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROJEKTU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem projektu Šifra projekta J5-2288 Naslov projekta Osebnostne značilnosti podjetnikov, ustanovitve in rast slovenskih podjetij Vodja projekta 14119 Boštjan Antončič Tip projekta J Temeljni projekt Obseg raziskovalnih ur 5971 Cenovni razred A Trajanje projekta 05.2009 - 04.2012 Nosilna raziskovalna organizacija 7097 Univerza na Primorskem, Fakulteta za management Raziskovalne organizacije -soizvajalke 2353 ALIANTA, projektno svetovanje, d.o.o. Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 5 DRUŽBOSLOVJE 5.04 Upravne in organizacijske vede 5.04.03 Management Družbenoekonomski cilj .3 05 Družbene vede - RiR financiran iz drugih virov (ne iz 13.05 SUF) 2.Raziskovalno področje po šifrantu FOS1 Šifra 5.02 -Veda 5 Družbene vede - Področje 5.02 Ekonomija in poslovne vede B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROJEKTA 3.Povzetek raziskovalnega projekta2 SLO Glavni cilji raziskave, ki so bili doseženi, so razviti in empirično preveriti modele, ki povezujejo (preko hipotez) osebnostne značilnosti podjetnikov (velikih pet in druge) in ustanovitve in rast podjetij, kot tudi podati pomembne predloge za izboljšanje rezultatov slovenskih ustanavljajočih se in malih podjetij. Izvirnost rezultatov: Nobena pretekla raziskava ni vključila in preverila velikih pet osebnostnih značilnosti skupaj z drugimi osebnostnimi značilnostmi povezujoč jih z ustanovitvijo podjetja in rastjo v modelu. Predlagani raziskovalni projekt je zapolnil to vrzel v raziskavah. Metode dela: Elementi modela in vprašanja za merjenje so bili konceptualno razviti. Reprezentativni vzorci slovenskih podjetnikov in ne-podjetnikov so bili uporabljen za zbiranje podatkov z anketo. Konstrukti so bili preverjeni z eksplorativno in konfirmativno faktorsko analizo. Hipoteze in model so bili preverjeni predvsem z uporabo regresijske analize in modeliranja s strukturnimi enačbami (structural equation modelling). Relevantnost in potencialni vpliv rezultatov: Podjetniki kot osebe so pomembni za slovenska podjetja in narodno gospodarstvo. Predlagani raziskovalni projekt je odkril nekaj pomembnih dejavnikov, ki vplivajo na ustanavljanje podjetij in rast. Rezultati projekta vsebujejo predloge za izboljševanje rasti in konkurenčnosti slovenskih podjetij in narodnega gospodarstva. ANG Key research objectives, which were achieved, were to develop and empirically test models linking (through hypotheses) personality characteristics of entrepreneurs (the big five and others) and start-ups and growth of firms, as well as providing important suggestions for performance improvements of Slovenian start-up and small firms. Scientific relevance: No past study has included and tested the big five personality characteristics together with other personal characteristics relating them to firm start-up and growth in a model. The proposed research project has filled the gap in research. Methods: The model elements and questionnaire items for their measurement were conceptually developed. Representative samples of Slovenian entrepreneurs and non-entrepreneurs were used for data collection through survey research. Constructs were tested by using exploratory and confirmatory factor analysis. Hypotheses and the model were mostly tested by using multiple regression analysis and structural equation modelling. Relevance and potential impact of results of the proposed research project: Entrepreneurs as persons are important for Slovenian firms and the national economy. The proposed research project has uncovered some important personal elements that drive firm start-ups and growth. Results of the project include suggestions for improvement of growth and competitiveness of Slovenian firms and national economy. 4.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem projektu3 Raziskovalni projekt je namenjen ugotavljanju povezav med osebnostnimi značilnostmi podjetnikov, ustanovitvami in rastjo slovenskih podjetij. Preučena so bila teoretična izhodišča in razvite glavne hipoteze. Ugotovljeni rezultati: Analize zbranih podatkov, predvsem na podlagi anket, kažejo na to, da smo prišli do rezultatov, ki potrjujejo dobršen del zastavljenih hipotez o povezanosti med osebnostnimi značilnostmi podjetnikov, ustanovitvami in rastjo. Izkoriščanje dobljenih rezultatov: Dobljeni rezultati raziskav lahko dajejo dobre napotke podjetnikom in ne-podjetnikom za oblikovanje njihovih osebnih izbir glede podjetniške kariere, kakor tudi za gospodarsko politiko v smislu podpore ustnavljanju in rasti podjetij. Iz odkritij je možno oblikovati vrsto praktičnih napotkov, ki jih lahko na osnovi preizkušanja hipotez podamo za podjetnike in snovalce politik spodbujanja podjetništva in ustanavljanja slovenskih malih podjetij. Z večjo gotovostjo je možno napovedati, katere elemente podjetniške osebnosti morajo podjetniki posedovati in razviti, da bodo njihove podjetniške iniciative bolj uspešne oziroma da bodo napredovali v njihovih stopnjah. Vladni organi in snovalci politik spodbujanja podjetništva, ustanavljanja in razvoja malih podjetij pa bodo lahko tako bolj učinkovito vlagali sredstva v razvoj posameznih elementov podjetniške osebnosti, ki so se izkazale, da spodbujajo podjetništvo in ustanavljenje podjetij oziroma odpravo elementov, ki jih ovirajo. Praktične napotke dajemo tudi na podlagi odkritij, ki jih podajamo na podlagi primerjav rezultatov z ameriškimi raziskovalci. Razlike v stopnjah podjetniške osebnosti lahko razkrivajo, katere lastnosti morajo slovenski podjetniki imeti ali še razviti, da bodo lahko vsaj v tem pogledu konkurenčni napram ameriškim podjetnikom. Zmanjševanje tovrstnih razlik bo omogočalo tudi postopno omogočalo zmanjšanje v razkoraku razvitosti in stopnje, podjetništva in posredno razvitosti gospodarstev obeh držav. Sodelovanje s tujimi partnerji in mednarodna promocija znanstvenih ugorovitev: Pri raziskovalnem delu smo sodelovali tudi s tujimi razsikovalci, na primer iz ZDA (De Noble, Singh). Svoje raziskovalne ugotovitve smo predstavili in izmenjali z raziskovalci tujih istitucij, kot tudi širše v mednarodnem prostoru z objavami znanstveno-raziskovanih člankov v mednarodnih revijah, s predavanji na tujih institucijah ter s predstavitvami člankov na mednarodnih znanstvenih konferencah. Povzetek o realizaciji projekta in doseganju raziskovalni ciljev: V okviru temeljnega raziskovalnega projekta smo izvedli tako kvantitativne raziskave, kot več študij posameznih primerov malih in srednje velikih podjetij. S pomočjo podatkov kvantitavne raziskave (razvoj teorije in strukturiranega vprašalnika ter multivariatna analiza - regresijska analiza, modeliranje s strukturnimi enačbami), smo preverili pomen konstrukta osebnostnih značilnosti podjetnikov pri razlikovanju med podjetniki in ne-podjetniki. S kvantitativno raziskavo smo dokazali, da oblikovani konstrukt osebnostnih značilnosti značilno vpliva na odločitev o ustanovitvi novih podjetij, kakor tudi na rast podjetij. Ugotovitve raziskav in študij primerov nam omogočajo oblikovati različna priporočila za podjetnike in oblikovalce politik pospeševanja podjetništva, ustanavljanja in rasti malih podjetij. Z raziskavo smo realizirali zastavljene raziskovalne cilje. Glavni del raziskave obravnava osebnostne značilnosti podjetnikov in podjetnic (na primer: Antončič, 2010; Antončič in Auer, 2010a, 2010b, 2011a, 2011b, 2011c, 2011d, 2012a; Antončič, Auer in Gantar, 2012; Antončič, Auer in Ruzzier, 2010a) in njihov pomen za delovanje, ustanavljanje novih podjetij in rast malih podjetij. Konceptualne osnove so bile obravnavane (Antončič, 2009b) v smislu osebnostnih značilnosti podjetnikov in podjetnic in njihovega pomena za ustanavljanje novih podjetij; prikazane so splošne osebnostne značilnosti (velikih pet faktorjev osebnosti) in specifične osebnostne značilnosti (potreba po dosežkih, notranji nadzor, potreba po neodvisnoti, naklonjenost tveganju, podjetniška samoučinkovitost) in so predstavljene kot osebnostne podlage ustanavljanja podjetij. Te značilnosti so bile obravnavane konceptualno (in empirično) tudi v povezavi z rastjo malih in srednje velikih podjetij (Auer 2012). S kvantitativnimi metodami raziskovanja potrjujemo glavne hipoteze o povezavah med osebnostjo podjetnikov in elementi delovanja ter rastjo malih podjetij. Antončič (2009a) obravnava splošne osebnostne značilnosti podjetnikov in sicer velikih pet faktorjev osebnosti in njihovo povezavo s tehnološkim razvojem v malih podjetjih ter na vzorcu slovenskih podjetnikov in podjetnic ugotavlja ključne povezave med osebnostnimi značilnostmi in tehnološkim razvojem. Posebno pomembna se je izkazala osebnostna značilnost odprtost. Antončič in Auer (2009a, 2009b) sta obravnavala in ugotavljala na vzorcih malih slovenskih podjetij empirično povezavo med osebnostnimi značilnostmi podjetnikov, zadovoljstvom zaposlenih in rastjo podjetja. Osebnostni značilnosti podjtnikov in podjetnic odprtost (Antončič in Auer, 2009a) in ekstrovertiranost (Antončič in Auer, 2009b) imata lahko pomembno vlogo pri napovedovanju zadovolstva zaposlenih v slovenskih malih podjetjih ter posledično preko zadovoljstva lahko tudi učinkujeta na rast podjetij. Antončič (2010) obravnava splošne osebnostne značilnosti podjetnikov in sicer velikih pet faktorjev osebnosti in njihovo povezavo s tehnološkim razvojem v malih podjetjih ter na vzorcu slovenskih podjetnikov in podjetnic ugotavlja ključne povezave med osebnostnimi značilnostmi in tehnološkim razvojem. Antončič in Auer (2010a) in Antončič, Auer in Ruzzier (2010a) so obravnavali in ugotavljali na vzorcih malih slovenskih podjetij empirično povezavo med osebnostnimi značilnostmi podjetnikov, zadovoljstvom zaposlenih in rastjo podjetja. Osebnostni značilnosti podjetnikov in podjetnic vestnost (Antončič in Auer, 2010a) in nevrotičnost (Antončič, Auer in Ruzzier, 2010a) imata lahko pomembno vlogo pri napovedovanju zadovoljstva zaposlenih v slovenskih malih podjetjih ter posledično preko zadovoljstva lahko tudi učinkujeta na rast podjetij. Bratkovič, Antončič in De Noble (2010a) so na vzorcu slovenskih malih podjetji ugotovili povezave med podjetnikovo mrežo, podjetniško samoučinkovitostjo in rastjo podjetja. Todorovic (2010) je primerjala velikih pet osebnostnih značilnosti med podjetniki in športniki v Sloveniji. Antončič in Auer (2011a) sta razvila in empirično preverila model, ki povezuje potrebo po dosežkih podjetnika z notranjim podjetništvom in rastjo podjetja; ugotovljen je bilo, na podlagi vzorca slovenskih majhnih podjetij, da je potreba po dozežkih eden od pomembnih elementov za napovedovanje notranjega podjetništva in posledično rasti podjetij. Antončič in Auer (2011b) sta na vzorcu slovenskih podjetij in s pomočjo regresijske analize, ugotovila, da je potreba po neodvisnosti pomemben dejavnik razvoja notranjega podjetništva in rasti podjetja. Antončič in Auer (2011c) sta razvila in empirično preverila model, ki povezuje notranje mesto nadzora podjetnika z notranjim podjetništvom in rastjo podjetja; ugotovljen je bilo, na podlagi vzorca slovenskih majhnih podjetij, da je notranji nadzor eden od pomembnih elementov za napovedovanje notranjega podjetništva in posledično rasti podjetij. Antončič in Auer (2011c) sta preučevala učinek podjetnikove naklonjenosti tveganju na rast podjetja in na vzorcu slovenskih majhnih podjetij z regresijsko analizo prišla do rezultata, ki je prikazal neznačilno povezavo med naklonjenostjo tveganju in rastjo. Antončič in Auer (2012a) sta preučevala učinek ustvarjalnosti podjetnika na rast podjetja in jo ugotovila na vzorcu slovenskih majhnih podjetij. Poleg tega so Bratkovič, DeNoble in Antončič (2012) ugotovili povezavo med podjetniško samočinkovitostjo in rastjo podjetja, Antončič, Auer in Gantar (2012) pa so empirično preverili povezavo med naklonjenostjo tveganju podjetnikov in njihovo ne-vztrajanje v podjetništvu. Auer (2012) je razvila in empirično preverila model, ki povezuje osebnostne značilnosti podjetnikov (velikih pet in druge), zadovoljstvo zaposlenih in rast podjetja na vzorcu slovenskih podjetnikov malih in srednje velikih podjetij. S.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem projektu in zastavljenih raziskovalnih ciljev4 Zastavljene hipoteze smo preverili, kot je bilo navedeno v prejšnji točki, in raziskovalne cilje smo realizirali. Poleg glavnega dela raziskave, ki obravnava osebnostne značilnosti podjetnikov in podjetnic in njihov pomen za delovanje, ustanavljanje novih podjetij in rast malih podjetij s kvantitativnimi metodami raziskovanja potrjujemo tudi povezave med zadovoljstvom zaposlenih in rastjo podjetja (Auer in Antončič, 2011a, 2011b, 2011c), kjer so obravnavani elementi zadovoljstva zaposlenih; na vzorcu slovenskih podjetij je bil ugotavljen učinek elementov zadovoljstva zaposlenih (nagrajevanje, lojalnost zaposlenih, napredovanje zaposlenih) na notranje podjetništvo in rast podjetij. Dodatni poudarek preučevanja je bil na vlogi lastniške tehnologije, dinamiki, dejavnikih ustanavljanja, uporabniško spodbujenem inoviranju, notranjem podjetništvu in managementu znanja. Ugotovljena je bila povezava med lastniško tehnologijo in rastjo podjetja (Antončič et al., 2011). V podjetništvu je bil ugotavljen pomen dinamike nastajanja novih podjetij v lesni panogi (Kocjančič in Bojnec, 2011). Kavšek in Gomezelj Omerzel (2011) sta preučevali element ustanavljanja novega podjetja. Nagy in Ruzzier (2011a, 2011b) sta obravnavala pomen od uporabnika spodbujenega inoviranja. Savšek (2011) je ugotavljala učinek razsežnosti notranjega podjetništva na zadovoljstvo kupcev. Gomezelj Omerzel et al. (2011) so obravnavali značilnosti managementa znanja v majhnih in srednje velikih podjetjih ter na vzorcu slovenskih podjetij s kvantitativnimi metodami ugotavili in potrdili ključne dimenzije managementa znanja ter povezavo konstrukta managementa znanja s poslovnimi rezultati podjetij. Študije primerov slovenskih podjetnikov in podjetnic tudi kažejo, da je podjetnikova osebnost pomembna v procesih odločanja o ustanavljanju podjetja, poleg tega pa je tudi za odločitve za rast podjetij osebna izbira eden od ključnih dejavnikov. Ugotovitve naše raziskave kažejo, da so osebnostne značilnosti eden od odločilnih dejavnikov pri ustanavljanju in rasti slovenskih malih podjetij. Sklep: Raziskava dosega zastavljene cilje. Prinesla je pomembne znanstvene prispevke ter znanstvene in strokovne dosežke. Na koncu raziskovalnega projekta ugotavljamo, da smo realizirali zastavljene raziskovalne cilje, saj analize zbranih podatkov v dobršni meri potrjujejo predvidene povezave med spremenljivkami oziroma konstrukti, ki so bile zastavljene v hipotezah. 6.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega projekta oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine5 Ni sprememb. 7.Najpomembnejši znanstveni rezultati projektne skupine6 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 3962583 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Razvoj in preverjanje več-razsežnostnega modela managementa znanja na slovenskih malih in srednje velikih podjetjih ANG Developing and testing a multi-dimensional knowledge management model on Slovenian SMEs Opis SLO Članek obravnava model managementa znanja in vpliv managementa znanja na rast in donosnost malih in srednje velikih podjetij. Znanstveni članek je dosegljiv v Web of Science. ANG The article examines the model of knowledge management and the impact of knowledge management on growth and profitability of small and medium sized enterprises. The scientific article is accessible in the Web od Science. Objavljeno v Emerald Group Pub.; Baltic journal of management; 2011; Vol. 6, No. 2; str. 179-204; Impact Factor: 0.500;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.498; WoS: PC; Avtorji / Authors: Gomezelj Omerzel Doris, Antončič Boštjan, Ruzzier Mitja Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 2. COBISS ID 3953623 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Zadovoljstvo zaposlenih, notranje podjetništvo in rast podjetja: model ANG Employee satisfaction, intrapreneurship and firm growth: a model Opis SLO Članek predstavlja razvoj in empirično preverbo modela, ki vključuje zadovoljstvo zaposlenih, notranje podjetništvo in rast podjetja. Znanstveni članek je dosegljiv v Web of Science. ANG The article presents development and empirical testing of the which includes employee satisfaction, intrapreneurship and firm growth. The scientific article is accessible in the Web od Science. Objavljeno v Embankment Press Limited; Industrial management + data systems; 2011; No. 4, Vol. 111; 589-607; Impact Factor: 1.472;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.028; A': 1; WoS: EV, IJ; Avtorji / Authors: Auer Jasna, Antončič Boštjan Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 3. COBISS ID 4339159 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Povezave med mreženjem, podjetniško samoučinkovitostjo in rastjo podjetja ANG Relationships between networking, enepreneurial self-efficacy and firm growth Opis SLO Razvit in empirično preverjen je bil model, ki vključuje povezave med mreženjem, podjetniško samoučinkovitostjo in rastjo podjetja. Znanstveni članek je dosegljiv na Web of Science. ANG A model, which links networking, enepreneurial self-efficacy and firm growth, was developed and empirically tested. The scientific article is accessible in the Web od Science. Objavljeno v Fakultet ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirkovic"; Ekonomska istraživanja; 2012; Letn. 25, št. 1; str. 73-87; Impact Factor: 0.193;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.029; WoS: GY; Avtorji / Authors: Bratkovič Tina, Antončič Boštjan, DeNoble Alex Frank Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 4. COBISS ID 1104606 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Strateška uporaba podjetnikovega socialnega kapitala na podlagi virov ter rast majhnega podjetja ANG Strategic utilization of entrepreneur's resource-based social capital and small firm growth Opis SLO Podali smo empirične dokaze, da podjetniki in podjetnice lahko strateško uporabljajo osebne mrežne značilnosti za pridobivanje virov za rast podjetja. Znanstveni članek je dosegljiv na Web of Science. ANG We provided empirical evidence that entrepreneurs can strategicaly use their personal network characteristics for acquiring resources for company growth. The scientific article is accessible in the Web od Science. Objavljeno v e-Content Management; Journal of management & organization; 2009; Vol. 15, iss. 4; str. 486-499; Impact Factor: 0.481;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 1.506; WoS: PC; Avtorji / Authors: Bratkovič Tina, Antončič Boštjan, Ruzzier Mitja Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 5. COBISS ID 3819991 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Učinek managementa znanja na rast in donosnost malih in srednje velikih podjetij. ANG The impact of knowledge management on SME growth and profitability Opis SLO Članek obravnava elemente managementa znanja in njihov vpliv na rast in donosnost malih in srednje velikih podjetij. ANG The article examines elements of knowledge management and their impact on growth and profitability of small and medium sized enterprises. Objavljeno v Academic Journals; African journal of business management; 2010; Vol. 4, no. 16; str. 3417-3432; Avtorji / Authors: Gomezelj Omerzel Doris Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek S.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati projektne skupine7 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 4621015 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Osebnostne značilnosti podjetnikov, zadovoljstvo zaposlenih in rast podjetja ANG Personality characteristics of entrepreneurs, employee satisfaction and firm growth Opis SLO Doktorska disertacija obravnava osebnostne značilnosti podjetnikov, zadovoljstvo zaposlenih in rast podjetja. Razvit in empirično preverjen je bil model. ANG The doctoral thesis examines personality chararcteristics of entrepreneurs, employee satisfaction and firm growth. A model was developed and empirically tested. Šifra D.09 Mentorstvo doktorandom Objavljeno v [J. Auer Antončič]; 2012; XVI, 279 str., [15] str. pril.; Avtorji / Authors: Auer Jasna Tipologija 2.08 Doktorska disertacija 2. COBISS ID 20997094 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Vpliv podjetniške in tržne naravnanosti ter kreiranja znanja na uspešnost podjetij ANG Impact of impact of entrepreneurial and market orientation and knowledge creation on firm performance Opis SLO Doktorska disertacija obravnava učinek podjetniške in tržne naravnanosti ter kreiranja znanja na uspešnost podjetja. Razvit in empirično preverjen je bil model. ANG The doctoral thesis examines the impact of entrepreneurial and market orientation and knowledge creation on firm performance. A model was developed and empirically tested. Šifra D.09 Mentorstvo doktorandom Objavljeno v [F. Vidic]; 2012; VI, 254 str.; Avtorji / Authors: Vidic Franci Tipologija 2.08 Doktorska disertacija 3. COBISS ID 3772375 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Pripadnost zaposlenih in njen učinek na rast podjetja ANG Employee loyalty and its impact on firm growth Opis SLO Nagrada za najboljši članek na mednarodni konferenci. Članek obravnava povezavo med pripadnostjo zaposlenih in rastjo podjetja. ANG A best paper award at an international conference. The paper examines the relationship between employee loyalty and firm growth. Šifra E.02 Mednarodne nagrade Objavljeno v Clute Institute for Academic Research; The 2010 IBER (business) conference and the 2010 ITLC (education) conference program; Program & proceedings; 2010; 6 str.; Avtorji / Authors: Auer Jasna, Antončič Boštjan Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 4. COBISS ID 3167959 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Modeliranje trgovine, primerjalnih prednosti in konkurenčnosti ANG Modelling of trade, comparative advantages and competitiveness Opis SLO Gostujoči profesor na tuji univerzi. ANG A visiting professor at a foreign university. Šifra B.05 Gostujoči profesor na inštitutu/univerzi Objavljeno v 2009; Avtorji / Authors: Bojnec Štefan Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi 5. COBISS ID 4068823 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Podjetništvo ANG Entrepreneurship Opis SLO Gostujoči profesor na tuji univerzi. ANG A visiting professor at a foreign university. Šifra B.05 Gostujoči profesor na inštitutu/univerzi Objavljeno v 2011; Avtorji / Authors: Antončič Boštjan Tipologija 3.14 Predavanje na tuji univerzi 9.Drugi pomembni rezultati projetne skupine8 Prenos novih znanstvenih spoznanj v izobraževalni proces. lO.Pomen raziskovalnih rezultatov projektne skupine9 10.1.Pomen za razvoj znanosti10 SLO Nova znanstvena odkritja Z razvojem in preverjanjem novega modela na osebnostnih značilnostih podjetnikov zasnovanega ustanavljanja podjetij in rasti, smo prispevali pomembna spoznanja o vplivih dejavnikov osebnosti na poslovne rezultate v smislu ustanovitev novih podjetij in rasti ter posledično konkurenčnosti podjetij in narodnega gospodarstva. Še posebno smo bili zmožni določiti, z večjo verjetnostjo kot kdajkoli poprej, kateri dejavnik ali dejavnikii, ki so povezani z osebnostjo, so relativno pomembnejši (imajo večji učinek v modelu) od drugih dejavnikov. Izboljšani metodološki inštrumentarij Z uporabo modeliranja s strukturnimi enačbami smo dosegli, da so bile naše analize bolj popolne kot v preteklih raziskavah, ki so v velikem obsegu uporabljale multiplo regresijsko analizo ali še bolj enostavne analitične tehnike. V predlagani raziskavi je bil poudarek tudi na preverjanju in razvoju merskih konstruktov. Razvoj raziskovalnega področja Raziskava je razširila področje raziskovanja podjetništva v delu osebnosti v podjetništvu. ANG New Scientific Discoveries Through the development and testing of the new personality-based strat-up and growth model we contributed important new findings about impacts of personality factors on performance in terms of new firm formation and growth and consequentially competitiveness of firms and the national economy. In particular, we were able to determine, with a higher probability than ever before, which personality factor(s) are relatively more important (have higher impact in the model) than other factors. Improved Methodological Instruments By using structural equation modeling we achieved that our analyses was more complete than in past research, which has been in a large extent using multiple regression analysis or even more simple analytical techniques. In the research testing and development of constructs was also emphasized. Research Field Development The research study has extended the entrepreneurship research area in the part of entrepreneurial personality. 10.2.Pomen za razvoj Slovenije11 SLO Z odkritjem zakonitosti in narave odnosov med osebnostjo in ustanovitvami podjetij ter rastjo podjetij in posledično na ravni narodnega gospodarstva, je ta raziskava prispevala rezultate in nasvete, ki bodo imeli pomembno vlogo pri pospeševanju konkurenčnosti in gospodarske rasti. Na eni strani bo prispevala k oblikovanju inštrumentov in nasvetov za izboljšano analizo, management in pospeševanje dejavnosti ustanavljanja novih podjetij. S tem, pričakujemo, bo raziskava prispevala k hitrejšemu in nekoliko manj tveganemu razvoju novih podjetij in pripomogla k pospešitvi izboljševanja poslovnih rezultatov podjtij v smislu rasti in posledično konkurenčnosti slovenskih podjetij. Možni učinki te raziskave na gospodarsko rast niso pričakovani samo na področju ugotavljanja podjetniške osebnosti, ampak tudi na drugih področjih, ki jih dosega ta raziskav (na primer, izboljšano podjetniško izobraževanje bi lahko znižalo število in obseg propadlih podjetniških ustanovitev in pospešilo rast). Raziskovalni projekt je pomemben za promocijo države v tujini; to je bilo doseženo s predstavitvami in objavami raziskovalnih člankov, povezanih s projektom, na mednarodnih konferencah in v mednarodnih znanstvenih revijah. Projekt je bil relevanten tudi za pridobivanje novega znanja o zadevah povezanih s podjetniško osebnostjo iz raziskav iz različnih tujih držav. Raziskovalni projekt je pospešil mednarodno raziskovalno sodelovanje (na primer, z raziskovalci iz Evrope in ZDA). ANG By discovering regularities and nature of relationships between personality and strat-ups and growth of firms and consequentially at the overall economy level, this research provided findings and recommendations, which will have an important role in fostering competitiveness and economic growth. On one hand, it will contribute to formation of instruments and recommendations for improved analysis, management and acceleration of firm start-up activity. With this, we expect, our research will contribute to faster and somewhat less risky development of new firms, and help accelerate performance improvement in terms of growth and consequentialy competitiveness of Slovenian firms. Possible effects of this research on economic growth are not expected only in areas of entrepreneurial personality assessment, but also in other areas reached by this research (for example, improved entrepreneurship education may lower number and amount of entrepreneurial strat-up failures and increase growth). The research project is important for the promotion of the country abroad; this was accomplished by presentations and publications of research papers related to the project at international conferences and in international scientific journals. The project was relevant also for acquisition of new knowledge about entrepreneurial personality-related issues from research from various foreign countries. The research project fostered international research collaboration (for example, with researchers from Europe and the United States). ll.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite, katerega od navedenih ciljev ste si zastavili pri projektu, katere konkretne rezultate ste dosegli in v kakšni meri so doseženi rezultati uporabljeni Cilj F.01 Pridobitev novih praktičnih znanj, informacij in veščin Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.02 Pridobitev novih znanstvenih spoznanj Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.03 Večja usposobljenost raziskovalno-razvojnega osebja Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.04 Dvig tehnološke ravni Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.05 Sposobnost za začetek novega tehnološkega razvoja Zastavljen cilj o da o ne Rezultat Uporaba rezultatov d F.06 Razvoj novega izdelka Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.07 Izboljšanje obstoječega izdelka Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.08 Razvoj in izdelava prototipa Zastavljen cilj o da o ne Rezultat Uporaba rezultatov d F.09 Razvoj novega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj o DA O NE Rezultat d Uporaba rezultatov d F.10 Izboljšanje obstoječega tehnološkega procesa oz. tehnologije Zastavljen cilj O da o ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.11 Razvoj nove storitve 1 Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.12 Izboljšanje obstoječe storitve Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.13 Razvoj novih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.14 Izboljšanje obstoječih proizvodnih metod in instrumentov oz. proizvodnih procesov Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.15 Razvoj novega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.16 Izboljšanje obstoječega informacijskega sistema/podatkovnih baz Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.17 Prenos obstoječih tehnologij, znanj, metod in postopkov v prakso Zastavljen cilj O da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.18 Posredovanje novih znanj neposrednim uporabnikom (seminarji, forumi, konference) Zastavljen cilj o DA O NE Rezultat 1 d Uporaba rezultatov F.19 Znanje, ki vodi k ustanovitvi novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj O da o ne Rezultat I d Uporaba rezultatov d F.20 Ustanovitev novega podjetja ("spin off") Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.21 Razvoj novih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.22 Izboljšanje obstoječih zdravstvenih/diagnostičnih metod/postopkov Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.23 Razvoj novih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj o da o ne Rezultat Uporaba rezultatov d F.24 Izboljšanje obstoječih sistemskih, normativnih, programskih in metodoloških rešitev Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.25 Razvoj novih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.26 Izboljšanje obstoječih organizacijskih in upravljavskih rešitev Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.27 Prispevek k ohranjanju/varovanje naravne in kulturne dediščine Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov 1 d F.28 Priprava/organizacija razstave Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.29 Prispevek k razvoju nacionalne kulturne identitete Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.30 Strokovna ocena stanja Zastavljen cilj o da o ne Rezultat I d Uporaba rezultatov F.31 Razvoj standardov Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.32 Mednarodni patent Zastavljen cilj o da o ne Rezultat I d Uporaba rezultatov 1 d F.33 Patent v Sloveniji Zastavljen cilj o da o ne Rezultat d Uporaba rezultatov d F.34 Svetovalna dejavnost Zastavljen cilj o da o ne Rezultat Uporaba rezultatov d F.35 Drugo Zastavljen cilj o DA O NE Rezultat d Uporaba rezultatov d Komentar 12.Samo za aplikativne projekte in podoktorske projekte iz gospodarstva! Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja r T T "t "t "t "t Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visokošolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja O o o o G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja o o o o G.01.03. Drugo: o o o o G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu o o o o G.02.02. Širitev obstoječih trgov o o o o G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje o o o o G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije o o o o G.02.05. Razširitev področja dejavnosti o o o o G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost o o o o G.02.07. Večji delež izvoza o o o o G.02.08. Povečanje dobička o o o o G.02.09. Nova delovna mesta o o o o G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih o o o o G.02.11. Nov investicijski zagon o o o o G.02.12. Drugo: o o o o G.03 Tehnološki razvoj G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti o o o o G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti o o o o G.03.03. Uvajanje novih tehnologij o o o o G.03.04. Drugo: o o o o G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja o o o o G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja o o o o G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave o o o o G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti o o o o G.04.05. Razvoj civilne družbe o o o o G.04.06. Drugo: o o o o G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete o o o o G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj o o o o G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura o o o o G.07.02. Prometna infrastruktura O o o o G.07.03. Energetska infrastruktura o o o o G.07.04. Drugo: o o o o G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva o o o o G.09. Drugo: o o o o Komentar 13.Pomen raziskovanja za sofinancerje12 Sofinancer 1. Naziv Naslov Vrednost sofinanciranja za celotno obdobje trajanja projekta je znašala: EUR Odstotek od utemeljenih stroškov projekta: % Najpomembnejši rezultati raziskovanja za sofinancerja Šifra 1. 2. 3. 4. 5. Komentar Ocena 14.Izjemni dosežek v letu 201213 14.1. Izjemni znanstveni dosežek 14.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek D.09 Mentorstvo doktorandom 2.08 Doktorska disertacija VIDIC, Franci. Vpliv podjetniške in tržne naravnanosti ter kreiranja znanja na uspešnost podjetij : doktorska disertacija. Ljubljana: [F. Vidic], 2012. VI, 254 str., tabele, graf. prikazi. http://www.cek.ef.uni-lj.si/doktor/vidic.pdf. [COBISS.SI-ID 20997094] Doktorska disertacija obravnava učinek podjetniške in tržne naravnanosti ter kreiranja znanja na uspešnost podjetja. Razvit in empirično preverjen je bil model. The doctoral thesis examines the impact of entrepreneurial and market orientation and knowledge creation on firm performance. A model was developed and empirically tested. C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki • so z vsebino zaključnega poročila seznanjeni in se strinjajo vsi soizvajalci projekta Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba in vodja raziskovalnega projekta: raziskovalne organizacije: i Univerza na Primorskem, Fakulteta za Boštjan Antončič management ŽIG Kraj in datum: |Koper |12.3.2013" Oznaka prijave: ARRS-RPROJ-ZP-2013/244 1 Opredelite raziskovalno področje po klasifikaciji FOS 2007 (Fields of Science). Prevajalna tabela med raziskovalnimi področji po klasifikaciji ARRS ter po klasifikaciji FOS 2007 (Fields of Science) s kategorijami WOS (Web of Science) kot podpodročji je dostopna na spletni strani agencije (http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/preslik-vpp-fos-wos.asp). Nazaj 2 Napišite povzetek raziskovalnega projekta (največ 3.000 znakov v slovenskem in angleškem jeziku) Nazaj 3 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega projekta in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikost pisave 11). Nazaj 4 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikost pisave 11) Nazaj 5 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega projekta, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega projekta oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave projektne skupine v zadnjem letu izvajanja projekta, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikost pisave 11). Nazaj 6 Navedite znanstvene dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 7 Navedite družbeno-ekonomske dosežke, ki so nastali v okviru tega projekta. Družbeno-ekonomski rezultat iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat projekta _ - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 8 Navedite rezultate raziskovalnega projekta iz obdobja izvajanja projekta (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 7 in 8 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov, vključno s presledki. Nazaj 9 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen projekt, ki je predmet poročanja Nazaj 10 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 11 Največ 4.000 znakov, vključno s presledki Nazaj 12 Rubrike izpolnite / prepišite skladno z obrazcem "izjava sofinancerja" http://www.arrs.gov.si/sl/progproj/rproj/gradivo/, ki ga mora izpolniti sofinancer. Podpisan obrazec "Izjava sofinancerja" pridobi in hrani nosilna raziskovalna organizacija - izvajalka projekta. Nazaj 13 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega projekta v letu 2012 (največ 1000 znakov, vključno s presledki). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROJ-ZP/2013 v1.00 C5-05-CC-89-62-92-8E-6E-76-D5-12-22-94-AB-D9-C1-F3-0F-F7-28 VEDA Področje: 5.06 Upravne in organizacijske vede Dosežek 1: Mentorstvo: Doktorska disertacija, Vir: VIDIC, Franci. Vpliv podjetniške in tržne naravnanosti ter kreiranja znanja na uspešnost podjetij : doktorska disertacija. Ljubljana: [F. Vidic], 2012. VI, 254 str., tabele, graf. prikazi. http://www.cek.ef.uni-lj.si/doktor/vidic.pdf. [COBISS.SI-ID 20997094] V doktorski disertaciji je predstavljeno kreiranje znanja v sodobni druz^bi ter s tem povezane moz^nosti izboljs^anja inovativnosti, razvoja in konkurenc^nosti organizacij v dinamic^nem gospodarskem okolju. Razvit in emprično preverjen je model, ki ponazarja odnos med podjetnis^ko naravnanostjo (PN), trz"no naravnanostjo (MN) in kreiranjem znanja (KZ), in to, v koliks^ni meri posamezne dimenzije vplivajo na uspes^nost podjetja (UP). E141* E142